واکنش کرملین به افشاگری‌های ادعایی درباره حادثه نورد استریم

کرملین در واکنش به افشاگری‌های ادعایی رسانه‌های غربی پیرامون انفجارهای نورد استریم گفت به این مطالب توجه دارد اما آنها را تلاش بالقوه برای منحرف کردن توجه ااز عاملان واقعی انفجار ها در نظر می‌گیرد.

به گزارش مشرق،‌ «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت، مسکو افشاگری‌های جدید برخی رسانه‌های غربی پیرامون حمله خرابکارانه به خط لوله‌های «نورد استریم» را مورد توجه قرار داده و آنها را تلاشی عمدی برای منحرف کردن توجه از مجریان واقعی این حمله در نظر می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» پسکوف در واکنش به گزارش‌های ادعایی اخیر رسانه‌های غربی همچون واشنگتن پست و رسانه‌هایی از بلژیک و هلند پیرامون انفجار خطوط لوله نورد استریم گفت: «البته ما به طور جامع افشاگری های مختلف و مطالب پولی که در رسانه‌های مختلف درباره این حمله تروریستی و خرابکاری در نورد استریم منتشر می‌شوند را ثبت و ضبط می‌کنیم. هر نظریه‌ای ارزش اینکه مورد توجه قرار بگیرد دارد. نمی‌توان رد کرد که این اطلاعات عمدا منتشر می‌شوند تا توجه را از سازمان‌دهندگان واقعی این حمله تروریستی علیه این زیرساخت حیاتی بین‌المللی منحرف کنند.»

سخنگوی کرملین گفت، در این میان روسیه هنوز اجازه شرکت در تحقیقات درباره این انفجار ها را پیدا نکرده و مسکو همچنان خواستار تحقیقاتی فراگیر و شفاف درباره این اتفاق است.

روز سه‌َشنبه رسانه‌های غربی و آمریکایی به نقل از مقام‌های آگاه ادعا کردند، مقام‌های سازمان اطلاعات نظامی هلند قبل از بمب‌گذاری‌های سپتامبر گذشته در خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اطلاع دادند یک تیم از خرابکاران اوکراینی دسیسه‌چینی کرده‌ تا غواص‌هایی را با استفاده از قایق بادبانی از ساحل دریای بالتیک عازم ماموریت بمبگذاری به روی خطوط لوله نورد استریم کنند. به ادعای این گزارش، سازمان سیا متعاقب دریافت این اطلاعات به مقام‌های اوکراینی علیه دست زدن به چنین اقدام خرابکارانه‌ای هشدار داده است.

چندی پیش روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از اطلاعات افشا شده در فضای مجازی ادعا کرد، آمریکا سه ماه قبل از انفجار خط لوله‌های «نورد استریم» مطلع شده بود اوکراین برای حمله به این خط لوله‌ها برنامه دارد.

روز شنبه نیز رسانه بلژیکی «دی تِید» به نقل از منابع آگاه گزارش داد سازمان سیا اعتراف کرده که دولت اوکراین در انفجار خطوط لوله نورد استریم در ماه سپتامبر سال قبل نقش داشته است.

این منابع به این روزنامه گفتند سیا بلافاصله پس از وقوع حادثه در خط لوله انتقال گاز روسیه، به سازمان اطلاعات بلژیک درباره دست داشتن احتمالی اوکراین در این خرابکاری اطلاع داده است.

در سپتامبر ۲۰۲۲ خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم در زیر دریای بالتیک که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کنند هدف چند انفجار مرموز قرار گرفتند. شرکت «نورد استریم ای.جی»، اپراتور این خطوط لوله، اعلام کرد، آسیب وارد شده به این لوله‌ها بین سابقه بوده و برآورد زمان لازم برای ترمیم آن غیر ممکن است.

به گزارش «اسپوتنیک» دانمارک، آلمان و نروژ، روسیه را از تحقیقاتشان درباره این حمله کنار گذاشتند. مسکو در واکنش تحقیقات مستقل خودش را درباره این اتفاق با محوریت وقوع اقدام تروریستی بین‌المللی به جریان انداخت.

هنوز نتایجی رسمی از این تحقیقات منتشر نشده اما «سیمور هرش»، روزنامه نگار محقق مشهور آمریکایی در فوریه ۲۰۲۲ در گزارشی فاش کرد، آمریکا سازمان‌دهنده اصلی این انفجارها با پشتیبانی نروژ بوده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عمیر IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
    0 1
    کار هر کسی باشه باید بگیم دمش گرم ، از هرچیزی که میتونین به تروریستای روسی ضربه بزنین باید استفاده کرد ، زنده باد اوکراین !
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
      0 0
      نگو ترو خدا . اجنبی پرست ها ناراحت میشن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس