اغتشاشات در آمریکا - نمایه

این سؤال شاید در ابتدا خنده‌دار به نظر بیاید، اما پاسخ آن از آن‌چه که ممکن است تصور کنید، پیچیده‌تر است.

سرویس جهان مشرق - یکی از مسائلی که در اغتشاشات اخیر ایران بهانه‌ی انتقاد دولت‌های غربی، از جمله آمریکا، از جمهوری اسلامی بود، ادعای «سرکوبگری» از طریق محدودسازی دسترسی مردم به اینترنت بود. در گزارش پیش رو بررسی می‌کنیم که آیا دولت آمریکا از محدودسازی دسترسی به اینترنت برای کنترل اعتراضات مردمی استفاده می‌کند یا خیر.

سابقه‌ی آمریکا و انگلیس در محدودسازی شبکه‌های اجتماعی همزمان با اغتشاشات گسترده [دانلود]

 

در همین‌باره بخوانید:

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

›› جستجوگرهایی که نمی‌یابند و اندیشکده‌هایی که نمی‌اندیشند!/ تفاوت پوشش اعتراضات فرانسه و اغتشاشات ایران

›› «لایحه شناسایی و اختلال»؛ استرالیا چگونه پا جای پای آلمان نازی می‌گذارد؟

 

آیا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت کشورش را قطع کند؟

«جسیکا روزنورسل[۱]» رئیس هیأت مدیره‌ی «کمیسیون فدرال ارتباطات[۲]» (یکی از آژانس‌های مستقل دولت فدرال آمریکاست که مقررات این کشور را در حوزه‌ی ارتباطات رادیویی، تلویزیونی، ماهواره‌ای، اینترنتی، و غیره تعیین می‌کند) به این سؤال پاسخ مثبت می‌دهد. روزنورسل می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت جنگی، تهدید جنگ، یا «فاجعه یا اضطرار ملی»، «قدرت‌های وسیع و نامحدودی[۳]» برای قطع کامل یا تعلیق موقت ارتباطات باسیم و بی‌سیم در کشور خواهد داشت. این اختیار طبق بخش ۷۰۶[۴] از لایحه‌ی ارتباطات سال ۱۹۳۴ به رئیس‌جمهور محول شده است. روزنورسل طی گزارشی در روزنامه‌ی آمریکایی واشینگتن‌پست می‌نویسد: «اگر رئیس‌جمهور بخواهد اینترنت را خاموش کند یا به انتخاب خودش یکی از رسانه‌های اجتماعی را قطع کند، تنها چیزی که لازم دارد، حکم دادستان کل مبنی بر این است که بخش ۷۰۶ به او اختیار انجام این کار را می‌دهد.»

آیا دولت آمریکا هنگام اغتشاشات اینترنت را قطع می‌کند؟ +عکس و فیلم

«جسیکا روزنورسل» رئیس هیأت مدیره‌ی «کمیسیون فدرال ارتباطات» در دولت آمریکا می‌گوید رئیس‌جمهور این کشور طبق قانون، اختیار تمام‌وکمال دارد تا اینترنت را در سراسر آمریکا یا بخش‌هایی از آن قطع کند. (+)

بنابراین به شکل بالقوه امکان چنین اتفاقی در آمریکا وجود دارد و قانون در این کشور چنین اختیاری را برای دولت در نظر گرفته است. اما سؤال دیگر این است که آیا تا کنون این اتفاق در آمریکا رخ داده است؟ پاسخ کوتاه این سؤال منفی است، اما پاسخ دقیق آن، نیاز به توضیح دارد. اگرچه تا کنون قطعی سراسری اینترنت در آمریکا با تصمیم دولت رخ نداده، اما این به هیچ عنوان به معنای آزادی کامل شهروندان در استفاده از اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی نیست. سازمان حقوق بشری «ویتنس[۵]» مستقر در نیویورک آمریکا، طی گزارشی درباره‌ی احتمال قطعی اینترنت در این کشور و دسترسی شهروندان آمریکایی به «حق اساسی اینترنت» این‌گونه توضیح می‌دهد:

در آمریکا دسترسی به اینترنت به موجب مسائلی مانند هزینه‌های بیش‌ازحد بالا [که امکان اتصال به اینترنت را از شهروندان فقیرتر می‌گیرد]، اعتبارسنجی، محرومیت از زیرساخت‌های اینترنت پهن‌باند، و الغای تمهیدات ضامن «بی‌طرفی اینترنت[۶]» [به معنای عدم قائل شدن تمایز میان کاربران، محتواها، بسترها، و غیره توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت] محدود می‌شود. تناوب و مقیاس تأثیرگذاری این مسائل، اغلب به نژاد و طبقه‌ی اجتماعی وابسته است. کمیسیون فدرال ارتباطات گزارش می‌دهد که حدود ۱۹ میلیون آمریکایی به اینترنت پهن‌باند دسترسی ندارند[۷] [و حتی در مناطقی که این دسترسی وجود دارد، نزدیک به ۱۰۰ میلیون آمریکایی به این اینترنت متصل نیستند]. این در حالی است که گروه‌های مختلفی می‌گویند این تخمین فوق‌العاده خوش‌بینانه است و ضمناً چنین مطالعاتی معمولاً تأثیر نامتناسب این مسائل بر مناطق کم‌درآمد و جوامع رنگین‌پوست را نادیده می‌گیرند. [سازمان آمریکایی] «فری پرس» سال ۲۰۱۶ طی گزارشی تحت عنوان «محرومیت دیجیتال[۸]» تخمین زد که نیمی از افراد محروم از دسترسی به اینترنت خانگی در آمریکا، رنگین‌پوست هستند.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«کیمبرلی کرنشاو» یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی «انجمن سیاستی آفریقایی-آمریکایی‌ها» و همچنین کارزار «اسمش را بگو» (SayHerName#) علیه قتل خشونت پلیس آمریکا علیه زنان سیاه‌پوست، هودی سفیدی به تن دارد که رویش اسامی برخی از زنان سیاه‌پوستی نوشته شده که به دست پلیس آمریکا کشته شده‌اند. کرنشاو می‌گوید: «دختران سیاه‌پوست از ۷ سالگی و زنان سیاه‌پوست در سن بیش از ۹۰ سالگی توسط پلیس کشته شده‌اند، اما تا مدت‌ها هیچ‌کس درباره‌ی این قربانیان حرفی نمی‌زد.» بخشی از شهروندان آمریکایی که مستعد اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور هستند، اصولاً به دلایل مختلف از دسترسی به اینترنت محروم هستند و بنابراین کاخ سفید نگرانی‌ای از این بابت ندارد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اعلان جنگ رئیس‌جمهور آمریکا علیه سیاه‌پوستان

›› اینک آخرالزمان؛ آمریکا در آتش خشم معترضان به نژادپرستی می‌سوزد

›› ۵۰ ایالت و ۵۸۰ شهر درگیر آشوب/ اعتراضات سراسری در آمریکا

«مؤسسه‌ی بروکینگز» یکی از برجسته‌ترین اندیشکده‌های آمریکا و جهان، طی گزارشی در همین‌باره می‌نویسد: «ده‌ها میلیون آمریکایی دسترسی یا توان مالی لازم برای استفاده از خدمات اینترنتی باکیفیت را ندارند. ایالات متحده مشکل دسترسی به اینترنت دارد؛ به‌ویژه در مناطق روستایی... همزمان، آمریکا مشکل هزینه‌ی بالای اینترنت را نیز دارد. آمریکایی‌های کم‌درآمد بی‌شماری توان پرداخت هزینه‌ی دسترسی به اینترنت پهن‌باند را ندارند[۹] این مسئله زمانی معنادار می‌شود که بدانیم نژادپرستی، خشونت پلیس به‌ویژه علیه سیاه‌پوستان، و فقر، اصلی‌ترین دلایل نارضایتی و اعتراض مردم در آمریکا هستند. این یعنی بخشی از معترضان بالقوه‌ی آمریکایی اصلاً دسترسی به اینترنت ندارند. با این حال، این تمام پاسخ این سؤال نیست که چرا تا کنون اینترنت در آمریکا توسط دولت قطع نشده است.

توضیحات و فیلم کامل لحظات آخر زندگی «جورج فلوید»؛ سیاه‌پوستی که افسر سفیدپوست پلیس شهر «مینیاپولیس» در ایالت مینه‌سوتا، بیش از نُه دقیقه روی گلویش زانو زد و او را کشت (حاوی تصاویر دلخراش[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «بریج‌فای»؛ آیا بعد از ایران، هنگ‌کنگ مدل جدید اغتشاشات خیابانی می‌شود؟

›› «دیکتاتور خوب» و «جنایتکار جنگی خوب»؛ سیاست خارجی آمریکا بر چه مبنایی است؟

چرا دولت آمریکا هنگام اغتشاشات اینترنت را قطع نمی‌کند؟

تا این‌جا دیدیم که اولاً دولت و شخص رئیس‌جمهور آمریکا اختیار قطع اینترنت را دارد؛ به این معنا که اگر شرایط تحقق این مسئله پیش بیاید، دیگر حقوق بشر، آزادی بیان، آزادی تجمع، آزادی اعتراض، و غیره، «قانوناً» نادیده گرفته خواهند شد. دوماً، یکی از دلایل این‌که دولت آمریکا لزومی نمی‌بیند با وجود وقوع اعتراضات سراسری و خشونت‌آمیز، اقدام به قطع عمومی اینترنت برای مبارزه با آشوب بکند، این است که بخشی از شهروندان آمریکایی که بیش از همه مستعد اعتراض و شورش هستند، اصالتاً دسترسی به اینترنت ندارند. اما عدم توسل دولت آمریکا به قطع کامل اینترنت به عنوان ابزاری برای خاموش کردن شعله‌ی اغتشاشات، دلایل دیگری نیز دارد که در این‌جا برخی از مهم‌ترین آن‌ها را برمی‌شماریم.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

دولت آمریکا تلاش می‌کند به اغتشاشگران ایرانی کمک کند تا محدودیت‌های اینترنتی را دور بزنند و بتوانند اغتشاشات خود را گسترده‌تر کنند. در حالی که بیماران خاص در ایران مشمول تخفیف‌های تحریمی آمریکا برای دسترسی به داروهای خود نمی‌شوند، اغتشاشگرانی که به دنبال براندازی در ایران هستند، از تحریم‌های آمریکا معاف می‌شوند تا بتوانند از ابزارهای دور زدن محدودیت‌های ارتباط اینترنتی و همچنین خدمات اینترنت ماهواره‌ای، بهره‌مند شوند (جزئیات بیش‌تر). (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تاکتیک «یورش فوجی»؛ نقش آمریکا در اغتشاشات ایران چه بود؟

›› توافق آمریکایی-صهیونیستی پیش از اغتشاشات ایران

اینترنت در آمریکا یک خدمت نیست، بلکه یک ضرورت است. اگرچه در ایران نیز با قطع اینترنت، ضررهای هنگفتی به بخش‌هایی از جامعه و کسب‌وکارها وارد می‌شود، اما این ضررها در مقایسه با شرایط مشابه در آمریکا، ناچیز است. اینترنت در آمریکا اکنون یک خدمت نیست، بلکه یک ضرورت و منبع درآمد است. در صورت قطع سراسری اینترنت در آمریکا فقط برای چندین ثانیه، میلیاردها دلار هزینه به جامعه و اقتصاد این کشور تحمیل خواهد شد که بخشی از آن قطعاً جبران‌ناپذیر است؛ ضمن این‌که جامعه‌ی آمریکا با توجه به وابستگی گسترده‌اش به اینترنت، در صورت قطع آن عملاً فلج خواهد شد.

مستند «جاسوسِ داخل گوشی شما» درباره‌ی جاسوس‌افزار «پگاسوس» [دانلود با حجم ~ ۱۴۴ مگابایت]

در همین‌باره بخوانید:

›› آن‌چه باید درباره جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» بدانید

›› مستند «جاسوسِ داخل گوشی شما» درباره جاسوس‌افزار «پگاسوس»

جنس ارتباط دولت ایران با رسانه‌های اجتماعی با سلطه‌ی دولت آمریکا بر آن‌ها تفاوت دارد. دولت آمریکا، علاوه بر جاسوسی گسترده‌اش از شهروندان این کشور، که این روزها دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست، تسلط کاملی بر شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر اینترنت دارد و به‌راحتی می‌تواند به آن‌ها دستور دهد اطلاعات مربوط به هر کدام از کاربران خود را در اختیارش بگذارند. این در حالی است که دولت ایران برای دسترسی به اطلاعات و ردیابی کاربرانی که به عنوان رهبران اغتشاشات شناسایی شده‌اند، صرفاً به ابزارها و روش‌های خود متکی است. این یعنی جنس رابطه‌ی دولت آمریکا با شبکه‌های اجتماعی با رابطه‌ی دولت ایران با این شبکه‌ها متفاوت است و بنابراین واشینگتن دلیلی برای قطع این شبکه‌ها در هنگام اغتشاشات نمی‌بیند؛ بلکه می‌تواند با استفاده از همین شبکه‌ها اتفاقاً رهبران و حتی شرکت‌کنندگان عادی در اعتراضات را نیز شناسایی کند. این در حالی است که وقتی صحبت از اینترنت ملی یا الزام شرکت‌های ارتباطاتی خارجی به انتقال سرورها و فعالیت‌هایشان به داخل کشور می‌شود، این تلاش‌ها عمدتاً گام‌هایی در جهت محدودسازی و مقابله با رسانه‌های اجتماعی تلقی می‌شوند. حال آن‌که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است اتفاقاً هم به شناسایی راحت‌تر اختلالگران در جامعه منجر شود و هم لزوم قطع کورکورانه‌ی دسترسی تمام مردم به اینترنت از بین برود.

ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی +تصاویر

«ایلان ماسک» یکی از ثروتمندترین انسان‌های دنیا و کارآفرین سرشناس آمریکایی که در رأس شرکت‌های بزرگی مانند خودروسازی «تسلا» قرار دارد، فرصت اغتشاشات در ایران را غنیمت شمرد و بلافاصله درخواست معافیت از تحریم‌های آمریکا و مجوز ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» به کاربران ایرانی را مطرح کرد. دولت آمریکا نیز برای حمایت از آشوبگران در ایران و کمک به آن‌ها برای برگزاری تجمعات بزرگ‌تر، شرکت «اسپیس‌ایکس» ارائه‌دهنده‌ی خدمات استارلینک را از تحریم‌های ضدایرانی مستثنی کرد. این یعنی اینترنت در صورتی که در اختیار و تحت سلطه‌ی دشمن باشد، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای آشوب‌آفرینی در کشور باشد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› شناسایی مردمی اغتشاشگران، تاکتیک جدید حکومت ایران

›› کدام‌یک از مقامات آمریکایی اغتشاشات سال ۸۸ را مدیریت می‌کردند؟

جنس اعتراضات در ایران با اعتراضات در آمریکا تفاوت دارد. اعتراضات در ایران معمولاً غیرمتمرکز و فاقد رهبری مشخص میدانی در داخل کشور است. اگرچه تحریک خارجی در پشت صحنه‌ی آن‌ها وجود دارد، اما جز در موارد معدودی، مانند پرونده‌ی روح‌الله زم، شناسایی یک یا چند شخص و نهاد به عنوان رهبران مشخص اغتشاشات در ایران، دشوار است. این در حالی است که در آمریکا اعتراضات ممکن است خودجوش آغاز بشوند، اما عمدتاً رهبران مشخص (چه در قالب شخص و چه در قالب نهاد) و چارچوب معلومی دارند. به عنوان نمونه، اعتراضات به نژادپرستی، خشونت پلیس، و غیره، رهبران مشخصی دارند و جنبش‌های شناخته‌شده‌ای معمولاً در هر دور از اعتراضات، رهبری اعتراضات را به عهده دارند. این یعنی ارتباط مستقیم، و در صورت لزوم، برخورد مستقیم، با رهبران اعتراض و آشوب در آمریکا ممکن است، در صورتی که در ایران عمدتاً چنین امکانی وجود ندارد. یکی از مشخص‌ترین مواردی که در آمریکا یک «رهبر اغتشاش» از طریق قطع دسترسی‌اش به یک شبکه‌های اجتماعی، «سرکوب» شد، اوایل سال ۲۰۲۱ بود؛ زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، چند روز پس از حمله‌ی حامیانش به ساختمان کنگره‌ی این کشور، از تمام شبکه‌های اجتماعی مهم، از جمله توئیتر، فیس‌بوک و اینستاگرام، اخراج شد[۱۰].

آیا دولت آمریکا هنگام اغتشاشات اینترنت را قطع می‌کند؟ +عکس و فیلم

حمایت دولت آمریکا از اغتشاشگران طی روزهای گذشته، اولین مورد از نوع خود نبود و آخرین مورد نیز نخواهد بود. آشوب‌های این‌چنینی در ایران اغلب با حمایت و هماهنگی خارجی تحریک و تشویق می‌شود و اگرچه ممکن است در داخل نیز مهره‌هایی در این بازی شرکت کنند، اما شناسایی یک یا چند نفر به عنوان رهبری اغتشاشات، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها، دشوار یا حتی غیرممکن است. (+)

سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، و خودداری او از پذیرش شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، ساعاتی پیش از حمله‌ی حامیانش به ساختمان کنگره‌ی این کشور. ترامپ پس از این حادثه، از شبکه‌های اجتماعی اخراج شد. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› فوکویاما: حمله به کنگره نشانه افول آمریکا بود

›› جیمی کارتر: آمریکا در لبه پرتگاه و در آستانه جنگ داخلی است

›› پرچم جنگ داخلی آمریکا در کنگره چه می‌کرد؟

مشهور است که گفته می‌شود دلیل این‌که در آمریکا تا کنون کودتایی رخ نداده این است که در آمریکا سفارت آمریکا وجود ندارد. این قضیه به نوعی درباره‌ی اینترنت نیز صدق می‌کند: دولت آمریکا نیازی به قطع سراسری اینترنت، حتی در اغتشاشات گسترده، ندارد، چراکه خودش کاملاً بر فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مسلط است و روایت غالب را در اختیار دارد. در عین حال، مورد ترامپ نشان داد، اگر اتفاقی بیفتد که نظام حاکم بر آمریکا حقیقتاً احساس کند از کنترل آن عاجز است، از قطع دسترسی برخی افراد یا حتی بخشی از جامعه به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ابایی نخواهد داشت.

لحظه‌ی شلیک نیروهای امنیتی کنگره‌ی آمریکا به «اشلی بابیت» زنی که می‌خواست در جریان حمله‌ی حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره از موانع امنیتی عبور کند (حاوی تصاویر دلخراش[دانلود]

صحبت‌های رهبر ایران در ماه آبان سال ۱۳۹۹ درباره «وضع تماشایی» دموکراسی در آمریکا [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ سیاست خارجی آمریکا را در آمریکا پیاده کرد

›› هیلاری کلینتون چگونه توئیتر را برای کمک به اغتشاشات ایران متقاعد کرد

›› تازه‌ترین نمادسازی آمریکا برای خرابکاری/ «جوکر» در اغتشاشات عراق چه می‌کند؟

 


[۱] Jessica Rosenworcel Link

[۲] کمیسیون فدرال ارتباطات لینک

[۳] The U.S. government couldn’t shut down the Internet, right? Think again. Link

[۴] Communications Act of ۱۹۳۴ Link

[۵] Witness (organization) Link

[۶] بی‌طرفی شبکه لینک

[۷] Eighth Broadband Progress Report Link

[۸] Digital Denied Link

[۹] ۵ steps to get the internet to all Americans Link

[۱۰] All the platforms that have banned or restricted Trump so far Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 18
  • حسین IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    51 30
    مشرق خیلی دو رویی! تا دیروز نا آرامی های آمریکا اعتراض بود امروز اغتشاش شد؟ نکند از فرزندان شما هم برای انتقال علم به آن دیار دشمن رفته اند؟
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      16 28
      اتفاقأ شما غربگداها خیلی دورو هستین، مشرق هم عین همهٔ خبرگزاری‌های دیگه اخبار رو به روز تحلیل و منتشر میکنه، حالا شما ناراحتی نگرفتنت بری تقاضای پناهندگی کنی اون یه چیز دیگه هست!!!
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      14 9
      هر رسانه به جناحی وابسته س دیگه نمیاد که بر ضد خودشون حرف بزنن البته توی کشور ما انقد بی مسئولیتی زیاده که به هر تق و توقی ملت میریزن تو خیابون امریکا که نمیاد کل اینترنت رو بخاطر اعتراضات قطع کنه اونم یه ماه دوماه متاسفانه توی کشور ما خیلی بی قاونی و بی نظمی هست .
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      18 4
      اقا قبوله شما هم چی مارو اگه عرضه دارید عین امریکا کنید اصلا اینترنت برای خودتون!!!
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      1 8
      13:30 یعنی پلیس میتونه تو را بکشه؟
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      2 4
      خوب آخه اگه قرار بود همه چیمون مثل آمریکا بشه که کسی انقلاب نمیکرد که!! شما اگه خیلی عشق آمریکا هستی پاشو برو اونجا، ما نمیخوایم اینجا مثل آمریکا بشه!!!!
    • من من IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      7 4
      قشنک مشخصه نویسنده این مطلب برای حزب الهیا نوشته که از جایی خبر ندارن :))) عزیز دل من ادم عادی تو ایران داشتم زنده اتفاقات جلوی کنگره امریکا رو تو 6 ژانویه نگاه می کردم! اینترنتشون کجا قطع بود! حتی توی محدوده جلوی کاپیتال هیل هم بخش های مشخصی دیتا قطع بوده... بماند ک شبکه های تلویزیونی تصاویر زنده از محل درگیری ها پخش می کردن... همین داستان درمورد درگیری های بعد از جرج فولید هم بود.. یعنی حتی پخش زنده از مراکز مختلف اعتراضها رو می تونستی ببینی.. ادعای قطع کلی و سراسری یا حتی موقعیت خاص به مدت طولانی در امریکا یک دروغ بسیار خنده داره :))
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      1 3
      اگر جنس حکومتداری آمریکا را میشناختی حرف مشرق برات تعجب نداشت
    • TR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      0 1
      اونایی که تو ایران اغتشاش میکنند، همشون عاشق آمریکا هستند اگر نگین همه باید بگیم نود و پنج درصدشون، پس چه مثالی بهتر از توهمشان
  • بنا IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    20 7
    باور نکن...اونها خشمی به خشم معترضان و مردم اضافه نمیکنن...بهانه دستشون نمیدن ...شاید چند روز و نه چند هفته برای شهرهای اعتراضات قطع بوده .اونم شاید...ولی ادامه دار نبوده...کاسبی اکثر مردم با اینترنت جهانی هست ...استارتاپ ها تحقیقات و فناوری و نوآوری و ارز دیجیتال و مارکتینگ و غیره ...حتی بازارهای مالی جهانی نموداری.....کاری که اینجا انجام شده تو این بیس روز فاجعه باری اقتصادی بوده و بس ..معلوم نیست چه موقع از خر شیطان پایین بیان و وصلش کنن ... اصلأ آیا وصلش میکنن؟!
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      11 23
      ما مشرق رو باور نکنیم توی کلنگی رو باور کنیم؟؟ جوک میگی؟؟ به اون اراذل اوباش بگو دست از آتیش زدن اموال مردم و کشتن ماموران نیروی انتظامی دست وردارن تا اینترنت وصل شه شما هم بری سر..... چرخ زدن تو سایتهای مستهجن!!!
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    27 8
    خلاصه نمردیم و دیدیم آمریکا شده الگوی جمهوری اسلامی، یک روز قطع میکنن دوروز قطع میکنن نه اینکه ولکن نیستین واتساپ که دیگه فالورر و هشتک و این داستانهارا نداره کاسبی مارا مختل کردین
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      6 10
      الگوی شما است ... حداقل الگوتون رو بهتر بشناسید تا قبل این جریانات که از نبود کاسبی و ... مینالیدید ولی چطور الان همه دارای کاسبی بودید؟
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      8 9
      امریکا الگوی شما غربگداها هست و مشرق داره نشون میده که قبلهٔ آمال شماها داره همون کارهایی رو میکنه که یانکی‌های گاوچرون تروریست و عا‌شقاش یعنی شماها در ایران دارین از صبح تا شب ایراد میگیرین که چرا نظام این کارو کرد یا اونکارو کرد!! خیلی زحمت نکش نمیتونی فرافکنی کنی، خودتی!!!!
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      7 7
      در جریان اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه اینترنت حتی ۱ دقیقه هم قطع نشد
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      2 6
      اگه اپلیکیشن‌ها و سایتها و کنترل محتوا دست ایران باشه مثل فرانسه، ایران هم قطع نخواهد کرد!!!
  • DE ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 2
    آیا واقعا «شناسایی یک یا چند نفر به عنوان رهبری اغتشاشات، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها، دشوار یا حتی غیرممکن است.»؟ هرچند گزارش جالب و تا حدودی مستندی است، متاسفانه از نظر فن داده پردازی، در مورد فوق صحیح نیست. اتفاقا برعکس شناسایی اغتشاشگران از نظر فنی بسیار ممکن است.
  • اکبر IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    32 5
    دوست دارم بدونم اگه آمریکا نبود ، بی عرضگی و کم کاری های مسولین رو گردن کی میخواستین بندازین
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      9 16
      دوست دارم بدونم اگه اون قبرستون یعنی آمریکا نبود، شما غربگداها از صبح تا شب..... کیو غرغره میکردین ؟؟!
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    26 21
    خخخخ بیچاره ها به همه چی چنگ میزنن تا ماله بکشن
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      6 10
      واقعأ که همینطوره ، خاک بر سر هرچی یانکی گاوچرون تروریسته که غربگداها شو می‌فرسته اینجا ماله بکشن ولی موفق نمیشن!!!
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    26 8
    اونجا حجابم آزاده ، چرا اونو مثال نميزنی؟ هرچی به نفعتونه رو از آمريکا مثال ميارين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      17 17
      ببینم جونی نکنه منظورت از اونجا خیلی چیزا آزاده علفی، همجنس بازی ای چیزیه روت نمیشه بگی حجاب رو مثال میزنی، نه؟؟!! خخخخخخخخخ
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      7 7
      اینجا هم تحقیق در باره هلوکاست، آتیش زدن اموال عمومی و درجا کشته نشدن، شرب خمر و رانندگی، فرار مالیاتی هنرمندان و کسبه و همه بجز کارمندان، رفتن به دانشگاه با حجاب و.... آزاده ، چرا اونا رو نمیگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!! یبار دیگم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      14 38
      ۱۰:۰۲ تو برو اختلاساتو انجام بده مزدور
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      2 6
      تو هم زودتر برو پارک دانشجو بچه ها منتظرتن.......!!!
  • FR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 10
    موضوع قطع یا عدم قطع اینترنت هم از همان حقوق بشر غرب متجاوز و مستکبر ناشی شده هر جا به نفع آنهاست باید برقرار باشه حتی اگر کشور رقیب را به خون و آتش بکشد
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      4 4
      احسنت ،دقيقأ همینطوره!!
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    4 8
    منطقی بود
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    12 3
    مشرق نیوز لطفا بفرمایید چرا مردان سوپر انقلابی که کاسه داغ تر از آش هستند خودشان محاسن ندارند و ریش و سبیل را می زنند ؟؟؟؟ چرا لباس غربی ها را از تن بیرون نمی آورند و قبا و لباس ملی نمی پوشند ؟؟؟ چرا کالاهای غربی را تحریم نمی کنند ؟؟
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    حسین آقا باید قدرت این تحلیل رو داشته باشی که هرچند آن معترضان آمریکایی از لحاظ حق ودرست،دارند برضد حکومتی صهیونیست که گروگان کمپین صهیونیست هستندو رذالتشان پیچیده تر وپوشیده شده توسط امپراطوری رسانه شون هست که من وشما بخواهیم بفهمیم تظاهرات می کنند، اما زمانی که کنترل وامنیت کشور رو به مخاطره میندازن همین دولتی که به دروغ میگه دولت ایران سرکوب می کنه ببین خودش با معترضان چه برخوردی میکنه!!!!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    16 10
    ایالات متحده امریکا ازاد ترین کشور دنیاست با بیش از 240 میلیون سلاح در دست مردم و اینهمه تنوع نژادی و مذهبی که اصلا قابل مقایسه با ایران نیست سیستم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آمریکا بشدت پیچیده و پیشرفته و مراکز تصمیم گیر این کشور از پیشرو ترین مراکز فکری سیاسی در دنیاست که توانایی هم راستا کردن منافع مختلف سیاسی اقتصادی و فرهنگی بدون ایجاد تنش در جامعه را دارد و عموما از بهترین و کارازموده ترین دانشمندان جهان تشکیل شده اند (یعنی مثلا شما در علم اقتصاد به بالاترین حد ممکن برسید خواه ناخواه جذب سیستم اقتصادی ایالات متحده می شوید) ایران در مقابل امریکا مثل یک روستایی تازه به شهر وارد شده می ماند که قرار است راجب یک تاجر حرفه ای و یا یک دلال خبره نظر دهد بقول گفتنی بچه بیا پایین
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      7 2
      اینا رو نوشتی الان یه عده شرقگدا اینجا پس میفتن از فشار اینجا فقط از کره شمالی و چین و روسیه تعریف باید کنی خخ
    • سیدمرتضی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      3 1
      همین کشور که ازش تعریف میکنی۳۰۰ملیون سرخپوست کشته
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      3 2
      اونوقت همین امریکا که براش میمیری تو را بخاطر کله و چشم سیاه ادم حساب نمیکنه حق توحش و کاپتولاسیون میگیره امااااااا همین روستایی مومن 43 سال قبل او را با اردنگی از ایران اخراج کرد در صحرای طبس خوارش کرد و کم کم از خاورمیانه تا برسه به حسینیه کاخ سفید
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    4 12
    چرا آمریکا اینترنتشون رو قطع نمیکنه چون ما و از خارج که تو آمریکا بحران افرینی نمی کنیم اولا ثانیا رسانه ها در کنترل خودشونه چاقو دسته خودش رو نمیبره... دیگه چه نیازی به قطعه!
    • امیر IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      12 4
      شما هم با مردم باشید تا رسانه بیوفته دستتون
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      6 5
      دست از تئوری دشمن سازی بردارید!!! دموکراسی داشته باشید..حداقلهای مردم رو تامین کنید!!
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      3 2
      مثلا انتظار داری آمریکاییها اون همه خبرنگار و رسانه آزاد رو ول کنن بیان اخبار برون مرزی جمهوری اسلامی رو گوش کنن؟.. تو آمریکا که رئیس جمهور رو در دوره ریاستش دادگاهی میکنن خب معلومه مردم به رسانه خودشون اعتماد میکنن... نصف آمریکاییها نمیدونن اصلا ایران کجای دنیا هست بعد شما میخوای بری با سیاست های جمهوری اسلامی رو اعتراضات اونا تاثیر بذاری؟
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 5
    سلام دولت حزب دمکرات امریکا توجه کند: 1-آینده مردم امریکا را به سرنوشت تل آویو و ریاض وصهیونیستهای بانک دار و بورس باز نفروشید2-بازی با روسیه در اوکراین اروپا را به آتش خواهد کشید 3-تحریک چین در تایوان کمر دلار را خواهد شکست ۴-عدم قبول شرایط برجامی ایران طوفان شورشهای سراسری امریکا را با مرکزیت ترامبیزم و با محوریت حزب جمهوری خواه خواهد داشت5-امریکا دوران افول خود را طی می کند به فکر خود و مردم امریکا باشد6-امریکا به امید خود فروشان ایرانی خارج نشین و غرب گریان داخل ایران نباشد چون مطرود شدگان مردم ایران هستند7-نسیم عدالت جهانی شروع به وزیدن گرفته است منتظر آن از حلقوم مردم امریکا باشید 8-دنیا بیدار شده است و جامعه چند صدایی بزودی در اروپا نیز شنیده خواهد شد9-چه زیبا خدا در قرآن گفته است که اسلام جهانی خواهد شد10-و منتظر سرود سلام فرمانده به زبان انگلیسی با صدای نوجوانان امریکایی باشید انشالله و توکل الله.
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    5 11
    ماجرای مهسا امينی دست خیلی از وطن فروشان را رو کرد لطفاً حکومت از خواب خرگوشی بیدار شود تا علاوه بر رفع مشکلات معیشتی مردم با قوانين هوشمندانه مانع از ابتذال اقتصادی و فرهنگی کشور شود
  • سیدمرتضی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    11 2
    دیروز اینترنت وصل بود بازم قط شد باید پول جم کنم وسایل اینترنت ماهواره ای بخرم دیگه نمیخواد از ایرانسل و همراه اول نت بخرم و هر ماه وی پی ان از نمایندگیش بخرن ،نمیشه راحت تکنولوژی برتر رو مسدود کرد بلخره راهی پیدا میشه برای دور زدنش اما اگر سعی کنی کنترلش کنی بر برخی تکلوژی هاش مسلط شی وضع کاملا متفاوته ، چقدر جوان هستن که همین اینترنت منبع درامدشونه البته کسی که کارمنده تو عمرش اینکارو نکرده از این وضع مطلع نیست
  • IQ ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 3
    حالا من یک ایده میدم مشرق تو سایت تون مطرح کنید چرا آمریکا در اقلیم کردستان عراق مدارس آمریکایی و دانشگاهای آمریکایی با معلمان و استادان آمریکایی باز کرده میشه کلی نوشت دربارش
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    12 2
    هیچ دقت تو امریکا اینترنت قطع نشده
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    18 3
    تنها کشوری که اینترنتو قطع میکنه شمایید
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      1 0
      کره شمالیه اینجا
  • قشقایی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 6
    اونایی ک فکر میکنن اون طرف اب همه چی ازاده وبهشته ازاین خبرا نیس.شبکه های ماهواره ای وکانال های مجازی یه جوری ازاروپا وامریکا تعریف میکنن انگار اصلا بدی ندارن
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 2
    اگه مالیات بر دروغ تصویب بشه
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 5
    ماجرای مهسا امينی دست خیلی از وطن فروشان را رو کرد لطفاً حکومت از خواب خرگوشی بیدار شود فضای مجازی ولنگار قوانین فرهنگی فرسوده صدا و سیمای سلبریتی پرور
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      5 2
      هر کسی انتقاد کنه وطن فروش؟
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      3 2
      هرکسی مغازه آتیش بزنه و پلیس بکشه نه تنها وطن فروشه بلکه آدمکش و غربگدا و تروریست هم هست!!!
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    15 12
    امریکا اینقدر بی شرف نیست که به اسم اغتشاش اعتراض مردم را سرکوب کند
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      2 5
      امریکا جونت سرکوب نمیکنه. با حذف فیزیکی اغتشاش گران (ببخشید معترضان) غائله رو خاتمه میدهد. خیلی شیک و مجلسی. نهایت شرف
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 3
    وقتی اشلی بابیت رو کشتن تو اینستا هشتگش رو سرچ کردم دیدم چیزی نمیاره. به اسم خشونت حذف می کردن پست ها رو
  • رضا IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 9
    تنها دلیله قطع اینترنت اینه ک فیلمها و صحنه های برخورد خشن پخش نشه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    10 0
    لازم نکرده شما خودتونو با آمریکا مقایسه کنید
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    9 1
    حالا خوبه نظرات رو واقعا درج میکنید و سانسور نمیشه--- این چه منطقی تو جمهوری اسلامیه تا هر چی میشه پای امریکا رو میکشه وسط و با اون مقایسه میکنه اصلا ما با امریکا کاری نداریم میشه هی مثال نزنید وقتی هیچ شباهتی با اونا ندارید
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 3
    ولی اینجا آزادی در حد اعلاست. تاتلار گفتگوی سایتهای بورسی سهامیاب و ره آورد رو میبینی راحت هر چه می خواهند در جهت تشویق به تخریب و شورش انجام می دهند.
  • رضا خان IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    0 0
    هنوز نمیدونی وقتی چراغ آتیش میگیره منبع سوختش را یا سرد یا ازش جدا می کنن؟؟
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 1
    آمریکا همان انترنت کشورخودشون درتظاهرات طرفداران ترامپ قطع کردن ایران انترنت مای خودش اصلا قطع نکرده انترنت آمریکایی جرسوم فساد راقطع کرده که دسشو ن درد نکند ازینکه اسحله آشوب قطع کردن
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 0
    رئیس جمهور آمریکا در برابر بازماندگان این شخص زانو زد و عذر خواهی کرد و غرامت سنگینی به انها داد افسر مربوطه خلع و حبس ابددددددد!!!! شد
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 3
    منکه فیلترشکن دارم
  • ناصر IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    2 1
    درامریکاشایددرشهری که اعتراض یاشداینترنت اش رابرای مدتی اقطع کنندولی هیچوقت اینترنت کشورراقطع نمیکنندکه خیلی ازمردمش ازان نون درمیارن
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 2
    مردم از کار و زندگی افتادن بخاطر اغتشاشات یه عده شکم سیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس