کد خبر 406786
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

کشته شدن پیاپی چند تن از مخالفان دولت اوکراین، رسانه‌های غربی را وادار کرد به قتل سریالی مخالفان دولت اوکراین اذعان کنند.

به گزارش مشرق، در حالی رسانه‌های غربی از کشته شدن دست‌کم 8 نفر از مخالفان دولت اوکراین در 3 ماه گذشته خبر می‌دهند که تاکنون اطلاعات چندانی درباره قربانیان منتشر نشده است. با این حال در آخرین مورد از این دست قتل‌ها که رسانه‌ها از آن با عنوان قتل زنجیره‌ای یاد می‌کنند، قتل 3 نفر سرانجام خبرساز شد.

یکی از این افراد «سرگئی سوخوبوک» خبرنگاری است که به دیدگاه‌های ضد دولتی شهرت داشت. وی نیمه شب 13 آوریل کشته شد. سوخوبوک اهل منطقه دونباس بود، یعنی همان منطقه‌ای که در پی درگیری‌های اوکراین با برقراری آتش‌بس موقتا آرام شده است. سابقه فعالیت سوخوبوک به سال 1998 بر می‌گردد.

در طول یک هفته گذشته دست‌کم 3 مورد از قتل مخالفان دولت در اوکراین گزارش شده است و همه آنها از سیزدهم آوریل با قتل «سرگئی سوخوبوک» خبرنگار اوکراینی آغاز شد.

 سرگئی سوخوبوک

 

«اولس بوزینا» دیگر خبرنگار  و مقاله‌نویس اوکراینی است که بعد از ظهر پنجشنبه در نزدیکی خانه خود در کی‌یف هدف گلوله قرار گرفت. این خبرنگار 45 ساله که پیش از این سردبیر روزنامه «سگودنیا» بود، بیش از هر چیز به دلیل کتاب‌هایش از جمله  «خون آشام»، و «تاراس شوچنکو» شهرت دارد.

پلیس اعلام کرد که در جسد بوزینا نشانه‌هایی از مرگ در پی خشونت دیده می‌شود. با این حال پیش از این بوزینا شکاینی درباره خشونت و یا تهدید تسلیم پلیس نکرده بوده است. همچنین برخی اشیاء هم از آپارتمان محل سکونت وی دزدیده شده‌اند. 

اولس بوزینا

«اولگ کالاشنیکف» از نمایندگان پیشین پارلمان اوکراین دیگر قربانی مجموعه قتل‌ها بوده است. وی که از حزب یانوکویچ بود روز چهارشنبه در حمله مشابهی هنگام ورود به خانه‌اش کشته شد. کالاشنیکف به سازماندهی تظاهرات‌های ضد دولتی شهرت دارد و به تازگی هم فراخوانی برای برگزاری مراسمی برای هفتادمین سالگرد پیروزی بر ارتش نازی داده بود. حزب وابسته به وی اعلام کرده است که این سیاستمدار کمی پیش از کشته شدن، به دلیل فعالیت‌های سیاسی تهدید شده بود.

اولگ کالاشنیکف

 

علاوه بر این افراد، پیشتر اجساد «الکساندر پلوشنکو» فرماندار سابق، «استانیسلاو ملنیک» نماینده اسبق و «اولگا موروز» روزنامه‌نگار اوکراینی هم در خانه‌های آنان پیدا شده بود. « میخائیلو چچتوف» که او هم از مقامات عالی پارلمانی بود اواخر فوریه از پنجره طبقه هفدهم ساختمانی به پایین پرت شد.

غرق شدن کوچکترین پسر یانوکویچ در دریاچه بایکال در اواخر مارس دیگر ماجرایی بود که اگر چه از آن با عنوان اتفاق یاد شد، اما برخی ناظران در این مورد تصادفی بودن آن تردید دارند.

 

اطلاعات افراد چگونه درز کرده است؟

اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد خبرنگاران و نماینده پیشین پارلمان اوکراین که هفته گذشته در کی‌یف کشته شدند، از سوی حامیان دولت پترو پروشنکو «دشمنان کشور» خوانده می شدند.

اطلاعات این افراد در سایتی متعلق به حامیان پروشنکو ثبت شده است. فعالان در این صفحه، اقدامات موفقیت‌آمیز خود علیه «دشمنان کشور» را به اشتراک می‌گذارند.

 شبکه خبری «راشاتودی» نوشت که این پایگاه اینترنتی که با نام «میروتوورچ» به معنی «حافظ صلح» فعالیت می کند، اطلاعات جامعی درباره هر کسی که به این فهرست ارتباط پیدا می‌کند قرار داده است. این افراد فعالان، خبرنگاران، نمایندگان پارلمان که با دولت کنونی این کشور مخالف هستند را شامل می‌شود.

همچنین اطلاعات جدایی طلبانی که در شرق کشور با دولت مرکزی می‌جنگند هم در این پایگاه اینترنتی قرار دارد. این اطلاعات دربرگیرنده نشانی افراد، لینک‌هایی برای ارتباط با حساب‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی، شرح‌حال و هر گونه اطلاعاتی است که در رسانه‌های اوکراینی درباره آنها منتشر شده است. علاوه بر همه اینها برچسب‌هایی مانند «تروریست، حامی فدراتیو شدن» هم برای افراد وجود دارد.

اطلاعات خبرنگاران 48 ساعت قبل  از مرگ در اینترنت بوده است

آنچه موجودیت این پایگاه اینترنتی را مورد توجه قرار می‌دهد، قتل‌های زنجیره‌ای اخیر در اوکراین است و اینکه  اطلاعات «اولگ کالاشنیکف» و «اولس بوزینا» هم 48 ساعت قبل از اینکه کشته شوند در این پایگاه اینترنتی درج شده بود.

این پایگاه حساب توییتری دارد که گهگاه اطلاعاتی درباره ماموریت‌های موفقیت‌آمیز منتشر می‌کند. در یکی از پیام‌های آنان که 16 آوریل منتشر شد، آمده است: « مامور 404، بار دیگر ماموریت خود را انجام دارد و برای موفقیت امروز به او مرخصی کوتاهی داده شده است.»

این پایکاه اینترنتی از حمایت‌های دست‌کم یک نفر از مقامات ارشد اوکراین برخوردار است و او کسی نیست جز «آنتون گراشچنکو» مشاور وزیر کشور و عضو پارلمان اوکراین.

وی در یکی از مطالبی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد از مردم خواست تا اطلاعات موثقی را در اختیار این پایگاه اینترنتی قرار دهند. او ضمن تقدیر از اقدام این پایگاه اینترنتی برای کمک به وی در به دست آوردن اطلاعات درباره «تروریست‌ها» و «جدایی‌طلبان» از این دیدگاه که به اشتراک‌ گذاشتن اطلاعات نقض حریم خصوصی افراد است هم انتقاد کرده است.

 

ادعای پذیرش مسئولیت قتل ها

گفته می شود گروه موسوم به ارتش شورشیان اوکراین (UPA) مسئولیت قتل بوزینا و کالاشنیکف را بر عهده گرفته است.

بنا بر گزارش ها، این گروه در این رابطه نامه ای به «ولادیمیر فسنکو» تحلیلگر سیاسی اوکراین فرستاده است. سرویس امنیت ملی اوکراین (SBU)‌ با اشاره به جزئیاتی درباره چگونگی فرستادن این نامه مدعی شده است که به نظر می‌رسد فرستنده نامه اوکراینی نبوده است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)  به شدت قتل این خبرنگار معترض اوکراینی را محکوم کرد و خواستار همه اقدامات ضروری برای تحقیق درباره قتل این خبرنگار شد. این سازمان همچنین به قتل سوخوبوک که از بنیانگذاران شماری از پایگاه‌های خبری بود هم واکنش نشان داد.

فوریه گذشته هم اتحادیه اروپا از نظارت بیشتر بر آزادی بیان در رسانه‌ها حمایت کرده بود. «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد هم با انتشار بیانیه‌ای مراتب نگرانی شدید خود را از قتل‌های سریالی در اوکراین ابراز کرد وی هم خواستار رسیدگی به این وقایع بنابر قانون شده بود.

با این حال، واکنش رسانه ها و مقامات غربی به قتل های دنباله دار مخالفان دولت غربگرای اوکراین، با پاسخ گسترده آن ها به کشته شدن بوریس نمتسوف، از مخالفان دولت روسیه، که مشخص شد توسط گروه های افراط گرا به قتل رسیده، قابل مقایسه نیست.

«ویکتور یانوکویچ» رئیس جمهور پیشین اوکراین فوریه گذشته و در پی مدتها ناآرامی در کشور از قدرت کناره‌گیری کرد. 2 ماه بعد، درگیری بین نظامیان اوکراینی و هواداران روسیه در شرق این کشور و در منطقه دونباس آغاز شد. سازمان ملل اعلام کرده که تاکنون بیش از 6 هزار نفر به دنبال درگیری‌ها در منطقه کشته شده‌اند و انتظار می‌رود قتل‌های اخیر فصل جدیدی را در بررسی مسایل داخلی اوکراین به روی تحلیلگران بگشاید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس