قیمت لبنیات چقدر بالا می‌رود؟ | خطر حذف کامل لبنیات از سفره کم‌درآمدها

این جمله به ظاهر ساده که برخی مسئولان و یا حتی وزرای اقتصادی آنرا بدون فکر بیان می‌کنند؛ تأثیرات بزرگی در معیشت مردم می‌گذارد و سبب گرانی می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا "قیمت‌گذاری دستوری"؟

این جمله ساده باعث گرانی می‌شود!

روایت آیت‌الله اراکی از بددلی برخی مدعیان فقاهت با نظام اسلامی/ این جمله ساده باعث گرانی می‌شود!

مدت‌هاست که در اقتصاد ایران جمله‌ای با ردای بیان علمی و رویکرد فنی به اقتصاد اظهار می‌شود که می‌گوید: "معتقد به قیمت‌گذاری دستوری نیستم"!

تاکنون رجال زیادی از دست‌اندارکاران دولت‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند که از بیان نام آنها اجتناب می‌کنیم!

اما معنای این جمله چیست؟ اثرات آن کدامست؟ و کشورهای پیشرفته قیمت‌گذاری دستوری دارند یا ندارند؟

*معتقدان به اقتصاد باز و بازار آزاد یا همان آدام اسمیتی‌ها اصلی دارند به نام نظام عرضه و تقاضا.

نظامی که معتقدانش می‌گویند هم میزان موجودی کالا در بازار برای تولیدکننده و متقاضی را تعیین خواهد کرد و هم البته قیمت آنرا!

این دیدگاه در سمت مقابل نیز بیان می‌کند که هر نیرویی خارج از نظامات بازار بخواهد در آن دخالت کند؛ موجبات اخلال را فراهم می‌کند و این اخلال هم با رویکردهای اقتصاد کلاسیک در تضاد است.

اما مهمترین وجهی که اقتصاددانان کلاسیک قدیمی همواره با آن در چالش به سر برده‌اند؛‌ بحث قیمت‌گذاری دستوری است.

تجربه حکومت‌ها و کشورها نشان می‌دهد که رها گذاشتن بازار و عدول دولت از نقش حاکمیتی خود در اقتصاد موجب می‌شود که افراد سودپرست و طمّاع به قیمت‌گذار اصلی بازار تبدیل شوند و پنهان شده در پشت نام آدام اسمیت، قیمت‌های خود را به اسم "دست نامرئی بازار آزاد" به اقتصاد تحمیل کنند.

علیرغم این تجربه اما نئوکلاسیک‌های عصر جدید مایل به خوانش این تجربه نیستند و دلایل تنش در بازار بدون نظارت دولت‌ها را چیزهای دیگری بیان می‌کنند.

ما از این رو به این افراد صفت "نئوکلاسیک‌های عصر جدید" را اطلاق کردیم که امروز در کشورهای مهد اقتصاد آزاد در اروپا و آمریکا نیز شاهد دخالت‌های مستمر دولت و حاکمیت در روند اقتصاد و در بازار هستیم.

دخالت‌هایی که اگرچه با روش‌های مختلفی از مالیات گرفته تا دخالت مستقیم و قضایی و امنیتی را شامل می‌شود اما وجه مشترک همه آنها این است که غیر قابل انکار هستند و عجیب آنکه نئوکلاسیک‌های عصر جدید حاضر به صحبت درباره این دخالت‌های غیر قابل انکار و پذیرش عقلانیت اقتصاد نیستند.

مثلا چندی قبل بود که سازمان رقابت کشور هلند؛ شرکت سامسونگ را به دلیل گرانفروشی و قیمت‌گذاری بیقاعده در نمایندگی‌های خود در این کشور؛ به مبلغ 47 میلیون دلار جریمه کرد.[1]

و یا همینطور می‌توان کشور اتریش را مثال زد که صدر اعظم این کشور اعلام کرده است برای کاستن از قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی، کمک‌هزینه انرژی به شرکت‌های ملی می‌پردازد.[2]

ایضا همه می‌دانیم که در کشورهای بازار آزاد؛ سیاست‌های مالی مناسب و البته سنگینی در قبال مسکن ایجاد شده که توانسته مسکن را از حیطه کالای سرمایه‌ای خارج کند.

از این قبیل مثال‌ها که نئوکلاسیک‌های عصر جدید نمی‌خواهند آنها را ببینند زیاد است.

از اینجا لازم است نقبی هم به اقتصاد کشور خودمان بزنیم.

در اقتصاد ایران به دلیل کم‌عمر بودن حکمرانی؛ هنوز سازوکارهای مالیاتی دقیقا شکل نگرفته و برخی فرایندهای مصوب مالیاتی نیز به دلیل ناکارآمدی دولت‌ها آنچنان که باید اجرا نمی‌شوند.

از سوی دیگر؛ حضور نئوکلاسیک‌ها در برخی منابر جامعه سبب ترس مسئولان از حضور مستقیم در بازار شده است.

این فرایند نیز همانطور که اشاره شد؛ دست افراد طماع و سودپرست را باز گذاشته است تا اقدام به قیمت‌گذاری‌های بیقاعده در بازار و مردم را مبتلی به گرانی کنند.

امروز می‌بینیم که در نبود نظارت دولتی؛ قیمت مسکن و اجاره‌بها تابع هیچ قاعده‌ای نیست. خودروهای تولید داخل قیمت‌های بیقاعده دارند، لوازم خانگی با وجود حمایت حاکمیت مبنی بر ممنوعیت واردات اما کالای گرانتری به مردم می‌دهد، قیمت کنسرو ماهی ناگهان زیاد می‌شود، قیمت لبنیات در طول یکسال 545 بار تغییر می‌کند و قس علی هذا...

آسیب‌های نبود دولت در بازار ایران و عدم تعیین سقف نوسان قیمت برای کالاها و خدمات؛‌ امری بیّن در اقتصاد ایران است که حتی نئوکلاسیک‌ها نم نمی‌توانند آنرا انکار کنند. (گفتنیست دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تعیین سقف 25 درصدی اجاره‌بها نیز اجرا نشده است و نبود پیوست اجرایی برای تصمیمات حاکمیتی دولت در عرصه اقتصاد نیز جای سؤال دارد)

و این مسئله؛ بیش و پیش از همه، توجه مسئولان محترم دولتی را طلب می‌کند.

مراقب باشیم... جمله "به قیمت‌گذاری دستوری معتقد نیستم"؛ می‌تواند اثرات زیادی بر معیشت مردم داشته باشد.

***

روایت آیت‌الله اراکی از بددلی برخی مدعیان فقاهت با نظام اسلامی

روایت آیت‌الله اراکی از بددلی برخی مدعیان فقاهت با نظام اسلامی/ این جمله ساده باعث گرانی می‌شود!

آیت‌ا... محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی با مسئولان دانشگاه‌های قم با بیان اینکه نظریه ولایت فقیه قابل اجرا در ساختارهای سیاسی مختلف است، گفت: اگر این نظریه را به خوبی بیان کنیم، مورد پذیرش جمعی قرار می‌گیرد چرا که رویکرد نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه صد در صد عقلانی است حتی اگر از منظر دینی به آن نگاه نکنیم.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: البته ما در تبیین نظریه ولایت فقیه حتی در سطح دانشگاه‌های خودمان هم عملکرد قابل قبولی نداشتیم. گاهی نکاتی در این مراکز پیرامون ولایت فقیه مطرح می‌شود که نشان دهنده بی‌دانشی به نظام سیاسی و مساله ولایت فقیه است.

آیت‌ا... اراکی سپس تصریح می‌کند:

"چه بسا کسانی در همین قم ادعای فقاهت داشته باشند و مباحثی را مطرح کنند که می‌دانند با شریعت سازگار نیست اما برای مخالفت آن را مطرح کنند. کسی که می‌گوید حوزه نباید در سیاست دخالت کند؛ آیا این فرد نمی‌داند که کار حوزه ورود به این مباحث است؟! این افراد می‌دانند که مطلب درستی را بیان نمی‌کنند اما آن را برای مردم با زبان دیگری می‌گویند."[3]

**باید از این فقها که البته معدودند پرسید نظام اسلامی چه بدی در حق شما کرده و در کدامین مسیر عقلانی حرکت نکرده که اینچنین به بددلی رو آورده‌اید و علیه نظام و مردم و اسلام؛ شبهه پراکنی می‌کنید؟

ما و بسیاری از مخاطبان محترم اگرچه می‌دانیم یکی از مصادیق سخن آیت‌ا... اراکی در این باب کیست؛ لکن از باب مفتوح ماندن فضای اقتراح و شکل‌گیری تحلیل صحیح اشاره‌ای به نام آن فقیهی که این حرف غلط (حوزه نباید در سیاست دخالت کند!) را زده نمی‌کنیم.

چه اینکه مخاطب فهیم و شهروند بصیرت‌جو به جای تمرکز بر نام افراد؛ باید به این فکر کند که چرا مذمت ورود حوزه‌های علمیه به مسئله سیاست؛ یک کار غلط است و چرا سیاست‌ورزی و تئوری‌پردازی برای حکمرانی از اصلی‌ترین شئون حوزه‌های علمیه در ساحت انقلاب اسلامی است؟

گفتنیست، اخیراً یک فرد عمامه‌به سر نیز در اظهاراتی با کنایه به کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات اینطور گفته است که آیا نظام می‌تواند با این میزان مشارکت اسلامی باشد؟!

این سخن که صاحبش نمی‌داند اسلامی بودن نظام متأثر از توان اجرای قانون است نه از میزان مشارکت؛ سخنی است مشابه با همان حرف انحرافی که ورود حوزه به مسئله سیاست را مذمت می‌کند.

***

1_ http://fna.ir/47jtc

2_ https://irna.ir/xjKLqp

3_ https://irna.ir/xjMGVr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    4 7
    ایران مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای)علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند . رونق اقتصاد _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    2 3
    معتقدان به اقتصاد باز و بازار آزاد یا همان آدام اسمیتی‌ها اصلی دارند به نام نظام عرضه و تقاضا// یه الاغ انگلیسی (آدام اسمیت) دویست و خرده ای سال قبل یه مزخرفی گفت یه عده احمق هم باور کردن. اول اینو منتشر کن تا بقیه ش. جون زیادی ندارم که بیخودی تایپ کنم.
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      2 1
      شما که منتقد هستید وخرده به آدم اسمیت میگیری یه راه حل بده که بهتراز همه تئوریسین های اقتصادی غرب باشه تاحداقل مردم تکلیف خودشون را بدونند و واقعا تئوریسینی مثل شما راه حل نابی ارائه کرده است وآثارش را ما دربین مردم ببینیم خواهشا توجیه نکن باید درحوزه تئوری وعملی ما ببینیم بیجهت بوق نزن که سلامتی مردم را بخطر میاندازید
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 2
      جون نداری تایپ کنی . اندازه ای که دهنت را هم ببندی جون نداری؟
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 5
    جناب نویسنده شما در جایگاهی نیستی که بخواهی نظر یک فقیه نقد کنید برای نقد نظر ایشون باید یک عالم مجتهد آگاه دیگر این کار انجام دهد
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    2 0
    آقای دولت لطفا با همین منطق سفیهانه کلانتری هارو تعطیل کن. چون «نیروهای جامعه باهم به تعادل میرسن». بالاخره بعضی متجاوز و چاقوکش و قداره بند هستن. اونا خودبخود با دختران و زنان و ضعفا به "بالانس" و تعادل میرسن.دولت نباید در کار جامعه دخالت کنه (مک جانسون_یه الاغ فرضی لنگه آدام اسمیت اینو گفته. برای گاگولی لنگه تو که تا یه اسم غربی میشنوی یهو شیفته میشی و وامیدی.). خدا "آدم فاعل مختار" آفریده نه "الاغ منفعل تماشاچی". 70 ساله به دری وری های آدام اسمیت تو خود غرب میخندن اونوقت یکعده گاگول درجه 3 تو ایران تازه کشفش کردن!!!!
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    10 4
    خب بنده خدا قیمت دستوری باعث افت کیفیت و افزایش قیمت در بلند مدت در آن کالای خاص میشه. شمایی که از اقتصاد چیزی نمیدونی کسی احبارت نکرده که نظر بدی. وقتی سود آوری یک کالا کم بشه سرمایه از آن صنعت کوچ می‌کنه و با کاهش تولید باعث افزایش قیمت و کاهش کیفیت میشه. تنها راه افزایش تولید از طریق اصلاح فرایند و کاهش هزینه توزیع هست که هر دو نیازمند سرمایه گذاری هست
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    3 0
    فقط شورای فقهی بانک ها که خلاف امر خدا و نظر مراجع ربا را حلال اعلام کرده و روی سود بانکی جریمه دیر کرد میگیره . یعنی ربا در ربا.....
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      0 0
      یه نکته بگم تواغتشاشاتی که درگذشته بوده است اغتشاشگران به بانک ها هجوم میاوردند ودست به تخریب میزدند آمارش را بگیرید نسبت به بقیه جاها خیلی زیاد بود میتونید بردداشتتات را ازصحبتهای حضرتعالی و مطلب بیان شده بفرمایید؟
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    6 0
    راست میگین حداقل مشارکت هم خللی در اسلامیت نظام ایجاد نمیکند ، جمهوریت هم فدای سر اقلیت... آنچیزی که ریشه اسلام را میخشکاند و باید آن را از بین برد تار موی زنانی است که آفت اسلام و دین ما شده است... والله وجود اختلاس و دزدی و رانت کاری به اسلام ندارد ، امان از بی حجابی امان از بی حجابی!!!
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 0
    __ بسمه تعالی __ سیاست مگر غیر از این است که علم ___زند تکیه بر کرسی صبر و حلم ؟ ____بسازد کسانی که با جرأتند ____شجاعند و هم صاحب حرمتند ___بتدبیر نیکو مدام کار کنند ___عموم خلایق بدین یار کنند ___بسازند خویش و جهان را همی ___نورزند غفلت ز عقبی دمی ___بگیرند بفکر و عمل هر کسی ___همیشه براه امامان بسی ؟__پس ای عالم عاقل ونیکخواه __چرا طالبی مردم بی گناه __ کشانند خود را کنار زین راه ؟__
  • حسین TH ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 0
    هیچ جای دنیا قیمت گذاری دستوری نداریم. اصولا رانت را این شکلی ایجاد میکنند. عدم قیمت گذاری دستوری به معنای رها کردن بازار نیست‌. در بازار با مالیات، جریمه، واردات و یارانه و ... میشه دخالت کرد به منظور تنظیم. یک سری بیسواد مقدس افتاده اند کنار یک سری رانت خوار خبیث، چه شود
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم بررسی فقه اسلامی درباره حجاب و پوشش این روزها به شبه جمله لااکراه فی الدین رسیده اماراهکاری ارائه نداده است بنظرعلمای اسلام حقیقی به مسلمان حداقلی این حق داده میشود که تاتحقیق وتفحص فرد و رسیدن به فواید موثره پوشش از مغازه های تعبیه شده دربازارمسلمین وغیرآن اگرمفسده ای درآن دیده نشود که بازارمحل خریدوفروش مایحتاج است بایدراهکاری باشد که بازارعامه راهکارآن نیست بلکه مغازه های ازپیش تعیین شده راهکاراصلی است تا فرد به نتیجه تفحص وتحقیق خود در زندگیش اگررسید محل خریدداشته باشد. الان در جوامع مسیحی غربی درسایرجوامع دراکناف و اطراف جهان بنحوی و کم وبیش برای ادیان واقلیتهای شبه مذهبی بازارهمان ادیان و شبه ادیان باقرارداداجتماعی و قوانین مصوب زده شده است . این ایام ولایت فقیه همان فقه شیعی اسلامی است که باید تا انقلاب صلح آمیز امام عصر ( عج ) درسرتاسر جهان غنیمت شمرده شود که انشالله بزودی شاهد حکومت مهدوی ( ع ) که حکومت حقه امام زمانه ماست برقرار خواهد شد. اهالی مشرق توفیقکم مع الله ، ( جل وعلا)
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    2 2
    طرف نامش می ارزد به کل طائفه ی نویسنده بعد نصیحت میکند که به نام ها کار نداشته باشید!
  • رمضانعلی محمدیان IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    1 1
    بسم الله.بقول مرحوم ری شهری رضی الله عنه شهوت قدرت لغزشگاه بزرگان و نخبگان است ...آخرین مرحله وابستگی های نفسانی حب ریاست است ..برتری جویی بیماری است که فرعون هم دچار آن شد و انسان برای قدرت طلبی دست به هر جنایتی میزند .انکار ولایت فقیه که چیزی نیست رفیقمون فرعون میگفت من خدا هستم البته خدا را باید شاکر باشم من جای آن فقیه نیستم وگرنه شاید کاری میکردم که به عقل شیطون هم نرسه اینجاست که بزرگی امامین انقلاب اسلامی معلوم میشه واقعا" نعمت وجود این رهبر حفظه الله منت خداوند متعال است که در عصرنابودی اخلاق و معنویت توسط شیاطین انس و جن ما و عالم از شیعیان اهل بیت علیهم السلام تالی معصوم شبیه انسان کامل را دیدیم
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    1 1
    خدایی با وضعیتی که درست کردید دیگه رابطه دلی رخت بربست وشد بله قربان گویی دیگه حرفی ندارم
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    بالاخره قیمت ها میاد پایین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس