بهزادنبوی

"فصل بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات" هنوز به اتمام نرسیده و عناصر این جبهه باید پاسخ بدهند که آیا مخالفت بهزاد با "تحریم انتخابات" نقشی در کنار رفتن او از ریاست این جبهه داشته یا نداشته است!؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اولین مناظره تند انتخاباتی بین باهنر و حجاریان

اولین مناظره تند انتخاباتی بین باهنر و حجاریان/ وزیر صمت در سودای "بازار رقابتی" بدون دخالت دولت!

سایت خبری نامه به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با محمدرضا باهنر، فعال اصولگرا و از نمایندگان مبرّز ادوار مجلس شورای اسلامی از وی پرسیده است: اصلاح طلبان شروط 6 گانه ای را برای حضور در عرصه انتخابات گذاشتند اما اخیرا آقای حجاریان مصاحبه کرد و گفت "دولت آقای رئیسی هر چه زودتر استعفا بدهد و برود بهتر است" به عبارت دیگر او گفته اگر آن 6 شرط هم نشد، دولت آقای رئیسی استعفا دهد ما می‌آییم. نظرتان درباره این شرط چیست؟

باهنر در پاسخ گفته است:

این نوعی هنجارشکنی است. رفتن و آمدن دولت سازوکار دارد. همین مجلس یازدهم وقتی شروع کار کرد برخی از نمایندگان دنبال عدم کفایت سیاسی آقای روحانی بودند. حتی یادم هست سال 90 که آقای احمدی نژاد 10 روزی خانه نشینی کرد برخی دوستان دو آتیشه او در مجلس پیش من آمدند و موضوع در دستور قرار گرفتن عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را خواستار شدند که من خیلی با آنها برخورد کردم و گفتم «از خیلی رفتارهای احمدی نژاد خوشم نمی آید اما عدم کفایت سیاسی کار کوچک و ساده ای نیست». معتقدم از این اصل قانون اساسی ما یک مرتبه درباره بنی صدر استفاده کردیم و امیدواریم و دعا می کنم که دیگر تا انقلاب حضرت مهدی (عج) دیگر لازم نباشد که از این اصل استفاده کنیم. عزل شدن، حق بنی صدر بود اما بعد آن خسارات زیادی همچون حوادث تروریستی هفتم تیر و هشتم شهریور و جنگ های خیابانی به کشور وارد شد. در مجموع اینکه برخی برای آمدن به صحنه انتخابات شرط می گذارند، معنا ندارد. آقای حجاریان برای آمدن شما حاکمیت شرط می گذارد، نه آنکه شما برای حاکمیت شرط بگذارید. اگر خواستید وارد انتخابات شوید یکسری شرط و شروط است، اینها را بپذیرید بعد تشریف بیاورید. "[1]

*اشاره سایت نامه و پاسخ مهندس باهنر به مصاحبه اخیر حجاریان با روزنامه اعتماد است که حجاریان طی آن ضمن تعیین 6 شرط برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال جاری اما عنوان می‌کند که در صورت استعفای رئیسی از سمت ریاست‌جمهوری به دلیل ناکارآمدی؛ آنگاه اصلاح‌طلبان می‌توانند به آمدن یا نیامدن بیشتر فکر کنند. [2]

این اظهارات حجاریان که در ادامه پروژه شریرانه "مشارکت مشروط" و "تحریم انتخابات" بیان شده اما یک وجه خطرناک دیگر نیز داشت و آن "ساختار شکنی" بود.

در واقع یک نیروی سیاسی همواره باید از ساختار دفاع کند تا شاکله اصلی کشور حفظ شود. و مسئله بی‌کفایتی رئیس‌جمهور و لزوم استعفای وی به دلیل ناکارآمدی؛ مسئله‌ای است که فقط و فقط در شرایط خاص و بسا در شرایطی که ارتباطات خارجی برای رئیس‌جمهور اثبات شود باید به آن پرداخت.

وگرنه باید این قضاوت را مطرح کرد که ارزش ساختار اجرایی که رئیس‌جمهور در رأس آن قرار دارد بیشتر از مشکلات روزانه‌ی یک کشور است که اغلب به دلیل ناکارآمدی یک دولت ایجاد می‌شود.

در ورای این سخن اما جهاد تبیین مهندس باهنر و قیام یکتای او علیه توطئه خطرناک حجاریان جای تقدیر و خرسندی دارد.

چه اینکه متأسفانه طی 4 سال گذشته که پروژه تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان رسما به اجرا گذاشته شد و عملا صندوق رأی مردم را در دو انتخابات 98 و 1400 ذبح کرد؛ کمتر دیدیم کسی از رجال یا رسانه‌ها متوجه این پروژه باشد و علیه آن قیام کند.

سخنان صحیح مهندس باهنر در به شکستن کشاندن پروژه مشارکت مشروط و تحریم انتخابات بایستی چراغ راه هرآنکه باشد که قصد دارد برای ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش کند.

شرط‌گذاری یک عده رجل یا حزب سیاسی برای حضور در انتخابات یک رذیلت سیاسی و هموارسازی مسیر در جهت ایجاد آشوب خیابانی و جنگ مسلحانه است. زیرا جریانی که از صندوق رأی عبور می‌کند؛ در واقع قصد دارد علیه نظام سیاسی اسلحه بردارد. این مسئله واضح است که حضور و فعالیت یک جریان سیاسی در داخل یک کشور به معنی پذیرش ساختارها و قوانین آن کشور است. اما هنگامی که آن جریان سیاسی وانمود می کند که ساختارها و قوانین را قبول ندارد؛ یعنی وارد فاز خشونت و براندازی شده است.

***

این مسیر به گرانی بیشتر ختم می‌شود آقای علی‌آبادی!

وزیر صمت در سودای "بازار رقابتی" بدون دخالت دولت

اولین مناظره تند انتخاباتی بین باهنر و حجاریان/ وزیر صمت در سودای "بازار رقابتی" بدون دخالت دولت!

عباس علی‌آبادی، وزیر جدید صمت به تازگی در اظهاراتی گفته است: باید تلاش کرد تا بازار کشور تبدیل به یک بازار رقابتی کامل شود، هرچند تحقق آن و رفع انحصار در همه عرصه‌ها با سرعت بالا بسیار سخت خواهد بود.

به گزارش مشرق، او می‌افزاید: دولت نباید به طور مستقیم در بازار رقابتی و قیمت‌گذاری دخالت کند، اما در ابتدا باید به رفع انحصار پرداخته و بازار را تبدیل به یک بازار رقابتی کامل کرد.[3]

*جمله‌ی "دولت نباید در قیمت‌گذاری دخالت کند" یکی از عوامل اصلی بروز گرانی در بازار کالا و خدمات است.

پر واضح آنکه وقتی دولت بعنوان حاکم اصلی اجرائیات کشور؛ نقش بدیهی خود در بازار را انکار کند و قید نظارت را بزند؛ آنگاه بازار دچار "گرانی بیقاعده" می‌شود و قیمت‌ها دیگر از هیچ ساز و کاری تبعیت نخواهند کرد و هیچ سقفی برای آنها قابل تصور نخواهد بود.

کما اینکه تجربه سیاست‌های اقتصادی 2 سال اخیر نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ها در اثر نبود نظارت در بازار تابع هیچ سقف و محدودیتی نخواهند بود.

اما اینکه چرا وزیر جدید صمت بر همین سیاست غلط اصرار دارد؛ سؤال و تأمل ویژه‌ای را طلب می‌کند.

برخی معتقدند دخالت نکردن در بازار جزو اصول علم اقتصاد و بازار آزاد است! این در حالی است که وجود قوه تنظیم‌گر و نیرویی که اجازه قیمت‌گذاری افراد طمّاع را ندهد؛ در همه مکاتب اقتصادی یک اصل پذیرفته شده است زیرا یک بازار منطقا بدون وجود حاکمی که جلوی گرانی بیقاعده را بگیرد؛ هرگز بصورت کامل رقابتی نخواهد شد.

شاهد مثال آنکه چندی قبل در خبرها خواندیم شرکت سامسونگ، به دلیل قیمت‌گذاری بیقاعده و گرانفروشی در کشور هلند؛ توسط سازمان رقابت این کشور به مبلغ 47 میلیون دلار جریمه شده است. [4]

وبلاگ مشرق، پیش از این در گزارشی مبسوط توضیح داده بود که جمله "معتقد به قیمت‌گذاری دستوری نیستم" چگونه سبب ایجاد گرانی در معیشت مردم می‌شود. [5]

***

فصل ناتمام حذف بهزاد از جبهه اصلاحات

اولین مناظره تند انتخاباتی بین باهنر و حجاریان/ وزیر صمت در سودای "بازار رقابتی" بدون دخالت دولت!

علی شکوری‌راد، عضو کادر حزب اتحاد ملت و سخنگوی جبهه اصلاحات به تازگی در یادداشتی به ستایش "بهزاد نبوی" پرداخته و تلاش کرده روایت خودش را از علت کنار رفتن بهزاد از ریاست جبهه اصلاحات و جانشین شدن خانم آذر منصوری (دبیر کل فعلی حزب اتحاد) مطرح کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، او نوشته است: در دو سال گذشته بهزاد رییس اجماعی جبهه اصلاحات و محور انسجام آن بوده است. او به‌رغم داشتن نقش منحصر به فرد در این مقام و موقعیت، به دلیل کهولت سن و عوارض آن در میانه دوره قصد کناره‌گیری داشت اما با اصرار پذیرفت یک دوره یکساله دیگر ادامه بدهد و به‌رغم سختی‌ها این‌بار را بر دوش کشید اما به دلیل مجادلات جلسات مجمع که از شأن و حوصله او خارج بود، یک هفته به پایان دوره از سمت ریاست جبهه استعفا داد تا با جدیت اعلام کرده باشد که در دوره بعد این مسوولیت را نخواهد پذیرفت. متاسفانه برخی دوستان بدون ملاحظه عوارض سالخوردگی و مشقتی که بر او تحمیل می‌شود تلاش کردند تا او را وادار به پذیرش این سمت و مسوولیت کنند و فشار بر او را از حد گذراندند تا آنجا که او دچار تردید شد که مبادا شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت موجب عواقبی بشود که او نتواند پاسخگوی آن باشد. اما او نشان داد که همچون همه شرایط دشواری که با صلابت از سرگذرانده است به‌رغم فشارها اصول خود را حفظ و تصمیمی همه‌جانبه و در تراز بهزاد می‌گیرد.

شکوری‌راد همچنین می‌افزاید: او ارتفاع گرفت و از افقی بالاتر از همه با کنشی اثرگذار نه تنها انصراف قطعی خود را از قبول ریاست جبهه اصلاحات در عمل نشان داد بلکه با درایت و سعه صدر مثال‌زدنی همه شرایط را برای برگزاری انتخابات هیات رییسه و در نتیجه سپرده شدن ریاست جبهه اصلاحات با رای بالای مجمع عمومی به نفر بعد، بانویی شایسته که علاوه بر خاک خوردن در عرصه کشاورزی که معیشت او را تامین می‌کند، خاک خورده عرصه سیاست و پله پله رشد کرده در مدارج حزبی و دارای تجربه‌های ارزشمند در اداره نشریه و عضویت در شورای شهر و آزموده در کنش‌های سیاسی سرافرازانه و هزینه داده بابت آنهاست، فراهم نمود. اوج‌گیری بهزاد در آخرین جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات موجب شد تا این سرمایه نمادین برای اصلاح‌طلبان و ملت ایران ارتقا یابد.[6]

*ما به لحاظ ساختارمند بودن سیاست، موظف و مکلفیم که روایت شکوری‌راد بعنوان سخنگوی جبهه اصلاحات را بپذیریم و طبق قاعده عقلانیت نباید این ژست عوامانه را مطرح کنیم که لابد در پشت پرده خبرهای دیگری هست!

لکن سؤال پرسیدن و تفلسف ایرادی ندارد.

و سؤال اینکه چرا شکوری‌راد در روایت خود اشاره‌ای به اختلاف مبنایی بهزاد نبوی با قاطبه جبهه اصلاحات مبنی بر نامشروع بودن تحریم انتخابات نکرده است!؟

چرا شکوری‌راد توضیح نداده که تکلیف این اختلاف به کجا ختم شد و نقش آن در رفتن یا ماندن بهزاد نبوی چه بوده است؟

ماجرای مخالفت بهزاد با اغتشاش خیابانی و سردادن شعار علیه نظام چه!؟ آیا این اختلاف نظر بهزاد با اصلاح‌طلبانی که صراحتا بر گزینه خیابان و شکار بودن نظام برای شکارچیان خیابانی اصرار دارند؛ از دلایل رفتن او نبوده است!؟

از طرف دیگر همه می‌دانند که حزب اتحاد ملت از اصلی‌ترین ارکان اردوگاه جناح چپ در پافشاری بر تحریم انتخابات است و شخص خانم منصوری هم بعنوان پیرو حجاریان بر "مشارکت مشروط" تأکید دارد.

آیا ما نباید بپرسیم که چرا دبیر کل همین حزب بعنوان جانشین بهزاد انتخاب شده و آیا آن جمع جبهه اصلاحات که حتی بهزاد نبوی را هم مجبور کرد پای بیانیه تحریم را علیرغم مخالفتش امضا کند؛ نقشی در این مهره‌چینی داشته یا نداشته!؟

اینها سؤالاتی است که آقای شکوری‌راد نمی‌تواند با تمجید از بهزاد نبوی از پاسخگویی به آنها طفره برود.

خاصّه اینکه بر اساس اسناد موجود؛ جبهه اصلاحات در قبال انتخابات آینده هم قصد تحریم دارد.

از اصول ساختارمندی سیاست، پایبند بودن رجال سیاسی به عقلانیت و حقیقت است. بدین معنی که انتظار بود آقای شکوری‌راد در پیوست روایت خود از کنار رفتن بهزاد نبوی، به سؤالات مطروحه نیز پاسخ دقیق بدهد.

***

1_ https://www.namehnews.com/fa/tiny/news-681996

2_ mshrgh.ir/1502250

3_ mshrgh.ir/1504221

4_ http://fna.ir/47jtc

5_ mshrgh.ir/1498971

6_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-620386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    16 3
    بزرگترین دروغ در تاریخ اقتصاد دنیا همین عدم دخالت دولت ، خصوصی سازی و ایجاد فضای رقابت آزاد است
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      11 3
      دوره حسن روحانی اینا خفه خون گرفته بودن حرفی از استعفا نمیزدن
    • محمدایوب IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      3 1
      در دوره شیخ گلاسکو اصلاح طلبان خفه خون نگرفته بودند
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    12 7
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
    • یاور3 IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      2 3
      بسه دیگه بزرگوار. حرف شما زمانی دقیق به نظر میرسد که عده ای با لج و لجبازی به مقابله با حکومت نپردازند. در واقع خود را به بی اطلاعی نزده باشند. ولی باید قبول کرد که تبیین بهتری برای آن فتنه میشد انجام داد که نفوذی‌های نظام اجازه ندادند.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 2
    ایران هاب انرژی گاز و نفت و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و...
  • سید IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    13 12
    در طول تاریخ چند هزار ساله ایران هیچ فرقه ای به اندازه بهائیان نجس و اصلاح طلبان تهوع آور که هر دو این اقشار در مزدوری برای دشمنان کشور کاملاً به هم شبیه هستند، مورد تنفر و انزجار ملت نبوده اند!!!
    • محسن IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      1 0
      آقا سید محترم، اولا: یعنی جنابعالی تمام تاریخ به قول خودت "چند هزار ساله" ایران را مطالعه فرموده ای که این گونه اظهار نظر می کنی؟ ثانیا: شما چطور به خودت اجازه می دهی از طرف "ملت" نظر بدهی؟ چه کسی به سرکار عالی منصب سخنگویی ملت را اعطا نموده است؟
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    27 8
    حجاریان یک عنصر فاسد وخاعن واظهرمنالشمس است
    • محسن IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      5 7
      عزیزم، اول برو در حد کلاس اول یا دوم دبستان املا یاد بگیر که "خائن" و "اظهر من الشمس" را غلط ننویسی، بعد بیا در باره ی دیگران اظهار نظر کن. راستی، فلان کس اظهر من الشمس است یعنی چه؟ یک شخص چگونه می تواند اظهر من الشمس باشد؟
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 1
      هر چی بلا سرمون آمد از شما بظاهر با سواد ها بود اشتباه مثبتت دادم مقصر مشرق هست مثبت منفی چسبیدن بهم.کاش انسان باشیم.و مسئولیت پذیر.محسن خان باسواد.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      فاسد یعنی از کل دولتهاشون یه واحد مسکن با کمک دولت برا مردم ساخته نمیشه
    • صادق IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      حجاریان غیراز عامل بیگانه بودنش عامل غارت گندم مرغوب ایران وصادرات آن بخارج کشور واردات گندم و ذرت نامرغوب بداخل ایران وبنام سلطان گندم در دوره اصلاحاتی ها معروف میباشد
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    28 5
    شخصا هیچ کدوم از افراد حاضر رو قبول ندارم
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      4 7
      قبول نداشتن ایرادی نداره. ولی رأی ندادن ایراد داره و یه کار غلطه.
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      31 2
      بله. اصلا باهنر و حجاریان در ریشه به یک اصل می رسند و مناظره درون گروهی است . باهنر فقط در اسم اصولگرا است
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 17
      اونام شمارو
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      اونا اقلیت اند و طرفدارانشان در تهران تجمع دارند
  • سید IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    5 1
    خدمت وزیر محترم صمت باید گفت اگر توقع برخی عدم دخالت دولت در نظارت بر بازار به ویژه در زمینه قیمت گذاری است، پس از آن سو هم نباید انتظار حمایت دولت از آن ها در انحاء شکل ها مثلاً در محدودیت واردات به نفع تولید کننده داخلی را داشته باشند! چون کاملاً غیرعادلانه است!!!
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    39 4
    برای خودتان مناظره میکنید
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    39 5
    برای مناظره باحجاریان بعنوان یک عنصر وطن فروش .نوکر بیگانه یک انقلابی حزبالهی باید مناظره کنه .کسی مثل باهنر برای مطرح کردن این خبیث فتنه گر بوده
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    48 6
    هرچقدر میخواهید برای همدیگه شرط و شروط بزارید مردم ناراضیند
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      5 7
      مردم ناراضی اگر رأی ندهند و رأی خوب ندهند اوضاع بدتر می شود دانشمند. این مناظره ها هم برای بهتر شدن اوضاع با رأی خوب است.
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      1 0
      بدهی هم خوب نمیشه.اون بقول خودش شما سنگ لای چرخ دولت و مجلس میذاره،اونا هم میگن مردم ما نیستیم شرکت نکنید،تحریم.ولا جمعش کنید،سنگینتره،
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    6 4
    اقای باهنر وبسیاری مصلحت اندیشان وعقلای قوم دیگر .علی.ع.باید باطلحه وزبیر کنار میامد تاجنگ جمل انطور شکل نمی گرفت هزینه دورانداختن اول روحانی اندک است اما تخریب هشت سال ویرانی اوقابل مقایسه نیست متاسفانه ازاول انقلاب مدام داریم باج میدهیم واز سرمایه خرج میکنیم .ایا باقاطعیت امام دربرخوردها ضرر دادیم .ایا دردوره ریاست جمهوری حذف افرادی مثل لاریجانی وظریف خیلی خسارت داشت یاادامه روحانی ویرانی بود
  • مرتضی IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    35 5
    شرط گذاشتن این آقا مثل این است که یک دزد برای دزدی کردن از صاحبخانه برای او شرط بگذارد.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    41 2
    موسم انتخابات شد جنگولک بازی آقایان شروع شد . مردم بهوش باشید .
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 1
      سخت بهوش هستیم
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      چه فرق میکنه از کدام مجلس برا این مردم خدمتی انجام میشود
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    4 4
    همینکه فارس و مشرق و تسنیم و جوان. و ... دارن از بهزاد نبوی حمایت میکنن معلوم میشه که ایشون نفوذی محافظه کاران در جبهه اصلاحات بوده .
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    18 4
    میگن وقتی میان دو شیرنر ( مردم و دولت) دعوایی میشه کفتارها زوزه میکشند!!
  • FR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    20 8
    حجاریان غلط کرد شرط گذاشت. اینها له له میزنند که در انتخابات شرکت کنند
    • محسن IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      دوست عزیز، اولا: آیا "غلط کردن" به نظر شما تعبیر مودبانه ایست و بکار بردنش نشانه ی ادب و شخصیت‌‌ بکار برنده ست؟ ثانیا: اگر اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند همین مشرق نیوز آنان را به تحریم انتخابات متهم می کند و اگر شرکت کنند می گویید برای شرکت در انتخابات له له می زنند و ... بالاخره از نظر شماها چی درست است و چی غلط؟
  • FR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    21 2
    با عرض معذرت اصلاح طلب اشتباه ایران طلب تایپ شد در واقع اصلاح طلب ها ویران طلب اند
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    40 1
    باهنر نماینده مبرز!! ادوار مجلس چه خاصیتی برای مردم داشته و اصلا نماینده کدام قشر مردم است؟
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      ای امان
  • توحید IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    مبرز به معنی سرآمد است
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    21 6
    آقایان اصلاحطلب اگر به دولت قانونی برگرفته از انتخابات گفته اند استعفا بدهد، خیلی غلط کرده اند. آقایان بالاخره یا به دموکراسی و انتخابات اعتقاد دارند یا ندارند.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    25 1
    بازا گرمی میکنین؟
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 0
    سیاست غلط!؟!
  • پدی ازپیج همسایه🙂 IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    15 2
    نبوی و حجاریان عبدی زیباکلام صادقی تاجزاده...خدایا تا کی قیافه اینها رو در صفحه اول روزنامه ها شون یا توئیت های مزخرفشون رو باید مردم تحمل کنن
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    44 0
    همشون باهمن این دعواهای زرگری دم انتخابات شاید یک زمانی میتونست نظرها رو جلب کنه ولی دیگه این حنا رنگ نداره
  • وطن پرست DE ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    18 1
    یاد مناظره ابتکار با مرعشی افتادم. باهم توپ بازی می کنن سر مردم کلاه بزارن. بین باهنر و حجاریان هیچ فرقی نیست.
  • محسن حمیدی زارع PL ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    دولت که یک موجودِ خیالی نیست، آدمیزادها مسئولیت دارن، دوروبرشونم پر است از آدمیزادهای دیگر، آدمی هم شیرِخام خورده است، رقابت اونموقع یعنی چی؟
  • GB ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    2 0
    واقعا تعطیلید؟ مردم فکر اوضاع اقتصادی و اجتماعی شونن. اصلاح طلبها دیگه اهمیتی برای مردم ندارن شماها دارید برای اونها رجز میخونید. امیدوارم وارد انتخابات بشن تا وضعیت میز برای همه مشخص بشه
  • GB ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    2 0
    مناظره باهنر بیشتر نشون از عجز و التماس همراه با تهدید بود. مردم دیگه برای اصلاح طلبها کاری نمیکنن الکی انرژی صرف نشه بهتره
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 0
    شما رو به خدا فبل از بازکردن خبر اطلاع رسانی کنید که حاوی تصاویر وحشتناک است. حتی اگر مبرز باشد!
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      سیاست را با قیافه نمی فهمند. با عقل میفهمند.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 0
    چرا نظر اصلاحطلب ها و تحریم کردن یا تحریم نکردنشون براتون اهمیت داره. تا حالا که تحریم نکردن و خاتمی همیشه رای داده. از یک طرف هم کمتر از شاید 5 درصد در جامعه اصلاحطلب تشکیلاتی وفادار مونده باشه که گوش به فرمان باشن. تازه 5 درصد رو خیلی زیاد گفتم. خیلی از اصلاحطلبهای تشکیلاتی از کشور خارج شدن و حتی دیگه داخل ایران زندگی نمیکنن. یک نمونه مهاجرانی که حتی اون هم مخالفت نمیکنه.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    16 3
    ای کاش تمام افسادطلبان فتنه گر از روی زمین حذف بشن .مردم انقلاب کردن از دست شاه راحت بشن حالا گیر این افساد طلبان فاسد افتادن 😡🤮😈
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 0
    باهنر و همه دارو دستش حریف دوخط نوشتار و گفتار حجاریان نمیشن
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      حجاریان هم؟؟
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 15
    عقده و کینه شماها از حجاریان بابت کشف و افشای واقعیتی بنام ( حاکمیت دوگانه در نظام ) هیچوقت درمان نمیشه
  • DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 2
    بهزاد نبوی با هوش بالایش
  • علی ولی خدا عبا دالله DE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 1
    بهزاد نبوی با هوش بالایش شما منافقین قدرت پرست در جناح راست را این گونه رسوا کرد
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    یکی به نعل چندتا به میخه
  • به دنبال مرغ IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    مرغ خوردن از اوجب واجبات هست
  • ضیا IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    1 0
    یکی نیست به اقای باهنر بگه مجلس چی جایگته قوهی چی وقتی سران سه قوه شدن همه کاره و تصمیم گیر کشور که حتی برای تغییر ساعت کار هم آنها تصمیم گیر می گیرند
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    17 0
    بازی زرگری
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    2 0
    کاری به مزخرفات حجاریان ندارم اما اسم باهنر رو رجل سیاسی نذارید
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    کامبیز کو ندارد نشان از پدر
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    حجاریان تئوریسین اصلاحات کی به درک واصل می شود تا شرش از سر کشور کم شود او باید تا حالا کفنش پوسیده بود و باد خاک قبرش را برده بود چطور زنده مانده از بس با پول بیت المال خرج درمانش کردند لعنت خدا بر همه اصلاح طلبان
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    0 0
    سال هفتادوشش مردم جهت فرار از دولت هاشمی ناطق راادامه اومعرفی کردند تا منتخب هاشمی کهخاتمی بود بدامنش پناه ببرند ومردم هم خوب فریب خوردند اقای باهنر مناظر با حجاریان بیشتر برای موجه نشان دادن وهمکاری بااوست .تامناظره بهتر است از ورزشکاران که ازبازی باحریف اسراعیلی خودداری میکنند یاد بگیری وبه عامل اسراعیل مشروعیت نبخشی چون خودت حذف میشوی
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    0 0
    سعید حجاریان از نظر وزنه سیاسی بودن درحد یک کبریت بی خطره و همچنین توطئه خطرناک نامیدن این حرف مزخرف او بزرگنمائیه
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    0 0
    نمایش خودی بوده نه مناظره مثل اخرین فیلم پرستویی درفرودگاه
  • م IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    0 0
    جناب حجاریان او را له می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس