کد خبر 386704
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۵

کاهش شدید بودجه سرویس جهانی بی‌بی‌سی طی سال‌های اخیر باعث شده است تا شبکه‌های خبری عظیمی چون راشاتودی روسیه و CCTV چین، جای بنگاه سخن‌پراکنی انلگیس را تنگ کنند.

گروه جنگ نرم مشرق- به گزارش روزنامه گاردین، بنگاه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی با عنوان «آینده اخبار» در خصوص تهدید خطرناک و نابرابر رسانه‌های دولتی ثروتمند روسیه و چین علیه پایگاه‌های خبری مستقل و قبال اعتماد دنیا هشدار داد.

بی‌بی‌سی به دولت هشدار داده است که حضور و برتری این رسانه در خارج از مرزهای بریتانیا بسبب رقبایی از قبیل راشا‌تودی و الجزیره پایان خواهد یافت، مگر اینکه کاهش چند میلیون پوندی بودجه لغو گردد.

بی‌بی‌سی در هشدار خود گفته است که در برابر تهدیدات خطرناک موجود علیه پوشش رسانه‌ای خارجی این شبکه با گزینه‌ای بین سقوط و رشد مواجه است.

بخش خبری جهان شامل سرویس خبری جهان بی‌بی‌سی (BBC World Service) می‌شود که در چند سال اخیر شاهد کاهش شدید بودجه بوده است.

در عین حال، در این گزارش آمده است که بی‌بی‌سی باید بدنبال افزایش پوشش خبری داخلی خود در انگلیس با هدف از بین بردن خلاءی باشد که بسبب تعطیلی روزنامه‌های محلی در کشور ایجاد شده است. این پیشنهاد پس از آنکه ترسا می وزیر کشور انگلیس بی‌بی‌سی را سرزنش کرد و آنرا درمانده خواند بحث برانگیز است.

بی‌بی‌سی میدان را به راشاتودی و سی سی تی وی واگذار می کند// در حال ویرایش

در این گزارش آمده است که بخش خبری جهان بی‌بی‌سی از جانب رقبای بزرگ دولتی خود از قبیل راشاتودی، الجزیره و تلویزیون مرکزی چین و همچنین پایگاه‌های دیجیتالی از قبیل فیس بوک، گوگل و تویتر تحت فشار بوده است.

این گزارش ادامه می دهد: بخش جهان بی‌بی‌سی بین گزینه سقوط یا رشد گیر افتاده است. اگر انگلیس می خواهد این شبکه همچنان ارزشمند و قابل احترام، بعنوان سفیر ارزشهای انگلیس و عامل قدرت نرم این کشور در جهان باقی بماند باید بخش سرویس جهان این شبکه گسترش یابد و دولت نیز باید این مساله را درک کند. نیاز مردمی که بدنبال اخبار قابل اعتماد و مستقل در این شبکه هستند روبه افزایش است و تهدیدات خطرناک نیز علیه پوشش رسانه‌ای این شبکه در حال گسترش می‌باشد. انگلستان نیاز مبرمی به بخش جهان این شبکه دارد. بی‌بی‌سی باید تصمیم بگیرد که آیا بدنبال راهبرد افزایش تاثیرگذاری است و یا به حاشیه رفتن.

سرویس جهان این شبکه بسبب کاهش بودجه دولتی با کاهش بودجه و اخراج بی‌سابقه کارکنان خود مواجه است. سال گذشته، این شبکه مسئولیت پرداخت خارج از مجوز را به سرویس جهان شبکه برعهده گرفت و درآمد آنرا از طریق تبلیغ و حامیان مالی افزایش داد.

نقش این سرویس شبکه بی‌بی‌سی در نبرد قدرت نرم و جنگ جهانی اطلاعات بشدت تحت فشار می‌باشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: چین، روسیه و قطر در شبکه‌های بین‌المللی خود سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده‌اند که ما توان رقابت با آنها را نداریم. اما هیچ‌یک از آنها توانایی و ارزشهای ما را برای بررسی حتی دشوارترین موضوعات ندارند.

جان ویتینگدیل رئیس کمیته ورزش، رسانه و فرهنگ مجلس عوام ماه پیش گفت، از اینکه بی‌بی‌سی قدرت خود را در برابر رسانه‌های چینی و روسی از دست داده است در هراس است.

این گزارش می‌افزاید: مشکلات پیش‌روی روزنامه‌های محلی که بیش از 100 عدد از آنها از سال 2008 بسته شده‌اند بخاطر بی‌بی‌سی نبوده است و با کنار رفتن بی‌بی‌سی نیز مشکل آنها حل نمی‌شود. اگر انگلیس می‌خواهد بعنوان یک دموکراسی پیشرفته به فعالیت خود ادامه دهد، به شبکه‌های محلی، منطقه‌ای و بخشهای بی‌المللی نیاز دارد. تضعیف و سوقوط سانه‌های خبی منطقه‌ای نیاز به پوشش رسانه‌ای محلی را افزایش داده است: بی‌بی‌سی باید بیشتر تلاش نماید تا اخبار را بشکل بهتری در اختیار مردم در بخشهای مختلف انگلیس قرار دهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس