یکی از مراجع عظام تقلید گفت: خانه تکانی، دید و بازدید، سفر کردن برای تازه شدن روحیه و کمک به نیازمندان هیچ مانعی ندارد اما کارهایی همانند آتش افروزی که نام چهارشنبه سوری برای آن انتخاب شده نادرست است، باید به جای چهارشنبه سوری، چهارشنبه مصیبت گفته شود.

به گزارش مشرق،  حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار اعضای شورای هماهنگی حمل و نقل و مسکن استان قم با بیان این که اسلام دینی اجتماعی است، گفت: دین مبین اسلام افراد را درون اجتماع می بیند و جنبه اجتماعی دارد؛ حتی عبادات انسان نیز جنبه جمعی دارد.

وی افزود: نماز جمعه، نماز جماعت، حج و بسیاری دیگر از عبادات جزء عبادات اجتماعی هستند، حتی الفاظی که در نماز به کار برده می شود به صورت جمع است؛ اصالت جمعی بودن در نماز فردی نیز محفوظ است، مسأله مهم این است که باید به فکر جمع باشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر روج جمعی که در اسلام حاکم است تحقق پیدا کند، به یقین چهره جامعه مطلوب خواهد شد، گفت: اما اگر این چنین نشود و جنبه فردی افزایش پیدا کند کار خراب می شود؛ خداوند انسان را با روح جمعی آفریده است، از همین رو بین تکوین و تشریع هماهنگی وجود دارد.

 وی با اشاره به فواید فعالیت های اعضای شورای هماهنگی حمل و نقل و مسکن ادامه داد:  رفاه و راحتی مردم، حفظ جان مردم و خوش بینی آنان به نظام جمهوری اسلامی فوایدی است که بر کار این افراد مترتب می شود، اگر برنامه های این مرکز جامع باشد خطرات جانی کاهش پیدا می کند، همچنین اگر مردم ببینند که برای رفاه آنان آزادراه ها و مسکن ها احداث می شودبه یقین به نظام خوشبینی بیشتری پیدا می کنند.

 این مرجع تقلید با بیان این که فعالیت برای رفاه و آسایش مردم عبادت است، ابراز داشت: اعضای این شورا می توانند به نیت خدمت به مردم برنامه های خود را اجرا کنند تا سبب نجات آنان در آخرت و توشه ای برای آنان در قبر باشند.

وی رعایت چند نکته را ضروری دانست و عنوان کرد: باید فرهنگ اسلامی بر مسائل شهرسازی حاکم باشد، از همین رو نباید غرق در فرهنگ غرب شویم؛ فرهنگ اسلامی و کشوری باید حفظ شود، ساختمان های سنتی که موجود است بسیار زیبا و مقاوم هستند، ایران در معماری و شهر سازی ید طولایی دارد؛ باید دانست که اسلامی بودن ساختمان شناسنامه آن است.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به لزوم توجه ویژه به شهر مقدس قم، خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم فرهنگی اسلامی و ویژه نسبت به سایر مناطق کشور دارد، قم مهم ترین شهر مذهبی ایران است، در هیچ کجای جهان حوزه علمیه به عظمت قم وجود ندارد، از همین رو باید ویژگی های قم در برنامه لحاظ شود.

 وی با بیان این که مسکن بعد از اتمام باید در اختیار مردم قرار داده شود، گفت: باید توجه داشت که مسکن را پس از تکمیل از تمام جهات به مردم تحویل داد، از همین رو باید به وجود مساجد، فروشگاه ها و دیگر موارد موجود برای رفع حوایج مردم دقت شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر رسیدگی مسؤولان به منطقه پردیسان قم، افزود: در این منطقه که شهروندان و طلاب بسیاری در آن زندگی می کنند مشکلاتی وجود دارد، از همین رو باید دانست که در مسأله مسکن فقط ساختن و در اختیار قرار  دادن ملاک نیست بلکه باید به دیگر مسائل همانند مسجد و فروشگاه مورد نیاز توجه شود.

وی با بیان این که نوروز با ایام فاطمیه هیچ منافاتی ندارد، اظهار داشت: خانه تکانی، دید و بازدید، سفر کردن برای تازه شدن روحیه و کمک به نیازمندان هیچ مانعی ندارد اما کارهایی همانند آتش افروزی که نام چهارشنبه سوری برای آن انتخاب شده نادرست است، باید به جای چهارشنبه سوری، چهارشنبه مصیبت گفته شود.

 این مرجع تقلید ادامه داد: به وسیله این آتش افروزی ها سلامت بسیاری از جوانان به خطر می افتند و سبب داغدار شدن خانواده ها می شود، این گونه کارها عاقلانه نبوده و باید به صورت معقول جمع شود؛ حتی می تواند بدلی که دارای مشکلات نیست قرار داده شود.

وی در پایان ضمن دعا برای موفقیت اعضای شورای هماهنگی حمل و نقل و مسکن استان قم و جمیع خدمت گذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ابراز داشت: باید کارهای شما سبب افزایش آبروی کشور شود.
منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    0 2
    خدایی درسته اخه چه کاریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس