1

چند روز است آشوب‌ها کاهش یافته و دلیل آن نیز عدم همراهی مردم با جریان آشوب از یک سو و بازداشت لیدرهای آشوبگران توسط نهادهای امنیتی از سوی دیگر است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۴ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که پشت پرده پیام‌های آمریکا، گفت‌وگوی چهره به چهره مسئولان با دانشجویان و ماجرای پهپادها در اوکراین در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه شرق در ادامه سناروی کشته سازی به سراغ وکیل نیکا شاکرمی رفته است؛ این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از رضا باقری نوشته است:

از محتوای پرونده هم هر آنچه وجود دارد، ما حق نداریم افشا کنیم، چون خلاف ماده ۹۱ قانون است و این کار قابل تعقیب کیفری هم خواهد بود. درهرحال من به عنوان وکیل تا الان هیچ مانعی برای پیگیری پرونده نداشتم، حتی قاضی پرونده به من گفت هیچ‌گونه مانعی برای تحقیقات ندارید و با آزادی کامل هرکجا که ابهام دارید می‌توانید به ما بگویید تا ما ابهامات را برطرف کنیم. البته این همان قرار بین وکیل و قاضی است که همچون دو دست یا دو بال برای پیشبرد پرونده کنار هم باشند. اگر دخالت‌هایی به عنوان مانع هم در پرونده باشد، بنده ابایی ندارم که آن را بیان کنم و حتماً همین کار را خواهم کرد.

در ادامه این گفتگو آمده است:

اینکه جواب پزشکی قانونی هنوز به دست ما نرسیده طبیعی است، چون آزمایش‌هایی انجام می‌شود که زمانبر است، البته بعضی از نتایج آن آمده که صلاح نیست در این مورد توضیحی ارائه دهیم؛ یعنی برخی آزمایش‌ها که زمانبر نبوده، جوابش به قاضی منعکس شده و خودمان هم قرار است یک تحقیقات خارج از آن هم انجام دهیم.

باقری در مورد دستگیری اهالی ساختمانی که گفته شده نیکا شاکرمی چند ساعتی آنجا بوده، می‌گوید:

 ببینید چیزی که من تا هفته قبل می‌دانم، هشت نفر از اهالی آن ساختمان بازداشت شدند و هنوز هم بازداشت هستند. از پنج تا شش روز گذشته این اطلاعات را دارم و با آنها دیداری نداشتم و از نتیجه بازجویی‌های انجام‌شده با این افراد بی‌خبر هستم. وکیل خانواده شاکرمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌هایی از تجاوز به نیکا شاکرمی که پیش از مرگ برای او اتفاق افتاده، تأکید می‌کند: این موضوع را کاملاً تکذیب می‌کنم.

رمز گشایی از پیامک‌های نیکا شاکرمی در شب حادثه! / چرا پیروان سابق خط امام (ره) علیه حجاب فتوا صادر کردند؟

نکته قابل توجه درباره این گفتگو آن است که در حالی وکیل این پرونده ادعا کرده هنوز ابهاماتی درباره مرگ نیکا وجود دارد که گزارش کامل حادثه در اختیار وکیل قرار گرفته و ایشان آن را مطالعه کرده است، از سوی دیگر قاضی شهریاری با انتشار تصاویر به دست آمده از گوشی متوفی کلید معما را در اختیار رسانه‌ها قرار دارد و به صورت مشخص انگیزه مرحموه برای خودکشی قابل روئیت است، اما اگر وکیل شاکرمی‌ها هنوز نسبت به پرونده شبه دارد می‌تواند قرار ملاقاتی با خانواده نیکا گذاشته و از آنها بخواهد محتوای پیامک‌های رد و بدل شده میان مادر و خاله متوفی را بخوانند؛ احتمالاً با شناخت بیشتر از پیچیدگی‌ها و اختلافات شدید خانوادگی شبهات ایشان به صورت کامل رفع خواهد شد!

روزنامه اعتماد سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام را به بهانه اظهاراتش در جلسه مشترک اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی این تشکل اصلاح‌طلب عکس یک کرده و به نقل از وی تیتر زده گشت ارشاد نه شرعی است و نه ثمربخش! او در این سخنان از عملکرد برخی مسئولان انتقاد کرده و گفته است:

باید به این مسوولان گفت چگونه است که دشمن می‌تواند نخبه‌های ما را جذب کند ولی شما قادر به نگهداری آنها نیستید مردم در بدترین شرایط اقتصادی هستند، اما مسوولان دولتی از بهبود اوضاع می‌گویند، پیداست این‌ها اصلاً در بازار و میان مردم نیستند و از قیمت‌ها و تورم و رکود خبر ندارند. چاره‌ای جز گفت‌وگوی جدی و هدفمند نداریم؛ وقتی از گفت‌وگو صحبت می‌شود، یعنی همه آماده شنیدن حرف دیگری باشند، ولو اینکه سخن او تلخ باشد.

رمز گشایی از پیامک‌های نیکا شاکرمی در شب حادثه! / چرا پیروان سابق خط امام (ره) علیه حجاب فتوا صادر کردند؟

البته بهتر بود دبیر کل پیروان سابق خط امام (ره) قبل از بیان نظر فقهی درباره حرمت حجاب در جامعه سری به منابع نظر حضرت امام (ره) پیرامون کشف حجاب و برخورد ایشان با گروهک‌ها دراین‌باره را بار دیگر بخوانند، البته اینکه هادی خامنه‌ای در میانه اغتشاشات آتش بیار معرکه شده است حدیثی مفصل با جوابی روشن است!

گفت‌وگو از نگاه راست و چپ

روزنامه هم میهن با چهار فعال سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره گفت‌وگو صحبت کرده و به نقل از محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی نوشته است: با کسی که قانون را رعایت نمی‌کند و امنیت جامعه را خدشه‌دار می‌کند. در کجای دنیا گفت‌وگو می‌کنند که ما پای گفت‌وگو بنشینیم. گفت‌وگو بین سیاستمداران و فعالان مشکلی را حل نخواهد کرد و فقط برای جامعه جذاب است.

امیررضا واعظ آشتیانی، عضو حزب موئتلفه نیز به این روزنامه گفته: برخی افراد عادت کرده‌اند وسط لحاف سیاسی بخوابند و وقتی احزاب کارآمد نباشند ما حس می‌کنیم جریان بدون لید است. استاندار تهران گفت که می‌خواهد جایی را برای تجمع تعیین کنند اما این موضوع فرعی است.

همچنین هم‌میهن به نقل از حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده سابق مجلس نیز نوشته است: در درجه اول کشور ما نیازمند تشکیل یک «مجمع تشخیص تابو» است. این مجمع باید نهادی باشد که میانگین سنی آن ۷۰ تا ۸۰ سال نباشد و بر اساس ذائقه نسل‌هایش باشد. بسیاری از مسئولان درکی از تحولات جامعه و گذر نسل‌ها ندارند.

رمز گشایی از پیامک‌های نیکا شاکرمی در شب حادثه! / چرا پیروان سابق خط امام (ره) علیه حجاب فتوا صادر کردند؟

خون‌خواری جریان آشوب!

ایران حضورهای پرحاشیه سخنگوی دولت در چند دانشگاه کشور و تلاش برای گفت‌وگو با دانشجویان را مورد توجه قرار داده و با عنوان «غلبه منطق بر فحاشی» نوشته است:

روز گذشته سخنگوی دولت در ادامه سلسله نشست‌های پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه‌ها، راهی قم شد تا نشان دهد دولتمردان همچنان بر عهد خود برای گفت‌وگو و شنیدن صدای منتقدان استوارند و جنجال‌ها و هتاکی‌های عده‌ای معدود نمی‌تواند پیوند دولت و دانشگاه را بگسلد. دوشنبه گذشته، حضور علی بهادری جهرمی در نشست پرسش و پاسخ دانشگاه خواجه نصیر با حواشی‌ای همراه بود.

درادامه این گزارش آمده است:

 چه بسا جنجال‌سازان و هیاهوکنندگان گمان می‌کردند که این اقدامات خارج از عرف و مغایر اخلاق دانشگاه و محیط علم، به معنای پایان ارتباط دولت و دانشگاه خواهد بود و جسارت را از دولتمردان برای حضور در محیط‌های دانشجویی خواهد گرفت؛ اما بهادری جهرمی، عصر همان روز راهی قم شد و سفر دو روزه خود به این شهر را با حضور در خوابگاه‌های دانشجویان دانشگاه قم و گفت و شنود با آنان آغاز کرد.

رمز گشایی از پیامک‌های نیکا شاکرمی در شب حادثه! / چرا پیروان سابق خط امام (ره) علیه حجاب فتوا صادر کردند؟

روزنامه کیهان نیز عکس یک خود را به دیدارهای اخیر مسئولان با دانشجویان اختصاص داده و با عنوان «گفت‌وگوی چهره به چهره مسئولان با دانشجویان و انزوای اغتشاشگران» نوشته است:

این حضور مسئولان در جمع دانشجویان در فضای دانشگاه‌ها می‌تواند الگوی موفقی از باز شدن باب گفت‌وگو با نسل جدید باشد و سایر مسئولان در نهادهای مختلف نیز با حضور در جمع‌های دانشجویی و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنان علاوه‌بر پاسخ دادن به سؤالات، می‌توانند مانع از سوءاستفاده دشمن شوند و تهدیدهای احتمالی در این زمینه را به فرصت تبدیل کنند. چه آنکه حجت‌الاسلام طائب مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اخیراً به برنامه دشمنان برای سوءاستفاده از مسائل صنفی دانشگاهی در اغتشاشات برای آوردن مردم به کف خیابان‌ها و حملات مسلحانه اشاره کرده بود.

کیهان در ادامه نوشته است:

حضور مسئولان در میان دانشجویان و دیدار و گفت‌وگویی چهره به چهره با آنها همچنین در کنار باطل کردن توطئه دشمن برای به تعطیلی کشیدن دانشگاه و منزوی کردن برخی دانشجونماهای هتاک و بی‌منطق، موجب خواهد شد برخی دانشجویان معترض مطالبات واقعی خود را مطرح و پاسخ بسیاری از سؤالات و ابهامات خود را از زبان مسئولان بشنوند.

رمز گشایی از پیامک‌های نیکا شاکرمی در شب حادثه! / چرا پیروان سابق خط امام (ره) علیه حجاب فتوا صادر کردند؟

وطن امروز هم در یکی از گزارش‌ها امروز خود با عنوان «خون‌خواری جریان آشوب» نوشته است:

 ضد انقلاب با هدف روشن نگه داشتن آتش اغتشاشات، پروژه کشته‌سازی را برای فعال‌کردن گسل‌های قومیتی در دستور کار قرار داده است.

در این گزارش آمده است:

چند روز است آشوب‌ها به پایان رسیده و دیگر خبری از ناامنی‌های خیابانی نیست و دلیل آن نیز عدم همراهی مردم با جریان آشوب از یک سو و بازداشت لیدرهای آشوبگران توسط نهادهای امنیتی از سوی دیگر است. چنانکه اخیراً نیز رئیس دستگاه قضا اعلام کرد رسیدگی به پرونده اغتشاشگران آغاز شده و اوباش آشوبگر باید در دادگاه و پای میز محاکمه حاضر شوند. جریان ضدانقلاب نیز خود را به آب و آتش می‌زند تا به هر نحوی که شده، آتش آشوب را روشن نگه دارد. پروژه نخ‌نما و البته شکست‌خورده کشته‌سازی، از پروژه‌های اصلی جریان ضدایرانی برای نیل به این هدف است. بویژه اگر بدانیم که فراخوان‌های اخیر جریان آشوب برای تحریک و به خیابان کشیدن مردم با عدم اقبال مواجه شده و ناکام مانده است. این جریان پس از آنکه در پروژه کشته‌سازی از اسرا پناهی و نیکا شاکرمی ناکام ماند، در روزهای اخیر اسامی جدیدی را برای تحریک احساسات مردم و ادامه‌دار شدن دامنه اغتشاشات مطرح کرده است.

رمز گشایی از پیامک‌های نیکا شاکرمی در شب حادثه! / چرا پیروان سابق خط امام (ره) علیه حجاب فتوا صادر کردند؟

اروپا مانع راستی‌آزمایی پهپادها!

روزنامه جوان در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به موضوع پهپادهای ایرانی که اخیراً غربی‌ها با بهانه به کارگیری آن در جنگ بین روسیه و اوکراین، در مسیر مذارکرات مانع تراشی می‌کنند؛ پرداخته و با عنوان «اروپا مانع راستی‌آزمایی پهپادها!» نوشته است:

یک جنگ سیاسی درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین در حال شکل گرفتن است؛ جنگ سیاسی‌ای که یک طرف آن ایران و روسیه‌اند و طرف دیگرش، امریکا و اروپا. وزیر خارجه ایران، همکاری دفاعی ایران و روسیه را رد نکرده، ولی ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را نمی‌پذیرد.

رمز گشایی از پیامک‌های نیکا شاکرمی در شب حادثه! / چرا پیروان سابق خط امام (ره) علیه حجاب فتوا صادر کردند؟

در ادامه این گزارش آمده است:

 در مقابل، اوکراین، امریکا و اروپا «اصرار پشت اصرار» که پهپادها ایرانی‌اند. تهران به کی‌یف پیشنهاد کرده که برای بررسی موضوع، کمیته مشترک تشکیل شود، ولی اروپاییان مخالف تشکیل این کمیته‌اند و اصرار دارند که مسئله به شورای امنیت برود. پذیرفتن تشکیل کمیته مشترک در واقع دست اروپا را برای ادامه جنجال پهپادها و امتیازگیری از ایران در مذاکرات می‌بندد و حتی بهانه‌ها برای ادامه حمایت از آشوبگران را از اروپا می‌گیرد. حرف‌های دیروز ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم نشان داد که او هم در همان پازلی بازی می‌کند که اروپاییان آن را چیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    8 6
    غرب گرا ها و اصلاح طلبان از اول انقلاب با اسلام و حکومت اسلام ناب محمدی زاویه داشتن‌این طیف خواستار برقراری یک حکومت دموکراتیک زیر چرچم آمریکا بودن اما انقلابی ها و مردم خواستار تشکیل حکومتی مستقل و اسلامی بودن حکومتی که بر مبنای قوانین اسلام اداره بشه.
  • DE ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    14 3
    مشکل غرب و عواملش با ایران دمکراسی نیست مشکل مخالفت ایران با اسرائیل و امریکاست ، اگر ایران بزرگترین دمکراسی رو هم در کشور پیاده کنه باز دولتهای غربی و رسانه هاشون و عواملشان در ایران میگویند ، ایران بزرگترین دیکتاتوری دنیاست و مثل همیشه به خبر منفی دادن ادامه میدهند . پس این روزنامه ها رو باید بست و عوامل غرب رو محاکمه کرد .
    • DE ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      3 0
      سلام راه حل ؟
  • سید IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    6 4
    یا هیچ فتنه ای در این چهار دهه بلکه از مشروطیت تاکنون سراغ دارید که اصلاح طلبان ت...ع آور امروزی و یا اسلاف بی خردشان در آن به نحوی نقش نداشته اند؟! یا بانی و باعثش بوده اند و یا مشوق و محرکش و یا مجری و مزدورش!!!!
  • افسانه IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    4 3
    پس پیامک های نیکا شاکرمی کو لطفانظر من رابذارید
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    15 4
    این چه وضع واداده برخورد با این فتنه دواعش و ... است چقدر دیگر این فتنه باید طول بکشد تا جناب رییسی برخی مسئولین و دبیران شوراهای عالی باقی مانده از دولت روحانی را عوض کند و برخی مسئولین ارشد دولت انقلابی از خواب بیدار شوند، آیا واقعاً برای مسئولان کشور روشن نیست برنامه این جماعت داعشی در کف خیابان و دانشگاه توسط کسانی دیکته می شود که با به آشوب کشاندن کشور به شدت دنبال ماهی گیری انتخاباتی با همین شعارهای ضد ملی و بازگشت به قدرت هستند تا برجام های موشکی و منطقه ای را هم به ایران تحمیل کنند و چیزی از جمهوری اسلامی ایران مقتدر باقی نگذارند
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    12 4
    توروخدابیخیال این مردنهابشید.حالمون داره بهم میخوره.روزانه اینهمه ادم میمیرن.قرارنیست برای هرکدومشون توضیح داده بشه.فامیل ماهم امروزسکته کردیدفعه.جوونم بوده وتازه داماد.بگم ی تحقیقی کنن شایدکشته باشنش.
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      31 6
      چهل روز از دروغگویی پدر مهسا امینی گذشت...
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
      31 4
      اخه بعضی شبکه ها وکانالازنده رومیگن مرده بادستورحکومت هم کشته شده وتنهادوایش هم ریختن وکشتن وتخریب مردمه
  • . US ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    39 4
    ممنون از مشرق
  • سامان IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 1
    چرا لال شدید نمبینید
  • ۱۲۵ IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 1
    به نظر شما اصلاح طلبان در زمره کدامیک از گروهای ذیل محسوب میشوند؟ ناکثین، مارقین، قاسطین
  • US ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 1
    فصول مهم مطالب جنگ‌های اباطیلی چرا برخی از جنگ‌های اباطیلی می‌گویند؟!، امکان‌سنجی و آسیب‌شناسی مبارزه خشن و مسلحانه؛ از حقانیت تا امکانیت چرا برخی از جنگ‌های اباطیلی می‌گویند؟!، امکان‌سنجی و آسیب‌شناسی مبارزه خشن و مسلحانه؛ از حقانیت تا امکانیت جنگ‌ها1
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    1 0
    اصلاحطلب کجا بود ؟
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    4 14
    اسم نیکا رو با احترام بیارید روزی خواهد رسید یکی از میادین شهر به نام نیکا نام گذاری بشه
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
      0 0
      به چه مناسبت ؟
  • مهدی اسدی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 2
    سلام : در قرآن و روایات بسیاری است که به اخکام واحب حجاب پرد اخته است . ؟! انسان گاهی در تعجب است که بعضی به چه دلیلی احرای حکم مسلم‌ خدا را غیر شرعی و بی ثمر می دانند ؟!
  • عبدالله IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    1 1
    هادی خامنه ای کی مجتهد شد ؟که حرف از شرعی یا غیر شرعی بودن گشت ارشاد میزند؟
  • عیس IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    1 0
    اه خانمون سوزاین دخترا
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    3 2
    برن گمشن همشون ، یک مشت زن ول بی صاحب هرج و مرج طلب
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 1
    داعشیهای که درعراق...اسیرگرفتید
  • محمد قزل IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    3 1
    تاوقتیکه این دانشجو های فحاشی دانشگاه دستگیر و از دانشگاه اخراج نشوند وضع کشور همین است
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    1 1
    روزنامه‌های زنجیره‌ای افسادطلبان، آن روی bbc, voa, ایران اینترنشنال و رسانه‌های صهیونیستی هستند.
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    2 1
    مرگ بر منافقین جدید
  • DE ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    1 1
    چی بگم از این همه سو استفاده از ناآگاهی مردم برای به آشوب کشیدن مملکت
  • آرش مرتضوی CA ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
    0 0
    تازه متوجه شدید اقتصاد درست کنید! لعنت به سانسورچی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس