روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز یکشنبه را با تمرکز خبری بر فوت مرحوم صادق طباطبایی و سفر ناگهانی صالحی و فریدون به ژنو همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز نمودند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز یکشنبه را با تمرکز خبری بر فوت مرحوم صادق طباطبایی و سفر ناگهانی صالحی و فریدون به ژنو همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز نمودند. از سوی دیگر، همایش سیاسی حزب اعتدال‌وتوسعه، نزدیک‌ترین حزب به رییس‌جمهور با حواشی فراوانی همراه شد؛ ناظران سیاسی آن را آغاز فعالیت پاستورنشینان برای تصاحب کرسی‌های بهارستان می‌دانند اما نوبخت آن را انتقال «تجربه» به نسل جوان حزب قلمداد می‌کند. با این اوصاف این سؤال در ذهن فعالان سیاسی مطرح می‌گردد که آیا اهداف اعلامی و اعمالی این حزب متفاوت است؟

مأموریت روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «تشکیل «کمیسیون مرکزی انتخابات» با ترکیب نمایندگان سه قوه و معتمدان ملی» و «وزیر ارشاد: مردم را با دروغ تحریک می‌کنند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· چشم امید به خانه احزاب

«خانه احزاب» مهم‌ترین مرکزی است که جریان اصلاحات از بدو پیروزی حجت‌الاسلام روحانی در تلاش است که آن را مجدد به سیطره صدارتی خود در بیاورد.

روزنامه مردم‌ سالاری در انعکاس جلسه وزارت کشور پیرامون این موضوع نوشت «حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی‌تبریزی در گفت‌وگو با میزان درباره برگزاری جلسه 3 نفره میان وی، حسن غفوری‌فرد و محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور پیرامون احیای دوباره خانه احزاب، اظهار کرد: این جلسه خصوصی به دعوت معاون سیاسی وزیر کشور و در محیطی دوستانه برگزار شد. دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در این جلسه بنا شد احزاب و جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب که به صورت قانونی در فضای سیاسی کشور فعالیت می‌کنند، از طریق فعالیت‌های سازنده و تعامل برای فعالیت مجدد خانه احزاب وارد عمل شوند. وی با اشاره به اینکه وزارت کشور بنا دارد فعالیت خانه احزاب مجدداً ازسر گرفته شود، تصریح کرد: امیدوار هستیم با تعامل سازنده میان احزاب موجود در کشور تا پایان سال جاری و یا در ابتدای سال 94 خانه احزاب فعالیت مجدد خود را آغاز کند.

موسوی تبریزی تأکید کرد: به‌طور حتم با فعالیت مجدد خانه احزاب بسیاری از جریانات و تشکل‌های سیاسی در چارچوب گرایشات مختلف سیاسی می‌توانند فعالیت‌های خود را به صورت ساماندهی شده و بر اساس یک اصول مناسب انجام دهند. اولین مجمع عمومی خانه احزاب در سال 1379 در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد و «موسوی‌تبریزی»، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به‌عنوان رییس شورای مرکزی خانه احزاب انتخاب شد، اما در دومین مجمع عمومی خانه احزاب در سال 82 «حسن غفوری‌فرد» که در سال 80 کاندیدای ریاست‌جمهوری بود و سابقه عضویت در شورای مرکزی موتلفه اسلامی را دارد به‌عنوان رییس شورای مرکزی انتخاب شد. سومین مجمع عمومی خانه احزاب در سال 84 تشکیل شد و بار دیگر اصلاح‌طلبان توانستند ریاست این تشکیلات سیاسی را به دست بگیرند و «موسوی‌تبریزی» بار دیگر به‌عنوان رییس شورای مرکزی خانه احزاب انتخاب شد.

در شورای چهارم نیز این انتخاب تکرار شد، اما با تشکیل پنجمین مجمع عمومی در تاریخ شانزدهم مهر سال 88 و انتخاب «حسین کاشفی» به‌جای «موسوی‌تبریزی» که دیگر علاقه‌ای به ریاست خانه احزاب نداشت، فصل جدید این نهاد مدنی شروع شد. وزارت کشور انتخابات مجمع عمومی پنجم را زیر سؤال برد و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب اعلام کرد که این کمیسیون، مجمع عمومی خانه احزاب را به رسمیت نمی‌شناسد، چند ماه پس از آخرین جلسه مجمع عمومی خانه احزاب، به دلیل عدم تمدید پروانه این تشکل سیاسی و به حدنصاب نرسیدن مجمع عمومی آن، فعالیت‌های خانه احزاب متوقف و این تشکل منحل شد.»

مأموریت روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «اعتماد آیت‌الله به‌اعتدال روحانی» و «همه کت‌وشلواری‌های هسته‌ای در ژنو» اختصاص داد.

· صالحی و فریدون؛ نیروی کمکی تیم هسته‌ای

این روزها محمد جواد ظریف برای پیشبرد اهداف تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیازمند نیروی کمکی هست؛ دولت یازدهم صالحی کهنه‌کار و فریدون برادر رییس‌جمهور را به این تیم ملحق کرده است.

روزنامه ابتکار این خبر را با تعبیر «همه کت‌وشلواری‌های هسته‌ای در ژنو» انعکاس داده است و در همین راستا نوشت«مذاکرات هسته‌ای با اعضای جدید همچنان ادامه دارد. از ایران علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و همچنین حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و از طرف آمریکا ارنست مونیز وزیر انرژی به جمع مذاکره‌کنندگان پیوستند. هرچند حضور فریدون در مذاکرات هسته‌ای برای اولین بار نیست اما این نخستین بار است که در طول مدت مذاکرات اتمی ایران و آمریکا، یک مقام بلندپایه به‌غیراز وزیر امور خارجه طرفین در این گفتگوها حاضر می‌شود. برخی منابع حضور صالحی و مونیز را تمرکز مذاکرات بر موضوع ظرفیت غنی‌سازی و تعداد سانترفیوژها عنوان کرده‌اند اما درعین‌حال برخی کارشناسان معتقدند که حضور این افراد به معنای تغییر مهمی در روند مذاکرات نیست.

وزرای خارجی ایران و آمریکا امروز و فردا در ژنو سوئیس با یکدیگر گفتگو می‌کنند. این پنجمین مذاکرات دوجانبه محمدجواد ظریف و جان کری است که پس از مذاکرات وین در آذرماه در چارچوب رسیدن به توافق جامع برگزار می‌شود. البته دیروز جان کری پیش از ژنو توقفی در لندن داشت و با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس درباره وضعیت هسته‌ای ایران و ناآرامی‌های اوکراین گفتگو کرد.

مذاکرات ایران، آمریکا و اروپا در سطح معاونین که از روز جمعه آغازشده بود دیروز به ریاست صالحی و مونیز و در قالب نشست عالی فنی برگزار شد. در این نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، وندی شرمن، فرد شماره 3 وزارت خارجه امریکا و کارشناسان دو کشور نیز حضور داشتند. به گفته منابع احتمال دارد معاونان سایر وزیران خارجه کشورهای 1+5 هم در روزهای آتی به این مذاکرات بپیوندند. این دور از مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که دو طرف تلاش دارند تا اختلاف‌های باقیمانده درباره دو موضوع اصلی یعنی چگونگی لغو کامل تحریم‌ها و مسائل پیرامون غنی‌سازی ایران را تا یک ماه آینده به‌طور کامل حل و فصل کنند.»

مأموریت روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «وداع حلقه وصل خاندان خمینی و صدر» و «فرستادگان ویژه در ژنو» اختصاص داده است.

· فعالیت انتخاباتی در تعلیق

همایش سیاسی حزب اعتدال‌وتوسعه، نزدیک‌ترین حزب به رییس‌جمهور با حواشی فراوانی همراه شد؛ ناظران سیاسی آن را آغاز فعالیت پاستورنشینان برای تصاحب کرسی‌های بهارستان می‌دانند اما نوبخت آن را انتقال «تجربه» به نسل جوان حزب قلمداد می‌کند. آیا اهداف اعلامی و اعمالی این حزب متفاوت است؟

محمد باقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال‌وتوسعه با بیان اینکه حزب ما تاکنون برنامه‌ای برای انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی در نظر نگرفته، گفت: به علت مشغله فراوان فرصت برای کار انتخاباتی ندارم. نوبخت در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: متاسفانه در یکسال و چند ماهی که بار سنگین دولت بر دوش من و برخی از دوستان بود، فرصتی برای فعالیت‌های حزبی پیش نیامد. با توجه به استمرار ماموریت‌های برخی از اعضای حزب اعتدال‌وتوسعه، در دولت امید داریم حالا که درگیر خدمت‌رسانی به مردم در سنگر قوه مجریه هستیم، جوانان حزب با اندیشه اعتدالی بتوانند به صورت منسجم عمل کنند و فعالیت‌ها را ادامه دهند.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه این همایشی که کانون جوانان تشکیل داد، در واقع یک فراخوان مجدد برای انسجام نیروهای جوان بود و اظهار کرد: قطعاً این دوستان بعد از این همایش برای مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی آینده کشور برنامه‌ریزی می‌کنند. وی با اشاره به اینکه مباحث انتخابات یکی از فعالیت‌های احزاب است، گفت: رویکرد حزب اعتدال‌وتوسعه بیشتر بر این است که به مثابه یک آموزشگاه بتواند تجارب اعضای شورای مرکزی را که سال‌ها سوابق اجرایی دارند، در اختیار جوانان قرار دهد. امروز جمع‌بندی این بود که زمینه‌ای فراهم شود تا در دروه‌های مختلف این انتقال تجربه انجام شود.

مأموریت روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «مذاکرات هسته‌ای با دور تند» و «درگذشت مسافر پرواز 57» اختصاص داد.

· بیم و امید مشاور ظریف

علی خرم، مشاور محمدجواد ظریف به روایت بیم و امیدهای مذاکرات هسته‌ای در سرمقاله روزنامه شرق می‌پردازد. او از «امیدها» بیشتر از «بیم‌ها» سخن می‌گوید. در بخشی از این سرمقاله آمده است«به نظر می‌رسد اراده مستحکم دو طرف برای عدم‌تمدید مذاکره و اعلام ضرب‌الاجل، به اندازه کافی برای تیم‌های مذاکراتی انگیزه به وجود آورده که این‌بار مذاکره را فیصله دهند و به این ترتیب قرارهای خود را جلوتر بیندازد. بعد از دیدار اولیه عراقچی و شرمن، معاونان وزرای خارجه نه‌تنها دو وزیر خارجه بلکه روسای انرژی اتمی ایران و ایالات‌متحده نیز در جلسه وزرا قرار است شرکت کنند.

ورود مسوولان انرژی اتمی دوکشور به مذاکرات، می‌تواند نشانه پیشرفت در توافق و عملیاتی‌شدن طرح‌ها برای پایان مذاکرات تلقی شود. از سوی دیگر تلاش‌های مذبوحانه نتانیاهو برای متوقف‌کردن هر توافقی بین ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای، در روزهای اخیر کاملاً ملموس بوده و بیانگر آن است که او در حال از دست دادن امید خود برای شکستن اراده دولتمردان آمریکا به‌منظور توافقی جامع و محترمانه با ایران است.

به هر اندازه نخست‌وزیر اسراییل امید خود را از دست بدهد، فریادهای بلندتری سر خواهد داد و می‌توان آن را معیاری برای موفقیت و پیشرفت مذاکرات دانست. به‌هرحال اعتمادسازی بین ایران و آمریکا عامل بسیار تعیین‌کننده‌ای است که می‌تواند «سدشکنی» کرده و بسیاری از موانع را پشت‌سر بگذارد. یقیناً اهمیت حضور مقتدرانه و محترمانه ایران در صحنه خاورمیانه و آثاری که بر صلح و ثبات منطقه دارد، بیش از اهمیت کوبا در سیاست خارجی آمریکاست. هنگامی که واشنگتن موانع خود را برای ایجاد رابطه دیپلماتیک با هاوانا برداشت و به آینده اعتماد کرد، چرا ایران و ایالات‌متحده برای عبور از پرونده هسته‌ای به یکدیگر اعتماد نکنند و چشم به آینده‌ای امیدبخش نداشته باشند؟»

مأموریت روزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «خداحافظ مرد آرام، روزهای ناآرام» و «سفر ناگهانی صالحی و فریدون به ژنو» اختصاص داد.

· مصاحبه منتشرنشده صادق طباطبایی

روزنامه آرمان‌ امروز در صفحه سیاسی خود به انتشار مصاحبه منتشرنشده مرحوم صادق طباطبایی پرداخته است؛ در این مصاحبه که به رویکرد ایشان نسبت به وقایع انقلاب و نحوه روایت این رخدادها و همچنین تغییرات حاصل در روند مبارزات امام خمینی (ره) پس از هجرت به پاریس پرداخته شده است.

در بخشی از این گفت‌وگو مرحوم طباطبایی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه به نظر شما امام بعد از انقلاب، ادامه امام پاریس بود یا امام نجف؛ اظهار داشت «من اصول فکری امام را بریک خط ثابت می‌بینم و اصل جمهوری‌خواهی را که همان باور به رأی و نظر مردم است، در تفکر ایشان پررنگ می‌دانم. امام در نجف پایبند به همان اصول فقه حکومتی است که بعد از انقلاب، رأی مردم را میزان می‌دانست. سعه‌صدر او را در همه جا می‌بینید؛ حتی در یک جلسه مجلس یکی از نمایندگان به‌خاطر نامه ارشادی که امام به مجلس نوشته بودند با لحن تندی سخن گفته بود، دیدیم که هیچ اتفاقی نیفتاد و به این بهانه با کسی نیز برخورد نشد، نه‌تنها برخورد نشد، که یکی از بزرگان آن جریان مخالف؛ با رأی همان مجلس به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان نیز انتخاب شد.»

مأموریت روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «افشای جاسوسی از میلیون‌ها سیم کارت» و «هدف؛ توافق کامل تا ماه مارس» اختصاص داد.

· ظریف؛ توافق کامل در ماه مارس

ظریف این‌بار در پرواز مینسک به تهران خبر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده برای حل کامل پرونده هسته‌ای کشورمان با کشورهای 1+5 در ماه مارس می‌دهد.

در بخشی از این گفت‌وگو محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه یکی از مسائلی که در داخل ایران بویژه از سوی منتقدان تندرو مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌شود این است که آن‌ها می‌گویند وقتی ما فشار را زیاد می‌کنیم و مسائلی همچون تهدید امریکا به تصویب بالا بردن درصد غنی‌سازی در ایران را مطرح می‌کنیم در واقع توان چانه زنی تیم مذاکره‌کننده ایران را افزایش می‌دهیم. آیا این استدلال نمود واقعی دارد؛ اظهار داشت«
اینکه احساس کنیم برای اینکه بتوانیم سیاست خودمان را پیش ببریم به یک بازی داخلی نیاز داریم، برداشت درستی نیست. زیرا رقیب می‌تواند براحتی، بازی را تشخیص دهد. بهتر این است منتقدان داخلی بر اساس باورهایشان انتقاد کنند، تا اینکه بخواهند برای ایجاد یک بازی انتقاد کنند.

امروز؛ دنیا، دنیای اطلاعات و انتشار گسترده اطلاعات و پردازش آن است. اگر عده‌ای در ایران ادعایی را مطرح می‌کنند، همان لحظه امریکایی‌ها آن را می‌خوانند و متوجه می‌شوند که این بازی داخلی است. معتقدم درجه‌ای از بدبینی و سوء ظن بجا و بحق نسبت به سیاست‌ها و رفتارهای امریکایی‌ها در ایران وجود دارد، بنابراین نگرانی بابت اینکه امریکایی‌ها صداقت دارند یا ندارند، نگرانی است که خیلی‌ها دارند. ما هم اعتقاد نداریم که طرف امریکایی در بحث‌هایش صداقت دارد. بلکه می‌خواهیم در چارچوب منافع ملی کشورمان مذاکره کنیم و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اهرم تحریم را از دست دشمن بگیریم.

همان طور که توافق ژنو هم تیغ تحریم‌ها را کند کرد. اگر این اهرم گرفته شود، امریکایی‌ها هر قدر هم بخواهند غیر صادقانه رفتار کنند، قدرت مانورشان کمتر می‌شود. بنابر این تأکیدم این است که اگر انتقادها انتقاد واقعی و بر اساس منافع و مصالح ملی باشد حتماً بیان آن ضروری است. البته نه برای اینکه بخواهیم با طرف‌های مذاکره بازی کنیم. ما با دنیا بازی نمی‌کنیم. پس من اعتقادی ندارم که باید با یک بازی سیاسی، مذاکره‌کنندگان ایران را تقویت کنند. باور من این است که دیدگاه‌ها در کشور ما متفاوت است.

بنابراین، وجود انتقادها هم طبیعی است. اما برخی از انتقادها ریشه سیاسی دارند و برای منافع ملی مفید نیست و پیروزی را دشوارتر می‌کند. من فکر می‌کنم اگر ما به یک بازی داخلی نیاز داریم تا بر روند مذاکره تأثیر بگذارد و رقیب را به سمت پذیرش حق ما براند آن بازی فقط باید در قالب تشکیل یک جبهه متحد داخلی باشد و نه تلاش برای بهره‌برداری سیاسی داخلی از یک چالش دیپلماسی کشور در عرصه جهانی.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مسعود ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    درود بر ظریف لعنت بر دشمنان جاهل ظریف
  • مهدی ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    لعنت بر نادانان به اصطلاح روشنفکر
  • للو ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اصلاح طلبان تا جايي مشكلي نباشد آدم هاي باكلاس و دموكراتيكي هستند اما بمحضي كه كسي بر خلاف ميلشان نظر دهد مانند وهابي ها تكفيرش ميكنند.
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    ....ادب از کی اموختی گفت از بی ادبان
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    فقط لطف کنید هزینه همایشها را از بیت المال پرداخت نکنید وقتی از نداری صحبت میکنید و مردم با وجود نداری و هزاران گرفتاری با شما راه می ایند انتظار دارند شما هم یک کمی انصاف داشته باشید
  • محمد ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اگه تمام کت شلواری ها وتمام شلوار تکی ها وتمام عاقلای دنیا یه طرف میز مذاکره باشن و اون طرف هم آمریکای احمق باشه آش همین آش و کاسه همین کاسه هست
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    فقط خواجه حافظ شیرازی مونده اونم بفرستید!!!
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    تيم هسته ايي حتما به نتيجه ميرسن ولي با اين كار روحاني كه اقا فريدون رو فرستاد ژنو قصد اين رو دار كه ي جورايي اخوي محترمشون رو هم در اين موضوع دخيل و مطرح كن .
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    "وقتی فشار را زیاد می‌کنیم و مسائلی همچون تهدید امریکا به تصویب بالا بردن درصد غنی‌سازی در ایران را مطرح می‌کنیم در واقع توان چانه زنی تیم مذاکره‌کننده ایران را افزایش می‌دهیم". آقای ظریف مگر طرف مقابل همین کار را انجام نمی دهد؟ آیا نمود واقعی ندارد؟ دشمن کاملا پیام را گرفته که نمونه آن همین مصاحبه اخیر شما در جلسه ای در امریکا بود. طرف مقابل جنگ زرگری دولت و مجلس راه انداخته هرگز هم "احساس نمی کنند برای اینکه بتوانند سیاست خودشان را پیش ببرند به یک بازی داخلی نیاز ندارند"، طبق معمول برداشتهای شما درست نیست. رقیب و هموطنان شما می‌توانند براحتی بازی را تشخیص دهد ولی فرق اینجاست که وزیر ما با این حرفها به دشمن پالس میدهد که جدی نگیرید بازیه، ولی آنطرف جان کری خودش را در برابر کنگره مثل موش نشان می دهد . واقعیت این است که "برای ما بازی نیست بلکه در مقام دفاع از حقوق ملی و حفظ عزت هستیم"
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    آقای فریدون چه تخصصی در مذاکرات دارد؟ عوض اینکه یک فرد با درایت در حقوق بین الملل یا اقتصاد را ببرند ببینید چه کسی رفته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    بخاطر جمله اولت منفی دادم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس