کد خبر 396975
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۸

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست تأکید کرد کاهش اخیر بهای نفت، رفتار و موضع‌گیری ایران را در مذاکرات هسته‌ای تغییر نداده و سخنان «بنیامین نتانیاهو» در کنگره مبنی بر تأثیر مستقیم بهای نازل نفت بر امتیازدهی هسته‌ای ایران، واقع‌بینانه نیست.

به‌ گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبرهای ویژه امروز چهارشنبه خود، به بررسی خبری به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با عنوان «نوسان قیمت نفت مقاومت ایران را نشکست»، پرداخت و نوشت:

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» تأکید کرد کاهش اخیر بهای نفت، رفتار و موضع‌گیری ایران را در مذاکرات هسته‌ای تغییر نداده و سخنان «بنیامین نتانیاهو» در کنگره مبنی بر تأثیر مستقیم بهای نازل نفت بر امتیازدهی هسته‌ای ایران، واقع‌بینانه نیست.

این روزنامه چاپ بیت‌المقدس با ادعای تأثیر تحریم‌های نفتی بر موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای با غرب نوشت: بنیامین نتانیاهو در سخنرانی هفته قبل خود در کنگره آمریکا، قانون‌گذاران این کشور را تشویق کرد که موضع تندتری نسبت به ایران اتخاذ کنند و استدلال کرد که قدرت‌های جهان همیشه می‌توانند به توافق بهتری با ایران دست یابند چرا که این کشور نسبت به کاهش قیمت نفت آسیب‌پذیر است. اما دیپلمات‌ها و حتی قانون‌گذاران جمهوری خواه آمریکا نیز فکر نمی‌کنند ایران به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفت خام، با کاهش قیمت نفت امتیازات بیشتری را در خصوص برنامه هسته‌ای خود واگذار کند، دیدگاه نتانیاهو واقع‌بینانه نیست.
جروزالم پست نوشت منتقدان خاطرنشان کرده‌اند که ایران پیش از این هم در مقابل نوسانات شدید بهای نفت ایستادگی کرده است و تحریم‌های اخیر موجب شده از تأثیر نفت بر اقتصاد ایران کاسته شود. عده دیگری نیز اعتقاد دارند ایران در صورت وضع تحریم‌های جدید و شکست گفت‌وگوهای جاری، از دستیابی به توافق صرف‌نظر خواهد کرد.
جروزالم پست در رد استدلال نتانیاهو از قول «کریم سجادپور» کارشناس مسائل ایران در اندیشکده آمریکایی «کارنگی»، نوشت: ایران طی دوران 26 ساله گذشته نفت بشکه‌ای 10 دلار را نیز تجربه کرده است. موضع و رفتار رهبر عالی ایران چندان ارتباطی به بهای نفت نداشته است.
به نوشته این روزنامه صهیونیستی، عده‌ای از کارشناسان نیز اعتقاد دارند اگر گفت و گوهای کنونی شکست بخورد، حفظ نظام تحریم‌ها برای آمریکا مشکل خواهد شد چرا که این دیدگاه کلی وجود دارد که موضع تندروهای آمریکا عامل شکست مذاکرات خواهد بود. به عبارتی، در این صورت؛ تحریم‌ها و اجماع نظر بین آمریکا و شرکای کنونی آن برهم خواهد خورد.
جروزالم پست یادآور شد: «سناتور «مارک کرک» یکی از سناتورهای جمهوری خواهی که خواهان تشدید تحریم‌های ضد ایرانی است نیز گفته که وی، هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه قیمت پایین نفت رفتار و موضع‌گیری‌های تهران را تغییر داده باشد، مشاهده نکرده است.»

کیهان همچنین به بازنشر دو مطلب در خصوص اظهارات اخیر اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور پرداخت که عیناً به نقل از این روزنامه نقل می شود:

 بگم‌ بگم؟... چرا بگم؟ نمی‌گم!

آقای ترکان می‌تواند «بگم‌ بگم» را با موضوع تخلفات در صنعت خودرو آغاز کند.

روزنامه وطن امروز در یادداشتی نوشت: اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده «برخی با این پول‌های کثیف می‌خواهند در آوردگاه‌های سیاسی سال 94 شرکت کنند و اینکه سال 94 ما سکوت کنیم و چیزی نگوییم و نقاب از چهره کسی برنداریم، درست نیست.» مشاور ارشد آقای روحانی در مدتی که حکم‌های سریالی در دولت یازدهم گرفته بارها معرکه «بگم‌بگم» راه انداخته اما در لابه‌لای این بگم‌بگم‌ها چیز به درد بخوری نمی‌گوید! اکبر ترکان فقط تهدید می‌کند و معلوم است از این بگم‌بگم‌ها قرار است چه بهره‌برداری سیاسی‌ای صورت بگیرد و مضحک خواهد بود اگر کسی فکر کند اظهارات وی در راستای تامین منافع ملی است.
این روزنامه می‌افزاید: در فایل صوتی که 29 مهر منتشر کردیم ترکان درباره موضوع ‌پلت‌فرم در صنعت خودرو می‌گوید: «ساختن یک پلت‌فرم مشترک و کاری که روی تندر 90 شد به نظر من یک کار غیرفنی بود. یک هیجانی در آن موقع رئیس سازمان گسترش را گرفت. این کار فنی نیست. تندر 90 که 6 سال ساختن آن طول کشید موفق نشد. در حال حاضر ما یک پلت‌فرم مشترک نداریم، معنی پلت‌فرم مشترک برای یک کمپانی است. آقای ویسه این اشتباه را کرد و با پلت‌فرم به سمند خیلی ضرر  رساند، درست  در اوج شکوفایی صنعت خودروسازی ایران آقای ویسه ‌بحث پلت‌فرم مشترک را مطرح می‌کند.»
مشاور ارشد رئیس‌جمهور درباره اسحاق جهانگیری، معاون اول فعلی رئیس‌جمهور هم می‌گوید «آقای خاتمی و آقای جهانگیری خیلی بحث خودروی ملی را نمی‌فهمیدند. از آقای جهانگیری که لیسانس فیزیک دارد بیشتر از این  نباید  انتظار داشت ولی آقای ویسه که باید این موضوع سمند را در اوج افتخار دنبال می‌کرد، دنبال یک خودروی دیگر می‌رود. احساس من این است که یک دلال پشت این داستان است. من می‌دانم دلال پژو یک شخصی است به نام آقای [...] که تمام پورسانت‌های خرید ما را از فرانسه آقای [...] انجام می‌دهد و در فرانسه هم دفتر دارد.»
بعد از انتشار این متن خیلی‌ها انتظار داشتند اکبر ترکان به آن واکنش نشان دهد اما این اتفاق رخ نداد و ترکان درباره این فایل صوتی سیاست سکوت در پیش گرفت و این سکوت تا الان ادامه دارد. غرض از یادآوری این مطلب این است که بدانیم آقای ترکان اتفاقا از بسیاری ریشه‌های پول‌های کثیف و نامشروع باخبر است حتی مفاسدی که در دولت‌های اسبق رخ داده و چه خوب است به جای بگم‌بگم‌ها و ادای جملات مبهم واقعا بگوید که چه کسی و  کسانی تخلف کرده‌اند.
نویسنده‌ خاطرنشان می‌کند: آقای ترکان می‌تواند با همین موضوع خودرو بگم‌بگم‌های واقعی را آغاز کند و اگر ادعایش راست است بگوید چه کسی پول دلالی تندر 90 را گرفته و هنوز هم می‌گیرد؟ بگوید که چرا آقای ویسه (که هم‌اکنون معاون جهانگیری است)‌اشتباه کرد و با تندر 90 به خیلی ضررها رساند؟ بگوید که آن دلالی که پشت این داستان بود چه کسی بود؟ پورسانت‌های دلالی پژو چقدر بوده و آیا هنوز پرداخت این پورسانت ادامه دارد؟ بگوید چرا باید مردم هنوز هزینه یک تصمیم اشتباه را در دولت اصلاحات بپردازند؟

دستمال‌کثیف‌تان را آب بکشید مبارزه با پول کثیف پیشکش


دولت اگر واقعاً اسنادی درباره فساد اقتصادی دارد، چرا افشای آنها و برخورد با آنها را به سال آینده و انتخابات مجلس دهم حواله می‌دهد؟

رجانیوز در یادداشتی ضمن طرح پرسش فوق نوشت: «اکبر ترکان» مشاور ارشد رئیس جمهور و متخصص در امور «قرمه‌سبزی» و «آبگوشت بزباش»، تهدید به افشاگری کرده و گفته است: «مسلماً عده‌ای می‌خواهند در سال 94 با پول‌های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد؛ سال 94 سال افشای آنها است.» ضمن استقبال از هر نوع افشاگری، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست!

نویسنده این یادداشت می‌پرسد، دولت اگر واقعاً اسنادی درباره فساد اقتصادی طیف مقابل خود دارد، چرا افشای آنها و برخورد با آنها را به سال آینده و انتخابات مجلس دهم حواله می‌دهد؟! چرا همین امسال افشاگری نکرده و نمی‌کند؟! این تأخیراندازی در افشا و برخورد با مفاسد چه معنایی جز سیاست‌بازی و سوء استفاده‌های باندی و جناحی از مقوله مبارزه با مفاسد اقتصادی برای از میدان به در کردن رقیب و تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات مجلس آینده دارد؟!
رجانیوز می‌افزاید: «بگم بگم» جناب ترکان نشان می‌دهد که اولاً دوران «بگم بگم» هنوز نگذشته است و ثانیاً دولت برای قبضه کردن مجلس آینده روی این «بگم بگم»ها حساب ویژه باز کرده است نه عملکرد خود و این می‌تواند به معنای خالی بودن دست دولت از عملکرد قابل ارائه به افکار عمومی برای جلب نظر آنها و ایضاً اطمینان به باور نکردن آمارهای دولت توسط مردم نیز باشد!
نویسنده خاطرنشان می‌کند: نکات جالبی در زمینه مفاسد اقتصادی و مبارزه با آن در سابقه جناب ترکان به چشم می‌خورد. از جمله اینکه سال‌ها پیش در شرکت نفتی و گازی پتروپارس در دوران مدیرعاملی اکبرترکان، تخلفات متعددی رخ داد؛ تخلفاتی که جناب ترکان درباره آنها گفته بود: «اگر ما رانتی را در دولت قرار دادیم و عده‌ای از آن رانت استفاده کردند و ثروتمند شدند، حق نداریم یقه آنها را بگیریم. چون خودمان مقررات وضع کردیم.» حکایت «دستمال کثیف» است!
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اميد ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    رطب خورده منع رطب چون کند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس