به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در کانال خود در ایتا در زیر مجموعه بحث در فلسفه سیاسی اسلام مطلبی را با عنوان رشد و تعالی معنوی؛ اصلی‌ترین وظیفه حکومت اسلامی منتشر کرد که به شرح زیر است:

برخلاف نظام‌های سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی که (علیرغم اختلافات‌شان) هر دو، غایتِ دولت و فلسفه‌ی وجودی نظم سیاسی را «تأمین مصالح دنیوی» افراد می‌دانند؛ در «نظم سیاسی اسلام‌پسند»، وظیفه‌ی اصلی و اغماض‌ناپذیر حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی» افراد است؛ «تأمین مصالح مادی و دنیوی» از اهداف میانی و ارزش‌های ابزاری در نظم سیاسی اسلامی به شمار می‌روند.

در فکر و فرهنگ سیاسی اسلام، دولت و ملت هر دو با هم باید همه تلاش خود را در جهت «احیای ارزش‌های دینی»، «اقامه دین»، «بزرگداشت شعائر دینی» و «مبارزه با مفاسد اخلاقی» و مظاهر فساد به کار گیرند.

مهم‌ترین تکلیف حتمی و واجبی که در خدمت تأمین این هدف است، وظیفه «امر به معروف و نهی از منکر» است. اگر آحاد ملت از انجام این وظیفه سرباز زنند، افزون بر کیفر اخروی و پیامدهای سخت و سنگین دنیوی، «نظم سیاسی اسلام‌پسند» نیز محقق نخواهد شد.

آمران به معروف و ناهیان از منکر، فی‌الواقع، «یاوران رایگان» دولت در جهت ایجاد نظم اجتماعی و سیاسی مطلوب هستند؛ یاری‌گرانی که بدون هیچ چشم‌داشت دنیوی و بدون هیچ توقعی از دولت، وقت، نیرو، اعصاب و آبروی خود را برای جلوگیری از شیوع مفاسد اجتماعی و اخلاقی صرف می‌کنند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس