با تایید وجود 5000 سانتریفیوژ در ایران، دنیا ایران هسته‌ای را به رسمیت شناخته است. با وجود زمان بازگشت هسته‌ای یک ساله، نگرانی‌های همسایگان ایران مرتفع نخواهد شد. اما بازطراحی تاسیسات فوردو می‌تواند اندکی خیال ما را راحت نماید.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

به چارچوب توافق هسته‌ای با ایران دست یافتیم. حالا باید چه کار کنیم؟

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، جزئیات توافق خوب به نظر می‌رسد. برنامه هسته‌ای ایران برای 10 سال کند می‌شود. مهمترین علامت سوال رفع تحریمهاست. حال زمان آن رسیده است که رئیس جمهور اوباما با کنگره همکاری نزدیکی داشته باشد. تعدادی از کارشناسان در این باره نظرات خود را مطرح کرده‌اند.


آمریکا: ایران همیشه دشمن خواهد بود/ چگونگی رفع تحریم‌ها همچنان محل اختلاف است/ چین، هم‌بازی یا حریف ایران؟// آماده 
دنیس راس (دستیار ویژه اسبق اوباما): مذاکره با ایرانی‌ها کار ساده‌ای نیست. مشکل تدوین چارچوب توافق می‌تواند در بحث تدوین جزئیات به امتحانی سخت مبدل شود. درحالیکه چارچوب محدودیتهای مهمی برای برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده است، ایرانیها در برابر دامنه اقدامات راستی‌آزمایی در توافق نهایی مقاومت می‌کنند.
نکته کلیدی اینجاست: دولت با استفاده از ابزارهای راستی‌آزمایی زمان بازگشت هسته‌ای ایران را یک سال در نظر گرفته است. دولت باید در موقعیتی قرار داشته باشد که به تواند بگوید که ایرانی‌ها دارند چه کاری انجام می‌دهند. بنابراین، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی باید به تمامی سایتهای اعلام نشده ایران دسترسی داشته باشد.
تا روز آخر همچنان تنشی بین نیاز ما برای نشان دادن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و خواسته ایرانی‌‌ها برای به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای آنها وجود خواهد داشت.
 
جو کرینکیون (رئیس صندوق پلاگ شیر): فرصتهای اندکی در تاریخ برای ایجاد تغییر وجود دارد. ما این کار را انجام دادیم. موفقیت لوزان پیروزی بزرگی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود. ما سه هدف بزگ داشتیم و به همگی آنها رسیدیم: ممانعت از دستیابی ایران به بمب اتمی، بازرسی برنامه هسته‌ای این کشور و ایجاد ائتلاف در بین هم‌پیمانان خود برای دستیابی به توافق. توافق تا حالا بهترین توافق ممکن بوده است.

دنیل پلتکا (معاون مطالعات سیاست دفاعی و خارجی موسسه امریکن اینترپرایز): جزئیات توافق هسته‌ای با ایران مشخص شد و تمامی جنبه‌های برنامه هسته‌ای این کشور که تا کنون غیرقانونی بود تایید شده است و تمامی این‌ها به لطف آمریکا انجام شد. دو نکته کلیدی وجود دارد: نخست، توافق موجود به معنای مرگ معاهده منع تکثیر هسته‌ای است. با این کار دولت آمریکا به کشورهای منطقه نشان داد که آنها هم می‌توانند سراغ فناوری هسته‌ای بروند. دوم، مهلت ساختگی که دولت برای مذاکرات قرار داده بود به جای آنکه ایرانی‌ها را تحت فشار قرار دهد، مقامات آمریکا را در تنگنا قرار داده بود.

اولی هاینون (معاون اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی): به نظر می‌رسد که با تایید وجود 5000 سانتریفیوژ در ایران، دنیا ایران هسته‌ای را به رسمیت شناخته است. با وجود زمان بازگشت هسته‌ای یک ساله، نگرانی‌های همسایگان ایران مرتفع نخواهد شد. کشورهای منطقه نیز احتمالاً سراغ این فناوری خواهند رفت.
ایران همچنین اجازه خواهد داشت تا به تحقیق و توسعه خود ادامه دهد و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری به سازد. این کار باعث کاهش زمان بازگشت هسته‌ای شد. اما بازطراحی تاسیسات فوردو می‌تواند اندکی خیال ما را راحت نماید.

ری تکیه (تحلیل‌گر ارشد شورای روابط خارجی): چارچوب توافقی سند معتبری است. اما، تفاسیر بسیاری از آن شده است. در حالیکه طرف ایرانی مدعی برداشته شدن تمامی تحریمهای اتحادیه اروپایی، آمریکا و شورای امنیت است، طرف آمریکایی تا کنون اظهار نظر شفافی در این باره نکرده است.
باید به این نکته توجه کرد که دغدغه‌هایی که درباره برنامه اقدام مشترک وجود داست هنوز برطرف نشده است. در بهترین حالت، این توافق اگر در نهایت حاصل شود خواهد توانست سرعت برنامه هسته‌ای ایران را کند نماید.


وضعیت توافق هسته‌ای با ایران: شاد باشید

به گزارش پایگاه گلوبال ریسرچ، خبرگزاری‌ها از محل مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس گزارش داده‌اند که مقامات ایران و گروه 5+1 در تمامی مسائل کلیدی توافق کرده‌اند. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: می‌توان با قاطعیت گفت که در تمامی مسائل کلیدی به راه‌حل رسیده‌ایم.

ایران

وی ادامه داد: توافق شامل رویکردی جامع درقبال برنامه هسته‌ای ایران است که تمامی مسائل از جمله روش‌های راستی‌آزمایی توسط سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین نحوه رفع تحریم‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: توافقی که امروز به آن رسیده‌ایم بر اساس چارچوبی است که ولادمیر پوتین چهار سال قبل پیشنهاد کرد. پشنهادی که در آن به حق مسلم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم احترام گذاشته می‌شد.

این درحالیست که نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد و مثل همیشه برنامه هسته‌ای ایران را خطرناک می‌خواند. اما، تمام دنیا می‌داند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و هیچ جنبه نظامی ندارد.

هیچ مدرکی دال بر غیرصلح‌آمیز بودن این برنامه نیز وجود ندارد. ایران همیشه خواستار خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی بوده است.

باید به این نکته نیز توجه کرد که تا زمانی که واشنگتن حاکمیت مستقل کشورها را به رسمیت نشناسد، توافق هسته‌ای ایران ارزشی نخواهد داشت. هیچ چیزی تغییر نکرده است. ایران همچنان بین آب و آتش گیرافتاده است. خودخواهی امپریالیستی آمریکا همچنان بزرگترین تهدید برای ایران است. در حقیقت، این تهدیدی برای کل دنیا است. ذوق برتری‌طلبی آمریکا خطر شروع جنگ جهانی سوم را ایجاد کرده است.


ببخشید آمریکا: ایران همیشه دشمن خواهد بود

پایگاه نشنال اینترست در ادامه ترویج سیاست ایران‌هراسی سردمداران آمریکایی می‌نویسد: درحالی‌که خوش‌بینی زیادی وجود دارد که توافق هسته‌ای خوبی با ایران حاصل شود، بسیاری این توافق را فرصتی برای از سرگیری روابط با تهران می‌دانند. این خوش‌بینی می‌تواند وسوسه‌کننده باشد، اما بررسی دقیق رفتارهای ایران نشان می‌دهد که آن نوعی خیال باطل است.

ایران

درحالی‌که مطالب بسیاری درباره شقاوت نیروهای داعش گفته شده است، اما باید به این مساله توجه کرد که آنها تهدید جدی برای آمریکا محسوب نمی‌شوند. داعش حمله موفقی در خاک آمریکا انجام نداده است. فقط توانسته است چند شهروند آمریکایی را در سوریه و عراق به قتل برساند. با این حال، مهمترین تهدیدی که منافع آمریکا، هم‌پیمانان ما و ثبات منطقه را تهدید می‌کند ایران است، کشوری که نیروهای نیابتی آن صدها نیروی آمریکایی را طی چند دهه گذشته در منطقه کشته است.

نویسنده مقاله با ارائه برداشت وارونه‌ای از اوضاع عراق می‌نویسد: همه به این مسأله اذعان دارند که اقدامات تندروانه دولت نوری المالکی و خروج نیروهای آمریکایی باعث باز شدن فضا برای نیروهای شیعی مورد حمایت ایران شد. درحالی‌که اهرم آمریکا از کار می‌افتاد ایران در عراق قدرت می‌گرفت.

دولت نوری المالکی تبعیض‌های بسیاری را در قبال اهل تسنن انجام داد. این مساله در روی کار آمدن داعش در عراق و همکاری اهل تسنن با آن نقش مهمی ایفا کرد.

با خروج نیروهای آمریکایی، قابل اعتماد بودن آمریکا به عنوان یک هم‌پیمان کاهش یافت و اعتبار ایران افرایش یافت. در سوریه، حکومت بشار اسد به رغم تمامی مشکلات و تهدیدات به لطف حمایت‌های ایران همچنان سرپاست. تهران به رغم تحریم‌های فلج‌کننده میلیاردها دلار به اسد کمک کرده است.

در عوض، آمریکا فقط حرف زده است و اقدامی نکرده است. شعارهای تغییر رژیم سوریه تنها به تجهیز نظامی سربازان جبهه النصره خلاصه شد. شعارها برای مبارزه با زرادخانه‌های سوریه تنها به یک اقدام نمایشی ختم شد.

درست چند ماه پیش بود که اوباما یمن را نمونه خوبی برای مبارزه با تروریسم خواند. آمریکا تلاش‌های زیادی برای آموزش نیروهای امنیتی یمن انجام داد و حتی با حملات هوایی توانست ضربات مهلکی به طالبان وارد آورد. اما، چند هفته پیش، حوثی‌های مورد حمایت ایران توانستند دولت این کشور را سرنگون کرده و کنترل پایتخت را در دست گیرند. این اقدامات باعث شد که حکومت مورد حمایت آمریکا در یمن حالا در اختیار نیروهای مورد حمایت ایران باشد.

این بی‌اعتباری برای آمریکا می‌تواند تبعات بسیاری در منطقه داشته باشد. اخیراً، مقامات عربستانی گفتند که برای مقابله با توانمندی ایران، آنها نیز سراغ برنامه هسته‌ای خواهند رفت. این رقابت تسلیحاتی در یکی از بی‌ثبات‌ترین نقاط دنیا به ضرر همه است.

نشانه عدم اعتماد به آمریکا در اقدام اخیر اتحادیه عرب در ایجاد ارتش مشترک مشهود است. ایجاد این ارتش مشترک می‌تواند به افزایش رقابت بین ایران و عربستان برای سلطه بر منطقه کمک کند.


توافق محدود هسته‌ای با ایران هفته بد برای سیاست خارجی در قبال ایران را نجات داد

به گزارش پایگاه اینترنتی موسسه آمریکن اینترپرایز، توافق محدود هسته‌ای سرانجام حاصل شد. طرفین درباره موضوعات مختلقی از قبیل تحقیق و توسعه، غنی‌سازی اوارنیوم، تاسیسات هسته‌ای ایران و انتقال سوخت هسته‌ای به خارج از کشور توافق کرده‌اند. اما، به نظر می‌رسد که چگونگی رفع تحریم‌ها همچنان محل اختلاف است.

ایران

ایران فهمیده است که طرف آمریکایی در تلاش است تا توافقی قابل قبول برای کنگره به ارمغان ببرد. ایران نیز که شاهد اختلافات بین آمریکا و اتحادیه اروپایی بود کمترین میزان نرمش را از خود نشان داد.

اگر این توافق حاصل نمی‌شد، هفته بدی برای سیاست خارجی در قبال ایران رقم می‌خورد. حمله نظامی عربستان به یمن ایران را به خاطر زمان‌بندی آن شگفت‌زده نکرد، بلکه تهران از اتحادی که بین کشورهای عربی به وجود آمد متعجب شده است. در حقیقت، این حمله برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه صورت پذیرفت.‌

حال باید منتظر ماند و دید که ایران چگونه به این اقدام سعودی‌ها واکنش نشان می‌دهد. احتمالاً، مذاکرات هسته‌ای مانعی برای بروز واکنش علنی است. موفقیت ائتلاف نوپای ایجاد شده توسط ریاض می‌تواند تهدیدی برای اهداف بلندمدت ایران در منطقه باشد.


همکاری چین و آمریکا برای توافق هسته‌ای کلیدی است

به گزارش پایگاه موسسه هادسون، در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1، چین نقش کلیدی برای راهبرد واشنگتن بازی می‌کند. مذاکره‌کنندگان چینی و آمریکایی هر دو می‌خواهند تا میزان غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را محدود کرده و سطح غنی‌سازی را به 5 درصد کاهش دهند. همچنین دو کشور خواستار تغییر ساختار راکتور آب سنگین اراک هستند از ایران می‌خواهند تا امکان راست‌آزمایی و بازرسی‌های سرزده بین‌المللی را فراهم سازد.

ایران

پس از سال‌ها مذاکره بی‌حاصل برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران، حالا مذاکره‌کنندگان آمریکایی با همتایان چینی خود برای از بین بردن پتانسیل غیرمتعارف هسته‌ای ایران همراه شده‌اند. هردو کشور معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران آن قدر پیشرفت کرده است که دیگر نمی‌توان آن را حذف کرد.پس باید به دنبال محدودسازی برنامه هسته‌ای این کشور بود. تمرکز این کشورها بر افزایش زمان مورد نیاز برای ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای است.

در گذشته، ایران و آمریکا اختلافات زیادی درباره پرونده هسته‌ای داشتند. چین هم از اهرم وتوی خود در شورای امنیت برای ممانعت از وضع تحریم‌های شدید علیه ایران استفاده کرد. تحلیل‌گران چینی معتقدند که ایران اگر بخواهد تسلیحات اتمی تولید کند بیشتر از آن برای ایجاد بازدارندگی در برابر تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد و نه برای حمله به کشورهای دیگر.

چین هیچ‌گاه خواهان دست‌یابی ایران به تسلیحات اتمی نبوده است. این اقدام ایران جنگی تمام عیار در منطقه به راه خواهد انداخت، جنگی که آینده انرژی چین و روابط تجاری این کشور را برهم خواهد زد.

با این حال، اگرچه سیاست‌گزاران چینی نمی‌خواهند که ایران به تسلیحات اتمی دست یابد، آنها هم‌چنین مخالف استفاده از ابزار نظامی علیه ایران هستند. در مذاکرات هسته‌ای، پکن و واشنگتن اختلاف نظرهایی درباره برخی مسائل داشتند: اینکه آیا ایران باید درباره اقدامات مخفی قبلی خود شفاف‌سازی نماید، اینکه چطور باید تحریم‌های ایران برداشته شود. همچنین، چین با الزام‌آور بودن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا خارج از چارچوب شورای امنیت مخالف است.

اگرچه مقامات چینی خواهان رفع تدریجی تحریم‌های ایران هستند، اما آنها نمی‌خواهند که روابط ایران و آمریکا به حالت عادی برگردد. برعکس، چین خواستار لغو تحریم‌هایی است که موانعی برای بخش انرژی ایران ایجاد کرده است. با رفع تحریم‌ها شرکت‌های چینی دچار مشکل خواهند شد. با رفع کامل تحریم‌ها، بازارهای ایرانی بر روی کالاها و محصولات اروپایی باز می‌شود و دیگر جایی برای محصولات چینی نخواهد بود.

نویسنده این مقاله نتیجه‌گیری می‌کند: شرایط کنونی تنش‌های محدود بین ایران و آمریکا بسیار ایده‌آل پکن است. این اختلافات باعث خواهد شد تا چین همچنان شریک اصلی تجاری ایران باشد و درنتیجه باعث خواهد شد تا توجه آمریکا از شرق آسیا برداشته شود.


آزمایش پرواز شناسایی با استفاده از پهپاد بر فراز تهران

به گزارش پایگاه موسسه آمریکن اینترپرایز، برنامه ساخت پهپاد در ایران به سرعت در حال پیشرفت است. نیروهای نظامی ایران به شدت به دنبال استفاده از این پهپادها در عملیات‌های خود هستند. درحالی‌که ایران اکثراً از این نوع هواپیماها برای مقاصد دشمن خارجی استفاده می‌کند، اما طبق اطلاعات به دست آمده، مقامات ایرانی قصد دارند از پهپادها در عملیات‌های واکنش اضطراری از قبیل زلزله نیز استفاده کنند.

ایران

تلاش ایران برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات‌های مدیریت بحران نشان‌دهنده راهبرد ایران برای آمادگی در برابر وقوع بحران‌های احتمالی است.


انتخاب ترکیه در یمن

به گزارش روزنامه تودیز زمان چاپ ترکیه، به نظر نمی‌رسد جنگی که در یمن آغاز شده است به سود هیچ‌یک از طرف‌های درگیر خاتمه یابد. این مسأله باعث ایجاد هراس درباره به درازا کشیدن جنگ و بی‌ثباتی بین ایران و عربستان شود. افزایش نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان و حالا یمن یک تهدید جدی امنیت ملی برای عربستان سعودی محسوب می‌شود.

ایران

این مساله که رقیب ریاض در یمن قدرت زیادی به دست آورده است باعث عصبانیت آنها شده است. آنچه که جالب است این است که اکثر کشورهای عضو اتحادیه عرب از این مساله حمایت کرده‌اند.

هیچ شکی وجود ندارد که ریاض خواهان حضور فعال ترکیه در این ائتلاف است. ریاض حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری اردوغان را اساساً سنی می‌داند. به قولی دیگر، اهمیت راهبردی ترکیه برای عربستان اساساً به خاطر مذهب اهل تسنن این کشور است.

سوال مهم این است که آیا ترکیه نیز ایران را مثل عربستان نوعی تهدید ارزیابی می‌کند؟ ترکیه به عنوان یک کشوری که اکثریت جمعیت آن را اهل تسنن تشکلیل می‌دهد مسلماً از جانب ایران احساس خطر می‌کند. ترکیه و ایران رقابت‌های دیرینه‌ای در زمینه تاثیرگذاری بر منطقه دارند. اما این دو کشور مدت‌هاست که روابط باثباتی را تجربه می‌کنند. این دو کشور ظرف 350 سال گذشته سعی کرده‌اند دیگر دشمن یکدیگر نباشند.

به همین خاطر است که روابط ترکیه و ایران پیچیده و چندوجهی است. روابط اقتصادی، نیازهای انرژی، احساس احترام متقابل و همچنین حمایت آنکارا از برنامه هسته‌ای ایران از نمونه‌های این رابطه است. اینها همان عواملی هستند که در رابطه بین تهران و ریاض وجود ندارد.

نویسنده این مقاله در انتها می‌نویسد: در نهایت، ترکیه باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد با در نظر داشتن تمامی روابط با ایران با این کشور وارد ائتلاف ضدایرانی شود. ترکیه باید در محاسبات خود به رفع تحریم‌ها پس از حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1 نیز توجه کند.


وزیر دفاع عربستان: نمی‌توان به ایران اعتماد کرد

به گزارش پایگاه فری‌بیکن، وزیر دفاع تازه منصوب شده عربستان در سفر اخیر خود به آمریکا به اعضای کنگره این کشور گفت که نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

ایران

شاهزاده محمد بن سلمان پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور در این سفر درباره مسائل منطقه‌ای و افزایش قدرت ایران با مقامات آمریکایی بحث و گفتگو کرد.

وی با فاجعه‌بار خواندن مذاکرات هسته‌ای با ایران ادعا کرد: چرا زمانی‌که ایرانی‌ها مسئول افزایش تنش‌ها در خاورمیانه هستند باید با آنها مذاکره کرد.

وی افزود: به نظر من آمریکا هنوز به جدی بودن تهدید ایران واقف نیست. ما به کمک‌های نظامی بیشتری از جانب آمریکا برای مقابله با قدرت ایران نیاز داریم.

سلمان در ادامه از افزایش روابط تهران و مسکو نیز ابراز نگرانی کرد.


چرا اوباما مذاکرات هسته‌ای را به عنوان بزرگترین ریسک ریاست جمهوری خود انتخاب کرد

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، در طول شش سالی که از ریاست جمهوری باراک اوباما می‌گذرد اکثر مسائل مرتبط با سیاست خارجی به وی تحمیل شده است. دو جنگ در عراق و افغانستان به وی تحمیل شد. وی مجبور بود به نابسامانی در منطقه ایران و بحران اوکراین واکنش نشان دهد.

ایران

اما، مذاکرات هسته‌ای با ایران موضوع متفاوتی است. این انتخاب خود اوباما بوده است. وی برغم تمامی مخالفت‌ها اصرار داشت که مذاکرات پیش رود.

تصمیم رئیس جمهور برای ادامه مذاکرات نشان‌دهنده این است که وی چقدر به مذاکرات اهمیت داده و چقدر وی معتقد است که روابط دوستانه و شکیبایی با دشمنان می‌تواند در تغییر دنیا موثر باشد. اوباما همیشه درباره لحظاتی سخن می‌گوید که رهبری آمریکا می‌تواند تاریخ بشر را تغییر دهد و مذاکرات هسته‌ای با ایران دقیقاً همین لحظه است.

مذاکرات هسته‌ای با ایران نشان‌دهنده باور راسخ وی به این مساله است که بهترین راه برای تغییر رفتار کشورهای متخاصم از طریق تهدید به استفاده از ابزار نظامی نیست، بلکه تعامل مداوم است.

ایران به عنوان دشمن دیرینه آمریکا بزرگترین آزمون برای این نظریه اوباما محسوب می‌‌شود. برخی معتقدند که علاقه وافر اوباما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران سرانجام به نادیده گرفتن هزینه‌های احتمالی منجر شود. یکی از هزینه‌های احتمالی ایجاد انگیزه در بین هم‌پیمانان آمریکا در خاورمیانه برای ایجاد تاسیسات هسته‌ای و در نتیجه افزایش رقابت تسلیحاتی است.

یکی دیگر از نگرانی‌ها این است که ایران با کمک پول‌های بیشتری که به سبب رفع تحریم‌ها به دست می‌آورد حمایت خود را از گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نیابتی شیعی در منطقه افزایش دهد.

اوباما تمامی این ریسک‌ها را قبول دارد، اما معتقد است که جایگزین‌های مذاکره از قبیل افزایش تحریم‌ها می‌تواند شرایط را وخیم‌تر نماید. اوباما و مشاوران وی همیشه از این مسأله که آمریکا عموماً برای حل مشکلات خود در صحنه سیاست خارجی به ابزار نظامی متوسل می‌شود انتقاد کرده‌اند.

مذاکرات هسته‌ای با ایران برای اوباما مدل جدیدی از حکومت‌داری است. گفتگو‌ها، بحث ابزار نظامی آمریکا را کنار گذاشته و بیشتر بر ابزار دیپلماسی این کشور تکیه کرده است.

مذاکرات با ایران برای اوباما جنبه شخصی نیز دارد. وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال 2007 از استفاده از دیپلماسی در رابطه با ایران خبر داد. صحبتی که با تمسخر رقبا مواجه شد و آنها او را بی‌تجربه خواندند. حالا، وی می‌خواهد اعتباری برای سیاست خود ایجاد کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    این وسط ظاهرا عربستان از توافق هسته ای خوشحال شده ... یعنی ما انقدر امتیاز دادیم که عربستان این رو یک پیروزی برای خودش و اسراییل و غربی ها میدونه .... آخه 19 هزارتا سانتریفیوژ رو تبدیل به 5 هزارتا سانتریفیوژ نسل اول کردیم ... آیا با داشتن چندرغاز سانتریفیوژ قراضه این موفقیته به نظرتون؟! بهتر بود تیم هسته ای حداقل شهدای هسته ای رو به یاد خودشون میاوردن و اینهمه امتیاز نمیدادن
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    جناب دستگاه دیپلماسی و وزیر محترم امور خارجه : با سلام و عرض ادب و خسته نـباشین به نظر می رسد همانطور که در برخی از سایتهای خبری نیز نوشته اند ، متن بیانیه لوزان توسط طرفین امـــضـــــاء شده است . خواهشمندیم به منظور شفاف سازی و تنویر افکار عمومی ، آن را در یکی از شبکه های داخلی و یا اگر صلاح نـدونستین در همون شبکه های ... توئیتر یا فیس بوک منتشر نمائین. امضاء : جمعی از ایرانی های ساکن ایران که صلاح ندونستن از آی پی ایران استفاده کنن ولی به خدا هم شناسنامه ایرانی داریم و هم بی سواد نیستیم و هم دانستن حق مردم است !
  • حامد ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    نظرش حتی ارزش خوندن هم نداشت
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    آی پی ایران نداری ؟ خب ناشناس جان بی زحمت اون vpn رو که سرورش از آمریکاست غیرفعال کن، در این صورت پرچم ایران درج میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس