منابع آگاه از گسترش مجدد «فهرست سیاه» اتباع روسی و اوکراینی توسط اتحادیه اروپا طی چند روز آینده خبر دادند، ضمن اینکه مقامات آمریکایی هم همچنان بر لزوم تشدید تحریم‌ها علیه روسیه تاکید دارند.

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا قصد دارد 15 تبعه روسی و اوکراینی و 4 سازمان دیگر را به فهرست تحریم‌های خود علیه روسیه اضافه کند.

یک مقام دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه ضمن اعلام این مطلب، یادآور شد که صحبت به طور عمده بر سر رهبران جدایی‌طلبان در شرق اوکراین است.

این دیپلمات اروپایی گفت: «مسئله افزایش فهرست تحریم‌ها از ابتدای هفته آینده در سطح کمیته نمایندگان دائم کشورهای عضو اتحادیه اروپا بررسی شده و تصمیم گیری در مورد آن تا آخر هفته انجام خواهد شد تا موضوع "گسترش فهرست" در آستانه نشست شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که قرار است در تاریخ 9 فوریه (20 بهمن) برگزار شود، اعلام شود».

این مقام آگاه همچنین تاکید کرد، کشور یونان که مخالف تحریم‌های جدید علیه روسیه است مانع تصمیم‌گیری درباره گسترش فهرست تحریم‌ علیه این کشور نخواهد شد.

وی همچنین یادآور شد که اسامی افراد و شرکت‌های گنجانده شده در فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا منتشر نخواهد شد، چرا که این مسئله اصلا جنبه اقتصادی ندارد. 

یک دیپلمات دیگر اروپایی به این خبرگزاری گفت که فهرست جدید تحریم‌ها علیه روسیه در ساعات پایانی روز شنبه منتشر خواهد شد.

اتحادیه اروپا آخرین بار در تاریخ 29 نوامبر سال 2014 ( اواخر پاییز) فهرست سیاه خود از مقامات روسی و اوکراینی را گسترش داد که در حال حاضر این فهرست شامل 132 نفر می‌شود. شورای وزیران اتحادیه اروپا در ماه ژانویه (دی) اعلام کرد که این رژیم تحریم‌ها تا سپتامبر سال 2015 (ابتدای پاییز سال آینده) ادامه خواهد داشت.

علاوه بر فهرست سیاه مقامات روسی و شرق اوکراین، اتحادیه اروپا در ماه جولای سال 2014 (تیر-مرداد 1393) برخی بخش‌های اقتصادی روسیه را نیز تحریم کرد که در ماه سپتامبر، این تحریم‌ها نیز افزایش یافت.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات کاخ سفید، «جو بایدن» معاون وزیر خارجه آمریکا قصد دارد در سفر روز جمعه (6 فوریه / 17 بهمن) خود به بروکسل (پایتخت بلژیک و مقر نهادهای اتحادیه اروپا)، مسئله ضرورت افزایش تحریم‌ها علیه روسیه با توجه به وخامت اوضاع در شرق اوکراین را با رهبران اتحادیه اروپا در میان بگذارد.

البته بایدن در آستانه سفر خود به بروکسل در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به عقیده وی، ارسال سلاح از طرف دولت آمریکا به اوکراین، کمکی به حل و فصل بحران در این کشور نخواهد کرد، ولی تشدید تحریم‌ها علیه مسکو در این رابطه ضروری است.

ضمن اینکه «اشتون کارتر» نامزد پست وزارت دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه در نشستی در کنگره آمریکا تاکید کرد که اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی بر روسیه همچمنان اصلی‌ترین راهکار ایالات متحده است و در کانون توجه مقامات واشنگتن قرار دارد.

کارتر در همین جلسه خواستار آغاز ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین شد.

همچنین «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید یادآور شده است که چنین تصمیمی را باراک اوباما اتخاذ خواهد کرد، که البته رئیس‌جمهوری در این زمینه نظر اعضای تیم خود در زمینه تامین امنیت ملی آمریکا را نیز جویا خواهد شد.

نشریه اتریشی «کنترا مگزین» در این رابطه نوشت که هر نوع حمایت نظامی غرب از مقامات کی‌یف، تنها به تشدید اوضاع در مناطق شرقی اوکراین منجر شده و باعث کشته شدن تعداد بیشتری از مردم غیرنظامی ساکن این منطقه خواهد شد.

موج جدید درگیری‌های خونین بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان در شرق اوکراین، از هفته گذشته  و با شکست مذاکرات صلح با شدت بیشتری آغاز شده و بحران در این کشور را تشدید کرده است.

بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد، مناقشه نظامی در شرق اوکراین تاکنون به کشته شدن بیش از 5000 نفر و زخمی شدن حدود 11 هزار نفر دیگر از مردم غیرنظامی این کشور منجر شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس