ضریب اف در این دوربین 1.20 است، این خاصیت که مربوط به دریچه دیافراگم دوربین است نشان می‌دهد که این سامانه در تاریکی تقریبا مطلق هم توان تصویرسازی را داراست. "ضریب اف خاصیتی است که در تمام دوربین‌ها وجود دارد و هر چه پایین‌تر باشد نشان از توان بالاتر دوربین در هوای تاریک دارد."

گروه دفاع و امنیت مشرق در نظر دارد طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کند.

تمامی این دستاوردها همانند گزارشات تفصیلی مشرق، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود که همراه با کاتالوگ آن محصول، به خوانندگان تقدیم خواهد شد.

هدف از این رویه جدید مشرق، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.

در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد.

نگاهی به سابقه سامانه های دید در شب

بحث سامانه های دید در شب اولین بار در جنگ دوم جهانی وارد خدمت شد اما جنگ ویتنام یکی از اولین نبردهایی بود که سامانه های دید در شب چه در خشکی و چه در زیر آب در آن به وفور به کار رفتند و اثرگذاری خود را مشخص کردند و از آن به بعد، اکثر ارتش های مدرن جهان استفاده از آن را در دستور کار قرار دادند.

چشم غواصان ایرانی در تاریکی مطلق هم روشن شد +عکس (اماده)
سلاح ام 16 سرباز آمریکایی در جنگ ویتنام مجهز به دوربین دید در شب استار لایت

استفاده از دوربین های دید در شب مخصوص سربازان در کنار سامانه های دید حرارتی تا حد زیادی باعث شده است که تاریک ترین شب ها نیز برای نیروهای عمل کننده واضح باشد و توان رزمی و دفاعی نیروهای مسلح را افزایش چشمگیری دهد.

 این اهمیت تا به آنجا پیش رفته که امروزه مشاهده سامانه دید در شب به یکی از بدیهی ترین تجهیزات یک سرباز مدرن بدل شده است. نگاهی به تصاویر عملیات های نیروهای فرامنطقه ای در خاورمیانه در سالهای اخیر به خوبی ثایت کننده این ادعا می باشد. اما ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که عملیات در شرایط آبی مثل دریا و یا رودخانه، محیطی بسیار سخت تر و خطرناک تر را برای نیروهای عمل کننده و تجهیزات آنها ایجاد می کند.

عملیات غواصی نظامی یکی از حساس ترین ماموریت های رزمی محسوب می شود و عمدتا توسط یگان های شناسایی ، عملیات ویژه و یا واحدهای خط شکن به انجام می رسد. در طول روز تا عمق مشخصی از آب با توجه به منطقه مورد نظر دید موجود است و از عمقی به پایین تاریکی آغاز می شود، در هنگام تاریکی هوا نیز شرایط به مراتب سخت تر از روز خواهد بود.

در شرایط غواصی غیر نظامی، معمولا شخص مورد نظر با استفاده از چراغ قوه های مخصوص که امکان استفاده زیر آبی را دارند نور لازم برای خود را تامین می کند اما در یک ماموریت نظامی، استفاده از نور در تاریکی، خصوصا در شرایط عملیات در آب های ساحلی دشمن در حکم یک خودکشی به شمار رفته و راحتی می تواند باعث لو رفتن کل یک عملیات شود.

موفقیت صنایع دفاعی ایران در تامین نیاز مهم غواصان

تجربیات سخت رزمندگان غواص ایرانی در زمان جنگ تحمیلی در عملیات های آبی – خاکی خود شاهدی برای این مدعاست که وجود تجهیزات مناسب، کمک شایانی به موفقیت هر عملیات می کند. برای عملیات در شب و در روی زمین، رزمندگان ایرانی به دوربین های دید در شب مختلفی مجهز هستند و در چند سال اخیر نیز دوربین های دید در شب مخصوص عملیات زیر آبی نیز به نیروهای مسلح کشورمنا عرضه شده است که دوربین دید در شب NDG-87 یکی از بهترین تولیدات ساخت ایران مخصوص عملیات های زیر آبی محسوب می شود.

این دوربین سبک دید در شب تنها یک کیلوگرم وزن داشته و توان عملیات تا عمق 30 متری آب را دارد و امکان تصویر سازی فروسرخ برای چک کردن اشیاء زیر آبی را داشته و در عین حال در بیرون از آب نیز می توان از آن استفاده کرد. این دوربین با استفاده از 2 باطری به قدرت تنها 3 ولت برای هر کدام، توان عملیات تا 15 ساعت را دارد.

چشمان غواص ایرانی در تاریکی روشن شد +عکس

کاربر این دوربین دید در شب زاویه دیدی در حدود 40 درجه داشته فاصله کانونی عدسی نصب شده در آن در حدود 26 میلی متر است. این دوربین توان بزرگ نمایی 1 برابر را داشته و توان انجام عملیات در دمای منفی 51 الی مثبت 45 درجه سانتیگراد و همچنین تا رطوبت 94 درصد را دارد.

ضریب اف در این دوربین 1.20 است، این خاصیت که مربوط به دریچه دیافراگم این دوربین است نشان می دهد که این سامانه در تاریکی تقریبا مطلق هم توان تصویر سازی را دارا می باشد. "ضریب اف خاصیتی است که در تمام دوربین ها وجود دارد و هر چه پایین تر باشد نشان از توان بالاتر دوربین در هوای تاریک دارد."

در طراحی این دوربین دید در شب زیر آبی از طراحی ماژولار استفاده شده است تا در زمان نیاز به سرعت بخش های مختلف این سامانه تغییر پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    مشرق گزارشات دفاعیت فوق العادس.هیچ سایت خبری چه اصلاح طلب وچه اصولگرا این گونه عمل نمی کنن.راستی اینا تو انترنتم نیست چه طوری گیر میاری؟
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    سلاح های خوبی داریم .... فقط حیف که قرار نیست جنگ بشه ههههههه!!!!!!!!!
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    روحانی مچکریم
  • سید حسین ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    6 ولت با مداومت 15 ساعت خوشمان امد
  • حاج عمو ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    قابل توجه فوق متخصصان پخت ابگوشت بزباش و قورمه سبزی.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    با این همه سامانه پیشرفته سربازان با یک لا پیراهن و یک ژ-3 به خط مقدم فرستاده میشن.نمونه واضح اون هم سربازان پلیس هستن که اینقدر راحت شهید میشن
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    از بچه های بالا
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    از خوش امدت خوشم امد
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    خنگ
  • ABAY ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    تروخدا فقط یه فکری ام بحال این کلاه آهنیا کنن که نسلش تو اکثر کشورا منقرض شده
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    نسبت به نور چطور؟ حساس هست یا نه؟
  • nix ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    دوربینش فعاله یا غیر فعال؟
  • hossein ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    پاشو از خواب
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    کلا استفاده نمیشه از اینا
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    نه پس گذاشتمش تو شیشه ، برات ترشی بندازم !
  • علی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    اینا دکوریه... هروقت ازاینا به سربازا دادن میشه گفت یه چیزی
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    عزیز بمب اتمی هم که داشته باشیم برا بازذارندگی یه نه جنگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس