1

اگرچه خط ارتباطی با آمریکایی‌ها پس از برخورد قانونی با تئورسین آشوب قطع‌شده است اما دفتر هدایت اغتشاشات در دی‌ماه هنوز باز است!

سرویس سیاست مشرق- بهار سال ۱۳۸۴ در تهران با شروع به کار ستادهای تبلیغات انتخاباتی از سوی گروه‌های مختلف سیاسی به شکل ویژه‌ای شروع می‌شود؛ در آن روزها دولت اصلاحات آخرین نفس‌های خود را کشیده و جناح رقیب توانسته بود در انتخابات مجلس، دوم خردادی‌ها را به‌سختی شکست دهد. در این وضعیت خاص سیاسی اصلاح‌طلبان رادیکال که از دولت خاتمی به‌شدت ناامید و عصبانی بودند با گرفتن مواضع تند و آوانگارد سعی داشتند اتمسفر سیاسی را به سمتی هدایت کنند که انتخابات را تحریم کرده تا به تعبیر خودشان از حاکمیت خارج شوند.

سایت نوروز که مواضع گروهک منحله حزب مشارکت را پوشش می‌داد در تحلیلی از شرایط موجود در کشور نوشته بود که ایران دچار بن‌بست سیاسی شده و هیچ راه‌حلی برای ادامه کار وجود ندارد، این مقاله در ادامه یادآور شده بود که اصلاح‌طلبان با برداشتن گام‌های آرام در چهارچوب قانون اساسی نمی‌توانند به سرمنزل مقصود رسیده و باید در برابر حاکمیت یا رومی روم بود و یا زنگی زنگ!

در شرایطی که جناح چپ آرام‌آرام آماده می‌شد اعلام خروج از حاکمیت را به‌صورت علنی بیان کند؛ به ناگهان ورق برگشته و سران دو حزب (غیرقانونی و منحله) مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب رادیکال‌ترین چهره هم‌سو با خود را نامزد انتخاباتی کرده و در یک نشست مطبوعاتی اعلام می‌کنند که مصطفی معین کاندید آن‌ها در انتخابات پیشرو است. دوم خردادی‌ها گمان می‌کردند که با اعلام نام مصطفی معین خواهند توانست شیب انتخابات را بیشتر کرده و با دوقطبی کردن فضا پیروز آن گردند.

اما رادیکال کردن فضای انتخاباتی و تند کردن مذاق سیاسی جامعه یک هنر خاص سیاسی است، دوقطبی شدن انتخابات نیاز به عناصر و ابزار خاص خود داشت که از برخی اصلاح‌طلبان برنمی‌آمد، ازاین‌رو تئوریسین‌های چپ ستادی به سراغ یاران سنتی و قدیمی خود در میان گروهک نهضت آزادی و ملی- مذهبی‌ها رفته و بار دیگر چون خرداد سال ۷۶ دست یاری به سمت آن‌ها دراز کردند.

در آن زمان با پیشنهاد ابراهیم یزدی و حبیب‌الله پیمان ستادهای انتخاباتی جناح چپ تغییر نام داده و این بار با عنوان ویژه «جبهه دموکراسی خواهی» جای ستادهای سنتی دوم خردادی‌ها را گرفت. در آن روزها عزت‌الله سحابی رهبر گروهک آمریکایی ملی- مذهبی به محمدرضا خاتمی گفته بود که برای پیروزی در انتخابات باید اصلاح‌طلبان تغییر فرم داده و شبکه‌سازی کنند! سحابی در یکی از کتاب‌های خود با نام «ایران، آزادی و دموکراسی» نوشته است که منظورش از کُد تغییر فرم سیاسی همان اجتماعی کردن بسترهای انتخابات و شبکه سازی خیابانی برای آن بوده است!

هدایت شبکه‌سازی اغتشاشات از درون زندان اوین! / خط ارتباطی آشوب با آمریکایی‌ها چگونه قطع شد؟

هدایت شبکه‌سازی اغتشاشات از درون زندان اوین! / خط ارتباطی آشوب با آمریکایی‌ها چگونه قطع شد؟

پوسترهای انتخاباتی حزب منحله مشارکت برای نامزد رادیکال انتخابات سال ۸۴

آشنایی با مدرسان جنگ شبکه‌ای در شهر!

در سال ۸۴ شبکه‌سازی انتخاباتی نیاز به یک دستورالعمل‌های ویژه داشت زیرا پیش از آن‌که وزیر علوم دولت اصلاحات اعلام نامزدی کند؛ بسیاری از گروه‌ها و طیف‌های اصلاح‌طلب با نوشتن بیانیه انتخابات را تحریم کرده و بازگشت دوباره به صحنه برای آن‌ها دشوار بود؛ ازاین‌رو برخی کادرها و اعضای تئوریک در میان چپ‌های ستادی مأموریت یافتند که تحت هدایت گروهک ملی- مذهبی‌ شهر به شهر میان اعضای ستادی و شاخه‌های دانشجویی رفته تا فضای جدید سیاسی را تشریح و آرایش جدید را تحلیل کنند.

ازجمله این افراد تقی رحمانی، سعید مدنی، رضا علیجانی، مرتضی کاظمیان؛ مسعود پدرام و علی‌رضا رجایی بودند که با حضور در محافل مختلف سعی داشتند شبکه درهم‌شکسته شده اجتماعی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را دوباره بازیابی کنند. جالب‌توجه آنکه بعدها برخی از این مدرسان آشوب سر از شبکه‌های تروریستی در خارج از کشور درآورند!

سعید مدنی قهفرخی ازجمله همین افراد بود که با برند پژوهش‌گر اجتماعی شناخته می‌شد؛ مدنی از اعضای شاخص و کادر رهبری گروهک ملی- مذهبی بود که در جریان ضربه سازمان اطلاعات سپاه به شبکه جاسوسی این تشکیلات به زندان نیز افتاده بود؛ او پس از پایان محکومیت با تغییر در پوشش سیاسی، چند جزوه براندازی تحت عنوان پژوهش اجتماعی ترجمه کرده و خود را به عنوان متخصص مسائل اجتماعی در روزنامه‌های زنجیره‌ای جا انداخته بود، ازجمله آن‌ها کتاب «جامعه‌شناسی روسپی‌گری» بود که در آن با آمارسازی‌های کاذب انقلاب جنسی در ایران داده نمایی شده بود.

هدایت شبکه‌سازی اغتشاشات از درون زندان اوین! / خط ارتباطی آشوب با آمریکایی‌ها چگونه قطع شد؟

سعید مدنی پس از بازگشت از دوران محکومیت به تبعید

سعید مدنی در آستانه انتخابات سال ۸۴ پای ثابت سخنرانی در محافل دانشجویی بود؛ این چهره مرموز سیاسی در جریان سخنرانی در دانشگاه زاهدان در پاسخ به دانشجویی که خواهان تحریم و خروج از حاکمیت از سوی اصلاح‌طلبان بدون هیچ قید و شرطی شده بود می‌گوید:

من از همه شما برای انقلاب سیاسی در ایران آماده‌تر هستم؛ اما هنوز جامعه آماده عبور از جمهوری اسلامی به‌سوی یک حکومت سکولاریستی نیست، ازاین‌رو می‌توانیم روی فردی چون مصطفی معین کارکرده و بارأی دادن او را رئیس‌جمهور کنیم، این فرد در دوران تصدی وزارت علوم نشان داده است که اهل نافرمانی مدنی است!

مدنی در ادامه دورنمایی از فضای پیروزی دوباره در انتخابات داده و می‌گوید:

واقعیت آن است که با تحریم انتخابات فضا را برای پیروزی رقبا آماده خواهیم کرد؛ اگر معین رئیس‌جمهور شود ما به‌زودی در خیابان آدم‌ها (نیروهای شبکه‌ای) خود را یافته و آن را تسخیر می‌کنیم، از آن روزبه بعد دیگر مهم نیست چه کسی رئیس‌جمهور باشد. در حال حاضر برخی اصلاح‌طلبان از زببا کلام تا جلایی پور (حمیدرضا) خیابان را منع می‌کنند. روشنفکران دیگری هم در عمل سکوت کرده‌اند. احزاب مطرح هم در عمل چیزی برای ارائه ندارند. در عمل آچمز شده‌اند. حتی نهضت آزادی از اصلاحات جامعه‌محور می‌گوید اما خیابان را ضروری نمی‌داند. خیابان رمز پیروزی ما در است.

آنچه سعید مدنی از آنان با عنوان پیدا کردن نیرو در خیابان نام می‌برد بعدها بانام «خیزش جنبش‌های بدون سر» از آن یاد شد. تقی رحمانی از تئوریسین‌های شبکه‌سازی خیابانی برای براندازی با طرح یک پرسش دراین‌باره نوشته است:

با خیابان چه باید کرد؟ تا مانند خرداد ۴۲ وارد مرحله ناشناخته جدیدی نشویم که عواقب آن را در بهمن ۵۷ دیدیم که نامیمون بود. بی‌گمان راهبرد کلانی که نیروها را به خط کند در دسترس نیست. سپهر سازی های راهبردی هنوز به جایی نرسیده است که راهبرد عملی بزرگ خلق کند؛ اما مردم منتظر نمی‌مانند شکم‌گرسنه تئوری سازی سرش نمی‌شود. انکار روشنفکر هم مشکل را حل نمی‌کند. خیابان خود نشان داده است که شورش اعتراض و مطالبه در جریان است. جامعه ما به سامان‌دهی جامعه در خودش نیز دارد این یعنی نهادهای مدنی که لیدرهایی متکی به صنف و نهاد خود خواهند داشت که می‌تواند هر رهبری یا رهبران را کنترل یا جهت دهند و رابطه نامیمون یک‌طرفه رهبری با مردم تعاملی کنند. تاریخ ما سرشار از این رابطه سامان بربادده یک‌طرفه است.

باوجود تلاش سنگین چپ‌ها برای تئوری سازی براندازی ذیل انتخابات؛ اصلاح‌طلبان با عدم رغبت عمومی روبرو شده و شکست سختی از رقیب خوردند، اما این باخت انتخاباتی به معنای عبور آن‌ها از طرح قابل‌توجه شبکه‌سازی جنبشی نبود! سعید مدنی ازجمله افرادی بود که پس شمارش آراء سعی کرد انسجام شبکه اغتشاشات را حفظش کند. برگزاری کارگاه‌هایی با موضوعاتی چون اسیدپاشی، ایدز، فروریختن ساختمان پلاسکو، مدیریت بدن و کرونا ازجمله محمل‌ها برای حفظ این محافل براندازی بود.

هدایت شبکه‌سازی اغتشاشات از درون زندان اوین! / خط ارتباطی آشوب با آمریکایی‌ها چگونه قطع شد؟

هدایت شبکه‌سازی اغتشاشات از درون زندان اوین! / خط ارتباطی آشوب با آمریکایی‌ها چگونه قطع شد؟

تئوری سازی برای براندازی در دو گام

سعید مدنی علاوه بر برگزاری ورک‌شاپ‌های براندازی نرم؛ چند کتاب قابل‌توجه را نیز ترجمه و تفسیر کرده است؛ ازجمله آن‌ها کتاب «جنبش‌های اجتماعی در ایران» و «جنبش‌های اجتماعی و دموکراتیزاسیون» است! این دو کتاب ترجمه‌ای عاریتی از دو استاد ارشد براندازی نرم جف گودوین و جیمز جاسپر است.

جیمز جاسپر تئورسین نظریه هنر اعتراض در خیابان است؛ او درباره کیفیت آشوب سازی با مدل سوریه‌ای شدن نوشته است:

جنبش‌های اعتراضی در لبهٔ درک یک جامعه از خود و محیط اطرافش کار می‌کنند. آن‌ها نیز مانند هنرمندان تصورات ناتمام و نوزاد را می‌گیرند و گوشت را روی آن‌ها می‌پردازند تا آن‌ها را تدوین و توضیح داده و مورد بحث قرار دهند. بدون آن‌ها، ما تنها اختراعات شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، محصولات و فناوری‌های ایجادشده برای افزایش کارایی یا سودآوری را خواهیم داشت. کار خلاقانه انقلابیون مصری، سوری و تونسی رویارویی بیشتری نسبت به انواع نامرئی، مجاز، غیرمجاز و حتی خرابکارانهٔ خلاقیتی دارد که مایر در کف کارخانهٔ مانائوس شناسایی می‌کند.

جاسپر در تبیین این موضوع گفته است:

مظاهر نیروی کار خلاق در قیام‌های عربی انعطاف‌پذیر، اصلاح‌طلب یا صرفاً براندازانه نیست. آن‌ها که در آن شرایط تهدیدکنندهٔ زندگی و خطرناک به وجود می‌آیند، نشان دهندهٔ رد گرایی رادیکالی از تأثیرات و آرزوهای انسانی هستند. به‌جای تلاش برای پیدا کردن راه‌هایی برای زنده ماندن و یا رشد در کارخانه، انقلابیون به دنبال سوزاندن کارخانه، تمیز کردن آوار و ساخت یک ساختمان جدید و کاملاً متفاوت هستند، این اولین و مهم‌ترین تفاوت بین نیروی کار خلاق صنعتی و انقلابی است.

سال ۸۸ و پس از اعلام رمز آشوب توسط ستاد انتخاباتی موسوی سعید مدنی ازجمله مهم‌ترین بازیگران و طراحان شبکه آشوب در خیابان بود؛ مدنی در آن سال‌ها کتاب «روان‌شناسی و تغییرات اجتماعی» را ترجمه کرد؛ این کتاب را استوارت پیزر و جفری تراورز را نوشته بودند.

سعید مدنی در تشریح این کتاب در یک سخنرانی گفته است:

آن نیروی اجتماعی که پروژه تغییر را در دستور کار قرار می‌دهد، آیا خودش استعدادهای لازم برای اجرای این پروژه را دارد یا نه؟ واقعیت این است که اگر بخواهیم یک گزاره کلی یا یک تجربه موردی را به‌کل جامعه تعمیم بدهیم، چنین گزاره‌ای چندان جمع‌بندی دقیقی به دست نمی‌دهد؛ مانند اینکه مردم ایران استعداد کار جمعی ندارند، یا اینکه مردم ایران خیلی گرایشات فردگرایانه دارند، یا بسیاری احکام یا گزاره‌های عمومی دیگری شبیه این‌ها. به نظر من، جدا از سیر تاریخی متفاوتی که جامعه ایران در مقایسه با جوامع دیگر طی کرده – که طبیعتاً در خلقیات و روحیاتش تأثیر گذاشته و در قالب نظریه‌های مختلف اقتصاد سیاسی مطرح‌شده – در این صدساله اخیر نشان داده‌شده که استعدادهای زیادی برای کار جمعی و روابط گروهی و جمعی وجود داشته، اما باز مثل بسیاری جوامع دیگر ما هم تجربیات موفق و هم تجربیات ناموفق گوناگونی داشته‌ایم.

مدنی در جریان فتنه آمریکایی- صهیونیستی در سال ۸۸ در راه‌اندازی یک سازوکار غیرقانونی با عنوان «کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه» نقش اساسی داشت و مدتی نیز دبیر جلسات آن بود؛ این مجموعه متصل به شیرین عبادی بوده و گزارش‌های ساختگی از وضعیت زندان‌ها را به نهادهای تحریمی در خارج از کشور انتقال می‌داد، این کمیته در جریان اغتشاشات اخیر نیز بازیگر ویژه‌ای بوده و با ارسال گزارش‌های ساختگی از وضعیت حقوق بشر در داخل کشور زمینه تحریم‌های جدید علیه مردم ایران با عنوان کمیته حقیقت‌یابی فراهم آورده است.

هدایت شبکه‌سازی اغتشاشات از درون زندان اوین! / خط ارتباطی آشوب با آمریکایی‌ها چگونه قطع شد؟

آشنایی با افسران جنگ آب

سعید مدنی سال ۱۳۹۰ و برای بار دوم در هنگام خروج غیر قانونی از کشور بازداشت‌شد؛ نکته عجیب آنکه در دوران حضور مدنی در زندان یک کتاب قابل تاملی به نام او نوشته‌شده است! این کتاب با عنوان «مظاهرات سلمیه» با برداشتی از برخی آشوب‌های گروهک‌های تجزیه‌طلب در خوزستان به نگارش درآمده و تحرکات گروهک‌های تروریستی چون احوازیه را خیزش اجتماعی خوانده است.

در این کتاب ادعاشده است که با استفاده از آمار و ارقام روش کمی-کیفی، یک واکاوی علمی و تحلیلی درباره تنش‌های اجتماعی بحران آب در خوزستان در تابستان سال ۱۴۰۰ انجام شده است. این کتاب برخلاف سایر مکتوبات سعید مدنی مستقیماً به سراغ شبکه‌سازی اجتماعی نرفته و از ذیل عناوینی چون حکمرانی مطلوب به آن نگریسته است؛ کتاب اشاره‌شده یک رفرنس نافرمانی مدنی است که از زاویه تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم به حکمرانی می‌پردازد.

پروژه جنگ آب یکی از مهم‌ترین خطوط جنگ راهبردی- هیبریدی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی و صهیونیستی در سال‌های اخیر بوده است. جنگ آب روایتی از ایجاد آشوب‌های قومی و منطقه‌ای در خود دارد، یکی از مأموریت‌های مهم سازمان محیط‌زیست در دولت روحانی دمیدن بر آتش جنگ آب در داخل کشور بود؛ در آن سال‌ها خط نفوذی با بهره بردن از افرادی چون کاوه مدنی، سعید مدنی، کاووس سید امامی و اعضای باشگاه جاسوسی میراث پارسیان برخی نارسایی‌های محیط زیستی را به اپیدمی تبدیل کرده و علاوه بر انتقال اطلاعات دست‌اول از مراکز نظامی پروژه جنگ آب را نیز پیش می‌بردند.

هدایت شبکه‌سازی اغتشاشات از درون زندان اوین! / خط ارتباطی آشوب با آمریکایی‌ها چگونه قطع شد؟

کاووس سید امامی افسر جنگ محیط زیستی موساد در ایران

سعید مدنی و متخصصان نافرمانی مدنی!

اردیبهشت‌ماه امسال هم‌زمان با سفر دو جاسوس فرانسوی به تهران، سعید مدنی با رصد اطلاعاتی بازداشت شد، این تئورسین شبکه‌سازی مدنی پیش از اجرایی کردن طرح خود با آمریکایی‌ها دستگیر شده است. اگرچه سعید مدنی در جریان این اغتشاشات در زندان به سر می‌یرد اما رد پای طراحی عملیات به بخشی از نظریات نافرمانی مدنی می‌رسد.

تمرکز سرویس‌های اطلاعاتی غربی برای بالا آوردن شبکه آشوب تحت عنوان پروژه «جنبش بدون سر» و تاکید روی لیدرسازی خیابانی از جمله نشانه‌های روشن بر این ادعاست. خروج قهری از حاکمیت، بالا بردن سطح خشونت میدانی و جهش دادن نارضایتی عمومی ازجمله راهبردهایی است که در کارگاه‌های براندازی به لیدرهای اغتشاشات آموزش داده‌ شده است. فعال‌سازی ظرفیت اجتماعی، جنسیتی و صنفی ازجمله پیشنهادها سعید مدنی در جزوات سیزده‌گانه او به سمت نافرمانی مدنی بوده است.

این روزها مدرسان آشوب‌های خیابانی بعد از ۱۰۰ روز تلاش نافرجام، شبکه مادر را به خارج از کشور انتقال داده و بخش محدودی از آن همچنان در داخل پنهان است. تقی رحمانی همکار فراری سعید مدنی اخیراً گفته است که برای احیای پروژه آشوب باید خط امنیتی را شکست، اشاره او به افزایش مؤلفه‌های خشونت در خیابان است، نافرمانی مدنی ترجمه‌ای سانتی‌مانتال و رمانتیک از همان سوریه‌ای کردن ایران است!

مارک گرکت یکی از کارشناسان سازمان سیا اخیرا گفته است که اغتشاشات در ایران در حال جوشیدن آرام است، این افسر اطلاعاتی آمریکایی یکی از موفقیت‌های آشوب‌های فعلی را نداشتن رهبر می‌داند. او معتقد است این ویژگی از نقاط قوت این اغتشاشات آن است که فاقد رهبر جنبش بوده گرکت گفته است، که ویژگی دیگر این اعتراضات را کاریزمای جمعی آن می‌داند. به این شکل که کاریزما بین همه اغتشاش‌گران پخش شده است. گرکت گفته است که رژیم صهیونیستی باید از بزرگترین فرصت فراهم شده از زمان پیروزی انقلاب اسلامی برای تغییر رژیم در ایران استفاده کند؛ رژیم موقت صهیونیستی باید با شدت عمل اقدام کند و از قدرت خودش برای تضعیف شدید ایران و بازدارندگی قهری آن استفاده کند تا اگر خوش شانس باشد این رژیم سرنگون شود.

این جمله از سوی افسر آمریکایی مقصد نهایی اغتشاشات با تکیه بر نافرمانی‌های اجتماعی را به خوبی نشان می‌دهد، البته برای زدن سر این مار هفت‌خط اما خوش خط‌وخال باید هم هوشمند بود و هم صبور؛ اگرچه خط ارتباطی با آمریکایی‌ها پس از برخورد قانونی با تئورسین‌های آشوب قطع‌شده است اما دفتر هدایت اغتشاشات در دی‌ماه هنوز باز است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    13 49
    همتون باید برید دکتر
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      29 18
      چپ ها اصلاح طلب ها منافقین و خائنین داخلی به همراه لشکر دشمنان خارجی به ریاست شیطان بزرگ امریکا چهل وسه سال است که صف ارایی کرده اند تا حکومت قانونی و منتخب مردم ایران را که جمهوری اسلامی ایران میباشد از بین ببرند اما انقلاب اسلامی ایران با کمک همین احاد مردم جشن یکصد سالگی استقلال خودرا هم خواهد گرفت و بقول حضرت امام خمینی امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند این سرزمین هفت هزار سال قدمت دارد و گهواره تمدن دنیا میباشد
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      30 27
      جمهوری اسلامی ایران یک حکومت دینی مردمی است که یکی از مظلوم ترین حکومت های جهان میباشد بغیر از دشمنان تا بن دندان مسلح خارجی خائنین و منافقین خنجر بدست داخلی چهل و سه سال است با توجه که از همین حکومت جمهوری اسلامی ایران ارتزاق میکنند اما همواره زخم های سهمگینی از پشت به مردم ایران و حکومت قانونیشان وارد اورده اند
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      5 10
      جوانان را دریابید ــ حنای آمریکا ؛ برای بزرگسالان ایران زمین ؛ دیگه رنگ نداره ــ مردم ایران(بزرگسالان) دیگه آنقدر در تاریخ خود با شگرد آمریکا و انگلیس آشنا شدند که دیگه فریب نمی خورند. ـــ از اولین آن : کودتای 28 مرداد ؛ تا آخرین آن : نارو زدن در برجام ـــ شگرد اصلی آمریکا : (گنجشک را رنگ میکنه جای قناری میفروشه) . اما اکنون جوانان را دریابید ـ اولین اولویت امنیت ملی ایران : آگاه نمودن جوانان ؛ مخصوصاً دانشجویان و دانش آموزان از شگرد ها و شعبده بازی های آمریکا در طول تاریخ ـــ
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 7
      جشن ۱۰۰ سالگی کسی که بیمار و فرتوت هست و هم خودش زجر میکشه و هم بقبه رو زجر میده ، چه خوشحالیی داره ؟
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 3
      تو مچ اندازی جنگ ۳۳ روزه معلوم شد که کی پیر وفرتوته مقایسه کن با جنگ اعراب و اسراییل
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 5
      10:13 باز هم توووووووهم ؟ کدام مردم ایران میگی اونا که دلار 41 تومانی گلوشون فشرده ؟ یا اونی که پول نداره خرج زن بچه گشنه اش بکنه ؟ هان کدامو میگی ؟
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 0
      مرگ بر مریم رجوی
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 0
      شیطان بزرگ امریکا روباه فرتوت و پیر انگلیس خبیث و رژیم کودک کش صهیونیستی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر ضد حکومت دیکتاتوری سفاک پهلوی اول ودوم هم از دشمنان خونی مردم بزرگ ایران بودند و دولت قانونی دکتر محمد مصدق را با کودتا سرنگون کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنی خودرا علنی تر کردند تا جایی ظالمانه ترین تحریم ها را برضد ملت بزرگ ایران شکل دادند حتی دارو برای بیماران صعب العلاج و بیماران پروانه ای را تحریم کردند و با گرا دادن منافقین و فتنه گران داخلی روزبروز حلقه تحریمها را برضد ملت ایران تنگ تر میکنند اما به لطف خدا و با توکل جوانان نخبه انقلابی یکی یکی قله های افتخار فتح خواهد گردید و جمهوری اسلامی ایران از وابستگی به اروپا و غرب نجات پیدا خواهد کرد اقایی دلار هم تا چند سال دیگر تمام خواهد گردید انشاءا...
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    16 27
    شما میگید براندازی ، بعضیها میگن پیشرفت و تکامل .
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      23 8
      پیشرفت اون بعضیا رو ما خیلیا بهش میگیم ابتذال و حماقت
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      10 11
      پس رای گیری میکنیم
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      25 10
      تبدیل انسان به زامبی تکامل معکوسه نه پیشرفت
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      19 21
      وقتی کار از سیاسی کشی به دانشمند کشی توسط ایادی استکبار جهانی میرسد یا اول انقلاب با الان مقایسه شود راحت میتوان به پیشرفت و تکامل ایران و دوست و دشمن ان پی برد البته اگر ایرانی بعد از جمهوری اسلامی در کار باشد
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      7 8
      زن زندگی ازادی که ابتدال نیست سخنگو دولت هم تایید کرده
    • SE ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      6 1
      دوباره می بازمت وطن! مصطفی معین
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      9 4
      هرزگی و فساد اسمش پیشرفت نیست پسرفته.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 8
      ایادی استکبار و زامبی ، شرف و بی شرف و خائن ووو اینها همش شعار و شانتاژ هست . اگر حرف جدیدی دارید ، سندی دارید صحبت کنید . مگرنه با این حرافیها کسی قانع نمیشه و مشکلات مملکت باقی میمونه .‌
    • ح IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 3
      زن زندگی آزادی ابتذال نیست اما لخت گشتن و آدم کشتن رو بهش میگن تحجر!!
    • شهرام IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 4
      نامردایی که به صدای گرسنگی ما ملت میگید پسرفت مرد باشید بگید شما هم دلار 41000 بهتون فشار میاره ؟
    • ح IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      6 1
      شهرام این مشکل هم به زودی با برخورد با لیبرال هایی که اینکار رو کردن حل میشه رو سیاهیش میمونه به ذغال!!
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    23 19
    در کل دنیا سه تا حکومت مدعی دینی داریم یکی سنی حکومت طالبان یکی یهودی حکومت اسرائیل یکی شیعه حکومت ایران شما کدومو می پسندید از مردمشون بپرسید
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 21
      خفه شو احمق
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      14 19
      من هیچ وقت مریم قجر عضدانلو ملقب به رجوی را به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکایی ها برای ایران قبول نمی کنم . شما چطور ؟ ضمنا آمریکایی ها با آن حکومت دینی طالبان به توافق رسیدند و قبولش کردند بعد از افغانستا فرار کردند شما چطور ؟
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 1
      اگر حکومت مورد نظرت اینقدر خوبه چرا در خانه مردم تشکیل دادند چرا یه گوشه از امریکا اروپا کانادا به این بزرگی را نمیدهند تا اینا سرزمین دیگران را ول کنند برند انجا حکومت به این خوبی تشکیل بدن ؟ در ضمن حکومت غیر دینی در دنیا نداریم دین همجنس بازی و لیبرالی خون اشام با 12 ساعت کار برای پر کردن جیب سرمایه سالاران در روز
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 2
      کل دنیا جام جهانی در مورد اشغالگران غاصب صهونیست نظر داد خود اینفانتینو هم در مورد 3000 سال عذرخواهی از جهان نظر داد نگذارید فراموش شود تا باز بخواهید جواب این مزدوران حقیر برده فکری فرهنگی جسمانی طاغوت های خونخوار را بدهید
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 5
      جوزف بورل نوکر هاش را شناخت که حرف از جنگل باغ و حمله جنگل وحشی به باغ اباد در نتیجه حمله پیشگیرانه باغ به وحوش جنگلی به زبان اورد
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 5
      سه تا دین بزرگ داریم ۱ _ اسلام۲_ مسیح ۳_ یهود ؛استارت حکومت در اسلام سال ۵۷ زده شد ؛ اما حکومت مسیح ویهود رو به افول است طالبان القاعده و داعش ۰۰۰ کاور شده یهود ومسیح هستند از ترس ۵۷
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 2
      مردمشون منظور ارمان علی وردی روح الله عجمیان ارشام سرایدار پدر مادرش و میلیونها نفر دیگر از این عزیزان هست یا علی کریمی ها و علی دایی هایی تا خرخره خوردند بنز و پورشه سوارهای شمال شهری ؟
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 6
    با آمریکا و غرب مذاکره کنید ، اونها که اناده هستن و در همین سایت میگه ماکرون گفته چاره ای جز مداکره با ایران نداریم
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 3
      اولا میز مذاکره رو اونها ترک کردند، خبر جدید رو هم حتما شنیدی که بایدن گفته برجام خیلی وقت مرده ولی بیان نکردیم. ضمنا اونا مذاکره به سبک مذاکره با روحانی رو میخوان که از تو توالت دستور صادر کنن.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      2 1
      پس ظاهرن دولت ما داره مداکره رو التماس میکنه
  • mazaher IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    14 18
    گزینه های روی میز امریکا به چاقو کشی رسیده.
  • ugd IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    20 7
    اره خوب همه چی گل بلیل است ان اله علیم به ذات صدور
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      25 20
      مرگ بر منافق
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      9 7
      ظاهرا منافقا از مرگ بر منافق خوششون نمیاد چون میدونن خطاب به اونهاست.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    11 4
    تصور این جماعت اینه که فقط خودشون توی تفکرات براندازی هستن و جمهوری اسلامی بیکار وایساده تا اینا یه راه حلی به ذهنشون برسه و عملیاتی کنن. دریغ از اینکه جمهوری اسلامی هم در ایدئولوژی و هم در امکانات و هم در زمان و هم در مکان، دست بالا رو داره. این اعتراف خود اوپوزیسون خارج نشین هست!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    13 6
    تینیجز های دهه هشتادی که کف خیابون بودن اصلا نمیدونن تقی رجمان و سعید مدنی کی هستن اونها با چند واسطه به سلبریتی ها خط میدادن و سلبریتی ها هم عامل تحریک جوانان و نوجوانان بودند.
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    9 4
    خطر خطر خطر. به شدت باید مراقب لابی آذربایجان شمالی در کشور بود. افراد قدرتمندی که به علت منافع شخصی حافظ منافع این استان جدا شده از ایران و دوست صهیونیستها هستند. همانها که مانع از پخش مستند زندگینامه علیوف از شبکه سحر شدند.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    20 9
    چی شد پس مشرق الان که خوشحال بودید ودم از اختشاش تو فرانسه می زدید اونجا 24 ساعته تموم شد باز اینجا شروع شد.ههههههه
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 2
      علت رفتن دستکش مخملی ونمایان شدن دیکتاتوری لیبرالیست در ایران رأفت و مظلومیت هویدا است
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اخیرا کلیپی منتتشر شده
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    11 18
    سعید مدنی مزدور و جاسوس چرا باید برای هر توطئه و آشوب و آغتشاش و ...آزاد گذاشته‌ باشند. چرا نیروهای امنیتی با این جاسوس شناخته اینقدر مماشات می کند.
  • اقبال مهدوی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    9 11
    باور کنیم که دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سه گروه زیر هستند: 1- اصلاح طلبان یعنی تمام جریانات فکری تحت نظر این گروه 2- عربستان سعودی با دول مرتجع منطقه 3- امریکا که امام او را شیطان بزرگ خطاب کردند اگر دو گروه اول وجود نداشتند امریکا هیچ غلطی نمی توانست انجام دهد کما اینکه با بودن این دو گروه تا کنون هیچ غلطی نتوانست بکند. در خصوص افساد طلبان که باید گفت آنه انگل های درون روده هستند و یا کرم های زیر دمل چرکین
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      12 9
      لعنت خداوند بر شیخ بنفش انگلیسی
  • سعيد AT ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    5 3
    حاصل توهمات اسكيزوفرني
  • AE ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    8 21
    فقط باید سریع اعدامشون کرد که بقیه فکر نکنن بازی بازی است
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      6 5
      تو که نیاز به درمان اورزانسی ECT داری . زیر برق بزارن سرت رو تا رو براه بشی ‌
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      4 2
      تو رینگ مبارزه چی داری؟؟؟چرا همش سعی میکنید با اهرم قدرت مرکزی برای خودتون حاشیه امن بسازید؟اگه اهل مبارزه ای مرد و مردونه بیا پنجه تو پنجه کنیم
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      10 1
      بیشتر داعشی ها بعثی هستند در عملیات فتح خرمشهر بالای ۳۰۰۰ از این داعشی ها مثل سیب زمینی تسلیم شدند ؛ عملیات مرصاد وسیلی یک اسیر به بنا گوش ابریشمچی در اسارت!!! پنجه در پنجه بود!!! در وقایع اخیر آقای همدانی گفته بودند حاضریم کشته شویم ولی نکشیم ؛ اینم یک پنجه در پنجه دیگه اگر نیز بین باشی
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 10
    باور کن این اراجیفی که می نویسی خود هم باور نداری
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    14 42
    خدا آدمهای متوهم رو شفا بده
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    7 4
    تیتر روزنامه اعتماد تحریک برای تقاضای دلار توسط مردم و ادامه گرانی دلار... چرا کسی متوجه نیست که گرانی دلار و سکه زیر سر اصلاح طلبان است؟
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 2
      این جمله رو در امریکا یا اروپا یا هر کشور دیگه بزن که با دو تا اعلامیه یا مقاله در روزنامه قیمت دلار یا طلا دو برابر شده ، همون موقع بستریت میکنن .
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    6 6
    خدا این مزدوران غرب پرست رو نیست و نابود کنه و اثری از آثار شون در ایران اسلامی باقی نماند ان شاءالله
  • کارمند ساده IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    4 5
    مصطفی معین در زمان وزارتش در وزارت علوم چه ظلم ها به ما کارمندان وکارگران ساده در برابر اعضای محترم هیات علمی و اساتید که نکرد؛ به ایشان می گفتیم کمی هم به فکر ما باشید ایشان می فرمودند که شما کارمند وزارت نیستید شما کارمند امور استخدامی هستید بروید و آن تبعیض ها را که می گوید آنجا حل کنیدو یا از این وزارت خانه بروید؛ هر چند هنوز هم این تبعیض ها بطور کلی از بین نرفته است( عدالت در بعد آموزشی و رفاهی و پراختی و .... ) اما خاطره بد حرف زدن ایشان با کارمندان و کارگران ساده در ذهن باقی می ماند و هر چند باید حلالیت بطلبد و از این دنیا برود.... که حلال نمی کنیم.... مگر اینکه ....
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    9 3
    وقتی سپاه مقرهای گروهک تروریست کومله و دمکرات را موشکباران کرد . صهیونیستها و آمریکا حساب کاردستشان آمد
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 1
      پس همه چیز اکی شده ، اونها ترسیدن و تمام . خدا رو شکر ‌
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    7 2
    تحصن مجلس ششم .فتنه 88ابان 98 نارکارامدی روحانی دروغگو. افرادی که از این حزب منحوس به دامن دشمنان ایران فرارکردند وبر علیه کشور ومردم صحبت می کنندبچهاشون برادراشون که تو زندان هستندوخیلی چیزهای دیگه که از اول انقلاب اینها سر مردم ورهبر در اوردند بالاخره یه روزی خدا انتقام این ملت واساسی از این جماعت خواهد گرفت
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 2
      اینهمه ؟؟!! پس واقعن رفراندوم لازمه ، مگه میشه دم به دقیقه مشکلی وجود داشته باشه و همش مقسرش مردم باشن ؟
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 1
    بابا چرا بر طبل خود به نام اغتشاش میکوبید
  • حسن IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 1
    دشمنان انقلاب اسلامی هنوز رهبرشجاع انقلاب وملت شریف ونترس ایران رابعداز44 سال نشناخته اند.شایداقلیت مزودری درایران منتظر آمریکا باشنداما تمام ملت ایران مخالف غرب وداعش واستعمارگران هستندوتاخون دررگ ماست ازکشورمان ورهبرمان دفاع میکنیم.دشمنان مااحمق هستند
  • سیاسی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 1
    وطن فروشان وایادی داخلی غربی‌ها ، بی وطن هایی هستند که توایران حالا با حربه دلار قمه کشی می کنند راههای قبلی بن بست خودردند ،ابتدا چاقو کشی وقمه کشی بعد نایاب کردن سرم ودارو و اکنون دلار .
  • شهرام IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    3 1
    هی سناریو بسازید که بابا این ملت معترض کفر مطلقند و ملحد اما با شکم گرسنه اشان چه میکنید ؟ دلار 41000 تا 42000 تومان را چه میکنید تورم بعداین قیمت که 20 روز دیگه روی همه اقلا خوراکی اثر میذاره را چه میکنید؟ اگه قراره له بشیم پس بهتره تو اعتراض کشته بشیم
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    ما رای گیری کردیم گفتید اغلب اینم ۱۱ ملیون نه هزارتا ودو هزارتا ۰۰۰
  • علی افصحی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 1
    این که ایران اسلامی در یک مبارزه چهل و چهار ساله با استکبار و در قالب فتنه های تحمیلی اندیشیده شده دشمنان و دارای شیوه نامه های متنوع از جانب شیطان بزرگ، نه تنها تضعیف نشده بلکه روزآمد تر از پیش شده برمی گردد به سازمان انقلاب اسلامی که عنصر ولایت فقیه محور آن است و از این عنصر محوری عناصر فرعی تعیین کننده ای منشعب می شود.از جمله این عناصر تحت ذیل ولایت فقیه علاوه بر تاکید به قصد قربت در همه کارهاو خودسازی معنوی ، علم و فناوری محور بودن است. امام خامنه‌ای از امیرالمومنین نقل فرمودند و بر پیشانی بند حسینیه امام خمینی نیز بارها نقش بسته که «العلم سلطان» و نیز این آیه که «واعدوا لهم مستطعتم بالقوه که بر قدرت و به کارگیری مؤلفه های اساسی آن وکسب آن در سطح حداکثری . عنصردیگری که از ولایت فقیه و به ویژه مورد تاکید امامین انقلاب امام خمینی و امام خامنه‌ای ، یعنی تاکید بر جوانان و میدان دادن و اعتماد وافعی به آن ها. در واقع امامین انقلاب با جوانان رفاقت کردند و جوانان هم رفقای با وفایی بودند امام با معنویت ،علم و فناوری و جوانان، جنگ تحمیلی و توطئه ضد انقلاب و گروهک های تجزیه طلب را خنثی فرمودند و امام خامنه‌ای با تکیه بر این عناصر ، فتنه های مختلف نفاق پیچیده نفوذ کرده در ارکان نظام و نیز فراریان خارج از کشور و توطئه های رنگارنگ شیطان بزرگ فائق آمده وجهادی موفق کرده و ضمن آن که در ارتقای توان دفاعی و تهاجمی موشکی ، پهپادی ، شناورهای زیر و رو دریایی در تنوع مختلف و...چنان راهبردی تعیین فرمودند که اکنون یکی از قدرت های تراز اول در این عرصه هاست.اما دشمن با مزدورانش چون سعید مدنی ، تقی رحمانی و اصلاح طلبان فاسد نیز توانسته اندبه «شورش بی کله!» و «کاریز مای جمعی »! برسند یعنی توانسته اند با ضرب و زور دشمن ، گلیمی بگسترانند که همه مدعیان پادشاهی در آن جا بشوند ولی این فقط یک چشم بندی دشمن فریب کار بود که هر از گاهی این بدتر از جانوران را در کنار هم می چینند تا شاید بتوانند با یک مشت جملات نامفهوم و بی ربط به اقتدار نظام اسلامی خدشه ای وارد کننداما هیهات که دشمنان هرگز یارای مقابله با ولایت فقیه را نداشته و مؤلفه‌های ساخت قدرت ذیل ولایت نیز نمی از آن جدا یی ناپذیرست چرا که جوان گرایی ، معنویت، علم و فناوری ذاتی ولایت فقیه و ولی فقیه است. عناصر کپک زده ای چون مدنی هم علافند.
  • دکتر اباصلتی IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    2 1
    عجب تحلیل شلم شلغمی.... همه چیزو زدید تنگ هم...
    • پری مجرد 43 ساله IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      0 0
      خاک تو سرت
  • علوی IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    برادر عزیز جناب آقای افصحی ! جسارتا بخش آخر تحلیل تان شعاری و غیر واقع گرایانه و غیر علمی است /اولا :رهبر حکیم انقلاب فرمودند ما در دوران مشابه دوران امیرالمومنین علی ع قرار داریم ثانیا :با پژوهشی تاریخی دز اون دوران و استاد معتبر خطبه های نهج البلاغه و از طرفی کتبی همانند الغارات ملاحظه میکنیم خواص خائن عافیت طلب و تاثیر گذار در عوام و عوام جاهل و نا آگاه که عدم بصیرت آنها سبب میشد حتی لشگر ۳ هزار نفری جهت مقابله با گروه های کوچک چابک و غارتگر معاویه جمع نشوند و امیر مومنان از عدم مشارکت مردم در جهاد مینالیدتد ثالثا:خواص مستقر در ساختار حکومت که در فتنه ها ساکت و در وضعیت عادی کم کار بی تفاوت عافیت طلب با مدیریت روزمرگی که این مختص انقلابیون و حال نفوذی ها و خائنان جای خود دارند مثال بارز بیانیه گام دوم انقلاب! 1/ توصیه به سران سه قوه از سال ۹۷ جهت تاسیس سازمانی مقابله با فساد درون سه قوه که تاکنون تشکیل نشده و اصلا یادشون هست سران یا نه ؟! /2_ جهاد تبیین ،؟ چند نفر از خواص و چقدر ساختارهای حکومتی امدن همین بیانیه گام دوم انقلاب را برای جوانان بازگو کردن و نکردن که در ایذه کلاش روی پلیس و پیر فلک می‌کشند/////!در آخر آیا انصافا بیانیه گام دوم انقلاب را خودتان خوانده اید؟ خواهش میکنم بخوانید و آگاهی رسانی کنید
  • احمد IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    0 0
    مصطفی معین کاندیدای رادیکال نبود. کاندیدای پوششی رفسنجانی بود. اصلاحطلبها در واقع دنبال پیروزی رفسنجانی بودن. اگر میخواستن پیروز بشن، موسوی رو سال 84 میاوردن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس