کری در جلسه استماع كنگره گفت: اگر ایران هر بخشی ...

به گزارش گروه بین الملل مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه طبق برنامه قبلی برای توضیح در مورد توافق هسته‌ای موقت با ایران به مجلس نمایندگان رفت.

در ابتدای این جلسه «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به انتقاد از توافق ژنو پرداخت و گفت این توافق به صورت غیررسمی حق ایران برای غنی‌سازی را به رسمیت شناخته است، در حالی که به عقیده مجلس نمایندگان ایران نباید اجازه غنی‌سازی داشته باشد.

وی همچنین گفت: تعهد آمریکا برای کاهش برخی تحریم‌ها بر اساس توافق موقت، موجب شده است تا رژیم تحریم‌ها در معرض خطر قرار گیرد.

رویس علاوه بر این به تداوم مواضع ضدآمریکایی در ایران اشاره کرد و گفت: اکنون شعارهای «مرگ بر آمریکا» از سوی مقامات ایرانی هم گفته می‌شود. وی در ادامه ایران را به حمایت از تروریسم، حمایت از نظام سوریه و تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم کرد.

در ادامه «الیوت انجل» نماینده جمهوری‌خواه حامی افزایش تحریم‌های ضد ایرانی، تصریح کرد که توافق ژنو باید طوری طراحی می‌شد که ایرانی‌ها دستکم در حالی که مذاکرات در جریان است، غنی‌سازی را به طور کامل تعلیق کنند.

وی همچنین گفت: امیدوار است آنطور که کری ادعا می‌کند، تحریم‌های برداشته‌شده قابل بازگشت باشند. وی از دولت آمریکا خواست به شرکت‌ها نسبت به عجله کردن در نزدیک شدن به ایران و نادیده گرفتن تحریم‌ها هشدار دهند. انجل برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای سه متحد اصلی آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل، عربستان و امارات دانست و گفت باید این برنامه را محدود کرد.

توافق با ایران امنیت ملی آمریکا و همچنین امنیت اسرائیل را بهبود می‌بخشد

کری در پاسخ به این اظهارات ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتواند نگرانی‌های کنگره را برطرف کند، گفت: رئیس‌جمهور اوباما و من بسیار در تعهد خود کاملا صریح بوده‌ایم که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد... این در صدر سیاست خارجی ما قرار داشته است.

وی در پاسخ به سوالی که به عنوان نام این جلسه مطرح شده بود، گفت: بله، این توافق امنیت ملی آمریکا را بهبود می‌بخشد... همچنین امنیت اسرائیل و کشورهای منطقه خلیج را. اما چطور؟ این توافق برای اولین بار در نزدیک حدود 10 سال توسعه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و برخی بخش‌های آن را به عقب برمی‌گرداند. همچنین امکان بازرسی‌های بسیار گسترده را فراهم می‌کند... در حالی که ما برای رسیدن به توافقی جامع بحث می‌کنیم، تا تمام نگرانی‌های خود را برطرف کنیم، می‌دانیم که ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش نمی‌دهد.

ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش نخواهد داد/نیروگاه اراک برای ما غیرقابل قبول است

بنا بر این توافق، ایران تمام ذخایر اورانیوم 20درصد خود را بی‌اثر می‌کند. یعنی آن چیزی که نخست‌وزیر نتانیاهو در سازمان ملل روی یک تصویر نقاشی شده نشان داد، اکنون از 200 کیلوگرم به صفر می‌رسد. ایران همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش نخواهد داد. همچنین میزان دسترسی‌ها برای بازرسی به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا می‌کند... ما خواهیم توانست به نطنز سرکشی کنیم، می‌توانیم هر ماه به تأسیسات اراک برویم، بازرسی کنیم و متوجه شویم که آیا آن‌ها به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، یا نه. ایران توافق کمک می‌کند تا اطمینان یابیم ایران از مذاکرات به عنوان پوششی برای پیشبرد مخفیانه برنامه هسته‌ای خود استفاده نمی‌کند. نیروگاه اراک برای ما غیرقابل قبول است. ما در گام اول توانستیم از آغاز به کار آن، تزریق مواد و همچنین نصب قطعات نصب‌نشده جلوگیری کنیم.

داشتن یک نیروگاه آب سنگین برای ایران، غیرقابل قبول است

وی در ادامه گفت: این تنها یک گام اول است، و بر اساس گام آخر که آمریکا دید واضحی از آن دارد، داشتن یک نیروگاه آب سنگین برای ایران، غیرقابل قبول است و آن‌ها نمی‌توانند چنین نیروگاهی داشته باشند.

ایران تنها به 7 میلیارد دلار از درآمدهای خود دسترسی پیدا می‌کند

کری در مورد امتیازهای دریافت‌شده از سوی ایران هم گفت: در هفته‌های اخیر ارقام بسیار بزرگی را در رسانه‌ها شنیده، اما هیچ‌یک از این‌ها درست نیست و ایران تنها به 7 میلیارد دلار از درآمدهای خود دسترسی پیدا می‌کند.

وی بار دیگر تأکید کرد که باید در نظر داشت که تحریم‌ها یک هدف نیستند، بلکه ابزاری هستند برای آنکه ایران را به میز مذاکره بیاورند. 

آمریکا همچنان به اجرای دقیق و قاطعانه تحریم‌ها ادامه می‌دهد

کری تصریح کرد که آمریکا همچنان به اجرای دقیق و قاطعانه تحریم‌ها ادامه می‌دهد. وی به همه شرکت‌های آمریکایی و بین‌المللی هشدار داد که هرگونه اقدامی در راستای نقض تحریم‌ها می‌تواند برای آن‌ها تبعات داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: تمام تحریم‌های مربوط به وضعیت حقوق بشر، حمایت از تروریسم، حمایت از رژیم سوریه پابرجا خواهند ماند... تنها بخش بسیار کوچکی از تحریم‌های ایران آن هم به صورت برگشت‌پذیر حذف می‌شود. اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، کاهش تحریم‌ها لغو می‌شود. ایران تنها 7 میلیارد دلار دریافت می‌کند که در برابر اقتصاد تریلیون دلاری آن‌ها رقم ناچیزی است. این رقم ناچیزی در برابر بیش از 100 میلیارد دلاری است که تنها در بخش نفتی از سال 2012 به بعد ما آن‌ها را از درآمد آن محروم کرده‌ایم.

آمریکا و دیگر اعضای 1+5 به انجام توافق ژنو متعهد هستند

کری در ادامه به تشریح بندهای مربوط به امتیازهای دریافتی ایران پرداخت و گفت: ایران 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را در اختیار خواهد داشت که این رقم نه به صورت یکجا بلکه به صورت اقساطی دریافت می‌کند. وی تصریح کرد که آمریکا و دیگر اعضای 1+5 به انجام توافق ژنو متعهد هستند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن همچنان با توجه به تاریخچه «فریبکاری» ایرانی‌ها، به آن‌ها بی‌اعتماد است، گفت: در این قرارداد آمده است که «تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، هیچ‌چیز مورد توافق نخواهد بود».

وی همچنین گفت: در این توافق آمده است که همه‌چیز بر اساس «تعاریف متقابل است، اگر ما با آن موافقت نکنیم»، این اتفاق نمی‌افتد.

افزایش تحریم‌های جدید علیه ایران، «اتحاد میان اعضای 1+5» را از بین می‌برد

کری با بیان اینکه در حال حاضر فرصتی برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه هسته‌ای به وجود آمده، گفت: اکنون 2 راه وجود دارد، یکی حل مسالمت‌آمیز و رفع نگرانی‌های بین‌المللی و راه دوم ادامه تخاصم که ممکن است به درگیری بیانجامد، که این راه تبعاتی دارد. وی همچنین تصریح کرد که نگران افزایش تحریم‌های جدید علیه ایران، «اتحاد میان اعضای 1+5» را از بین ببرد. وی تأکید کرد که اگر ایران به تعهدات خود پایبند نباشد، کنگره می‌تواند در عرض یک هفته تحریم‌های جدیدی وضع کند.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه تحریم‌ها خود هدف نبوده بلکه تنها برای تحت فشار قرار دادن ایران وضع شده، به نمایندگان کنگره یادآوری کرد که 6 ماه به زودی سپری می‌شود و در آن زمان می‌توان فهمید که آیا می‌توان به توافق جامع دست یافت یا نه.

آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران همکاری بسیار نزدیکی با اسرائیل داشته است

وی با اشاره به دیدارهای خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، گفت: آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران همکاری بسیار نزدیکی با اسرائیل داشته است.

کری توافق ژنو را بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: این توافق زمان گریز ایران را به میزان بسیار زیادی افزایش داده است.

بند آخر توافقنامه غنی‌سازی ایران را به «نیاز آن‌ها» محدود می‌کند

وی در پاسخ به سوالی در مورد حق ایران برای غنی‌سازی و اشاره به این موضوع در توافق ژنو، گفت: بند آخر این توافق غنی‌سازی ایران را به «نیاز آن‌ها» محدود می‌کند و این به این معنی است که می‌توان در مورد نیاز آن‌ها بحث کرد.

وی همچنین گفت: آمریکا می‌تواند در مورد میزان ذخایر اورانیوم ایران هم نظر خود را اعلام کند و همه این موضوعات باید مورد توافق قرار گیرد. وی با اشاره به مجوزهای توافق ژنو برای افزایش بازرسی‌ها حتی از معادن ایران، در مورد حق غنی‌سازی گفت: من پیش از این هم گفتم که در «ان‌پی‌تی» هیچ اشاره‌ای به حق غنی‌سازی نشده است، البته این حق رد هم نشده است، در حقیقت «ان‌پی‌تی» در مورد آن سکوت کرده است.

ایران پیش از رسیدن به توافق نهایی باید قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند

کری افزود: شما در هر مذاکره‌ای می‌توانید یک «لیست خواسته‌ها» داشته باشید و در عین حال لیستی از آنچه که واقعا می‌توانید به آن دست پیدا کنید. ایرانی‌ها به ما می‌گویند 17 کشور برنامه هسته‌ای دارند و 4 تا 5 تای آن‌ها می‌توانند غنی‌سازی کنند، چرا ما نتوانیم. در مورد تحریم‌ها هم باید بگویم شما در یک مذاکره باید تعادلی ایجاد کنید، بین آنچه که می‌گیرید و آنچه که می‌دهید. آنچه که ما کردیم این بود که امنیت اسرائیل را افزایش دادیم. آن‌ها دیگر نمی‌توانند عربستان را تهدید کنند.

وی در مورد برنامه موشکی ایران هم گفت: ما معتقدیم که این توافق طوری تنظیم شده است که ایران پیش از رسیدن به توافق نهایی باید قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند. این قطعنامه‌ها موضوع موشک‌های بالستیک ایران را نیز در بر می‌گیرد.

اختلافات موجود با اسرائیل تاکتیکی است

انجل در ادامه بار دیگر سوال خود از کری را تکرار کرد و گفت: ایران باید بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت دستکم در حین مذاکرات غنی‌سازی خود را متوقف می‌کرد. وی همچنین گفت: اسرائیل، عربستان و امارات، ایران را تهدیدی برای بقای خود می‌دانند و از این توافق نیز خرسند نیستند، چرا آن‌ها از این توافق خوششان نمی‌آید؟

کری در پاسخ به این سوال با بیان اینکه امارات از این توافق حمایت کرده، گفت: در دیدار با وزیر خارجه این کشور، ابوظبی به حمایت از توافق پرداخته است. علاوه بر این، به گفته کری، وی در سفر خود به عربستان، برای مقامات عربستانی نیز این توافق را تشریح کرده و آن‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که این توافق به موفقیت برسد. وی در مورد موضع «بنیامین نتانیاهو» نیز گفت اختلافات موجود با اسرائیل تاکتیکی است.

کنگره می‌تواند در یک هفته تحریم‌های جدیدتری تصویب کند

وی در پاسخ به سوال مجددی در مورد تحریم‌ها، گفت: اطمینان دارم که ایرانی‌ها در حال حاضر در حال گوش کردن به صحبت‌های ما هستند، می‌دانم که آن‌ها می‌دانند آمریکا جدی است.

کری همچنین بهبود روابط با ایران را با بهبود روابط آمریکا با چین و شوروی مقایسه کرد و گفت: دولت با نگاهی واقع‌بینانه در حال پیشروی است. وی تأکید کرد که ایرانی‌ها می‌دانند که اگر به توافق پایبند نباشند، تحریم‌ها تشدید می‌شوند. وی تأکید کرد که کنگره می‌تواند در یک هفته تحریم‌های جدیدتری تصویب کند و زمانی هم که دولت به کمک سنا نیاز داشته باشد، از سنا می‌خواهد تا وارد عمل شود.

وی با اشاره تأثیرات تحریم‌ها، گفت: این تحریم‌ها بر مردم ایران هم تأثیر گذاشته و موجب شد تا آن‌ها به امید اینکه وضعیت زندگی‌هایشان تغییر می‌کند، به استقبال تیم مذاکره‌کننده بروند.

کری در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان که توافق ژنو را «توافقی بد» خواند و گفت بحث توان موشکی ایران در توافق مد نظر قرار نگرفته و همچنین «حق نامشروع غنی‌سازی» به آن‌ها داده شده، به جرایمی که وزارت خزانه‌داری این کشور برای ناقضان تحریم‌های ایران در نظر گرفته، اشاره کرد و گفت با اظهارات وی در مورد اینکه رژیم تحریم‌ها تضعیف شده و شرکت‌های بین‌المللی قصد نزدیک شدن به ایران را دارند، مخالف است.

اوباما متعهد است که اگر این توافق شکست بخورد، فشارها را افزایش می‌دهد

در ادامه یکی دیگر از نمایندگان به اثرات مثبتی که توافق ژنو بر اقتصاد ایران داشته اشاره کرد و گفت در این مدت ارزش ریال ایران افزایش یافته و شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای به ورود به بازار ایران نزدیک شده‌اند. وی همچنین گفت دولت‌ها همواره به افزایش تحریم‌ها مخالف بوده‌اند و مخالفت کنونی کاخ سفید هم چیز جدیدی نیست. وی همچنین مدعی شد ایران تا پایان دوره 6 ماهه قادر خواهد بود اورانیوم کافی برای 4 بمب اتمی را تولید کند.

کری در پاسخ به این اظهارات گفت: دولت با تحریم‌ها مخالف نبوده است، بلکه با زمانبندی تحریم‌ها مخالف بوده، چراکه می‌خواسته امکان مذاکره فراهم باشد... من به اینجا آمده‌ام تا بگویم، رئیس‌جمهور متعهد است که اگر این توافق شکست بخورد، فشارها را افزایش می‌دهد. من از شما می‌خواهم که فعلا این کار را نکنید، به خاطر روابطی که با 1+5 داریم. به شما اطمینان می‌دهم که ما با شما هستیم، اگر آن‌ها بخواهند سانتریفیوژ‌های جدیدی راه بیاندازند، تحریم‌های شدیدتری اعمال خواهیم کرد.

مذاکرات ژنو تنها به موضوع هسته‌ای محدود بود

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت: مذاکرات ژنو تنها به موضوع هسته‌ای محدود بود و آمریکا نمی‌خواست چنین موضوعاتی را در ازای توافق هسته‌ای گرو بگیرد و از آن استفاده کند. با این حال وی تأکید کرد که آمریکا با استفاده از کانال‌های پشت صحنه و همچنین راه‌های دیگر به تلاش برای بهبود وضعیت حقوق بشر ادامه می‌دهد.

وی افزود: ما مشکلات زیادی با ایرانی‌ها داریم، آن‌ها از حزب‌الله حمایت می‌کنند، آن‌ها از رژیم سوریه حمایت می‌کنند، از تروریسم حمایت می‌کنند... ما مشکلات جدی با آن‌ها داریم، اما موضوع هسته‌ای اکنون اصلی‌ترین موضوع است که برای امنیت اسرائیل و منطقه نیز دارای اهمیت است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تشخیص پیشرفت روند توافق و همچنین احتمال درخواست تمدید زمان 6 ماهه گفت: ما به شما و مردم آمریکا پاسخگو هستیم، ما نزد شما خواهیم آمد و در زمان‌های مناسب توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. نمی‌توانم بگویم چه اتفاقی خواهد افتاد، اما امیدوارم این روند حتی زودتر از زمان از پیش اعلام‌شده پیش برود... اگر به زمان بیشتری نیاز بود و واقعا احساس کردیم پیشرفت کرده‌ایم و در مسیر درستی قرار داریم، ممکن است بار دیگر نزد شما بیاییم و وقت بخواهیم. اما من امیدوارم و تصور می‌کنم که این اتفاق نیفتد.

دولت آمریکا در توافق متعهد شده است که از تصویب تحریم‌های تازه جلوگیری کند

به گزارش فارس،کری با اشاره به اینکه تصویب تحریم‌های جدید حتی اگر زمان اجرای آن در آینده باشد، برای روند مذاکرات مضر است، گفت: دولت در توافق متعهد شده است که از تصویب تحریم‌های تازه جلوگیری کند. وی تأکید کرد که کاخ سفید نمی‌خواهد با تصویب تحریم‌های جدید بهانه و توجیهی برای نقض تعهد به ایرانی‌ها بدهد.

 وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان که گفت این توافق به ایران اجازه ادامه فعالیت‌های هسته‌ای، تحقیقات و توسعه و همچنین برنامه موشکی را می‌دهد، و این موضوع مایه نگرانی مردم و متحدان آمریکاست، در مورد خط قرمزهای آمریکا گفت: واضح است، ما باید از دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم... آن‌ها در سال 2003 تنها 164 سانتریفیوژ داشتند، اما اکنون همانطور که وزیر خارجه ظریف گفته 19 هزار سانتریفیوژ دارند. برنامه هسته‌ای آن‌ها در حال گسترش بود، امنیت اسرائیل و تمام کشورهای منطقه در معرض خطر بود و ما باید برای آن کاری می‌کردیم... آن‌ها اکنون نمی‌توانند چنین کاری کنند، چون برای ساخت سلاح هسته‌ای به اورانیوم با غنای بالا نیاز دارند.

اگر ایران غنی‌سازی محدودی هم داشته باشد، نخواهد توانست آن را به یک برنامه تسلیحات اتمی تبدیل کند

یکی از نمایندگان با بیان اینکه توافق ژنو حق غنی‌سازی را به ایران داده است، گفت این کار می‌تواند موجب به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه شود. وی همچنین ایران را به استفاده از روش کره شمالی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد.

کری در این مورد گفت: آن‌ها اکنون نزدیک به 19 هزار سانتریفیوژ دارند که در وضعیت نهایی اگر هم قرار باشد همچنان به کار خود ادامه دهند، دیگر به این تعداد نخواهند بود... همچنین ما محدودیت‌های زیادی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم، این برنامه باید مورد توافق طرفین باشد و همچنین نظارت زیادی بر آن باشد... این را هم باید بگویم که اگر آن‌ها غنی‌سازی محدودی هم داشته باشند، نخواهند توانست آن را به یک برنامه تسلیحات اتمی تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه توافق ژنو یک «گام اول» است، افزود: هدف از این توافق افزایش امنیت خود و متحدان بود. کری همچنین تأکید کرد که آمریکا دیگر در تله‌ای نظیر آنچه که در مورد کره شمالی رخ داد، نخواهد افتاد.

بازرسان آژانس می‌توانند به صورت هفتگی از تأسیسات فردو و نطنز و به صورت ماهانه از تأسیسات اراک بازدید کنند

کری در مورد نحوه انجام بازرسی‌ها هم گفت: بازرسان آژانس این اجازه را خواهند داشت تا به صورت هفتگی از تأسیسات فردو و نطنز و به صورت ماهانه از تأسیسات اراک بازدید کنند. وی افزود به طور کلی سطح بازرسی‌ها به میزان زیادی افزایش یافته است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان حامی گروهک منافقین که ایران را به تلاش برای نابودی اسرائیل و آمریکا متهم کرد، گفت: مواضع عمومی ایران این است که نه، آن‌ها همچنان به تهدید ادامه می‌دهند. فکر می‌کنم آن‌ها به اظهارات خطرناک، تهدیدآمیز و به شدت غیرسازنده ادامه می‌دهند. اما افراد زیادی در دنیا هستند که حرف‌های تهاجمی می‌زنند، اما آن‌ها را انجام نمی‌دهند. البته ما تهدید ایران را جدی می‌گیریم و متعهد هستیم که از دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.

وی همچنین تأکید کرد: آنچه که من مدت‌ها قبل آموخته‌ام این است که پیش از آنکه بخواهید ملتی را وارد یک جنگ کنید، باید اول تمام راه‌های دیگر را آزموده باشید، و حالا ما در حال آزمودن دیپلماسی هستیم.

ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) اوایل این ماه بعد از مدت‌ها مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. طبق این توافق، طی 6 ماه آینده برنامه هسته‌ای ایران و در مقابل رژیم تحریم‌ها در سطح فعلی باقی می‌ماند. طرفین در این مدت تلاش خواهند کرد به توافقی دائمی دست پیدا کنند.

گروهی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی جمهوری‌خواه دارد، در تلاشند تا طرحی را به تصویب برسانند که اختیارات کاخ سفید در توافق نهایی با ایران را به شدت محدود می‌کند. موضوع تداوم غنی‌سازی در خاک ایران از جمله مواردی است که ممکن است مجلس نمایندگان پذیرش آن از سوی کاخ سفید را ممنوع کند.

در عین حال، سران سنای آمریکا نیز قصد دارند پیش از آغاز سال نوی میلادی طرح افزایش مشروط تحریم‌های ایران را بررسی کنند. سنا اعلام کرده است این تحریم‌ها در صورتی اجرایی می‌شوند که ایران تعهدات خود در توافق را نقض کند.

کاخ سفید مخالفت خود با چنین اقداماتی را اعلام کرده و آن را بسیار غیرسازنده دانسته است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه از سوی مجله تایم منتشر شد، گفته است تصویب این تحریم‌ها حتی اگر اجرای آن مشروط باشد، به معنی لغو تمام توافقات خواهد بود.

نقض توافقنامه ژنو از سوی ایران واکنش نظامی آمریکا را در پی دارد 

از سویی دیگر تسنیم این گونه نوشت: همچنین وزیر امور خارجه ادامه داد: « رئیس جمهور اوباما و من همانند اعضای این کمیته کاملا شفاف و واضح بودیم: ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد. این نکته محوری سیاست خارجی رئیس جمهور است. ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد و این دستور کار در اولویت برنامه امنیت ملی آمریکا قرار دارد.»

 وی در این جلسه گفت:اگر ایران هر بخشی از این توافقنامه را نقض کند، همه پیشرفت ها متوقف می شود و آمریکا می تواند به صورت نظامی پاسخ دهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 117
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 45
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    بله دیگه اهداف مذاکره شش ماه آینده هم مشخص شد برنامه موشکی ایران البت ما باید لبخند بزنیم تا مبدا آمریکا از ما ناراحت بشه کری نگران نباش تو این شش ماه به همه ی آرزوهای سی سالتون میرسید حزب الله سوریه برنامه موشکی ایران و .... مافقط لبخند میزنیم تا ناراحت نشین!!
  • اميد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    "ایران پیش از رسیدن به توافق نهایی باید موضوع موشک‌های بالستیک را نیز در حل كند." حضرت آقا چندين مرتبه اين موضوع را گوش زد كرد كه بعد از هسته اي نوبت موشكها، حقوق بشر و... خواهد بود. ولي كو گوش شنوا در دولت
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ...خوردی... و ... مرتیکه یانکی...
  • مرادی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    امریکا و هم پیمانانش در منطقه بدانند علیه ایران هیچ غلطی نخواهند کرد مرگ بر امریکا
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    آمریکایی ها رویا هاشون رو تعریف میکنن... خودشونم میدونن واقعیت چیز دیگست.... اوباما هم این مطلب رو اذعان کرد....
  • امین ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    آگه واقعا این مسائل راست باشه و دولت آقای روحانی واقعا همچین امتیازهایی داده باشه واقعا بی غیرتن...خون همه شهدای هسته ای رو پایمال کردن
  • جان خری ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ما را ز سر بریده میترسانی؟ برو بچه برو این حرفها رو بیخ گوش آل سعود و یهودیا بزن تا بترسن بخدا برای نبرد با صهیونیست جماعت لحظه شماری میکنم بی پدر و مادر مگه دستم بهتون نرسه، روی القاعده رو سفید میکنم.
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مبارك است اقاي ظريف
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    "...آنچه که من مدت‌ها قبل آموخته‌ام این است که پیش از آنکه بخواهید ملتی را وارد یک جنگ کنید، باید اول تمام راه‌های دیگر را آزموده باشید، و حالا ما در حال آزمودن دیپلماسی هستیم." امیدوارم اشتباه کنم اما با این طرز تفکر طرف آمریکایی ،اگه قرار باشه حمله ای به ایران بشه ، احتمال بسیار زیاد تو دوره روحانی انجام میشه....
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    چرا دولتمردان ما باید از خود ضعف وترس نشون بدن که دشمن برای ما شاخ وشانه بکشه
  • mohsen ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    down the USA bezan like ru
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    death to america....
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    بعد از صحبت اقاي ظريف در رابطه با با توان نظامي ايران، امريكاييها فهميدند كه اين دولت را بايد تهديد نظامي كرد چون ترسوو و از هيمنه امريكا مي ترسه، هر ادمي جاي امريكاييها بود بعد از سخن جناب ظريف همين كار را مي كرد
  • حزب الله پیروز است ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    این مثل روز روشن بود قبل باج ژنو بهانه ای برای اجماع نظامی علیه ایران وجود نداشت اما الان یا باید نوکر بشیم یا دنیا میریزه سرمون! ما از جنگ نمیترسیم ولی احمدی نژاد دنیا رو علیه ما کرد یا جناب حقوقدان؟!
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    دولتمردان ما هم که فعلاً در حال درک کردن اوباما و جان کری هستند!
  • کورش ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    گروهی ساده لوح هستند و گروهی دانسته در این راه قرار گرفتند و رسوا باد هر دو گروه امریکا جرات حمله به سوریه هم نداره چه برسه به ایران
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مگه دقت نکردی که هر چی حمله به ایران و کشورهای منطقه در زمان دولت های ضعیف بوده؟
  • عباس ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند
  • mohtaj ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    شکر زیاد نخور کری جان خودت هم میدونی که اگر غلطی ازتون سر بزنه افرادی در ایران هستن که در خواب و بیداری گوششون به لبان رهبر عزیزشون هست تا جهان رو از شر مستکبران امریکایی و صهیونیستی پاک کنند اونوقت دیگه خنده های ظریف و تبصره ماده های رئیس جمهور هم نمیتواند جلوی خشم سربازان مقام معظم رهبری رو بگیره
  • لیلا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا اینا چنگ زرگریه وگرنه خودشونم خوب میدونن که این توافق به نفع اونا و به ضرر ماست ! باید به آمریکاییا بگم ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد مارو از جنگ نترسون ما در راه اسلام و ایران از فدا کردن جانمون دریغ نمی کنیم ! زنده باد ایران ! زنده باد رهبرم سیدعلی !
  • صدرا ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    کجایند کسایی که دم کدخدای بی خدا رو میخواهند ببینند مگرامام و مولا و سید و سالارمان نفرمود إنی لا أری الموت الا السعادة و الحیاة مع الظالمین الا برما مگر نفرمود هیهات مناالذلة شمایی که با عقب نشینی و وادادگی خودتان دشمن پوشالین رو گستاخ کردید چه جوابی دارید ای عقلهای تاریک مغلوب دلهای روشن مگر از یادتان رفت شور و حال بهمن 57 مگر حماسه 8 ساله را ندیدید با که چه میگویم یکی مجلس عقلا تشکیل داده بود دیگری در نیویورک سر---بازی میکردو آن یکی خاطرات مینوشت دیگری طرح براندازی میریخت... وقتی پیرو مرادمان فرمود آمریکا شیطان بزرگ است با تمام وجودش فرمود چون شیطان چون طبل توخالی است بانگ رسایی دارد میانه ای خالی .مگر سید و مرادمان نفرمود به مذاکرات بدبینم ای شمایی که در هر جمله از دلارام ما نام میبری چرا عمل نکردید تاکه نظام باید غرامت جهل مرکب عده ای را بدهد مبادا علی سر در چاه کند و زبانش را هیچ کس جزء چاه نفهمد. حال بنگرید دشمن سراپا ترس و واهمه از ایمان امت را که چگونه رجز میخواند هول عیاری میکند گزینه نظامی شما در قواره این غلطا نیستسد که عربده میکشید... چون سگهای بیابانگرد که واق واقشان بلند است و اگر بدوید دنبالتان میکنند و اگر بایستیدو دنبالشان کنید از ترس فرار میکنند حال دشمن کرم خورده و موریانه خورده ما چنین است.هرکس میخواهد مارابشناسد داستان کربلا را بخواند. والسلام
  • زادهوش ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    وقتی وزیر خارجمون که هنوز یه دور تو ایران نزده و پاش به جماران و ابوموسی و فردو نرسیده اولین حرکتش سفر به نیویورک و ژنو باشه و با این تفکر که «اگه یه بمب بندازن کل سیستم دفاعیمون از کار میفته!!!» با کسی که کهنه سرباز امریکا در ویتنامه مذاکره کنه ؛ نتیجش میشه این قلدربازی ها!
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مثل اینکه تلاشهای رژیم صهیونیستی چندان هم بی فایده نبوده . به طوریکه دارن برا ایران بازم شاخ و شونه میکشن اما نمیدونن شاخشون رو اره میکنیم شونشون رو ساتور میکنیم و دمشون رو قیچی میکنیم میزاریم رو کولشون یه مدت با غده سرطانیشون برن دیگه جرات این حرفها رو نداشته باشن
  • مهمان ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    نه داداش اشتباه نکن این حاصل تلاش بی وقفه خودی هاست!!!
  • حاج احمد ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ببین چی دادیم که کری اینجور حرف میزنه یعنی اونی که دادیم بهشون ارزشش اونقدره که اگه نخواهیم عمل کنیم تهدید و جنگ میشه .چشم های دولت تدبیر و امید روشن
  • حاج احمد ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ببین چی دادیم که کری اینجور حرف میزنه یعنی اونی که دادیم بهشون ارزشش اونقدره که اگه نخواهیم عمل کنیم تهدید و جنگ میشه .چشم های دولت تدبیر و امید روشن
  • محسن ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    عزیزم کری جان ! امیدوارم همین فردا حمله کنند چون فردا رزمایش داریم تو اهواز و از منطقه رزمایش مستقیم بریم به فلسطین! حالا به نظرتون چرا فلسطین ؟ چون گردان های الی بیت المقدس رزمایش دارن و هدفشون آزاد سازی قدس شریف هست امیدوارم تا فردا غلط خودشون رو کنند که فقط فرد ا ما با هواپیما اول بریم سوریه و بعد اسرائیل رو با خاک یکسان کنیم وعده ما فردا منطقه عمومی رزمایش اهواز ، فرودگاه اهواز ، پرواز اهواز به سوریه
  • ناشناس ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    تنها راه حل این بحرانها وتحریم ها و زیاده خواهی ها خروج ایران از ان پی تی وتوسعه برنامه اتمی است همان راهی که کره شمالی طی کرد وآمریکا را ضربه فنی کرد.
  • فروشی نیستم ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    بله، درسته. ما که یادمون نرفته عراق هم زمان بنی صدر رو برای حمله به ایران انتخاب کرد.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    توافق ژنو زوایای پنهانی داره که بعدا مشخص میشه
  • سجاد ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    کسی که برای یه لقمه نان از غیرت و شرفش دست بکشه و بره با آمریکایی ها لاس بزنه، حقّشه... امیدوارم اگه حمله ی نظامی شد اولین موشک رو بزنن...
  • فروشی نیستم ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    واسه کسی شاخ وشونه بکشید که شمارو نشناسه، برو عمویی برو با دم شیر بازی نکن. بدو دنبال بازیت. همه ما تو ایران مثل ظریف نیستیم که از بمب شما بترسیم. شما در حد ما نیستید، شما حتی زورتون به حزب الله نمی چربه، حالا مارو تحدید میکنید؟
  • مهدی ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    دوستان لطف کنن با چنتا حرف قره قاطی نکنن. برای فشار و اعصابشان مضر هست.همین حرفها در ایران هم زده میشود. خلاصه حرفهایی هستن برای بستن دهان مخالفان . سادلوحی هست که باور کنیم.چون ایران هم میتونه اقدام متقابل رو انجام بده. کلا ...
  • تاب دستی ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    همین می دانم دشمنان ملت ایران آدم های احمق هستند چون فهم و ادراک درک سخنان مقام عظمای ولایت و دیگر مسئولان این نظام ولایی را ندارند و نخواند داشت علی الخصوص این یانکیها و صهیونیست های بی بوته و اروپائیان عقب مانده ذهنی
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    آخ آخ آخ من چقدر ترسیدم. تا شما از ترس ما هرچی اسلحه ضعیف شده در برنامه تولید اینده دارین به عربها نفروشید که به ما حمله نمی کنید که. تازه اگر هم حمله کردید جواب ما این است. ما هستیم و نوای بی نوایی بسم الله اگر حریف مایی ما چیزی برای از دست دادن نداریم اما شما قطعا بعد از حمله به ما دیگر ابر قدرت باقی نخواهید ماند. و در این جمله نکاتی است برای آنها که فکر هم می توانند بکنند در آمریکا.
  • مسعود ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    صهيونيستها كه از همون ابتداي انقلاب دارن دست و پا ميزنن و نقشه مي كشن , به احتمال قريب به يقين پررو شدن وحشيهاي حاكم بر غرب و صهيونيستها تنها يه علت مي تونه داشته باشه و اونهم چيزي نيست جز خوش خياليها و اعتماد بيش از حد به اين نامردهاتوسط دولت يازدهم و بويژه سكاندار سياست خارجي آن جناب ظريف از يك سو و سوتي دادنهاي ساسي پي در پي حضرات دولت اعتدال و اميد از سويي ديگر !!!
  • علی اصغر ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    دشمن را نباید کودن و کوچک شمرد، نقشه ها کشیدن، برنامه توقف غنی سازی بیست درصد برای کاهش توان موشکی ما و تامین امنیت اسرائیل است. اگر مقاومت نکنیم اصلاح طلبان خائن کار خودشان را می کنند
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    این یانکی باز زبان درازی کرده آقای کری یادت باشد در غرب آسیا از صدقه سری ایران جای پا پیدا کردید اما در ایران نمک خوردید و نمکدان شکستید نتیجه اش این شد که 22 بهمن 57 با اردنگی نتیجه اعمال بی ادبانه شماهارا مردم ایران گذاشتند کف دستتان - بیش از این شورش در نیارید که برای تان بد تمام می شود-کودک کشی وحشی گری شماها کار به جایی نخواهد برد بهتر است مثل آدم تعامل کنید
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر وهابیون
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    لطفا متن رو کامل بزارید به نظر من حمله کنه و ما از دست شما راحت بشیم بهتره خدا کنه زود تر حمله کنه بریم تو کوه ها قایم بشیم تا جنگ تموم بشه شما شکست بخورید حداقل از اون به بعد مثل ادم زندگی کنیم مثل شما که غرق در نعمت هستید و مثل ادم زندگی میکند
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اوی کری گاو چرون چه خبرته بقول ما اصفهانیا خیلی دور ورداشتی؟؟؟ اگه چپ به ایران نگا کنید ...
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    تا وقتی احمدی نژاد رییس جمهور بود آمریکا جرات حرف زدن نداشت متاسفانه روحانی خیلی ضعیف عمل می کند
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    این اقایونی که مرتب اله بله جیمبله راه میندازن خب جواب این مردیکه رو بدن دیگه
  • salam ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    آمریکا که هیچ غلطی نمیتواند بکند ولی همیشه در این مواقع یه مرد بود که وقتی جواب اینها را میداد دل آدم خنک میشد یادش به خیر .حقیقت حقیقت است با خیال خواب آلود نمیشود حقیقت را تغییر داد
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    در ابتدای این جلسه «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به انتقاد از توافق ژنو پرداخت و گفت این توافق به صورت غیررسمی حق ایران برای غنی‌سازی را به رسمیت شناخته است، در حالی که به عقیده مجلس نمایندگان ایران نباید اجازه غنی‌سازی داشته باشد. اینم جوابی به اونایی که میگفتن حق غنی سازی به ایران داده نشده الان بهانه ی جدیدتون چیه؟ موشک بالستیک؟ اونا هر چی بخوان میگن مهم اینه که ما قبول نمیکنیم
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    خودتم خوب میدونی دولت چنین امتیازهایی رو نداده.همین شماها بعد از توافق میگفتید امریکاییها گفتن حق غنی سازی رو به ایران ندادیم و مدام دنبال بهانه بودید.در همین جلسه دیدید که حرفهاتون یاوه گویی بوده و خود امریکایی ها اذعان کردن که در این توافق حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده.من جای شما بودم و مدام بهانه گیریهام شکست میخورد دیگه حرف نمیزدم.
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    تحریمهای کمر شکن هم مبارک جلیلی و احمدی نژادتون.آبو بریز اونجایی که میس.زه میدونم از موفقیت دولت و دکتر ظریف چه قدر عصبانی هستی.دورتون دیگه تموم شده.
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    خیلی خندیدیم.تحلیلی از این آبکی تر نشنیده بودم. امریکا باید نشون بده که دیپلماسی شکست خورده بعد حمله کنه و دولت با تدبیر ایران هم خوب اینو میدونه . قبلا اینطور تصور میشد که ایران به دنبال توافق نیست و فقط به دنبال وقت کشیه ولی با تدبیر دولت تدبیر و امید عامل شکست توافق دوره ی قبل فرانسه معرفی شد و حال هم که توافقی انجام شده دولت در حال عملیاتی است که اگه احیانا توافق شکست خورد تحریمهای جدید و کنگره ی امریکا رو عامل شکست معرفی کنند و همه شاهدن در حال حاضر اسن رژیم صهیونیستیه که منزوی شده و زمانی که اذهان عمومی جهان ایران رو به دنبال دیپلماسی و حل صلح امیز موضوع هسته ای میدونن امریکا نمیتونه بهانه ای برای حمله داشته باشه. شما هم مشخصه خودتم به حرفت اعتقادی نداری فقط دنبال سیاه نمایی هستی.
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    میشه یک دیلیل بیاری که نشون بده دولتمردان ما از خود ترس نشون دادن؟ اگه دلیلی نداری با حرفهای بدون دلیل و مغرضانه سعی نکن سیاه نمایی انجام بدی. دشمن زمانی شاخ و شونه میکشه که دولتمردان وجهه ی ایران رو جنگ طلب نشون بدن همانند دولت قبلی که مدام امریکا و رژیم صهیونیستی تهدید به جنگ میکردن نکنه یادتون رفته؟؟؟
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    دوست داران آمریکا تحویل بگیرند...
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    پس اونزمان که امریکا تهدید به جنگ میکرد و در دولت قبل که اسرائیل هفته ای یکبار تهدید به بمباران میکرد و حتی کار به جایی رسیده بود که انگلستان و فرانسه هم ایران رو تهدید نظامی کردن دلیل این کارها چی بود؟ لابد این تهدیدها جدیده و در دولت های قبلی نبوده؟ لابد عامل این تهدید ها دولت جدیده؟ نزن این حرفو بهت میخندن.
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ظریف بهمون گفته !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • جواد ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    دیدید که الان تهدید نظامی آمریکا سطح غنی سازی 5 درصد و توافقنامه ژنو است. از ماست که بر ماست. اینم دیدید که 7 میلیارد دلار را قسطی میدهند و اون چیزی است که در توافقنامه ژنو دیپلماتهای ما فکرش را نکرده بودند. این 7 میلیارد دلار بخورد تو سرشون. تا کی باید حمایت از این اقدام فریبکارانه آمریکایی اسراییلی ادامه داشته باشد.
  • ali ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ما از امام خود آموختیم که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • اکبر ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    قرآن کریم می فرماید: (یهود و نصارا از شما (مسلمین) راضی نمی شوند مگر آنکه از آنها پیروی کنید) تازه این برای اهل کتاب هست ، این کشورهای غربی اکثراٌ جزو مستکبران دنیا هستند . اگه جلوشان کم بیایم حسابمان براستی با کرام الکاتبین است .
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    امریکا با فقط یک بمب هیدروژنی دخل ایران رو میاره! بعد همین یارو یک ماه پیش میاد میگه کسانی که هنوز فکر می کنن بمب اتم کاربردی داره دیوانه احمق هستن که نمی دانن بمب اتم برای جنگ جهانی دوم و قبل از آن 1930 بوده!!
  • رضا ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    " طبق این توافق، طی 6 ماه آینده برنامه هسته‌ای ایران و در مقابل رژیم تحریم‌ها در سطح فعلی باقی می‌ماند"......لطفا اصلاح کن مشرق: غنی سازی از سطح فعلی به زیر پنج درصد میرسد وساختار اصلی تحریمها باقی می ماند درضمن درسال 87 جلیلی وسولانا به توافق رسیده بودند که تحریمها وپیشرفت هسته ای ایران همزمان متوقف شوند و این به معنی پیروزی وتوافقی برابر بود که متاسفانه عده ای(که امروز تحریمها وحل نشدن مسئله ی هسته ای را به گردن تیم قبلی می اندازند) درسال88فتنه ای به راه انداختند که تمام این توافقات لغو شد و تحریمها تنها چندماه پس از فتنه تشدید شد
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    فعلا که باز دولت سوپر صلح طلب ایران بودجه وزارت دفاع این کشور رو 85% کاهش داده که امریکایها دیگه دارن از شدت خوشی غش و ضعف می رن.......
  • حسین ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    آفرین هر قدم عقب بیای دشمن ۱۰۰ قدم پیشروی میکنه بعضی‌ها میخوان مساله ۱۰۰۰ بار ثابت شده را یک بار دیگه تجربه کنن
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اقای زاد هوش! گمونم وزیر خارجه رو با وزیر کشور اشتباه گرفتی آی کیو!
  • علی رضا ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    خداکنه دولتمردامون کاری نکنن که بعدا پشیمونیش بمونه ولی هرچی بشه بازم میگیم"لبیک یاخامنه ای"
  • حمید ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    باز که اینا شروع کردن ، آخه اگه مال حمله و تهاجم بودید که بعد از اینکه روسها موشکهای کروزتون تو سوریه رو منحرف کردن و رهبری ایران بهتون هشدار جدی دادند که از کرده خودتون عقبنشینی نمیکردید و توپ و به کنگره نمی انداختید!!!_ شما حتی از تهدید ایران در مورد حمایت از سوریه میترسید چه برسه به حمله به خود ایران!_ عقب مونده ها فک کردن ما مخمون تعطیله و نمیفهمیم اختلافات بین دولت و کنگره کوفتیشون ژانگولر بازیه....!
  • حسین ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    نیتجه ناشیگری و پالس‌هایی‌ که ... به هر حال اینا فهمیدند که تعداد قابل توجهی‌ مرعوب قدرت پوشالی غرب وجود داره حتّی در بین مسئولین.. ،خوب با این حال چرا شاخو شونه نکشن و لرزه به اندام نندازن و باعث عقب نشینی دولت از مواضع بحقش نشن؟ خدا را شکر که این انقلاب رهبر داره وگرنه معلوم نبود آقاایان.....
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    این داداش مون فیس بوکیه؟ من چند تا حرف خصوصی باهاش دارم؛ چون خانواده از اینجا رد می شه نمی تونم اینجا بگم.
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    والعاقبة للمتقین
  • علی اصغر کوثری ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اینها همه اش عذبده کشی برای امتیاز گرفتن است. آقایان اگر توان داشتند در جنگ 33 روزه و 22 روزه و با سوریه پیروز می شدند. اگر مردند بیایند دست و پنجه نرم کنند!
  • ناشناس ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مادر نظامیانتون در خلیج فارس به عزاشون مینشونیم.یانکی احمق...صهیونیست کثیف رو از ریشه میکنیم...
  • علی م از زنجان ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مرادی عزیز ، آمریکا هیچ غلطی نخواهد کرد درست نیست . آمریکا هیچ غلطی نخواهد توانست بکند . موکدا عرض کنم که غلطی نخواهد توانست بکند .
  • علی م از زنجان ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    وای ی ی ی ی ی !! حالا چیکار کنیم ؟ جان کری هم دست به ششلول برد !!! دیگه آخرالزمان شد و کری به کوری بدل شد!!!!!! الهی جز جیگر بگیری کری کوری!!!! دیگه خواب شبم از دست رفت !!!!!
  • مرگ بر آمریکا ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    بیخود کردن،کافیه آقا یه اشاره بکنه،تل آویو رو با خاک یکسان میکنیم مرگ بر آمریکا،مرگ بر اسراییل
  • محمد ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    همین کار رو تو پذیرش قطعنامه 598 هم کردن ولی اونجا خدا کمک کرد و صدام با دست خودش، خودش رو بیچاره کرد. اینبار هم باید دعا کنیم همون برنامه در مورد آمریکا پیش بیاد.
  • مرگ بر آمریکا ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    بیخود کردن،کافیه آقا یه اشاره بکنه،تل آویو رو با خاک یکسان میکنیم مرگ بر آمریکا،مرگ بر اسراییل
  • هادی ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    این وحشی ها با این اظهار نظرها میخواهند واکنش دولت ایران را بسنجند و براساس آن اقدام کنند. قطعاً رفتار و واکنش حال حاضر دولت این قرار دارد و آنها را در افزایش فشار و بالا بردن انتظارات خود در توافق بعدی حریص می کند. واقعاً متأسفم که ژنرال های حقوقدان ما بدیهی ترین مسائل دیپلماتیک را هم در نظر نمی گیرند.
  • manamhamintor ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    marg bar amrika Death to america
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    خدایا یاری کن هر چه زودتر حال این آمریکا و اسراییل و عربستان و امارات و ...بگیریم!نزدیکه اگر خدا بخواهد.....
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    روحاني مُچَّكِريم
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    الانه كه يك نامه به رهبري مينويسند و اين پيروزي بزرگ تهديد نظامي ايران توسط آمريكا را تبريك ميگويند
  • كريمي ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    معمولا شوراي نگهبان يكي دو سال بعد از انتخابات رياست جمهوري براي تاييد صلاحيت غلط خود توبه ميكردند اما ظاهرا اينبار همين سه چهار ماه اول درب توبه داره به روي شورا باز ميشه. آقايان عزيز!! مدير بودن و مدبر بودن معني هم داره و همينطور الكي نبايد اين و آن را تاييد كنيد!!! مگر مردم چه گناهي كردند كه هر بار بايد چوب اين بي تدبيري شما را بخورند؟؟؟؟!!!!
  • محمد ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    ضمن تایید شدید سخنان آقای کریمی، این نکته رو اضافه کنم که یه بابای ناشناسی، دوره افتاده تو سایت پایین هر نظر، یه نظر بی محتوا در حمایت کورکورانه از ظریف گذاشته!!! خطاب به اون ناشناس عرضی ندارم، آدم بی منطق و حامی متعصب تعطیله، ولی سایتتون باید در عین آزادی بیان، لمپن نباشه. یکی بگه ماست سفیده، یه آدم لجوج در جواب بگه نه ماست سیاهه، این آزادی بیان نیست، آزادی حماقته. به هر شکل، آمریکایی ها دارن به هر ضرب و زوری شده میگن توافق ژنو ننگین است، اما ظریف همچنان جولان میدهد. مملکت هرت.
  • ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    دمت گرم. البته نمی دانم با وجود آقازاده آقای جنتی در دولت ایشان پشیمان از تایید صلاحیت روحانی شده اند یا نه؟
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    خدایا ما برای حفظ میهنمان خون دادیم بهترین جوانانمان را دادیم ما و مملکت را از شر وطنفروشان نجات بده
  • مهدی ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    ناشناس 16:38 دلیل میخوای سخنرانی آقای ضعیف (ظریف سابق) در دانشگاه تهران اون زمانی که راجع به حمله آمریکا و توان 10 دقیقه ای ایران صحبت کرد. دلیل میخوای همین آقای ضعیف درباره قابل مذاکره بودن جزایر ایرانی حرف زده دلیل میخوای سخنرانی آقای روحانی مبنی بر خالی بودن خزانه و فشار تحریمها و ...... بیشتر از 15 مورد میتونم بشمارم ایونم منی که از پشت پرده اطلاع ندارم ولی حوصله تایپ کردن رو ندارم
  • سارا ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    راست گفتی دور ما تموم شده ، دور باج دهنده و خائنین رسیده ! دورتون مبارک
  • سارا ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    دولتی که اهل باج دادن و عقب نشینیه بیشتر ئر معرض جنگه ، مشکل دولت آقای روحانی اینه که به "کدخدایی آمریکا" معتقده و این یعنی شرف و غرور و غیرت مفت...
  • احمد ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    آمریکا بعلت ضعف اقتصادی وفرسودگی ارتشش ونیز ترس ازنیروهای مسلح ومردم آماده ایران جرات کوچکترین تعرض را ندارد. اگر توان تعرض را داشت یک لحظه درنگ نمیکرد.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    به ناشناس 16:36 باورم نمی شود اینقدر ساده لوح باشید. آیا خیال می کنید اگر آمرزیکاییها آمدند و هر چه خواستند گفتیم چشم و وجب به وجب تاسیسات نظامی و هسته ای ما را گشتند اعلام می کنند مطمئن شدیم که کارتان صلح آمیز است؟ یا اینکه تازه می گویند احتمالا باز هم جایی مخفی دارید؟ مگر با عراق چه کردند؟ مگر همه این کشور را برای سلاح شیمیایی نگشتند؟ آیا قانع شدند؟ فکر می کنم این شمایید که در خواب خرگوشی فرو رفته اید. دشمن همینکه ما را ضعیف ببینند حمله می کند. پالس های ضعیف را که داریم می فرستیم. تحلیل ناشناس 11:09 کاملا درست است. چچرا در این هشت سال اینقدر آمریکاییها جسورانه و گستاخانه حرف نمی زدند؟
  • جواد ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    آقای ناشناس نه اینکه الآن دولت روحانی راتهدید نمیکنند مرد حسابی روزی نیست دولت مردان آمریکا ایران راتهدید نکنند شما تهدیدرا بچه میگوید گزینه نظامی روی میز توسط اوباما وکری تهدیدنیست تحریم های بیشتر توسط نمایندگان تهدید نیست زمان احمدی نژاد چیز بکشورهای غربی نداده بودیم تهدید میشدیم وجواب آنهارا احمدی نژاد قاطعانه میداد کاری نتوانستند بکنند.الان که قسمتی از تلاش چندین ساله هسته ای را تقدیم کردیم جدی تر از قبلی مارا تهدید میکنند واز طرف روحانی هیج جوابی داده نمیشود. پس بیاید منصفانه قضاوت کنیم حق هیچ خدمت گذاری را ضایع نکنیم.دشمن ما یکی از پر کینه ترین دشمنان قرن است اگر دربرابر آنها سرسختانه مقاومت نکنیم به صغیر وکبیر رحم نمیکند.مثال جوجه کوچک نباید گول خوش خط و خال مار را بخوریم
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    از دشمن جز دشمنی انتظار نیست اما امان از خودی که راه 100 بار امتحان شده رو میخواد دوباره امتحان کنه.
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    چه دلیلی بالاتر از این که وزیر خارجه مملکت بگه آمریکا می تونه با یه بمب کار ما رو بسازه و رئیس جمهور مملکت هم یک روز قبل از مذاکرات بگه خزانه خالیه؟ شما چشمتون رو به حقیقت بستید...
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    هرگز از شما راضی نمی شوند .
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    بله فتنه 88 بود که گزک داد دست اینا
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    آی گفتی که داریم چه زجری میکشیم از بی تدبیری بعضی ...........
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    مردم با این انتخابات گند زدن به شرفمون. «ایران آب سنگین، پول، سانتریفیوژ و... حق زندگی نداشته باشد تا ما خیالمان راحت باشد.» آن مرد که شرف و عزت ما را بالا برد، رفته است. به قول خادم مظلوم ملت: شما چیه کی هستین؟
  • حقایق ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    زیادی پررو شدن احتیاج به تودهنی دارن
  • محمد ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    یعنی هر چه جلوتر می رویم بیشتر می فهمیم که شیطان بزرک وایادی آنها غیر قابل اعتمادند و حال اینکه حضرت آقا این مطلب را قبل از مذاکرات پیش بینی کرده بودند و فرمودند من به این مذاکرات خوشبین نیستم عاقبت افرادی که از ولایت جلو می افتند و یا عقب می مانند همین است خدا عاقبت ما رو ختم به خیر کنه با ولایت زنده ایم وتا زنده ایم رزوندهایم
  • شناس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    در پاسخ به ناشناس: عموجون شما یه آمار بگیری اون موقع 6 ماه یک بار می گفتن همه گزینه ها روی میزه، الان روزی یکی دوبار دارن می گن به ایران حمله نظامی می کنیم. نگو رفتارشون فرقی نکرده که بهت میخندن!!!
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    آقا... مردونه بیایند یه کاری بکنید ... "" نه نگید "" * * * بیایید توافق ژنو رو لغو کنید تا اینا بما حمله کنند... * خیلی حال میدهاااا* ... اونوقت ما هم میگیم روحانیییی مچکریم ...
  • mmm ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    عیب نداره در عوض پژو های جدید فرانسوی سوار میشیم در برابر ذلت
  • علی ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    اقای ناشناس دوم! بله میترسن، دلیل هم داریم،یکی ازدلایلش اینه که توافق نامه ی زنو کاملا نابرابره و تیم مذاکره کننده هم اینو خوب میدونه ولی چرا توافق رو پذیرفتن؟؟ بخاطر اینکه ازتحریم وتهدید آمریکا ترسیدن و وادادن درضمن دولت قبل بااقتدار جواب تهددهای اونها رو میداد واین همون سیاست تهدید دربرابر تهدید بود که رهبری مطرح کردن درضمن جنایات اسرائیل امروز برای همه ی مردم دنیا روشنه و نابودی اسرائیل آرزوی همه ی آزادمردان دنیاست
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند . امام خمینی (ره)
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    وقتی چیزی نمی فهمی نمی فهمی دیگه چیکارت میشه کرد. شاه جونتونو دیدیم با آمریکا دوست بود چه بلایی سر ایران آوردن با همدیگه. بدبخت اندازه سگ آمریکایی هم ارزش نداشتی اگه ایران دست امثال شما بود!!!
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    الان اگه تعریف می کردن می گفتید ببینید چی دادیم شادن شما با خودتون درگیرید
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    آفرین به مشرق که واقعیت ها رو گفت تا این آقای ظریف و همفکرانشون الکی پز ندهند که ما در مذاکرات پیروز شدیم یا اینکه حقوق هسته ای ایران حفظ شد یا اینکه این مذاکرات برد-برد بود و ازین مزخرفات.
  • امید ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    آمریکا هم از ایمان و میهن پرستی ایرانیان و هم از سلاح های بومی ایرانیان می ترسد .دنیای غرب به کمتر از داشتن حکومت دست نشانده در ایران راضی نیست.ولی غرب وحشی این آرزو را با خود به گور خواهد برد.پاینده ایران اسلامی
  • منو ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    این یانکی دراز بی بو و بیخاصیت و اون اوبامای کوتوله چلقوذی و اون خانم اشمیت کل دندونی را روی هم بگذارند به اندازه یک انسات متوسط عقل وشعور ندارند .این یانکی ها را فقط باید بریشان دعا کرد وگفت مرگ- مرگ- مرگ بر سران آمریکای جهانخوار.مشرقی جان پدرت منتشر کن .هی اینا را سانسور نکن وگر نه منفجرت می کنیم.
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    15 :10 با این کامنتت فکر کنم که از قماش فتنه سبزی شما روز روزش هم به فکر خودتون بودین حالا هم به فکر خودتونین که دیگران کشته شن و شما بیاین راحت زندگی کنین زهی خیال باطل
  • مانی ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    امریکا اگه میتونست تا به حال به ایران حمله میکرد براوورد شده تا 50 سال نمیتونه به ایران حمله کنه از نظر تامین بودجه جنگ اینجا که عراق و افغانستان نیست ایران میشه گورستان امریکایی ها ما نباید باج بدیم باید با قدرت پیش بریم اونها چاره ای جز تحریمو مذاکره ندارند هیچ کشوری تو دنیا جرات حمله به ایرانو نداره به خدا اگه توان داشتن به ایران حمله کنن حتی ثانیه ای دریغ نمیکردن پس زنده باد ایران و ایرانی زنده باد نصل پاک اریایی تا همیشه با ولایت هستیم
  • محمد ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    اين مذاكرات خوب بود.از اين نظر كه همه دنيا فميدند ايران خواست گفت و گو كنه ولي امريكا زيره تعهداتش زد.اين خيلي به سود ايرانه.چون قبلا اين موضوع بر عكس بود
  • عجب !! ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    عزیز لازم نیست بری تو کوه همون خونه بمون چون مرد های مملکت با خون خودشون میجنگن که دست دشمن به ناموس مملکت دراز نشه خیالت راحت نترس
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    این همه دادیم در برابر 5 درصد تحریم ها اونم نسیه!
  • ناشناس ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    خدارا شكر كه هر كس از ولايت جدا شد رسوا شد
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    ناشناس جان متوجه عبارت هستی؟ چه فایده ای داره به صورت «غیر رسمی» حقی رو به شما بدن؟ معنیش رو متوجه میشی؟
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    بابا ناشناس غیر محترم کجا گفته شده حق غنی سازی رو به ایران دادن؟ اینکه به صورت غیر رسمی درباره غنی سازی ایران سکوت کنن معنیش دادن حق غنی سازیه؟ نمفهمین یا خودتونو به نفهمیدن زدین؟
  • سارا ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    تا کی مردم ایران باید از جنگ و تحریم آسایش نداشته باشند؟ آمریکا که حقوق بشر سرش میشه چرا انقدر مردم رو هدف قرار میده؟
  • پروین ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    0 0
    نام : جان کری رسالت : برداشتن لقمه ی بزرگتر از دهن
  • سعیدازکرمانشاه ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    0 0
    دنیابداندسربازان ولایت هرگونه حمله ایی رو بافرمان آقاشون باقدرت پاسخ خواهند دادبه مردم عزیزایران قول میدهم ازمرز کرمانشاه چه داعش یاهرنوع نیروی نظامی واردنخواهدشود
  • عاشق سرزمينم ايران ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد در این بوم و بر زنده یک تن مباد همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم جــهان بر بـداندیـش تنـگ آوریم همه سربسر تن به کشتن دهیم بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس