1

حوادثی که در ۱۰ روز گذشته، از چهلمین روز فوت مهسا امینی به این سو توسط اوباش رقم خورد، کاملاً ماهیت تروریستی پیدا کرده و حاکی از آن است جریان ضدانقلاب از ایجاد آشوب به تروریسم گذر کرده است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز پیکشنبه ۱۵ آبان در حالی چاپ و منتشر شد که رمز گشایی امیرعبداللهیان از پلن B آمریکا؛ پشت پرده اخلال در بازار ارزی و گزینه‌های غرب برای حمایت از اغتشاشات در روزنامه‌ها برجسته شده است.

موضوع حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و نیز واکنش وزیر امور خارجه به آن مورد توجه برخی روزنامه‌ها قرار گرفته است، روزنامه هم‌میهن در گزارشی امنیتی‌شدن پرونده ایران نوشته است:

همه شواهد و قرائن اینگونه حکم می‌کند که غرب در حال حرکت به سمت امنیتی‌کردن دوباره ایران در عرصه جامعه بین‌المللی است و به نظر می‌رسد که ایران نیز در این میان انتخابش را صورت داده است و ترجیح داده در این رویارویی با غرب که طی ماه‌های اخیر حول محور جنگ اوکراین و برجام شکل گرفته است، در جبهه روسیه قرار بگیرد. البته نباید از تأثیر ناآرامی‌های اخیر در ایران نیز به‌عنوان یکی از زمینه‌های شدت یافتن رویکرد غرب علیه ایران، غافل شد.

در ادامه این گزارش آمده است:

چه بپذیریم چه نپذیریم، درست یا غلط، آمریکا و اروپا در حال حرکت به سمت امنیتی‌کردن پرونده ایران در فضای جامعه بین‌الملل هستند. گذاشتن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد یک کشور و در پیش گرفتن سیاست‌های مبتنی بر «پیش‌بینی‌های خودکام بخش» می‌تواند کشور را بار دیگر در مسیر خطرناکی قرار دهد که خروج از آن بسیار هزینه‌زا خواهد بود. تعلل در احیای برجام موجب شد که اروپا بیش از هر زمان دیگری در مواضع‌اش در خصوص ایران به آمریکا نزدیک شود و حتی در برخی موارد موضعی سخت‌تر از آمریکا علیه ایران اتخاذ کند.

هدف آمریکایی‌ها از امنیتی‌کردن پرونده پهپادها چیست؟ / تغییر رفتاری زیست‌بوم اغتشاشات از آشوب به ترور!

روزنامه سازندگی نیز پهپادها را عکس یک کرده و به نقل از امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نوشته است:

چنانچه ثابت شود که روسیه در جنگ اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، ایران در این مسئله بی‌تفاوت نخواهد ماند؛ از سویی ایران با اوکراینی خود به توافق رسیده است چنانچه هرگونه مستندی دارند مبنی بر اینکه روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده است، این اسناد را در اختیار ایران قرار دهد.

هدف آمریکایی‌ها از امنیتی‌کردن پرونده پهپادها چیست؟ / تغییر رفتاری زیست‌بوم اغتشاشات از آشوب به ترور!

روزنامه اعتماد نیز اثرگذاری پهپادی بر جنگ اوکراین را مورد توجه قرار داده و نوشته است:

متاسفانه موضوع ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه ازجمله موضوع‌هایی است که غربی‌ها خیلی علاقه‌مند بودند روی آن مانور بدهند و عملاً با اتفاق افتادن این واقعه، فرصت برای آنها فراهم شده است. موضع‌گیری‌های کج‌دار و مریز و مبهم مسوولان ایرانی هم عملاً به این موضوع دامن زده است.

اعتماد در ادامه نوشته است:

مساله این است که نهایتاً به شکل قاطع نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده کرده یا نکرده است. نه به این معنا که بخواهیم اصل موضوع را انکار کنیم، بلکه از این نظر که روسیه می‌تواند گفتمان خودش را به پیش ببرد و غرب هم گفتمان خودش را به پیش ببرد. غربی‌ها می‌توانند بگویند که اینها پهپادهای ایرانی است که روسیه در جنگ اوکراین به کار می‌برد و روسیه هم می‌تواند به صراحت تکذیب کند و بگوید که پهپادها ساخت روسیه هستند.

هدف آمریکایی‌ها از امنیتی‌کردن پرونده پهپادها چیست؟ / تغییر رفتاری زیست‌بوم اغتشاشات از آشوب به ترور!

روزنامه شرق نیز در تحلیلی با عنوان بازی معکوس غرب با بیست و دو، سی و یک نوشت:

با در نظر گرفتن تفسیرهای متعدد و متضاد دو طرف از قطع‌نامه ۲۲۳۱ ذیل ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و نیز اذعان تهران در ارسال پهپاد پیش از وقوع جنگ به نظر می‌رسد که راه‌حل جمهوری اسلامی ایران برای برون‌رفت از بحران تأکید بر تعامل با طرف اوکراینی است. در این زمینه جمله کلیدی امیرعبداللهیان می‌تواند مسیر درست را پیش‌روی تهران قرار دهد.

شرق در ادامه نوشته است:

اگر غرب اثبات کند ایران با ارسال پهپاد قطع‌نامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است به درخواست یکی از اعضای برجام امکان آغاز پروسه فعال‌شدن مکانیسم ماشه وجود خواهد داشت. در همین راستا مقامات اروپایی و آمریکای به طور مشترک ارسال پهپاد توسط ایران به روسیه را نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ می‌دانند. البته مشابه این موضع‌گیری غرب در داخل هم شنیده می‌شود.

هدف آمریکایی‌ها از امنیتی‌کردن پرونده پهپادها چیست؟ / تغییر رفتاری زیست‌بوم اغتشاشات از آشوب به ترور!

روزنامه ایران اما روایتی دیگر از جنگ تبلیغاتی ناتو علیه ایران داشته و نوشته است:

این فضاسازی رسانه‌ای که مدعی است حسین امیرعبداللهیان اظهاراتی جدید را مطرح کرده در حالی است که ایران تاکنون هیچ گاه همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه را رد نکرده و تنها اتهامات مربوط به نقش ایران در این جنگ را سناریوی جنگ روانی غرب علیه کشورمان دانسته است.

در ادامه این گزارش آمده است:

از تیرماه امسال که سناریوی جدید علیه ایران در مسأله پهپادها قدرت گرفت، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش پهپادهای ایرانی به روسیه، تصریح کرد: «سابقه همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین دفاعی به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.» پس از این نیز بارها مقامات دستگاه دیپلماسی کشور این مواضع را که همکاری‌های دو کشور مربوط به پیش از جنگ اوکراین است صراحتاً اعلام داشته‌اند. مقامات ارشد روسیه نیز با تکذیب ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت‌های اوکراین، بارها این اتهام را رد کردند.

هدف آمریکایی‌ها از امنیتی‌کردن پرونده پهپادها چیست؟ / تغییر رفتاری زیست‌بوم اغتشاشات از آشوب به ترور!

گذر از آشوب به ترور

روزنامه وطن امروز در شماره امروز خود به تحلیل مسیر اغتشاشات در ۵۰ روز گذشته پرداخته و نوشته است:

۵۰ روز است جریان آشوب به بهانه فوت مرحوم مهسا امینی اقدام به ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور می‌کند. اگرچه در روزهای ابتدایی، این جریان در پوشش اعتراض به خیابان‌ها آمده بود اما هر روزی که می‌گذرد، اهداف اوباش آشوب‌طلب صریح‌تر و شفاف‌تر اعلام می‌شود. هرچه از فوت مهسا امینی می‌گذشت و ابعاد پرونده فوت او از سوی سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط مثل سازمان پزشکی قانونی و دستگاه قضا شفاف می‌شد، ایجاد اغتشاش آشوب‌طلبان نیز رادیکال‌تر شده و چهره خشونت‌آمیزتری به خود می‌گرفت. هر روزی که می‌گذشت، اقدامات آشوب‌طلبان نیز بیشتر به سمت خشونت می‌رفت تا جایی که در روزهای اخیر شاهد ترویج خشونت خونین از سوی جریان آشوب هستیم.

در ادامه این گزارش آمده است:

حوادثی که در ۱۰ روز گذشته، از چهلمین روز فوت مهسا امینی به این سو توسط اوباش رقم خورد، کاملاً ماهیت تروریستی پیدا کرده و حاکی از آن است جریان ضدانقلاب از ایجاد آشوب به تروریسم گذر کرده است. در همین راستا می‌توان گفت دیگر اقداماتی مثل سر دادن شعارهای ساختارشکنانه به حاشیه رفته و فعالیت جریان آشوب بر تولید خشونت حداکثری متمرکز شده است. حملات مسلحانه اوباش به نیروهای انتظامی و تأمین‌کننده امنیت عمومی جامعه و همچنین ضرب و جرح افراد بسیجی و روحانی، موید این امر است.

هدف آمریکایی‌ها از امنیتی‌کردن پرونده پهپادها چیست؟ / تغییر رفتاری زیست‌بوم اغتشاشات از آشوب به ترور!

بایدن واقعیت توئیتر را لو داد!

روزنامه جوان در سرمقاله خود به تحلیل سخنان رئیس‌جمهور آمریکا درباره یک شبکه اجتماعی پرداخته و نوشته است:
جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا نیز توئیتر را «رسانه‌ای فاقد سردبیر که در سراسر جهان نشر اکاذیب می‌کند» معرفی کرده و نگران شده است که «چطور ما انتظار داریم بچه‌ها بتوانند مسائل خطیر را بفهمند!؟» این ترس و نگرانی بایدن البته چندوجهی است. او بازگشت ترامپ به توئیتر و سهامداری سعودی‌ها در این رسانه را خلاف منافع و آینده انتخاباتی دموکرات‌ها می‌بیند و ناخواسته آن وجه دوم یعنی «واقعیت دروغ‌پراکنی توئیتر» را لو داده است.

هدف آمریکایی‌ها از امنیتی‌کردن پرونده پهپادها چیست؟ / تغییر رفتاری زیست‌بوم اغتشاشات از آشوب به ترور!

در ادامه این یادداشت آمده است:

حتماً مشاوران بایدن که این روزها بسیار پرکار و دائم مشغول ویرایش او هستند، به او یادآور خواهند شد که امریکا با همین دروغ‌پراکنی‌های توئیتری آشوب را در ایران به عنوان پلن B که وعده آن را در صورت شکست مذاکرات داده بود، اجرا کرد و حالا وقت غصه‌خوردن برای نوجوانان امریکا و گفتن اینکه «امریکا دیگر سردبیر ندارد» نیست، چون امریکا مدت‌هاست رئیس‌جمهور هم ندارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    مرگ بر آمریکا و نوکرانش
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      7 98
      مرگ بر آمریکای خبیث جنایتکار
    • DE ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      11 89
      حوادثی که در ۱۰ روز گذشته، از چهلمین روز فوت مهسا امینی به این سو توسط اوباش رقم خورد، کاملاً ماهیت تروریستی پیدا کرده و حاکی از آن است جریان ضدانقلاب از ایجاد آشوب به تروریسم گذر کرده است. / دقیقا برای منافقین هم همین اتفاق افتاد و وقتی مردم داخل آدم آنها را حساب نکردند این تروریست های جانی و پدر معنوی داعش که از نسل ابن ملجم مرادی هستند و با نامردی و رذالت از پشت ضربه میزنند
    • DE ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      دقیقا./ کوتاه و مختصر ../.باور کنید نمیشه جنایات اینها را در چند سطر خلاصه کرد ببخشید بجای کامنت مقاله می‌نویسیم. اجر شما هزاران برابر باد انشاالله
  • سید IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    10 95
    احمق ها در دولت قبل چه قراردادی به اسم مذاکرات هسته ای امضاء کرده اند که اگر ایران با کشوری دیگر حتا پس از پایان و رفع محدودیت های نظامی مندرج در آن قرارداد ننگین که طرف غربی حتا تعهداتش در آن را هم نقض کرده است، روابط نظامی داشته باشد باز هم ساز و کار ماشه آن را می توانند عمل کنند!!
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    8 127
    این وحوشی که با رسانه هاشون گرای فشار بین المللی به کشور رو میدن مخل امنیت ملی کشور نیستن آیا مرجعی نیست اینا رو محاکمه کنه؟ تا کی باید کشور هزینه وطن فروشی یه عده رو بده؟
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    7 93
    آمریکا دیگه چیو میخواد تحریم کنه؟ خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    9 124
    به آمریکا چه ربطی داره تو همه چی دخالت میکنه؟
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      2 44
      به ما چه ربطی داره ؟
    • ح IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      آقای به ما چه ربطی داره روسیه دو سال قبل با ما قرارداد نظامی بسته الانم موعد تحویل بوده پس به ما ربط داره جنگ هم نمیشد باز ما پهباد می‌دادیم
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      آمریکا حق نداره توی روابط کشورهای مستقل دخالت کنه. این حرفو چطور میشه توی کله پوک یانکی های گاوچرون فرو کرد؟
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      دقیقا. اصلا چرا آمریکا به عربستان سعودی اسلحه میده که علیه مردم مظلوم یمن استفاده کنه؟
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    10 82
    بگذارید مکانیسم ماشه فعال شود ابتدا از npt خارج می شویم بعد غنی سازی ۹۰ درصدی ما را از چه می ترسانید
  • مهران IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    5 111
    آمریکا شیطان بزرگ رو به افوله و همه میدونن
  • حمید IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    از آقای زلنسکی بپرسید که آیا بر اساس دستورالعمل موساد مکرراً به ایران حمله رسانه ای میکنید؟
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    برگذاری مراسم بزرگداشت شهدای چالدران یکی از مهمترین کارهای فرهنگی و تبیینی است. عجیبه حتی یک خیابان در تهران به نام شهدای چالدران و یا چالدران نداریم.
  • یاسر NL ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    یبار قبلا گفتم که آمریکا و رفقاش برای اولین بار وارد مرحله تغییر شده اند البته هدف اونها از براندازی ، منافع خودشان است
  • مرگ بر اسرائیل DE ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 0
    ربات های یهودی از تل آویو هی منفی میدن. فلک زده های صهیونیست این حقه بازی ها نجاتتون نمیده، بزودی یک خانه سالم به تل اویو نماند.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 0
    چی میشد ما هم شفاف مثل تورچیه از اول میگفتیم ارسال پهپادها، قبل از جنگ بین روسیه و اوکراین بوده؟! چرا اینقدر ترس از شفاف بودن داریم! الان دیگه نمیشه چیزی رو کتمان کرد کی میخوان این رو درک کنن!
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 0
    قصد دارد پناهندگان ایرانی را ببرد اوکراین بجنگند
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 0
    خدا نابودکنه هرچی(استکبارشرق وغرب،صهیونیسم
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 0
    گردش امور سیاسی دنیا مسیر نامعلومی را طی می‌کند. اروپا نگران است و سعی در جذب کشورهای آسیای میانه را دارد. آمریکا در انتخابات 8 نوامبر احتمالا دست بایدن را می بندد. انتخاب نتانیاهو تمرکز و فشار بر ایران را افزایش می‌دهد. روسیه می‌داند آب‌های اقیانوس اطلس بزودی سرد می‌شوند و سرما اروپا را فرا می‌گیرد. کره شمالی برای غرب میخ چشم است که هر لحظه می‌تواند آنرا کور کند و.... اگر اروپا مکانیزم ماشه را فعال نکرده بخاطر نگرانی هایست که برای اقتصاد و سوخت دارد. عبور اروپا از این تونل تاریک ب سادگی صورت نمی‌گیرد و سالها یکی پس از دیگری خطرناک تر خواهند بود. فقط باید مقاومت کرد.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس