اوباما گفت، انتخاب روحانی در ایران محصول اقدامات او در آمریکا بوده و اگر توافق ژنو صورت نمی‌گرفت این احتمال وجود داشت که تحریم‌ها به سمت فروریختن برود.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید


اوباما در سابان: گستاخ و بي‌ادب

روزنامه وطن امروز نوشت:  آمریکایی‌ها بر سر حرفشان هستند. مرور زمان آنها را از موضعشان برنمی‌گرداند اما می‌تواند نگاه آنها به واقعیت ایران هسته‌ای و شرایط مطلوب آنها را نمایان کند. در شرایطی که در ایران، رسانه‌های منتقد توافقنامه ژنو متهم به همراهی با اسرائیل می‌شوند؛ مقامات آمریکایی اعم از چاک هگل وزیر دفاع، جان کری وزیر خارجه و در آخر باراک اوباما رئیس‌جمهور از احتمال استفاده از گزینه نظامی گرفته تا آرزوی جمع‌آوری پیچ و مهره تاسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گویند.

بله! این واقعیت دارد. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا صراحتا اعلام کرده است، اگر می‌توانست حتی پیچ و مهره‌های تجهیزات هسته‌ای ایران را جمع می‌کرد. اوباما شنبه‌شب در کنفرانس سالانه «سابان» در موسسه بروکينگز حاضر شد تا صریح‌ترین و شفاف‌ترین اظهارات مقامات آمریکایی درباره توافق ژنو را بگوید. او گفت، انتخاب روحانی در ایران محصول اقدامات او در آمریکا بوده و اگر توافق ژنو صورت نمی‌گرفت این احتمال وجود داشت که تحریم‌ها به سمت فروریختن برود.


ابلاغيه جالب دولت درباره شهرداري تهران

خراسان نوشت: بر اساس مصوبه اي که اخيرا از سوي مسئولان دولتي با استناد به ماده ۱۴ قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار به منظور اعلام فهرست دستگاه هاي اجرايي مرتبط با محيط کسب و کار در سطوح ملي و استاني به نهادهاي مربوطه ابلاغ شده، شهرداري تهران نيز در کنار بيش از 10 وزارتخانه و سازمان دولتي به عنوان يکي از دستگاههاي مرتبط با اين موضوع انتخاب و معرفي شده است.

اوباما: برای اولین بار پیشروی هسته‌ای ایران را متوقف کردیم

رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی گزینه آرمانی و مطلوب واشنگتن را برچیدن تک‌تک پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای و فراموشی آن از سوی ایران دانست و در عین حال تصریح کرد برای اولین بار در یک دهه گذشته پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم.

کیهان نوشت: باراک اوباما در دهمین نشست سالانه مرکز سابان وابسته به اندیشکده بروکینگز درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و توافقنامه موقت ژنو گفت: به خاطر داشته باشید که وقتی من برای اولین بار وارد کاخ سفید شدم، ایران از کمتر از دویست سانتریفیوژ به هزاران دستگاه و در برخی موارد دستگاه‌های پیشرفته‌تر رسیده بود. برنامه آنها به نقطه‌ای رسیده بود که در آن ظرفیت آستانه هسته‌ای‌شان سرعت پیدا کرده بود به گونه‌ای که ما را نگران می‌کرد از این رو من به تیم خود و شرکای بین‌المللی‌مان گفتم که باید جدی‌تر به قضیه نگاه کنیم و برداشت ایران را از هزینه- فایده برنامه‌شان تغییر دهیم.مجموعه بی‌سابقه‌ای از تحریم ایجاد کردیم که اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد و درآمدهای نفتی‌اش را بیش از نصف کاهش داد.

دخل و خرج دولت يازدهم به مجلس رسيد

تهران امروز نوشت: روز گذشته حسن روحاني با استقبال نواب رئيس مجلس و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وارد صحن علني بهارستان شد تا لايحه بودجه 93 را در زمان مقرر شده آن به هيات رئيسه مجلس تحويل دهد.وي در صحن علني مجلس توضيح كاملي درباره شرايط كشور و لايحه بودجه ارائه داد، توضيحاتي كه به گفته علي لاريجاني رئيس مجلس كالبدشكافي وضعيت اقتصادي بود. روحاني در بخشي از سخنان خود به تشريح جزئيات بودجه پرداخت و مشكلات پيش روي دولت را مورد تاكيد قرار داد. همچنين او بر اين عقيده بود كه اقدامات انجام شده از سوي دولت تا حدي توانسته ثبات را در كشور ايجاد كرده و راه حل مشكلات را هموار كند.اشاره به موضوعاتي چون كنترل رشد نقدينگي، توجه به بهبود فضاي كسب‌وكار، حركت به سمت رشد توليد داخلي، توجه به نحوه اجرايي شدن اصل 44 و ساماندهي سهام عدالت از مهم‌ترين محور سخنان روحاني در دفاع از لايحه بودجه بود.

نكته‌اي كه در ابتداي جلسه، حجت‌الاسلام حسن روحاني به آن اشاره كرد تحويل لايحه بودجه در زمان مقرر آن بود.او دلايل اهميت نطق پيش از ارائه لايحه بودجه را تشريح چگونگي عرضه خدمات عمومي و ايجاد زير ساخت‌ها از جانب دولت و تشريح وضعيت اقتصاد كلان كشور از نگاه دولت دانست و تاكيد كرد: «اشتغال مهم‌ترين مسئله آينده كشور و ركود تورمي مهم‌ترين مسئله فعلي اقتصاد ايران است.»وي بر اين موضوع تاكيد داشت كه: «جمع ابعاد ركود و تورم در دو سال اخير بي‌نظير بوده است و بر اين اساس بر حساسيت زياد شرايطي كه در آن قرار گرفته‌ايم همواره تاكيد كرده‌ام.»


96 درصد ایرانیان معتقدند برنامه هسته‌ای به تحریم‌ها می‌ارزید

موسسه تحقیقاتی زاگبی پس از انجام یک نظرسنجی اعلام کرد 96 درصد شهروندان ایرانی معتقدند ادامه برنامه هسته‌ای، به تحریم‌ها می‌ارزید.

به گزارش روزنامه کیهان، این نظرسنجی قابل توجه به شکل پرسش و پاسخ رو در رو از 26‌ ماه اوت (4 شهریور) تا 22 ماه سپتامبر گذشته (چهارم مهر) و با رجوع به 1205 نفر از جمعیت نمونه از شهروندان انجام شده است.
نتایج نظرسنجی زاگبی روز ششم دسامبر، 15 آذر، منتشر شد.
طبق این نظرسنجی در انتخاب مواردی که به عنوان «خواست اصلی» شهروندان فهرست شده بودند به ترتیب 29 درصد ایجاد فرصت‌های کاری (حل مشکل بیکاری)، 24 درصد توسعه دمکراسی، 23 درصد حمایت از حقوق شهروندی و شخصی، 19 درصد افزایش حقوق زنان، 18 درصد مبارزه با فساد و همین مقدار نیز اصلاحات دولتی و سیاسی، 14 درصد بهبود ساز و کار درمانی و 12 درصد بهبود سیستم آموزشی را از اهم خواست‌های خود عنوان کرده‌اند.
زاگبی در نتیجه تحقیقات خود اعلام کرده است: وقتی موضوع ملی‌گرایی به میان می‌آید، اکثریت ایرانیان هم‌صدا شده و از برنامه اتمی دفاع می‌کنند. به طوری که 96درصد از آنها می‌گویند ادامه آن به تحریم‌هایی که اعمال شده، می‌ارزید.
زاگبی در این مورد می‌نویسد این موضوع یا «غرور ملی» می‌تواند دلایلی باشد که اکثر ایرانیان از ادامه برنامه اتمی با وجود تحریم‌ها حمایت کرده‌اند.
طبق این نظرسنجی فقط 36 درصد شهروندان از داشتن بمب اتمی دفاع کرده‌اند چرا که به گفته این تعداد «تا زمانی که کشورهای دیگر این سلاح را در اختیار دارند، ما هم نیاز داریم.»
موسسه زاگبی بر اساس تحقیقات حاصل از نتایج می‌گوید گروه بزرگی از شهروندان رئیس‌جمهوری ایران را اصلاح‌طلب یا هوادار جنبش سبز نمی‌دانند و 59 درصد از هواداران روحانی مدل حکومتی ایران را برای منطقه مناسب می‌دانند.

چرا دانشگاه به دوم خردادي‌ها رسيد؟

وطن امروز نوشت:  موضوع حضور افراد مساله‌دار در بدنه تصمیم‌گیری وزارت علوم که موجب نگرانی و تذکرات چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس شده، به عنوان یک محور اساسی در نقد تحرکات دانشگاهی وزارت علوم مطرح است. به اعتقاد منتقدان، وزارت علوم و مجموعه دانشگاهی کشور نیازمند آرامش است اما به نظر می‌رسد برخی دیدگاه‌های سیاسی به دنبال استفاده ابزاری از دانشگاه‌ها در راستای تحقق اهداف سیاسی خود هستند. حضور افرادی مانند توفیقی و میلی‌منفرد در راس تصمیم‌گیری وزارت علوم بر این نگرانی‌ها افزوده است. برخی معتقدند اینکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور، دانشگاه‌ها را به جریان دوم خرداد واگذار کرده، لازم به تدقیق و تامل بسیار است.


تذکر مجلس به ظریف به خاطر اظهارات جنجالي‌اش

53 نماینده مجلس طی تذکری خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از اظهارات عجیب وی درباره مقایسه قدرت دفاعی ایران و قدرت نظامی آمریکا انتقاد کردند. به گزارش فارس، در این تذکر آمده است: آقای ظریف در دانشگاه تهران عنوان داشتند، آیا آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ این نمایندگان، بهترین مبارزه را دموکراسی و راه‌های دیپلماتیک دانسته و تاکید کردند: این جمله آقای ظریف مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه قرار گرفته و آن را نشانه توان واقعی دفاعی ایران دانسته‌اند در حالی که سیستم دفاعی ملت ایران علاوه بر حضور آگاهانه در صحنه‌های مختلف از جمله انتخابات‌ها و صحنه‌هایی مانند 9 دی و 22 بهمن، داراي پیشرفت‌های چشمگیر نظامی و صنعتی است که پس از 35 سال تلاش به دست آمده است.

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز،  متاسفانه آقای ظریف که در سابقه زندگی خود حتی یک ساعت حضور در دفاع مقدس ندارد، نه شهیدی در کنار خود دیده، نه خون، نه مجروحی، نه تیر و نه ترکش دیده، باید از این تجهیزات نظامی دشمن بترسد و آن را بزرگ پندارد در حالی که مهم‌ترین سیستم دفاعی ما در کنار پیشرفت‌های نظامی، روحیه شهادت‌طلبی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مانند سنگ کوچکی ماشین جنگی دشمنان ما را از کار می‌اندازد.


خرمشهر دارد سقوط مي کند !

محمدرضا زائري طی یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت: امروز هم خرمشهر دارد سقوط مي کند. اين بار در جنگ نرم وضعيت درست همين است . اينک در جنگ سخت به چنان اقتداري رسيده ايم که ابرقدرتها حتي خيال نزديک شدن به خرمشهر خاکي را در سر نمي گذرانند ، ليکن در جنگ نرم ماجرا کاملا فرق مي کند و با تعارف و شعار و هياهو نيز کاري از پيش نمي رود و اين که چرا و چگونه در گردنه هاي " جهاد اصغر " پيروز بوديم اما در خاکريزهاي " جهاد اکبر " زمينگير شده ايم داستان ديگري است که گفتنش فعلا نه ممکن است و نه اگر شدني باشد دردي را دوا مي کند . غفلت از حوزه فرهنگ و رسانه و آموزش و تربيت در سالهاي گذشته چنان روند سريع و فزاينده اي داشته است که کاملا با رشد و گسترش فعاليت هاي تخريبي دشمن در اين حوزه هماهنگ به نظر مي رسد . هم توطئه و تهاجم فرهنگي عامدانه مورد تغافل قرار گرفته و نهايتا در مقابل حجم عظيم آن به قدري شعر و شعار اکتفا کرده ايم و هم بخشي از تغييرات و تحولات اجتماعي و ارتباطي طبيعي و عادي را که آسيب زننده و خطر آفرين است و همه جاي دنيا برايش تدبير و تدبر مي کنند به حال خود رها ساخته ايم .


 تلاش برای اخلال در مراسم روز دانشجو

روزنامه شرق نوشت: مراسم روز دانشجو شنبه در دانشگاه تهران با حضور نمایندگان دو جریان اصلی سیاسی کشور (اصلاح‌طلب و اصولگرا) در دو برنامه متفاوت با حاشیه‌های همیشگی‌اش برگزار شد و البته در کنار آن اتفاقات ریز و درشتی هم رخ داد.

حراست دانشگاه تهران از تلاش حدود 10نفر برای ورود و اخلال در برنامه‌های روز دانشجوی این دانشگاه خبر داد. شنبه به‌مناسبت روز دانشجو (16 آذر) «محمدرضا خاتمی» و «علی شکوری‌راد» فعالان اصلاح‌طلب به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه تهران و از سوی دیگر محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و محمدحسین صفارهرندی از فعالان اصولگرا به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه میهمان دانشجویان دانشگاه تهران بودند. یکی از مسوولان حراست دانشگاه تهران در مورد اخلال در این جلسه به «شرق» گفت: «عده‌ای با کارت‌های جعلی در حال تلاش برای ورود به دانشگاه تهران بودند که توسط ماموران حراست شناسایی شدند.» او گفت: «ما به‌دلیل تجربه‌ای که از سال‌های گذشته داشتیم، تصمیم گرفته بودیم که برای برگزاری برنامه‌ها در امنیت و آرامش، فضا را کنترل کنیم، برای همین منظور در تمامی درهای ورودی و همه مکان‌ها ماموران حراست در حال مراقبت و گشت‌زنی بودند.»


ماموران آل‌خلیفه با حمله به حسینیه‌ها پرچم‌های عاشورا را پایین کشیدند

نیروهای رژیم آل‌خلیفه با حمله به حسینیه‌های شهر منامه پرچم‌های عاشورایی که در آنجا نصب شده بود پاره کردند. به گزارش روزنامه کیهان به نقل از سایت خبری جمعیت الوفاق، نیروهای آل‌خلیفه در ادامه اقدامات توهین‌آمیز علیه مقدسات مردم بحرین به حسینیه‌های منطقه المحرق در شمال و منطقه راس‌الزمان در مرکز منامه حمله کردند و پرچم‌ها و نمادهای عاشورایی را پاره کردند.جمعیت الوفاق بحرین با اشاره به اینکه نیروهای رژیم آل‌خلیفه تاکنون ده‌ها بار به عزاداران حسینی توهین کرده‌اند خاطرنشان کرد: به زودی گزارشی درباره تعرض به مقدسات دینی مردم بحرین به سازمان‌های حقوقی بین‌المللی فرستاده خواهد شد.جمعیت الوفاق تاکید کرد، مسئولان بلندپایه بحرین شریک جرم نیروهای امنیتی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    به جان مادرم انتقام میگیرم
  • مجنون ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ال سعود بی شرف
  • lion2007 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    نتیجشوخواهنددید... یزیدمسرورازپیروزی بامی گساری وبازدن چوب خیزران برلب ودندان سروروسالارشهیدان علیه اسلام مگر چه کرد ؟ اینان نیز سلف اویندوهمان می کنند. مگریزیدچندسال ماند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس