شوماخر

در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ خروج شوماخر از دروازه و خطای وی بر روی باتیستون باعث آسیب دیدن این بازیکن فرانسوی در بازی فرانسه و آلمان شد. از این حرکت بعنوان وحشیانه ترین خطای تاریخ فوتبال یاد می‌شود.

سرویس ورزش مشرق _ در تاریخ فوتبال همیشه دروازه بانان مشهوری بوده اند که هر یک به دلیلی در خاطر هواداران فوتبال مانده اند و می توان گفت همان گونه که پست دروازه بانی یک پست خاص در فوتبال است، دروازه بانان نیز از ویژگی های خاصی برخوردارند.

یکی از این دروازه بانان ماندگار تاریخ فوتبال "هارالد شوماخر" معروف به "تونی شوماخر" دروازه بان اسبق تیم ملی فوتبال آلمان غربی است که در جام جهانی ۱۹۸۲ نام خود را برسر زبانها انداخت.

شوماخر که در دو دوره جام جهانی فوتبال نایب قهرمان شده است پس از شکست در فینال ۱۹۸۶ اعلام کرد که در جام جهانی ۱۹۹۰ برای بار سوم شرکت خواهد کرد و این بار موفق به کسب مقام قهرمانی خواهد شد. اما وی در سال ۱۹۸۷ کتابی نوشت و مدعی شد ۹۰ درصد بازیکنان آلمانی از مواد مخدر و مواد نیروزا استفاده می کنند و پس از آن هرگز در تیم ملی آلمان انتخاب نشد و فوتبالش را در ترکیه ادامه داد.

اما سوژه گزارش این قسمت ما خطای وحشتناک شوماخر روی باتیستون مدافع فرانسه است که وی را مشهور کرد:

بازی کلاسیک نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا بین فرانسه و آلمان غربی، یکی از زیباترین بازی‌های تاریخ جام‌های جهانی از آب درآمد. در آن بازی پلاتینی با نبوغ بالایش هر چه در توان داشت رو کرد. اوج خلاقیت او در ارسال پاسی دقیق برای هم‌تیمی‌اش پاتریک باتیستون بود که موجب تک به تک شدن او با تونی شوماخر، دروازه‌بان جنجالی و بزرگ ژرمن‌ها شد. باتیستون می‌توانست کار را تمام کند ولی شوماخر پیش‌دستی کرد و با زدن یک ضربه سنگین به بازیکن فرانسوی، همه را یاد «چاک نوریس»، رزمی‌کار بزرگ اروپایی و بازیگر فیلم‌های حادثه‌ای انداخت:

شوماخر از دورازه بیرون آمد و در حالی که هنوز چند متری با هم فاصله داشتند باتیستون به توپ ضربه زد و ضربه اش به بیرون رفت ولی شوماخر به شکل ناجوانمردانه و بسیار خشنی بر روی سر بازیکن فرانسوی پرید و باتیستون سه تا از دندانهایش شکست و به حالت اغما فرو رفت. میشل پلاتینی در مود این صحنه گفته بود« من به شدت ترسیده بودم چون باتیستون اصلا حرکت نمی کرد و فکر کردم که او مرده است.»

 بعد از این صحنه باتیستون را به بیمارستان منتقل می کنند و از همه جالب تر این که واکنش داور مسابقه در قبال این حرکت اعلام ضربه دروازه بوده است!

مادر باتیستون بعدها گفت هرشب شوماخر را نفرین می کرده است.

وحشیانه‌ترین خطای تاریخ جام جهانی +عکس و فیلم

بعدها تمامی کارشناسان داوری بدون شک حکم به اخراج شوماخر بعنوان کمترین جریمه ممکن می دادند ولی عدالت رعایت نشد و فرانسه آن بازی را در حالی که ۳-۱ از آلمان غربی جلو بود ۳-۳ مساوی کرد و با ضربات پنالتی که شوماخر در آن نقش کلیدی داشت آن بازی را به آلمان واگذار کرد تا فرانسه با ستاره‌های بزرگی مثل پلاتینی، آلن ژیرس، ژان تیگانا و لویی فرناندز چشم به راه یک جام‌جهانی دیگر باشد. ایتالیا در فینال مقابل آلمان قرار گرفت و این تیم را ۳-۱ شکست داد و قهرمان شد.

همانطور که در بالا نیز گفته شد بعدها شوماخر بخاطر نوشتن یک کتاب جنجالی از تیم ملی آلمان و حتی لیگ باشگاهی این کشور کنار گذاشته شد و مجبور شد سالهای آخر بازیش را در فوتبال ترکیه دنبال کند.

شرح ماجرا از زبان خود شوماخر:

شوماخر در مورد بازی معروف نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ می گوید:" من در این دیدار بازیگر نقش منفی بودم، بازی نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ مقابل فرانسه برای من به عنوان یک بازی بزرگ و البته یک دیدار دراماتیک در کارنامه فوتبالی ام به ثبت رسیده است و در ذهنم باقی خواهد ماند. دیداری که در آن ما تا پایان جنگیدیم و در ضربات پنالتی پیروز شدیم تمام این فراز و فرود ها و حساسیت بالای بازی چیزهایی است که شما تنها یک بار می توانید در زندگی تجربه کنید."
 

وحشیانه‌ترین خطای تاریخ فوتبال +فیلم و تصاویر// نرود

" این بازی در هشتم جولای ۱۹۸۲ برگزار شد ابتدا پیر لیتبارسکی در دقیقه ۱۷  ما را از فرانسه پیش انداخت اما ستاره فرانسوی ها میشل پلاتینی از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی کشاند. این طبیعی بود که در نیمه نهایی جام جهانی برای پیروزی بجنگیم اما در دقیقه ۶۰ بازی بود که من ناخواسته به یک چهره زشت بدل شدم."

" من همیشه یک دروازه بان تهاجمی بودم و توپ های پشت مدافعان را با خروج از محوطه جریمه جمع می کردم اما اتفاقی که افتاد دقیقا به این صورت بود توپ بلند از فرانسوی ها پشت دفاع ما فرود آمد و من برای دفع آن از دروازه خارج شدم و توپ را زودتر از پاتریک باتیستون مهاجم فرانسه دیدم برای زدن توپ به هوا پریدم اما ناگهان متوجه حضور وی شدم اما دیگر دیر شده بود و برخورد بیرحمانه ای در قوس محوطه جریمه با هم داشتیم."
 

وحشیانه‌ترین خطای تاریخ فوتبال +فیلم و تصاویر// نرود

" شما باید بپذیرید که این برخورد عمدی نبود و پاتریک در ملاقاتی که با هم داشتیم من را بخشید. برای رفتاری که داشتم متاسفم. بلافاصله پس از بازی یک خبرنگار به من گفت دو تا از دندان های او شکسته است و من خوشحال شدم زیرا انتظار مصدومیت شدیدی تری را داشتم به همین دلیل به او گفتم هزینه ی دندان جدید او را پرداخت می کنم. البته این صحبت معنای بدی پیدا کرد اما  من آن را بدون منظور مطرح کرده بودم."

" اما به بازی برگردیم، قطعا این دیدار یکی از بزرگترین بازی ها در تاریخ جام جهانی بود. یک هیجان واقعی را می توانستید در این دیدار تجربه کنید. گل های ماریو ترسور و آلن ژیرس با نتیجه ۳ بر ۱ از ما پیش افتادند و من فکر می کردم که به پایان رسیدیم اما دوستانم با قدرت به بازی برگشتند. آنچه که در نیمه دوم وقت های اضافه انجام شد وصف ناپذیر است. گل اول را رومینیگه به ثمر رساند و با ضربه کلاوس فیشر بازی را ۳ بر ۳ به تساوی کشاندیم و برای تعیین فینالیست بازی به ضربات پنالتی کشیده شد."

" در ضربات پنالتی می دانستم برای اینکه به پیروزی برسیم باید یک یا دو ضربه را مهار کنم. اما پنالتی سوم را اولی اشتیلکه از دست داد و این کار را برایم دشوار کرد. اما همانگونه که فکر می کردم توانستم پنالتی چهارم و ششم فرانسوی ها را مهار کنم تا با نتیجه ۵ بر۴ در ضربات پنالتی پیروز شویم و به فینال راه پیدا کنیم هر چند که شکست مقابل ایتالیا مانع از قهرمانی ما شد."
 

وحشیانه‌ترین خطای تاریخ فوتبال +فیلم و تصاویر// نرود

هارالد "تونی" شوماخر از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ در مجموع ۴۶۴ بازی بوندس لیگایی در کارنامه دارد. او با پیراهن کلن، شالکه، دورتموند و بایرن در لیگ اول آلمان بازی کرده است. بیشتر افتخارات وی به باشگاه کلن باز می گردد او با این باشگاه  در سال ۱۹۷۸ قهرمان بوندس لیگا شد و در سال های ۱۹۷۷، ۱۹۷۸ و ۱۹۸۳ موفق شد با پیراهن کلن قهرمانی در جام حذفی را تجربه کند. در سال ۱۹۹۶ نیز با پیراهن دورتموند قهرمانی در بوندس لیگا را کسب کرد از افتخارات او در عرصه ملی می توان به نائب قهرمانی در جام های جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶، قهرمانی در جام ملت های اروپا در سال ۱۹۸۰ اشاره کرد. او همچنین در جام جهانی ۱۹۸۶ به عنوان دومین بازیکن برتر جام نیز دست یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    1 1
    دروغ ننویس
  • سعید رضایی تنظیم کننده مشهد IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    6 0
    از خطای کعبی روی فیگو هم بد تر داشته ایم؟؟ خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس