کد خبر 392758
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰

گزارش «شعبده کرملین: تهاجم قدرت نرم روسیه به انگلیس» اهداف و رویکردهایی که فعالیت‌های روسیه در حوزه‌های سیاسی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی بریتانیا انجام می دهد را آشکار می کند.

به گزارش مشرق، اندیشکده هنری جکسون انگلیس در گزارشی می نویسد: «شواهد نگران‌کننده‌»ای در سال جاری  مبنی بر اینکه کرملین به «مؤسسات انگلستان» چنگ‌اندازی می‌کند، وجود دارد و این کار با کمترین توجه یا حتی تصدیق [دولت بریتانیا] به منظور مقابله با این «حمله دیپلماتیک» مواجه شده است.
 مرکز مطالعات روسیه در مؤسسه «هنری جکسون»، نخستین گام را برای آشکار کردن این رسوایی برمی‌دارد. [گزارش] «شعبده کرملین: تهاجم قدرت نرم روسیه به انگلیس» آشکار می‌کند «اهداف و رویکردها»یی که فعالیت‌های روسیه در حوزه‌های سیاسی، آموزشی، فرهنگی و اقتصادی بریتانیا را دربر ‌می‌گیرد، به «اصول بنیادین دموکراسی»، «حقوق بشر» و «حاکمیت قانون» در انگلستان ضربه می‌زند. کرملین نه‌تنها از «قدرت نرم» برای پیشبرد منافعش بهره‌برداری می‌کند بلکه همچنین از «انتشار عقایدی» که جایگزینی برای «نمونه استبدادی حکمرانی این کشور» به دست می‌دهند، جلوگیری می‌کند.

ابعاد تهاجم نرم روسیه به انگلستان+دانلود

این گزارش با تأکید بر ضعف‌هایی که به روسیه اجازه می‌دهد در «مؤسسات بریتانیایی» رخنه کند، از «دولت انگلستان» درخواست می‌کند پا را از «محکومیت صرف» اقدامات مختل‌کننده و بشدت مداخله‌جویانه کرملین در شرق اروپا فراتر بگذارد و به تسلیم خودش در تسهیل این اقدامات نگاهی ژرف و طولانی‌مدت داشته باشد. این گزارش در راستای تحلیل «بهره‌برداری روسیه از قدرت نرم در انگلستان» به چندین موضوع اساسی توجه می‌کند، مانند موارد زیر:
- دولت روسیه از اواسط دهه ۲۰۰۰ برای «افزایش گیرایی این کشور» از تلاش، کوشش فکری و سرمایه مالی قابل‌ ملاحظه‌ای استفاده کرده است. کرملین سازمان‌های فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ای، سیاسی و... تأسیس کرده که در نگاه نخست «بی‌طرفانه» به نظر می‌رسند اما به‌طور غیرپوزش‌طلبانه‌ای «جهان‌بینی همسو با خودش» را ترویج می‌کنند.

- روسیه در انگلستان «تهاجم جنگ نرم آشکاری» را با موفقیت نسبی، طی دهه گذشته در پیش گرفته است. هرچند اهداف و رویکردهایی که «تلاش دیپلماسی عمومی روسیه» را تعریف می‌کند، همزمان با انگشت‌نما شدن بیشتر اقدامات روسیه، برای «منافع ملی انگلستان» چالش ایجاد می‌کند. همچنین «نفوذ روسیه» در تقابل با ارزش‌های بنیادین انگلستان قرار می‌گیرد.

- انگلستان باید به منظور تأکید بر «دامنه نفوذ روسیه»، آشکارسازی و «مبارزه با دروغ‌پراکنی این کشور» ابتکاراتی را مشخص و تقبل کند.

دکتر «اندرو فاکسال»، مدیر مرکز مطالعات روسیه در اندیشکده هنری جکسون ـ و نویسنده این گزارش راهبردی ـ خاطرنشان کرد: «نخبگان سیاسی بریتانیا سال‌ها داشتن روابط دیپلماتیک با روسیه را بر آشکارسازی حقایق درباره دولت مافیایی «ولادیمیر پوتین» ارجحیت می‌دادند. این موضوع در حال حاضر تغییر کرده و تحقیق کنونی درباره لیتویننکو شاهدی بر این مدعاست. اما نتیجه چنین نادیده گرفتن طولانی‌مدتی، این است که روسیه نفوذ قابل‌توجهی ـ درگالری‌های هنری، بانک‌ها، باشگاه‌های فوتبال، رسانه‌ها و سیاست ـ در لندن دارد. البته بریتانیا همانند شرق اروپا در معرض مستقیم تجاوز روسیه قرار ندارد اما فعالیت‌های کرملین در لندن بخشی از همان جعبه ‌ابزار اعمال خشونتی که ما در اوکراین مشاهده می‌کنیم، است.

برای دانلود این گزارش اینجا کلیک کنید.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس