اغتشاش نمایه

یک مقام دولت روحانی اخیرا به جای تبیین روند "اعتراض قانونی"؛ به تبیین قانون جنگل پرداخته و بدون اشاره به الزامات قانونی از این گفته است که اعتراض خیابانی به احساس ربط دارد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

برای مخالفان قانون اساسی و انقلاب ۵۷

"اعتراض خیابانی"؛ نسخه‌های جنگل برای جامعه متمدن! / برای مخالفان قانون اساسی و انقلاب ۵۷محسن میردامادی، کنشگر چپ و از فعالان فتنه ۸۸ اخیرا در گفت‌وگویی با سایت جماران اظهار کرده است: از جمعیت امروز کشور کسانی که زیر ۶۰ سال سن دارند (حدود ۹۰ درصد مردم) در تصویب قانون اساسی اولیه نقشی نداشته اند و در زمان آن رای گیری یا متولد نشده بودند یا به سن رأی دادن (۱۸ سال در آن زمان) نرسیده بودند. این نسل در زندگی روزمره خود با قانونی مواجه است که در پیدایش آن نقشی نداشته و هر روز هم دایره اختیارات و نقش آفرینی شهروندان در آن تنگ تر می شود و از او خواسته می شود به چنین قانونی تمکین و عمل کند.

او می‌افزاید: طبعا نسل امروز آمال، آرزوها و خواست هائی متفاوت با نسل سال ۵۷ دارد و شیوه و سبک زندگی و به تبع آن قانون متفاوتی را طلب می‌کند. با چه منطقی انتظار می رود این نسل بدون آنکه حقی یا راهی برای اصلاح یا تغییر این قانون داشته باشد با آن همدل باشد. این تعارض بین نسل امروز و پدران و یا پدر بزرگ های آنان که به قانون اساسی رای داده اند برای زنان جامعه به مراتب بیشتر است. امروز زنان از یک سو بیش از مردان به سطوح و مدارج بالای علمی و دانشگاهی دست یافته اند و از سوی دیگر با محدودیت های بعضا تحقیرآمیز بیشتری نسبت به مردان مواجه هستند. نقش برجسته زنان در اعتراضات جاری متاثر از این واقعیات است. به این اضافه کنید شرایط سخت و فزاینده معیشتی را که برای جوانان چشم‌انداز امید بخشی برای آینده ترسیم نمی کند و امیدی به آینده روشن برایشان متصور نیست.

میردامادی تصریح می‌کند:

"برای نسل ما که در انقلاب بود و به قانون اساسی نظام رأی داد امام استدلالی منطقی و دنیا پسند داشتند که در سخنرانی معروف بهشت زهرا بیان شد به این مضمون که «سرنوشت هر ملتی به دست خودش‌ ‌است. ما در زمان سابق ـ فرض بفرمایید که زمان اول قاجاریه ـ نبودیم؛ اگر فرض کنیم که‌ ‌سلطنت قاجاریه به واسطۀ یک رفراندمی تحقق پیدا کرد و همۀ ملت هم ـ ما فرض کنیم‌ ‌که ـ رأی مثبت دادند اما رأی مثبت دادند بر آغا محمد خان قَجَر و آن سلاطینی که بعدها ‌می آیند؛ در زمانی که ما بودیم و زمان سلطنت احمد شاه بود، هیچ یک از ما زمان آغا ‌محمد خان را ادراک نکرده؛ آن اجداد ما که رأی دادند برای سلطنت قاجاریه، به چه‌ ‌حقی رأی دادند که زمان ما احمد شاه سلطان باشد؟ سرنوشت هر ملت دست خودش‌ ‌است.».(صحیفه امام، ج۶، ص۱۱)

نسل ما از این اختیار برخوردار بود که نظام مورد نظرش را انتخاب کند(هر چند بخش قابل توجهی از همان کسانی که به قانون اساسی فعلی رأی دادند هم امروز جزء ناراضیان هستند و شباهتی بین آنچه در انقلاب وعده داده شده بود و آنچه امروز محقق شده نمی بینند). آیا نسل امروز هم حق ندارد چنین اختیاری را مطالبه کند و بخواهد قانون اساسی مطلوب خودش را داشته باشد؟ "[۱]

*در پاسخ به شبهه میردامادی که پیش از این در کلام دیگرانی مثل حجاریان و علیرضا بهشتی نیز تکرار شده است باید دانست که:

۱_ "حق انتخاب" هرگز راجع به اصل نظام و قانون اساسی نیست.

زیرا فرض نظامات بر این است که حدوث یا انقلاب اولیه بر مدار عقلانیت و مجاهدت بوده است و هرگز نمی‌توان و نباید به این سابقه درخشان لگد زد.

۲_ در جمله نقل شده از امام راحل که میردامادی به آن اشاره دارد؛ همانطور که مشاهده می‌شود میردامادی –در حالت خوشبینانه- متوجه نیست که منظور فیلسوف بزرگ انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی(ره)؛ اشاره به "رأی بد" و نیز انقلاب غیر عقلانی کسانی در گذشته بوده که موجب ادامه یا روی کارآمدن ناکارآمدان و جبّارین شده است.

آشکار است که در این حالت نمی‌توان به انتخاب اولیه گذشتگان وفادار ماند و باید آنرا ولو با انقلاب به مسیر صلاح و فلاح کشاند.

اما این گزینه درباره انقلاب اسلامی ۵۷ و مسیری که امام راحل گشود صادق نیست چه اینکه آن حرکت، آن انقلاب و آن انتخاب جملگی عقلانی بودند و اکنون نیز صاحب کارنامه قابل اثبات‌اند.

پس نمی‌توان هرگز به این انقلاب و قانون اساسی معهود آن پشت پا زد.

۳_ در گام سوم شاید این گزاره القایی امثال میردامادی به ذهن بیاید که "کدامین دستاورد!؟ " و آیا فقط دستاوردهای امنیتی ملاک است؟

دقت شود که سیاه‌نمایی و انکار دستاوردها سکه رائج بازار فعلی است.

انقلاب اسلامی ایران و محوریت آن یعنی قانون اساسی؛ اگر و فقط اگر یک دستاورد اقتصادی یعنی "مالیات ارزان فعلی" را می‌داشت هم قابلیت پاسداشتی بیش از این داشت.

چه رسد به اینکه انقلاب اسلامی ایران، امروز و در آستانه ۴۴ سالگی توانسته ارزان‌ترین سوخت و ارزان‌ترین نان جهان را نیز در اختیار شهروندانش قرار دهد، نرخ فقر مطلق خود را به کمتر از ۱ درصد برساند و در این رتبه به جایگاهی بهتر از انگلیس برسد و ایضا توانسته نرخ بیکاری خود را نیز تک رقمی کند. (دقت شود که تقاضای کار تحصیلکردگان شامل کارهای پشت میزی است که کم هستند. به این پدیده "بیکاری شیک" گفته می‌شود)

پس انقلاب اسلامی دستاوردهای اقتصادی غیر قابل انکاری دارد و مادام که این دستاوردها هستند یا مسیری برای ایجاد آنها وجود دارد؛ پشت پا زدن به انقلاب ۵۷ و قانون اساسی یک رفتار غیر عقلانی است.

اینکه چرا میردامادی و دوستان او از این دستاوردها سخنی نمی‌گویند؛ شاید به دلیل عزم آنها برای ایجاد "فتنه اقتصادی" و براندازی باشد و شاید برای قصدشان به منظور تغییر قانون اساسی از اسلامی به سکولار!

حالت سوم و البته بعیدی هم هست و آن ندانستن و ساده‌لوحی فرماندهان فتنه ۸۸ و بانیان آشوب است!

۴_ ممکن است کسی هیچیک از این استدلال‌ها و تحلیل‌ها را قبول نداشته باشد و بگوید: "من بعنوان یک شهروند ایرانی، اکنون با انقلاب ۵۷ و قانون اساسی مخالفم، نظر اکثریت که در استقرار نظام متبلور است را نمی‌پذیرم و هرگز قانع نخواهم شد"!

فلسفه و عقلانیت البته در اینجا هم بن‌بست ندارد و پاسخ مشخص و غیر قابل خدشه‌ای به این قلیل افراد می‌دهد.

کسی که حاضر به مباحثه استدلالی نیست، عقلانیت محرز را نیز انکار می‌کند و حاضر به پذیرش سازوکار فعلی حکومت جمهوری اسلامی ایران نیست؛ در یک ۳ راهی قرار دارد:

_برود

_بماند و علیرغم مخالفت قلبی با نظام اسلامی اما مثل یک شهروند ملتزم به قانون اسلامی زندگی کند

_انقلاب کند

این ۳ راه که گزینه چهارمی بر آنها ممکن نیست؛ البته بصورت همزمان نیز قابل انجام نیستند!

یعنی یک فرد نامعتقد به انقلاب اسلامی نمی‌تواند همزمان عزم انقلاب و خرابکاری داشته باشد اما کت شهروندی هم به تن کند و تا پیشامد فرصت خرابکاری از مواهب اقتصادی و امنیتی و اجتماعی نظام اسلامی استفاده کند.

و یا مثلا به قصد مهاجرت، بخشی از عمرش را در ایران سپری کند اما در طول مدت حضورش در ایران نیز به منظور فراهم آوردن زمینه مهاجرت؛ ژست اپوزسیونی بگیرد و یا هیچ دفاعی از نظام نداشته باشد.

چه اینکه این رفتارها تماما معنی تزویر می‌دهد و مخالف مزوّر انقلاب اسلامی هم قادر به هیچ انقلابی نیست. چون در بیرون بی‌عقل است و در درون مزوّر و یک بی‌عقلِ مزوّر هم قادر به هیچ انقلابی نیست.

***

انسان‌های متمدن چگونه اعتراض می‌کنند؟

"اعتراض خیابانی"؛ نسخه‌های جنگل برای جامعه متمدن!

"اعتراض خیابانی"؛ نسخه‌های جنگل برای جامعه متمدن! / برای مخالفان قانون اساسی و انقلاب ۵۷اشرف بروجردی، فعال چپ و از مقامات دولت روحانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راهکار پایان یافتن اعتراضات و ناآرامی ها در کشور، اظهار کرده است: مردم وقتی دست به اعتراض می‌زنند که احساس کنند به حرف آن‌ها توجهی نشده و به خواسته آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود. مساله حجاب نماد تراکم اعتراضات شد، اما این اعتراضات ریشه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد.   برای پایان دادن به اعتراضات باید مردم احساس کنند که تغییراتی ایجاد می‌شود.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی و خواسته مردم برای حل این مشکلات، می‌افزاید: مردم الان احساس نمی‌کنند مسئولان گامی برای حل این مشکلات برداشته‌اند؛ بنابراین اعتراض می‌کنند. از سویی مردم احساس می‌کردند که  به تدریج نقش آن‌ها کمرنگ شد و نادیده گرفته شدند، ولی چیزی نگفته و در مقابل نادیده گرفته شدن، سکوت کردند. از دیگر سو مردم منتظر کاهش مشکلات با تصویب برجام بودند. آن‌ها منتظر ماندند کسانی که از ابتدا با این مساله مخالف بودند، حالا که به مسئولیت رسیده‌اند این پرونده را به نتیجه برسانند، اما این مساله هم حل نشد و مردم دیگر خسته شده‌اند که تغییری در زندگی و معیشت آن‌ها ایجاد نشد.[۲]

*صاحب این سخنان کأنه جامعه را با جنگل و مردم را با احشام اشتباه گرفته و در این تصور است که در فضای اجتماعی هم باید همانند جنگل؛ هنگامی که مشکلی در آب و علف و دما پدید آمد؛ انسان‌ها یکدیگر را بدرّند، نعره بزنند و هرکس به ضعیف‌تر یا از دور چنگ و دندان نشان بدهد!

این در حالی است که انسان موجودی مدنی‌الطبع است و برای همین اجتماع را بوجود آورد و زیست قانونمند را در قالب سیاست پذیرفت.

فلذاست که انسان متمدن، حل مشکلات خود را از مسیر عقلانیت و سیاست و "رأی خوب" می‌جوید نه از مسیر اغتشاش و اعتراض بدون مجوز خیابانی.

می‌ماند "چیستی روش اعتراض در اجتماع" که انتظار بود خانم بروجردی پس از اینهمه سال ارتزاق از بیت‌المال و ماندن بر مساند سیاسی؛ به جای قانون جنگل؛ همانرا برای مردم توضیح می‌دادند. که ندادند...!

راه اعتراض در جوامع متمدن از دو طریق قوانین احزاب یا قوانین شهروندی ممکن است.

به این طریق که گروهی از شهروندان در صورتی که به موضوعی اعتراض عقلانی داشته باشند و نهادهای قانونی هم این عقلانیت را تأیید کنند؛ می‌توانند از ۲ طریق اعلام به احزاب و یا عزم گروهی نسبت به دریافت مجوز اعتراض از نهادهای قانونی اقدام کنند.

سپس تعهدات قانونی لازم در زمینه احترام به قانون، پلیس و حقوق دیگران را ارائه دهند و در نهایت در ساعت و مکان مقرر و طبق تعهدات مضبوط اقدام به "اعتراض قانونی" کنند.

***

روایت جانشین فرمانده فراجا از یک قدرت ملی

"اعتراض خیابانی"؛ نسخه‌های جنگل برای جامعه متمدن! / برای مخالفان قانون اساسی و انقلاب ۵۷

سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، اخیراً طی سخنانی در کرمان، حجاب و عفاف را یک قدرت ملی دانست و تاکید کرد: انقلاب اسلامی به خاطر حفظ همین ارزش‌ها شکل گرفت اما اگر یک عده این ارزش را مورد هجمه قرار دادند باید بدانند مورد لعن و نفرین همگان هستند چرا که وقوع اغتشاشات بخش زیادی از توان عملیاتی انتظامی را به سمت کنترل این موارد پیش برد و متاسفانه در برخی زمینه‌ها با افزایش جرائم روبه رو بودیم.

وی افزود: همه آن ها که باعث تهییج مردم شدند و همه آن ها که به ناحق اظهار نظرهای نادرست می کردند در وقوع این جرائم سهیم هستند.

به گزارش ایرنا، رضایی همچنین خاطرنشان کرد: بی توجهی به حجاب در واقع ستون امنیت خانواده ها را متزلزل می کند و راه را برای نفوذ به حریم خانواده‌ها هموار می‌سازد. پس لازم است به خانواده ها یادآور شویم به حرمت خون شهدای بی شمار میهن عزیزمان حافظ ارزش های دینی و اسلامی باشند و هیچ گاه راه را برای نفوذ دشمن هموار نسازند.[۳]

*  همچنانکه سردار رضایی بیان کرده است، باید برای افکار عمومی نیز شرح شود که اغتشاش یعنی حمام خون، یعنی ایجاد زمینه جرم و جنایت، یعنی شکسته شدن قانون، یعنی کسادی بازار و غیره. همانکه در اغتشاشات هفته‌های اخیر دیدیم و مقامات رسمی هم میزان و چیستی آنها را اعلام کرده‌اند.

در این باره حتما نیاز است که "قشر فریب‌خورده" اعم از خواص یا مردم عادی نسبت به "توبه، اصلاح و تبیین" اقدام کنند تا زمینه مشکلات و تکرار اغتشاشات از ریشه برکنده شود. زیرا اگر خیابان شلوغ شود؛ فقط اراذل و اوباش مسئول نیستند و همه آنها که "به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی" موجب ازدحام خیابانی شده‌اند؛ در دنیا و عقبی مسئولند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1572797

2_ isna.ir/xdMGHS

3_ isna.ir/xdMJ5p

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 6
    نسخه سوسمار خواران. ز شیر شتر خوردن و سوسمار.‌‌‌
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      9 6
      دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند اشرف بروجردی بهتره ساکت باشد.
    • DE ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      3 4
      یک مقام دولت روحانی اخیرا به جای تبیین روند "اعتراض قانونی"؛ به تبیین قانون جنگل پرداخته و بدون اشاره به الزامات قانونی از این گفته است که اعتراض خیابانی به احساس ربط دارد
    • ایرانی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 1
      فعلا نوادگان سوسمارخواران دارند میکشند . منتظر مردم شریف ایران باشید. دور چون با عاشقان افتد تسلسل بایدش
  • سید IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    7 7
    از نهضت مشروطیت تا همین امروز نبوده است که در ایران بلوایی و فتنه ای بلای جان کشور شده باشد و پای اصلاح طلبان تهوع آور امروزی و یا اسلاف روشنفکرنمایشان در میان نبوده باشد! یا باعث و بانیش بوده اند و یا حامی و مشوق آن و یا مزدور و مجریش!!!!
    • رضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      4 4
      به رد نظرات آقای میردامادی این رو هم اضافه کنید که پای قانون اساسی صدها هزار جوان شایسته پرپر شده و بر مدار مفاد همان قانون به رویاروئی با امپریالیست و لیبرالیست ایستادند... می خواهید قانون جابه جا کنید... بروید و از امام(ره) و شهدا، مجوزش را بگیرید
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      4 7
      نتانیاهو : اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستن.
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 9
    آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
  • علی افصحی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 4
    اصلاح طلبی آمریکایی اگر زمانی لعابی از حیا و انصاف را داشت با یاوه سرایی شیاطین امریکا و غرب وحشی ، دیگر عریان و بی هیچ خجالت و حیایی با شیاطین همراه شده و حتی داعش جنایت کار و خون ریز را توجیه می کند و عملیات وحشیانه داعش در خیابان ها را به احساس ارجاع می دهد . بسیاری که با فرهنگ قرآن آشنایی دارند در فهم این جماعت «دیوث یعنی کوچه بازکن غرب وحشی» کار سختی ندارند قرآن در سوره مائده دو ویژگی برای این جماعت دکر می کند می فرماید «سماعون للکذب و اکالون للسحت این جماعت گوش شنوایی برای دروغ داشته و نیز معده گشادی برای حرام خواری. خب جریانی که اختلاسگر و حرام خوار است و گوش به دروغ شیاطین به ویژه امریکا و اسرائیل دارند انتظار دیگری جز حمایت از داعش و آشوبگران می توان داشت. این جماعت در گذشته ها با حرام خواری حتی امام حسین کشتند و بعد توجیه کردند یزید خلیفه بود !!!
  • هموطن IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 0
    سلام علیکم ، مقوله حجتب دیگه از کنترل خارج شده و به این آسانی ها قابل جمع کردن نیست .
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    5 2
    نظرات میردامادی کاملا معقول و درست هستند و نقدهایی که بر اون داشتید بی منطق. قانون در همه ی زمانها با توجه به تغییر و تحولات زمان تغییر و اصلاح می شود و حتی ما الان برخی قوانین اسلام را به دلیل تغییرات جوامع به طور عاقلانه اجرا نمی کنیم.قانون اساسی هم چند بار تا حالا تغییرات داشته و الان هم تغییر لازم است
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 3
      حکم خداوند سبحان تعطیل شدنی نیست بلکه کسانیکه آن را اجرا نمی کنند و یا بد اجرا میکنند در پیشگاه خداوند متعال مسئول هستند. ضمنا حرفی بزن که از تمام وجوه آن مطلع باشی ، حرام خداوند تا ابد حرام است و حلال او تا ابد حلال است اما تاویل و اجرای قانون اسلام در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام توسط فقیه جامع الشرایط قابل تبیین است که آن هم بر اساس شرع مقدس اسلام و برگرفته از آیات قرآن مجید و احادیث متواتر نبی اکرم ص و ائمه معصومین علیه السلام میباشد و از اصول خاصی تبعیت می کند . شما کدام شرایط را داری که در مورد نفی یا ثبوت احکام الهی صحبت میکنی؟!!!!!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 2
      مشکل همین نظرات وعمل کردهای امثال توومیردامادی وترک فعل دولت های اصلاحاتی در طول ۳۶ زمانداری آنهاست بفکر نوکری دوباره به غرب هستید نه رفراندم ونه قانون اساسی مشکل دیگر هم این که به همین قانون اساسی عمل نشده
  • شریف زاده IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 2
    آقای محسن میردامادی : کجا داداش چرا با این عجله . شما که سنگ آمریکا را به سینه می زنید بگو ببینم قانون اساسی امریکا قریب به 300 سال قبل و توسط 37 نفر ( یک نفر نوشته و بقیه امضاء کرده اند) نگاشته شده و حتی به رای هم گذاشته نشده است. با قانون اساسی جمهوری اسلامی که با انتخاب نمایندگانی از مردم نگاشته شده و سپس به رفراندوم گذاشته شده است.و تازه در سال 68 هم مجدد بازنگری شد و باز هم مجدد با رای مردم مصوب گردید.کدامین قدیمی است قانون ایران یا آمریگا . خواهشا آنچه از ذهن پوسیده امثال شما تراوش می کند و به خورد یک عده مردم داده شده و این بندگان خدا هم بدون تحقیق و تفحص آن را در بوق و کرنا می کنند. غافل از این که این خوراکی که داده شده اساسا مغرضانه و ناعادلانه است. اگر قابل هدایت هستی خداوند شما را هدایت کند.
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      بسیار عالی
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    4 3
    *«صاحب این سخنان کأنه جامعه را با جنگل و مردم را با احشام اشتباه گرفته و در این تصور است که در فضای اجتماعی هم باید همانند جنگل...» با قبول نظر شما تمام جنبش ها و انقلاب های جهان زیرسوال می رود. شما معتقدید مردم حق هیچ اعتراضی ندارند!فقط یک نادان می گوید اگر مشکل معیشت یا بی توجهی به نظر مردم پیش امد اعتراض به ان قانون جنگل است ؟!!
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    7 7
    نیروی انتظامی به دوربین و اسلحه پرتاب شوک مجهز کنید که فردا روزی پس از انجام وظیفه با قاضی درگیر نباشند
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 1
      بازی کامپیوتریه مگه؟ ضمنا شوکر پرتابی اصلا کارآمد نیست بالام جان.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 7
    اطلاعیه شبکه ابتر نشنال:، دختران اسقاطی و روان پریش تون بدید قهرمان زن تحویل بگیرید...#فتنه نحسا
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 3
      ابتر رو خوب اومدی
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 1
      خخخ
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 1
      ولی بد رو اعصابه
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 3
    این طیف اصلاحاتی به چند صدآشوبگر ومزدور سرویس جاسوسی غرب مردم می گویند چقدر پست ودروغگو هستند
  • . IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 3
    اصلاحطلبان سرمایه های صهیونیست در ایران هستند.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      2 0
      کی دنبال اصلاحطلبها هست ؟
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      دقیقا
  • سعید IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 1
    لشگر عظیمی از مردم انقلابی و همیشه در صحنه آماده اند تا در هر زمان همچون برق و باد طومار عناصر پوشالی هر حرکت ضد انقلابی در داخل و خارج از مرز ها را در هم بپیچند . توکل بر خدا ، اطاعت از فرامین مقام ولایت ، بصیرت انقلابی آمیخته با فرهنگ شهادت ، دارایی های این انقلاب شکوهمند است . هر کس توهم براندازی دارد ، بسم الله ... ما آماده ایم
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 0
      اتفاقن همه دنیا منتظرن ببینن
  • . IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    اصلاحطلبان سرمایه های صهیونیست در ایران هستند.
  • کامران DE ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 1
    خانم بروجردی شما که دیگه اصلا درباره شنیدن حرف مردم صحبت نکنید که کارنامه ی شماها بشدت سیاهه
  • ازپیج همسایه IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    تمام باطل و استکبار داره علیه کشور ما توطئه و دسیسه میکنه. آیا این مورد برای اثبات حقانیت ما نزد شکاکان بس نیست؟
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    دقیقا
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 1
    خدا بخیر کنه
  • امین IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 0
    واقعیت این است که دردجامعه ما بیشترفرهنگی است تااقتصادی. الان دلیل اصلی کم حجابی وبی حجابی خانم ها ازدواج نکردن انهاست ودلیل اصلی ان نیزسخت گیری خانواده ها درموضوعاتی مثل مهریه ومراسمات ازدواج است. موضوع دیگر این است که متاسفانه اولویت اصلی خانواده های دختران. ادامه تحصیل دختران تا مقطع بسیاربالااست ویکباره می بینی دخترمعصوم وارددانشگاه شده وازان طرف بدحجاب وباتوقعات بالا ومدرک دکترا وسن بالا ازدانشگاه فارغ می شودِوقتش هست برای ورود به دانشگاه خانم ها شرط ازدواج گذاشته شود.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 0
    دموکراسی و حقوق بشر دو جنگ افزار نرم هستند برای سیطره بر کشورها و منابع آنها . نباید جوانان فریب خوی استکباری و ا ستعماری و استثماری آمریکا و اذنباش را بخورند.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 0
      دقیقا. در اتاق فکرهای اسراییل تروریست کودک کش
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 1
    خانم بروجردی ساکت باش که شما دولت روحانی پوست مردمو کندید
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 2
    اغتشاشگران فاقد عقل و منطقند. بخاطر همین بجای گفتگو، تخریب و وحشی بازی انجام میدن
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      3 1
      باهاشون جلسه گذاشتید ؟
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      3 0
      دقیقا چی میخوان ؟
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 4
    اغتشاشگران با اصل اسلام محمدی مشکل دارن چون تعالیمش مقابله با ستمگران و مستکبران است
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 3
      دقیقا. از مخالفتها و هتک حرمتهاشون مشخصه
  • مهدی قاسمی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    3 2
    آقای پورفسور میردامادی، هیچ کدام از آمریکایی ها و انگلیسی ها و فرانسوی ها هم که الان زنده هستند در زمان ایجاد یا تدوین قانون اساسی کشورهایشان زنده نبودند یعنی پیشیتیان آن ها که چند کفن پوسانده اند آن ها راتدوین نموده اند اما الان مردمی این کشورها به آن احترام می گذارند. پس بهتر است با این استدلال های دوزاری آبروی نداشته جماعت وطن فروش را بیشتر از این نبرید. شما جماعتی هستید که قلم و دستتان به خون ملتی آغشته است.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      3 1
      کیف کردم از این پایخ دندان شکن خوب جوابش دادی
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      3 1
      احسنت
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    این حوادث اخیر با وجود تلخیهای زیاد، اما باعث شد همه خود واقعیشونو که پنهان میکردن بریزن بیرون
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    با یه عده اغتشاشگر وحشی مزدور سعودی که اصلا منطق و گفتگو نمیفهمه طرفیم
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    اصلاحطلبان سرمایه های صهیونیست در ایران هستند.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    0 1
    یک سایت اینترنتی معین کنید تا مردم اعتراض کنند.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 1
    امر به معروف از فروع دین ما است چرا حق امر به معروف و نهی از منکر از مردم غصب شده است .
  • FR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    به ای اصلاح طلبهای مزور ضد انقلاب که گاهی برای توجیه سخنانشان به نظرات امام خمینی متوسل میشوند باید گفت اگر توانستید بدون آشوب و اغتشاش و بدون حمایت غرب و هجمه دشمنان با حرکت میلیونی مردم انقلاب کنید بسم الله !
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 1
      کو اصلاحطلب؟
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 2
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 2
      الان ضرر نمیکنی ؟
  • US ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    اغتشاشگران و ضد انقلاب کور بودن این همه حمایت مردم از نظام اسلامی رو توی 13 آبان ندیدن؟
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      0 1
      نه ندیدن 😅
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    آثار بی دینی در غرب رو بررسی کنید. بیماریهای روانی بشدت خطرناک... انصافا هرکسی دنبال واقعیت باشه میبینه که بهترین نظام توی دنیا، نظام جمهوری اسلامی ایرانه
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      2 1
      دقیقا. توی فیلمهاشون هم مشخصه
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
      1 1
      دقیقن
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 2
    حتی توی آمریکای وحشی هم باز قانون وجود داره ولی این اغتشاشگرای بی وطن میخوان ایران هیچ قانونی نداشته باشه
  • علی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    آقای میردامادی واقعا بی شعور تشریف داری! ۱- مگر می شود پس از تشکیل یک نظام برخواسته از آرای مردم ، پس از اینکه ده ها هزار نفر برای پاسداری از آن نظام جان عزیزشان را فدا کردند ، به تشخیص پیر مرد کودنی مثل تو ، همه چیز را از اول شروع کنند!! ۲- مگر حق آزادی و انتخاب به مردم یک کشور این اجازه را میدهد که مثلا در مورد حق خود مختاری هر منطقه ی از کشورشان ، هر چند سال یک بار رای گیری کنند و اگر لازم دانستند از تابعیت کشور مرکزی خارج شوند؟! که بشود در مورد نظام ها هم چنین کاری کرد؟! ۳- تاکنون کدام نظام در دنیا مطابق فرمایشات ابلهانه ی آقای میردامادی ، عمل کرده که کشور ما دومین مورد باشد. ۴- اگر تمام حرف های مزخرف میردامادی درست باشد ، پس باید اول از همه خودش خاموش شود، چون مطابق چرندیات خودش ، کسی که مربوط به ۶ ، ۷ دهه قبل است ، نمیتواند برای جوانان امروز تصمیم بگیرد. # مزخرف گویان اصلاح طلب
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    میرداماد جوون نیست پس خودش حرف خودش رو نقض میکنه
  • US ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    ضمناً میردامادی «فعال چپ» نیست. ایشان از مسئولان و دست اندکاران اجرای سیاست های نولیبرالی در ایران و حامی سیاست های ضد چپ بوده اند. دیگر آن زمان که میتوانستید جای چپ را با شخصیت هایی مانند ایشان پر کنید گذشت. جامعه با مبارزاتش چپ و راست را از نو بازتعریف کرده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس