بازی قرن

ستاره سرشناس آلمانی در دیدار نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۷۰ صحنه ای از غیرت و تعصب به نمایش گذاشت که برای همیشه در تاریخ فوتبال جهان ماندگار شد.

سرویس ورزش مشرق - یک دیدار در تاریخ جام جهانی به قدری معروف شده است که پس از گذشت ۵۲ سال فوتبال دوستان هنوز آن را فراموش نکرده اند. این دیدار مهیج علاوه بر داشتن گلهای زیاد موجب شد نام دو بازیکن در تاریخ فوتبال ثبت شود؛ جیووانی ریورا به خاطر زدن دو گل تاریخی و فرانتس بکن باوئر به خاطر بازی با کتف شکسته که در زیر شرح آن را خواهید خواند.

بکن باوئر بدون شک بزرگترین ستاره تیم ملی فوتبال آلمان است که با ۱۰۳ بازی ملی در پست دفاع آخر موفق به زدن ۱۴ گل شد. وی به همراه ماریو زاگالو تنها کسانی هستند که هم به عنوان بازیکن و هم سرمربی فاتح جام جهانی فوتبال شده است. قیصر فوتبال آلمان یکی از موفق ترین مدیران فوتبالی جهان به شمار می رود که سالهاست در بایرن مونیخ مشغول به کار است. وی دو بار نیز در سالهای ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ مردسال فوتبال اروپا شد.

اتفاقی ماندگار در "بازی قرن"
وقتی که در تاریخ ۱۷ ژوئن ۱۹۷۰ آرتورو یاماساکی مالدونادو داور اهل پرو، سوت بازی نیمه نهایی جام جهانی را به صدا درآورد فکر نمی کرد که این دیدار لقب "بازی قرن" را به خود اختصاص دهد.

دو تیم ایتالیا و آلمان در مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک به مصاف هم رفتند. این بازی در ورزشگاه آزتکا مکزیک برگزار شد و تنها بازی در تاریخ جام جهانی بود که ۵ گل در وقت های اضافه زده شد. دیدار دو تیم در ۹۰ دقیقه ۱-۱ مساوی به پایان رسیده بود.
 

فیلم شرح گلهای این دیدار مهیج را در زیر ببینید:

 دانلود

۹۰ دقیقه ابتدای دیدار به هیچ وجه در خور نام "دیدار قرن" نبود. ایتالیا در دقیقه هشتم با گل "روبرتو بونینسنیا" از حریف پیش افتاد و بعد از گل به دفاع جانانه پرداخت. آلمان‌ها به حملات خود افزودند و حتی فرانس بکن بائر معروف به "قیصر فوتبال" با کتف آسیب دیده به بازی ادامه داد تا در نهایت در آخرین دقایق بازی "کارل هاینز اشنلینگر" در دقیقه ۹۰ دروازه "آلبرتو زی" را که تا پیش از این دیدار تنها یک گل خورده بود باز کرد تا دو تیم به وقت‌های اضافه بروند.

 
بازی در وقتهای اضافه آغاز شد و در دقیقه ۹۴ گردمولر ۸ گله آلمان را پیش انداخت ولی در دقیقه ۹۸ "تارکیزیو بورن ئی" بازی را برابر کرد و دوباره در دقیقه ۱۰۴ "لوئیجی ریوا" ایتالیا را پیش انداخت اما این داستان در اینجا پایانی نداشت و در دقیقه ۱۱۰ دوباره "گرد مولر" ملقب به بمب افکن ژرمنها بازی را برابر کرد و تعداد گلهایش دورقمی شد و در حالی که هنوز گوینده تلویزیون آلمان داشت نام او را صدا می زد، "جیانی ریورا" که بیشتر نیمکت نشین بود و در این دیدار هم از ابتدای نیمه دوم به بازی آمده بود در دقیقه ۱۱۱ گل برتری ایتالیا را به ثمر رساند تا لاجوردی پوشان به یک پیروزی تاریخی و شگفت انگیز برسند.

یک اتفاق بی نظیر و ماندگار در «بازی قرن» +عکس و فیلم

فرانتس بکن باوئر و جیانی ریورا دو بازیکنی که نامشان با این بازی در تاریخ ثبت شد
 
پلاک یادبود این بازی در روبروی ورزشگاه "آزتکا" نصب شده و بر روی آن نوشته شده است: ورزشگاه آزتکا از تیم‌های ملی آلمان و ایتالیا برای بازی قرن که در جام جهانی ۱۹۷۰ درخشیدند تجلیل می‌کند.
 

یک اتفاق بی نظیر و ماندگار در «بازی قرن» +عکس و فیلم

اما در دیدار نهایی تیم خسته و فرسوده لاجوردی پوشان رمقی برای مهار بازیکنان تکنیکی و قدرتمند برزیل نداشت و به شکست  ۴ بر  ۱ تن دادند. آلمان هم با یک گل اروگوئه را برد و سوم شد.


جدا از زیبایی و پرگل بودن، اتفاقی تاریخی در این دیدار رقم خورد؛ در جریان بازی که برخی از آن به عنوان زیباترین بازی تاریخ جام جهانی یاد می کنند، فرانتس بکن باوئر دچار در رفتگی کتف شد ولی در حالی که طبق اعلام پزشکان باید از زمین بیرون می رفت پس از چند دقیقه مداوای اورژانسی دوباره به زمین بازگشت.
 

یک اتفاق بی نظیر و ماندگار در «بازی قرن» +عکس و فیلم

آلمان تعویض هایش را انجام داده بود و باید با یک بازیکن کمتر بازی را ادامه می داد اما بکن باوئر کتف مصدوم خود را بست و به بازی برگشت.
 

یک اتفاق بی نظیر و ماندگار در «بازی قرن» +عکس و فیلم

"قیصر" نتوانست باعث پیروزی تیمش شود اما به خاطر نکته سنجی یک روزنامه ورزشی آلمان در تاریخ ماندگار شد. عکاس روزنامه فوق صحنه ای را شکار کرد که نشان می داد بکن باوئر با یک دست کتف باندپیچی خود را گرفته و با پاهایش مشغول دریبل زنی است!
 

یک اتفاق بی نظیر و ماندگار در «بازی قرن» +عکس و فیلم

ستاره فوتبال آلمان به عنوان اولین بازیکن تاریخ فوتبال، با یک عضو شکسته تا پایان در میدان حضور یافت


 بکن باوئر بزرگترین موفقیت های خود را در سطح باشگاهی بابایرن مونیخ جشن گرفته و در طول ۱۲ سالی که در خدمت این باشگاه بوده، ۵ بار قهرمان بوندس لیگا، ۴ بار قهرمان جام حذفی آلمان و ۳ بار پیاپی هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.او مجموعاً ۱۰۳ بازی برای تیم ملی فوتبال آلمان انجام داده و ۵۰ بار هم به عنوان کاپیتان، این تیم را هدایت کرده، اگر چه بکن باوئر بدون داشتن بازوبند کاپیتانی هم یکی از راهبران بی قید و شرط در میدان محسوب می شد.
 

یک اتفاق بی نظیر و ماندگار در «بازی قرن» +عکس و فیلم

 
این قدرت و سلطه او به عنوان بازیکن در خود میدان بود که لقب "قیصر" (به آلمانی و انگلیسی: kaiser به معنی رهبر) را برای او به ارمغان آورد و سبب شد که او را بهترین فوتبالیست آلمان در قرن بیستم بدانند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عشق فوتبال ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    4 0
    مشرق عالی بود. ابتکار خلاقانه ای رو در پیش گرفتی و عاشقان فوتبال خارجی مثل من رو سیراب می کنی منتظر شاهکارهای بعدیت هستیم.
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    3 0
    بازی قرن ایران و آمریکا بود به گمانم؟
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    4 10
    بازيكناي امارات تو جام جهاني گل زدن ولي علي لابي با اونهمه ادعاش تو جام جهاين يه گل هم نزده ادعاشم ميشه بهترين گلزن جهانه.خخخخخخخخخخخخخخخ
  • میستر ک ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    23 1
    ببخشید شما گله ملخ هاتون رو فروختین اینترنت بخریدین بیاین اینجا نظر بدین؟یا شاید ملخهاتون خواب زمستونین؟
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    برار اون برای ما بود نه برای دنیا...
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    2 0
    اول همین بازی بازیه قرن شد بعد ایران و آمریکا رو بازی قرن اعلام کردن
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    2 0
    چند سال پیش در مقدماتی یه جام جهانی که اسم کشورش یادم نیست آندرانیک تیموریان هم با دست شکسته پاس گل داد رفتیم جام جهانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس