داعش مشغول برآورده کردن آرمان‌های سلطه‌طلبانه آمریکا در آفریقا و خاورمیانه است و اکنون نیز به آهستگی به سمت مرزهای روسیه و چین که بزرگ‌ترین رقبای غرب به شمار می‌روند در حال حرکت است. اینکه معترضان جنبش «اشغال مرکز» عیناً همان حرف‌هایی را تکرار می‌کنند که اوائل سال جاری در واشنگتن به آن ها دیکته شد، به‌هیچ‌وجه اتفاقی نیست.

گروه جنگ نرم مشرق - چین در دو جبهه با فشارهای فزاینده‌ای مواجه گردیده است. در استان سین‌کیانگ واقع در غرب این کشور تروریست‌ها باعث افزایش بی‌ثباتی و اقدامات جدایی‌طلبانه شده‌اند.

در منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ واقع در جنوب شرقی چین اعتراضات باعث برهم خوردن نظم عادی امور در مناطق متراکم شهری شده‌اند. رهبران معترضین به دنبال مقابله مستقیم با چین هستند و در عین حال تلاش می‌کنند جامعه هنگ‌کنگ را چند دسته و بی‌ثبات کرده و این بی‌ثباتی و چنددستگی را به سرزمین اصلی چین نیز سرایت دهند.


منطقه ویژه اداری هنگ کنگ؛ یکی از قطب‌های تجارت جهانی

مسئله دردسرسازتر اما رسالت ژئوپلیتیکی بزرگ‌تری است که به این نزاع‌های به ظاهر «داخلی» دامن می‌زند ـ و اینکه هر دو منازعه مذکور از یک منبع یکسان در خارج از مرزهای چین سرچشمه می‌گیرند. از آنجا که گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی» (داعش) اکنون در زمینه جذب، آموزش و بکارگیری تروریست‌های استان سین‌کیانگ چین فعال است و با توجه به این حقیقت که داعش محصول جنگ نیابتی بین‌المللی و مهندسی‌شده آمریکا و هم‌پیمانانش علیه خاورمیانه است و اینکه ردپای ناآرامی‌های هنگ‌کنگ هم به واشنگتن و لندن ختم می‌شود، در نتیجه می‌توان گفت که شرق و غرب در میدان نبرد جنگ‌افزارهای نسل چهارم در حال مقابله با یکدیگر هستند.

داعش: نیروی استعماری جهانی آمریکا

اگر قرار باشد به یک عملیات نظامی و اطلاعاتی در سطح جهانی علیه سوریه، ایران، روسیه و چین اشاره شود احتمالاً به عملیات سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و دولت آمریکا اشاره می‌شود ـ و این اشاره کاملاً درست است. با این حال این احتمال هم وجود دارد که به «دولت اسلامی» یا داعش اشاره شود. این موضوع به ویژه از آن جهت صحت دارد که افشاگری‌های اخیر نشان می‌دهند بخشی از جدایی‌طلبان اویغور در استان سین‌کیانگ واقع در غربی‌ترین نقطه چین که از حمایت آمریکا برخوردارند به داعش پیوسته‌اند تا توسط این گروه آموزش دیده و پس از بازگشت به شورش مسلحانه علیه چین دست بزنند.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با عنوان «جنگجویان چین نزد داعش آموزش می‌بینند» مدعی شده است:

«رسانه‌های دولتی چین روز دوشنبه گزارش دادند جنگجویان منطقه سین‌کیانگ واقع در غرب چین از کشور فرار کرده‌اند تا نزد گروه دولت اسلامی "آموزش‌های تروریستی" ببینند و در بازگشت به کشور دست به حمله بزنند.»

این اولین بار بود که رسانه‌های دولتی چین جنگجویان استان سین‌کیانگ را با جنگجویان گروه دولت اسلامی که متشکل از مسلمانان تندرو سنی هستند مرتبط می‌دانستند. استان سین‌کیانگ محل زندگی اقلیت مسلمان اویغور است.

دولت چین جنگجویان افراطی استان سین‌کیانگ را عامل افزایش موج خشونت‌ها در طول یکسال گذشته معرفی کرده است. این جنگجویان به گفته چین به دنبال ایجاد یک کشور مستقل به نام ترکستان شرقی هستند.


هلاکت داعشی چینی در عراق

با این حال، این تنها دولت چین نیست که ادعا می‌کند جنگجویان سین‌کیانگ به دنبال ایجاد یک دولت مستقل در غرب چین هستند ـ خود جنگجویان نیز چنین چیزی را مطرح کرده‌اند و دولت آمریکا نیز در این زمینه کاملاً از آنها حمایت می‌کند. در واقع باید گفت که دولت آمریکا بزرگ‌ترین حامی جدایی‌طلبان اویغور در استان سین‌کیانگ است و از طریق بنیاد ملی دموکراسی وزارت امور خارجه از این جدایی‌طلبان حمایت به عمل می‌آورد. به باور چین، منطقه غربی موسوم به «سین‌کیانگ/ترکستان شرقی» از صفحه مخصوص به خود در وب‌سایت بنیاد ملی دموکراسی برخوردار است و این صفحه حوزه‌های گوناگونی را پوشش می‌دهد که توسط آمریکا تأمین مالی می‌شوند. این حوزه‌ها عبارت‌اند از:

بنیاد بین‌المللی حقوق بشر و دموکراسی اویغورها. اختصاص 187918 دلار جهت ارتقای حقوق بشر در میان زنان و کودکان قوم اویغور. این بنیاد یک وب‌سایت دو زبانه به زبان‌های انگلیسی و اویغوری راه‌اندازی خواهد کرد تا از وضعیت حقوق بشر در میان زنان و کودکان اویغوری دفاع کند.

باشگاه بین‌المللی قلم اویغور. اختصاص 45000 دلار جهت ارتقای آزادی بیان در میان اویغورها. باشگاه بین‌المللی قلم اویغور با راه‌اندازی یک وب‌سایت به ارائه اطلاعات درباره نوشته‌ها و آثار ممنوعه و همچنین وضعیت شاعران، مورخان، و روزنامه‌نگارانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند خواهد پرداخت. این موسسه همچنین در حمایت از نویسندگان زندانی دست به فعالیت‌های تبلیغاتی در سطح بین‌المللی خواهد زد.

انجمن آمریکایی اویغور. اختصاص 280000 دلار در راستای اطلاع‌رسانی درباره مسئله حقوق بشر اویغورها. انجمن آمریکایی اویغور در قالب پروژه حقوق بشر اویغور اقدام به تحقیق، مستندسازی و ارائه اطلاعات دقیق و مستقل درباره موارد نقض حقوق بشر در میان جمعیت ترک منطقه خودمختار اویغور سین‌کیانگ خواهد کرد.

کنگره جهانی اویغور. اختصاص 185000 دلار در راستای توانمندسازی گروه‌ها و رهبران اویغور طرفدار دموکراسی با هدف دست زدن به تبلیغات در زمینه حقوق بشر و دموکراسی. کنگره جهانی اویغور کنفرانسی درباره مسائل میان‌قومی برای گروه‌ها و رهبران اویغور طرفدار دموکراسی برگزار و فعالیت‌هایی در زمینه دفاع از حقوق بشر اویغورها انجام خواهد داد.

داعش با خیال راحت دشمنان آمریکا را در سرتاسر دنیا هدف قرار می‌دهد

آمریکا در گام بعد به نظر تلاش خواهد کرد تا تروریست‌های سین‌کیانگ را هراس‌انگیزتر جلوه دهد. داعش علاوه بر کمک به آمریکا جهت ایجاد بی‌ثباتی در چین همچنین تهدید کرده که علیه دشمن دیگر آمریکا ـ یعنی روسیه ـ دست به مبارزه خواهد زد. مبارزه مستقیم داعش با حزب‌الله لبنان و دولت‌های عراق و سوریه را نیز باید به این موارد افزود. همچنین ادعا شده است که داعش در حملات علیه دولت نظامی مصر دست داشته است، دولتی که عامل نیابتی غرب، یعنی اخوان‌المسلمین، را از قدرت کنار زد.

اکنون که روسیه و چین در تیررس داعش قرار گرفته‌اند افکار عمومی جهان باید این سؤال را از خود بپرسد که داعش چگونه و چرا تنها علیه دشمنان آمریکا قد علم می‌کند و با هم‌پیمانان آمریکا از جمله اسرائیل، عربستان و قطر کاری ندارد؟ همچنین باید پرسید داعش سلاح، پول، و قابلیت‌هایی اطلاعاتی، تدارکاتی و اداری خود را دقیقاً از چه طریق به دست می‌آورد؟

ظهور داعش و رسالت و اقدامات این گروه به قدری مشکوک هستند که بسیاری در سرتاسر دنیا مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که داعش نیز همچون القاعده و اخوان‌المسلمین ساخته و پرداخته سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی همسو با غرب است. این روایت درباره ظهور داعش به قدری سروصدا کرده که روزنامه‌های متعلق به هیئت حاکمه نظیر «نیویورک‌تایمز» در راستای کمرنگ کردن آنچه آنها «تئوری توطئه» می‌نامند انتشار مطالبی را دراین‌باره آغاز کرده‌اند.

«نیویورک‌تایمز» در گزارشی با عنوان «ظن و گمان عمیق در عراق مبنی بر اتحاد میان سازمان سیا و دولت اسلامی» می‌نویسد:

«آمریکا بیش از یک ماه است که دست به حملات هوایی علیه افراط‌گرایان دولت اسلامی زده است. اما به نظر می‌رسد این امر از میزان تئوری‌های توطئه که از خیابان‌های عراق گرفته تا بالاترین سطوح عراق شنیده می‌شوند چیزی نکاسته است. طرفداران تئوری توطئه بر این باورند که سازمان سیا مخفیانه با همان افراط‌گرایانی همکاری می‌کند که اکنون در معرض حملات آمریکا قرار دارند.»

انکار این ادعاها توسط «نیویورک‌تایمز» در حالی صورت می‌گیرد که در طول چهار سال گذشته گزارش‌هایی منتشر گردیده‌اند مبنی بر اینکه سازمان سیا در مرز ترکیه و سوریه حضور دارد و سلاح و پول به همان محیط آکنده از افراطی‌گری و تروریسم تزریق می‌کند که منشأ ظهور داعش بوده است. با بررسی دقیق‌تر ادعاهای فوق اما می‌توان مشاهده کرد که این ادعاها نه تنها امکان‌پذیر هستند بلکه حقایقی مستند به شمار می‌روند.

در سال 2007، «سیمور هرش» خبرنگار کهنه‌کاری که برنده جایزه پولیتزر نیز شده است در یک گزارش 9 صفحه‌ای با عنوان «جهت گیری مجدد: آیا سیاست جدید دولت در جنگ علیه تروریسم به نفع دشمنان ماست؟» درباره شکل‌گیری گروه‌های تروریستی نظیر داعش هشدار داده بود. وی دراین‌باره نوشته بود:

«دولت بوش در راستای تضعیف ایران شیعه تصمیم گرفته است اولویت‌های خویش در خاورمیانه را مجدداً تغییر دهد. آمریکا در لبنان با همکاری دولت سنی عربستان دست به مجموعه‌ای از عملیات‌های مخفیانه زد تا حزب‌الله را تضعیف کند. حزب‌الله یک سازمان شیعی است که از حمایت ایران برخوردار است. آمریکا همچنین در عملیات‌های مخفی علیه ایران و متحد این کشور، یعنی سوریه، شرکت داشته است. از جمله پیامدهای این فعالیت‌ها تقویت گروه‌های افراط‌گرای سنی بوده است که یک دیدگاه ستیزه‌جویانه از اسلام ارائه می‌دهند، با آمریکا خصومت دارند، و با القاعده همدردی می‌کنند.»

این «پیامد» همان داعش است. توطئه از قبل برنامه‌ریزی‌شده آمریکا جهت سوق دادن نه تنها سوریه بلکه کل منطقه و احتمالاً روسیه و چین به سمت جنگ فرقه‌ای و نسل‌کشی باعث شکل‌گیری عمدی داعش شد. اعلان جنگ داعش به روسیه و سپس چین یک بار دیگر نشان داد که این گروه به عنوان یک عامل نیابتی مزدور در راستای اجرای توطئه‌های غرب ایجاد گردیده است.

آمریکا یک جبهه جدید در هنگ‌کنگ می‌گشاید

در ماه آوریل 2014 دو نفر از برنامه ریزان اعتراضات جاری در هنگ‌کنگ موسوم به «اشغال مرکز» در جلسه‌ای که توسط بنیاد ملی دموکراسی وزارت امور خارجه آمریکا در شهر واشنگتن برگزار شده بود حضور یافتند. «مارتین لی» و «آن سون چان» در آنجا زمینه را برای برگزاری تظاهرات «اشغال مرکز» فراهم کردند و چهره‌هایی همچون «جاشوا وانگ» را معرفی کردند که تحصیل‌کرده آمریکاست و بعداً به یک «چهره» معروف تبدیل شد. آنها همچنین دیدگاه‌ها، رسالت، واژگان، و شعارهایی را تعیین کردند که اکنون در عناوین خبری مربوط به ناآرامی‌های هنگ‌کنگ به وفور مشاهده می‌شوند.


دیدار رهبران معترضان هنگ‌کنگ با مقامات آمریکا پیش از آغاز ناآرامی‌های این منطقه

آمریکا در چین در راستای جدا کردن استان سین‌کیانگ از خشونت و زور استفاده می‌کند، اما در هنگ‌کنگ یک رویکرد زیرکانه و مزورانه‌تر اتخاذ کرده است. در جریان سخنرانی «لی» و «چان» در واشنگتن، یکی از نمایندگان شورای روابط خارجی علناً اظهار امیدواری کرد که تحرکات جاری در هنگ‌کنگ به داخل سرزمین اصلی چین نیز «سرایت» کنند. در حقیقت، در حالی که بذر ستیزه‌جویی و تروریسم در غرب چین افشانده می‌شود در شرق این کشور اما بساط فتنه، بی‌ثباتی سیاسی، و اختلافات اجتماعی گسترده می‌شود.

جنگ طولانی‌مدت آمریکا علیه چین

با افزایش عمدی تنش میان عوامل نیابتی آمریکا و چین در دریای چین جنوبی و هنگ‌کنگ ماهیت خصمانه موضع واشنگتن در قبال پکن نیز بیش از پیش آشکار می‌گردد. این تنش‌ها در واقع جدیدترین مرحله از جنگ نیابتی طولانی‌مدتی هستند که از زمان جنگ ویتنام به بعد علیه چین به راه افتاده است. اسناد موسوم به «گزارش‌های پنتاگون» که سال 1969 منتشر گردیدند نشان می‌دهند که این جنگ صرفاً بخشی از یک راهبرد فراگیرتر است که با هدف مهار و کنترل چین طراحی شده است. با اینکه آمریکا در نهایت در جنگ ویتنام شکست خورد و فرصت استفاده از ویتنامی‌ها به عنوان عامل نیابتی خود علیه چین را از دست داد، اما جنگ طولانی‌مدت علیه چین در نقاط دیگر ادامه یافت.

راهبرد مهار در سال 2006 در قالب گزارش اندیشکده مطالعات راهبردی با عنوان «رشته مروارید: مواجهه با چالش ناشی از افزایش قدرت چین در آسیا» به‌روز رسانی و تشریح گردید. این گزارش تلاش‌های چین جهت تضمین انتقال نفت مورد نیاز خویش از خاورمیانه تا سواحل خود واقع در دریای چین جنوبی را ترسیم کرده است و همچنین به ابزارهایی اشاره کرده که آمریکا با بهره‌گیری از آنها می‌تواند سلطه خویش را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام حفظ کند. فرض بر این گذاشته شده است که اگر سیاست خارجی غرب نتوانست چین را به عنوان یک کشور ذینفع و مسئول به مشارکت در «نظام بین‌الملل» ترغیب کند در آن صورت یک موضع مقابله‌جویانه‌تر باید در راستای مهار این کشور اتخاذ گردد.

این موضع مقابله‌جویانه مواردی همچون تأمین مالی، تسلیح، و حمایت از تروریست‌ها و عوامل نیابتی از آفریقا گرفته تا خاورمیانه، آسیای مرکزی، آسیای جنوب شرقی، و حتی در داخل چین را شامل می‌شود. حمایت اثبات‌شده از این جنبش‌ها نه تنها حمایت از جدایی‌طلبان سین‌کیانگ و رهبران جنبش «اشغال مرکز» در هنگ‌کنگ را شامل می‌شود بلکه حمایت از ستیزه جویان و جدایی‌طلبان در بلوچستان پاکستان و حامیان قداره‌بند «آنگ سان سو چی» در ایالت راخیم میانمار را نیز در بر می‌گیرد. غرب در بلوچستان پاکستان به دنبال ایجاد اختلال در بندرگاه و خط لوله متعلق به چین است که به تازگی افتتاح گردیده‌اند. میانمار نیز یکی از جاهایی است که چین امیدوار است یک کانون تدارکاتی در آن ایجاد کند.


آنگ سان سو چی

این امر به‌هیچ‌وجه اتفاقی نیست که داعش مشغول برآورده کردن آرمان‌های سلطه‌طلبانه آمریکا در آفریقا و خاورمیانه است و اکنون نیز به آهستگی به سمت مرزهای روسیه و چین که بزرگ‌ترین رقبای غرب به شمار می‌روند در حال حرکت است. اینکه معترضان جنبش «اشغال مرکز» عیناً همان حرف‌هایی را تکرار می‌کنند که اوائل سال جاری در واشنگتن به آن‌ها دیکته شد، به‌هیچ‌وجه اتفاقی نیست. اینکه مشخص شده بنیاد ملی دموکراسی وزارت امور خارجه آمریکا در ایجاد بی‌ثباتی و نزاع در داخل و خارج از مرزهای چین دست دارد به‌هیچ‌وجه اتفاقی نیست. این یک توطئه اثبات‌شده است که روز به روز ماهیت واقعی آن بیشتر مشخص می‌شود. مشخص نیست آیا افشای این توطئه برای پایان دادن به وحشیگری‌ها و سفاکی‌های نشأت‌گرفته از آرمان‌های سلطه طلبانه غرب کفایت می‌کند یا نه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • اميد ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 1
    مرگ بر آمريكا
  • موساد ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    بهترین دفاع حمله هست اگر می خواهی رقیبت رو از درون دچار بحران کنی باید حمله کنی وگرنه یه روز از خواب بیدار میشی مثل ایران می بینی که تحریم بانکی و نفتی شدی و هیچ کدوم از خط و نشون هات مثل بستن تنگه نفت 200 دلاری و...هم عملی نمی تونی بکنی!
  • ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    2 0
    درست است الان جنگجویان شین جیان چین در همکاری با داعش ابزار دست ترکیه شده و علیه منافع ما در سوریه فعال هستند. اما اصولا انها ضد ایران نبوده و به ایران علاقمندند. بعلاوه بهمان دلیلی که نمیتوان حماس را تروریست نامید جریان ترکستان شرقی را هم نمیتوان تروریست نامید. زیرا آنها از جنگ جهانی دوم به بعد بر علیه اشغالگری چین در کشورشنا میجنگند. باید بین اقدامات نیروهای ترکستان شرقی در داخل چین که فعالیتهای آزادی طلبانه است و فعالیتهای آنها در خارج از چین و همکاری با داعش و طالبان که از روی فقر است تفاوت قائل بود. بهتر است ایران پرونده چند صد تروریست ایغور فعال در سوریه را بپای کل مردم منطقه ننویسد همانطور که با اینکه داعش خاستگاه عراقی دارد ما ممردم عراق را تروریست نمیدانیم. در این رقابت ما قافیه را در استان شینچیان چین که به اندازه کل ایران وسعت دارد به ترکیه باخته ایم پس لطفا از رسانه های چینی کپی نکنید
  • علیزاد ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    اگر میان دشمنان آمریکا ، یعنی ایران و چین و کره شمالی و روسیه و سوریه و عراق و کشورهای تابعه یک اتحاد اقتصادی-نظامی صورت میگرفت ، آمریکا سرجایش می‌نشست.
  • امیر ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    1 0
    خجالت بکشید . اویغور ها قومی مسلمان هستند که سرزمین سان تحت اشغال چینی های کمونیست ضد خدا است
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    چند وقت پیش بود که تصویر این چینی بعنوان اسیر در منطقه امرلی در سایت مشرق درج شده بود؟که !؟!؟!؟؟!
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    1 0
    کجای کارید؟در همین ایران بنیادهایی مانند .... در تهران و برخی شهرها اقدام به برگزاری کلاس می کنند. زندانیان تازه آزاد شده فتنه علنا به دنبال جامعه ی مدنی و تنش های اجتماعی هستند. دولت به خوبی این تنش ها رو دید ولی آقای یونسی به عنوان مجری این کار بیش از حد سیاست زده و منفعل عمل میکنه! بخش فرهنگی دولت هم که بسیار افتضاح.... اگر در فاز فرهنگی از تفکرات انحرافی شکست بخوریم در فاز سخت کار بسیار سنگین خواهد شد! غرب به شدت به دنبال چند قسمتی کردن جامعه ایرانه.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 0
    دمش گرم
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    0 1
    دولتی که عامل نیابتی غرب، یعنی اخوان‌المسلمین، را از قدرت کنار زد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    و اینگونه فرزندان آدم خون یکدیگر را میریزند ...
  • رزمنده سایبری ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    1 0
    فرقه های انحرافی شیعه http://jang-cyberi.blogfa.com/category/22
  • ابوالفضل ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    شما حالا واسه چی نگران چین شدی؟
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 1
    چین گشوره کمونیستیه یعنی بی دین شما غمه کمونیستا رو نخور باست بد نامی میاره مشرق جون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس