ایران هرگز نمی‌پذیرد که خود را تسلیم یک قدرت جهانی نماید. بر عکس، این کشور نفوذ خود را از سوریه تا یمن گسترش داده است و اگر این کشور به تواند به سلاح اتمی دست یابد، خواهد توانست خود را به عنوان یک هژمون در منطقه معرفی نماید.

گروه جنگ نرم مشرق - اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

توافق اوباما - ایران: تشریح یک فاجعه

مجله فرونت پیج در گزارشی می‌نویسد:  اهمیتی ندارد که تحریمهای ایران یکدفعه و یا به صورت پلکانی برداشته می‌شوند، اینکه اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه منتقل می‌شود، اینکه بازرسی‌های سرزده انجام می‌شود، اینکه مدت زمانی برای محدودیتهای اعمال شده برای برنامه هسته‌ای ایران تعیین می‌شود یا خیر. ایران همچنان دانش فنی و زیرساختهای لازم برای غنی‌سازی اورانیوم را در اختیار دارد و دیگر خبری از رژیم تحریمها هم نیست.

ایران در رسانه ها

 این توافق هسته‌ای تنها یک معنا دارد: دیر یا زود ایران به یک قدرت هسته‌ای مبدل می‌شود.
علت اینکه ما به این مرحله خطرناک رسیدیم اشتباهات باراک اوباما است. اوباما با شعار تغییر سیاست خارجی آمریکا رئیس جمهور شد. اوباما تلاش کرد سیاست خارجی آمریکا را که در زمان جورج بوش آسیب دیده بود با استفاده از واژگانی از قبیل چندجانبه‌گرایی، روابط دیپلماتیک و موسسات بین‌المللی بهبود بخشد و به همین خاطر دست خود را پیش دشمنان دیرینه ما دراز کرد.

از زمانیکه اوباما به حکومت رسیده است، وی به ایران ابراز علاقه کرده است، تبریک نوروز ارسال کرده است و حی با ارسال نامه‌های شخصی از مقامات ایران خواسته است تا برای بهبود شرایط منطقه دو کشور با هم همکاری داشته باشند.
در حقیقت، به خاطر علاقه اوباما، ما در حال حاضر همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه با ایران داریم، همکاری‌هایی که به سود ایران و به ضرر آمریکا است. در عراق ما داریم به ایران و شیعیان مورد حمیات ایران کمک می‌کنیم. حتی در مذاکرات در برابر هم‌پیمانان غربی خود از ایرانی‌ها حمایت می‌کنیم. 

می‌توان خیلی درباره انگیزه‌های اوباما از انجام این اقدامات حرف زد. به نظر می‌رسد که اوباما این ایده را که آمریکا بازیگر بدی در منطقه خاورمیانه است و قدرت نئوامپریالیستی و نئواستعمارگری آن باعث بسیاری از مشکل جهان است را قبول کرده است. بنابراین وی در تلاش است تا این افکار منفی را در سطح جهان بزداید. به همین خاطر، وی هر چند وقت یکبار به خاطر گناهان آمریکا عذرخواهی می‌کند.

بخشی از سیاست خارجی کاخ سفید بر اساس این ایده غلط بنا نهاده شده است که تمامی درگیری‌ها را می‌توان با مذاکره و بحث‌های منطقی با دشمنان ما حل و فصل کرد. اما مرور تاریخ باید ما را از این اشتباه بزرگ آگاه سازد. اگر هر دو طرف اصول مشترکی درباره صلح، تحمل، و احترام متقابل داشته باشند، مذاکرات می‌تواند باعث حل اختلافات شود. اما زمانیکه که اصول دو طرف با هم تفاوت دارد، مذاکره تنها فرصتی را در اختیار دشمنان ما قرار می‌دهد تا خود را قوی‌تر نمایند.

ایران هرگز نمی‌پذیرد که خود را تسلیم یک قدرت جهانی نماید. بر عکس، این کشور نفوذ خود را از سوریه تا یمن گسترش داده است و اگر این کشور به تواند به سلاح اتمی دست یابد، خواهد توانست خود را به عنوان یک هژمون در منطقه معرفی نماید. به همین دلیل،  این باور که ایران علاقمند به همکاری با آمریکا در مباحث منطقه‌ای و دو جانبه است حتماً شکست خواهد خورد. ایران قطعاً به مذاکره کردن برای وقت خریدن ادامه می‌دهد و البته به همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش ادامه خواهد داد. اما، اقدامات 35 سال گذشته ایران نشان داده است که این کشور سرسخت‌ترین دشمن آمریکا محسوب می‌شود.

نویسنده این مقاله نتیجه‌گیری می‌کند: تفاوت فاحش بین منافع و عقاید آمریکا و ایران حل و فصل مناقشات از طریق مذاکره را به رویا تبدیل کرده است. تنها زور مشخص می‌کند که کدام طرف پیروز است.




گفتگوهای هسته‌ای با ایران: درس‌های گرفته شده از کره شمالی

به گزارش مجله دیپلمات، نمایندگان گروه 5+1 و ایران به سختی تلاش می‌کنند تا پیشرفت ملموسی حاصل شود.

ایران در رسانه ها

 
همین برای منتقدان توافق کافی است. مخالفان توافق هسته‌ای با ایران به نمونه‌ قبلی اشتباه دیپلماسی هسته‌ای اشاره می‌کنند: چارچوب هسته‌ای مورد توافق سال 1994 با کره شمالی. سناتور تام کاتن به عنوان یکی از منتقدان گفتگوهای هسته‌ای با ایران به معضل کره شمالی به عنوان یک هشدار اشاره کرده و می‌گوید: پس از امضای چارچوب توافقی در سال 1994 با کره شمالی، 12 سال طول کشید که پیونگ‌یانگ بمب اتمی را تولید و آنرا برای اولین بار در سال 2006 آزمایش کند.
اما، مذاکره‌کننده اصلی این چارچوب توافقی برداشت دیگری دارد. رابرت گالوچی در این باره گفت که مقایسه پرونده هسته‌ای ایران با توافق هسته‌ای با کره شمالی کار نادرستی است. برغم انتقادات مطرح شده، توافق هسته‌ای با کره شمالی مفید بود. درست است که سرانجام این توافق هسته‌ای لغو شد و تولید اورانیوم غنی‌شده توسط کره شمالی باعث شد تا دولت بوش توافق انجام شده را کنار بگذارد، اما این توافق باعث کند شدن فرآیند تولید بمب اتمی توسط کره شمالی شد. واشنگتن در اصل برآورد کرده بود که بدون توافق هسته‌ای، کره شمالی تا سال 2000 بیش از 200 کیلوگرم پلوتونیوم تولید خواهد کرد. این میزان برای تولید 100 کلاهک هسته‌ای کافی است. در عوض، تا سال 2002 زمانیکه توافق هسته‌ای لغو شد، کره شمالی تسلیحات اتمی بیشتری را تولید نکرده بود. همین مساله برای موفق‌آمیز خواندن توافق هسته‌ای با این کشور کافی است.
در حقیقت، گالوچی مشخص شدن فریبکاری پیونگ‌یانگ را نشانه موفق بودن توافق می‌داند. وی معتقد است که این مساله نشان داد که راستی آزمایی توافق مفید بوده است. هیچ‌کس از اینکه کره شمالی فریبکاری خواهد کرد تردیدی نداشت، اما واشنگتن مطمئن بود که در کمترین زمان ممکن این مساله آشکار خواهد شد.
نویسنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: همین رویکرد را می‌توان درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران اعمال کرد. توافق هسته‌ای را نباید با یک توافق ایده‌آل مقایسه کرد. همینکه توافق هسته‌ای توانست برنامه غنی‌سازی کره شمالی را کند کند، آن توافق موفق بوده است.
درخصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران یک مساله وجود دارد. آیا راه حل دیگری به غیر توافق با ایران وجود دارد که بتوان از آن نتیجه بهتری گرفت؟ بدون توافق، دو گزینه اصلی وجود دارد: برنامه هسته‌ای ایران بدون هیچ گونه نظارتی ادامه خواهد یافت و یا آمریکا به گزینه نظامی روی خواهد آورد. اگر توافق بهتر از هر یک از این گزینه‌هاست، پس باید آن را دنبال کرد.
توافق هسته‌ای با اایران می‌تواند از چارچوب توافقی با کره شمالی موفق‌تر باشد چرا که در مذاکرات مسائل بیشتری گنجانده شده است و دیگر پنج کشور بزرگ دنیا هم در آن حضور دارند.

 
ایران، تحریمها و سرنوشت گفتگوهای هسته‌ای

 به نظر می‌رسد مهمترین مساله مورد اختلاف در مذاکرات زمانبندی وچگونگی برداشته شدن تحریمهاست.
 ایران اندکی در بحث لغو تحریمها از خود نرمش نشان داده است. طرفین توافق کرده‌اند که تحریمهای آمریکا، اتحادیه اروپایی و تحریمهای شورای امینت در ابتدای امضای توافق هسته‌ای به جای آنکه برداشته شود، تعلیق گردند. به گفته این منابع، ایران مخالفتی با پابرجا ماندن تحریمهای شورای امنیت درباره برنامه موشکی و نظامی ایران نداشته است.

ایران در رسانه ها
اما، مساله دردسرساز این است که شش کشور غربی بر حفظ کل سیستم حقوقی تحریمها تا زمانیکه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه به گذارد اصرار می‌کنند، فرآیندی که به نظر می‌رسد سالهای بسیاری طول بکشد. غربیها معتقدند که حفظ چارچوب تحریمها برای وارد آوردن فشار بر ایران به منظور تبعیت این کشو راز مفاد توافق ضروری است.
اما، طرف ایرانی به تیم‌های مذاکره‌کننده غربی  گفته است که آنها محدودیتهایی را برای برنامه هسته‌ای ایران وضع کرده‌اند که غیرقابل برگشت است. پس طرف غربی باید در هر مورد پاسخ مناسبی به دهد. ایران خواستار زمانبندی برای رفع کامل تحریمهاست.
مشکل اصلی مقامات ایرانی این است که طرف غربی بر این مساله اصرار دارد که برنامه هسته‌ای ایران باید توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شود. آنها معتقدند که برای آنکه این امر محقق شود، این سازمان به 15 سال زمان نیاز دارد همانگونه که این مدت زمان برای آفریقای جنوبی سپری شد.


 
جان بولتون: تایید توافق هسته‌ای با ایران توسط کنگره مهم نیست

به گزارش پایگاه هیل، جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل معتقد است که کنگره نباید توافق هسته‌ای با ایران را بررسی نماید. وی گفت: فکر نمی‌کنم که خیلی مهم باشد که کنگره به این توافق نگاهی بیندازد یا خیر. به نظر من این یک نکته انحرافی است. اصلاً، باید بپرسیم که این چه توافق تاسف باری است.
ایران در رسانه ها 
وی ادامه داد: کنگره از مسئولین خود منحرف شده است و سخت است آنرا به مسیر خود بازگردانیم. کنگره تنها باید زمانی وارد میدان شود که توافق نهایی شامل نکاتی باشد که آنرا به صورت یک معاهده درآورد. در این صورت ورود کنگره الزامی است.
وی افزود: مردم باید واقع‌گرا باشند. بیش از 90 درصد توافقات بین‌المللی که آمریکا ظرف 50  سال گذشته منعقد کرده است به صورت توافق اجرایی بوده است.

چرا اوباما به توافق (موقت) بیش از ایران نیاز دارد

به گزارش پایگاه نیشن، طبق شرایط مشخص شده، ایران و شش کشور غربی باید تا آخر ماه مارس به توافق دست یابند، اما آنها این تاریخ را برای دستیابی به توافق نهایی تا 30 ژوئن تمدید کردند. مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز به دلیل سستی طرف مقابل نرمش‌های زیادی از خود نشان نمی‌دهند. اما، مذاکره‌کنندگان آمریکایی که باید توافق امضا شده را تا ماه آینده در اختیار کنگره بهانه‌گیر قرار دهند زمانی زیادی ندارند.

ایران در رسانه ها
به گفته کارشناسان، هیچ‌گونه فشاری از داخل کشور بر روی طرفهای اروپایی و ایرانی وجود ندارد. به همین سبب، ایرانی‌ها با خاطری آسوده از این شرایط بهره می‌برند.
تیرتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان مقیم آمریکا در این باره گفت: اینکه ایرانی‌ها اینطور بازی درآورده‌اند تا حدی به این دلیل است که آنها می‌دانند که مذاکره‌کننده‌گان آمریکایی نمی‌توانند دست خالی به خانه برگردند. اما، اگر ایرانی‌ها بدون نتیجه به تهران برگردند، مشکلی برای آنها ایجاد نخواهد شد زیرا توافق موقت برای سه ماه دیگر پابرجاست.
جمهوری‌خواهان و تعدادی از اعضاء شاخص دموکرات کنگره به کاخ سفید هشدار داده‌اند که اگر تا 31 مارس توافقی حاصل نشود علت آن این است که نمی‌شود به تهران اعتماد کرد و در نتیجه تحریمهای جدید را علیه این کشور وضع می‌کنند. کاخ سفید نگران است که مبادا این لایحه جدید مذاکرات را متوقف کند.
با این حال، فشار برای دستیابی به توافق هسته‌ای برای ارائه به کنگره، تیم 5+1 را در وضعیت درمانده‌ای قرار داده است. ژرالد آرود سفیر فرانسه در آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: به جای آنکه دائماً بر موضوع مهلت تعیین شده تاکید کنیم، بهتر است به مفاد توافق توجه کنیم. این مهمتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    در هر حال آمریکا قابل اعتماد نیست.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    واقعا اسراییل و همفکرانش چه ضرری از این توافق می برند؟ ما در دوره راهنمایی یک مدیر داشتیم. این مدیر عزیز و کاردان به ناظمها سپرده بود خشن باشند. وقتی یک دانش آموز که بی انضباطی کرده بود را می آوردند، آقای ناظم بشدت برخورد کند و پرونده های دانش آموز را بیرون بکشد و تهد کند که اخراج می کند و حتی اگر لازم است یک پس گردنی هم بزند، بعد که حسابی اشک دانش آموز در آمد مدیر وارد صحنه شود و بگوید آقا این چه رفتاری است؟ اینها بچه های خوبی هستند. حالا یک اشتباهی کرده اند و دیگر تکرار نمی شود! اینطوری می شد که دانش آموز می رفت دم میز مدیر و تعهد می داد دیگر خطا کند. و البته آقای مدیر با همین سیاست به خوبی مدرسه را اداره می کرد و بشدت محبوب بود در حالی که ناظمها منفور بودند! اما حالا می دانیم که این بازی خود مدیر بود! انسان باید یک ذره عمق تحلیلش را افزایش دهد. فرضا نتانیاهو و راستگرایان لیکود مخالف این توافق باشند. ما باید فکر کنیم واقعا این توافق چه خطری برایشان دارد؟ ایرانی که صنعت هسته ایش را از دست داده و دیگر نمی تواند بمب بسازد به ضرر اسراییل است یا به نفع اسراییل؟ ممکن است بگویید به ضرر اسراییل است! چون حمایتهای جهانی و مظلوم نماییش را از دست می دهد! حال آنکه این یک دروغ است. افزایش امنیت اسراییل مساوی است با مهاجرت بیشتر یهودیان جهان به این کشور جعلی - که مهمترین نکته برای آنها است - و افزایش سرمایه گذاری و افزایش رشد اقتصادی و غیره. لهذا چرا دقت نمی کنید که اگر امثال نتایاهو ظاهرا مخالف هستند، اپوزیسون اسراییل و امثال شیمون پرز و لیونی و اولمرت و سایر احزاب مخالف لیکود بشدت موافق این قراردادند. حزب لیکود تنها با 30 کرسی از 120 کرسی کنست بزرگترین حزب اسراییل است و حال آنکه احزاب موافق این قرارداد ایران و غرب بیش از هفتاد کرسی در اختیار دارند. لیکن این موضوع آنقدر برای اسراییل مهم نیست که بخواهند برایش با هم ائتلاف کنند. آنهااختلافات و مسائل مهمتری دارند. حداکثرش این است که این قرارداد به ضرر شخص نتانیاهو است اما در مجموع به نفع خود اسراییل است. پس این ها تماما جنگ زرگری است. این چیزها را یک بازاری ساده هم می داند.
  • سعید ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    چرا مواضع دلواپسان با رژیم اشغالگر یکی شده؟
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    زنده باد ايران.... به اميد موفقيت هاي بهتر براي ايران اسلامي وتنها حكومت شيعه در جهان
  • شهروند ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    از همین جاست که باید فهمید ایران پیروز مذاکرات است.
  • مدافعان حرم ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام؛ عهدنامه لوزان را هم به ترکمنچای و... اضافه کنید.
  • محسن ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    بیچاره کرد ما را انرژی اتمی
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    این خیلی ساده انگاری است که فکر کنیم آمریکا کاری بکنه که منافع اسراییل به هم خطر بیفته مواضع و حرف هاشون که بعضی از ماها رو به اشتباه ایجاد شکاف بین اونا انداخته ،فیلم و سیاه بازی شونه سابقه سیاه آمریکا و ابر قدرتها از همین الان برای خیلیا و گذشت زمان اینو برای همه روشن می کنه
  • زالوکش ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    حالا که بیچاره ای به اینهم فکر کن که تا دو سه دهه آینده که منابع فسیلی تمام می شود و همه کشورها به شدت به انرژی هسته ای نیاز دارند و آمریکا و چند قدرت دیگر می خواهند همچنان انحصار تولید سوخت هسته ای را داشته باشند اگر کشوری نتواند این سوخت را تولید کند محتاج و بدبخت آنها خواهد شد امیدوارم توانسته باشی بفهمی چون امثال تو متأسفانه تو این مملکت کم نیستند
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    دولت امریکا بداند در جریان نشست لوزان وتوافقی که صورت گرفت در حقیقت شکست سیاسی او وهم پیمانانش را بدنبال داشت 0ایران برنده ی این میدان شد وباید چنین می شد ،ملت قهرمان ایران هرگز به بیگانگان ودزدان امریکایی باج نخواهد داد. سیاست نابخردانه ی رئیس جمهور امریکا ونخست وزیر احمق رژیم صهیونیستی آنان را در گندابی بزرگ فرو برده است 0
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    ایران اسلامی در صدد ساخت سلاح اتمی نیست ونمی باشد وهیچ تمایلی به آن ندارد، اگر تصور امریکائیها این است که ایران چنین کاری کی خواهد بکند این نشان از سوء ظن به کشور ماست چرا اینکه تیم مذاکره کننده حسن نیت خود را ثابت نموده اند وفضای مرکز انرژی هسته ای را جهت بازدید کارشناسان باز نگاه داشتند لکن رئیس جمهور امر یکا پافشاری بر حرف خود دارد وحتی حرف کارشناسان را هم قبول ندارد ودائم می گوید ایران در صدد ساخت سلاح هسته ای است چرا کشورهای عضو که صحت وسقم کلام ما درک کردند به دهن آقای اوباما نمی زنند؟ چرا با امریکا مقابله نمی کنند؟ چرا سازمان ملل برخورد نمی کند؟
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    مشرق چرا دیگه ایران در رسانه های صهیونیستی و ایران در اندیشکده ها دیگه نداری راستی قبلا صفحات سایت صفحه و شماره بندی بود که اگر نتوانستیم برای مثلا یک ماه به اینترنت دسترسی نداشتیم وآنها راببنیم وارد صفحه دوم یا سوم یا... سایت میشدیم که در پایین صفحه سایت بود اما الان دیگه نیست مشرق به جای پیشرفت چرا عقب نشینی میکنی چرا نقاط مثبت سایتتون را نابود میکنین لابد بعدا میخواهید گزارش های ویژه و جنگ نرم را حذف کنید لطفا مشرق پاسخ بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس