عمر هشدارهای انتخاباتی وزیر کشور به استاندارها بسیارکوتاه بود؛ اکنون استاندار اردبیل به‌صراحت حمایت خود را از رویکرد اصلاح‌طلبی بیان می‌کند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

«توافق هسته‌ای» همچنان مهم‌ترین سوژه خبری و تحلیلی روزنامه‌های اصلاحات محسوب می‌شود. از سوی دیگر روزنامه آرمان امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی پیرامون هشدارهای جدی به معاونت زنان ریاست‌جمهوری نسبت به حضور در همایش مقام زن در نیویورک نوشت «بیشترین تمرکز خط تخریب‌ها معطوف به ادعای حضور 180 نفر در اجلاس پکن+20 در نیویورک و هزینه‌های آن است که گفته می‌شود قرار است از سوی معاونت زنان ریاست‌جمهوری پرداخت شود. این درحالی است که از اساس چنین خبری صحت نداشته و غلو بیش از اندازه‌ای روی آن انجام پذیرفته است. در تماس با یک منبع آگاه در معاونت زنان، وی اعلام داشت که این ارقام و اعداد به هیچ روی صحت نداشته و تنها چند نفر از معاونت زنان قرار است در اجلاس به همراه چند نماینده مجلس و تعدادی اندک از اعضای فعال سازمان‌های مردم‌نهاد این عرصه در اجلاس نیویورک به نمایندگی از ایران حضور داشته باشند»

روزنامه مردم‌ سالاری

تکاپوی مشاور روحانی برای اصلاح سخنان ضد انقلابی خود/ وزیر کشور هشدار می‌دهد استاندار کار سیاسی می‌کند/ در معاون امور زنان چه می گذرد؟ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «اوباما مصوبه سنا علیه توافق هسته‌ای را وتو خواهد کرد» و «عرضه گل و گیاه در بازار گل تهران در آستانه نوروز» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

تکاپوی دستیار ویژه رییس‌جمهور برای اصلاح سخنان خود

علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور سخنان خود پیرامون حقوق بشر در جمهوری اسلامی را اصلاح نمود. روزنامه اصلاح‌طلب مردم سالاری در انعکاس این سخنان نوشت«حجت‌الاسلام علی یونسی درباره برداشت‌های نادرست از پاسخ وی به سؤالی درباره حقوق شهروندی، افزود: بنده در آن مصاحبه، جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر نکرده‌ام بلکه در واقع، این‌جانب از عملکرد نظام در مسائل حقوق بشری دفاع کرده‌ام.

وی ادامه داد: به نظر من، با این قبیل اقدامات خودسرانه، به جمهوری اسلامی ظلم و جفا شده است. تعداد محدودی افراد خودسر و افراطی با اقدامات خود، نظام را در موضع اتهام قرار می‌دهند.

دستیار رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اضافه کرد: بنده همواره معتقد بوده و هستم که عده‌ای افراد افراطی و خودسر با اعمال خود، هزینه متعدد امنیتی و حقوق بشری برای نظام ایجاد می‌کنند. یونسی توضیح داد: این در حالی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران، سیاست‌های کلان نظام، رفتار امام (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری بر تأمین حقوق شهروندی و رعایت حقوق عامه مردم، تأکید فراوان دارند و صراحتاً با اعمال و رفتار خودسرانه و تندرو، مخالفت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: من تعجب می‌کنم از این‌که برخی رسانه‌های داخلی، آگاهانه یا ناآگاه، از اعمال خودسرانه این افراد افراطی و تندرو، حمایت می‌کنند! من نمی‌دانم چه رابطه‌ای بین این رسانه‌ها و عناصر افراطی و خودسر وجود دارد که وقتی سخن حقی درباره آن‌ها مطرح می‌شود، فوراً برآشفته و نگران می‌شوند و غیرمنصفانه منتقدین را متهم می‌کنند! دستیار رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی یادآور شد: این رسانه‌ها به‌جای دفاع از اقدامات افراطیون، می‌بایست از آبروی نظام، عناصر مؤمن و متعهد درون سیستم قضایی و امنیتی، دفاع کنند. یونسی ادامه داد: آن‌ها نباید مشابه رسانه‌های بیگانه و همسو با صهیونیست‌ها به‌دروغ و تحریف متوسل بشوند تا در غبار مکر و حیله، فساد و خودسری افراط‌گرایان محو و فراموش شود.»

روزنامه ابتکار

تکاپوی مشاور روحانی برای اصلاح سخنان ضد انقلابی خود/ وزیر کشور هشدار می‌دهد استاندار کار سیاسی می‌کند/ در معاون امور زنان چه می گذرد؟روزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «فصل مشترک؛ توافق بزرگ» و «کارنامه اقتصاد در دست راست وزیر» اختصاص داد.

فصل تازه روابط تهران و صنعا

با افزایش سطح منازعات داخلی در کشور یمن، روابط حاکم میان صنعا با کشورهای پیرامونی خود نیز با تغییرات شگرفی همراه شده است. دولت فعلی یمن خواستار افزایش روابط خود با جمهوری اسلامی ایران است. روزنامه ابتکار در انعکاس فصل نوین روابط حاکم میان صنعا و تهران خبر از نخستین پرواز مستقیم میان این دو کشور داد و نوشت«هیاتی از یمن هفته گذشته به تهران سفر کرده بود و با مقامات ایرانی رایزنی و گفتگو کردند که در پی آن توافق شد پروازهای مستقیم میان تهران و صنعا شکل گیرد. این مقام آگاه گفت: اولین پرواز حامل محموله کمک‌های دارویی و انسان‌دوستانه به یمن به صنعا پرواز کرد و ظهر یکشنبه به مقصد رسید.

وی خاطرنشان کرد:‌ این پروازها مسافری است و بنا بر رساندن پیام دوستی اولین پرواز حامل محموله دارویی بوده است. این مقام آگاه درباره شرکت‌های پوشش دهنده این خط پروازی گفت: تمامی خطوط پروازی یمن و ایران می‌توانند در این مسیر تردد داشته باشند و محدودیتی از این لحاظ نداریم. وی گفت: تاکنون میان ایران و یمن پرواز مستقیم وجود نداشته و این برای اولین بار است که شاهد راه‌اندازی خط مستقیم پروازی میان تهران صنعا هستیم. پیش ازاین نیز خبرگزاری یمن به نقل از منابع حمل و نقلی فرودگاه بین‌المللی صنعا اعلام کرده بود که قرار است اولین پرواز ایرانی به صنعا ظهر یکشنبه انجام شود. در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان دولت یمن متشکل از تعدادی از وزرای این کشور روز گذشته به منظور انجام سفری دو روزه و رایزنی با مقامات ایرانی وارد تهران شدند. دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و همچنین اوضاع کنونی یمن از جمله برنامه‌های این هیات در تهران است. این مناسبات در حالی بین تهران و صنعا صورت می‌گیرد که عضو دفتر سیاسی جنبش مردیم انصارالله حمایت مادی و نظامی ایران از این جنبش را تکذیب کرد و گفت: نقطه مشترک ما با ایران همان نقطه اشتراک ما با حزب الله و مقاومت فلسطین و همه گروه‌های فلسطینی در مقابله با توطئه آمریکا در منطقه است.»

روزنامه اعتماد

تکاپوی مشاور روحانی برای اصلاح سخنان ضد انقلابی خود/ وزیر کشور هشدار می‌دهد استاندار کار سیاسی می‌کند/ در معاون امور زنان چه می گذرد؟روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «من متهم استیضاح فرجی‌دانا هستم» و «نه له، نه علیه» اختصاص داده است.

میدان‌داری باهنر و چراغ خاموش لاریجانی

از منظر برخی از ناظران سیاسی جدایی «باهنر» از «لاریجانی» در میدان سیاست بر پیروزی جریان اصولگرا اثرگذار و مهم است. گروه احزاب روزنامه اعتماد در تحلیل جدید خود به الگوی رفتار سیاسی این دو سیاستمدار پارلمانتاریست برای انتخابات آتی بهارستان پرداخته است و پیرامون وجه اختلاف این دو یار قدیمی نوشت «باهنر تنها میداندار اصولگرایان نیست. او در روزهایی سخن از ائتلاف با تندروها می‌گوید که به خوبی نسبت علی لاریجانی، رییس مجلس را با آن‌ها می‌داند و خط قرمزهای لاریجانی را می‌شناسد. ۲۲ بهمن سال ۹۱ بود که علی لاریجانی در قامت رییس مجلس و نماینده قم در این شهرستان به سخنرانی پرداخت اما حاشیه‌ها و جنجال‌هایی که در سخنرانی او به وجود آمد، باعث شد تا انگشت اتهام بر هم زدن سخنرانی رییس مجلس به سمت تندروها و جبهه پایداری نشانه گرفته شود. شاید از همان ۲۲ بهمن جنجالی بود که لاریجانی هم در مجلس کمتر اجازه عرض اندام به تندروها داد. او از آن روز تاکنون هرجا که فرصتی فراهم بوده نه در مقام سخن که درعمل نشان داده چه زاویه‌ای با جریان پایداری دارد و این آغاز راه متفاوت باهنر و لاریجانی است.»

سپس گروه احزاب روزنامه اعتماد درباره چگونگی واکنش لاریجانی به این رخداد نوشت «اما آیا لاریجانی هم وارد این بازی می‌شود که کاندیداهایش از فیلتر لابی‌های باهنر عبور کند؟ جایگاه سیاسی این دو نشان می‌دهد نه لاریجانی حاضر به لابی برای ورود مهره‌هایش در لیستی است که باهنر ببندد و نه اساساً باهنر وارد این بازی می‌شود. هرچه هست رییس و نایب‌رییس مجلس در فاصله کمتر از یک سال مانده به انتخابات مجلس رویکردها و استراتژی خود را برای چگونگی ورود به انتخابات تعیین کرده‌اند. باهنر تلاش می‌کند تا مرد اول میدان عملیاتی برای ائتلاف فراگیر اصولگرایان باشد و لاریجانی نیز برای خود جایگاهی را تعریف می‌کند که جامعتین و ائتلاف اصولگرایان در صورت تحقق نتوانند روی نام‌هایی که او معرفی می‌کند قلم قرمز بکشند. نقطه اختلاف مشی جدید باهنر و لاریجانی نیز همان‌جاست؛ جایی که اصولگرایان حتی حاضر می‌شوند حامیان احمدی‌نژاد را هم در لیست خود بگذارند و لاریجانی حاضر نیست کاندیداهای خود را کنار آنان قرار دهد. از میان این دو باهنر کم و بیش نسبت به حزب لاریجانی اظهارنظر می‌کند و تلاش دارد تا حزب لاریجانی را هم در صورت تشکیل به گونه‌ای معرفی کند که هم‌وزن سایر احزاب نمایش داده شود.»

روزنامه شرق

تکاپوی مشاور روحانی برای اصلاح سخنان ضد انقلابی خود/ وزیر کشور هشدار می‌دهد استاندار کار سیاسی می‌کند/ در معاون امور زنان چه می گذرد؟روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «تحریم‌ها به ضرر همه بود» و «هراس از تطهیر احمدی‌نژاد» اختصاص داد.

نقض سخنان هشدارگونه وزیر کشور به استاندارها

عمر هشدارهای انتخاباتی رحمانی فضلی به استاندارها بسیار کوتاه بود و استاندار اردبیل به‌صراحت حمایت خود را از رویکرد اصلاح‌طلبی بیان کرد. مجید خدابخش در گفت‌وگو با روزنامه شرق جنس مدیران سیاسی استان اردبیل را اصلاح‌طلبی می‌داند و پیرامون نحوه انتخاب و گزینش مدیران این استان افزود «دولت، دولت تدبیر و امید است و این تدبیر اقتضائات اولیه‌ای داشت که ابتدا مدرک تحصیلی مناسب و سابقه کار در این حوزه بود. بنابراین اکثر مدیرانی که در این حوزه منصوب شدند نوعاً دارای سابقه کار در این حوزه بودند، مثلاً فرمانداری که منصوب کردیم قبلاً بخشدار یا معاون فرماندار یا فرماندار بوده است که در دولت نهم و دهم کنار گذاشته‌شده بود. دوم مشی اعتدال مدیران سیاسی بود، به‌این‌دلیل که ایجاب می‌کند مدیران سیاسی با نمایندگان مجلس و امامان محترم جمعه و سایر قوا تعامل داشته باشند. سوم هم مردم‌داری و اولویت دادن به حل مشکلات مردم با لحاظ تجربیات اجرایی بود که بر اساس این اولویت‌ها از ۱۰ فرماندار، ۹ نفر را تغییر دادیم و آن‌یک نفر هم همه این ویژگی‌ها را واقعاً داشت.»

احمد خدابخش سپس با تأکید بر اینکه «من نگاه اصلاح‌طلبانه‌ای به امور دارم» نسبت به‌قرار گرفتن در جایگاه سابق محمود احمدی‌نژاد در استانداری اردبیل اظهار داشت «چون در دولت گذشته کشور ازنظر اقتصادی به‌سوی انسداد کامل پیش می‌رفت تا جایی که دلار هزارتومانی به سه‌هزارتومان رسیده بود و اکثر کارخانه‌ها تعطیل بودند یا با ظرفیت کم‌کار می‌کردند و سرمایه‌گذاران استان را ترک کرده بودند. بنابراین باید موردبه‌مورد می‌رفتیم تا مشکلات را حل کنیم، به همین دلیل حضورم در دفتر کار خیلی کم است.»

روزنامه آرمان امروز

تکاپوی مشاور روحانی برای اصلاح سخنان ضد انقلابی خود/ وزیر کشور هشدار می‌دهد استاندار کار سیاسی می‌کند/ در معاون امور زنان چه می گذرد؟روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «بینابین حرکت کردن خوب نیست» و «ذره‌بین دلواپسان روی مسافران نیویورک» اختصاص داد.

دلواپسی برای معاونت زنان

هشدارها نتیجه داد؛ فعالان حوزه زنان هشدارهایی نسبت به رسوخ اندیشه‌های فمنیستی و سفر 3 میلیاردی آنان برای کنفرانس مقام زن در نیویورک خبر داده بود. روزنامه آرمان امروز نزدیک‌ترین رسانه مکتوب به خانواده آقای هاشمی نسبت به این «هشدار» واکنش نشان داده است و در همین راستا نوشت: «بیشترین تمرکز خط تخریب‌ها معطوف به ادعای حضور 180 نفر در اجلاس پکن+20 در نیویورک و هزینه‌های آن است که گفته می‌شود قرار است از سوی معاونت زنان ریاست‌جمهوری پرداخت شود. این درحالی است که از اساس چنین خبری صحت نداشته و غلو بیش از اندازه‌ای روی آن انجام پذیرفته است.

در تماس با یک منبع آگاه در معاونت زنان، وی اعلام داشت که این ارقام و اعداد به هیچ روی صحت نداشته و تنها چند نفر از معاونت زنان قرار است در اجلاس به همراه چند نماینده مجلس و تعدادی اندک از اعضای فعال سازمان‌های مردم‌نهاد این عرصه در اجلاس نیویورک به نمایندگی از ایران حضور داشته باشند. با این وصف بزرگنمایی جامه عمل پوشیده نشان از اغراض و اهداف خاص تندروهای دارد که همه چیز را با عینک تنگ و ترش سیاسی خود می‌بینند. نکته جالب آنکه این عده به تمامی دستاوردها و تأثیرات مهم و بسزای حضور در اینگونه عرصه‌های جهانی توجه و التفاتی ندارند و هزینه یک سفر چند ده نفری را که در مقیاس جهانی و با برد ملی و منطقه‌ای برگزار می‌شود تا این حد بزرگنمایی می‌کنند و البته التفاتی به این نکته ندارند که گاه چه هزینه‌های گزاف و هنگفتی برای اقداماتی که هیچ انعکاس و فایده‌ای برای کشور و مردم ندارد مصروف می‌شود و صدای اعتراضی از سوی آنان بلند نمی‌شود.»

روزنامه ایران

تکاپوی مشاور روحانی برای اصلاح سخنان ضد انقلابی خود/ وزیر کشور هشدار می‌دهد استاندار کار سیاسی می‌کند/ در معاون امور زنان چه می گذرد؟روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «آخرین تقلای نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای» و «قرارداد ایران خودرو و پژو نهایی شد» اختصاص داد.

استراتژی اصلاحات برای انتخابات بهارستان

مرتضی الویری از اعضای سازمان منحله مجاهدین در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران ابتدا به فشار آنچه جریان تندرو بر دولت یازدهم می‌خواند، پرداخت و سپس پیرامون راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی بهارستان اظهار داشت «تلاش خواهد شد سازوکارهایی اجرایی شود تا جریان‌های اصلاح‌طلب در سراسر کشور بتوانند بر مبنای منشور اصلاح‌طلبی و چارچوب‌های تعریف شده، در هر شهرستان، نامزد مورد نظر را انتخاب بکنند. اگر هم اختلاف نظرهایی وجود داشت و مثلاً در یک حوزه انتخابیه چند فرد اصلاح‌طلب نامزد شدند، مکانیزم‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا نامزدهای متعدد به وحدت برسند و در نهایت، یک نامزد اصلاح‌طلب وارد میدان رقابت انتخاباتی شود.»

این فعال سیاسی سپس پیرامون ائتلاف سیاسی با جریان اعتدال افزود «بدون تردید، اگر در برخی از حوزه‌های انتخابیه نامزدهای اعتدالی یا اصولگرایی باشند که شانس رأی آوری بالاتری داشته باشند، تصور من این است که اصلاح‌طلبان حتماً از او حمایت خواهند کرد و نامزد خود را کنار خواهند گذاشت تا کرسی مجلس را به جریان‌های تندرو نسپارند. اصل، باید حفظ منافع ملی باشد، نه منفعت جناحی و حزبی. اگر این را پایه و بنیان تصمیم‌گیری قرار دهیم، می‌بینیم آنچه اکنون منافع ملی را نشانه رفته است، جریان‌های تندرو و خشونت‌طلبی است که در داخل و خارج؛ مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورده‌اند. بر این اساس، استراتژی کلی اصلاح‌طلبان، ممانعت از اشغال کرسی‌های مجلس توسط جریان‌های افراطی است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    واقعا" جای سوال است که هزینه سفر 180 نفر به نیویورک از کجا تامین میشود ؟!
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    مشرق عصاره همه دری بری هاست
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    الان دارید با آبروی مسئولان ممکلت بازی میکنید شما خبرنگاران
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    خواستم به شما بگم اختلافات داخلی در ایران حل شده و راه کشور رو به جلو است بیخود سرچ اختلاف نکنید
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    احست بر تکاپوری عزیز و مهربان
  • شاملو ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    مشرق به این بابا بگو تکاپو اسم شخص نیست
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    عزیزم تکاپور نه تکاپو...... بعدش هم تکاپو کیه؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    خاک بر سر دشمنت....
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    هر کس که نداند و نداند که نداند بار خر خود را منزل نرساند
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    اجب!!!!
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    شما اختلاف میندازیند نه ما اصلاحاتی ها
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    درود بر همه وحدت طلبان. لعنت بر اصلاح طلبان و ....
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 0
    آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس