محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل موضع ایران و کوتاه نیامدن در موضوع ادامه فعالیت رآکتور آب سنگین اراک و حق غنی‌سازی اورانیوم، تعیین تاریخ دور بعدی مذاکرات تهران و ناظر سازمان ملل و همچنین بین ایران و 1+5، و لزوم اخراج ترکیه از ناتو و عضویت اسرائیل به جای این کشور برای تقویت موضع آمریکا و غرب در مذاکرات هسته‌ای می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق- سرخط اخبار ایران در رسانه‌های صهیونیستی به همراه گزیده‌ای از مهمترین مطالب آن در ادامه برای استفاده کارشناسان و مخاطبان محترم آمده است:

مشرق: محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه‌های انگلیسی‌زبان صهیونیست‌ها درباره ایران شامل موضع ایران و کوتاه نیامدن در موضوع ادامه فعالیت رآکتور آب سنگین اراک و حق غنی‌سازی اورانیوم، تعیین تاریخ دور بعدی مذاکرات تهران و ناظر سازمان ملل و همچنین بین ایران و 1+5، و لزوم اخراج ترکیه از ناتو و عضویت اسرائیل به جای این کشور برای تقویت موضع آمریکا و غرب در مذاکرات هسته‌ای می‌شود.

تایمز اسرائیل/ با توقف ظاهری مذاکرات هسته‌ای، ایران درباره رآکتور اراک رویکرد سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کرد

ایران و شش قدرت جهانی روز شنبه مشغول مداوای زخم‌هایی بودند که در مذاکرات هسته‌ای اخیر دیده بودند، اما دیپلمات‌ها و متخصصین هنوز هم امیدوار هستند که تا پیش از 20 ژوئیه به یک توافق تاریخی دست پیدا کنند.

با این حال، عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران روز یک‌شنبه گفت که تهران از خواسته خود در ادامه فعالیت رآکتور هسته‌ای اراک کوتاه نخواهد آمد، رآکتوری که می‌تواند به این کشور پلوتونیوم با درجه مناسب برای ساخت بمب بدهد. این مسئله ممکن است موجب توقف یا شکست کامل مذاکرات شود.

ایران در رسانه‌های صهیونیستی؛

به گزارش شبکه پرس‌تی‌وی، عراقچی اعلام کرد که اراک همچنان یک تأسیسات آب سنگین باقی خواهد ماند. موضوع تأسیسات اراک که به عقیده متخصصین تنها می‌تواند برای ساخت مواد مناسب برای بمب مورد استفاده قرار گیرد، موضوع بزرگی در اختلافات دو طرف بوده است.

در مذاکرات اخیر قرار بود دو طرف به توافقی موقت درباره بازمهندسی رآکتور اراک و تبدیل آن به یک تأسیسات آب سبک و یا کاهش محصول آن برسند، اما اظهارات عراقچی نشان می‌دهد تهران موضعی سخت‌گیرانه در این‌باره اتخاذ خواهد کرد. عراقچی همچنین تصریح کرد که اراک همچنان با توان 40 مگاوات فعالیت خواهد کرد و افزود که دفاع از حقوق ایرانیان خط قرمز این کشور در مذاکرات است.

جروزالم پست/ مخالفت ایران درباره رآکتور اراک و حق غنی‌سازی؛ مذاکرات متوقف شده است

در حالی که دور اخیر مذاکرات در وین بدون نشانی از پیشرفت به پایان رسید، تهران یک‌شنبه گفت که رآکتور تحقیقاتی اراک با توان 40 مگاوات به کار خود ادامه خواهد داد. غرب نگران است که این رآکتور برای ساخت پلوتونیوم به منظور ساخت بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

ایران در رسانه‌های صهیونیستی؛

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در اظهارات خود تصریح کرد که رآکتور اراک یک تأسیسات آب سنگین باقی خواهد ماند و بار دیگر تأکید کرد که ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را دارد. سرنوشت تأسیسات اراک که هنوز ساخت آن هم به پایان نرسیده، یکی از موضوعات اصلی مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی است.

یدیعوت آحارانوت/ گزارش: مذاکرات هسته‌ای ایران ماه ژوئن ادامه پیدا می‌کند

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در وین و از 16 تا 20 ژوئن برگزار خواهد شد. رسانه‌های ایرانی همچنین گزارش دادند که هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه به تهران سفر خواهد کرد تا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مقامات این کشور مذاکره کند.

ایران در رسانه‌های صهیونیستی؛

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مذاکرات بین ایران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل یک روز طول خواهد کشید و "13 اقدامی را خلاصه می‌کند که ایران به شکل‌های گوناگون در قالب همکاری با آژانس انجام داده است." مذاکرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران جدای از مذاکرات بین تهران و شش قدرت جهانی صورت می‌گیرد، اما این دو مکمل یک‌دیگر هستند، چون هر دو بر این نگرانی تمرکز دارند که ایران ممکن است به دنبال رسیدن به ابزار و تخصص لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای باشد.

تایمز اسرائیل/ ناتو ترکیه بیرون، اسرائیل داخل

اگرچه نقش ترکیه به عنوان جبهه جنوبی ناتو طی جنگ سرد مهم بود، اما این سازمان باید در عضویت این کشور تجدید نظر کند و اسرائیل را به عنوان جایگزینی ارزشمند برای ترکیه قرار دهد. اگر تهدید اصلی علیه اسرائیل، ایران و نظامی‌سازی برنامه هسته‌ای این کشور باشد، آن‌گونه که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بارها گفته است، عضویت اسرائیل در ناتو می‌تواند امتیازی بسیار ارزشمند برای بازدارندگی ایران و تقویت موضع آمریکا در مذاکرات کنونی باشد.

در حالی که ترکیه دارد علاقه خود به ناتو را از دست می‌دهد و بر خلاف ناتو و غرب، ایران را به عنوان تهدیدی علیه امنیت جهان نمی‌بیند، آن‌چه اسرائیل تهدید می‌داند دقیقاً با اهداف ناتو هم‌جهت است. موقعیت ژئواستراتژیک اسرائیل هم آن را به یک کاندید خوب برای جایگزینی پایگاه‌های ناتو تبدیل می‌کند که هم‌اکنون در ترکیه قرار دارند.

ایران در رسانه‌های صهیونیستی؛

با توجه به سیاست "همه برای یکی، یکی برای همه" ناتو، عضویت در این سازمان ظرفیت‌های بازدارندگی اسرائیل را بالا می‌برد و همچنین قدرت مذاکره جان کری وزیر خارجه آمریکا در مقابل روحانی رئیس‌جمهور ایران را نیز افزایش می‌دهد. خطر پاسخ نظامی ناتو به تعلل، فریب‌کاری و یا تقلب ایران در مذاکرات می‌تواند ورق را در این مذاکرات برگرداند و فشار بیش‌تری بر ایران بیاورد تا معامه‌ای را امضا کند که بیش‌تر مورد رضایت اسرائیل و غرب باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مسعود ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اگه اسراييل بخواد غلطي بكنه ايران ناتو و اينا حاليش نيست اسمونو رو سرشون خراب مي كنه هر سگي كه مي خاد باشه
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    این عکسی که گذاشتید نیروگاه آب سنگین نیست مال پتروشیمی اراکه نه آب سنگینش
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اسراییل باید نابود شود همین حالا...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس