1

اخیراً یکی از سفرای کشورهای اروپایی با همراهی برخی از کارکنان دیگر سفارتخانه در جریان آشوب‌های تهران به صورت میدانی وارد شده و در کف خیابان و میان معترضان حضور یافته بود.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز سه شنبه ۱۷ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد تحلیل اغتشاشات، ابعاد جدید از فاجعه تروریستی شاه چراغ، وزن‌کشی فیل‌ها و الاغ‌ها برای ۲۰۲۴ و حذف رانت ارزی توسط دولت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود به تحلیل اغتشاشات پرداخته و با تحلیل زبان نسل جدید نوشته است:

این روزها صحبت از گفت‌وگوی ملی در بسیاری از رسانه‌ها به چشم می‌خورد. شاید بتوان گفت بسیاری از کارشناسان حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بر این اتفاق نظر دارند که در حال حاضر کشور نیازمند توجه جدی به مطالبات جوانان است و یکی از زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای این توجه، شروع یک گفت‌وگوی بی‌پرده با نسل جوان است.

در ادامه این گزارش آمده است:

اینکه گفته می‌شود زبان نسل جدید را نمی‌فهمیم همگی ناشی از گسست نسلی و شکل نامناسب انتقال تجربه به نسل جدید بوده است. به گمانم اگر مسوولان دولتی و حاکمیتی ارتباط بی‌پرده خود را با این نسل بیشتر کنند و پذیرای انواع دغدغه‌های نسل جدید یا همان دهه هشتادی‌ها باشند شاید همین اتفاق، طلیعه گفت‌وگوی ملی و ارتباطات مؤثر میان فردی بین حاکمیت و طبقه مردم باشد. به امید چنین روزی و چنین گفت‌وگویی...

ردپای دست‌های آلوده دیپلمات‌های اروپایی در اغتشاشات تهران/ رونمایی از تروریست‌ها با رمز ریگی در خاش!

روزنامه همشهری نیز در ستون سرمقاله خود پروژه آشوب سازی را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد:

مدل‌های کلاسیک و کپی‌گرفته اعتراض از غرب را نمی‌توان در ایران پیاده کرد. شاید در کتاب بتوان خواند و تأیید کرد، اما پیاده‌سازی آن در ایران امکان ندارد. اعتراض به هرچه رنگ دین دارد، موجب پیچیدگی صحنه است. آتش‌زدن قرآن، توهین به مقدسات و رهبری نقطه مقابل را تهییج می‌کند و خون را به جوش می‌آورد. اینجا شما نمی‌توانید با اعتراض کلاسیک غرب از خون‌های به‌جوش‌آمده بخواهید تحمل کنید و آزادی را به رسمیت بشناسید. اینجا مرز آزادی شما صرفاً مرز آزادی دیگری نیست و خطوط قرمزی وجود دارد که طرفین در ترسیم آن نقشی نداشته‌اند و قبح آن ذاتی است.

در این یادداشت آمده است:

سیاست و اعتراض متأثر از فرهنگ جامعه است. روی زمین نگاه کنید. فرض کنید عده‌ای بخواهند در خیابان بیایند و اعتراض کنند که چرا ما نباید در ماه محرم و صفر ازدواج کنیم. حکومت راهپیمایی را هم محترم بشمارد اما صلاحیت دارد به آنان اجازه دهد که اعتراض شما شنیده شد، حالا بروید و اقدام کنید؟ حتی اگر نظام جمهوری اسلامی هم نباشد، مردم چنین اجازه‌ای خواهند داد؟ تعیّن‌های فرهنگی ایران اگر لحاظ نشود با متدهای روشنفکری غرب نمی‌توانیم اعتراض را عملی کنیم؛ اما این هنر حاکمیت است که با وجود آنچه در این وجیزه آمد، عُرضه حل همه موانع و فرهنگ‌سازی را تا آنجا که با اصول مسلم دین در تعارض نیست، انجام دهد و روزآمدی خود را مبتنی بر عنصر زمان اثبات کند.

ردپای دست‌های آلوده دیپلمات‌های اروپایی در اغتشاشات تهران/ رونمایی از تروریست‌ها با رمز ریگی در خاش!

حضور دیپلمات‌های اروپایی در اغتشاشات تهران

روزنامه جوان نیز در ستون اخبار ویژه خود پرده از حضور یک سفارتخانه خارجی در اغتشاشات برداشته و نوشته است:

شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی از سفرای کشورهای اروپایی در اغتشاشات خیابان‌های تهران حضور یافته که با او برخورد شده است. براساس این شنیده‌ها، اخیراً یکی از سفرای کشورهای اروپایی با همراهی برخی از کارکنان دیگر سفارتخانه در جریان آشوب‌های تهران به صورت میدانی وارد شده و در کف خیابان و میان معترضان حضور یافته بود. با مطلع شدن دستگاه‌های مرتبط از اقدام ضدامنیتی و خارج از پروتکل سفیر مذکور، سریعاً او را احضار و به تندی نسبت به اقدامات خلاف او هشدار داده شد. همچنین به او گفته شد در صورتی که این رفتار و اقدامات، از سوی شخص سفیر ادامه پیدا کند و مجدداً اقدام به ارتباط‌گیری و حضور در میان اغتشاشگران نماید، در کمتر از ۲۴ ساعت از ایران اخراج می‌شود.

جوان در ادامه خبر داده است:

پس از هشدار به شخص سفیر، نه خود او و نه هیچ کدام از کارکنان و مرتبطان سفارت مذکور دیگر در اغتشاشات خیابانی حضور پیدا نکردند، اما در عین حال این احتمال وجود دارد که همچنان از ارتباطاتی که در ایام اغتشاشات با آشوبگران ایجاد کرده بودند برای هدایت و حمایت اغتشاشات استفاده کنند. به نظر می‌رسد وزارت خارجه می‌توانست منتظر شرایط آینده نماند و در همین بار اول، با معرفی این سفیر به عنوان عنصر نامطلوب امنیتی، او را از کشور اخراج کند.

ردپای دست‌های آلوده دیپلمات‌های اروپایی در اغتشاشات تهران/ رونمایی از تروریست‌ها با رمز ریگی در خاش!

اغتشاش خاش با رمز ریگی!

روزنامه وطن امروز نیز در شماره امروز خود به نقش تروریست‌ها در آشوب‌های زاهدان پرداخته و نوشته است:

بتازگی تصاویری از اغتشاشات آشوب‌طلبان در شهرستان خاش استان سیستان‌وبلوچستان منتشر شده که به روشنی پرده از ماهیت آشوبگران برمی‌دارد. در حالی که رسانه‌های ضدایرانی سعی داشتند آشوبگران اغتشاشات اخیر در خاش را به عنوان مردم معترض معرفی کنند، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد عده‌ای از اغتشاشگران با حمله به بانک تجارت شهرستان خاش و تخریب این بانک، شعار زنده‌باد ریگی سر می‌دهند. معدوم «عبدالمالک ریگی» سرکرده یک گروهک تروریستی موسوم به «جیش‌العدل» بود که کشتار بسیاری از مردم منطقه جنوب شرق کشور را در کارنامه سیاه خود به ثبت رسانده بود. ریگی اسفند ۸۸ توسط سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات دستگیر و خرداد ۸۹ اعدام شد.

ردپای دست‌های آلوده دیپلمات‌های اروپایی در اغتشاشات تهران/ رونمایی از تروریست‌ها با رمز ریگی در خاش!

چانه زنی برای احیای برجام، چه کسی به توافق نیاز دارد؟

در هفته‌های گذشته «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی که گفته‌اند مذاکرات احیای برجام از دستور کار خارج شده، گفت: آمریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است سه روز پیش پیامی از طرف آمریکاییها دریافت کردیم؛ گفتیم موارد اتهامی آژانس حل و فصل شود. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مسائل روزهای گذشته در ایران بدمند. هیچ مذاکره‌ای را با هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد. ارزیابی ما از پیام طرف آمریکایی این است که نه تنها این مسئله (احیای برجام) اولویت آن‌هاست بلکه شتاب هم دارند. این جمله نشان از آن داشت که با وجود اثر گذاری مستقیم آمریکا در اغتشاشات این رژیم مافیایی همچنان به توافق نیاز دارد؛ اما روزنامه‌های اصلاح‌طلب همچنان در وقت اضافه سعی دارند غرب را طلب‌کار نشان دهند!

روزنامه آرمان ملی در این باره نوشته است:

امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران چند روز پیش از پیغام‌های آمریکا برای ادامه برجام خبر داد، اما مقامات آمریکایی ارسال این پیام به تهران را منکر شدند. در برابر وزیرخارجه تهران هیچگونه واکنشی نشان نداد. از این منظر تا زمانی‌که باب انکار باز است، نمی‌توان تحلیل دقیقی از وضعیتی که قرار است برای توافق هسته‌ای و بازگشت به آن ارائه داد. ضمن اینکه سایر تحولات در جهان نیز بر ادامه مسیر مذاکرات اثرگذار است.

آرمان ملی در ادامه نوشته است:

در حال حاضر هیچ روند مثبتی برای افزایش سطح همکاری در هر موضوعی بین ایران و غرب مشاهده نمی‌شود، ضمن اینکه با توجه به نتیجه انتخابات تل‌آویو، به‌زودی فشارهای شیطان بزرگی به‌نام نتانیاهو برای تحت فشار قراردادن ایران آغاز خواهد شد. از این منظر دستگاه سیاست خارجی ایران باید با قدرت بیشتری به حل‌وفصل مسائل دیپلماتیک ایران بپردازد.

ردپای دست‌های آلوده دیپلمات‌های اروپایی در اغتشاشات تهران/ رونمایی از تروریست‌ها با رمز ریگی در خاش!

روزنامه شرق نیز خط مقصر نمایی ایران را پیش برده و در سرمقاله خود نوشته است:

در شرایطی که روسیه با بحران اوکراین دست به گریبان است و چین و هند نشان داده‌اند که هم منتقد سیاست روسیه در قبال اوکراین هستند و هم مقید به بی‌طرفی جدی در این جنگ، ایران در موقعیت حساسی قرار گرفته است. از آنجا که روسیه و چین قادر به جلوگیری از توسل غرب به «مکانیسم ماشه» و احیای قطع‌نامه‌های پیشین نیستند، اقدام غرب در این زمینه می‌تواند روند امنیتی‌سازی مجدد ایران را وارد مرحله جدیدی کند. در چنین شرایطی، متوقف‌کردن چنین روندی مستلزم انجام اقداماتی ازجمله اتخاذ سیاستی متفاوت در قبال اعتراضات در داخل و حرکت در جهت اتخاذ یک سیاست خارجی متوازن و واقع‌گرا با محوریت منافع ملی است.

ردپای دست‌های آلوده دیپلمات‌های اروپایی در اغتشاشات تهران/ رونمایی از تروریست‌ها با رمز ریگی در خاش!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • شریف زاده IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    12 3
    . براساس این شنیده‌ها، اخیراً یکی از سفرای کشورهای اروپایی با همراهی برخی از کارکنان دیگر سفارتخانه در جریان آشوب‌های تهران به صورت میدانی وارد شده و در کف خیابان و میان معترضان حضور یافته بود. وقتی سفیر یک کشور به خود اجازه می دهد در کف خیابان با اغتشاشگران همراهی و حمایت کند. دیگر جایش در سفارت خانه نیست
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      3 9
      یکی از وطایف سفیر ارزیابی کشوری هست که درش حصور داره . صرفن حصور یک سفیر در یک محل مناقشه و اعتراص دلیل بر دخالتش در اون رخداد نیست .
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 5
      ثابت کن حمایت کرده ؟
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 1
      دستگیر نشده؟
  • سید IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    12 1
    همواره نقش اصلاح طلبان ت...ع آور برای گذاشتن چوب لای چرخ جمهوری اسلامی بسیار بارز بوده است و فرصت طلبی و باج خواهی شان از نظام در هر فتنه ای بیانگر ماهیت خبیث این فرقه است!
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      2 0
      دقیقا
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      3 0
      سرمایه های صهیون
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      3 0
      اصلاحطلبان سرمایه های صهیونیست در ایران هستند
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      3 0
      دقیقا
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      0 0
      چی بگم
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    7 0
    احزاب و افراد لیبرال دارن خط میدن واسه اغتشاش. مردم عصبانی هستن و عصبانیت مردم بخاطر خیانت ها و سفاهت و ترس لیبرال هاست. مردم اینا فقیر کردن
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      2 0
      دقییقا
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 4
      چاپلوسی نکن .حرف ته دلت را بگو.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 20
    وقتی میفهمید که اصلاحطلبان نعمت براتون بودن که دیگه دیره
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      میدونی اصلاح طلبها کی به نفعمون بودوقتی سنتکام وصهیونیستها میخواستند دهه 70به ایران حمله نظامی کنندولی بعدازاصلاح طلبهاتصمیم گرفتندبدون جنگ باسیاست ایران اسلامی راسرنگون کنند الان همین جماعت راماداریم وهمزمان قدرت موشکی واقیانوس پیناوماهواره برموشکی ورشدوتوسعه ی تفکردینی مکتبی حمایت ازملتهارابشدت رشدداده ایم اخرسرهم نابودشدن استکباروافرادنجسش رامیبینیم
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      ننگ بر تمامی غربگدایان خود تحقیر
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      0 0
      میدونی اصلاحطلبها// پس در نتیجه ، به قول شما قدرت نطامی و نفودی که الان دارید ، به نطر من به خاطر همون حرکت ایزایی اصلاحطلبها بود که شما گفتید باعث تغیبر تاکتیک دشمن شد . پس خجالت نکش ، بگو اصلاحطلب مچکریم 😂
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • محمدایوب IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 0
    محضر یادگار یادگار امام حضرت آیت الله علامه سید حسن مصطفوی فرمودید همه چیز از سبک زندگی ونوع پوشش تغییر کرده البته پدر حضرتعالی در کنار پدر بزرگتان در خانه ای محقر زندگی میکردند حال حضرتعالی برای جسم آن حضرت پاکنهاد کاخی ساخته اید به نام آن بنده خوش نام خدا وبه کام خودتان وامافرمودیدحرف مردم را گوش کنید علامه آیا مردمی که روز عید غدیر ویا ولادت حضرت صاحب الزمان عج ویا روز سیزده آبان ویا پیاده روی اربعین اجتماع می کنند مردم نیستند که حضرتعالی به عنوان وارث دارای دکان ودستگاهی شدید در میان آنها بیایید حرف آنها را گوش کنید نکنه فقط ساکنان جماران واصلاح طلبان مردم شما هستند خدا رحمت کند سید احمد خمینی را
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    دستگیرش میکردید تا مثل اون انگلیسیه خودشو خراب کنه خخخخخخخخخ
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 0
    ننگ بر اصلاحطلبان
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      0 0
      واقعا
  • به کوری چشم دشمنان IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    جانم فدای جمهوری اسلامی ایران
  • سید۲ IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    خدمت مقاله نویس روزنامه شرق عارضم که : شما مردم ایران را از فعال شدن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ، توسط غربی‌ها، نترسانید و با این دروغ مردم را به هراس نیفکنید . !!! این مطالب یک تحلیل فیک از جانب نویسنده شرق است و آمریکا و اروپا در شرایط فعلی که تشنه یک بشکه نفت و چند متر مکعب گاز برای زمستان سرد خود هستند ، بهیچ وجه امکان فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران را ندارند . زیرا قیمت انرژی ( نفت و گاز ) بسرعت رو به افزایش گذاشته و خود غربی‌ها بخوبی می‌دانند که تاب تحمل افزایش قیمت حامل‌های انرژی را نخواهند داشت . و شما ( روزنامه شرق ) برای دستیابی به ایده های غرب گرای خود با این مقاله ها سعی در ترساندن مردم ایران دارید . اخبار جهت دار فیک و مردود پخش نکنید . و یک پیشنهاد هم برای روزنامه شرق . بهتر نیست نام روزنامه خود را از ""شرق "" به ""غرب "" تغییر دهید . ؟ با داشتن مواضع غربی برگزیدن نام شرق دروغ بزرگی است . !!!!!!
  • سید فروزان CH ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    7 1
    روزنامه کذایی شرق بهتر است نامش را بگذارد غرب و عکس پرچم امریکا را زیر لغت غرب
  • سید فروزان CH ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    چرا نباید بدانیم این سفیر و کارمندانش متعلق به کدام کثافت خانه‌ای بودند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
  • محمد IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    2 2
    اگر این دیپلماتهای خبیث در میدان آشوب هدف ترور واقع شوندمسئولیتش به عهده کیست؟
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
      0 0
      معلومه ، به عهده کشور میزبان
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    چرا
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    عجب
  • سردار خان IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
    0 0
    معلوم نشد اخرش امریکا میتونع یانه.
  • ناشناس IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    0 0
    بعضی مواقع آدم به این فکر می کنه کاش هیچ کشور اروپایی در ایران سفارت نداشت ولی کشورهای همسایه و آفریقایی و آمریکای جنوبی و هند و چین و قفقاز چندتاچندتا سفارت و رایزن داشتند که با آنها تجارت کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس