کشورهای عربی می‌ترسند که آمریکا به خاطر عادی‌سازی روابط با ایران از موضع خود کوتاه آمده و روابط دیرینه خود را با کشورهای عربی را بفروشد.

گروه جنگ نرم مشرق-  اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

****

چطور تهدیدات جمهوری‌خواهان علیه ایران به پایان بخشیدن به تحریم‌های اروپا کمک کرد

به گزارش پایگاه "جوان کول" (Juan Cole)، رژیم تحریم‌های آمریکا جنبه یک سویی دارد. بدین معنا که این تحریم‌ها تنها توسط آمریکا اعمال می‌شوند. در مرحله بعد تحریم‌های اتحادیه اروپایی قرار دارد که در آن از قدرت وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا کمک می‌گیرد. تحریم‌ها همچنین یک بعد بین‌المللی نیز دارد که به اندازه تحریم‌های آمریکا و اروپا قوی نیست. در حقیقت، تجارت ایران با هند، چین، و ترکیه از ساثل 2005 افزایش یافته است، هرچند که تجارت این کشور با آمریکا و اروپا کاهش داشته است.

چطور تهدیدات جمهوری‌خواهان علیه ایران به پایان بخشیدن به تحریمهای اروپا کمک کرد// ویرایش

کارشناسان معتقدند که حتی در صورت شکست مذاکرات، اروپا از افزایش تحریم‌های علیه ایران امتناع خواهد کرد. ریچارد دالتون سفیر اسبق انگلیس در ایران معتقد است که شکست احتمالی مذاکرات ربطی به ایران نخواهد داشت بلکه مشکل اصلی زیاده‌خواهی آمریکا و یا ناتوانی این کشور در دستیابی به توافق نهایی است.

نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به ایران مبنی بر اینکه هر گونه توافقی با پایان یافتن ریاست جمهوری باراک اوباما لغو خواهد شد، اروپایی‌ها را مجاب کرده است که خود را از این بازی کنار کشیده و این افراد و نه ایران را مسئول شکست مذاکرات معرفی کنند. پس کشورهای اروپایی دلیلی نمی‌بینند که ایران را به خاطر بی‌عقلی جمهوری‌خواهان مجازات کنند.

چین چه چیزی را برای مذاکرات هسته‌ای می‌آورد

پایگاه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی از روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 می‌نویسد: روز سه شنبه وانگ ایی وزیر امورخارجه چین با دعوت از تمامی کشورها برای ایفا کردن نقش مثبتی در مذاکرات و نشان دادن انعطاف بیشتر وارد لوزان سوئیس شد و مذاکرات خود را با مقامات ایرانی، آمریکایی و اروپایی آغاز کرد.

چطور تهدیدات جمهوری‌خواهان علیه ایران به پایان بخشیدن به تحریمهای اروپا کمک کرد// ویرایش

با این حال، چین به سبب روابط تجاری با ایران می‌تواند در این دور از مذاکرات نقش مثبتی در زمینه ایجاد صلح بین این کشورها ایفا نماید. مقامات چینی می‌گویند که زمانیکه دو طرف به مشکلات غیرقابل حلی برخورد می‌کنند، آنها سراغ چین می‌آیند تا مذاکرات را به مسیر اصلی خود برگرداند.

درحالی که ایران همچنان بر رفع کامل تحریم‌های شورای امنیت در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای خود اصرار می‌ورزد، خبرها از این حکایت دارد که چین ایده‌هایی در سر دارد که از یک سو موضع ایران را تغییر داده و از سویی دیگر تحریم‌ها را حفظ نماید.

در حال حاضر چین در مذاکرات هسته‌ای به چند چیز فکر می‌کند: امنیت انرژی خود (9 درصد واردات نفت این کشور از ایران انجام می‌شود)، روابط خود با ایالات متحده و تصویر پکن به عنوان یک کشور مسئول در سطح دنیا. از سویی دیگر، چین به عنوان یکی از اعضاء شورای امنیت سازمان ملل خود را متعهد به یافتن راه حلی برای بحران‌های جهانی می‌بیند.

در گذشته سیاست‌های پکن و تهران هم‌راستا بود: هر دو کشور از سلطه واشنگتن بر سیاست دنیا ناراحت بودند. اما، در حال حاضر، چین سیاست عمل‌گراتری را اتخاذ کرده و آمریکا را در مرکز سیاست‌های خود قرار داده است. با این حال، این مساله مانع از افزایش روابط چین با ایران نشده است.

آمریکا شهادت دو مستشار ایرانی در حمله هواپیماهای این کشور در عراق را تکذیب کرد

به گزارش پایگاه راشاتودی، پس از آنکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمریکا را به شهید کردن دو مستشار نظامی خود که در عراق به نیروهای این کشور در مبارزه با گروه داعش کمک می‌کردند متهم نمود، آمریکا این اتهامات را رد کرد.

چطور تهدیدات جمهوری‌خواهان علیه ایران به پایان بخشیدن به تحریمهای اروپا کمک کرد// ویرایش

سپاه پاسداران می‌گوید که این دو نفر در 23 مارس در پی بمباران هواپیماهای آمریکایی در نزدیکی تکریت به شهادت رسیده‌اند. اسامی این دو مستشار علی یزدانی و هادی جعفری بوده است.

سفارت آمریکا در بغداد واکنش مسقیمی به این اتهامات نشان نداده است اما گفت که بمباران هوایی ارتش آمریکا فقط مواضع داعش را مورد اصابت قرار داده است.

مقام اروپایی: توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند آتش جنگ‌های نیابتی را شعله‌ورتر نماید.

به گزارش پایگاه بزینس اینسایدر، گیلز دو کرچوف هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپایی معتقد است که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند بر شدت جنگ‌های نیابتی بیفزاید چراکه کشورهای اهل تسنن به مقابله با قدرت و ثروت روبه افزایش ایران شیعی روی خواهند آورد.

چطور تهدیدات جمهوری‌خواهان علیه ایران به پایان بخشیدن به تحریمهای اروپا کمک کرد// ویرایش

وی گفت: علت این جنگ این است که مسلمانان سنی خود را در برابر قدرتمند شدن ایران در موضع تدافعی خواهند دید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای با هدف مهار برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند در این مساله تاثیرگذار باشد گفت: مسلماً. زیرا ایران در هر صورت پول بیشتری به دست خواهد آورد. ایران کشور باهوشی است که دارای چشم‌انداز است و از تمامی کشورهای خاورمیانه قوی‌تر می‌باشد. پس این مساله می‌تواند انگیزه‌ای برای کشورهای اهل تسنن باشد تا با حمایت از گروه‌های تندور سنی با ایران مقابله کنند.

درباره چه چیز توافق هسته‌ای با ایران باید نگران بود

به گزارش پایگاه آتلانتیک، مذاکرات هسته‌ای آخرین روزهای خود را سپری می‌کند. همه امیدوارند که سرانجام راه‌حلی برای برنامه هسته‌ای ایران یافت شود. اما در این بین سوالاتی وجود دارد که بسیار نگران‌کننده می‌باشد:

چطور تهدیدات جمهوری‌خواهان علیه ایران به پایان بخشیدن به تحریمهای اروپا کمک کرد// ویرایش

- واکنش عربستان سعوی به این توافق چگونه خواهد بود؟ عربستان سعودی به عنوان رقیب ایران که در چندین جبهه با ایران در حال نبرد است، قطعاً به سوی هسته‌ای شدن پیش خواهد رفت. پس این مذاکرات با گفته‌های قبلی اوباما مبنی بر اینکه توانمندی هسته‌ای ایران می‌تواند رقابت هسته‌ای را در منطقه به راه اندازد در تناقض است. یکی از اهداف مذاکرات اطمینان دادن به کشورهای خاورمیانه است که ایران هسته‌ای نخواهد ماند. پس اگر عربستان سعودی و کشورهایی نظیر مصر، ترکیه و امارات این مساله را باور نکنند، آنها نیز مسیر هسته‌ای شدن را در پیش خواهند گرفت.

- اگر غرب اجازه دهد که تاسیسات غنی‌سازی فوردو که سال‌ها از بازرسی‌های بین‌المللی به دور بوده است و غرب همیشه خواستار تعطیلی آن بوده است به فعالیت خود ادامه دهد، پس باید به قدرت این توافق شک کرد. هر زمانی که ایرانی‌ها اراده کنند می‌توانند توافق را نقض کرده و غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا را از سر گیرند.

- ایرانی‌ها هیچگاه به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای خود پاسخ نداده‌اند. قبل از آنکه تحریم‌ها برداشته شوند، ایران باید به این سوالات پاسخ دهد.

- باید به سرعت برداشته شدن تحریم‌ها توجه ویژه‌ای کرد. ایران خواستار لغو فوری تمامی تحریم‌هاست، اما غرب معتقد است که این مساله باید به صورت پلکانی و در صورت اعتماد 100 درصدی از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صورت به گیرد.

- سوال اصلی درباره زمان بازگشت هسته‌ای است. اگر ایران تصمیم به نقض توافق به گیرد، چقدر طول خواهد کشید که این کشور به تسلیحات اتمی دست یابد؟ دولت اوباما در تلاش تا زمان بازگشت هسته‌ای را بیش از یک سال نماید. فرض بر این است که ظرف مدت یک سال غرب می‌تواند خود را برای رویارویی با ایران آماده سازد.

کشورهای عربی با افزایش احتمال توافق هسته‌ای با ایران در موقعیت هشدار قرار گرفته‌اند

به گزارش روزنامه گاردین، کشورهای عربی به دقت و با اندکی بیم و هراس در حال نظاره نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 هستند. آنها می ترسند که آمریکا به خاطر عادی‌سازی روابط با ایران از موضع خود کوتاه آمده و روابط دیرینه خود را با کشورهای عربی را بفروشد.

چطور تهدیدات جمهوری‌خواهان علیه ایران به پایان بخشیدن به تحریمهای اروپا کمک کرد// ویرایش

عربستان سعودی رقیب دیرینه ایران از این مساله خشنود نیست. برخلاف رژیم صهیونیستی که علناً با مذاکرات مخالفت می‌کند، ریاض رویکرد محافظه‌کارانه‌تری را در پیش گرفته است. عادل جوبیر سفیر عربستان در واشنگتن قول داده است تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات از آن انتقاد نکند. وی همچنین بارها به صورت ضمنی از علایق هسته‌ای عربستان سخن گفته است. عربستان سالهاست که می‌گوید که اگر از جانب ایران هسته‌ای احساس خطر کند، به پاکستان متوسل خواهد شد.

اما مقامات ریاض دغدغه بزرگتری دارند: آنها می‌ترسند که مبادا نزدیکی ایران و آمریکا به تاثیرگذاری و امنیت آنها لطمه به زند.

امارات متحده عربی نیز که مدتهاست که با ایران بر سر سه جزیره خلیج‌فارس مشاجره دارد، معتقد است که توافق هسته‌ای می‌تواند توان راهبردی ایران را در دیگر کشورهای خاورمیانه از قبیل سوریه، عراق و لبنان افزایش دهد. آنها در حقیقت، مساله هسته‌ای را به عنوان بخشی از سیاست خارجی ایران تصور می‌کنند.

عربستان سعوی به جای مخالفت با آمریکا سیاست ایجاد اتحاد در بین کشورهای خلیج فارس را در پیش گرفته است. اما موانعی بر سر این اتحاد قرار دارد که یکی از آنها اوباما و دیگری کشور قطر است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    ببینید این اسراییل هفت میلیون نفری چه جوری کل دنیا را به جان هم انداخته
  • سهیل بشردوست ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    بیان برای جنگ، خاک کثیف کشورهاشون رو به توبره می کشیم
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    سیاست ایجاد اتحاد و تنش زدائی با کشورهای خلیج فارس باید از طرف ایران فعالانه دنبال شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس