ایرانی‌های خارج از کشور باغیرت پای صندوق رأی رفتند/ وزارت خارجه باید قوی‌تر با حادثه حمله به هم‌وطنان در کشورهای غربی برخورد می‌کرد

اصلاح‌طلبان تحریمی و "کاسبان مشارکت حداقلی" می‌گویند برای ایجاد انتخاباتی با مشارکت حداکثری دیگر دیر شده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

یک کار خوب از دولت رئیسی

یک کار خوب از دولت رئیسی/"یزد" در مرز اشتغال کامل مردان؛ از مثبتات اقتصادی ایران چه می‌دانیم؟

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اخیراً در سخنانی گفته است: زمانی که دولت سیزدهم شروع به فعالیت کرد، هم نیروگاه شماره یک ما(بوشهر) مشکلات مالی داشت و هم نیروگاه های شماره ۲ و ۳ که در دست احداث هستند، متوقف بودند. ولی با پرداخت هایی که برای نیروگاه اتمی بوشهر صورت گرفت، روند کار آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، او تصریح می‌کند: به جرأت می‌توان گفت پرداخت‌های صورت گرفته برای این پروژه در دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های قبل، سه برابر بوده است. دولت های قبل کمتر از ۱۷۰ میلیون دلار برای اجرای این پروژه پرداخته بودند ولی ما سه برابر این رقم را پرداختیم. روزی که مسئولیت ما شروع شد حدود ۳۰۰ نفر در پروژه نیروگاه‌های ۲ و ۳ مشغول به کار بودند ولی امروز بالغ بر ۱۸۰۰ نفر در این پروژه فعالند. حتی در یک سال و نیم گذشته حدود ۷/۱ میلیارد دلار قرارداد جدید برای تکمیل این پروژه با شرکت‌های ایرانی بسته‌ایم. [۱]

* کارنامه اجرایی مطلوب و ملموس یعنی همین گزارشی که آقای اسلامی داده‌اند. نه دستور و ادعاهای آماری ناملموس.

گزارشی دقیق با آماری سلیس از سوی مسئول مستقیمی که از قضا در دولت سابق نیز صاحب‌منصب بوده و منطقا بایستی حرف وی را بعنوان یک قضاوت نیز پذیرفت.

از طرفی می‌توان گفت که امروز دیگر برای عمده ایرانیان اثبات شده که انرژی هسته‌ای با معیشت مردم و استقلال کشور چه ربط و ارتباط وثیقی دارد و ایران چرا بایستی همواره در لبه فناوری این انرژی حیاتی حرکت کند؟

مسئله‌ای که تدبیر مقام معظم رهبری و اهتمام معظم‌له به تحقق آن از اصلی‌ترین دلایل پیشرفت این مقوله مبارک در ایران است.

لذاست که می‌توان از این گزارش رسانه‌ای بعنوان یک نمره مثبت در کارنامه دولت آقای رئیسی برای توجه به یک دستور راهبردی مقام معظم رهبری یاد کرد.

نمره مثبتی که البته انتظار است در سایر مسائل مربوط به عقلانیت‌های اجرایی و سایر دستورات و خواسته‌های مقام معظم رهبری خاصّه برای معیشت مردم نیز بسط یابد.

***

از مثبتات اقتصادی ایران چه می‌دانیم؟

"یزد" در مرز اشتغال کامل مردان

یک کار خوب از دولت رئیسی/"یزد" در مرز اشتغال کامل مردان؛ از مثبتات اقتصادی ایران چه می‌دانیم؟

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد طی سخنانی در جلسه کارگروه اقتصادی این استان گفته است: در سال ۱۴۰۱، نرخ بیکاری مردان در استان یزد ۵ درصد بوده است.

به گزارش ایرنا، ‌ مجید دهقانی‌زاده همچنین تصریح می‌کند: در خصوص اشتغال مردان –در استان یزد- به شاخص اشتغال کامل نزدیک شده‌ایم. [۲]

*اگرچه به دلیل سیاه‌نمایی‌های موجود، باور برخی حقایق و مثبتات اقتصادی در ایران سخت به نظر می‌رسد لکن این حقیقت را باید پذیرفت که ایران اسلامی به فصلی قدم گذاشته است که به فضل خدا و همت همه‌ی دولت‌ها دیگر عملا با مشکل بیکاری مواجه نیست.

آنچه هم که درباره بیکاری و موارد اعتراض برخی شهروندان به آن می‌شنویم؛ بیشتر معضل "بیکاری شیک" است. به این معنی که کثیری از کارجویان به دلیل برخورداری از یک سطح معیشتی و نیز مثبتات اقتصادی ایران از قبیل ارزان بودن سوخت، ‌ نان، مالیات و انرژی؛ تمایل به پذیرش هر شغلی ندارند و صرفا به دنبال مشاغل پشت میزی با مشاغل با حقوق بالا هستند.

لکن میزان فرصت‌های شغلی در کشور به حدی است که برخی محافل تحلیلی از چند سال قبل این هشدار را داده بودند که ممکن است کشور حتی به "واردات کارگر" نیاز پیدا کند. پدیده‌ای که البته پر بیراه نیست اگر بگوییم از هم‌اکنون نیز آغاز شده است.

روند صفر شدن بیکاری در برخی استان‌ها و شهرستان‌های کشور از چند سال قبل آغاز شده و این روند خاصّه در مناطقی که به دلیل فرهنگ مطلوب مردم؛ کار و اشتغال منوط به امورات پشت میزی نیست بیشتر مشاهده می‌شود که این مسئله جای شکر و مسرّت دارد.

گفتنیست عدد ۵ درصد بیکاری که مورد اشاره مدیر کل محترم سازمان مدیریت استان یزد قرار گرفته عدد استاندارد بیکاری در جهان است و برخی کشورهای هژمون ادعا می‌کنند که نرخ بیکاری آنها ۵ درصد است.

لازم به یادآوری است که نرخ بیکاری در ایران طی سال‌های اخیر به رقم ۹ درصد رسیده و تک‌رقمی شده است.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر کمبود نیروی کار در برخی استان‌ها نیز منتشر شده است +

***

"کاسبان مشارکت حداقلی" می‌گویند مردم رأی نمی‌دهند!

یک کار خوب از دولت رئیسی/"یزد" در مرز اشتغال کامل مردان؛ از مثبتات اقتصادی ایران چه می‌دانیم؟

مهدی آیتی، از فعالان اصلاح‌طلب در یک مصاحبه با روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات سال جاری اظهار کرده است: برای ایجاد انتخاباتی با مشارکت حداکثری دیر شده و با توجه به شرایط جامعه و سیاست‌های داخلی و نارضایتی‌های اقتصادی باید زودتر از اینها مسئولان امر به فکر این مساله می‌افتادند.

او می‌افزاید: عملکرد مسئولان به ویژه دولت و مجلس در جلوی چشم مردم است و نمی‌توان با چنین عملکردهایی انتظار مشارکت حداکثری داشت!

آیتی در ادامه نیز گفته است: البته مسئولان بسیار اصرار دارند که انتخابات حداکثری و مشارکتی باشد و ماهم دوست داریم که ایران با انتخاباتی با نصاب بالا همیشه در عرصه جهانی سر بلند باشد. البته راه‌ها و روش‌هایی برای ترغیب مردم در برای حضور در انتخابات وجود دارد اما بهتر آن است که رضایت مردم جلب شود تا خود پای صندوق‌های رای حاضر شوند.[۳]

*این صحبت‌های فاقد خرد و نجابت به این دلیل مطرح می‌شوند که ستاد اصلاحات قصد دارد همانند انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰؛ انتخابات مجلس امسال را هم تحریم کند.

رفتاری که متأسفانه بسیاری از خواص و رسانه‌ها هم متوجه آن نیستند و لذا تبیین لازم را برای آن انجام نمی‌دهند!

در اثبات بی‌خردی اظهارات آیتی بایستی به این نکته اشاره کرد که انتخابات و صندوق رأی به مثابه پزشکی است که باید در هنگام درد و بیماری به او مراجعه کرد تا مریضی التیام یابد.

اکنون آیا عقلانی است که فردی یا جریانی یا حزبی بخواهد مردم را از تنها امیدشان و از درمان دردشان یعنی انتخابات، ناامید سازد؟

آیا بدیهی نیست که این فرد در مشکلات مردم منافعی دارد و از همین رو نمی‌خواهد مشکلات بهبود یابند!؟

جالب آنکه با نگاهی به تفاوت‌های سیاسی مجالس و دولت‌های روی کار آمده در انتخابات‌های نظام جمهوری اسلامی به راحتی می‌توان متوجه تمایز سلایق شد و این نتیجه بدیهی را گرفت که انتخابات در ایران هرگز نمایشی نیست.

لذاست که آنالیز شرایط موجود نشان می‌دهد و اثبات می‌کند که انتخابات همواره تنها راه عقلانی برای بهبود یافتن مشکلات است و اتفاقا در شرایطی که مشکلات و گرانی‌ها بروز بیشتری دارند؛ ضرورت حضور و مشارکت در انتخابات هم بیشتر می‌شود تا بیماری هرچه زودتر علاج شود.

در اشاره به اظهارات آیتی همچنین باید بیان کرد که مشارکت انتخاباتی هرگز یک مسئله مشروط نیست تا فردی بخواهد مشارکت و رأی دادن خود را منوط به امری یا شرطی مثل بهبود اقتصادی و عملکرد بهتر فلان قوه و... کند؟

زیرا انتخابات یک مسئله تشریفاتی نیست و بلکه حضور مردم برای تعیین سرنوشت خودشان است.

امری که عقلانیت آن بدیهی است و فردی هم که چنین عقلانیتی را نمی‌فهمد طبعا باید به مشکلات و گرانی‌های بیشتر سلام کند و البته در بروز هر مشکلی هم سهیم خواهد بود.

دقت شود که مکمل مشارکت انتخاباتی "رأی خوب" است.

***

1_ isna.ir/xdP2t9

2_ https://irna.ir/xjMFLZ

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1057859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عماد IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    6 5
    ماتو استانهای غربی جز این کشور محسوب نمی شیم . اینجا اگه شغلی هم باشه برای از ما بهترونه . بخدا واگذارتون میکنیم . خدا انتقام ما رو از مسئولین می گیره
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      0 0
      شما فقط کافیه مهاجرت کنید مرکز ایران تقریبا تمام مجوزهایی که برای شرکت زدن در استان شما صادر نمیشه اونجا صادر میشه آنهم با منابع همان استان های غربی! مثل آب و برق و گاز و سوخت که می گن نیست اما اونجاها راحت انتقال میدن میارن!..
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 0
      این فرهنگ پشت میزی واسه تهران بود برید عسلویه بفهمید وضع بیکاری کدام استانها بدتره
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    2 0
    ایران مرکز ترانزیت جهان علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند.امنیت ملی_رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک
  • FR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    2 4
    جماعت اصلاح طلب نفرت انگیز موقع اعلام موضع خرد خودشون را تعطیل میکنند برای اینکه احیاناً در دل بی خردان جای بگیرند چه برای رای چه برای تحمیل عدم مشارکت !
  • FR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    4 4
    کلا به اصلاح طلبان باید گفت یکی مرد جنگی به از صد اصلاح طلب ! رمز اقتدار کشور شاید همین باشد که اصلاح طلبان و نوچه های منفعت طلب و بی سوادشان مدتی از سیاست دور باشند
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    1 1
    والله من به گروه و مشاور هسته ای خودمون امیدوار نیستم چون این افراد در زمان ظریف هم تو این گروه بودن و عوض نشدن.لطفا مجلس حواسش باشه که این‌گروه هسته ای ما چیکار میکنن و چی رو دارن امضا میکنن.کلک نخوریم
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      0 0
      اگه گروه هسته ای عوض میشد خیلی وقت پیش برجام به نفع ایران امضا میشد.این گروه لفتش میده .باید عوض میشدن ولی وزیر عوضشون نکرد چون خود وزیر از ظریف تعریف و تمجید میکرد.پس مشکل در وزیره که ....
  • کیانی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    6 6
    من یزدی هستم وبیکار،
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      0 1
      من برات کار دارم. شماره بده.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    0 0
    این یک واقعیته که تا حدودی درستی اون رو تجربه کردم برای چند موقعیت شغلی فنی مهندسی در یک شهرستان استان خ.ر دنبال نیروی کار بودیم، همه افرادی که رزومه دادند یا برای مصاحبه تشریف آوردند در جایی شاغل بودند در حالیکه نیاز ما به نیروی بکر و جوان فنی تحصیلکرده بود اما پیدا نمیشه
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 0
    کار بدرد بخور پیدا نمیشه
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 1
    __ بسمه تعالی __ شرکت در انتخابات نه تنها خوب بلکه بسیار خوب است
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      0 0
      عمو خوبه که نظرتو یه جا دیگه دیدم واسه چی همونو در اینجا نیاوردی ؟ چون مشرق از خودتونه ؟
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
    0 0
    ___ بسمه تعالی ___ با سلام و احترام بر جنابعالی ناشناس عزیزم (۱۸:۴۷ -) بخدمت با سعادتتان عرض می کنم که اگر نظرم را در جای دیگر ملاحظه فرموده اید که قربان شما بشوم ، دیگر چه نیازی دارید که در اینجا نیز آورده باشم ؟ عزیزم دنیا که بسر نیامده ،واما عزیزم مشرق عزیز را دوست دارم بلی ، آیا گناهی و جرمی مرتکب شده ام ؟ چه اشکالی دارد ؟ چرا بی جهت خودتان را نا راحت می کنید ؟ اگر عیبی واشکالی در نوشته ام وجود دارد لطفاََ بطور مستدل مرقوم بفرمائید تا از آن بهرمند شده و بر طرف کنم . از خدای تعالی برایتان توفیق و خیر دنیا و آخرت خواهانم . با عرض پوزش وادب و ارادت ، خادم کوچکتان ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس