کد خبر 1603340
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
باران

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی و احتمال وقوع آب‌گرفتگی، سیلاب و خسارت به کشاورزان از بارش‌های شدید در خراسان شمالی و خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش مشرق، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز بارش در مناطقی از شمال غرب‌، استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز، شمال شرق، مناطقی از شرق و جنوب شرق به‌صورت رگبار و رعدوبرق گاهی وزش باد شدید ادامه دارد.

بارش‌ها در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی شدت خواهد داشت. فردا یکشنبه در شمال غرب،‌ نیمه غربی سواحل دریای خزر و مناطقی از شمال شرق و شرق کشور رگبار باران گاهی وزش باد روی می‌دهد.

روز دوشنبه در شمال غرب،‌ نیمه غربی سواحل دریای خزر و سه‌شنبه با تقویت بارش‌ها در مناطق ذکر شده در غرب دامنه‌های البرز مرکزی و دامنه‌های زاگرس شمالی نیز بارش پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه در شمال غرب، ارتفاعات زاگرس شمالی، مناطقی از مرکز و ارتفاعات و دامنه‌های البرز رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

طی سه روز آینده در مناطقی از غرب، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و نوار شرقی کشور وزش باد شدید روی خواهد داد که در مناطق مستعد پدیده گردوخاک دور از انتظار نیست. طی سه روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر مواج است.

هشدار فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹: خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و نیمه شمالی آذربایجان غربی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰: خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، شمال زنجان و غرب مازندران.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی، بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹: ایلام، خوزستان، کرمانشاه، قم، کردستان، شرق و نوار غربی استانهای سمنان و خراسان جنوبی، شرق استانهای خراسان رضوی و کرمان، شمال سیستان و بلوچستان و جنوب استان‌های البرز و تهران.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰: شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: بعدازظهر جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۸

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا بین ۱.۵ تا ۲ متر در مناطق ساحلی و بیش از ۲ متر در مناطق دور از از ساحل

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ و یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز، در خلیج فارس.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۱: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس، مناطق دور از ساحل تنگه هرمز.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ،اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی

توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 1
    یا امام هشتم خودت به دادمون برس
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    2 2
    سیر تازه قیمت کردم میگن کیلویی 250 هزار تومن ( 25 برابر سال قبل ) . میگم چرا اینقدر سرسام آوره . میگن صادر میشه . صادرات بیرویه مواد غذایی به عراق و افغانستان بشدت رو سفره های مردم خودمون اثر گذاشته . نتیجش میشه خشم خدا و سیل
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    بلا به دور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس