مشاور معصومه ابتکار، راهکار کوتاه‌مدت مقابله با ریزگردها را "زدن ماسک" دانسته و بارورسازی ابرها در ایران را دروغ قلمداد کرده و گفته ایران فناوری این کار را ندارد.

گروه سیاسی مشرق – گرچه با باریدن رحمت الهی در اهواز کمی از آلودگی هوا و میزان ریزگردها در این شهر کاسته شده اما موضوع ریزگردها همچنان به عنوان یکی از مسائل مهم زیست محیطی در این منطقه به شمار می‌رود.

ریزگردها لزوما بد نیستند/ باورسازی ابرها در ایران دروغ است/ هفته نامه اصلاح‌طلب "صدا" در این باره گفتگویی با مشاور جنجالی معصومه ابتکار انجام داده که وی در این گفتگو نکات قابل توجه‌ای را ذکر کرده است.

کهرم که با جنجال‌سازی سفر وزیر بهداشت به اهواز در اوج بحران ریزگردها در این شهر را دخالت در کار محیط زیست نامیده بود این‌بار بیان داشته که موضوع ریزگردها لزوما بد نیست.

وی در این باره گفته است: «ریزگردها لزوما بد نیستند، به طور مثال اقیانوس کبیر توسط ریزگردها که از صحرای نامیب و صحرای آفریقا تولید می‌شوند، تقویت می شوند. درواقع ریزگردها همچون کود اقیانوس را بارور می کنند. ریزگردها چیز جز مواد آلی، معدنی از جمله پتاسیم، فسفر و آهن نیستند. از طرف دیگر ریزگردها همان ذرات باقی مانده از اجساد گیاهان و جانواران هستند.»

مشاور رئیس محیط زیست با بیان اینکه بحران ریزگردها ریشه در جنگ عراق علیه ایران و زمان صدام دارد، افزود: « 70 تا 75 درصد ریزگردها در اثر خشک شدن تالاب‌هایی همچون هور العظیم که در زمان صدام خشک شد به وجود آمده است. اما در عین حال که می گوییم ریزگردها مضر نیستند اما ذرات 2.5 میکرون بسیار خطرناک هستند، این ذرات به راحتی وارد حلق می‌شوند و راه تنفس را می‌بندد.»

اسماعیل کهرم در پاسخ به این سئوال که راهکار کاهش ریزگردها در هوای کشور چیست؟ بیان داشت:« راه‌حل‌های کاهش ریزگردها طولانی مدت است. یعنی دست کم در دو سال آینده نمی‌توان این معضل را حل کرد. راه‌حل طولانی مدت مبارزه با آلودگی هوای ناشی از ریزگرده شامل احیای تالاب‌ها و جنگل کاری است. باید در مناطق آلوده جنگل تاق و گز کاشته شود. هر هکتار جنگل جلوی حدود هفت تن ریزگرد را می‌گیرد. اگر نخل نباشد هم ریزگرد وارد کشور می‌شود. در زمان جنگ هشت ساله ایران وعراق صدام حسین سه میلیون نخل را در خرمشهر، آبادان و شهرهای همسایه سوزاند که این به معضل ریزگردها دامن زده است.»

وی درباره راه حل کوتاه مدت مقابله با ریزگردها گفت: « راه حل سریع و عاجل نیز این است که به مردم ماسک داده شود؛ یعنی در حال حاضر تنها راه مقابله با آلودگی ناشی از ریزگردها پوشاندن صورت با ماسک است.»

مشاور معصومه ابتکار در بخش دیگر این مصاحبه به موضوع بارور کردن ابرها که چندی پیش مسئولان وزارت نیرو از آن سخن گفته بودند و بارش‌های اخیر در تهران را محصول باور کردن ابرها توسط این وزارتخانه اعلام کردند، گفت: « ابر مصنوعی دروغ است. هفته گذشته دو روز باران آمد و مسئولان گفتند ما ابرها را بارور کردیم اما این دروغ است. اگر راست بود که از قبل می گفتند، برنامه ریزی می‌کردند. چرا الان بالای سر مردم خوزستان ابرها را بارور نمی‌کنند؟ ایران نمی‌تواند ابرها را بارور کند. توان و تکنولوژی این کار را ندارد. در کشورهای پیشرفته دارای تکنولوژی با استفاده از نقره ابر‌ها را بارور می‌کنند و با استفاده از روش کاهش برودت ابرها مقدار کمی باران به دست می‌آورند.»

درحالی کهرم از دروغ بودن موضوع بارورسازی ابرها در کشورمان سخن می‌گوید که چندی پیش خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از بارورسازی ابرها در تهران خبر داده بود و بیان داشت:« باروری ابرها در چند روز گذشته آغاز شد که خوشبختانه ریزش باران در دو شب پیش بخاطر همین باروری ابرها بود و می توان گفت که باروری ابرها نتیجه بخش و مثبت بود. »[1]

جالب اینجاست که مسئولان وزارت نیرو از تخصیص بودجه در زمینه باورسازی ابرها سخن گفته‌اند و در این زمینه معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه 12 استان در کشور در برنامه باروری‌سازی ابرها قرار دارند و تاکنون برای 6 استان این اقدام انجام شده است، بیان داشت: «برای امسال 10 میلیارد تومان اعتبار برای باروری ابرها درخواست کردیم و تاکنون نیز برای 6 استان آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری 9 پرواز عملیات باروری ابرها انجام شده است.»[2]

لازم به ذکر است، روزنامه وطن امروز در اوایل هفته جاری مصاحبه‌ نسبتا مفصلی با اسماعیل کهرم درباره کیفیت بنزین و آلودگی‌ها منتشر کرد. این روزنامه از قول کهرم درباره سرطان و آلودگی هوا نوشت که « وزارت بهداشت درباره بنزین و آلودگی هوا جوسازی می‌کند.»[3] اما مشاور معصومه ابتکار این گفتگو را تکذیب کرد و روزنامه وطن امروز آمادگی خود را برای انتشار فایل صوتی  این مصاحبه اعلام داشت. .[4]

کهرم در  حالی این مصاحبه را تکذیب کرد که در بحبوحه بحران ریزگردها در اهواز نیز وی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس انجام داد که در آن گفتگو « وزیر بهداشت را به مداخله در امور سازمان محیط زیست»‌ متهم کرده بود اما بعد از مدتی وی این مصاحبه را تکذیب کرد اما خبرگزاری فارس فایل صوتی این مصاحبه را روی خروجی خود قرار داد. [5]


[1] -http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931112000952

[2] همان-

[3] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931203000027

[4] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931203001368

[5] - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/389613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • عرشیا عرش نشین ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    پیری و معرکه گیری این تندخویی و اسائه ادب به دیگران همه و همه به خاطر این است که در جوانی به تهذیب نفس نپرداخته ایم و مثل بز سرمون رو انداختیم پایین و مشغول طرب و عیش و عشرت روزگار شدیم و بلغ ما بلغ
  • غریب آشنا ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    از نوچه شبکه بی بی سی چیزی بیشتر از این انتظار نمی رود.
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    پس بفرمایید باید گذاشت این ریزگردها ریه های مردم اهواز رو هم تقویت کند نه این چرندیات چیه که این آقا به خورد مردم می ده از فردی مثل خانم ابتکار انتظار نمی رود که مشاوری بهتر از این دسته گل داشته باشد
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اگه اين ريزگردها بد نيستن بفرماييد سازمانه محيط زيستو ننتقل كنيد اهواز،از پتاسيم وفسفره موجود نهايته استفاده رو ببريد،واستون واقعا لازمه جنابببببببببب
  • مهدی7 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    به خدا کسی که کمترین اطلاع علمی درباره محیط زیست داشته باشه میدونه که حرفهای ایشون فقط چرتوپرتی بیش نیست مغذی بودن گردو غبار برای اقیانوس رو که باز از روی یک مستند خارجی بصورت کلمه به کلمه گفتن و اصلا اون قضیه کوچکترین تشابهی به قضیه ریز گرد ها نداره ! همه حرفاش جاهلانست کجا شو بگم آخه؟ بارور کردن ابر چه تکنلوژی میخواد که ما ندارم ؟ بجز یک هوا پیما و مقداری یخ خشک یا همون کربن؟؟؟ ایشون با ادبیات بچه گانشون میگن : اگه راست میگن تو خوزستان هم ابر ها رو بارور کنن تا بارون بیاد! جناب کارشناس مستندی شما اگه کوچکترین دانشی در باره باروری ابرها داشتی میفهمیدی که فقط ابرهای خاصی رو میشه بارور کرد آنهم در شرایط محیا یه کلمه حرف درست نزدی جز مزخرفات
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    «ریزگردها لزوما بد نیستند، به طور مثال اقیانوس کبیر توسط ریزگردها که از صحرای نامیب و صحرای آفریقا تولید می‌شوند، تقویت می شوند. درواقع ریزگردها همچون کود اقیانوس را بارور می کنند. ریزگردها چیز جز مواد آلی، معدنی از جمله پتاسیم، فسفر و آهن نیستند. از طرف دیگر ریزگردها همان ذرات باقی مانده از اجساد گیاهان و جانواران هستند.»
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اتشفشان هم اگر در اقیانوس پیدا شود خوب است چون باعث بوجود امدن جزیره ممکن است بشود اما در خشکی بر عکس است
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مشاور و رئیس خصوصیات مشترکی در رفتار و ابراز اندیشه دارند.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    داره میره تو حلقمون اینو میفهمی. من مگه درختم پتاسیم و فسفر و آهن اینطوری دریافت کنم.
  • رضا ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    خوش بحال مردم اهواز کلی تقویت شدند توپ توپ
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این.... چی می گه....
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این دو تا از سازمان محیط زیست چه می خواهند.؟
  • حامد ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    خدا صدامو لعنت کنه اما تا وقتی که صدام بود چون اولویت کشور عراق مسئله امنیتی نبود برای جلوگیری از آلوده شدن شهرهای جنوب شرقی عراق به ریزگرد ، مازوت های نفتیشو در حوضه های ایجاد گرد وغبار خالی میکرد و ایران و کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس هم به طبع از این موضوع بهره مند میشد. الانم که عراق دیگه اینکارو نمیکنه چون در الویتش نیست ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس که از این موضوع رنج میبرند باید با هم همکاری کنند و مازوتهای نفتیشونو در حوضه های ایجاد گرد و خاک خالی کنند. تنها راه حل کوتاه مدتش همینه.
  • اهوازی ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    این آقای دانشمند هیچوقت درباره مضرات انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز و نابودی تالاب های هورالعظیم و شادگان و آلودگی هوای خوزستان که ناشی از کارخانجات و پتروشیمی ها و.... هیچ صحبتی نکرد.
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    چون ریزگردها چیز بدی نبود وبه گفته ایشان مفید هم هست پس خانم ابتکار هم با ایشان می رفتند وازاین فیض بزرگ محروم نمی شدند!
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    اين آقا براي اين اظهار نظرها چقدر پول از سازمان محيط زيست ميگيره!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس