اغتشاش

یک مقام قضایی اخیراً گفته است: من‌بعد از این در صورت ارتکاب اقدامات مجرمانه در اغتشاشات؛ ادعای عدم اطلاع و تأثیر هیجانات و احساسات به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نقش مهم خانواده‌ها در حفظ امنیت فرزندان

بهانه "فریب‌خوردگی" دیگر برای دستگاه قضایی مسموع نیست

چرا نیکا شاکرمی نماد دهه هشتادی‌ها نیست؟!/ رفراندوم‌خواهی غیر عقلانی علیه "انقلاب و قانون عاقلان"!

رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور کیفرخواست برای ۱۶۴ نفر از متهمان جرایم اغتشاشات اخیر در این استان خبر داد و گفت: اصلاح بزهکاران در همه جرایم در اولویت کاری نظام قضایی و به ویژه سازمان زندانها است و در مورد جرایم علیه امنیت به لحاظ تأثیر قابل توجه ندامت و اصلاح مرتکبان، به محض اطمینان قاضی صادر کننده حکم یا قاضی اجرای احکام از اصلاح مجرم و ندامت وی و پیش بینی عدم تکرار جرم، امکان مساعدت وجود دارد که البته در مورد جرائم خشن و دارای شاکی خصوصی وضعیت متفاوت است.

به گزارش ایرنا، مجتبی قهرمانی تصریح کرد: در هر حال تمامی متهمان و محکومان ناآرامی‌های اخیر، از فرزندان همین نظام هستند و عملکرد ما باید به نحوی باشد که دشمنان این نظام نتوانند نسبت به جذب آنها اقدام کنند.

وی در عین حال گفت:

"با توجه به روشن شدن زوایای مختلف توطئه های دشمن و جنگ ترکیبی تمام عیاری که با استفاده از همه تجهیزات و امکاناتِ خود، علیه کشور ما راه انداخته بود، از این تاریخ به بعد در صورت ارتکاب اقدامات مجرمانه، ادعای عدم اطلاع و ادعای تأثیر هیجانات و احساسات به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و با هر نوع رفتار مجرمانه به صورت قاطع و بدون اغماض برخورد خواهد شد."[1]

*بند پایانی صحبت‌های آقای قهرمانی، یک اتمام حجت عقلانی و قانونیست با همه آنهایی که تحت عنوان "فریب خورده" در اغتشاشات شرکت می‌کنند.

قابل پذیرش نبودن ادعای فریب‌خوردگی من‌بعد از این؛ به دلیل اینکه مردم و نظام اسلامی حاضر به تحمل هیچگونه ناامنی بیشتری نیستند؛ از پشتوانه عقلی و حاکمیتی مستحکمی برخوردار است.

به زعم ما، مخاطب اصلی‌تر صحبت این مقام قضایی البته آن دسته از خانواده‌هایی  هستند که فرزندانشان بی‌هیچ واهمه‌ای در اغتشاشات حضور یافتند.

این خانواده‌ها باید هشدار مقامات امنیتی و قضایی کشور را جدی‌تر بگیرند و کنترل بیشتری روی نوجوانان و جوانان خود داشته باشند. ضمن اینکه آسیب‌زدایی از بستر تربیت سیاسی جوانان و بهینه‌سازی فرهنگ‌پذیری سیاسی در خانواده هم وظیفه همین پدران و مادران است.

جدای از این، خانواده‌های معدودی که مخالفت خاصی با حضور فرزندانشان در محیط اغتشاشات نداشتند باید بدانند هشدار قاضی قهرمانی ناظر به این است که بعد از این جرایم سخت و مجازات‌های شدیدی دامن حاضران در اغتشاشات را خواهد گرفت و مسئول اصلی توجیه نکردن جوانان فریب‌خورده در این زمینه البته والدینی هستند که به قضایای اجتماعی و امنیتی جامعه به چشم شوخی می‌نگرند.

***

 

اگر اکثریت معقول دهه‌هشتادی‌ها به خیابان آمده بودند...

چرا نیکا شاکرمی نماد دهه هشتادی‌ها نیست؟!

چرا نیکا شاکرمی نماد دهه هشتادی‌ها نیست؟!/ رفراندوم‌خواهی غیر عقلانی علیه "انقلاب و قانون عاقلان"!

عباس عبدی، از فعالان اصلاح‌طلب و از بانیان آشوب، اخیراً در یک نشست سیاسی پیرامون اغتشاشات اخیر گفته است:

"نواری از مقام‌های اطلاعاتی گوش می‌کردم که می‌گفت در این اعتراضات چیزهایی را مشاهده کردیم که در مخیله ما نمی‌گنجید. مشخص است وقتی تحقیق نکنید می‌گویید نیست اما چشم باز می‌کنید، می‌بینید که هست. این نسل با ارزش‌های قبلی بیگانه است. نسلی منفرد است. از طریق نهاد دین و سیاست اجتماعی نشده است و از طریق رسانه، اجتماعی شده است آن هم نه رسانه رسمی، زیرا رسانه رسمی هر زمان خواست بست و باز کرد. ۱۵ سال پیش مردم رسانه رسمی نگاه می‌کردند اما امروز مردم نگاه نمی‌کنند و این برای این است که بخشی از نظام ما به نگاه مردمش و سبک زندگی آن‌ها احترام‌ نمی‌گذارد."[2]

*عبدی و سایر دوستان او طی سال‌ها و ماه‌های اخیر تأکید زیادی بر معارضه "دهه هشتادی‌های" با نظام اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی داشته‌اند.

تأکیدی تا آن حد که حتی آقایان می‌گویند این نسل جدید در هنگام وضع و تصویب قانون اساسی نیز حضور نداشته و اکنون محق است که آن قانون را نخواهد!

دقت شود که این قبیل سخنان ناصحیح صرفا به منظور "سربازگیری از بین دهه‌هشتادی‌ها" و هیمه سازی برای فتنه اقتصادی از میان جوانان و نوجوانان است.

جوانان و نوجوانانی که اگرچه طبیعتا در ساحت ابزار و زمانه با نسل‌های قبل از خود متفاوتند اما در عقلانیت و علقه دینی و میهنی هرگز چنین نیست و بسا که بیشتر از نسل‌های قبل از خود در این عرصه‌ها پیشتازی می‌کنند.

عباس عبدی نمی‌خواهد به این جوانان و خانواده‌های آنها بگوید که نسبت رفتارهای دینی جوانان امروز نسبت به قبل از انقلاب و حتی نسبت به ابتدای انقلاب بیشتر شده است.

او می‌خواهد مردم نبینند که نسل‌های جدید چگونه در میادین علم و امنیت و دین پیش می‌تازند و چگونه عمده شهدای امنیت در سال‌های اخیر از میان همین دهه هشتادی‌ها بودند.

صد البته و همانند تمام نسل‌های دیگر، در این نسل هم فریب خوردگانی وجود دارند که ممکن است حتی گاهی جان بر سر اشتباهات خود بگذارند و همانند نیکا شاکرمی در اغتشاش شرکت کنند و احیانا دست به رفتارهای انتحاری هم بزنند. اما آیا آن مرحومه نمایه تمام دهه هشتادی‌هاست؟!

دقت شود که درباره بیماری همیشگی "اکثریت شناسی متوهمانه اصلاح‌طلبان" سخن می‌گوییم.

همان بیماری که در فتنه سال 88، در آبان 98 و در اغتشاش اخیر نیز مدعای اکثریت بودگی داشت اما در نهایت به یک تعداد جمعیت محدود و متخلخل رسید که بخشی از آنرا هم اراذل و اوباش تشکیل می‌دادند.

آقای عبدی باید بداند که نسل جدید نه با آن چند دختری که در ایستگاه‌های مترو روسری برمی‌دارند تعریف می‌شود، نه با چند کلیپ رقص اینستاگرامی و نه با چند پسر نوجوان که در اغتشاشات سنگ به دست گرفتند یا به روحانیت حمله کردند.

عبدی و آن مقام امنیتی ادعا شده در سخنان عبدی اگر چشمانشان را خوب‌تر باز کنند؛ نیک می‌بینند که عمده معرفی و بسط یافتن گفتمان شهید حاج‌قاسم سلیمانی بر دوش دهه هشتادی‌ها بود.

همانطور که بسیاری از همین دهه هشتادی‌ها در جبهه حفظ امنیت ایران به شهادت رسیدند و همین‌ها هستند که به آن اقلیت به شدت معدود خیابان‌ها نپیوستند و هنوز هم بصورت یک اکثریت محرز؛ حجابشان را در کنار سایر قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران رعایت می‌کنند.

و این یعنی پیروزی غیر قابل انکار گفتمان رسمی ولایت فقیه و غلبه سیاست‌های فرهنگی نظام اسلامی در جامعه‌پذیری سیاسی.

پیش از این، هادی خانیکی، از دیگر فعالان اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی بدون اشاره به عقلانیت نسلی از متفاوت بودن اعتراضی جوانان امروز سخن گفته بود![3]

***

رفراندوم‌خواهی غیر عقلانی علیه انقلاب عاقلان

چرا نیکا شاکرمی نماد دهه هشتادی‌ها نیست؟!/ رفراندوم‌خواهی غیر عقلانی علیه "انقلاب و قانون عاقلان"!

مدتی است که دیده می‌شود به بهانه اغتشاشاتِ عده‌ای اراذل و فریب خورده در خیابان‌ها؛ کسانی به صحنه سیاست آمده و از "ضرورت برگزاری رفراندوم" سخن می‌گویند.

از مولوی عبدالحمید در سیستان تا محسن میردامادی در تهران...

آنها از این می‌گویند که چاره حل مشکلات کشور در برگزاری همه‌پرسی است و جوانان امروز که نقشی در تصویب قانون اساسی نداشته‌اند؛ چرا باید قانون فعلی را بپذیرند؟[4]

در این باره گفتنی‌های مهمی وجود دارد که خوانش آنها برای جویندگان حقیقت و کسانی که می‌خواهند واقعیت مسئله رفراندوم را بدانند؛ یک ضرورت است...

*رفراندوم یا همه‌پرسی یک اصل پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

اما دقت شود که مسئله رفراندوم در علوم سیاسی؛ تابعی از عقلانیت نظام حاکم سیاسی است و روح قانون اساسی هم جز این نیست.

یعنی عقلانیت نخبگانیِ حاکمیت باید به این تشخیص برسد که در قبال یک مسئله نیاز به برگزاری رفراندوم وجود دارد. و سپس مسئله وارد فرایندهای قانونی شود. در اینجا یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه رفراندوم راجع به امور نسبی و گذراست نه امور مطلق و مانا. مثلا یک نظام سیاسی هرگز درباره کاهش فعالیت‌های امنیتی خود رفراندوم برگزار نمی‌کند چون ارتقای امنیت در همه نظامات یک اصل است.

همانطور که مثلا نمی‌بینیم جمهوری پنجم فرانسه نسبت به اساس نظام جمهوری در این کشور اقدام به برگزاری رفراندوم کند چون جمهوری را به جای امپراطوری به مثابه یک اصل برگزیده‌اند و مدعی عقلانی‌تر بودن آن هستند.

درباره نظام جمهوری اسلامی ایران هم برگزاری رفراندوم برای مقولاتی مثل حجاب یک حرف غلط است زیرا حجاب جزو اصول اساسی یک حکومت اسلامی است. همانطور که مثلا غلط است اگر بگوییم باید برای مشروب فروشی در نظام اسلامی هم رفراندوم برگزار شود.

و اما مسئله اصل نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

همانطور که اشاره شد؛ مطالبه رفراندوم برای اصل نظام غیر ممکن است و در انقلاب اسلامی ایران هم رفراندوم مشهور 12 فروردین برای اصل نظام نبود (چون اصل نظام و انقلاب اسلامی جزو ثوابت است) بلکه برای شکل حکومت بود.

شکلی که اگر از سوی مردم با رأی نه مواجه می‌شود طبعا به شکل دیگری تغییر می‌یافت اما اصل انقلاب و حدوث نظام اسلامی طبق بیانات امام راحل و تأیید عقلانیت بر جای خود می‌ماند.(عده‌ای در این تصور باطل هستند که اگر آن رفراندوم با گزینه نه مواجه می‌شد؛‌ امام راحل انقلاب را به شاه بازمی‌گرداند یا از اصل اسلامی انقلاب دست برمی‌داشت!)

درباره "قانون اساسی" هم یک رفراندوم بزرگ در سال 58 برگزار شد و اکثریت انقلابی و عاقل مردم ایران آن قانون اساسی را تأیید کردند. فلذا پس از این دیگر مطالبه همه‌پرسی برای قانونی که ریشه آن برای حیات و استمرار نظام اسلامی تصویب شده غیر عقلانی است. (مسئله اصلاح قانون بحث دیگریست)

پس از این مقدمه اما می‌رسیم به پاسخ کسانی که می‌گویند نسل جدید در روز رفراندوم قانون اساسی نبوده‌اند و یا عده‌ای هستند که انتخاب پیشین اسلاف خود را قبول ندارند؛ پس اینان می‌توانند قانون و انقلاب را قبول نکنند یا نیازمند رفراندوم هستند!

این سخن غلط است اولا به دلیل اینکه نباید و نمی‌توان به یک انقلاب عقلانی و اکثریتی پشت پا زد و کسانی هم که معارض این عقلانیت هستند صرفا با 3 راه مواجه هستند. تحمل کنند، بروند و یا انقلاب کنند و هزینه‌های این انقلاب را نیز بپذیرند.

فلسفه می‌گوید راه چهارمی در مقابل اینان قرار ندارد. همانطور که باب رفراندوم هم برای اینان بسته است. چون نمی‌توان به عقلانیت اکثریتی مردم و رهبرشان پشت پا زد.

ثانیا یک انقلاب عقلانی با حجم عظیمی از مجاهدت‌ها به وقوع می‌پیوندد. فلذا منطقی نیست به این بهانه که چون عده‌ای اصل انقلاب را قبول ندارند و یا در روز تصویب قانون اساسی انقلاب نبوده‌اند؛ آن مجاهدت‌ها را فراموش کرد.

آیا می‌توان شهادت مظلومانه سیدعلی اندرزگو، شکنجه شدن‌های عزت مطهری، شهادت مردم در میدان ژاله، شهادت‌های مردم در حملات منافقین، شهدای محراب و آنهمه خون دلی که انقلابیون برای برکندن ریشه ظلم و ستم از این کشور و برافراشتن پرچم اسلام ناب متحمل شدند را به کناری نهاد و گفت ما آنها را قبول نداریم؟!

هرگز چنین چیزی ممکن و معقول نیست و مخالفان این فرایند نیز فقط دو راه دارند. آنها باید هم رسما و علنا بر گزینه عقلانیت خط بکشند و بگویند ما عاقل نیستیم و هم اینکه دست به یک انقلاب اکثریتی همراه با پذیرش هزینه‌ها بزنند.

لذاست که نه تنها در ایران که مدعی انقلابی عقلانی و اکثریتی است بلکه در هیچ کشور دیگری که هیئت حاکمه و اکثریت مردم آن مدعی روی کار آمدن حکومت جدید با عقلانیت باشند؛ مگر انسان‌های جاهل؛ کسی که عقل داشته باشد خواستار برگزاری رفراندوم برای اصل نظام یا قانون اساسی نیست.

محتوای اصولی در مواجهه با شبهات؛ یکی از مقولاتی است که می‌تواند در امر جامعه‌پذیری سیاسی و نجات دادن جوانان و نوجوانان از فضای شبهات موثر باشد.

تولید این محتوا وظیفه نخبگان و پراکنش آن در فرایند جهاد تبیین از وظایف خواص جامعه است.

***

1_ https://irna.ir/xjKZ8D

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1297253

3_ mshrgh.ir/1435229

4_ mshrgh.ir/1433296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • سید IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    27 7
    عباس عِبری نام شایسته تری برای این شخص مذبذب است!
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      6 4
      مودب باش
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      5 1
      نسل دهه هشتادی قبل از اینکه با نظام کنونی مخالف باشند با امثال شما مخالفند که زمانی با شعارهای ضد امپریالیستی گروگانگیری میکردید و بعد به ملاقات باری روزن رفتید. همپالگیتان ابتکار هم فرزندانش را به کشور شیطان بزرگ فرستاد و همچنان برای مردم رجز میخواند. چنان با اردنگی از صفحه تاریخ حذف شوید که عبرتی برای آیندگان شوید. فرقه قجر هم ضلع دیگر خائنان هستند که مدتهاست حذف شده اند .
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 0
      بهتره سکوت کنی
  • سید IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    7 2
    اصلاح طلبان تـ...ع آور از سویی مردم عامی و کم سواد را دوست دارند تا هر زمان که دست شان از قدرت کوتاه است بتوانند با نحریک ایشان و به میدان آوردن شان برای فرقه منحوس شان مفری ایجاد کنند تا از مرگ آن پیشگیری کنند و از سویی دیگر با فرصت طلبی هرچه تمام تر شروع به باج خواهی کرده تا امیالی را که در عرصه سیاست نتوانسته اند به دست آورند از طریق جوسازی و اغتشاشگری حاصل کنند! نتیجه آن که شرایط فتنه برای این فرقه مطلوب ترین وضعیت و آگاهی و رشد عقلانی عامه مردم برایشان مکروه ترین حالت است!!!
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      4 0
      تمام حرف های که گفتی به خودت بر میگرده
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    6 13
    درود بر مشرق
    • سیاوش IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      درود بر تو
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    3 6
    فکورانه
  • DE ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    30 2
    عبدی باید اینطور میگفته: ....این نسل را ما سالها با استحاله فرهنگی و اسحاله دینی و ملیتی و... با ارزش‌های اسلامی و انقلابی بیگانه کردیم . نسلی منفرد برای خودمان است که اگر انقلابی مانده بود به رقیب ما رای میداد و از چنگ ما در میرفت . مانگذاشایم طی این ۳۴ سال دولت و مجلس که دستمون بود از طریق نهاد دین و انقلاب و سیاست عین دیانت اجتماعی بشه و از طریق رسانه های زرد واینترنت گره شون زدیم مستقیم به ارباب و صهیون و اینطوری ضد اجتماعی شده است و نه با رسانه رسمی، زیرا رسانه رسمی هر زمان خواستیم آنرا در دست بگیریم و از این طریق به همه جا اصلاحات بزنیم بست و باز نکرد. تا ۱۵ سال پیش مردم رسانه رسمی نگاه می‌کردند و این برای ما خیلی ریزش رای داشت اما امروز طرفداران ما نگاه نمی‌کنند و این برای این است که بخشی از رفقا و دوستان و رانت و دلال ها و شیتیلگیران و رانتخواران و مدیران فشل ما در نگاه مردم و سبک زندگی آن‌ها تاثیر گذاشته اند فلذا هرچه بی عفتی بیحجابی بی غیرتی وطنفروشی غربگدایی نوکر مآبی ...بیشتر شود شانس رای آوردن ما باز بیشتر میشود. زیرا کسی که در خط امام و انقلاب و خون و پیام شهید و اسلام ناب محمدی ص و نگاهش به درون و نه به ارباب است هیچگاه به ما اصلاحطمعکاران رای نخواهد داد . برای همین زن زندگی آزادی بیحجابی دوچرخه سواری استادیوم مختلط و رقص و دانس و بزن بکوب .....و سینه خیز جلوی ارباب همه برای ما رای آور بوده و باید تقویت شود برای همین هم اطلاعیه دادیم و از مردمان خداجوی متافق بهایی تروریست کوتوله جاسوس قاتل اراذل و اوباش و کیف قاپ اغتشاشی دفاع کردیم.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    30 13
    چرا این همه دلیل وتوجیه میاورید؟؟؟ برای یک عده شهوت پرست غربزده؟؟!!! یک عده مشنگ مشروب خوار یک عده داعشجوی قاتل؟؟؟!!!! از این موضع انفعالی بیرون بیایید اصلا بگویید بسیار خوب هم کردیم از این به بعد هم چشم هرچی ضدانقلاب را از حدقه درمیاوریم .گور بابای هرچی بی دین و وطن فروشه!!! جمع کنید دیگه خسته شدیم چقدر ناز این ارازل وحرامزاده ها را میکشید اصلا میلیونها مردم متدین بیگناه ونگران از این جانیان و خانواده های شهدا را فراموش کرده اید این ارازل اصلا ارزش فکر کردن هم ندارند
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      12 14
      فیلم ها خیلی قشنگ ثابت میکنه داعش و داعشجو کیه . توام دهنت ببند
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      14 6
      منظورت فیلمهای من وتو و اینترنشناله .اتفاقا حرف این بنده ی خدا خواسته ملت ایرانه و بهتره منافقبن وهرزه ها دهان کثیفشون را ببندند
    • علی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      2 1
      دم از خواسته مردم بزن
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      9 0
      دقیقا.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    12 13
    نیکا شاکرمی؟؟؟ الگوی نسل جوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شوخی زشتی بود.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    16 18
    دنیا در استانه تغییرات و جهش های بسیار برزگی است و بزودی احتمالا دنیا دگرگون می شود. اما متحجر ها نادان هنوز روی حق زندگی ازاد مردم مخالفت دارند و هنوز می خواهند مردم به شیوه تازی 1400 سال چیش زندگی کند و در توهم بهشت باشد
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    5 4
    عباس عبدی یک وطن فروش بی دین است
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    5 1
    هست
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    14 5
    نتیجه قانون عاقلان هم داریم میبینیم؟ سال دیگه با همین روند اوضاع بدتره خیالتون راحت
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      4 13
      مشکلات اثر رای بد هست نه قانون اساسی.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
      0 3
      فقروتورم جهانیه ازایران هم بیشترامیدی هم ندارن
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    5 2
    عبدی اشتباه میکنه
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    5 5
    اولین مساله امنیت ملی ایران ـــ پرورش جوانان توسط اسب تروآ ی آمریکا ــ فرمانده کل ارتش ؛ امیر موسوی: آمریکایی‌ها، ۱۰ سال پیش گفتند: سربازان ما در ایران؛ میلیون‌ها کاربر اینترنت ؛ هستند. اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. .پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 5
    سرمایه های صهیونیست در ایران
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    7 4
    کافر همه را به کیش خود پندارد
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 1
    وای به روزی گدا معتبرشود
  • شهرام IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    5 3
    نویسنده اصرار زیاد دارد که دهه 80 تادی هارا بنام خود بزند و نیز عبدی به نام خود اما تفسیر عبدی دقیقتر به آنچه است که ما اکنون کنار فرزندان خود میبینیم
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      14 7
      درقانون برای جرایم خلاف نظم وامیت عمومی جرم اگاری بازدارنده شده اس حتی درقران هم بحث تبرج وسدعن سبیل لله امده است ربطی به کامنت داداش شهرام نداره ولی نوشتم
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      10 19
      در قران اسمی از مجازات عدم رعایت حجاب نیاورده ،پس چرا قانون خلاف شرع میزارید
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      23 0
      عوارضش محسوب میشه درقران تعدادرکعت هم نیامده ومصادیق عینی که مثلا باسلاح گرینف بود محاربه بابرتامدل 1980 به قبل محارب نیست اثرش رومیبینه ولی من میگم مش موهم نوعی حجابه خنثی جنسی هم که شدند
  • FR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    اصلاح طلبان جز جمع کردن رای برای رسیدن به قدرت هیچ هدف دیگری از هر اتفاقی در کشور ندارند هرچقدر این اتفاقات خطرناک ضد امنیتی و حتی ضد منافع ملی باشد چون میدانند نظام قوی تر از انست که با این آشوب ها و اغتشاشات خدای ناکرده از هم بپاشد ولی اصلاح طلبهای واگرا و عامل غرب می‌توانند از آن در انتخابات آینده استفاده کنند …. راز اپوزیسیون نمایی اصلاح طلبان با نامردمی همین است
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      1 0
      مکه کسی دیگه میاد رای بده ؟
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    9 0
    اگر معتقدید بحرانی وجود داره که واقعن وجود داره ، رفراندوم عقلانیترین راه هست
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    5 0
    همه میگن جبهه حق یکطرف اونده ، جبهه باطل هم یک طرف . برای اینکه یک طرف تعیین کننده نتیجه نهایی باشه ، خب دو راه بیشتر نمیمونه یا جنگ یا رفراندوم . کدومش عقلانیتر هست ؟
  • ابوذر IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 1
    آقای عبدی این فرمون تا کجا می خواهی بروی. شمر هم اگر لحظه ای فکر می کرد، شمر نمی شد... بدجوری عقده ها و گناه ها و لج و لجاجت ها تو را می برند تا ... . توبه هم می توان کرد. همه مان به خدا برگردیم. برگردیم به خدا. همه چی، هیچ چی میشه! جواب خدا را می خواهیم چه بدهیم؟؟؟ ... قدم اول بیداری است. .......
  • US ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    7 1
    میشه چشتونو باز کنید و خواست مردمو ببینید. بس نمی کنید ازین همه دروغ؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    اصلاحطلب ها می توانند در انتخابات بعدی شرکت کنند
  • hasan IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    9 24
    به چه دلیل نماد دهه هشتادی ها نیست؟
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      20 10
      چون من دهه هشتادی الگویم حاج قاسم سلیمانی و آرش کمانگیر و رییس علی دلواری و شهید تهرانی مقدم و شهدای هسته ای و شهدای راه اسلام هستن.چون الگوی من شهید عماد مغنیه هست.چون نماد ما شهیدان دهه هشتادی هست.چرا فکر میکنید دهه هشتادی ها همه طرفدار فرهنگ غرب هستن.اتفاقا من یک پسر دهه هشتادی هستم و آماده جهاد در راه خدا از ایران تا فلسطینم.
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      11 5
      واقعا این فرد حتی میتواند در جوامع غربی هم یک نماد باشد؟؟؟؟؟ این متوهمان زیرشکم پرست ایران دیگر شور اراجیف گویی را درآورده اند
  • نادر IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    7 13
    همه بد هستن فقط شماها خوبید
  • علی افصحی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    اقلیت ناچیز اراذل و اوباش و حامیان اصلاح طلب آمریکایی-صهیونیستی اشان با دیکتاتوری و زورچپانی و به کمک چشم بندی هر بار که پس از توهم «ما بیشماریم » دست به شورش احمقانه زده و بلافاصله با مخ می خورند به دیوار فورا مسئله رفراندوم را پیش می کشند! این ها که بر اساس آموزه های شیطان بزرگ آمریکا سخن و کنش خود را تنظیم می کنند ببینند آیا در همین انتخابات اخیر آمریکا که فقط سی و چهار درصد شرکت کردند تقاضای رفراندوم کسی کرده؟!پس چطور وقتی در آخرین انتخابات ایران اسلامی با همه نارسایی های محل های اخذ رای ، باز نزدیک شصت و پنج درصد شرکت کردند موضوع رفرانذوم را مطرح می کنند.ضمن این که رفراندوم برای موضوعات است نه بود و نبود یک نظام. کمی این فاشیست های اصلاح طلب فاسد از حرافی کم کنند و کتابی بخوانند.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    به قول امام عزیز که فرمودند در مورد بعضی که ما قانون رو قبول نداریم امام فرمودند قانون شما را قبول نداره در ضمن دهه هشتادی رو اموزش صخیح واگاهانه بهشون بدن ببینیم ایا اونها باز هم می خوان که در مورد حجاب رفراندوم بشه
  • US ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    12 1
    این نسل را شما بار آورید .
    • فریاد ابوذر IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      8 1
      گمراهان این نسل از اسلام بهره نبرده اند. تربیت یافته غرب و ماهواره و ... اند ...
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    19 0
    آقای عبدی همون زمان که از دیوار سفارت امریکا بالا میرفتی بخش قابل توجهی از جریان دانشجویی افراد دارای گرایشات چپ و کمونیست بودن که سبک زندگی متفاوتی با دانشجویان مسلمان داشتن عده ای هم که لیبرال مسلک بودن باز همین طور . امروز تبلیغات رسانه ای البته بسیار بیشتره و شاید توهمی ایجاد شده که این به معنای اینه که سبک زندگی تبلیغی غربی ها سبک پیشرو و متمدنانه ایه ولی مطمئن باش جا پای اونها بذاریم بحران های ما از لحاظ اجتماعی و اقتصادی و جمعیتی و ...افزونتر میشه اونها در صدور بحران استاد هستن و دلشون به امثال تو خوشه
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    شما خودتون هم بی خیالش نمیشید. تکرار خودش از ابزارهای نمادسازی هست
  • NL ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 2
    جمهوری‌ اسلامی‌
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    بدونه رفراندوم هم مشخصه
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    10 2
    به نظرم این فردی که گفتید شاکرمی بیشتر نماد فواجع هست تا نماد دهه هشتاد های عزیز
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 1
    راستش من دهه هشتادی هایی را می شناسم خیلی بهتر از دهه شصتی ها
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
    0 0
    ۱۶:۲۱ خواست ملت ایران بخوره تو سرت که کوری
  • ایرانی IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    0 0
    خوب این یک مانیفست جنگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس