1

سرویس‌های خارجی تلاش داشتند تا زمینه‌های آشوب را به وجود بیاورند. اقداماتی مانند تأسیس شبکه «سازمان‌های همدستان» برای نفوذ در بخش‌های اجتماعی کشور از جمله آنهاست.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۹ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که هشدار آشوب انتخاباتی در امریکا، جام جهانی فوتبال و فرصت‌ها، ایران و انتخابات زودهنگام ارژیم صهیونیستی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه شرق در یکی از گزارش‌های امروز خود به بررسی ضرورت تدوین راهبردهای اجرائی و عملیاتی از سوی مجلس و دولت برای ایجاد آرامش در کشور پرداخته و با تیتر «فردای بهتر، راهکار می‌خواهد» نوشته است:

موانعی پیش‌روی کشور است که باید هریک از مسئولان در حد وسع و توانشان برای رفع آنها همه تلاش و توانشان را به کار بگیرند. نکات و مطالباتی که پاسخ و برآورده‌کردن هریک از آنها می‌تواند در این شرایط خاص راه‌گشا باشد و معترضان را از کف خیابان به خانه‌های‌شان برگرداند؛ دراین‌میان برخی با موضع‌گیری‌های ناصواب سعی دارند به‌جای بازکردن گره از مشکل ایجادشده، گره روی گره بزنند.

در ادامه این گزارش آمده است:

موضوعی که به گفته مسعود پزشکیان، نماینده چند دوره مردم تبریز در مجلس، این اتفاقات ناشی از کوتاهی‌هایی است که مسئولان در قبال مسئولیت و وظایفشان در اجرای سیاست‌های کلی نظام انجام داده‌اند و با بی‌تدبیری سعی دارند مسئولیت قصور خود را نپذیرند و هرکسی را که به این اشکالات ایراد گرفت، ضدنظام معرفی کنند تا از خود سلب مسئولیت کنند. از طرفی اما جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس یازدهم، می‌گوید مجلس درحال تدارک برنامه‌ای جدی است تا صدای نسل جدید و اعتراضات را بشنود. او تحقق این برنامه‌ها را منوط به ایجاد آرامش نسبی در کشور دانست.

سفیدسازی اغتشاشات توسط هسته سخت اصلاحات! / رونمایی از استودیو خبری تروریست‌های آنلاین در خیابان

روزنامه سازندگی نیز محمد قوچانی را عکس یک کرده و با تیتر «راه خروج از بحران» هفت پیشنهاد وی را برشمرده است.

قوچانی از محاکمه خطاکاران در پرونده مهسا امینی، تشکیل پرونده برای تمام فوت شدگان و قایع از مسها امینی تا شاهچراغ، بازگرداندن قدرت مطبوعات، احیای برجام، گشایش رسانه‌ای و رفع انحصار از صداوسیما، رسیدگی ویژه به چهار منطقه مهم و نیازمند توجه در کشور، بازنگری در قانون اساسی برای تشکیل جمهوری اسلامی سوم سخن می‌گوید.

سازندگی در سرمقاله نیز به قلم سید محمود علیزاده طلباطبایی از بی‌نیازی به تغییر قانون اساسی برای به رسمیت شناختن اعتراضات نوشته است.

در این مقاله آمده است:

مشکل دیگر در نگاه به مقوله اعتراض است. در سال‌های اخیر متاسفانه در پی بروز هر اعتراضی نخستین رویکرد مواجه با این پدیده امنیتی است و هر اعتراضی از این منظر دیده می‌شود درحالی که بسیاری از این اعتراضات امنیتی نیست و گزارش‌ها به مقامات بالا بیش از حد با تفسیرهای متفاوت و به اشتباه این دیدگاه گزارش می‌شود. این رویه باید هرچه سریعتر متوقف شود.

سفیدسازی اغتشاشات توسط هسته سخت اصلاحات! / رونمایی از استودیو خبری تروریست‌های آنلاین در خیابان

روزنامه هم میهن نیز در تیتر یک امروز خود به بررسی، تحلیل و آینده پژوهی اعتراضات از نگاه استادان علوم سیاسی ایران پرداخته است، این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از محمدجواد غلامرضاکاشی، استاد دانشگاه علامه نوشته است:

 این حرکت به مثابه یک چرخش اساسی در فهم ما به سیاست انقلاب هست اما انقلاب نیست، اگر خیال کنیم که می‌تواند نظم مستقر را واژگون کند جنس و سرشت این جریان در اساس با انقلاب به معنای سیاسی‌اش سازگار نیست.

سفیدسازی اغتشاشات توسط هسته سخت اصلاحات! / رونمایی از استودیو خبری تروریست‌های آنلاین در خیابان

نکته قابل تأمل آن‌که در پیشنهادات اصلاح‌طلبان برای پایان اغتشاشات هیچ اشاره‌ای به نقش پررنگ رژیم مافیایی آمریکا در دامن زدن به آشوب‌ها نشده است، گویی این افراد غرب را از فاکتور معادلات بیرون گذاشته و تنها به دنبال سرنخ‌های خیالی در داخل می‌گردند؛ این ادعا در حالی مطرح شده است که بایدن به صورت رسمی اعلام کرده بود که به دنبال راه‌حل‌های برای افزایش آتش آشوب در ایران می‌گردئد، این روزها جناح چپ باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا مواضعش در همه موارد مو به مو شبیه غربی‌هاست؟ و چرا عوامل رسانه‌ای آنها برای دشمن سایه نویسی می‌کنند؟

تروریست‌ها مشغول کارند

روزنامه ایران پاسخ قابل تاملی برای پیشنهادات اصلاح‌طلبان برای عوبر از اغتشاشات داشته وبا با طرح این سؤال که «چه کسانی به دنبال آشوب در ایران هستند؟» به ریشه یابی اتفاقات اخیر پرداخته است.

این روزنامه نوشته است:

سرویس‌های خارجی تلاش داشتند تا زمینه‌های آشوب را به وجود بیاورند. اقداماتی مانند تأسیس شبکه «سازمان‌های همدستان» برای نفوذ در بخش‌های اجتماعی کشور از جمله آنهاست. در پرتو این سازمان سرویس‌ها با پوشش فعالیت‌های حقوق بشری و ترویج دموکراسی سعی در جذب عناصر مستعد برای به انحراف کشاندن مطالبات مردمی، ایجاد مطالبات کاذب و تحریک عمومی تلاش داشتند که با شناسایی بخش‌هایی از این شبکه در سطوح و اصناف مختلف و ضربه به زنجیره تأمین مالی و عناصر نفوذی آنها در رسانه‌ها مورد برخورد واقع شدند. امریکایی‌ها در بحران سازی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در ماه‌های اخیر تحرکات بالایی داشته است. برگزاری نشست حقوق بشری اسلو که از سوم تا پنجم خردادماه با همکاری مشترک واشنگتن و مؤسسات صهیونیستی برگزار شد نمونه این رخداد است.

سفیدسازی اغتشاشات توسط هسته سخت اصلاحات! / رونمایی از استودیو خبری تروریست‌های آنلاین در خیابان

روزنامه کیهان نیز در یادداشتی به جریان‌شناسی حرمت‌شکنی حریم‌ها و حرم‌ها پرداخته و می‌نویسد:

نهادهای فرهنگی و تبلیغی تا حال آن گونه باید وظیفه تبیینی خود را در این جنگ شناختی انجام نداده‌اند. همواره کنش‌ها و تشنج‌های سیاسی (بازی سیاسی) در این کشور همه ساحت‌های بنیادین را تحت‌الشعاع قرار داده و دشمنان این مرز و بوم از این بستر به خوبی استفاده کرده‌اند. حال وقت آن است که مصلحت سنجی‌های بی‌مورد و بیجا کنار گذاشته شود تا مردم با زلال تبیین، از حقایق آگاه گردند. بیانیه مشترک دو نهاد اطلاعاتی گام بلندی در این جهت است.

در ادامه این یادداشت آمده است:

برخی روزنامه‌ها که در ورای روزنامه‌نگاری پیاده‌نظام داخلی جبهه آمریکایی – صهیونیستی را بر عهده گرفته‌اند، باید پشت پرده آنان و گردانندگان‌شان افشا شود. برخی جریان‌های سیاسی داخلی که به اقرار نخست‌وزیر وقت اسرائیل سرمایه آنان در داخل هستند، در رسانه‌های ملی- رسمی جریان شناسی شوند و تطور تاریخی آنان به طور مستند گفته شود تا بیشتر از این شاهد خسارت‌های عمدی این جریانات به نظام و مردم نباشیم.

سفیدسازی اغتشاشات توسط هسته سخت اصلاحات! / رونمایی از استودیو خبری تروریست‌های آنلاین در خیابان

روزنامه جوان نیز روایتی قابل توجه از سفید سازی اغتشاشات توسط اصلاح‌طلبان ارائه داده و نوشته است:

این جماعت مدعی در تمام ۴۰ روز پس از مرگ این هموطن نه تنها حاضر به نفی خشونت و آشوب‌های خیابانی در کشور نشدند که پشت برخی تعابیر مانند «اعتراض مدنی»، «آزادی» و مواردی از این قبیل کوشیدند، گذشته خود را از هرگونه ناکارآمدی و بحران مدیریتی پاک کنند و در عین حال همسو با رسانه‌های ضد انقلاب که اکنون و با بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی و امنیتی، طراحی و اجرای اغتشاش را با کدهای فراوان کاملاً از پیش تعیین شده عنوان کرده بودند، حرکت کردند.

در ادامه این یادداشت قابل توجه آمده است:

فاجعه تروریستی شاهچراغ در شیراز که اتفاق افتاد و در همان ساعات اولیه این اقدام تروریستی داعش در بیانیه‌ای رسمی مسئولیت آن را برعهده گرفت، فعالان سیاسی این جریان، اما برخلاف درگذشت مهسا امینی، در نخستین موضع‌گیری خود به تشکیک در عامل یا عاملان این اقدام تروریستی پرداختند و بازهم با عینک جناحی و ضد ملی آگاهانه یا نا آگاهانه قدم در مسیری نهادند که خروجی آن‌ها تطهیر گروهک تروریستی داعش و متهم کردن نظام به این جنایت بود! نگاهی که از همان روز اول حادثه از سوی تروریست‌های رسانه‌ای وابسته به امریکا، انگلیس، آل‌سعود و رژیم صهیونیستی به شکل گسترده‌ای پمپاژ شد.دبیرکل یکی از احزاب اصلاح‌طلب در واکنش به این اقدام تروریستی، اگرچه خشونت و ترور در همه وجوه آن را محکوم کرد، اما تأکید کرد: علی القاعده تا روشن نشدن این جنایت نمی‌توان در مورد انگیزه، دلایل، عامل یا عاملان این ترور قضاوتی کرد!

سفیدسازی اغتشاشات توسط هسته سخت اصلاحات! / رونمایی از استودیو خبری تروریست‌های آنلاین در خیابان

تروریسم رسانه‌ای از استودیو تا خیابان

روزنامه جام‌جم عملکرد رسانه‌های آن سوی آبی در اتفاقات اخیر را بررسی کرده و نوشته است:

رسانه‌ای مانند بی‌بی‌سی برای بالا نگه‌داشتن خط آشوب در فضای آنلاین، مدعی می‌شود انقلاب به روز چهل‌وسوم خود رسیده یا مثلاً رسانه‌هایی مانند اینترنشنال و ایندیپندنت از احتمال سقوط نظام صحبت می‌کنند و فکت خود را هم از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در تجمع ایرانیان آنجا می‌آورند. تشنج و هیجان‌زدگی که بیشتر از هر جا ابتدا در تلویزیون و فضای مجازی اتفاق می‌افتد و مکانیسم و سازوکار خاص خود را دارد، ‌ بحث اصلی ماست که چطور از دل آن ما به یک تروریسم حساب‌شده رسانه‌ای می‌رسیم.

سفیدسازی اغتشاشات توسط هسته سخت اصلاحات! / رونمایی از استودیو خبری تروریست‌های آنلاین در خیابان

در ادامه این گزارش آمده است:

گذشته از این‌که هر انقلاب به ما هو انقلاب، در فضای آکادمیک و علوم انسانی، خوانش اصیل خود را دارد که حداقلی‌ترین مولفه‌های آن مثلاً در جامعه ما پیوستن عناصر اصلی یک جامعه به آن است که سال ۵۷ هم حضور تمام‌قد، مسجد، بازار و مردم رکن اساسی آن بود اما حتی هیچ‌کدام از این سه عامل اصلی هم در اعتراضات استودیویی اخیر وارد این بازی نشده‌اند ولی در عمل و در بازنمای رسانه‌ای آن، یعنی در قالب تصویر و کلمات، خبر به گونه‌ای بزرگنمایی می‌شود که رسانه بی‌بی‌سی بدون هیچ پشتوانه و قرینه صحیحی از واژه «انقلاب» استفاده می‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمدزاده IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    0 18
    سلام - بنده معتقدم هرچند حجاب حکم دین مبین اسلام است اما با توجه قاعده لا ضرر و لا ضرار در اسلام و فتوای حضرت امام (ره) مبنی بر جایز بودن هر عملی برای حفظ جمهوری اسلامی و اسلام. باید فورا جفا در حق بانوان شریف مملکت اسلامی متوقف شود
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      4 1
      آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      3 0
      این داعشی های وطنی گوش بفرمان اصلاح طلبان و اغتشاش طلب تحت حمایت بن سلمان هستند. علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را محکوم کرد. دفاع اصلاح طلبان از داعشی های خارجی و وطنی اثبات کننده دستور گرفتنشان از بن سلمان است.
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    7 1
    منافقین ازکفاربدترند.اصلاحات ازمنافقین بدترند
  • پادشاه IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    5 1
    ... های الان اصلاحات ، همون ...های شصت سال پیشی هستند که به آپارتاید رای دادن.یه مشت ... کت و شلواری که فقط بلدن روی صندلی لم بدن و دیکته مشق کنن. نکنه فکر کردید گذشت زمان باعث پیشرفت بشریت شده؟؟ نخیر آقا نخیر. تنها چیزی که پیشرفت کرده ابزاره
  • حسن IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    8 1
    یک شیر پاک خورده ای پیدا شودو به مغز پوسیده امثال قوچانی فروکند که آمریکا بجز زانو زدن ایران وقبول استعمار آنان تا دوره پهلوی به چیز دیگر رضایت نخواهد داد واز امثال قوچانی ومطهری وپزشکیان بخواهد دست از خیر خواهی خاله خرسه خود بردارند
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      3 0
      دقیقأ. خواسته های قوچانی دقیقأ نقشه راه سیا و اتاق فکر های نو محافظه کاران صیهونیست آمریکا برای فروپاشی جمهوری اسلامی است. این هم از عنایات الهی است که قوچانی بند را به این راحتی به آب می دهد و به راحتی نیات شوم و نقشه راه اصلاح طلبان را آشکار می کند. جالب است که در انتها هم تمام ملاحظات را کنار گذاشته و به صراحت از "جمهوری اسلامی سوم" سخن می گوید. توجه شود که سخنان این وقیح فرمان بریده در ادامه آخرین نامه موسوی است که در آن اتهامات بیشرمانه ای متوجه نظام و مقام معظم رهبری شده بود.
  • محمدایوب IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    4 0
    پس از پایان دولت منحوس غربگدای روحانی ملت دائم درخواست محاکمه او را داشتند و دارند اما متاسفانه گوش شنوایی نبود الان تمام این اتش فتنه از گور این سرمایه های اسراییل منافقان انقلاب بلند میشود
  • سید IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    5 1
    قوچانی در روزی نامه سازندگی به قول قدما برای خودش میان دعوا نرخ تعیین کرده است! یا به قول آن ضرب المثل اول دارد گندم خودش را آرد می کند! برای راه حل وضع موجود خواهان احیای برجام و محاکمه مقصرین خیالی مردن مهسا امینی و تقسیم صدا و سیما بین معاندان نظام با موافقان نظام شده است! گویی سعودی عنترنسناس و بی بی سی و وی او اِی و من و تو کارآیی لازم برای براندازی را ندارند! چیزهایی را که از راه بلوا و آشوب و فتنه برای شان حاصل نشده است، از طریق مسالمت آمیز طلب می کند! واقعاً که اصلاح طلبان تهوع آورند!!
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    3 1
    اصلاح طلب های سیاسی (غرب گراها) کمتر از پنج در صدآرا را در انتخابات دارند و همواره به کمک آرای خاموش جامعه در مقاطعی برنده انتخابات می شدند , بعد از شکست در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری , این دفعه با کمک ارباباشان برای گرفتن امتیاز اغتشاش راه انداختند و دشمن نیز بعد از کنار گذاشتن غرب گراها از حکومت با تمام قوا به صحنه آمد..
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    4 1
    اصلاح طلب های سیاسی (غرب گراها) کمتر از پنج در صدآرا در انتخابات را دارند و همواره به کمک آرای خاموش جامعه در مقاطعی برنده انتخابات می شدند
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    3 0
    قوچانی بی سواد
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    3 0
    روزنامه های اصلاح طلب آتش بیار معرکه و در خدمت دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی هستند. آیا وقت آن نرسیده است که قوه قضائیه در موردشان تصمیم بگیرد؟
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس