در دهه 1980 دانشمندان هسته‌ای آرژانتین به ایران رفته و گروهی از دانشمندان ایرانی را آموزش داده و کمک‌هایی برای ارتقا راکتور تحقیقاتی تهران کردند.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

توافق مخفی آرژانتین، ایران و ونزوئلا در زمان دولت قبلی

 پایگاه بیزینس اینسایدر،در گزارشی مدعی شد: سه مقام دولت قبلی ونزوئلا که در زمان دولت هوگو چاوز از کشور گریختند در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آرژانتینی ادعاهایی درباره ائتلاف بین آرژانتین، ونزوئلا و ایران مطرح کردند که در آن آرژانتین باید اینترپل را وادار می‌کرد تا اسامی ایرانی‌های مظنون به دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس در سال 1994 را از پایگاه داده‌ای خود پاک کند. در این میان ونزوئلا نقش دلال را بازی می‌کرده است و باید هماهنگی و مذاکرات لازم را از جانب دولت ایران با مقامات آرژانتینی انجام می‌داد.

ایران

همچنین در گزارش این روزنامه ادعا شده است ایران در ازای این همکاری آرژانتین، نفت و کمک مالی را به ستاد انتخاباتی فرناندرز برای شرکت در انتخابات 2007 در اختیار این کشور قرار داده است.

این گزارش ایران هراسانه می افزاید: در دهه 1980 دانشمندان هسته‌ای آرژانتین به ایران رفته و گروهی از دانشمندان ایرانی را آموزش داده و کمک‌هایی نیز برای ارتقا راکتور تحقیقاتی تهران کردند.

مردم عراق درباره ایران چگونه فکر می‌کنند؟

به گزارش روزنامه گاردین، در بافت چند فرهنگی بغداد، جوامع مختلف عقاید متفاوتی درباره ایران دارند. شیعیان، ایران را و اهل تسنن عربستان سعودی و حتی داعش را دوست دارند. اگر شما به بخش‌های سنی‌نشین بغداد حرکت کنید، محصولات ایرانی را اصلاً نمی‌بینید. اما این کالاها در بخش‌های شیعه‌نشین به وفور یافت می‌شوند.

ایران

دیدگاه مردم عراق درباره کمک‌های ایران در جنگ با گروه داعش نیز در جوامع مختلف متفاوت است. شیعیان عراق معتقدند که کمک‌های ایران بسیار مفید بوده است. اما جمعیت اهل تسنن چندان نظر خوبی درباره شبه‌نظامیان شیعی مورد حمایت ایران ندارند. حتی برخی از سیاستمداران و تحصیل‌کرده‌های سکولار عراقی نیز نقشی برای ایران در جنگ با داعش قائل نیستند.

جمعیت اهل تسنن عراق تمایل بیشتری به آمریکا دارند. در حقیقت، واشنگتن از رابط‌هایی که در بین قبایل اهل تسنن دارد اطلاعاتی درباره مواضع داعش بدست می‌آورد تا بتواند آنها را بمباران نماید.

در هشت استان عراق که جمعیت آنها اکثراً شیعه است تمایل به سمت ایران است. مردم این شهرها تلاش زیادی برای انجام تبلیغات منفی علیه آمریکا می‌کنند. به عنوان مثال، فرماندهان شیعه ارتش عراق می‌گویند که هواپیماهای آمریکایی در عوض هدف قرار دادن مواضع داعش به نیروهای شیعی حمله می‌کنند.

درخصوص کردهای عراق نیز وضعیت مثل بخش‌های سنی‌نشین است. آنها تمایل بیشتری به سمت آمریکا دارند.


ایران برای آزادسازی تکریت موشک به عراق ارسال کرد

به گزارش پایگاه اسپوتنیک، ایران راکت‌های توپ‌خانه فجر-5 به همراه موشک‌های فاتح-10 و لانچرهای مورد نیاز را به عراق فرستاده است. برخی منابع از اینکه این تسلیحات هوشمند و قابل کنترل نیستند و می‌توانند باعث مرگ غیرنظامیان شوند ابراز نگرنی کرده‌اند.

ایران

لازم به ذکر است که ایران و عراق در چند روز پیش برای بازپس‌گیری شهر تکریت نیروهای داوطلب و ارتش عراق را بسیج کرده‌اند.


توافق هسته‌ای با ایران بیشتر از بحث‌های هسته‌ای است

به گزارش آسوشیتدپرس، در حالی که قدرت‌های بزرگ دنیا و ایران در حال بحث درباره موضوعات هسته‌ای هستند، این سوال دائماً مطرح می‌شود که آیا این توافق مسیر ایران را برای دست‌یابی به تسلیحات اتمی تسهیل می‌کند یا خیر. اما، این توافق می‌تواند تاثیر وسیع‌تری نیز داشته باشد: این اول راه برای پذیرفته شدن ایران توسط جامعه جهانی است؟ در ظاهر، پاسخ قطعاً منفی است. گروه 5+1 موضوعات هسته‌ای را به چیزی غیر از بحث برداشته شدن تحریم‌ها مرتبط نمی‌کنند.

ایران

روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا همچنان قطع باقی ‌می‌ماند. ایران از منظر واشنگتن همچنان یکی از کشورهای حامی تروریسم خواهد بود. در منطقه نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس که هم‌پیمان آمریکا محسوب می‌شوند همچنان به حکومت شیعی ایران بدبین هستند و آن را عامل ناآرامی‌های منطقه می‌دانند. این بدبینی می‌تواند ابزاری در دست تندروها برای ایجاد درگیری‌های فرقه‌ای در منطقه باشد.

توافق هسته‌ای می‌تواند این تنش‌ها را افزایش دهد. قدرت‌های عربی مثل عربستان و مصر ممکن است پس از به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم ایران عزم خود را برای تاسیس نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور خود جزم نمایند.

اما باید به این نکته نیز توجه کرد که توافق هسته‌ای می‌تواند موانع پیش روی دنیا برای برقراری رابطه با ایران را بردارد. دنیا مدت‌هاست که از ترس برنامه هسته‌ای این ایران در پی منزوی کردن این کشور بوده است. با از بین رفتن این نگرانی‌ها، این کشورها می‌توانند همکاری خود را با ایران آغاز کرده و دیگر اختلافات را نیز فیصله دهند.

برای بسیاری از متفکران و سیاست‌‌مداران غربی ایران نوعی چالش است. از یک سو، ایران نمادی مدرن از تمدن پرافتخار پارسی است که بازار و ذخائر انرژی بزرگی در اختیار دارد. از سویی دیگر، ایران پس از توافق کشوری خواهد بود که به سیاست‌های مداخله‌جویانه و توسعه‌طلبانه خود ادامه می‌دهد.

در حالی که مذاکرات هسته‌ای هم اکنون در لوزان سوئیس بین ایران و آمریکا در جریان است، باید به چند نکته توجه کرد:

مشوق‌های اقتصادی: مشوق‌های عظیم بسیاری برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران وجود دارد. این کشور پس از سال‌ها تحمل فشار اقتصادی بسیار مشتاق است تا سرمایه‌های خارجی را برای توسعه زیرساخت‌های خود مخصوصاً در بخش‌های انرژی جذب نماید.

در حال حاضر، تاثیر کوتاه مدت روی برداشته شدن تحریم‌هایی است که باعث وارد آوردن لطماتی به واحد پول و اقتصاد ایران شده است. قراردادهای اقتصادی آتی می‌توانند روابط دنیا با ایران را افزایش دهند.

تاثیر ایران در منطقه: ایران شیعی تاثیر  وسیعی در کشورهای عرب همسایه خود دارد. این کشور گروه‌های نیابتی از قبیل حزب‌الله لبنان در اختیار دارد. کمک‌های مالی و تسلیحاتی ایران به این گروه سبب شده است تا این گروه قدرت زیادی در صحنه سیاسی لبنان به دست آورد. ایران همچنین در سرپا نگه داشتن حکومت بشار اسد موفق بوده است. تهران از انصارالله یمن نیز حمایت می‌کند.

اما، ایران منافع مشترکی نیز با غرب دارد. ایران و آمریکا در سال 2001 در مبارزه با گروه طالبان در افغانستان همکاری نزدیکی داشتند. اخیراً هم این همکاری در بحث مبارزه با گروه داعش پیش آمده است.

هدف ایران کمک به شیعیان دیگر کشورها و افزایش قدرت آن‌هاست. و اگرچه غرب به حکومت اسلامی در ایران به صورت منفی نگاه می‌کند، اما وجود حکومت مشابه‌ای در عربستان که بر اساس عقاید مذهبی بنا نهاده شده است، غرب را از همکاری نزدیک با آن باز نداشته است.

دومینوهای هسته‌ای:  گزارشات از توافق هسته‌ای با ایران از این حکایت دارد که هدف آن ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. در عوض، حق غنی‌سازی اورانیوم ایران به رسمیت شناخته می‌شود. این مسأله باعث نگرانی کشورهای عربی منطقه و رژیم صهیونیستی شده است. برخی بر این باورند که توافق هسته‌ای غرب با ایران می‌تواند انگیزه کشورهای عربی خصوصاً عربستان را برای دست‌یابی به فناوری غنی‌سازی اوارنیوم در خاک خود را افزایش دهد.

تغییر حکومت: توافق هسته‌ای از منظر حکومت ایران به معنای به رسمیت شناخته شدن حکومت مذهبی ایران توسط غرب است. از همان سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی، رهبران مذهبی ایران بر این باور بوده‌اند که غرب به دنبال براندازی آن‌هاست. حال با دستیابی به توافق هسته‌ای، آنها می‌توانند به مردم خود بگویند: بدترین دشمنان ما مجبور شده‌اند با ما راه بیایند.

این مساله می‌تواند به تقویت سیستم حاکم منجر شود. توافق هسته‌ای همچنین می‌تواند باعث افزایش قدرت میانه‌روها در ایران شود. این افزایش قدرت می‌تواند فشاری را بر تندروها وارد آورده تا آن‌ها صحنه سیاسی را ترک کنند. به اعتقاد کارشناسان، این تغییرات به آرامی صورت خواهد گرفت و انقلاب‌گونه نخواهند بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مش قاسم ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    یک مشت چرت و پرتی که روزنامه های ضد ایرانی چاپ کرده اند را شما دوباره هضم می کنید
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    نه عزیزم داره میگه دارن همچین چرند و پرندیاتی میگن شما اطلاع داشته باش
  • علی ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    درود بر شیعیان عراق! متاسفام برای آن دسته قلیل از اهل سنت عراق که صدام وحشی جنایتکار را رهبر خود می دانند!!
  • هما ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    مش قاسم با بند اول موافق ولی بند دوم را مشرق منتشر میکنه تا من و شما اگاه باشیم
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    ما یه مش قاسم داریمکه الان ۸۰ سالشه ولی خیلی از امثال تو فهمیده تره خیلی چون درمقابل دانستن مقاوت نمیکنه فهم این که سایتی مثل شرق رسالتش چیه بعد از این همه مدت سخته؟ انقدرسخته؟ بده بدونیچه مزخرفاتی دررسانه های خارجی گفته میشه؟ نمیفهمی موضع مشرق مخالفه این مطلبه حتما باید کلمه به کلمه مخالفتکنن تا امثال تو بفهمین؟ یه کم رشد کنین ۳ دهه گذشته از انقلاب رشدکنین
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    چون هنوز این به قول شما چرت وپرت ها را مردم باور می کنند
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    قاسم برو بالای صفحه یه نگاهی بنداز! اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    تشکر از انعکاس اخبار ووضعیت میدانی در مناطق مختلف عراق
  • مرتضی ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    این توافق ایران و ونزوئلا و آرژانتین دروغی هست برای اینکه بگن نظرات اون خانوم رییس جمهور آرژانتین تحت تاثیر پول های ایران ونزوئلا است
  • عمواحمد ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    غرب خیلی غلط کرده که ما منتظرتائیدحکومتمان از سوی آنها باشیم. هیچ کشوری نمیتونه برای کشورما تعیین تکلیف کنه چرا که حکومت جمهوری اسلامی مال مردمه ومردم هم حامیان آن هستند ونیازی هم به تایید کردن یا نکردن از طرف غربیهای بی دین دله دزدو خائن ومستکبرکه همش به فکر استثمار ودزدی اموال دول دیگه هستند رو نداره ومهمترازهمه اینکه رهبرما یک رهبرالهی است وکلا ازنظرمنش مذهبی با سران دول دیگه متفاوته. اگه دول اسلامی دیگه هم مانند ایران اسلامی شیعه مذهب ،رهبری همانند رهبران مذهبی ما داشتند، انقلاب های عربی آنها در اول راه غنچه نشده پژمرده نمی شد.
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    شما چرا منظور مشرق رو نمیفهمی! اصلا متن رو خوندی
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    سفسطه کردن هنر نیست
  • الهام ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    0 0
    خداوند تکیه گاه این حکومته غرب چی میگه این وسط ؟غربی های "متوهم" کی باشند که حکومتی مثل جمهوری اسلامی ایران رو به رسمیت بشناسند؟هان؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس