یک منبع آگاه خبر داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان به وی تاکید کرد که ادامه حملات به یمن عواقب بدی برای ریاض خواهد داشت.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهمترین اخبار بین الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن ذکر شده است انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. اخبار براساس کشور تفکیک شده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز چهارشنبه 94/2/2 به شرح زیر است:

نقش تهدیدهای تهران در آتش‌بس یمن چه بود/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/ایران:

آغاز مذاکرات کمالوندی با معاون روس‌اتم

خبرگزاری فارس- نیکلای اسپاسکی معاون روس‌اتم که در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی ایران بامداد رور چهارشنبه وارد تهران شده بود، مذاکرات خود را با کمالوندی آغاز کرد.

وزیر خارجه بحرین: به دنبال برقراری روابط خوب با ایران هستیم

خبرگزاری رسمی بحرین- خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین با اشاره به احتمال امضای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ مدعی شد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دنبال برقراری روابط خوب با ایران هستند. وی با اشاره به دستور کار نشست آینده کمپ دیوید به منظور بررسی توافقنامه احتمالی هسته‌ای، مدعی شد که برگزاری چنین نشستی از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود. باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا روزهای 13 و 14 ماه مه (برابر با 23 و 24 اردیبهشت ماه) در کاخ سفید و مجموعه کمپ دیوید میزبان رهبران کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج‌فارس خواهد بود و با آنها درباره توافق با ایران رایزنی خواهد کرد.

لاوروف: تحویل اس-۳۰۰ به ایران حق ما است

شبکه‌های رادیویی روسیه- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه موجب شکل‌گیری گروه تروریستی داعش بوده، اما واشنگتن از پذیرش این واقعیت خودداری می‌کند. لاوروف درباره تحویل سامانه اس-300 به ایران گفت: تحویل اس-۳۰۰ حق ما است و نقض کننده هیچ یک از مقررات و قوانین هم نیست. در نتیجه تحویل اس-۳۰۰ به ایران، آنهایی که هنوز خواهان حمله به این کشور هستند مجبور به تجدیدنظر در این‌باره می‌شوند. لاوروف همچنین درباره روابط مسکو-تهران گفت: ما با ایران در موضوعاتی از قبیل جنگ با تروریسم شریک هستیم و البته ما نیازی به اتحاد و ائتلاف نظامی نداریم.

اوباما: لازم باشد، با وجود اس-300 هم به ایران نفوذ می‌کنیم

ام‌اس‌ان‌بی‌سی- باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بر ادامه تنش‌ها با تهران حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای تاکید کرد. وی با ادعای تلاش ایران برای تسلیح جنبش انصارالله یمن، گفت به ایران اعلام شده که باید بخشی از راه‌حل در یمن و نه بخشی از مشکل در این کشور باشد. وی درباره سامانه اس-300، گفت: بودجه دفاعی ما تنها اندکی کمتر از 600 میلیارد دلار است و برای آن‌ها (بودجه دفاعی ایران) کمی بیشتر از 17 میلیارد دلار. حتی اگر آن‌ها برخی سامانه‌های دفاعی را نیز به دست آورند، ما اگر لازم باشد، می‌توانیم به آنجا نفوذ کنیم.

ایران و 5+1 همچنان بر سر زمانبندی و میزان برداشتن تحریم‌ها اختلاف دارند

رویترز- در حالی که مذاکرات ایران و ۶ قدرت جهانی چهارشنبه از سر گرفته می‌شود تا درباره توافق هسته‌ای پیش از ۳۰ ژوئن بحث کنند، دو طرف همچنان بر سر زمانبندی و میزان برداشتن تحریم‌ها اختلاف دارند. مقامات ایران همواره بر لزوم لغو تحریم‌ها همزمان با روند اجرای توافق هسته‌ای تاکید داشته و این موضوع را مساله‌ای محوری برای توافق نهایی عنوان کرده‌اند اما مقامات غربی به ویژه آمریکایی بر برداشتن تدریجی و مرحله مرحله تحریم‌ها تاکید داشته‌اند.

روسیه: خواستار لغو هر چه‌ سریع‌تر تمام تحریم‌های ایران هستیم

هفته‌نامه آرگیومنتلی آی فکتی- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با اعلام حمایت از لغو فوری تمامی تحریم‌های ایران، گفت اطمینان دارد که با رفع محدودیت‌ها، روابط تجاری و سیاسی دو کشور نیز افزایش می‌یابد. وی افزود: معتقدیم که پیشرفت بیشتر در این مسیر، برداشته شدن هرچه سریعتر تحریم‌های ضدایرانی، چه آن‌ها که از سوی شورای امنیت سازمان ملل وضع شده و چه تحریم‌های یکجانبه، در راستای منافع ملی ماست. لاوروف همچنین تأکید کرد: به نفع منطقه است که تهران در معادلات سیاسی ایفای نقش کند.

دادگاه کانادایی پرونده مهدی هاشمی را به لندن فرستاد

خبرگزاری فارس- دادگاه عالی اونتاریوی کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد شاکی مهدی هاشمی در صورتی که مایل به ادامه رسیدگی باشد، باید شکایت خود را در دادگاه انگلیس پیگیری کند. این دادگاه حکمی را که پیشتر توسط شعبه‌ای پائین‌تر از دادگاه‌های کانادا صادر و در آن اعلام شده بود مهدی هاشمی فقط باید در کانادا از خود دفاع کند، رد کرد. پرونده مهدی هاشمی در کانادا در سال 2005 و پس از آن آغاز شد که فردی ایرانی-کانادایی به نام هوشنگ بوذری با مراجعه به دادگاه اونتاریوی کانادا ادعا کرد که در اوایل دهه 70 شمسی، در جریان امضای یک قرارداد نفتی بزرگ با ایران، مهدی هاشمی از مدیران نفتی وقت ایران، برای پیشبرد قرارداد از وی طلب 50 میلیون دلار پول کرده است. هاشمی اعلام آمادگی کرده تا این پرونده را در انگلستان پیگیری کند. بوذری نیز به گفته دادگاه قادر است در دادگاهی که در انگلیس برگزار می‌شود، شرکت کند، به همین دلیل انگلیس جای بهتری برای پیشبرد این پرونده است.

پنتاگون: شناورهای ایرانی یکی از عوامل اعزام ناو جنگی به دریای عرب است

رویترز- استیو وارن سخنگوی پنتاگون می‌گوید اعزام ناو جنگی آمریکا به دریای عرب فقط به دلیل حضور ناوگروه ایرانی در این منطقه نیست ولی ناوهای ایرانی یکی از فاکتورهای دخیل در این تحرک نظامی است.

پیام جدید محمد جواد ظریف در فیس بوک؛ یکشنبه هفته آتی راهی نیویورک خواهم شد

فیس‌بوک- محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از سفر خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه (NPT) در این شهر خبر داد. وی نوشت: همکاران بنده فردا روند نگارش توافق نهایی بین ایران و 1+5 را آغاز خواهند کرد، که به یاری خدا از هفته آینده در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده عدم اشاعه (NPT) در نیویورک با جدیت ادامه خواهد یافت. بنده هم روز یکشنبه برای شرکت در آن اجلاس و مشارکت در گفتگوها عازم نیویورک خواهم بود.

مقام هندی: دهلی‌نو موضوع بازپس‌گیری یک میدان نفتی از ایران را مطرح کرده است

وال‌استریت ژورنال- یک مقام هندی مدعی شده دولت این کشور موضوع بازپس‌گیری یک میدان نفتی از ایران را مطرح کرده است. میدان گازی فرزاد B در سال 2008 توسط شاخه امور بین المللی شرکت او ان‌جی‌سی ویدش هند در بلوک اکتشافی خلیج فارس کشف شد. دهلی‌نو نگرانی‌های خود درباره سرمایه‌گذاری‌ها را به تهران منتقل کرده و از این کشور خواسته این بلوک را به دلیل قوانین آتی اکتشافی به سرمایه‌گذاران هندی باز گرداند. مقام هندی گفت: مقامات ایرانی گفته‌اند درخواست هند را بررسی خواهند کرد و گفت‌وگوها بین مدیران عامل شرکت‌های هندی و شرکت ملی نفت ایران آغاز خواهد شد.

عراقچی در وین: از امروز کار نگارش متن با همه جزئیات شروع می‌شود

خبرگزاری صدا و سیما- عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به وین تاکید کرد: بعد از مباحثی که در لوزان داشتیم و راه حل‌هایی که در مجموعه مذاکرات منتهی با لوزان بدست آمد، از امروز کار نگارش این راه حل‌ها با همه جزئیاتش شروع خواهد شد. به مدت 3 روز در وین خواهیم بود و بعد درباره ادامه جلسات تصمیم گیری خواهد شد. وی تاکید کرد: از نظر ما اولویت در جلسات فعلی بحث تحریم‌هاست و باید در این خصوص بتوانیم ابهامات و پرسش‌ها را کمتر کنیم. عراقچی تاکید کرد: آنچه توافق شده و از نظر ما مسلم است، اینکه تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق باید برداشته شود.

نقش تهدیدهای تهران در آتش‌بس یمن چه بود/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/یمن:

وزارت دفاع سعودی: حملات هوایی همه تهدیدات در مرز عربستان و یمن را نابود کرد

الجزیره- وزارت دفاع عربستان سعودی برای زمینه‌سازی توقف تجاوزات هوایی به یمن سه‌شنبه اعلام کرد که این تجاوزات جنگنده‌های سعودی منجر به از بین رفتن همه تهدیداتی شد که در مرز دو کشور وجود داشته است. همچنین مدعی شد که موشک های بالستیک که در اختیار حوثی‌ها در یمن قرار داشته است، منهدم شد.

عملیات نظامی عربستان در یمن رسما پایان یافت

نیویورک‌تایمز- نیمه شب سه‌شنبه، عملیات نظامی عربستان سعودی در یمن موسوم به طوفان قاطع که از 27 روز قبل با هدف متوقف کردن جنبش انصارلله آغاز شده بود رسما به پایان رسید. انصارالله پس از اعلام توقف حملات، نتایج عملیات عربستان در یمن را یک پیروزی بزرگ برای مقاومت و مردم یمن دانسته است.

انصارالله: تجاوز عربستان به یمن به خواست آمریکا متوقف شد

اسپوتنیک- احمد حامد رئیس هیأت اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله درباره مسائل پشت پرده توقف تجاوز عربستان سعودی به این کشور گفت که این اقدام به تمایل آمریکا صورت گرفته و انصارالله هیچ توافقی با متجاوزان امضا نکرده است. وی گفت: یک تمایل آمریکایی برای توقف جنگ در یمن وجود داشت زیرا اهداف سیاسی که آنها از این جنگ دنبال می‌کردند، با تداوم جنگ محقق نمی‌شد.

هادی: از عربستان به خاطر عملیات در یمن متشکرم

تلویزیون عربستان- عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن بامداد چهارشنبه از حمله عربستان به صنعا و دیگر شهرها که به کشته شدن صدها یمنی منجر شد، تقدیر کرد.

اذعان مقام اماراتی به شکست عربستان و منصور هادی در یمن

سی‌ان‌ان عربی- ضاحی خلفان معاون رئیس پلیس دبی اعتراف کرد عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن در ماموریت خود شکست خورد و دلیلش آن است که فن کار و سخن را نداشت.

استقبال پاکستان از پایان حملات نظامی عربستان به یمن

خبرگزاری فارس- تسنیم اسلم سخنگوی وزارت خارجه پاکستان از تصمیم عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن استقبال کرد و اظهار داشت: اقدام ریاض مسیر راه حل سیاسی را هموار می‌سازد. پاکستان برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن در کنار عربستان ایستاده است. پاکستان با مصوبه پارلمان این کشور، از همراهی با حملات عربستان علیه یمن و حمایت از مواضع این کشور در بحران یمن سرباز زده بود.

مجری تلویزیون مصر: ایران و پاکستان دو عامل توقف عملیات عربستان بودند

پایگاه خبری کل الوطن مصر- یوسف الحسینی مجری و نویسنده مصری در واکنش به پایان این عملیات اعلام کرد این اقدام عربستان از ترس کشتی‌های ایرانی صورت گرفته است. ما گمان می‌کردیم که این عملیات تا ژوئن ادامه پیدا کند اما به نظر می‌رسد که فعالیت‌های دو کشور از جمله ایران و پاکستان بی‌تأثیر نبوده است. مخالفت پاکستان با مشارکت در این عملیات و حضور ناوهای ایرانی در آب‌های بین المللی در نزدیکی تنگه باب المندب در پایان دادن به عملیات متجاوزانه عربستان به یمن تأثیر فراوانی گذاشته است.

جنگنده‌های سعودی زندان مرکزی در تعز را هدف قرار دادند

شبکه المسیره وابسته به انصارالله- به رغم اعلام توقف جنگ علیه یمن از سوی ریاض، جنگنده‌های سعودی امروز بار دیگر تعز را بمباران کردند. ریاض، شب گذشته از توقف جنگ و آتش‌بس در یمن خبر داده و ادعا کرده بود که اهدافش از این تجاوز محقق شده است.

چه عواملی موجب اعلام توقف یکجانبه حملات از سوی عربستان شد؟

روزنامه الاخبار لبنان- عواملی مختلف موجب اعلام ائتلاف سعودی مبنی بر توقف حملات هوایی به یمن شد که دیپلماسی نهضتی و رسمی فعال جمهوری اسلامی ایران اصلی‌ترین عامل آن بوده است. ایران به اطلاعاتی دست یافت که از نیت عربستان برای افزایش حملات کورکورانه در یمن خبر می‌داد. تهران به سرعت کاروانی از ناوهای جنگی خود را به دریای سرخ و خلیج عدن فرستاد و به پایتخت‌های اروپایی اعلام کرد که در برابر اقدامات عربستان دست بسته نخواهد ماند. کشورهای اروپایی نیز نامه‌های اعتراض آمیز به عربستان ارسال کردند. نیروی دریایی آمریکا متوجه شد که احتمال دخالت نظامی ایران بسیار بالاست. واشنگتن به سرعت با طرف ایرانی تماس حاصل کرد و موضع ایران را جویا شد و چنین جواب شنید که ایران محدودیتی برای خود در قبال اقدامات عربستان نمی‌بیند؛ بنابراین آمریکایی‌ها به خوبی متوجه اقدام ایران در ممنوعیت سفر ایرانی‌ها به عربستان شدند و اینکه این مسأله محدود به عمره نمی‌شود.صبح روز سه شنبه ‌جان‌کری وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف تماس تلفنی بر قرار کرد گفت با عربستان جهت توقف جنگ تماس خواهد گرفت.

مجروحان یمنی در ایران: از ملت عربستان می‌خواهیم مقابل ظلم بپا خیزد

خبرگزاری فارس- عده‌ای از مجروحان یمنی تجاوز ریاض به یمن، ملت عربستان را دوست و برادر مسلمان خود دانستند و از آنها خواستند مقابل نظام حکومتی ظالم خود که مجری دستورات آمریکایی و اسرائیلی است، بپا خیزند. شرف الدین یکی از این بیماران گفت: چیزی که من در این جنگ دیدم، بدتر از استفاده از گازهای سمی بود. جنگنده‌های عربستانی، بیمارستانها و کپسولهای اکسیژن بیمارستانها را منهدم کردند. یعنی بیمار یا زخمی تحت عمل جراحی قرار می‌گرفت اما اکسیژنی برای حفظ جان او وجود نداشت. محمد علی دیگر مجروح یمنی خطاب به ملت عربستان سعودی گفت: ما مردم یمن با مردم عربستان برادر هستیم و هیچ درگیری با آنها نداریم اما در مقابل نظام ظالم و متجاوز آنها مقاومت خواهیم کرد. ما از مردم عربستان که مسلمان هستند و برادر ما محسوب می‌شوند می‌خواهیم که در مقابل ظلم سکوت نکنند و از آنها انتظار داریم که بپا خیزند.

عربستان در یمن جنگ فرقه‌ای به راه انداخته است

جروزالم‌پست- دیوید اندرو وینبرگ کارشناس مسائل خاورمیانه بر این باور است که عربستان با عملیات نظامی در یمن جنگ فرقه‌ای به راه انداخته است. هر چند ریاض تلاش دارد آن را به گونه دیگری جلوه دهد. وی گفت، عربستان سعودی باعث شد جِن فرقه‌گرایی از بطری بیرون بیاید. این جنگ بدون تردید دارای بُعد فرقه‌گرایی است؛ موردی که سعودی‌ها در طول سال ها آن را پرورانده‌ و اکنون مجبور شده‌اند با آن مقابله کنند.

ادامه توفان قاطع با جنگ نیابتی؛ جنبش اعتراضی جنوب از ادامه جنگ با انصارالله خبر داد

رویترز- گروهی که خود را جنبش اعتراضی جنوب یمن می‌خواند، با وجود اعلام آتش بس از سوی عربستان، اعلام کرده است که جنگ با انصارالله و ارتش را تا بیرون راندن حوثی‌ها از جنوب ادامه خواهد داد. جنبش اعتراضی جنوب که خواهان جدایی جنوب از شمال یمن است، پس از فرار منصور هادی به عدن به اتحاد با عربستان سعودی روی آورد و نیروهای خود را در مقابل ارتش و انصارالله یمن قرار داد.

عملیات عربستان علیه یمن تنها مردم را کشت و زیرساخت‌ها را نابود کرد

شبکه خبری المنار لبنان- عملیات عربستان سعودی علیه یمن به هیچ یک از اهداف خود نرسید و تنها مردم را کشت. در عملیات بمبارانی که علیه یمن انجام شد، تنها زیرساخت‌های یمن از راه‌ها و جاده‌ها و مدارس و بیمارستان‌ها گرفته تا ایستگاه‌های سوخت و انبارهای مواد غذایی در استان‌های مختلف این کشور و همچنین مناطق مسکونی و غیر نظامیان که اغلب آنها زن و کودک و سالمند بودند، هدف قرار گرفت. اولین نمود اعتراف غیررسمی ریاض به شکست، عقب‌نشینی از انتصاب خالد البحاح به سمت جانشین عبد ربه منصور هادی بود، به این بهانه که البحاح در دوره پیش از تجاوز هنگامی که به سمت نخست وزیری یمن انتخاب شد، از جمله گزینه‌های مقبول جماعت انصار الله به شمار می‌آمد.

امیرعبداللهیان: مجروحان یمنی از امروز به تهران منتقل می‌شوند

خبرگزاری صدا و سیما- حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: امنیت یمن برای کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. ما اقدامات و تحرکات عربستان سعودی را به دقت رصد و پیگیری می‌کنیم. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های جدی،‌ گسترده و مؤثر دیپلماتیک در زمینه برقراری آتش بس انجام داد و بخش‌های مختلف دولت و دستگاه‌های ذیربط نیز اقداماتی برای کمک رسانی به مردم یمن صورت دادند. امیرعبداللهیان افزود: از امروز برای انتقال مجروحان یمن به کشورمان به منظور مداوا و ارسال فوری کمک‌های دارویی اقدام خواهد شد و انتظار داریم مجروحان یمنی به سرعت به تهران منتقل شوند. وی تأکید کرد: درباره اقداماتی که وضع را پیچیده کند چه از سوی عربستان و چه از سوی هر بازیگر دیگری قویاً واکنش نشان خواهیم داد.

مقام اطلاعاتی آمریکایی: حوثی‌ها نیروی نیابتی ایران در یمن نیستند

هافینگتون پست- یک مقام اطلاعاتی آمریکایی ضمن رد ادعاهای عربستان سعودی و برخی دیگر از همفکران ریاض، این موضوع را که حوثی‌ها در یمن نیروی نیابتی ایران هستند، نادرست خواند. مقامات اطلاعاتی آمریکا برای چندین بار است که هشدار داده‌اند آشوب یمن، جنگ داخلی است و نه صحنه نزاع منطقه‌ای بین ایران و کشورهای عرب سنی خلیج فارس. برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز پیش‌تر ادعاهای مقامات عربستان و ادعاهای پیشین مقامات غربی مبنی بر حمایت ایران از اعضای جنبش انصارالله را رد کرده بود.

انصار الله، وزیر دفاع دولت مستعفی و برادر هادی را آزاد کرد

خبرگزاری فرانسه- جنبش انصار الله یمن، محمود الصبیحی وزیر دفاع دولت مستعفی و برادر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی این کشور را آزاد کرد. الصبیحی پس از استعفای دولت خالد بحاح، از سوی انصارالله به عنوان سرپرست وزارت دفاع انتخاب و معرفی شد اما با فرار هادی به عدن، وی نیز به عدن رفت و به انصارالله خیانت کرد. در جریان عملیات‌های انصارالله در عدن، وی به همراه برادر هادی دستگیر شد و به صنعا انتقال یافت.

نقش تهدیدهای تهران در آتش‌بس یمن چه بود/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/آمریکا:

جب بوش: جمع آوری گسترده اطلاعات مردم، بهترین اقدام دولت اوباماست

پایگاه اینترنتی مک‌کلاچ دی‌سی- جب بوش نامزد احتمالی ریاست جمهوری سال آتی آمریکا، جاسوسی‌های گسترده از ارتباطات مردم این کشور را بهترین اقدام دولت فعلی آمریکا دانست. وی در پاسخ به سوالی درباره بهترین بخش عملکرد دولت فعلی آمریکا گفت: با وجود آن‌که اوباما از این برنامه حمایت نکرده و هرگز آن را تایید نمی‌کند، اما جمع‌آوری اطلاعات را توسط ان‌اس‌ای ارتقا داده است.

رای‌گیری درباره طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران هفته آینده انجام می‌شود

پایگاه هیل- بن کاردین عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد که تا روز پنجشنبه طرح مصوب این کمیته برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران جهت تصویب به صحن علنی این مجلس می‌رود و هفته آینده در صحن سنا به رای گذاشته می‌شود. طرح مذکور در صورت تبدیل شدن به قانون، برداشته شدن تحریم‌ها را دستکم 30 روز به تعویق انداخته و به کنگره اجازه بررسی و رأی دادن به توافق را می‌دهد.

ناو آمریکایی برای حمایت از خطوط تجاری کشتیرانی در دریای عرب مستقر شده است

رویترز- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که اعزام ناو جنگی به آب‌های دریای عرب در نزدیکی یمن، اولین نشانه از حضور آمریکا در این منطقه نیست و برای حمایت از امنیت خطوط تجاری کشتیرانی وارد عمل شده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این حضور برای اعمال جلوگیری از انتقال سلاح به حوثی‌ها است، تصریح کرد: هر تلاشی از سوی ایران برای تسلیح حوثی‌ها، نقض قطعنامه اخیر سازمان ملل برای تحریم تسلیحاتی حوثی‌ها و علاوه بر آن، در مقام نقض تحریم‌های پیشین اعمال شده بر ایران در خصوص صادرات تسلیحات ساخت این کشور به دیگر نقاط جهان است.

نقش تهدیدهای تهران در آتش‌بس یمن چه بود/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/عربستان:

۲۷ روز حملات هوایی و بمباران یمن چه دستاوردی برای عربستان داشت؟

روزنامه السفیر- هزاران کشته و دهها هزار آواره و تخریب زیرساخت‌های دولتی، بارزترین دستاوردهای توفان قاطع بود. توفانی که قبل از رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، خوابید. حملات هوایی پس از 27 روز تمام شد، بدون اینکه منصور هادی به یمن بازگردد و انصارالله تسلیم شود. عملیات عربستان با درخواست منصور هادی شروع شد و با درخواست وی نیز به اتمام رسید. احمد عسیری سخنگوی ائتلاف سعودی گفت که عملیات نظامی به اهداف خود رسیده و از شروع عملیات امید سخن گفت که روند سیاسی، دیپلماسی و نظامی را در کنار هم پیش خواهد برد. اعضای شورای همکاری خلیج فارس دو روز گذشته در شورای امنیت تأکید کرده بودند که تا عقب‌نشینی انصارالله از مناطق تحت تصرف عملیات هوایی متوقف نخواهد شد.

هشدار پوتین به پادشاه عربستان

المیادین- یک منبع آگاه خبر داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان به وی تاکید کرد که ادامه حملات به یمن عواقب بدی برای ریاض خواهد داشت. روسیه در حال آماده کردن پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت بر اساس طرح ابتکاری ایران درباره یمن است.

دیدار وزرای خارجه مصر و عربستان در ریاض

خبرگزاری دولتی کویت- سامح شکری وزیر خارجه مصر که روز گذشته وارد ریاض شده است، امروز با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان دیدار و درباره روابط دوجانبه و تعدادی از موضوعات مشترک از جمله بحران یمن بحث و تبادل‌نظر کرد. روزنامه مصری الیوم السابع گزارش داد که قاهره طی دو روز گذشته شاهد انجام مذاکرات درباره طرحی است که ابوبکر القربی از رهبران حزب کنگره خلق به ریاست علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن به مسئولان مصری وزرات خارجه ارائه کرد. احتمالا شکری در سفر به ریاض، مقامات سعودی را در جریان جزئیات طرح القربی و نتایج مذاکرات درباره ضرورت آتش بس در یمن و بازگشت به میز مذاکره قرار داده است. در این طرح پیشنهاد شده است که کشورهای جیبوتی و یا عمان میزیان انجام مذاکرات بین انصارالله و نمایندگان علی عبدالله صالح و جریان طرفدار عربستان و منصور هادی باشند.

تهدیدهای تهران آتش‌بس را به عربستان تحمیل کرد/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/لبنان:

رئیس پارلمان لبنان به انحلال مجلس تهدید کرد

روزنامه السفیر- نبیه بری رئیس پارلمان لبنان تهدید کرد که اگر برخی گروه‌های سیاسی همچنان به تحریم جلسات مجلس ادامه دهند و جلسات قانونگذاری تا 31 ماه مه برگزار نشود، به محض انتخاب رئیس جمهور جدید، انحلال مجلس را درخواست خواهد کرد. در صورت ناکامی پارلمان در انتخاب رئیس جمهور، این پرونده طی سفر کنونی سعد حریری نخست وزیر اسبق و رئیس جریان المستقبل لبنان به آمریکا، وارد محافل سیاسی واشنگتن خواهد شد. مار بشاره الراعی سراسقف مسیحیان لبنان نیز قرار است در سفری به فرانسه، دوشنبه آینده با فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور دیدار و کمکش در انتخاب هر چه سریع‌تر رئیس جمهور جدید لبنانی‌ها را خواستار شود. لبنان از 25 ماه مه گذشته با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان با خلأ سیاسی مواجه شده و سیاستمداران این کشور هنوز نتوانسته‌اند بر سر یک نامزد، توافق کنند. دعوت‌های پی در پی رئیس پارلمان نیز به منظور پایان دادن به خلأ سیاسی راه به جایی نبرده و به جز جلسه نخست، سایر جلسات به علت به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان تشکیل نشدند. بر اساس نظام تقسیم قدرت در لبنان، رئیس جمهور باید از مسیحیان مارونی، نخست وزیر سنی و رئیس پارلمان شیعه باشد.

تهدیدهای تهران آتش‌بس را به عربستان تحمیل کرد/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/اتحادیه اروپا:

مخالفت حزب جبهه ملی فرانسه با طرح اتحادیه اروپا برای مقابله با پدیده مهاجرت

فیگارو- نیکلا بی دبیرکل حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه با صدور بیانیه‌ای با طرح ۱۰ ماده‌ای اتحادیه اروپا برای مقابله با قاچاق انسان مخالفت کرد و آن را طرحی غیرمؤثر در راستای مقابله با پدیده مهاجرت از لیبی به اروپا دانست. اتحادیه اروپا روز دوشنبه گذشته طی نشستی با محوریت پناه‌جویانی که به مقصد اروپا حرکت می‌کنند،تمامی تدابیر از جمله حمایتی و دفاعی را در این زمینه مورد بررسی قرار داد و پس از آنکه بسیاری از اعضا با اقدام نظامی مخالفت کردند، در نهایت طرحی اعلام شد که به وسیله آن با روند رو به رشد بحران مهاجران غیرقانونی مقابله شود.

تهدیدهای تهران آتش‌بس را به عربستان تحمیل کرد/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/سوریه:

سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به اوباما خواستار ایجاد منطقه حائل در سوریه شدند

رویترز- جان مک‌کین، لیندسی گراهام، ریچارد دوربین و تیم کین سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا خواستار ایجاد منطقه حائل در سوریه شدند. در این نامه از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته شده که مناطق امن انسانی در سوریه ایجاد شود. در چند سال گذشته بارها مقامات مختلف کشورهای مخالف دولت سوریه خواستار ایجاد منطقه حائل در این کشور شده‌اند.

تهدیدهای تهران آتش‌بس را به عربستان تحمیل کرد/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/مصر:

نشست ستادهای مشترک ارتش کشورهای عربی در قاهره

روزنامه الشرق الاوسط- اتحادیه عرب روز چهارشنبه میزبان نشست فرماندهان ستادهای مشترک ارتش کشورهای عربی بود تا تشکیل آنچه ارتش مشترک نظامی خوانده می‌شود، بررسی شود. در این نشست سازوکار اجرای طرح ارتش عربی متحد و بودجه لازم برای تأسیس آن با نظارت مصر، کویت و مغرب بررسی شد. در نشست اتحادیه عرب که در ماه مارس در شرم الشیخ برگزار شده بود کشورهای عربی با تشکیل نیروی نظامی مشترک موافقت کردند.

سفر رئیس سیا به مصر

روزنامه السفیر لبنان- جان برنان رئیس سازمان سیا که به مصر سفر کرده با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. پایگاه‌های دولتی در گزارش این دیدار تنها به اطلاعات جزئی درباره توافق دو طرف بر ادامه همکاری‌ها، تقویت روابط دو جانبه و هماهنگی و مشورت در موضوعات حائز اهمیت برای دو طرف اکتفا کردند.

تهدیدهای تهران آتش‌بس را به عربستان تحمیل کرد/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/فلسطین:

آماده‌باش رئیس رژیم صهیونیستی برای هر جنگ احتمالی در آینده

پل تودی- رووین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی از ارتش این رژیم درخواست کرد برای هر جنگی در آینده آماده باشند. وی سپس ادعا کرد: ما خواهان جنگ نیستیم اما اگر بر ما جنگی تحمیل شود وارد آن خواهیم شد.

هشدار رئیس سابق موساد نسبت به مداخله اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای

سایت خبری تی‌پی‌ام- افرایم هالووی رئیس سابق سرویس جاسوسی اسرائیل (موساد) نسبت به مداخله اسرائیلی‌ها در مذاکرات هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر روابط آمریکا و اسرائیل هشدار داد. وی افزود: اگر تلاش اسرائیل برای تخریب کل فرآیند موفق می‌شد، در شرایط مسخره‌ای قرار می‌گرفتیم که نتایج آن قابل گفتن نیست.

تهدیدهای تهران آتش‌بس را به عربستان تحمیل کرد/ با وجود اس-300 هم می‌توانیم به ایران نفوذ کنیم/ بررسی پرونده مهدی هاشمی در انگلیس/ اعزام ناو آمریکایی در پاسخ به حضور شناورهای ایران در دریای عرب/ پیام جدید ظریف در فیس‌بوک/ هشدار پوتین به ملک سلمان/اوکراین:

کمک 19 میلیون دلاری آمریکا به گارد ملی اوکراین

تاس- وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که آمریکایی‌ها برای تأمین منابع مالی لازم برای آموزش اعضای گارد ملی اوکراین، 19 میلیون دلار اختصاص داده است. گارد ملی اوکراین لشکری از کهنه‌سربازان و یا جوانان اوکراینی غیرروس‌تبار است که پس از جرقه خوردن درگیری‌های اوکراین، پس از چندین سال احیا شد.

آرشیو اخبار هفته گذشته:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    به به مهدی هاشمی در کانادا و انگلیس هم پرونده دارد !
  • حدحد ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    «وی درباره سامانه اس-300، گفت: بودجه دفاعی ما تنها اندکی کمتر از 600 میلیارد دلار است و برای آن‌ها (بودجه دفاعی ایران) کمی بیشتر از 17 میلیارد دلار. حتی اگر آن‌ها برخی سامانه‌های دفاعی را نیز به دست آورند، ما اگر لازم باشد، می‌توانیم به آنجا نفوذ کنیم» به اون اوبامای اسگل بگید اون چیزی که معادله رو تعیین میکنه بودجه ی دفاعی نیست! بلکه ایمان و عقل و نیته ...
  • مهدی 90085 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    دو روز پیش گفته شد پوتین از ملک سلمان دعوت کرده امروز گفته میشه بهش هشدارداده ...؟
  • هرمزچرم شیر ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    اوبامای احمق ! تو اگر زورش رو داشتی در این سالها که هنوز اس 300 هم دستمان نیامده حمله می کردی نه اینکه در این سالهای طولانی هزاربار گنده گویی کنی که گزینه نظامی داریم ! فکر کردی همه مثل خودت نفهمند ؟
  • ایرانی ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    در تمامی دولتها پرونده داشته باشد معنی ندارد چون پشتش گرمه....فقط خدا میتواند با عدالتش رفتار نماید و سزای اعمالش را بدهد
  • زهیر ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    هسته ای که رفت تحریم ها هم که بیشتر شد آقای ظریف چی باقی مونده که سرش توافق کنی؟؟
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    بابا داره لغز میخونه که یه قمپزی در کرده باشه شما سخت نگیر
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    مشرق بی شعور ... چرا همش علیه م .ه حرف میزنی
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    باید راه را رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس