تعداد بازداشتی‌های پرونده حاشیه‌های پیش آمده در مراسم افتتاح پیست اسکی شب شمشک به 4 نفر رسید. در جریان افتتاح پیست اسکی شب شمشک اتفاقاتی نابهنجار رخ داده بود.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


********

*وطن امروز

دهن‌کجی ابتکار به مردم خوزستان
گروه اجتماعی: خاک‌آلود شدن آسمان خوزستان و سفر دیرهنگام رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به این استان طی هفته‌های گذشته انتقاداتی را نسبت به عملکرد معصومه ابتکار به دنبال داشت این در حالی است که با وجود همه نارضایتی‌ها از عملکرد سیاسی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته ابتکار برای افتتاح یک تشکل سیاسی دانشجویی به دانشگاه شریف رفت؛ اقدامی که از نظر عضو مجمع نمایندگان خوزستان در اوضاع نابسامان خوزستان دهن‌کجی به مردم است. پیش از این نیز بارها درباره اولویت‌بخشی به امور سیاسی و قرار گرفتن معضلات زیست‌محیطی به‌عنوان موضوعات درجه دوم در این سازمان انتقاداتی مطرح شده و بسیاری از نمایندگان از شفاف نبودن شیوه هزینه‌کرد بودجه سنوات گذشته این سازمان گلایه‌مند هستند ضمن اینکه پیدایش رنگ و لعاب سیاسی در سازمانی زیست‌محیطی را خطر‌آفرین می‌دانند.
اعتراض ماسکی دانشجویان
با وجود تمام اعتراضات به سیاسی شدن رویکرد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، روز گذشته معصومه ابتکار برای افتتاح تشکل دانشجویی در دانشگاه شریف حاضر شد اما جمعی از دانشجویان را مقابل خود مشاهده کرد که با زدن ماسک و با در دست داشتن پلاکاردهایی سعی داشتند مسؤولیت اصلی سکاندار سازمان محافظت محیط‌زیست و مشکلات مردم خوزستان را به وی یادآوری کنند. دانشجویانی که پلاکاردهایی با مضمون «اهواز هوا ندارد»، «هوای پاکم آرزوست» و «اهواز نفس نمی‌کشد» را در دست داشتند نسبت به حضور ابتکار در دانشگاه شریف اعتراض کرده و در حمایت از مردم خوزستان ماسک به صورت زدند.
دهن‌کجی به مردم خوزستان
علاوه بر اینکه نماینده مردم اندیمشک در مجلس فعالیت سیاسی ابتکار و حضور وی در نشست سیاسی یک تشکل دانشجویی در دانشگاه شریف را دهن‌کجی به مردم خوزستان و اهواز دانست. عیسی دارایی، نماینده مردم اندیمشک در مجلس در این باره گفته است: هر فرد و مدیری که در پست خود، سیاسی‌کاری کند، به مردم دهن‌کجی کرده؛ امیدواریم ابتکار برای احترام به مردم هم که شده استعفا دهد و فعالیت سیاسی خود را دنبال کند. دارایی با بیان اینکه نمایندگان برای دفاع از حقوق مردم جنوب کشور پیگیر هستند تا ابتکار به آنها گزارش بدهد، بیان داشت: اگر ابتکار روند فعلی را اصلاح نکند و به جای پرداختن به وظیفه ذاتی خود، همچنان سیاسی‌کاری کند، از وی به مراجع ذی‌صلاح شکایت خواهیم کرد.
ادغام محیط‌زیست در وزارت کشاورزی
به هر حال انجام فعالیت‌های سیاسی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست محدود به چنین مواردی نبوده و انجام برنامه‌هایی با جهت‌گیری‌های خاص سیاسی در این سازمان و دور شدن از ماموریت مهم صیانت از محیط‌زیست باعث شد نمایندگان به فکر چاره‌ای باشند تا امکان نظارت بر این سازمان محیا شده و برای نجات آن چاره‌اندیشی شود. بر این اساس طرح ادغام این سازمان در وزارت جهاد کشاورزی با 82 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. پیشنهادی که به باور زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تنها برای نجات محیط‌زیست از سیاسی‌کاری انجام گرفته است.
طبیب‌زاده: ابتکار پاسخگو نیست
وی با بیان اینکه مردم خوزستان و اهواز حق دارند نسبت به وضعیت ریزگردها از مجلس و نمایندگان خود مطالبه کنند، بیان داشت: مردم از نمایندگان خود درباره ریزگردها مطالبه دارند چون آنها نمایندگان خود را ناظر بر دولت می‌دانند اما متأسفانه باید به مردم بگویم که ابتکار و سازمان حفاظت محیط‌زیست پاسخگوی هیچ نهادی نیست. طبیب‌زاده با اعلام اینکه مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست را در بحث ریزگردها مقصر می‌‌داند، اظهار داشت: وقتی ابتکار در دولت اصلاحات، رئیس سازمان محافظت محیط‌زیست بود، تالاب هامون خشک شده و مردم خوزستان گرفتار کم‌کاری‌های ابتکار هستند البته ابتکار در حوزه سیاسی پرکار است و به‌جای پرداختن به وظیفه اصلی خود مدام درگیر فعالیت‌های سیاسی و باندی است. به گفته نماینده مردم تهران، برای پاسخگو کردن سازمان محافظت محیط‌زیست، مجبوریم این سازمان را در وزارت‌ کشاورزی ادغام کنیم تا محیط‌زیست از مرکز سیاسی به یک مرکز تخصصی و نظارت‌پذیر تبدیل شود تا مجلس هم برای دفاع از حقوق مردم بتواند در صورت بروز مشکلاتی چون ریزگردها، از وزیر مربوط سوال کند. البته در جشن دانشجویی سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شریف ابتکار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرد عده‌ای دلواپس به دنبال انحلال محیط‌زیست هستند.
لزوم تبعیت ابتکار از قانون
از این گذشته معصومه ابتکار در اقدامی رسانه‌ای و با کمک برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای حذف ردیفی از بودجه سال 94 این سازمان را بهانه‌ای قرار داد تا نمایندگان مجلس را مسبب تشدید آلودگی خوزستان معرفی کند که این ترفند نیز با اطلاع‌رسانی بموقع اعضای کمیسیون تلفیق خنثی شد. غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به مباحث مطروحه از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر حذف بودجه 60میلیاردی محیط‌زیست در مجلس اظهار داشت: پیشنهاد دولت مربوط به ارائه بودجه به محیط‌زیست مغایر با قانون دائمی کشور بود. این نماینده مجلس با بیان اینکه این بودجه هیچگونه ارتباطی به سازمان‌های مردم‌نهاد و محیط‌زیست نداشته است، تصریح کرد: در این قانون هیچ مطلبی به طور اختصاصی به ریزگرد مربوط نمی‌شد. کاتب با بیان اینکه قرار بود بودجه برای کنترل آلودگی هوا به محیط‌زیست داده شود، افزود: این ظلم به مردم شهرهای آلوده است و این قانون معنا و مفهوم ندارد. مطلب دیگری که این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به آن اشاره کرد این است که در موضوع پیشنهادی دولت یک کلام هم درباره ریزگردها نیامده است. این پول برای کنترل آلودگی مطرح شده و به ریزگرد اختصاص نداشته است. کاتب با تاکید بر این مهم که باید رئیس سازمان محافظت محیط‌زیست تابع قانون باشد، خاطرنشان کرد: آنچه حکمفرماست قانون است نه آنچه نظر خودشان است.
تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط‌زیست
علاوه بر این ادامه نارضایتی‌ها از عملکرد انفعالی سازمان حفاظت محیط‌زیست تا جایی پیش‌ رفته است که طرح تحقیق و تفحص از این سازمان به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. محمدسعید انصاری، نماینده مردم آبادان در مجلس در این باره گفته است: عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست به هیچ عنوان راضی‌کننده نبوده و ما برای دفاع از حقوق مردم این طرح را تهیه و تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کردیم.

از بس دروغ گفتند در تیتر مانده‌ایم!


مهدی جابری: معضل گردوغبار خوزستان بدون ابتکار دولت ادامه دارد اما آنها که تمایلی به روشن شدن حقیقت ندارند، در حال ایجاد گردوغبار مصنوعی در تمام جامعه هستند. این گردوغبار را می‌توان با ترساندن مردم از بنزین‌های تولید داخل ایجاد کرد یا با ارسال پارازیت روی محتوای مصاحبه‌ها و گزارش‌های رسانه‌های منتقد! برای این عده، مهم این است که افکار عمومی مجالی برای پی بردن به حقیقت، آن‌هم در یک فضای سالم، شفاف و آرام نداشته باشد. آنها برای ایجاد ناآرامی و به راه انداختن جنگ روانی چاره‌ای جز ریختن «نخود» بر سر دیگران ندارند.
«وطن امروز» روز یکشنبه سوم اسفندماه امسال مصاحبه‌ای را با عنوان «وزیر بهداشت جوسازی می‌کند؛ وزارت بهداشت صلاحیت اظهارنظر درباره آلودگی هوا و بنزین ندارد» به نقل از دکتر اسماعیل کهرم، مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر کرد. آقای کهرم اما همان روز در مصاحبه‌ای که تیتر اصلی سایت رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست را به خود اختصاص داد اصل مصاحبه با «وطن امروز» را تکذیب و اعلام کرد هرآنچه به نقل از وی در این مصاحبه منتشر شده است، صحت ندارد!
«انداختن تیر در تاریکی» گویا رسم این روزهای حوزه دولتی محیط زیست است؛ تیرهایی که معمولا به هدف نمی‌خورد و دوباره به سمت پرتاب‌کننده‌اش بازمی‌گردد! دیروز نیز «تیر تکذیب» در تاریکی راه به جایی نبرد و انتشار فایل صوتی مصاحبه «وطن امروز» با دکتر کهرم، همه چیز را مثل روز روشن کرد.
انتظار می‌رفت سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از انتشار فایل صوتی این مصاحبه، خبر تکذیب را از سایت اطلاع‌رسانی خود حذف کرده یا دست‌کم آن را لابه‌لای دیگر اخبار و مطالب سیاسی خود پنهان کند اما این سازمان نه‌تنها خبر تکذیب مصاحبه را از تیترهای اصلی سایت خود حذف نکرد بلکه دیروز دست به اقدامی زد که البته انجام آن فقط از همین سبک مدیریت انتظار می‌رود و شاید جای تعجب نداشته باشد؛ سازمان حفاظت محیط‌زیست با بازنشر مصاحبه دیگری از دکتر کهرم در بخش‌های اصلی سایت خود اعلام کرد «روزنامه وطن امروز یک مصاحبه تاریخ‌گذشته را به عنوان مصاحبه تازه جا زده است!»
این نوع عقب‌نشینی و چرخش 180 درجه‌ای اگر از سوی نهاد دیگری سر می‌زد جای تعجب داشت اما این اتفاقات در حوزه دولتی محیط‌زیست «طبیعی» است، چراکه مدت‌هاست «جان» در این سازمان در عذاب است! سازمان حفاظت محیط‌زیست با این سبک اطلاع‌رسانی ثابت کرد اصل مصاحبه روزنامه «وطن امروز» با دکتر کهرم صحت دارد. این «آش» آنقدر شور بود که رسانه‌های نامدار و حتی نخودی و غیرنامدار حامی دولت نیز تمایلی به دفاع از آن و بازنشر مطلب سایت سازمان محیط‌زیست نداشتند و آن را تهدیدی بر سلامت سیاسی خود دانستند.
سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌توانست همان روز انتشار مصاحبه دکتر کهرم در «وطن امروز»، با در پیش گرفتن رویکرد «صداقت و راستگویی» تایید کند چنین مصاحبه‌ای انجام شده است اما همان طور که «هر دروغ، دروغ دیگری در پی دارد» هر تکذیب نابجا نیز تکذیب دیگری را می‌طلبد، چراکه سازمان حفاظت محیط‌زیست با عقب‌نشینی از موضع تکذیب اولیه، انجام مصاحبه را تایید کرده است و احتمالا اکنون باید محتوای آن را تکذیب کند! و هرچند این موضوع با توجه به «صدا»ی ماندگار دکتر کهرم، غیرمنطقی به نظر می‌رسد اما چنین اقدامی از سوی مدیران دولتی محیط‌زیست دور از انتظار نیست.

به نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط‌زیست تلاش می‌کند با طرح موضوع «زمان مصاحبه»، به‌زعم خود نگاه‌ها را از محتوا و آنچه دکتر کهرم بر زبان جاری کرده است دور کند غافل از اینکه مطرح کردن زمان مصاحبه، مهر تاییدی بر انجام آن است ضمن اینکه مصاحبه با «شیر پاستوریزه» تفاوت دارد و نمی‌توان از عنوان «تاریخ‌گذشته» برای آن استفاده کرد. حال سوال ما از مقامات سازمان حفاظت محیط‌زیست این است که کدام موضوع مطرح شده در مصاحبه با دکتر کهرم، تاریخ‌گذشته بوده است؟ آیا مواضع ضد وزارت بهداشتی وی را تاریخ‌گذشته می‌دانید یا این جمله او درباره وارونگی و آلودگی هوای تهران تاریخ‌گذشته است که با حمله رسانه‌ای به مواضع وزارت بهداشت، نخودهای خود را بر سر این وزارتخانه می‌ریزد و می‌گوید: «در این مملکت همه چیز سیاسی شده است. حتی وزیر بهداشت ما درباره آلودگی هوا جوسازی می‌کند و محیط زیست را زیر سوال می‌برد... وزارت بهداشت اصلا وسیله و امکان اندازه‌گیری آلودگی هوا را ندارد.... وقتی یک وزارتخانه ابزار سنجش و پایش آلودگی هوا را ندارد نباید اظهارنظر غیرعلمی و غیرکارشناسی داشته باشد.» یا آنجا که با اشاره صریح به تازه‌ترین جلسه محیط‌زیست با فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «همین چند روز قبل جلسه مشترکی با حضور همین نمایندگان درباره مسائل جنگل ابر برگزار شد. فراکسیون محیط زیست مجلس حداکثر تعامل را با ما دارد». دکتر کهرم همچنین در بخش انتهایی این فایل صوتی به مساله «آشوراده» اشاره می‌کند. لجبازی و اصرار بر نپذیرفتن مطالب مستند، عنوان و صفتی جز سیاسی‌بازی ندارد؛ وقتی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌رغم آشکار شدن بیش از پیش حقیقت، همچنان خبر «دروغ» تکذیب را از قسمت اصلی سایت خود حذف نکرده و حتی از انتشار جوابیه روزنامه «وطن امروز» خودداری می‌کند، این باور در اذهان تقویت می‌شود که افرادی که مدعی راستی و راستگویی هستند، همچنان به چپ می‌زنند بنابراین از دولت یازدهم که خود را دولت راستگویان می‌داند انتظار می‌رود سرطان دروغ و لجبازی با مردم را از حوزه دولتی محیط زیست حذف کند.

بهتر است سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای فرافکنی و بافتن «زمان و زمین» به یکدیگر، از قید زمان خارج شده و برای توضیح درباره محتوای مصاحبه دکتر کهرم با «وطن امروز» وارد زمین پاسخگویی شود. همچنین این سازمان باید درباره انتشار خبر دروغ مبنی بر تکذیب اولیه مصاحبه و نیز عقب‌نشینی 24 ساعته خود از موضع تکذیب، به افکار عمومی توضیح دهد تا مشخص شود انتشار فایل صوتی این مصاحبه در سایت روزنامه «وطن امروز»، چه اندازه در این عقب‌نشینی تاثیرگذار بوده است و آیا اگر این فایل منتشر نمی‌شد، این سازمان همچنان بر موضع انکار و تکذیب پافشاری می‌کرد؟ وقتی سازمان حفاظت محیط‌زیست به همین سادگی از موضع دیروز «تکذیب» عبور می‌کند و امروز مصاحبه را «تاریخ‌گذشته» می‌خواند، فردا باید انتظار کدام تاکتیک را از آنها داشته باشیم؟ شاید فردا نوبت یک گردوغبار مصنوعی دیگر در آسمان ناآبی محیط زیست است.
این روزها گویا «رسوایی» برای مدیران و مسؤولان حوزه دولتی محیط‌زیست اهمیت ندارد؛ آیا آنها به خاطر رسوایی‌های پی‌درپی «بی‌حس» شده‌اند؟


روحانی در همایش روز ملی مهندسی نرخ تورم بهمن را اعلام کرد
صفر!

گروه اقتصادی: روحانی نرخ تورم بهمن‌ماه را صفر درصد اعلام کرد! وی  این خبر را روز گذشته در همایش روز ملی مهندسی اعلام کرد. حسن روحانی یکشنبه‌شب نیز از معجزه در اقتصاد خبر داده و گفته بود: «وعده‌ای که ما برای سال 93 به مردم داده بودیم این بود که تلاش کنیم تورم را به 25 درصد برسانیم. ما تورم بالای 40 درصد را امروز به زیر 16 درصد رساندیم و بسیاری از صاحبنظران داخلی و خارجی حضوری یا کتبی برای ما نوشته‌اند کار این دولت شبیه معجزه است. این معجزه متعلق به ملت ایران است زیرا دولت که خادم است». چند ساعت پس از این اظهارات، روحانی بار دیگر آمار عجیب و غریبی ارائه داد و دیروز درباره تورم بهمن گفت: آمار دیروز مرکز آمار نشان می‌دهد تورم بهمن‌ماه صفر بوده است. همه اقتصاددانان می‌دانند که ماه‌های بهمن و اسفند 2 ماهی است که بیشترین تورم را دارد. سال گذشته تورم بهمن 5/5 درصد بود و در جلسات اقتصادی که من هر ۲ ماه یکبار با حضور اقتصاددانان شرکت می‌کنم، هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد تورم بهمن‌ماه صفر باشد و این اولین‌بار است که در کشور چنین چیزی را شاهدیم که کار عظیم و بزرگی است. وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی در دولت یازدهم، گفت: یکی از افتخارات این دولت این است که توانسته است صادرات غیرنفتی را ۲۵ درصد افزایش دهد. روحانی افزود: شب گذشته در جلسه هیات دولت گزارشی از اقتصاد مقاومتی ارائه شد و اولین گام در اقتصاد مقاومتی این است که صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم و ما در ۱۰ ماهه سال ۹۳ نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۲ توانسته‌ایم ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم که این کار بسیار ارزشمندی است. رئیس‌جمهور ادامه داد: رهبران 2 کشور که با من صحبت کردند، گفتند فلان سد و نیروگاهی که در کشورشان درست شده، کار مهندسان ایرانی از همه کشورها بهتر بوده و پروژه‌شان درخشیده است.
آمارهای معجزه‌ای!
حسن روحانی که از آمارهای جدید مرکز آمار مشعوف است در 2 سخنرانی خود بارها از این آمار که به گفته خود معجزه است، سخن گفته است. وی در اظهارات یکشنبه‌شب با بیان اینکه مردم ایران در یک‌سال و نیم قبل کاری بسیار عظیم و بزرگ انجام داده‌اند، گفت: در سال‌های 91 و 92 رشد اقتصادی کشور در مجموع منهای 9 درصد بوده است. چه کسی فکر می‌کرد منهای 9 در 2 سال را بتوانیم به رشد مثبت برسانیم. رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به رشد 4 درصدی شش‌ماه اول امسال نسبت به سال گذشته، افزود: تا پایان سال آنچه پیش‌بینی می‌شود، رشد مثبت است. روحانی ادامه داد: بنابراین وعده‌ای که به مردم داده بودیم، بهبود معیشت بود و اینکه بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند و کشور در مسیر رشد و توسعه جامع و همه‌جانبه قرار گیرد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این آمارها با واقعیات اقتصادی مطابقت دارد؟  حتی اگر چنین آماری مبنای علمی داشته باشد و بپذیریم که شاخص کالاها در بهمن تغییر نکرده، این موضوع نمی‌تواند موفقیت تلقی شود چرا که تورم صفر درصد به معنای رکود محض است و همین آماری که خیلی از کارشناسان آن را قبول ندارند نشان می‌دهد دولت در ایجاد پویایی اقتصاد و خروج از رکود موفق نبوده است. همچنین تورم صفر درصدی کاملا برخلاف گفته چند ماه گذشته روحانی مبنی بر خروج اقتصاد از رکود است. عضو انجمن اقتصاددانان ایران درباره اینکه نرخ تورم بهمن‌ماه امسال به صفر رسیده است، گفت: اگرچه در محاسبات تورمی ماه به ماه یا تناسب ماهانه به سال گذشته آمارهایی ارائه می‌شود که احتمال صدق آن وجود دارد اما باید به این نکته مهم توجه داشت که چگونگی افزایش درآمد مردم و توزیع عادلانه ثروت آنگونه که رفاه عمومی برای همه لمس شود باید مدنظر قرار گیرد، اگرنه اعلام چنین آمارهایی مقطعی بوده و از ثبات خاص و مطمئنی برخوردار نیست. دکتر محمدباقر صدری در گفت‌وگو با «وطن امروز» تصریح کرد: اگر احتمال داده شود که تولید ناخالص ملی طی یک سال به رقمی مثلاً 1000 برابر برسد، پس باید دید نتیجه این افزایش شاخص چه میزان آحاد مردم را در رفاه سهیم کرده است و گروه‌ها و دهک‌های درآمدی به چه میزان از این رشد بهره‌مند شده‌اند. وی افزود: با وجود اعلام توسعه اقتصادی، کاهش نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی اما این آمارها تاکنون نتوانسته است رضایت دهک‌های پایین درآمدی و متوسط جامعه را جلب کند تا جایی که حتی با کاهش نرخ تورم، سفره مردم کوچک‌تر شده است. صدری به محاسبه نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه یا ماهانه اشاره کرد و افزود: هرچند این محاسبه تورمی در بیشتر کشورهای جهان انجام می‌شود تا مردم از چگونگی فرآیند شاخص تورم و وضعیت قیمت‌ها باخبر شوند ولی کاهش نرخ تورم باید برای مردم ملموس باشد. این اقتصاددان افزود: در محاسبات آماری مهم این است که رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی به چه اندازه افزایش یافته که منجر به رفاه می‌شود، زیرا گروه‌های متوسط و دهک‌های 4 تا 8 جامعه از نظر جامعه‌شناسی گروه‌های تعادل‌گرایی هستند که باید تاثیر کاهش نرخ تورم برای آنها ملموس شود.
کاهش تورم بدون رشد اقتصادی معنا ندارد
دکتر شاهین شایان‌آرانی، اقتصاددان نیز درباره رسیدن تورم به صفر در بهمن‌ماه به «وطن‌امروز» گفت: اینکه اعلام می‌شود تورم در بهمن‌ماه امسال به صفر رسیده است پیام مثبتی تلقی می‌شود اما به معنای این نیست که شاخص‌های اقتصادی کشور به سرعت رشد کرده و اکنون مردم در رفاه کامل به‌سر می‌برند. وی افزود: این پدیده نشان می‌دهد فشار تورمی به سمت پایین است اما نه با این سرعت که تورم صفر شود. شایان‌آرانی با بیان اینکه اعلام آمار نرخ تورم سالانه ملاک اصلی است، افزود: در طول یک سال مشخص می‌شود که میزان درآمد مردم، رشد اقتصادی و کاهش قیمت‌ها به نسبت سال گذشته چقدر است. وی تصریح کرد: کاهش نرخ تورم فقط جلوی هزینه‌های بالا را می‌گیرد و به معنای رفاه نیست بنابراین مهم این است که چقدر رشد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است که تاثیر مثبتی بر اقتصاد خانوارها دارد. این اقتصاددان با بیان اینکه کشور اکنون در شرایط رکود تورمی است، افزود: کاهش نرخ تورم بدون رشد اقتصادی قابل توجه نبوده و خروج از رکود تاثیر خاص خود را بر اقتصاد به جای نمی‌گذارد. کاهش نرخ تورم باید همراه با رشد اقتصادی باشد.
جزئیات آمار دولت
مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ براساس سال پایه ۱۳۹۰ را اعلام کرد. براین اساس شاخص کل (برمبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ عدد 2/204 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل بدون تغییر است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 4/14درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (4/14) بدون تغییر است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در 12 ماه منتهی به بهمن‌ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل 2/15 درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی‌ماه ۱۳۹۳ (8/15) کاهش یافته است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، در این ماه به رقم 6/240 رسید که نسبت به ماه قبل 5/0 درصد کاهش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد 6/238 رسید که نسبت به ماه قبل 6/0 درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 7/10 درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/9 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به بهمن‌ماه ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل 6/10 درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی‌ماه ۱۳۹۳ (9/11) کاهش یافته است. شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در بهمن‌ماه ۹۳ به رقم 7/191رسید که 3/0درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/16درصد بوده است و نرخ تورم 12 ماه منتهی به بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 4/17 درصد است که نسبت به تورم 12 ماه منتهی به دی‌ماه ۱۳۹۳ (6/17) کاهش یافته است.




*کیهان


یدیعوت آحارونوت: اسرائیل در جنگ با حزب‌الله غافلگیر خواهد شد
 
نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از ماهیت درگیری‌های احتمالی آینده با حزب‌الله لبنان و اقدامات غافلگیرکننده احتمالی این حزب مانند ورود به منطقه الجلیل و برخی اقدامات پیش‌بینی نشده، در حال افزایش است ضمن آنکه این رژیم حزب‌الله و نه داعش را تهدید اصلی خود می‌داند.گروهی از پژوهشگران عضو مرکز پژوهش‌های امنیتی ملی رژیم صهیونیستی با تصریح به خطر حزب‌الله و امکان انجام گرفتن اقدامات غافلگیرکننده توسط حزب‌الله اعلام کردند سازمان داعش برای اسرائیل خطر به شمار نمی‌آید.شبکه المنار با تهیه گزارشی در این خصوص گفت: تصویر جنگ آینده اسرائیل با حزب‌الله چگونه خواهد بود، محور بحث و بررسی تصویری پایگاه یدیعوت آحارونوت با شماری از پژوهشگران مرکز پژوهش‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی بوده است. این بررسی و تحقیق منعکس‌کننده نگرانی عمیق و آشکار نتایج جنگی احتمالی با حزب‌الله بود، محافل صهیونیستی از ماهیت جنگ‌های آینده و اقدامات غافلگیر‌کننده در برابر ارتش اشغالگر و قواعد جدید حزب‌الله برای مقابله با ارتش اسرائيل بسیار نگران هستند.

دودی سیمانتوف از پژوهشگران مرکز پژوهش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: حزب‌الله اوضاع را از جلوگیری از شکست خود به پیروزی در برابر ما تبدیل کرده است. آنها از اشغال الجلیل و موشک‌هایی با هدف‌گیری بسیار دقیق صحبت می‌کنند. ما به جای اینکه در موضعی تهاجمی باشیم در موضعی دفاعی قرار گرفته‌ایم.

عوفر عیناف یکی دیگر از کارشناسان صهیونیست گفت: اقدام غافلگیرکننده‌ای که ممکن است حزب‌الله به آن دست زند تصرف الجلیل خواهد بود که نصرالله از سال 2011 درخصوص آن صحبت می‌کند. این مسئله‌ای تبلیغاتی است اما نصرالله در آنچه می‌گوید جدی است و چه بسا که حزب‌الله به اقدام غافلگیرکننده‌ای دست بزند که ما نظیر آن را در جنگ سال 2006 ندیدیم.پژوهشگران صهیونیست همچنین درخصوص ناآمادگی برای جنگ آینده و آماده نکردن ارتش اسرائیل برای جنگ براساس ماهیت و تناسب با تهدیدهای جدید هشدار دادند.دودی سیمانتوف گفت: ما در مقابل حزب‌الله و حماس فقط مثل گذشته آماده جنگ هستیم در حالی که طرف مقابل در حال پیشرفت و تغییر است و جهش‌های قابل توجهی انجام داده و برای ما دام‌هایی تدارک دیده است که امکان دارد در آن بیفتیم.عوفر عیتاف نیز تاکید کرد: حضور حزب‌الله در بلندی‌های جولان همراه با جنگی که با محور بشار اسد و ایران مشاهده می‌کنیم می‌تواند با تسلط آنها بر منطقه جولان برای ما یک غافلگیری استراتژیک به شمار آید چرا که حزب‌الله در مثلث مرزی نزدیک طبریا نیز حضور دارد و تنها در جنوب لبنان نیست و از این رو می‌تواند جبهه شمالی را به طور کامل بازگشایی کند.

پولشویی و ارتشا جرم اقتصادی نیست پس چه چیزی جرم اقتصادی است؟

وکیل مدافع مهدی هاشمی مدعی شد پرونده وی مشکل اقتصادی ندارد و سیاسی است.علیزاده طباطبایی که غالباً وکالت عناصر ضدانقلاب و بدنام را برعهده داشته در نشست حزب کار مدعی شد: پرونده مهدی هاشمی از زمانی کلید خورد که احمدی‌نژاد در مناظره معروف گفت بچه‌های هاشمی چه می‌کنند؟ از همان زمان به تمام دستگاه‌های اطلاعاتی خود اطلاع دادند بچه‌های هاشمی باید یک کاری بکنند.وی ادامه داد: در سال 88 و دستگیری متهمان، آن دوران مهدی هاشمی در ایران بود. در حالی که تمام متهمان اصلی آن زمان در هفته نخست بازداشت شدند. اما تا اوایل شهریور که مهدی هاشمی در ایران بود، حتی احضار هم نشد.به گزارش ایلنا، وی مدعی اقدامات مفید مهدی هاشمی در حوزه سازه‌های دریایی و سازمان بهینه‌سازی، و نشانه رفتن آقای هاشمی شد و افزود: باید بگویم دعوا با آقای هاشمی از آغاز انقلاب وجود داشته است.علیزاده طباطبایی توضیح نداده که اگر در کنار اتهامات ضدامنیتی، پولشویی‌های میلیاردی و ارتشاء 5/2 میلیون دلاری جرم اقتصادی نیست، پس مصداق جرم اقتصادی چیست؟

در عین حال برخلاف فضاسازی وی برای انتساب تعقیب قضایی مهدی هاشمی به احمدی‌نژاد، باید جهت اطلاع وی خاطرنشان کرد که معاون اول احمدی‌نژاد همین چند روز پیش، پس از پایان رسیدگی به پرونده و صدور حکم محکومیت روانه زندان شد؛ ضمن اینکه با برجسته کردن رابطه نسبی یک مفسد اقتصادی و امنیتی نمی‌توان برای او و امثال وی خط قرمز درست کرد همچنان که قوه قضائیه درباره رحیمی نیز چنین اجازه‌ای نداد.

بی‌بی‌سی: مردم پای نظام هستند جمهوری اسلامی جایگزین ندارد

شبکه دولتی انگلیس اذعان کرد باور مذهبی جامعه ایران به همراه سلامت زندگی اغلب مقامات و عدم وابستگی به خارج همچنان موجب ماندگاری جمهوری اسلامی خواهد بود.این شبکه که اساسا برای معارضه با جمهوری اسلامی راه‌اندازی شده در تحلیلی به علل ماندگاری جمهوری اسلامی پرداخت و با اشاره به «طبیعت مذهبی حکومت» نوشت: اسلام هنوز هم در بخش قابل توجهی از جامعه ایران از جاذبه بالایی برخوردار است. این بخش از جامعه از سیستم موجود با تمام وجود دفاع می‌کنند. این نیرو، در همه سطوح جامعه، از ادارات دولتی گرفته تا مدارس و دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ و غیره حتی در برابر مخالفان می‌ایستد و همسو با نیروهای امنیتی با مخالفان مقابله می‌کند

بی‌بی‌سی سعی کرد ضمنا بخشی از این حمایت را  بر برخورداری از امتیازات نسبت دهد حال آن که عناصر دنیاطلب سر بزنگاه‌های خطر در وسط میدان نمی‌مانند حال آن که رصدگران سرویس‌های خارجی طراح فتنه 88 و 78 - نظیر MI6 انگلیس- به وضوح دیدند که چگونه نیروهای انقلابی به سیاق جانفشانی در برابر گروهک‌های تروریستی اول انقلاب و 8 سال دفاع مقدس پای نظام ایستادند.بی‌بی‌سی درباره «نحوه زندگی رهبران و مقامات» اذعان کرد: مقامات رده بالای کشور، حداقل به آن صورت که به چشم مردم می‌خورد، از تجملی که مثلا خاندان پهلوی و وابستگانشان از آن بهره‌مند بودند، برخوردار نیست. این امر، به لحاظ روانی، تاثیر مخربی را که تمرکز قدرت به وجود می‌آورد کاهش می‌دهد.این شبکه درباره عدم وابستگی سیاسی نظام هم گفت: حکومت توانسته از فرمان بردن از نیروهای بیگانه سر باز زند. این عامل که یکی از نقاط عمده درگیری حکومت شاه با مخالفانش بود، در مورد حکومت فعلی ایران، نقشی در مخالف‌سازی بازی نمی‌کند.

شبکه دولتی انگلیس همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی فاقد جایگزین است. در طول 36 سال گذشته هرگز جریانی در مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی ظهور نکرده که بخش عمده‌ای از جامعه آن را به عنوان آلترناتیو حکومت بپذیرند.

مهدی هاشمی بورسیه سازمان تحت ریاست خود شده بود

مهدی هاشمی به هنگام ریاست‌ سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت برای خود بورسیه صادر کرد.به گزارش جهان‌نیوز، در حالی که با جنجال‌سازی ابتدایی روزنامه‌های افراطی و برخی از افراد اصلاح‌طلب، درباره تخلف گسترده در اخذ بورسیه‌های تحصیلی، نوک پیکان این رسانه‌ها به سوی اصولگرایان نشانه رفته بود، رفته‌رفته طشت رسوایی این جماعت بیش از پیش از بام می‌افتد.پس از تبدیل تخلف ادعا شده توسط مدیران سابق وزارت علوم از 3000 نفر به چیزی کمتر از 20 نفر، این روزها، بورسیه‌شدگان درصدد اعاده حیثیت از خود و بازگرداندن آبروی به ناحق از دست رفته هستند. بورسیه‌شدگان در معرض تهمت قرار گرفته، خواهان رسیدگی کلی به وضعیت موجود و بررسی وضعیت بورسیه‌ها در دوران گذشته شده و خواستار بررسی وضعیت وزارت علوم در دوران اصلاح‌طلبان نیز شده‌اند.

این اتفاق باعث شد تا سخنگوی کمیسیون آموزش واکنش نشان داده و بگوید: «یکی از بحث‌های ما این است که تحقیق و تفحص از بورسیه‌های دولت‌های گذشته صورت بگیرد، هم از دولت هاشمی، هم خاتمی و هم احمدی‌نژاد و هر کجا تخلفی ثابت شد با آن برخورد می‌کنیم، برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی تخلف کرده است.»جهان‌نیوز نوشت: در این میان یکی از کسانی که به عنوان بورسیه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت توانسته مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه شریف دریافت کند، مهدی هاشمی رفسنجانی است. نکته جالب آن که وی در همان مقطع (مهرماه سال 80) مدیرعاملی این سازمان که از زیرمجموعه‌های وزارت نفت است،‌را نیز بر عهده داشت!با توجه به گواهی صادر شده، وی از سال 80 تا سال 85 به مدت 5 سال مشغول به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بوده است.

ایران در حال کامل کردن محاصره اسرائیل است

شبکه 1 تلویزیون رژیم صهیونیستی، از افزایش گستره محور مقاومت تا دریای سرخ به شدت ابراز نگرانی کرد.به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم «عودد گرانوت» تحلیلگر امور عربی در شبکه 1 تلویزیون رژیم صهیونیستی، به قدرت رسیدن انقلابیون یمن و منحل کردن پارلمان و اعلام شورای ریاستی را مانند قدرت یافتن حزب‌الله در لبنان و راه یافتن به کاخ ریاست‌جمهوری دانست و هر دوی این اتفاقات را به نفع ایران و ضرر رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.گرانوت گفت: «در خاورمیانه نوین و متزلزل، کشورهایی وجود دارند که ایران در آنها حضور دارد، نقش ایران را در بلندی‌های جولان دیدیم، در لبنان نیز ایران، از طریق حزب‌الله حضور دارد و اینک در یمن حضور یافته است».این کارشناس صهیونیست تاکید کرد: «تحولات یمن سبب شده است نیروهای طرفدار ایران به قدرت برسند و این به آن معنی است که ایران می‌تواند کنترل باب‌المندب را به دست گیرد و جلوی دریانوردی به سمت بندر ایلات (در فلسطین اشغالی) را بگیرد. از آن سو، به قدرت رسیدن حزب‌الله در لبنان، خطری به تمام معنا برای اسرائیل است.

«حسن شقیر» نویسنده و پژوهشگر سیاسی در برنامه «العین الاسرائیلیه» از شبکه خبری العالم در این خصوص گفت: «یمن، از موقعیتی راهبردی در دریای سرخ برخوردار است و تنگه باب‌المندب شریان اقتصاد جهانی به شمار می‌رود. پیروزی انقلاب یمن به رهبری «سیدعبدالمالک الحوثی» دریای سرخ را به امتدادی برای مقاومت فلسطین تبدیل خواهد کرد و این مسئله به چالش بزرگی در هر دو زمینه امنیتی و اقتصادی برای رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد.»

*ایران

افشای تلاش سه‌جانبه برای جاسوسی از ایران

براساس سندی که به تازگی توسط «ادوارد اسنودن»، کارمند سابق «آژانس امنیت ملی امریکا» منتشر شده، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، انگلیس و امریکا با همکاری یکدیگر اقدام به جاسوسی از مقامات ایرانی می‌کرده‌اند. به گزارش تابناک به نقل از «آروتز شوا»، از جمله موارد این جاسوسی به موضوع تصرف سفارت انگلیس در تهران، ماجرای کشف ابزارهای خرابکاری در شبکه‌های رایانه‌ای ایرانی و همچنین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اشاره شده است.

بازنگری اروپا در تأمین گاز از ایران

بحران کنونی میان غرب و روسیه بر سر اوکراین سبب شده که کمیسیون اروپا بیش از پیش درصدد متنوع‌سازی منابع تأمین انرژی خود و کاهش وابستگی در این زمینه به روسیه باشد. در این میان، سایت هفته‌نامه «اشپیگل» مدعی است که به دو سند «اتحادیه انرژی» دست یافته است.

بر اساس این اسناد، تشدید همکاری‌ها با نروژ، کانادا و امریکا بخشی از سیاست‌های تازه اروپا در زمینه تأمین انرژی است. این اسناد همچنین از الجزایر، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، خاورمیانه و برخی کشورهای آفریقایی به عنوان منابع تأمین گاز نام برده‌اند. در نسخه قبلی سند که اواخر ژانویه تنظیم شده بود، نام ایران نیز به عنوان طرفی بالقوه استراتژیک برای تأمین انرژی اروپا دیده می‌شد اما در سند جدید، نشانی از ایران دیده نمی‌شود و تنها عبارت «برخی تأمین‌کنندگان بالقوه دیگر انرژی» قید شده است. ایران با سهم ۱۸ درصدی از منابع گازی جهان در صدر فهرست کشورهای دارنده این انرژی جای دارد

روسیه به ایران پیشنهاد جایگزین «اس-۳۰۰» داد

مسکو به تهران پیشنهاد داده به جای سیستم ضدموشکی «اس-300»، سامانه ضد موشکی «آنتی 2500» را دریافت کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، رئیس شرکت «روس‌تک»  به خبرگزاری روسی «تاس» گفته است مقامات ایرانی در حال بررسی این موضوع هستند.

انتشار اسناد محرمانه ارتش از دفاع مقدس

مشاور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اسناد سری و به کلی سری ارتش در رابطه با دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی بازبینی می‌شود. به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ رضا خرم طوسی  افزود: «به دستور ستادکل نیروهای مسلح طبقه‌بندی محرمانه اسناد هشت سال جنگ تحمیلی به حالت عادی درآمده است و سال 94 در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.»

هشدار درباره خروج قدرت اقتصادی از دست متدینین

دبیرکل «مجمع جهانی تقریب مذاهب» گفت: «همیشه خاطره خوب از بازار داشتیم که عناصر متدین و پایبند به اعتقادات، بازار را اداره می‌کردند و بازار تکیه‌گاه دین و علما و مراجع بوده و متأسفانه الان شکل دیگری شده است.» به گزارش تابناک،  آیت‌الله محسن اراکی در دیدار با دبیرکل، اعضای شورای مرکزی و هیأت اجرایی حزب مؤتلفه اسلامی،  هشدار داد: «قدرت اقتصاد از دست متدینین خارج شده و نوکیسه‌ها به وجود آمده‌اند که هیچ چیز برای آنها مهم نیست و این خطر بزرگی است. فساد اقتصادی، بنیان برانداز است»

رفع توقیف «روزان»

با دستور دادستانی تهران، روزنامه «روزان» رفع توقیف شد. به گزارش ایسنا و به نقل از «روزان نیوز»، شمسی پورمحمدی، مدیر مسئول این روزنامه ضمن ابراز امیدواری به انتشار مجدد «روزان» از هفته آینده، افزود: «از سال آینده نیز با سبک و سیاق جدید به فعالیت خود ادامه ‌خواهیم داد.»

*جمهوری اسلامی

 * معاون رئیس پلیس دبی خواستار «سنی کردن» ایران شد! «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی که دخالت کردن در موضوعات غیرمرتبط با شغل خود را از وظایف حتمی خود می‌داند، اخیراً تهران را متهم به برهم زدن آرامش همسایگانش کرد. بنابه گزارش وبگاه خبری «سما نیوز»، خلفان در صفحه توئیتر خود نوشت: ایران تلاش‌هائی برای برهم زدن آرامش و امنیت دولت‌های همجوار خود صورت می‌دهد و در عراق و سوریه دخالت می‌کند. وی بدون اینکه اشاره‌ای به حضور تروریست‌های عرب و غیرعرب با حمایت آمریکا و عربستان و متحدان غربی و عربی آنان کند مدعی شد «ایران بعد از شکست در بحرین و منطقه «الشرقیه» عربستان، به دنبال تخریب یمن است». خلفان همچنین نوشت: ایران در زمان خلیفه دوم عمر، یکی از ولایات مملکت اسلام بود و در زمان صفویه شیعه شد و لذا باید به دوره قبل از صفویان باز گردد.

* مال‌الله حمرین العبیدی رئیس شورای ناحیه البغدادی عراق گفت: داعشی‌ها روزانه ده‌ها تن از شهروندان عراقی را به صورت گروهی به قتل می‌رسانند. وی افزود: داعش 100 نفر از اعضای قبیله العبید را به صورت جمعی و به ضرب گلوله در میدان مرکزی ناحیه البغدادی که از یک هفته پیش بر آن تسلط یافته است به قتل می‌رساند. دو روز پیش نیز عناصر داعش ده‌ها تن از شهروندان را درحالی به قتل رساند که ساکنان شهر را مجبور کرد تا در میدان شهر تجمع و اعدام گروهی را مشاهده کنند. وی خواستار نجات جان دیگر شهروندانی شد که داعش آن‌ها را در یک مدرسه در منطقه محبوس کرده است و هر روز به قتل گروهی آن‌ها اقدام می‌کند. ناحیه «بغدادی» تابع فرمانداری «هیت» واقع در استان سنی نشین «الانبار» عراق، چندین ماه در محاصره عناصر تروریستی داعش بود و هفته گذشته به تصرف داعش در آمد.

*قدس

پول احیای دریاچه ارومیه نیست!

مهر: نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از اجرا نشدن طرحهای احیای دریاچه ارومیه گفت: پولی را که برای این کار گذاشته ایم، در جای دیگر هزینه کرده اند.

استقرار ناو فرانسوی در خلیج فارس

العالم: ناو هواپیمابر فرانسوی شارل دوگل روز گذشته عملیات خود در خلیج فارس برای مقابله با شبه نظامیان گروه تروریستی داعش را آغاز کرد.

نخود هرآش به آدم فعال می گویند!

قانون: اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تأکید می کنم که بنده بعد از مصاحبه اولی که درباره آقای هاشمی انجام دادم و در آن گفتم، وی نخود هر آشی است، دیگر مصاحبه ای نکردم.  وی افزود: البته نخود هر آش هم به آدم خیلی فعال می‌گویند که همه جا حضور دارد. بنده خودم هم نخود هر آش هستم که راجع به هوا صحبت می‌کنم، راجع به پلنگ هم صحبت می‌کنم! وگرنه بنده قصد هیچ توهین و بی‌احترامی به وزیر بهداشت را نداشتم.

ورزشگاهی که 2500 معارض دارد

اقتصاد نیوز: محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان با تقدیر از همکاری دادستانی اصفهان، از بازداشت 12 زمین‌خوار در ارتباط با ورزشگاه نقش جهان اصفهان خبر داد و گفت: این ورزشگاه 2500 نفر معارض دارد.

سوسیس و کالباس های خطرناک

ایسنا: گلزار مولایی، مشاور تغذیه با بیان اینکه در تهیه سوسیس و کالباس به‌جای گوشت خوب از چربی‌های مختلف گوشت به همراه مواد نگهدارنده استفاده می‌شود، گفت: این مواد به دلیل وجود نمک زیاد و چربی فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد.

آمار سالانه سکته مغزی در ایران

فارس: مسعود مهرپور، دبیر علمی هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی گفت: سالانه در ایران بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند، در حالی که امکانات و سیستم پزشکی برای واکنش سریع به این حوادث بسیار ضعیف است.

انتقاد رئیسی از نظام بانکی

ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور بااشاره به سوء استفاده 6 هزارو 500 میلیارد تومانی در شبکه بانکی، گفت: سلامت در اعطای تسهیلات بانکی رعایت نشده، در نتیجه هر روز شاهد بروز پرونده‌هایی در ارتباط با سوء استفاده های مالی از طریق شبکه بانکی هستیم. وی افزود: بانکها به عنوان متولیان نظام مالی کشور نسبت به پیگیری معوقه‌ها و سوء استفاده های بانکی اقدام نمی کنند.

هشدار نماینده به وزیر

قدس آنلاین: بهروز نعمتی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس با انتقاد از باقی ماندن مشکلات معیشتی فرهنگیان خطاب به فانی، وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر به این مشکلات رسیدگی نکنید، ما نیز به جرگه استیضاح کنندگان شما خواهیم پیوست.

تمرکززدایی در تهران امکانپذیر نیست

فرارو: سردار سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در همایش تمرکززدایی و ساماندهی پایتخت گفت: تمرکززدایی در تهران امکانپذیر نیست تا هنگامی که سیاستهای متوازن اعمال شود.

گرانی نان کلید خورد!

تابناک: در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که تصمیمی برای حذف آرد یارانه‌ای نانهای فانتزی اتخاذ نشده است، کرمی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نانهای حجیم و نیمه‌حجیم تهران از حذف آرد یارانه‌ای نانهای فانتزی از ابتدای اسفند خبر داد و گفت: با شرایط جدید، قیمت نانهای فانتزی نیز بیش از 20 درصد افزایش می‌یابد.

4 بازداشتی در پرونده اسکی شمشک

عصرایران: تعداد بازداشتی‌های پرونده حاشیه‌های پیش آمده در مراسم افتتاح پیست اسکی شب شمشک به 4 نفر رسید. در جریان افتتاح پیست اسکی شب شمشک اتفاقاتی نابهنجار رخ داده بود.

3 روز تأخیر یک پرواز!

ایسنا:  پرواز 6371 هواپیمایی تابان روز یکشنبه و پس از سه روز تأخیر، تهران را به مقصد استانبول ترک کرد.

یک میلیون زن بی‌سرپرست داریم

تابناک: حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: به طور کلی بیش از یک میلیون زن بی‌سرپرست وجود دارد که سن 50 درصد آنها کمتر از 50 سال است. این تعداد آمادگی ازدواج مجدد دارند که لازم است حمایت شوند.

مدیریت در کشور غلط است

فارس: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران گفت: مدیریت و ساختار کشور ما غلط است و برای همین نیز نتوانسته‌ایم به توسعه دست یابیم.

در مذاکرات دنبال آشتی با ایرانیم!

جهان: یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که اوباما رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را راهی برای آشتی با تهران در بلندمدت می‌بیند.

وضعیت نگران کننده ذخایر آبی

قدس آنلاین: وزارت نیرو اعلام کرد: از ابتدای فصل بارندگی ها در سال جاری تاکنون ورودی آب سدهای بزرگ کشور 19 درصد کاهش یافته است. وزارت نیرو همچنین از خالی بودن 60 درصد ظرفیت آبگیری مخازن سدهای بزرگ کشور خبر داد و گفت: 28 میلیاردمترمکعب توان ذخیره آب سدها خالی مانده است.

انفجار انتحاری دختر 7 ساله در نیجریه

عصرایران: یک دختر هفت ساله در عملیات انتحاری در نیجریه خود را منفجر کرد. در این انفجار علاوه بر مرگ این کودک، پنج نفر دیگر هم کشته و 19 نفر زخمی شدند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دوستدار طبیعت ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    سلام؛ حیف نیست سازمان حفاظت محیط‌زیست در وزارت کشاورزی ادغام شود لااقل به عواقب تصمیماتتون فکر کنید این سازمان با توجه به عدم حساسیت خیلی ها به اهمیت مقوله محیط زیست اتفاقا باید خودش به حد یک وزارت خانه ارتقا یابد نه اینکه در وزارت خانه دیگری ادغام شود حال اگر خانم ابتکار سیاسی کاری و اهمال و اینا داره باید نمایندگان مجلس مراتب رو پیگیری کنن ضمنا بنده از اول هم با انتخاب یک رئیس زن به این سمت مخالف بودم مگه قنادی است که با گماشتن زنان بخاطر تمیز کاری و نظیف بودنشون بخواهیم مشتری بیشتری برای خودمون جذب کنیم با عنایت به موارد کثیر قانون شکنی در حوزه محیط زیست که ارتباط مستقیم با سلامتی مردم و حفظ طبیعت خداداد دارد اتفاقا باید ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست به مردی قاطع و بسیار بی رحم در همین حوزه محول شود تا با داشتن اختیارات کامل از شخص ریاست جمهوری بتواند دست متجاوزین به این حوزه مهم را قلع و قمع نماید و در راستای انجام وظیفه خود از هر گونه گرایش سیاسی پاک و مبرا باشد. مگر در شهرهای شمالی زباله های دپو شده در گوشه و کنار را نمی بینید؟ مگر آلودگی کلان شهرها بخصوص در فصول سرد سال گریبان مردم را نمیگیرد مگر فرهنگ تمیزی و نظافت را نمی توان با هماهنگی پلیس راهور (در موردی که زباله ها از درون خودروها به بیرون پرتاب میشوند ) و با هماهنگی دیگر نهاد ها و سازمان ها سامان داد؟ چطور میشود که شخصی بخاطر انداختن یک فیلتر سیگار به زمین در آلمان و اروپا جریمه 20-30 یورویی میشود یا بخاطر انداختن آب دهان در معابر عمومی جریمه سنگین میشود ؟ آیا نمی توان با جریمه افراد حتی عابرین پیاده که حتما دارای کد ملی هستند جریمه ای را بر آنان بار نمود که دیگر این اعمال را مرتکب نشوند . ضمنا هر عمل نابهنجاری که توسط نیروهای انتظامی ثبت و ضبط شود در پرونده شخص منعکس شده و با یک بازبینی از شخصیت افراد میتوان مطلع شده و قابلیت های آنان را مورد شناخت قرار داد و برای اینکار الزاما آویزان کردن پلاک از گردن افراد ضرورت ندارد و کافی است کارت ملی آنان رویت شود و نداشتن کارت ملی را نیز میتوان یکی دیگر از موارد تخلف برشمرد. بهر حال امروز ما در گذر از سال 93 هستیم و دنیا برای حفظ محیط زیست خود اهمیت بسزائی قائل است لذا اگر میخواهیم جزء کشورهای پیشرفته و متمدن دنیا بحساب آییم اهمیت دادن به مقوله محیط زیست باید از دغدغه های ملت فهیم ایران باشد. یاعلی مدد
  • حقگو ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    ایران در حال کامل کردن محاصره اسرائیل است صهیونیست ها با بزرگ نمایی دروغین قدرت حزب ا.. و ایران به دنبال ماهی گیری از اب گل الود هستند این قوم دروغگو تا کی می خواهند مردم دنیا را فریب دهند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس