ابتکار علت عدم حضور دیر هنگام خود در خوزستان را این‌گونه بازگو کرد: «شاید من هم‌دلم می‌خواست بروم. ولی وقتی دکتر هاشمی داوطلب شدند، من می‌آمدم که چه‌کار کنم؟!

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای روز شنبه را با تمرکز خبری - حلیلی پیرامون سفر حجت‌الاسلام روحانی به شهر قم آغاز کردند و دستاورد این سفر استانی را تعبیر به «حمایت» مراجع و مردم قم از دولت تدبیر و امید دانستند.

از سوی دیگر، سکوت ابتکار نسبت به چرایی عدم حضور دیر هنگام او در هنگام کوران ریزگردها در خوزستان شکست؛ او دلیل اصلی خود را این‌گونه بازگو کرد «شاید من هم‌دلم می‌خواست بروم. ولی وقتی دکتر هاشمی داوطلب شدند، من می‌آمدم که چه‌کار کنم؟! ایشان رفته بودند تا مراکز درمانی و تجهیزات و کمبود آن‌ها را با توجه به وضعیت انسانی ماجرا و حیطه وظیفه خودشان حل کنند. من اگر می‌آمدم چه می‌توانستم بکنم. مسئولان استانی اول می‌پرسیدند چه برنامه‌ای داری؟ می‌گفتم هیچی. می‌گفتند چه بودجه‌ای برای من آورده‌ای؟ می‌گفتم هیچی. می‌آمدم، فقط افسوس می‌خوردم! وظیفه یک مسئول که افسوس خوردن نیست. باید برود برنامه تنظیم کند، ابعاد موضوع را مشخص کند. به‌ویژه در موضوع ریزگردها که کار یک سازمان به‌تنهایی نیست. یک بخش کار برای تأمین حقابه، به وزارت نیرو برمی‌گردد. وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت باید کشاورزان را ترغیب کند. سازمان جنگل‌ها در بیابان‌زدایی متولی اصلی ماجراست.»

بازهم ابتکار و بازهم توجیه برای دیر رفتن به خوزستان/ روزهای تردید لاریجانی از نگاه زنجیره‌ای‌هاروزنامه مردم ‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری شنبه را با تیترهای «پشتیبانی مراجع تقلید از خدمات دولت» و «تمسخر مناقشه ضد ایرانی نتانیاهو» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· وزارت اطلاعات و نهادسازی جدید

حمیدرضا شکوهی در صفحه سیاسی روزنامه مردم‌ سالاری به متغیرهای اصلی رفتار وزارت اطلاعات در دولت تدبیر و امید پرداخته است؛ وی با بهره‌گیری از سخنان حجت‌الاسلام علوی به سه مؤلفه «شرع، اخلاق و قانون» و «امید برای مردم» و «تأکید بر احساس امنیت» اشاره می‌کند.

در بخشی از این یادداشت آمده است«کمتر به یاد داریم که بین امنیت و احساس امنیت توسط مسؤولین تمایزی ایجادشده باشد؛ اما وزیر اطلاعات طی یک سال و نیمی که در رأس این وزارتخانه قرار دارد، چندین بار بر این نکته تأکید کرده که مردم باید احساس امنیت داشته باشند. هر فردی که بار مفهومی واژه‌ها را در علوم سیاسی بشناسد به‌راحتی می‌تواند دریابد که احساس امنیت، مفهومی فراتر از امنیت است.

ممکن است درجایی امنیت برقرار باشد، اما مردم احساس امنیت نداشته باشند. وقتی می‌توان به مسوولان اطلاعاتی و امنیتی هر کشور، نمره قبولی داد که نه‌تنها در حفظ امنیت بلکه در ایجاد احساس امنیت در مردم نیز موفق باشند؛ کاری که طی سال‌های اخیر در برخی مناطق مرزی که گاه شاهد ناامنی‌هایی بودند صورت گرفته و اندک‌اندک احساس امنیت در آن مناطق حاکم می‌شود. البته رسیدن به نقطه ایده آل کار راحتی نیست اما مهم این است که مسیر صحیحی در پیش‌گرفته شده که اگر با تکیه‌بر شاخصه‌های فوق تداوم یابد، می‌توان شاهد ثبت نمره مثبتی در کارنامه مسوولان امنیتی و اطلاعاتی کشور و از آن مهم‌تر، نهادینه شدن رویکردهای مثبت فعلی در این مجموعه بود.»

بازهم ابتکار و بازهم توجیه برای دیر رفتن به خوزستان/ روزهای تردید لاریجانی از نگاه زنجیره‌ای‌هاروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار شنبه را به تیترهای «روحانیون پشت روحانی» و «ترور تاریخ» اختصاص داد.

· حمایت قم از روحانی!

پیام «آشنا» برای قم ناآشنا و بی‌پاسخ ماند؛ اما دولت «ناامید» نشد و نهاوندیان را روانه شهر علم کرد تا دیدارهای حجت‌الاسلام روحانی با استقبال از سوی مراجع همراه شود.

روزنامه ابتکار واکنش مراجع و روحانیون را به سفراستانی رییس‌جمهور را تعبیر به «روحانیون پشت روحانی» کرد و در همین راستا نوشت «قم به پشتوانه وجود حوزه‌های علمیه و حضور مراجع عظام تقلید و روحانیون نام‌آور، شهری مهم در فرهنگ سیاسی نظامی است که نام جمهوری اسلامی بر خود دارد. در شرایطی که یکی از محورهای حمله‌های دلواپسان منتقد دولت همواره تحریک و آنتریک فضای حوزوی قم علیه دولت با توسل به‌دروغ و سعایت بود، سفر رئیس‌جمهوری و کاروان تدبیر و امید به این شهر با حمایت کم‌سابقه آیات عظام از دولت یازدهم همراه بود تا شاید دلواپسان بدانند تلاششان در این زمینه بیهوده بوده است. حمایت‌ها از روحانی چنان بود که دولت تدبیر و امید دیروز از تریبون نماز جمعه که تاکنون کمتر در مدح و گاه در ذم دولت سخن گفته بود از کارهای دولت تشکر و قدردانی شود.

آیات عظام در دیدار رئیس‌جمهوری از عملکرد دولت یازدهم در بخش‌های مختلف حمایت کرده و بر ادامه فعالیت‌های دولت در عرصه خدمات اجتماعی، بهداشتی، رفاهی و اشتغال تأکید کردند. دیدارهای روحانی با آیات عظام قم از روز چهارشنبه شروع شد و تا روز پنجشنبه نیز ادامه داشت. وی در این دیدارهای با جمعی از آیات عظام ازجمله موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، سبحانی، شبیری زنجانی و جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد. آیات اعظام در دیدار با رئیس‌جمهوری علاوه بر دعا برای موفقیت هرچه بیشتر دولت تدبیر و امید، به فعالیت‌های ارزنده دولت از ابتدای دوره یازدهم اشاره‌کرده و نکاتی را نیز یادآور شدند.»

بازهم ابتکار و بازهم توجیه برای دیر رفتن به خوزستان/ روزهای تردید لاریجانی از نگاه زنجیره‌ای‌هاروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «ندا به جریان افتاد» و «سقوط دوباره نفت» اختصاص داده است.

· بهار «ندا» در زمستان 1393

بعد از پایان موج تخریب حزب ندای ایرانیان از سوی شورای مشورتی اصلاحات و دیگر احزاب اصلاحات، حامیان صادق خرازی بهار سیاست ورزی خود را 7 اسفندماه 1393 در مجتمع آدینه آغاز کردند. جوانه‌های امید نسل دومی‌ها با پیام رییس دولت اصلاحات و حجت‌الاسلام هاشمی کامل شد تا آنان از گیت امنیتی ورود به اردوگاه اصلاح‌طلبی به‌سلامتی عبور کنند.

مریم وحیدیان در صفحه احزاب روزنامه اعتماد پیرامون نخستین کنگره حزب ندای ایرانیان نوشت «گذشت سه ماه از تولد کافی بود تا «ندای اصلاحات» کنگره‌اش را در تالار آدینه در غرب تهران برگزار کند؛ کنگره‌ای که برگزارکنندگانش همه جوان بودند، جوانانی که هم اصلاح‌طلب‌اند و هم می‌خواهند فعالیت سیاسی کنند. جوانانی که به گفته حسن یونسی سخنگوی موقت این حزب اعضای شورای مرکزی‌اش میانگین سنی ۳۶ سال دارند. همین بود که پنجشنبه و جمعه اعضای ندای ایرانیان و هواداران و میهمانانشان به غربی‌ترین نقطه تهران رفتند تا جدا از برگزاری کنگره و انتخاب دبیر کل و دیگر مسؤولان حزب خود از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان، از سختی‌ها و امیدهایشان باهم سخن بگویند.

برگزاری نخستین کنگره ندای ایرانیان در حالی طی دو روز گذشته برگزار شد که اصلاح‌طلبان در زمستان امسال دو، سه همایش دیگر را هم دیده بودند؛ هم‌نشینی‌هایی که شاید به جهت رویکرد مثبت دولت اعتدال به فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی برگزار می‌شد. حالا «ندای ایرانیان» به‌عنوان یکی از جوان‌ترین احزاب اصلاح‌طلب توانست کنگره‌ای شایسته و قابل‌تحسین را برگزار کند. جوانان این حزب با برگزاری کنگره نشان دادند که هم می‌دانند شکل و شمایل برگزاری یک کنگره حزبی چگونه است و هم اینکه می‌توانند آن را به بهترین وجه ممکن برگزار کنند. این همان موضوعی است که سامان بختیاری، رییس ستاد برگزاری کنگره ندای ایرانیان در آغاز کنگره به آن اشاره کرد: «ندای ایرانیان با تلاش یک‌ماهه به انتخاب رسمی اعضای شورای مرکزی و همچنین دبیر کل خود پرداخته تا گام‌های خود را برای بازیگری سیاسی در درون جریان اصلاحات و در عرصه‌های انتخاباتی پیش‌رو تسریع بخشد.»

بازهم ابتکار و بازهم توجیه برای دیر رفتن به خوزستان/ روزهای تردید لاریجانی از نگاه زنجیره‌ای‌هاروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «دستاورد قم» و «هر سؤالی دارید بپرسید، آزاد آزاد» اختصاص داد.

· روزهای تردید لاریجانی

حزب رهروان برخلاف دیگر احزاب اصلی از پاستور متولد نخواهد شد بلکه بستر حضور خود را «بهارستان» مشخص کرده است. همه نگاه به سوی ایماواشاره علی لاریجانی است؛ آیا سیاستمدار پارلمانتاریست سودای «پدر معنوی» و هدایت از بیرون حزب رهروان را بر سر می‌پروراند و یا گام‌های خود را با حضور همه‌جانبه در ردای «دبیر کل» حزب در دنیای سیاست کشور آماده کرده است.

روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به روایت «تردیدهای» رییس مجلس شورای اسلامی پرداخته است و در همین راستا نوشت «در اینکه حزب قرار است با محوریت علی لاریجانی فعالیت کند، تردیدی وجود ندارد، اما تردیدها ظاهراً مربوط به شخص علی لاریجانی است که چگونه می‌خواهد در حزبی که هنوز فرآیند درخواست مجوز از سوی وزارت کشور را طی نکرده، ایفای نقش کند. چه اگر خود بخواهد در قامت دبیر کل ظاهر شود، حزب او قائم به شخص تلقی خواهد شد؛ موضوعی که او معمولاً به آن ایراد وارد کرده است و شاید به همین دلیل است که احتمالاً به مدیریت پشت‌صحنه می‌اندیشد.

رهروان ولایت که فراکسیون اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند، تمایل بیشتری نسبت به دیگر نمایندگان مجلس برای تعامل با دولت از خود نشان داده‌اند؛ اما تا به اینجا پس از چند ماهی که از خبر تلاش برای حزب‌شدن این فراکسیون می‌گذرد، هنوز فعالیت رسمی‌ای برای این مهم صورت نگرفته یا آنکه اخبار آن ضدونقیض است. به‌طوری‌که کاظم جلالی درباره درخواست مجوز برای حزب رهروان گفته: «در حال کارکردن هستیم و هنوز برای این حزب درخواست مجوز به وزارت کشور نداده‌ایم و هنوز هیات‌موسس تعیین نشده است.» جواد هروی اما پیش‌تر خبر داده بود که اساسنامه و مرامنامه حزب تدوین‌شده است. درمجموع بعید به نظر می‌رسد رهروان ولایت بتواند تا پایان سال شکل حزب به خود بگیرد؛ دست‌کم تا زمانی که لاریجانی بر تردیدهای خود فائق آید.»

بازهم ابتکار و بازهم توجیه برای دیر رفتن به خوزستان/ روزهای تردید لاریجانی از نگاه زنجیره‌ای‌هاروزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «وداع با صادق انقلاب» و «ناگفته‌های مذاکرات در عمان» اختصاص داد.

· ناگفته‌های عمان

روزنامه آرمان ‌امروز در صفحه سیاسی خود به گفت‌وگو با سیروس ناصری، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ایپرداخته است؛ وی در این گفت‌وگو به ناگفته‌های مذاکرات هسته‌ای در عمان پرداخته است و در همین راستا اظهار داشت «آمریکا در اواخر دولت قبلی نشانه‌هایی را از خود بروز داد که احتمال آمادگی حل مسائل هسته‌ای با ایران را داشته باشد و در همین راستا صحبت‌های غیرمستقیمی هم کرده بود. در آن مقطع، این برداشت را می‌شد مطرح کرد که شاید در یک راه‌حل نهایی، ایران می‌تواند فعالیت هسته‌ای خود را به شکلی ادامه بدهد. ولی هیچ‌وقت بحث مستقیم، روشن و دقیقی در این مورد حداقل تا جایی که من اطلاع دارم، مطرح نشد.

اما مذاکرات دیگری در کنار مذاکرات رسمی 1+5 یا 3+3 در همان زمان در عمان شروع‌شده بود که اصولاً بر سرآغاز روند فعلی مذاکرات است. در آن زمانی که آقای دکتر صالحی وزارت‌امورخارجه را به عهده داشت با پیگیری و پذیرش خطر توسط خود ایشان این مذاکرات در عمان شروع شد. گرچه این مذاکرات در یک مقطعی با روی‌کار آمدن دولت جدید تغییر شکل پیدا کرد ولی حداقل جوانه‌های این روند فعلی آن زمان زده شد. لذا یک استمراری بین گروه مذاکره‌کننده و وزارت خارجه در دولت قبلی بین آقای دکتر صالحی و دوستانشان در وزارت امور خارجه و گروه مذاکره‌کننده فعلی که خود وزیر امور خارجه مسئولیتش را به عهده دارد و تیم مذاکره‌کننده که وجه قالبش از وزارت امور خارجه وجود دارد.»

توجیه ابتکار برای دیر رفتن به خوزستان/ روزهای تردید لاریجانی از نگاه زنجیره‌ای‌هاروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «روحانی: علما رابط ملت و دولت باشند» و «پتک داعش بر پیکر تمدن بین‌النهرین» اختصاص داد.

· ابتکار اگر روز اول به اهواز می‌رفتم چه می‌توانستم بکنم؟

«سکوت» ابتکار بالاخره شکست. خانم سیاسی دولت یازدهم در دانشگاه شریف از رفع «حصر» سخن گفت اما از وظیفه اصلی‌اش در دولت یازدهم واژگانی بر زبان نیاورد.

روزنامه دولتی ایران در گفت‌وگو با معصومه ابتکار ابتدا به کاهش بودجه سازمان محیط‌زیست می‌پردازد؛ معصومه ابتکار در پاسخ به این سؤال که بحث رفتن دکتر هاشمی وزیر بهداشت در روزهای ابتدایی بحران گردوغبار و نرفتن شما از موضوعات پربحث در ماجرای ریز گردهاست؛ اظهار داشت«بله خیلی‌ها می‌پرسند که چرا نیامده‌اید؟ شاید من هم‌دلم می‌خواست بروم. ولی وقتی دکتر هاشمی داوطلب شدند، من می‌آمدم که چه‌کار کنم؟! ایشان رفته بودند تا مراکز درمانی و تجهیزات و کمبود آن‌ها را با توجه به وضعیت انسانی ماجرا و حیطه وظیفه خودشان حل کنند. من اگر می‌آمدم چه می‌توانستم بکنم. مسئولان استانی اول می‌پرسیدند چه برنامه‌ای داری؟ می‌گفتم هیچی. می‌گفتند چه بودجه‌ای برای من آورده‌ای؟ می‌گفتم هیچی. می‌آمدم، فقط افسوس می‌خوردم! وظیفه یک مسئول که افسوس خوردن نیست. باید برود برنامه تنظیم کند، ابعاد موضوع را مشخص کند. به‌ویژه در موضوع ریزگردها که کار یک سازمان به‌تنهایی نیست. یک بخش کار برای تأمین حقابه، به وزارت نیرو برمی‌گردد. وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت باید کشاورزان را ترغیب کند. سازمان جنگل‌ها در بیابان‌زدایی متولی اصلی ماجراست.

سازمان هواشناسی، وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران هم وظایف جداگانه‌ای دارند. من باید زمانی به آنجا می‌رفتم که پاسخگوی همه ماجرا می‌بودم. باز هم برویم سراغ اعتبارهایی که در مجلس تصویب می‌شود یا نمی‌شود! سازمان جنگل‌ها بارها اعلام کرده است که بیشتر اعتباری را که مجلس تصویب می‌کند برای درمان زخم‌هایی هزینه می‌کند که سدسازی‌ها و انتقال آب ایجاد می‌کند. از سوی دیگر ما علاوه بر تجربه تلخ سد گتوند، سد سیوند را پیش‌رو داریم که با هزینه سنگین ساخته شد و در میان اعتراض‌های بسیار آبگیری شد ولی امروز با گذشت 7 سال از آبگیری آن، حتی یک قطره آب پشت آن نیست! سدی که بخشی از استان زیبای فارس را خشک کرد باوجوداین همان‌طور که خودتان می‌گویید مجلس 4 هزار میلیارد تومان اعتبار را برای سدسازی اختصاص می‌دهد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    یعنی چی خانم ابتکار؟!؟!؟ یعنی تو تا الان هیچ برنامه ای نداشتی؟!؟ باید وایسی چند نفر بمیرن تا بخوای فکر کنی؟!؟!؟ واقعا نمیدونم اون دنیا چطور میخوای جواب بدی؟!؟
  • ناشناس ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    خانم ابتکار حالا وقتی دکتر قاضی زاده داوطلب شدند و رفتند خوزستان چرا مشاور شما به جای تشکر به ایشان بی حرمتی کرد !
  • ناشناس ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    سد گتوند و سیوند هم که دوره اصلاحات و مدیریت خانم ابتکار در محیط زیست کلنگ زده شد و همان زمان باید ایشان در مورد تخریب محیط زیست در این منطقه هشدار میدادند که ندادند !
  • حامد ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    البته ناگفته نماند بعضی از مراجع در زمان فتنه 88 سکوت اختیار کردند
  • سید خوزستانی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
    0 0
    مشکل گردوخاک فقط به یک صورت حل می شه و خانم ابتکار فقط در یه صورت مغز و بودجشو بکار می گیره،اونم فقط و فقط اینه که گردوخاک شدید بعد از خوزستان بیاد تهران یه هفته تهران سرخ بشه،حداقل یه هفته گردوخاک شدید،مثل زمان جنگ که ما هشت سال موشک خوردیم و توپ و تانک و شیمیایی و ....اتفاقی نیوفتاد،تا صدام علیه اللعنه دو موشک زد تهران رو جنگ تموم شد
  • عبدالله ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    0 0
    خب خانم ابتکار, اگه برنامه اى ندارى و کارى از دستت بر نمياد, استعفا بده شايد فرد شايسته ترى بياد …

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس