راز تطهیر یزید توسط سروش محلاتی چیست؟/ پاسخ‌های رجبی دوانی به مغالطات تاریخی درباره حادثه کربلا

رییس بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به عوامل برهم زننده وحدت در جامعه ایرانی؛ یکی از این عوامل را "ترویج قومیت‌گرایی" عنوان کرد.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"طعنه ونزوئلایی" به اقتصادی که ونزوئلا را نجات داد!

"طعنه ونزوئلایی" به اقتصادی که ونزوئلا را نجات داد!/ لزوم تجلیل از آنها که مقابل "دانشجویان فحّاش" سنگر ساختند

وبگاه چپ‌گرای اعتمادآنلاین، اخیرا در گزارشی به نقل از روزنامه جهان صنعت؛ مدعی شد: اقتصاد ایران به سمت ونزوئلایی شدن حرکت می کند!

در این گزارش آمده است:

"همزمان با بحرانی شدن شرایط عمومی ایران، نشانه‌های ونزوئلایی شدن اقتصاد نیز آشکارتر از همیشه شده است. متوسط رشد صفر درصدی اقتصاد، تورم بالای ۴۰ درصدی، عقبگرد درآمد سرانه، نقدینگی بیش از ۵۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، افت مشارکت اقتصادی در بازار کار، منفی بودن تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و عدم‌بهره‌وری تنها گوشه‌ای از چالش‌های چند سال اخیر اقتصاد ایران است.

کارشناسان بر این باورند که تیر سیاستگذاری دولت‌ها در سالیان گذشته به خطا رفته و مانع از حرکت قطار اقتصادی کشور بر مسیر توسعه شده است. شکل گرفتن موج مهاجرت نیروی انسانی به خارج و تهی شدن فضای اقتصادی کشور از نیروی کار متخصص، تعمیق شکاف دولت و ملت، برافروخته شدن خشم جامعه نسبت به ناملایمات اقتصادی و اجتماعی را نیز می‌توان ثمره سیاستگذاری دولت‌های گذشته دانست.

اما حرکت اقتصاد ایران به سمت ونزوئلایی شدن در حالی آغاز شده که تصمیم‌گیران هرساله از بسته‌های جدید عبور از بحران اقتصادی رونمایی می‌کنند و نوید شکوفایی و افزایش رفاه خانوار را می‌دهند!"[1]

*مردم باید بدانند که این قبیل حرف ها وسیاه نمایی ها؛ حرف امروز و دیروز اصلاح طلبان و رسانه های آنها نیست و آنها سال هاست که برای جمع آوری هیمه به منظور ایجاد "فتنه اقتصادی" چنین حرفهای غلط و ایضا ناقصی را نشر می دهند.

اقتصاد ایران نیز همانند همه دیگر اقتصادهای جهان با مشکلاتی روزمره مواجه است. مشکلاتی مثل گرانی، تورم، نرخ های جهانی و... . مشکلاتی که به سرجمع آنها بایستی مسئله تحریم را نیز افزود.

اما در قبال این مشکلات بایستی به دو نکته مهم و راهگشا توجه کرد:

اول اینکه اقتصاد ایران به دلیل درونزا بودن و تدابیر کلان حکومتی؛ عملا با بحران مواجه نیست و مشکلات موجود نیز در مسیر رفع شدن قرار دارند. چه اینکه بحران اقتصادی نشانه هایی از قبیل بروز قحطی دامنه دار، خارج شدن سپرده های مردم از بانک ها، قفل شدن صادرات کشور، به راه افتادن سیل بیکاران در مسیر شهرهای بزرگ و... دارد. نشانه های که همگی اعتراف داریم در اقتصاد ایران که هم اینک در جایگاه بیست و یکمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد، مشاهده نمی شود.

و دوم هم اینکه اقتصاد ایران مثبتات بزرگی هم دارد که از مشکلاتش بیشتر هستند. مثبتاتی از قبیل پایین بودن نرخ فقر مطلق در ایران، نرخ بیکاری تک رقمی، قرار داشتن ایران در جایگاه سیرترین کشورهای دنیا، نرخ پایین مالیات و ارائه شدن ارزان ترین نان و سوخت جهان به شهروندان ایرانی.

پس واضح است که اقتصاد ایران به سمت بهبود و هژمون شدن در حرکت است نه به سمت آینده سیاه و تباهی که چپ ایرانی آنرا برای ایران آرزو می کند!

از باب کنایه اینکه اقتصادی که ونزوئلا را از تحریم و بحران سوخت نجات داد؛ طبعا خودش ونزوئلایی نخواهد شد.

لازم به تأکید است که منظور اصلاح طلبان از اقتصاد ونزوئلایی یعنی شرایطی که حکومت صرفا با سیاست نفت در برابر غذا بتواند شکم مردم را سیر کند، قحطی فراگیر و دامنه دار شکل بگیرد، بحران سوخت پدید بیاید و از این قبیل.

مقوله ای که اصلاح طلبان اقلا در 12 سال اخیر بارها آنرا در قبال ایران تکرار کرده اند و حتی خبر از فلج شدن ایران بر اثر تحریم ها هم دادند اما اتفاقی که در عمل افتاد، چیز دیگری بود!

مجددا تأکید می شود که اقتصاد ایران با مشکلاتی مثل گرانی هم مواجه است که این مشکلات با توجه مسئولان و در گامی مبنایی‌تر با "رأی خوب" مردم به راحتی قابل حل شدن هستند.

گفتنیست، 6 سال قبل بود که حمیدرضا جلایی پور، از فعالان اصلاح طلب در مصاحبه با نشریه تجارت فردا، "طعنه ونزوئلایی" را مطرح کرده و گفته بود: اگر روحانی با تدبیر جلو رشد فزاینده تحریم‌ها را نمی‌گرفت من شک ندارم که وضعیت معیشتی مردم ایران به وضعی فعلی و بحرانی ونزوئلای کنونی نزدیک می‌شد. در حال حاضر در ونزوئلا، توزیع نان به کمک ارتش انجام شده و تورم به ۷۰۰ درصد رسیده است. خوشبختانه برجام توانست جلو ونزوئلایی شدن ایران را بگیرد.

غیر از او، کسان دیگری مثل عبدا... رمضان زاده و مسعود نیلی هم طعنه ونزوئلایی را طی 12 سال گذشته مطرح کرده اند.[2]

*** 

عوامل برهم زننده وحدت در جامعه ایرانی

"طعنه ونزوئلایی" به اقتصادی که ونزوئلا را نجات داد!/ لزوم تجلیل از آنها که مقابل "دانشجویان فحّاش" سنگر ساختند

محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام، مصحح و رییس بنیاد ایران‌شناسی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیرامون اغتشاشات اخیر و نیز عوامل برهم زننده وحدت در جامعه متحد ایرانی، گفته است: آنچه که می‌تواند این یکپارچگی را به خطر بیندازد و تهدید کند که البته نمی‌تواند به نتیجه برسد؛ ترویج قوم‌گرایی در بین اقوام مختلف ایرانی و برتر دانستن قومیت خود نسبت به سایر اقوام ایرانی یکی از این عوامل است که اگر این اعتقاد وجود داشته باشد، ناشی از بی‌اعتقادی به مسایل دینی و یا عدم باور به هویت بزرگ ایرانی و اسلامی است. چون اگر کسی عقاید دینی محکمی داشته باشد و به هویت بزرگ ایرانی اسلامی خود باور داشته باشد، هرگز به فکر جدا شدن از این پیکره مقدس و بزرگ نخواهد بود. اکنون دشمنان ما روی ضعف باورها و بی‌هویتی گروهی از مردم سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا آنها را به سمت و سویی سوق بدهند که ندای تجزیه‌طلبی سر بدهند که ناکام خواهند بود و آب در هاون می‌کوبند.

 او همچنین می افزاید: مساله خودباختگی برخی از مردم و متاسفانه جوانان در مقابل تهاجم فرهنگی غرب و بیگانه شدن با هویت ایرانی اسلامی خود نکته دیگری است که این وحدت و یکپارچگی را تهدید می‌کند، این مورد البته کم و محدود است اما کم هم نباید در کشوری با سابقه تمدنی و فرهنگ و باورهای محکم توحیدی وجود داشته باشد. به عنوان مثال جوانی با ظواهر غربی در جامعه ظاهر شود، ظواهری که عقل سلیم نمی‌پذیرد. شلوارهای پاره‌ای که برخی می‌پوشند یا بیگانگی با مشاهیر و افتخارات کشور خود و در عین حال آگاه بودن نسبت به سینماگران و ورزشکاران غربی، موجب بی‌هویتی در گروهی از مردم می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. البته تاکید می‌کنم که این موارد زیاد نیست.

رجبی دوانی در بخش دیگری از صحبت های خود نیز در این رابطه می گوید:

"به دلیل کوتاهی دست‌اندرکاران در کنترل فضای مجازی و هجمه‌های گسترده دشمنان نسبت به ما در این فضا. برای جوانان برنامه‌ای نیست و در هیچ کشوری حتی کشورهای مدعی آزادی تا این حد فضای مجازی باز نیست. سر و صدا و جنجال زیاد است و گویی که در کشور ما بخش اعظمی به فرهنگ غربی روی آورده و با هویت خود بیگانه شده است. در این اغتشاشات اخیر جوان جاهلی که می‌آید و پرچم مقدس کشور خود را به آتش می‌کشد، نشان می‌دهد که از هویت خود بیگانه شده و درکی از شرایط ندارد و نمی‌فهمد که اگر این بی‌هویتی بخواهد حاکم شود، آنها جز بردگانی برای نظام سلطه نخواهند بود. لذا نکته دیگری که می‌تواند وحدت و یکپارچگی ما را به خطر بیندازد، گسترش این بی‌هویتی یا بیگانگی نسبت به هویت ارزشمند ایرانی اسلامی و کعبه آمال یا مدینه فاضله دیدن غرب و ارزش‌های غربی است که امیدواریم با تلاش‌های به جای مسوولان فرهنگی و جبران کوتاهی‌هایی که تاکنون شده این گروه از فریب‌خوردگان بتوانند به هویت اصیل خود برگردند و دشمنان را ناکام کنند."[3]

*حرکت کارشناسان امنیتی و مسئولان اجرایی کشور حتما بایستی در سایه فرمول هایی که "نخبگان حکمرانی" ارائه می کنند، باشد تا بتوانند در کنار تک به تک درختها البته جنگل را نیز ببینند و به عبارت دیگر حرکتشان در جهت سیر عمومی پیشرفت کشور و نظام باشد.

صحبت های دوانی از همین جمله است و مسائل مبتلی به اجتماعی و امنیتی را از لایه ای بالاتر نظاره می کند که توجه به آن می تواند یکی از نوشداروهای مهم در زمانه ما باشد.

راه حل مسائل کشور جز از طریق سپردن مسائل به نخبگان حکمرانی و توجه به عقلانیت حکومتی نمی‌گذرد...

*** 

لزوم تجلیل از آنها که مقابل "دانشجویان فحّاش" سنگر ساختند

"طعنه ونزوئلایی" به اقتصادی که ونزوئلا را نجات داد!/ لزوم تجلیل از آنها که مقابل "دانشجویان فحّاش" سنگر ساختند

آیت الله محسن اراکی، از استادان حوزه علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری، روز سه‌شنبه گذشته در آغاز جلسه درس خارج فقه خود طی سخنانی پیرامون حوادث اخیر کشور تأکید کرد: جهان استکبار که جریان‌های تروریستی را در سراسر جهان ایجاد کرد اکنون به دنبال جنگ فرهنگی علیه ملت ایران است،‌ در این شرایط باید همه امکانات کشور برای مقابله با دشمن بسیج شود،‌ گرچه خون پاک شهدای حرم شاهچراغ و مظلومیت بازماندگان آن از جمله آرتین کودک خردسال، ماهیت توطئه شوم دشمنان را نشان داد و شهدای آن به نماد مظلومیت ملت ایران تبدیل شدند، با این وجود نیاز است که همه نهادها و مجموعه‌ها برای مقابله با این جنگ فرهنگی بسیج شوند، امروز دانشجویان ما در دانشگاه‌ها در برابر شکستن حریم‌ها توسط عده‌ای حرمت شکن ایستادگی می‌کنند و باید از این قهرمانان تجلیل شود.

او می افزاید: امروز باید از نیروهای نظامی و انتظامی که در برابر این توطئه شوم ایستاده‌اند تجلیل کرد و شهدای این جنگ را بسیار گرامی داشت که این چنین مظلومانه در خون خود غلتیدند؛ اغتشاش‌گران ستون‌ دشمن هستند که رحم ندارند و این چنین جنایت‌هایی را انجام دادند.

به گزارش ایرنا، آیت الله اراکی بیان داشت: در این جنگ فرهنگی زنان قهرمان ما امروز با رعایت حجاب و عفاف در عرصه‌های مختلف علمی و در محیط‌های دانشگاهی حاضر می‌شوند و اجازه حرمت شکنی نمی‌دهند؛ اکنون نیازمند تشکیل جبهه گسترده ملی در دفاع از ارزش‌هایمان هستیم، ما یکهزار و ۴۰۰ سال است که در راه عقیده و هدفمان شهید داده‌ایم و در برابر دشمن ایستاده‌ایم و این راه را تا نابودی کامل آنان ادامه می‌دهیم.

او با تاکید بر اینکه ما همین امروز هم پیروزیم و نیروهای مدافع کشور در خارج از محدوده جغرافیایی ایران نیز دشمن را تعقیب می‌کنند؛ ادامه داد: در این جنگ فرهنگی باید دولت و نهادهای فرهنگی برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و با اختصاص بودجه کافی،‌ مدیریت مناسب و تشکیل مجموعه‌های منظم، اهداف انقلاب و پاسداری از ارزش‌ها را محقق کنند.

 اراکی گفت: همان‌طور که کودکان، نوجوانان و جوانان کشور سرود سلام فرمانده‌ را سر دادند،‌ امروز ما باید در جبهه فرهنگی ندای سلام فرمانده را در عمل سردهیم و بگوییم آماده‌ایم تا از مرزهای اعتقادی اسلام و ارزش‌های انقلاب دفاع کنیم.[4]

*اگرچه یکی از تلخ ترین رخدادهای اغتشاشات اخیر؛ رفتارهای نامتمدنانه "دانشجویان فحّاش" در برخی دانشگاه ها بود و فضای جنبش دانشجویی عملا با یکی از بزرگترین آفت های تاریخ خویش، یعنی پدیده دانشجویان فحاش مواجه شد اما مع الوصف در همین فضا شاهد جهاد تبیین، ایستادگی و حتی مقابله دانشجویان عاقل و نخبگان دختر و پسری بودیم که با تعقل و حجاب و بصیرت در مقابل دانشجویان فحّاش ایستادند و سره را از ناسره جدا کردند.

این رخداد شیرین البته در نزد مغزهای متفکر جامعه و قاطبه مردم ایران نیز تجلیل شد و مردم دانستند که سدهای سدیدی در محیط دانشگاه دارند که اجازه نموّ میکروب در فضای فکری کشور را نخواهند داد و در این مسیر نه تنها فریب خوردگان را به راه راست هدایت می کنند بلکه در مقابل اغتشاشگران و اهالی قبیله فحش و توهین نیز پایمردی خواهند کرد.

تأکید مهم آیت الله اراکی مبنی بر لزوم تجلیل از دانشجویانی که در مقابل خط نفاق و اغتشاش ایستادند و ایضا تجلیل از نیروی رشید انتظامی؛ راهبردی است که می تواند امنیت بیشتری در آینده تولید کند. از طرفی این کار سبب می شود تا فضای اتحادی بیشتری بین جامعه و دانشجویان و امنیت سازان کشور ایجاد شود و هر سه قشر، احساس پشتیبانی بیشتری داشته باشند.

خاطرنشان میکنیم که کار دانشجویان ارزشی و محجبه در مقابل دانشجویان فحاش، کار کوچکی نبود و تجلیل از این دانشجویان نشانه آمادگی بیشتر جامعه و مسئولان برای دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام و ارزش های انقلاب است.

***

1_https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-580363

2_mshrgh.ir/680063

3_https://www.ibna.ir/vdcezf8xvjh8wpi.b9bj.html

4_https://irna.ir/xjKTDH

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 11
    آمریکا در ایران سفارتخانه ندارد امــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا ؛ اســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــب تروآ دارد ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟ زیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا : ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . پس اینترنت آمریکایی را ببندید و اینترنت ملی راه اندازی کنید. و گر نه ؛ از این به بعد ؛ باز هم ؛ آش همین است و کاسه همین .
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      4 3
      به وبگاه غربگدای اعتمادبرخط باید یادآور شد به فرض صحت ادعای شما ونزولائی شدن بسیار بهتر از لیبیایی شدنی است که اصلاح طلبان تهوع آور خوابش را برای ایران دیده بودند!!!
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      2 4
      احسنت به دیدگاهت
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      2 1
      تنگه احد ما اسب تروای ادوارد اسنودنه
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      2 2
      حرفت قبوله ولی مطلق نه
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      3 1
      دولت بی کفایت و غربگدای روحانی ونزوئلا شدن ایران را تسهیل کرد.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    8 3
    آموزش و پرورش تنگه احد انقلاب ما می باشد که متاسفانه مانند جنگ احد آنرا رها نموده ایم.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    2 4
    پرورش جوانان توسط اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. .پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    10 2
    چه اصلاح‌طلبی چه اصولگرایی مملکت دلسوز میخواد، نه شماها که دلتان به حال خودتان میسوزد.
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      3 6
      راه حل تمام مشکلات ایران طرح زوج و فرد است . طرح زوج و فرد نمودن دانشگاه ها را بررسی کنید. روز های زوج آقایان حضوری ؛ خانم ها آنلاین ـــ روزهای فرد خانم ها حضوری ؛ آقایان آنلاین ـــ هفته بعد برعکس
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      3 1
      مملکت کسی که نظر التقاطی بده هم نمی خواد چون همین نظرهای حق و باطل قاطی شده بعضی خواص از عوامل آتش افروزی این فتنه بوده
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    3 6
    فعلا بر اریکه قدرت سواری کنید
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    3 1
    راه حل شریف : 1- فارغ التحصیلان باید به مدت دو برابر مدت تحصیل در خدمت دولت باشند و اگر تصمیم به رفتن دارند باید هزینه ای که از جیب ملت ایران برای آنان پرداخت شده (30 میلیارد تومان ) بدهند و بروند. 2- دانشگاه شریف فقط مخصوص تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) شود و پذیرش با گزینش انجام دهد . و دانشجوی لیسانس نگیرد.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      0 2
      عدو شود سبب خیر . زودتر میرن
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    2 1
    ونزوئلا درآینده بهترین اقتصاد جهان خواهد داشت چون دارای ذخایر عظیم نفت وگاز ومعادن فراوان زمین های حاصل خیز آب فراوان است
  • کارمند ساده IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    1 7
    با درود بر آقای رجبی دوانی که خیلی دوستشان می دارم بنابراین مجبورم از دریچه تاریخ آنهم از تاریخ معاصر از علت اصلی شکست بزرگترین امپراتوری اسلامی در قرن گذشته بگویم و آن امپراتوری عثمانی است ؛ آیا جنگ جهانی باعث شکست این امپراتوری بود؟ خیر، این فقط ظاهر قضیه بود که در جنگ جهانی باعث شکستش شد ولی مهمترین عامل شکست این امپراتوری که این روزها در ایران به وفور به چشم می آید 2 چیز است: 1- فساد مدیران داخلی ( شاه حجاز و شاه اردن) 2- عدم امنیت مخصوصا امنیت غذایی ؛ پس آیا می شود روی این 2 تکیه کنید و مسائل کوچک را که جمهور ملت ایران یعنی عوام از خواص جلوتر افتاده امام عصر(عج) ؛ بزرگ نکنید و به اصل مسئله یا نصیحت از پایین به بالا را وفق بدهید ما که مطیعم و حاضر برای دستورات بالا به پایین کلکم راع و .... و توخود بخوان حدیث مفصل از این....
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      1 0
      عثمانی حکومتی درباری بود وهمه چیزش ازدین ونزاددرجهات قدرت دربارسلطان ها بهره برداری میشدانقلاب اسلامی بااین همه هجمه که نفوذی هم یک بخش ان است جبهه ای ورای مرزهایش بوجوداورده وانبارغارت 500 ساله ی استکبارفاسدوجنایتکاررابه کسری کشانده وهمزمان حامی دینداران وازاده هاوتوبه کرده های مصلح براساس متون دینی اسلامی شده است
  • محمدایوب IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    1 1
    مهمتر از همه این است که حوزه محترم علمیه وروحانیت معظم ومتدین ومعتقد به دین واخرت در مقابل روحانیونی که لباس پیامبر را غصب ودنیا طلبی را سرلوحه زندگی خود قرار داده وبا دشمنان دین وکشور هم صدا وهم نوایی میکنند ودر این زمان که دشمن کمر به نابودی دین وکشور بسته هرروز در رسانه هایشان زمزمه شوم جدایی سر میدهند
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 3
    نامی که بعدها زیاد خواهید شنید
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      1 0
      درسته زياد خواهيم شنيد
  • DE ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    3 7
    باشه! دانشجویان فحاشند
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      2 3
      خفه شو
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      1 0
      داعشجو،ننگت باد
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • مرتضی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    2 1
    داداش الان قیمت دلار چنده
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 3
    عجب،حتما ۶ماه دیگه ونزولا میشیم.توی تجزیه کشور هم میگفتن سوریه میشیم.بماند از تمام نیروهای نظامی ایران،یک نیروی قدس رفت و سوریه ماند‌.
  • سعید IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    1 0
    جالب است که غربی ها جهانیان را به اسم خطر گسترش کمونیست از ما می‌ترسانند و غربگرایان داخلی به اسم خطر ونزوئلایی شدن و خوب می دانیم که هر دوی آن ها دروغ می گویند .
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 1
    بدتر از ونزویلا
  • ح ر IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    1 0
    یکی از علل بزرگ قوم گرایی عده ای از دولتمردان بی بصیرت از گذشته تا به حال است که به هر استان سفر کردند به جای کاربرد( جمله ملت ایران ) دائم به تعریف تمجید قومیت ها پرداختند که در این بین افراد سودجو و مریض احوال قوم گرا فعال شدند
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 1
    این قومیت گرایی نیست .
  • ابوالفضل IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    0 0
    پس یه خبرایی هست
  • سلام IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
    0 0
    دانشجو نماهای بی دانش و فحاش ،باید ازکلیه خدمات اجتماعی محروم گردن ، تا بفهمند وطن فروشی چه قیمتی دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس