کد خبر 401142
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶

در بحبوحه مذاکرات هسته اي، سي ان ان از دشوار بودن عمليات نظامي عليه ايران سخن مي گويد.

به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی اعلام کرد: مقامات آمریکایی می گویند گزینه نظامی را برای جلوگیری از اقدام ایران برای ساخت بمب اتمی، منتفی نکرده اند. البته آمریکا تنها کشوری نیست که به این گزینه می اندیشد.
سوال مطرح این است که اگر دستور حمله به ایران صادر شود، چه وضعی پیش خواهد آمد؟
باربارا استار خبرنگار شبکه سی ان ان در وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در این خصوص گفت:« درحالیکه ایران و آمریکا سرگرم مذاکرات هسته ای است، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا می گوید راههای دیگری هم وجود دارد که با آن، بتوان برنامه هسته ای ایران را متوقف کرد. به گفته اشتون، گزینه نظامی بی تردید همچنان روی میز است. اما واقعیت این است که بمباران مراکز هسته ای ایران، دشوار است.

به گفته باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا، اقدام نظامی نمی تواند به اندازه توافق هسته ای که پیگیری می شود، موفقیت آمیز باشد. اگر توافقی حاصل شود، هرگونه اقدام نظامی علیه ایران ازجانب آمریکا یا اسرائیل، با مشکلاتی مواجه خواهد بود. مراکز هسته ای ایران در این کشور پراکنده است.

 دو مرکز از این مراکز یعنی مرکز هسته ای نطنز و فردو در زیر زمین احداث شده اند. به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، رسیدن به توافق هسته ای هم باعث می شود این مراکز هسته ای زیرزمینی ایران حفظ شود. این مسئله برای هواپیماهای اف-پانزده اسرائیل مشکل ساز است زیرا این هواپیماها برای عملیات علیه این مراکز باید در وسط آسمان، سوختگیری مجدد کنند.»
سدریک لیتون سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و از مقامات اداره اطلاعات نیروی هوایی آمریکا در این خصوص گفت:« اسرائیل برای رسیدن به همه اهداف مدنظرش در ایران مشکل خواهد داشت. اسرائیل باید بتواند در غرب ایران وارد عمل شد و با برد پانصد تا هفتصد مایل عملیات کند.»
استار در ادامه افزود:« نکته دیگر اینکه اسرائیل بمبهایی آنقدر بزرگ ندارد که بتواند مراکز هسته ای زیرزمینی ایران را نابود کند. به گفته ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، حمله نظامی می تواند برنامه هسته ای ایران را به تاخیر بیندازد اما نمی تواند توانمندی هسته ای این کشور را نابود کند. برای رسیدن به این هدف باید از بمبهای پانزده هزار کیلوگرمی آمریکا استفاده شود. نیروی هوایی آمریکا با درنظر داشتن اقدام علیه مراکز هسته ای زیرزمینی ایران ، چنین بمبی را ساخته است. حتی اگر چنین بمبی مطرح باشد، بازهم لازم است حملات هوایی مکرر انجام شود. اگر قرار باشد به صورت مکرر در ایران عملیات شود، خلبانهای آمریکایی در تیررس پدافند زمین به هوای ایران قرار می گیرند.»
لیتون گفت:« اینکه بتوان با یک حمله هوایی به این هدف رسید، نه تنها نگاهی واقع بینانه نیست بلکه اقدامی مبتنی بر خودکشی است.»
استار در ادامه افزود:« در این میان باید به مسائل نظامی در مواجهه با نیروی نظامی ایران نیز توجه داشت. سی ان ان مطلع شده است که یک فروند بالگرد نیروی دریایی آمریکا چند روز پیش در معرض خطر قرار گرفت و آن زمانی بود که یک فروند هواپیمای شناسایی ایران در فاصله پنجاه مایلی این بالگرد آمریکایی قرار گرفت. یکی از مقامات نظامی آمریکا به سی ان ان گفته است که شاید یکی از فرماندهان نظامی محلی ایران دستور این کار را داده است.»
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    ای رومیان فکر حمله به ایرانیان را از ذهن متوهم خود پاک کنید که اینجا سرزمین دلیرمردان است ....صدام و اعراب با هشتاد کشور حریف ما نشدند ....
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    اسرائیل که برای حمله از بمبهای اتمی تاکتیکی استفاده می کند و نیازی به بمب 15 تنی ندارد. مهم این است که قبل از رسیدن به ایران اینها را شناسایی بکنیم و در همان فرودگاههای آذربایجان یا شیخک های منطقه کاری کنیم که حالشون بد بشود. اگر هم موفق به بمباران شدند باز هم مهم نیست. به قول امام یک دزدی آمده یک سنگی پرتاب کرده و رفته. باید با فرض اینکه بمباران حتمی است برنامه های دقیق برای پاسخ نظامی فوری داشته باشیم که حتما داریم براشون.
  • مهندس ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    پلانگتون ناشناس 12:22 اگر بمبارون اتمی بشه که دیگه چیزی باقی نمیمونه که بخوای جوابشون رو بدی
  • تریستان ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    ویروس شناخته شده یادت باشه چشم در برابر چشم دندان در برابر دندان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس