این سامانه قابلیت رمز کنندگی دیجیتال اطلاعات را داشته و می تواند انواع داده ها مثل اعداد و حروف، صدا و تصاویر را رمز کرده و ارسال کند. "NED-4182" دارای قفل های سخت افزاری و نرم افزاری در هر بخش خود، برای افزایش امنیت است و قابلیت برنامه ریزی مجدد با استفاده از وصل شدن به کامپیوتر را دارد.

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد که بر این اساس، در اولین گزارش، به معرفی یک سامانه مدرن رمزکننده خواهیم پرداخت.

نگاهی به تاریخچه رمزنگاری در ارتش های جهان

از اولین نبردهای رخ داده در تاریخ تا به امروز، بحث داشتن اطلاعات کامل و صحیح از توانایی های خودی و دشمن و همچنین حفظ این اطلاعات از دسترس نیروهای متخاصم، یکی از اولویت های اصلی اکثر ارتش های جهان بوده است که در این میان، بحث انتقال اطلاعات به کاربران نیز از جمله بحث های بسیار مهم در این بخش بشمار می رود.

از دوران باستان برای حفظ امنیت پیام های ارسالی بین نیروهای نظامی بحث "کد گذاری" مطرح شد. در آن دوران از کلمات و عبارات انحرافی و تمثیلی و یا حتی زبان شعر به منظور اشاره به اهداف اصلی استفاده می شده است.

امروزه و با ورود به هزاره جدید اطلاعات ارزش بسیار بالاتری پیدا کرده و با انتقال امن آنها نیز برای واحدهای نظامی بسیار مهم به حساب می آیند. در حال حاضر اطلاعات مختلف به مانند دستور حرکت واحدهای نظامی، پیام های صوتی و یا تصویری به حالت دیجیتال و دیتا تبدیل شده منتقل می شوند.

هم اکنون دستگاه های رمز کننده فراوانی در جهان وجود دارد که با استفاده از آن اطلاعات مورد نظر به کدهای خاصی تبدیل شده و برای کاربران مورد نظر ارسال می شود. در زمان دریافت نیز دستگاه های مورد نظر توان دریافت و در عین حال خارج کردن پیام مورد نظر از حالت رمز را دارد.

در نیروهای مسلح کشورمان نیز تاکنون سامانه های متعدد و مدرنی در این بخش ساخته شده سامانه "NED-4182" یکی از بهترین رمز کننده های ایرانی با قابلیت ارسال و دریافت امن اطلاعات است.

 در این سیستم امکان دریافت و ارسال اطلاعات از 8 منبع مختلف وجود دارد. این سامانه ارتباطی از پروتکل های ارتباطی : ATM ، PCM و Frame Relay بهره و می تواند اطلاعات را با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه دریافت و ارسال کند. نوع سیستم کد گذاری در این سامانه از گونه E1 و بر اساس استانداردهای G.703 و G.704 است.

این دو استاندارد از جمله استانداردهای تعیین شده توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات برای تبادل اطلاعات است. حالت E1 از دو رشته سیم مستقل در درون دستگاه برای انتقال اطلاعات و تبدیل آنها بهره گرفته می شود.

دستگاه رمز کننده ایرانی+عکس (آماده نیست) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سامانه رمز کننده NED-4182 - نمایشگاه هوایی کیش 1393

این سامانه قابلیت رمز کنندگی دیجیتال اطلاعات را داشته و می تواند انواع داده ها مثل اعداد و حروف، صدا و تصاویر را رمز کرده و ارسال کند. "NED-4182"  دارای قفل های سخت افزاری و نرم افزاری برای هر بخش خود برای افزایش امنیت است و قابلیت برنامه ریزی مجدد با استفاده از وصل شدن به کامپیوتر را دارد.

در عین حال، این سیستم رمز کننده توان شناسایی دستگاه رمز کننده در آن سوی خط و تغییر وضعیت به حالت رمز کننده و یا شکاننده رمز به صورت اتوماتیک را دارد.

عملیات رمزگذاری در این سیستم به صورت ادامه دار و یا بخش بخش انجام شده و در صورت لزوم امکان پاکسازی اورژانسی اطلاعات از روی دستگاه نیز وجود دارد. برای هر کدام از 8 ورودی این دستگاه کد گذاری خاصی تعریف شده است تا در صورت بروز مشکل در جریان هر کدام از عملیات های ارسال و یا دریافت اطلاعات در سایر تبادلات اخلالی صورت نگیرد.

دستگاه رمز کننده ایرانی+عکس (آماده نیست) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"NED-4182"  در برابر حملات درون شبکه مخابراتی ایمن سازی شده ومی تواند با یک منبع برق با قدرت 220 ولت به کار بپردازد و مصرف برق آن کمتر از 5 وات است. امکان ارتقاء این سیستم از طریق نرم افزارهای مورد نظر وجود داشته و می توان این سیستم را در دمای بین صفر تا مثبت 55 درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار داده و دمای مورد نیاز برای نگاه داری این سامانه نیز بین منفی 10 تا مثبت 70 درجه سانتیگراد است.

از جمله مهمترین ویژگی های این محصول تماما ایرانی آن است که امکان استفاده از الگوریتم های جدید رمز کننده بر روی این سیستم با توجه به نیاز کاربر نیز وجود داشته و این سیستم نیازی به سیستم های هشدار دهنده مجزا نیز ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • فرهاد ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    ایول به سیستم جدید گزارشهای دفاعی مشرق
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    از اونجای که می خوام دیگه نقش سازنده ای بازی نکنم: کذب محزه ....چند ریاضیدان سطح اول دنیا تو این برنامه دخیل بودن.....
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    کتاب دستاورد های دفاعی ایران رو چطوری میشه تهیه کرد؟ ....البته منتظر مطالب آینده شما هم هستم...
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    احسنت. با این توانمندی حتی میشه محصولات تجاری شیکه رو هم تولید کرد. درود بر همه جهادگران
  • افشین تهران ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    بسیار عالی و خوب هم سازندگان و هم مشرق بخاطر گزارش خوب و کوتاه.
  • صاعقه ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    احسنت دستاورد جالبیه اما رسانه ای نباید بشه.من به سقوط دیروز اف18 آمریکا تو خلیج فارس مشکوکم.شما چطور؟
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    256 bit ? زحمت کشیدید الان 1024 هم امنیت نداره !!!!!!!!!!! اما واشه شروع خوبه به امید تلاش بیشتر
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 0
    لطفا از ماکت هایی که در نمایشگاه ها به عنوان دستاورد توسط مدیران دولتی که برای بقای خود نمایش می دهند نیاورید چون نه عملیاتی هستن نه حتی به مرحله تست رسیدن و نه تولید انبوه شدن ....که بشه روی قدرت اونها حساب کرد...
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    حالا که بازرسان آژانس قرار هست به صورت سر زده از تمام سایت های نظامی کشور بازدید کنن این پنهانکاری ها دیگه برای چی هست؟ تازه از این به بعد دانشجویان ایرانی که در داخل کشور هم در موضوعات هسته ای یا نظامی درس می خوانند باید مانند دانشجویان ایرانی خارج از کشور که برای ادامه تحصیل در رشته های هسته ای و هوافضا تعهد بدن وگرنه از تحصیل باز می مانند و نیز توسط سازمان های امنیتی اون کشورها زیر نظر گرفته میشن در داخل کشور هم باید زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی این کلاس ها و دانش گاه ها دایر بشه
  • علی ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    اطلاعات مخفی را این چنین به بیرون درز نمیدهند. آیا دادن این قبیل اطلاعات به بیرون و علنی کردن آنها کار درستی است؟
  • خخخخ ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 1
    محض نه محز بی سواد
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    آفرین آفرین .حتما میکروکنترلرشم mega8 هستش!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    کشور در آستانه جنگ هست لطفا اطلاعات محرمانه رو لو ندهید
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 1
    اول بهتره نقش سازنده ای در یادگیری املاء بازی کنی و نوشتن "محض" را یاد بگیری!
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    دست روی دلمان نگذار
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    چنا شناس ۱۳:۳۴ کی این قرار رو اژانس گذاشته الحمد الله قضیه نظامی ربطی به ح.ر نداره و الا حرفی که تو میزنی درست بود قضیه نظامیش مستقیما بر میگرده به فرماندهی کل قوا که الحمدالله اقا این اجازه رو بهشون نداده اره دادا...
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    خدا قوت سعی کنید به موجهای منفی اهمیت ندهید بعضیا فقط غر زدن و زخم زبان بلدند نفسشان از جای گرم بلند میشود! نمی فهمند که با باد هوا تجهیزات مدرن و تولید انبوه و ... نمی توان انجام داد بودجه لازم است بگذریم که بودجه کم را هم دیر و نا منظم می دهند! باید سعیتان بر صرفه جویی باشد و بهره وری را بالا ببرید تا ضریب موفقیت بیشتر شود!!
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    نا شناس ۱۳:۳۴ از قدیم گفتن تفنگ مثل ناموسه برای سربازباید خوب ازش مواظبت کنه قضیه نظامیه یه کشورم حکم ناموسه برای کل مردم الال خصوص برای نظام شاید بعضیا بخوان از این قضیه به نفع خودشون استفاده کنن اما رهبری عمرا نمیذاره تو بمیری نظامی از اون تو بمیریا نیست خوشگله انقدم ادای ادمای با اطلاع از همه چیو در نیار چون عمرا از هیچی خبر نداری
  • حسین ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    نه بابا tiny24 هم زیادشه رمز گذاری 256 بیتی الان گواهی ssl سایت من 4096 هست
  • پیمان ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    خیلی خوبه ما تجهیزات همه دنیا رو میخونیم و میبینیم در سایتها وغیره اما از کشورمان به جزء مانورها چیزی نمیبینیم واسه همون آدم فک میکنه همه همه چی میسازند جز ما-متشکرمشرق جاش خالی بود
  • علی ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عرفان ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    متاسفانه الان در برخی شهرها مثل ... ناموس پرستی و غیرت از بین رفته !
  • امیر حسین ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    من از اینا دارم بد نیست
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    چیزی نمی دونی نظر نده. اون 4096 بیت برای RSA هست و 256 بیت AES. اصلا الگوریتم asymmetric با symmetric از نظر بیت قابل قیاس نیست. اینجور جاها از همون AES و امثالش یعنی symmetric استفاده می شه. SSL هم بعد از مذاکره از AES استفاده می کنه.
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    1 0
    عجله نکنید موقع جنگ معلوم میشه!!؟ فعلا که شما یک پرایدم نمیتوتید بسازید..
  • افشین تهران ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    جناب عرفان غیرت شما در انگلیس کجا رفته؟؟شما هم مثل پرچمی که با اون اومدی مکر رو پیشه کردی.برو دنبال کارت دیر رسیدی.
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    اگر قرار باشه همه الگوریتمها رو با به قول شما ریاضیدانهای سطح اول جهان که اصولا ربطی هم به الگوریتم نویسی ندارند به اشتراک بگذاریم که دیگه امنیت نداره این رمزنگای..
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    موقع جنگ معلوم میشه ناشناس مگه الان جنگ نیست تسلیحات ایرانی تو عراق سوریه استفاده نمیشن
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    وقتی سر بازدیدها هر روز انواع توجیه و دعوا در کشور راه بیندازند که اگر اجازه ندهید فلانجور می شود آنوقت عمق فاجعه را می فهمید ناشناس جان!
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    اون 1024 بیت نا امن، از نوع نامتقارن است و این از نوع متقارن، رمز متقارن 128 بیت هم امن است چه برسه به 256 بیت.
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    اقا چند روز بود منتظر کارشناس خبره ای مثل شما بودم که پته مشرق را بریزد روی اب......خدا وکیلی کجا بودی ؟ کجا ؟
  • ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    0 0
    ................................
  • علیا ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    باهوش جان خود وزارت دفاع اینها رو به شکل کتاب چاپ کرده. و اگر ستاد کل موافق نبود وزارت دفاع این کار رو نمیکرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس