میرلوحی

چپ‌های تحریمی از یمین و از یسار به "صندوق رأی" حمله‌ور شده‌اند و قصد دارند بوسیله مشارکت حداقلی؛ دستاویزهای مختلفی برای براندازی فراهم کنند. راه مقابله با این توطئه "جهاد تبیین" است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

پاسخ‌هایی برای مصون‌سازی نظام و مردم در مقابل حملات چپ‌های تحریمی

نسخه انتخاباتی حجاریان برای "خیابان"/ اتفاق خوب در انتخابات 1402

محمود میرلوحی، فعال اصلاح‌طلب، از حامیان تحریم انتخابات و فردی که به جرم نشر اکاذیب علیه قالیباف به زندان و شلاق محکوم شده بود، به تازگی طی اظهاراتی در مصاحبه با جماران پیرامون انتخابات امسال گفته است: هر انتخاباتی که حاکمیت، حکومت و قدرت بخواهد آن را طوری برگزار کند که رقبا و در واقع غیر خودی‌ها نتوانند در آن حضور پیدا کنند و به مفهوم کامل کلمه امکان انتقال قدرت و جا به جایی بین احزاب، جناح‌ها و دیدگاه‌ها فراهم نشود، انتخابات نیست.

وی در ادامه با طعنه از برگزاری انتخاباتی یاد می‌کند که می‌تواند باری به هر جهت و با هر مقدار رأیی برگزار شود و هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل کند!

میرلوحی همچنین با اشاره به نظارت‌های قانونی شورای نگهبان و فرایند احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها در استفهامی انکاری گفته است:

"اگر کسی گفت اقتصاد کشور ورشکسته است، فرهنگ کشور دارای مشکل است، حقوق زنان رعایت نمی‌شود، جوانان مورد بی توجهی هستند و سیاست خارجی باید اصلاح شود، غیرخودی می‌شوند و به جهت اینکه می‌گویند ما اصلاح طلب هستیم، سیاست‌های موجود پرهزینه است و باید اصلاح شود؛ حق ندارند به انتخابات بیایند؟ ! [1]

*آقای میرلوحی در اشاراتش به مفهوم غیر خودی‌ها گویا متوجه نیست که نه تنها عقلانیت و نه تنها نظام اسلامی بلکه هیچ نظام سیاسی پیشرفته‌ای در دنیا حاضر نمی‌شود چهره‌های غیر خودی، افراد دروغگو و کسانی که صراحتا علیه قانون و جمهوریت شمشیر به کمر بسته‌اند را در سبد انتخاب مردم بگذارد.

چه اگر اینطور بود حتما آقای میرلوحی مثالی در چنته داشت تا به ما و مخاطبان محترم بگوید در کدام کشور دنیا به افراد غیر خودی اجازه حضور در انتخابات می‌دهند!؟

جالب است که میرلوحی اساسا حتی قادر نیست حاکمیت پیشرفته‌ای را مثال بزند که در آن افراد غیر خودی آزادانه مشغول فعالیت باشند؛ چه رسد به حضورشان در انتخابات!

در بخش دوم اظهارات میرلوحی و طعنه او به برگزاری انتخابات باری به هر جهت و با هر مقدار مشارکت نیز شاهد توهین علنی او به ساحت مردم و جمهوریت هستیم.

و جالب آنکه این توهین از جانب کسی صورت می‌گیرد که مدعای دفاع از جمهوریت دارد!

پاسخ میرلوحی این است که اولا هر انتخاباتی که در آن قانون رعایت شود و مردم مطمئن باشند از رأی آنها صیانت می‌شود؛ ‌ باری به هر جهت نیست.

و میرلوحی عملا در حال همسان‌سازی انتخابات‌های نظام جمهوری اسلامی با انتخابات‌های دوران رژیم پهلوی است.

ثانیا آقای میرلوحی باید بداند که "مشارکت حداکثری" اگرچه یک امتیاز در هر انتخاباتی است لکن معیار و ملاک پذیرش نتیجه یک انتخابات هرگز بستگی به میزان مشارکت ندارد بلکه بسته به رعایت قانون در آن انتخابات است.

در واقع پیچش معنایی که در کلام میرلوحی وجود دارد و مردم و مسئولان محترم بایستی متوجه آن باشند این است که او چیزی را به سخره گرفته (مشارکت پایین) که اساسا دلیل هیچ چیزی نیست و جزئی روزمره از تمام انتخابات‌های دموکراتیک جهان است.

فلذا نباید مرعوب سخنانی از این دست شد.

در مسئله ردّ صلاحیت‌ها نیز شورای نگهبان به اثبات دولت‌ها و مجالس گذشته نشان داده که هرگز کسی را به صرف اصلاح‌طلب بودن، رقیب این و آن بودن و یا بیان آنچه که میرلوحی در بخش انتهای سخنانش مطرح کرده؛ رد صلاحیت نکرده است.

در واقع آقای میرلوحی حاضر نشده به مردم بگوید؛ ‌ کسانی که مطمح نظر او بعنوان نامزدان انتخاباتی هستند؛ مواضعی از جمله "قبول نداشتن قانون اساسی، هم‌سخنی با منافقین و یا مثلا حضور ستادی و صفی در فتنه سال 88" داشته‌اند!

کما اینکه مثلا نامزد آرمانی این آقایان در انتخابات 1400 یعنی مصطفی تاجزاده زمانی گفته بود: بسیاری از حرف‌های ما و براندازان یکی است.

بماند که میرلوحی حاضر نیست به مردم بگوید در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 آقایان همتی و مهرعلیزاده که اصلاح‌طلب بودند نیز بعنوان نامزد در انتخابات حضور داشتند اما چپ‌های تحریمی به منظور پیشبرد پروژه تحریم؛ با این 2 نفر قهر کردند و حالا قهر خود را به اسم رد صلاحیت اصلاح‌طلبان جعل می‌کنند.

***

از نیازی که به جهاد تبیین و برخورد امنیتی_تبیینی احساس می‌شود

نسخه انتخاباتی حجاریان برای "خیابان"

نسخه انتخاباتی حجاریان برای "خیابان"/ اتفاق خوب در انتخابات 1402

اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی به تازگی در یادداشتی که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، نوشته است:

"واقع آن است هر زمان که مردم از صندوق‌های رای ناامید شوند و زمینه کنشگری سیاسی برای آنها مسدود شود، مسیرهای دیگری را برای بیان مطالبات خود امتحان می‌کنند. نمونه این نوع انسدادها در انتخابات 98 و 1400 و متعاقب آن رخدادهای اعتراضی سال 1401 به عینه نمایان شد. "

او می‌افزاید: هر بار که سیستم متوجه شد که زمینه کنشگری‌های آزاد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی باید فراهم شود، به همان میزان هم مشارکت بیشتر مردم را تجربه کرد و به این مشارکت‌های فزاینده بالید. در نقطه مقابل هم هر زمان رد صلاحیت‌ها بیشتر شد و انسداد سیاسی و انتخاباتی افزایش یافت، مشارکت مردم هم کاهش چشمگیری پیدا کرد. نظام حکمرانی امروز در مسیر یک انتخاب سرنوشت‌ساز قرار گرفته است، تن دادن به انتخاب «مردم» یا انتخاب «برخی جریانات خاص»؟ "[2]

*جریان ستادی حامی تحریم انتخابات هرگز واضح‌تر از این نمی‌تواند رهبری و نظام جمهوری اسلامی را تهدید به اغتشاش و خیابان کند.

قابل تأمل آنکه ما در وبلاگ مشرق و از ابتدای سال 98 که پروژه تحریم انتخابات از سوی ستاد اصلاحات و توسط شخص سعید حجاریان (با طرح تز مشارکت مشروط) کلید خورد؛ صراحتا تأکید کردیم و بارها هشدار دادیم که مسیر تحریم انتخابات به مقصد "خیابان" می‌رسد.

جالب است که اصلاح‌طلبان ستادی در اوان طرح این مسئله از سوی وبلاگ مشرق؛ سرآسیمه به صحنه شتافتند و تحریم انتخابات را طرحی برای زدن اصلاح‌طلبان نامیدند. [3]

کسانی از آنها بعدها و با عیان شدن مسئله؛ ‌ به مخالفت با پیوست تحلیل مشرق پرداختند که بر هدف خیابانی و مسلحانه پروژه تحریم تأکید داشت. [4]

این افراد البته در پاسخ به سؤال صریح مشرق که برای تغییر امور؛ غیر از دوراهی انتخابات یا کار مسلحانه؛ چه راه دیگری وجود دارد؛ سکوت کردند.

سکوتی که امروز کسان دیگری از خودشان مثل گرامی‌مقدم به آن پاسخ می‌دهند و صراحتا و البته با جا زدن نام خود در ذیل عنوان مردم؛ ابراز می‌کنند که اگر پای صندوق رأی در میان نباشد؛ مسیر دیگری امتحان خواهد شد!

و مسیر دیگر همان است که مشرق 4 سال قبل به مخاطبان خود خبرش را داده بود: خیابان...

در باب پروژه شریرانه تحریم انتخابات؛ حرف و سخن و تحلیل بسیار است. لکن 2 نکته اساسی‌تر به نظر می‌رسد:

اول اینکه مردم و مسئولان باید بدانند مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک حسن است لکن قوام یک انتخابات به رعایت قانون است نه به میزان مشارکت.

و این همان باطل‌السحری است که چپ‌های تحریمی نمی‌خواهند مردم و کسانی از مسئولان آنرا بدانند.

و دوم اینکه لازم است دستگاه‌های امنیتی تعلل 4 ساله در قبال پروژه تحریم انتخابات را کنار بگذارند و ضمن برخورد امنیتی_تبیینی با گردانندگان این پروژه که صراحتا به جنگ جمهوریت نظام آمده‌اند؛ اعترافات توابین آنها را به سمع و نظر مردم برسانند.

جز از این 2 مسیر؛ که اولی با جهاد تبیین و دومی با جهاد امنیتی محقق خواهد شد؛ راه دیگری برای واکسینه شدن نظام در مقابل توطئه سیاسی تحریم انتخابات نیست.

شاید برای مردم و فعالان امنیتی جالب باشد که یکی از چپ‌های تحریمی اخیراً در اظهاراتی گفته است نظامی که مشارکت انتخاباتی در آن حداکثری نباشد؛ اسلامی هم نیست! سخنی غلط که البته همانطور که اشاره شد؛ ‌ راه دفع اثر سوء آن در ذهن مردم از 2 دالان جهاد تبیین و برخورد دقیق امنیتی_تبیینی عبور می‌کند.

***

اتفاق خوب در انتخابات 1402

نسخه انتخاباتی حجاریان برای "خیابان"/ اتفاق خوب در انتخابات 1402

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان طی سخنانی پیرامون اولین جلسه هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با انتخابات گفت: در این جلسه تاکید شد که وزارت کشور سازوکارهای اجرایی‌سازی قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی را فراهم کند.

به گزارش ایلنا، وی افزوده است: این قانون، بهمن‌ماه سال ۹۸ به تصویب رسیده بود و به علت نزدیکی زمان تصویب آن به انتخابات، عملا فرصت اجرا پیدا نکرده بود که در انتخابات پیش رو انتظار این است با فراهم کردن تمهیدات اجرایی، از این دوره شاهد اجرای آن باشیم. بر اساس این قانون، داوطلبان انتخابات موظفند برخی چارچوب‌های قانونی در خصوص منابع و هزینه‌های انتخاباتی را رعایت کرده و این موارد را شفاف کنند.[5]

*الزام قانونی برای اعلام منابع هزینه‌کرد داوطلبان نامزدی در انتخابات‌ها؛ اتفاق میمون و مبارکی در عرصه حکمرانی اسلامی و جمهوریت است که جلوی بسیاری از مفسده‌ها را می‌گیرد و مطلوبیت انتخابات را بالاتر می‌برد.

اجرا شدن این قانون در انتخابات مجلس دوازدهم در سال جاری نوید بسیار بزرگی است و انتظار می‌رود نهادهای متولی خاصّه وزارت کشور نسبت به فراهم‌آوردن هرچه سریعتر سازوکارهای اجرای این قانون اهتمام داشته باشند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1597770

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-618328

3_ mshrgh.ir/1035158

4_ mshrgh.ir/1397665

5_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1368882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    15 7
    خباثت، لئامت، جهالت، لجاجت، عداوت، بلاهت، سفاهت، حماقت، وقاحت، شقاوت و حسادت به اجزای جدایی ناپذیر اصلاح طلبان تهوع آور تبدیل شده است!!!
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      2 4
      کثافت را یادت رفت
    • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      1 2
      همینطوره. هر چی بگی کمه. مثل قالی کرمون روز به روزم قبراق تر و سر حال تر میشن
    • DE ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      2 2
      هر گاه ملتی شکر نعمت نکند خدا آن نعمت را از بندگان خود دریغ میدارد. ما مدیون خدمات و زحمات اصلاحطلبان هستیم و به جای دادن موز به آنان منظور به جای دادن مزد به آنان طردشان میکنیم . اصلاحطلبان هرچه دزد و خیانتکار و غربگدا و وطنفروش و تجزیه طلب و نوکر و عاشق امریکا و اراذل و اوباش و دلال و شیتیلبگیر نجومی بگیر و پرخور کم کار رانتخوار.... بود را زیر پرچم اصلاحات جمع کرد تا اصلاحشون کنه وگرنه پخش میشدند و به جای جای ایران اصلاحات میزدند و اصلاحات مالی میکردند همه جا را .این کم خدمتی است؟؟
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 0
      همه از... کمترن
    • م IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      1 0
      این صفات بر کل اصولگراها و کاسبان تحریم شایسته تر است. کافر همه را به کیش خود پندارد
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    10 10
    خدا لعنت کنه کسانی که اجازه دادن اینستاگرام صهیونیستی تبدیل به پلت فرم اول ایرانی‌ها بشه.
    • حاجی از سه راه جوبشور IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 2
      بیش باد
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      4 2
      توی چه قرنی زندگی میکنی؟
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 1
    محمود میرلوحی، فعال اصلاح‌طلب، از تغییر کاربری باغی به مسکونی 2 قطعه زمین چند هکتاری چه خبر؟
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 1
    اصلاحات اکر همه نه ولی یکی درمیان نفوذی ها و تفاله های منافقین در ایران هستند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 2
    نسخه انتخاباتی حجاریان برای "خیابان"/// افعی به حرکت درآمد.
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      0 1
      حجاریان خصوصیات ضحاک رو داره - بجز با خونریزی از مردم بیگناه عطشش برطرف نمیشه
  • ح ن US ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 2
    همیشه یک سئوال برایم بدون پاسخ است و آنهم اینکه سعید حجاریان یهودی زاده چطور وارد وزارت اطلاعات شده بود و چطور هنوز هم اجازه داده می شود که نسخه های ضد مردمی ضد انسانی ضد اسلامی و ضد انقلابی برای حمایت از دشمنان بپیچد و منتشر کند آیا تجربه را تجربه کردن خطا نیست؟؟ این جرثومه کثیف و عامل جنایت ها تا کی باید تحمل شود؟؟؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 4
    ان شا الله حجاریان تا انتخابات سقط شده و نقشه شومش برای کشور نقش بر آب.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      ادب داشته باش
  • مهدی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    قوام به رعایت قانون ...یعنی مشارکت کم باشد مهم نیست
  • سوخته IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 3
    ای کاش خاک گور دهان زشت و کثیف این حجایان و امثالش را پر میکرد
    • هوشنگ IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      1 1
      و تاجزاده و رئیس همشون
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 0
    اینها عمله هایی هستند که مردم را برای رای گیری وانتخابات تحریک و تهییج میکنند!.جنگ زرگری برای انتخابات!.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 1
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید تحریم ها نتیجه رفتار همین هاست
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 1
    خدا هست
  • یزدان IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 0
    در هیچ انتخاباتی شرکت نمیکنم
    • یزدان IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      این ماله قبل حمله به کمپ ما بود الان شرکت میکنم
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    محمود چه وقیح انتخابات آزاد به حدی بود که روحانی شد رییس
  • انقلابی منطقی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 1
    این حجاریان رو اینطور نبین. برای خودش آتش پاره ای بوده. بعد از اینکه گلوله خورد اینطور مثلا موش مرده شده افتاده یه طرف. شده حالا چطور از اون گلوله ای که به لپش خورد جان به در برد؟ خدا عالمه. چپ میرفت راست میرفت سخنرانی فتنه انگیزانه میکرد. به دین و آیین هم رحم نمی کرد. تو شورای شهرتهران دوره اول تنها کاری که این و رفقاش نمیکردن رسیدگی به مسائل شهر بود!
  • م IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 1
    خباثت عداوت بلاهت سفاهت حماقت وقاحت شقاوت جهالت لجاجت دروغ نفرت پراکنی تهوع آور و همچنین لجن بودن از شاخصه تهوع آوراست.
  • مصطفی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 1
    اگر ما هم مثل کشور های طراز اول دنیا با وطن فروش ها و آدم های باری بهر جهت و کسانی که بیت المال را بیت خودشان می دانند و با کلاه بردای و شیادی سر ملت رو کلاه می گذارند بسیار جدی و بدون رافت اسلامی برخورد می کردیم امروز شاهد حرف ها و عملکرد های عجیب و غریب نبودیم
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 0
    از الان تا پایان انتخابات هر روز خبرهای خوب داریم از وعده های سرخرمن گرفته تا افزایش یارانه
    • یزدان IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      تا لت و پار شدن کمپی ها
  • حجت IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 0
    خوبه که به قول خودشان عالم و آدم میداند انتخابات مهندسی شده است که اینجور له له می زنند برایش
  • عبدالله US ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق جان این طایفه موسوم به اصلاح طلب سر تا پا فسادند. اصلا مظهر فساد و فتنه هستند. و هیچ بویی از ایمان و انسانیت در وجود کثیفشان نیست. مردم هم کامل این موجودات رو شناخته اند . به همین خاطر عصبی و ناراحتند و مزخرفات می بافند.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    منافقين بروز شده در ايران را اگر بخواهيم بشناسيم بعضي از اين اصلاح طلب ها ( به اصطلاح ) هستند واقعا سنگ پاي قزوين پيش اينها بايد لنگ بندازه
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    مردم عزیز اینا مهره مستقیم انگلیس هستند از چهل سال پیش هم هستند قدردان نیروهای انقلابی واقعی باشیم که شاید زورشون به اینا نرسه ولی اجازه جولان دادن هم نمیدن
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    اگر جرم کسی براندازی باشه که باید تا حالا ۱۰۰ بار اعدام شده باشه. پس چرا اینقدر غلطخوری می کنید. چرا مردم را گمراه می کنید؟ اگر دین دارید اگر شرافت انسانی دارید بگید مجازات برانداز چیست؟ اگر زندان یا اعدام هست پس چرا همین افراد کاندیدای مجلس و ریاست جمهوری می شن؟ چرا همین افراد پستهای کلیدی را تصاحب می کنن‌‌. به کسانی تهمت براندازی می زنید که در رده های بالای مدیریتی کشور فعالیت می کنند.
  • م IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
    0 0
    ننگ بر سازمان منافقین
  • بهرام IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    واقعا اگر سخنان بعضی از این اصلاح طلبان وبقول کیهان غربگراها را بشنوی جز بیهوده گویی که حکایت از بیسوادی و کینه ورزی نسبت به جناح رقیب است چیزدیگری نمی یابی.اقایان بروند خودشان رااصلاح کنند بعددیگرانرا.
  • محمدکرمی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    باسلام باورکنیدایناعددی نیستندکه تحریم بکنندکسی اینارونمیشناسه مردم مردم شهرهاوروستای ایران چشم به دهان ولی فقیه داره تامسیرشومشخص کنه
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    0 0
    انشاالله خدا این اصلاح طلب هارو به سرنوشت خوارج دچارکنه که الحق دنباله روی خوارج هستن تک تک سلولهای این جنایتکاران ،خائن وتشنه به خون ملت ایرانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس