پرچم ایران نمایه

فرشاد مؤمنی، از اقتصاددانان نزدیک به جریان چپ اخیراً در اظهاراتی بی‌اعتنا به مراسم اربعین گفته است: در ایران به دلایل گوناگون، احساس اعتماد به دین، تضعیف شده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

ارزان‌فروشی تعزیرات به گرانفروش‌ها

سنگرهای پارتیزانی اروپا در ایران! / ارزان‌فروشی تعزیرات به گرانفروش‌ها

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی با اشاره به تشدید مقابله با گرانفروشی در بخش‌های مختلف از جمله اقلام ضروری خانوار در استان گفته است: از ابتدای اجرای طرح تشدید، گرانفروش‌های مرغ در استان ۴۷ میلیارد ریال جریمه شده‌اند.

حسین نجف زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان جریمه برای متخلفان بیش از ۵۰۰ پرونده تخلف این بخش در استان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: پرونده های ورودی در بخش گرانفروشی مرغ در استان ۷۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی ادامه داد: بیش از ۹۹.۵ درصد پرونده های ورودی در این بخش، به صورت ویژه در شعب این نهاد رسیدگی شده است. [1]

*عدد اعلام شده از سوی مدیر کل محترم تعزیرات آذربایجان غربی پیرامون جریمه گرانفروشان اگر بر تعداد پرونده‌های اعلامی (500 پرونده گرانفروشی) تقسیم شود، عدد 9 میلیون و 400 هزار تومان به دست می‌آید.

یعنی بصورت میانگین هر جرم گرانفروشی کشف شده تنها با 9 میلیون و 400 هزار تومان جریمه مواجه شده است. عددی که به نظر می‌رسد کاملا ناکافی و غیر بازدارنده است و بسا که میلیون‌ها تومان از سود عایدی گرانفروشان بر اثر گرانفروشی هم کمتر است.

جالب آنکه افزایش 78 درصدی پرونده‌های گرانفروشی هم اثبات کننده همین معناست که جریمه‌ها و مجازات‌ها در این بخش، بازدارنده نبوده است.

پیش از این و چند ماه قبل بود که سخنگوی دولت در اظهاراتی اعلام کرد مجازات‌های تعزیراتی 5 برابر افزایش یافته است!

ما قضاوت در این زمینه را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و این نکته را بیان می‌کنیم که علت تمام نشدن برخی گرانی‌های بیقاعده را بایستی در بی‌توجهی به همین اقدامات خرد اما ضروری جستجو کرد.

***

سنگرهای پارتیزانی اروپا در ایران!

سنگرهای پارتیزانی اروپا در ایران! / ارزان‌فروشی تعزیرات به گرانفروش‌ها

فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: اگر یک نگاه عمومی به معادلات انرژی و صادرات گاز روسیه به اروپا داشته باشیم به وضوح می‌بینیم که اروپایی‌ها از مواضع خود علیه روس‌ها کوتاه نخواهند آمد.

او می‌افزاید: به نظرم کسانی که با معادلات بین‌المللی آشنایی حداقلی دارند، می‌دانند که اروپایی‌ها با اقدام‌های روسیه یا مواضعی که اتخاذ می‌کنند، زمین‌گیر نمی‌شوند. در این میان هم گره زدن برجام به این موضوع و تاکید بر تبعات فصل زمستان و مسائل حاشیه‌ای آن کردن چندان به نفع ما نیست و اصولاً نباید این مسأله را به برجام و اصل مذاکرات گره زد.

فیاض همچنین گفته است: اگرچه در رسانه‌های روسیه و سایر کشورهای همسو بحث زمستان و بحران انرژی اروپا مطرح است اما باید دانست که اوضاع بعد از زمستان برای روسیه سخت‌تر خواهد شد. واقعیت غیرفابل کتمان این است که فقرِ تکنولوژی و سرمایه‌گذاری این کشور در بانک‌های اروپا و اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو می‌تواند اوضاع را به ضرر روسیه رقم بزند.[2]

*به نظر می‌رسد آقای زاهد در بحث مفهوم "زمینگیر شدن" دچار تداخل معنی هستند و فکر می‌کنند که به مشکل فرو افتادن اروپا در قبال سوخت با شروع جنگ اوکراین، به معنی اضمحلال حاکمیتی است!

روشن است که چنین باوری ساده‌لوحانه است.

مسئله اروپا در مقطع فعلی اینست که بواسطه همراهی با آمریکا و اوکراین علیه روسیه دچار چالش در بحث تأمین سوخت و انرژی شده است. چالشی که فقط در یک بعد خود توانسته بوسیله قیمت سوخت و انرژی؛ خود را به زندگی مردمان قاره سبز نیز وارد کند که طبعا این یک افتضاح حاکمیتی است.

مسئله دیگری که از فاز حیثیتی موجب زمینگیری اروپا شده اینست که اروپا تبدیل به طرف مغلوب جنگ شده (از لحاظ بحران سوخت و شکست‌های اوکراین) اما روسیه نه تنها توانسته ارزش پول خود را در پساجنگ افزایش دهد بلکه به همه نشان داد که طرف تأثیرگذار و تعیین‌کننده جنگ هم کرملین است نه الیزه و باکینگهام و کاخ سفید.

تأکید فیاض بر تأثیرگذاری کلان تحریم‌ها بر روسیه نیز همانقدر صحیح است که تأکیدات اصلاح‌طلبان بر تأثیر 100 درصدی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران!

در واقع چپ‌ها نمی‌خواهند این حقیقت را درک کنند که تحریم یک ابزار روانی است نه یک سلاح لزوما تأثیرگذار. ضمن اینکه اعمال آن علیه قدرت‌های هژمون نیز تأثیر چندانی ندارد. همچنان که درباره ایران تأثیر نداشت و همچنان که در قضیه جنگ اوکراین و در ماجرای افزایش ارزش روبل روسیه نیز بیشتر اثبات شد.

در بحث سخت شدن اوضاع برای روسیه پس از زمستان نیز به نظر می‌رسد این تحلیل صحیح نیست زیرا با توجه به آنچه از جنگ اوکراین تاکنون گذشته است؛ بعید به نظر می‌رسد که روس‌ها از سمت تأثیرگذار این داستان به سمت تأثیرپذیر آن کوچ کنند!

پیش از این، حسین دهباشی از فعالان فرهنگی نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز در یک توییت پیرامون زمستان سخت اروپا نوشته بود: "و ببینید دوستان! این‌که به انتظار زمستان و کمبود سوخت و سردی چشیدن کشورهای فقیر یا آدم‌های فقیر در کشورهای غنی باشید (ثروتمندان که به هر حال سرما نمی‌خورند)، منش شرافتمندانه‌ای نیست. هست؟ و دقت شود که صحبت از احتمال آزرده کردن ضعفا است. یعنی همان بخشی از جوامع که شاید اصلا ندانند ایران کجا است چه رسد به آن‌که تحریم‌اش کرده باشند که حالا مثلا بشود تلافی کرد! کما اینکه مگر اقشار آقازاده در کشور خودمان، چیزی ضرر کردند و فشاری به جایشان آمد از مصایب اقتصادی معمولی‌ها؟ "

 در وبلاگ مشرق پیرامون این توییت آقای دهباشی نیز توضیح دادیم که تنها شرافتمندی ما در مقابل زمستان سخت اروپا و کشورهایی که سال‌ها تقلا کردند ایران را در تحریم نگه دارند؛ ساده لوح نبودن است!

***

درباره نقطه تلاقی اصلاح‌طلبان و عدالتخواهان تندرو

احساس اعتماد به دین تضعیف شده است!

سنگرهای پارتیزانی اروپا در ایران! / ارزان‌فروشی تعزیرات به گرانفروش‌ها

اخیرا یک میتینگ سخنرانی با موضوع بررسی آرای مرحوم علامه حکیمی برگزار شده است که سایت جماران سخنرانی‌های ارائه شده در این میتینگ را منتشر کرد.

فرشاد مؤمنی، از چهره‌های اقتصاددان نزدیک به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در این میتینگ طی سخنانی گفته است:

"در ایران به دلایل گوناگون احساس اعتماد به دین، تضعیف شده است. "

فردی دیگری به نام یوسفی هم تحت عنوان استاد دانشگاه در این برنامه طی اظهاراتی می‌گوید: اگر در یک جامعه‌ای فقر گسترده وجود دارد، بدانید که در آن عدالت وجود ندارد.[3]

*"تقوای کلام" و "تفکر پیش از بیان" از حلقه‌های مفقوده در فضای آزادفکری و آزاداندیشی در ایران است.

مثلا آقای مؤمنی کأنه اخبار مربوط به افزایش میزان پرداخت وجوهات شرعی از سوی مردم ایران را نمی‌خوانند [4] و یا در جریان حضور میلیونی ایرانی‌ها در مراسم "پیاده‌روی اربعین" نیستند که مدعی تضعیف اعتماد مردم به دین شده‌اند!

از طرفی آقای مؤمنی گویا مردم ایران و دین ایرانیان را قشری و پرچمی فرض کرده‌اند که ابراز می‌کنند مردم با دیدن یک مشکل یا چند رفتار غلط بلافاصله نسبت به دین بی‌اعتماد می‌شوند.

چه اینکه در این دیدگاه اثری از عقلانیت تاریخی هم نیست تا ببیند مردم ایران 57 سال حکومت پهلوی و رفتارهای ضد دین آن به اسم دین را تحمل کردند، دیدند که رضاشاه بریگاد قزاق را لشکر امام زمان(عج) خواند و بعدا مردم را به توپ بست و می‌دانستند که شاه به زیارت مشهد می‌رود اما در عمل نوکر آمریکاست...

اما نه تنها نسبت به دینشان بی‌اعتماد نشدند بلکه برای دینی شدن کشور و زندگی‌شان، حامی انقلاب امام روح‌ا... شدند.

و اما مسئله فقر و ادعای طعنه‌آمیز آقای یوسفی!

فرق است بین فقر واقعی و فقر القایی.

آمار جهانی می‌گوید میزان "فقر مطلق" در ایران حتی از کشورهای اسپانیا و انگلیس هم کمتر است. [4]

یعنی میزان گرسنگان در ایران کمتر از کشورهای بزرگ اروپایی است. آماری که در نتیجه آن اثبات می‌شود تفکر اسلامی در مدیریت و عدالت توانسته موفق‌تر از سایر حکومت‌ها باشد.

پس این ژست شیوع فقر چیست و از کجاست؟

پاسخ این سؤال را امثال آقای یوسفی باید بدهند. چون فقر مطلق در ایران، بسیار کم و در حد دهم یک درصد است.

پس شاید آنها با عبور از فقر مطلق به گزینه "فقر نسبی" اشاره دارند. که البته باید دانست فقر نسبی یک گزاره نسبی و غیر قابل اثبات است. کما اینکه یک انسان متمول نیز می‌تواند احساس فقر نسبی داشته باشد.

فلذا انتظار بود امثال آقای یوسفی برای اینکه در مظان "مجلس‌آرایی" قرار نگیرند؛ پیش از آنکه طعنه بی‌بنیاد شیوع فقر را مطرح کنند؛ از گزاره‌های فلسفی بالا برای مخاطبان خود می‌گفتند.

دقت شود که در انتهای این ژست‌های "شیوع فقر و نبود عدالت" آنچه که رخ می‌دهد؛ فساد فکری و فی‌النهایه متهم شدن علی(ع) ‌ به فساد در کنار معاویه و عمروعاص است.

تفکری خوارج‌گونه که بدون داشتن عقلانیت حکومتی و بی‌اعتنا به فلسفه؛ به صرف رؤیت چند خیابان‌خواب بلافاصله در مقابل امام جامعه شمشیر می‌کشد و تا آنجا پیش می‌رود که حتی دستاوردهای حکومت علی(ع) را نیز بر باد می‌دهد.

و از همین رهگذر است که می‌بینیم عدالتخواهان تندرو اتفاقا با اصلاح‌طلبان تندرو به تقاطع می‌رسند و دچار همزیستی و همپوشانی می‌شوند...

ایستادگی در مقابل اعوجاجات فکری نیازمند یک "جهاد تبیین" اصولی در همه تریبون‌های کشور است.

***

1_https://irna.ir/xjKxtW

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1277661

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1567111

4_ https://tn.ai/1944648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    11 8
    اصلاح طلب لیبرال جاش توی زندان هست
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      9 9
      با آزاد سازی سواحل شمال و جراحی اقتصادی و هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی دولت عزیزمان، غربگداها و اصلاح طلب ها ضربات مهلکی از دولت انقلابی دریافت کردند و به امید
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      7 4
      دولت داره تلاشش رو‌میکنه و یکی یکی غربگداها و بدحجابها و پرورش دهندگان سگ رو مجازات خواهد کرد.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    7 9
    مشرق جان مجبور نیستی یه مشت اصلاح طلب ورشکسته بی نام و نشان را بی جهت مطر کنیا، بزار در تنهایی خود کشکان را بسابند.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    5 7
    پوتین از ترس ههههه
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      4 7
      آلبانی پوتین و محور مقاومت اسقاطیل و نازیها را نابود خواهد کرد.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      5 4
      اسقاطیل سیاه نمایی میکنن
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    11 6
    جریان چپ یعنی خیانت یعنی وطن فروشی یعنی خود فروشی یعنی
  • دکتر محلاتی FR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    9 6
    خاک بر سر هر چه بی سواد هست که نه فرهنگ عظیم حضرت امام حسین را فهمیدند (حتی اگر کشیش مسیحی ان را فهمید و جلوی پرچم هیئتی امام حسین به سجده میاید، فیلمش توی وب هست) و نه فرهنگ غربی را که فقط به فکر منافع خود از راه تغذیه خود با منابع دیگران هستند !
  • سید IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    8 3
    اصلاح طلبان چرا نگران نابودی برجام نباشند؟! برجام بی فرجام هم آبروی این قوم (اصلاح طلبان) نانجیب است و هم شیشه عمرشان!!!
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    7 3
    حالا بزار زمستون برسه و یه دونه زمستون رو بگزرونند تا زمستون بعدی
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      2 5
      اروپا محتاج تکنولوجی ایران و دانشمندان جوان شده و به دولت انقلابی التماس میکند.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    7 2
    واقعا چه رویی دارند ،گفتند ما زبان دنیا را بلدیم و شماها بی سواد و بی شناسنامه هستید و برجام درست کردند نتیجه ش این شده حالا هنوز هم اظهار فضل و عقل می‌کنند و رویشان کم نشده اینها بعد گند برجام اگر آدم بودند و شرف داشتند باید می‌رفتند یک جایی سرشان را می‌گذاشتند تا بمیرند نه اینکه دوباره اظهار فضل کنند !!! لعنت بر لیبرال
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      5 2
      برجام جسد متعفن بود که به دست دولت انقلابی دفن خواهد شد و سفر های دیپلماتها و فرزندان به غرب برای اتمام حجت با مردم بود تا گلایه نکنند.
  • منتظر IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    6 3
    مشکل اصلاح طلبان که میگویند دین ضعیف شده اینست که همیشه با سگبازان و قماربازان و عیاشان و بی نمازها و بی دین ها نشست و برخواست دارند و فکر میکنند همه بی دین هستند.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    5 3
    به نظرم مهمترین برنده این جنگ امریکا هست. یه نگاهی به جنگ جهانی دوم که شروع هژمونی امریکا بود بندازیم. امریکا توی اون جنگ تقریبا درگیری ای در خاک خودش نداشت. به جز یه سری بمباران های نسبتا کور که توسط ژاپنیها انجام شد دیگه هیچ اتفاق خاصی در این جنگ در خاک خود امریکا نیفتاد. اما اروپا در آتش اینجنگ سوخت و خاکستر شد. همین اتفاق باعث شد که زیرساخت های امریکا از جنگ جهانی هیچ آسیبی نبینه و اروپا از روسیه گرفته تا فرانسه و آلمان و انگلیس و ایتالیا و ... همگی خسارات فراوانی به زیرساختهاشون وارد بشه. نتیجه: اینکه اروپا مجبور بود برای بازسازی زیرساختهای حیاتی و صنعتیش هزینه های هنگفتی بده که امریکا از این موردمستثنی بود و حتی به اروپا وامهای کلان هم داد. همین ضعف اروپاییها باعث شد اروپا زیر بار ارز جهانی شدن دلار بره. و این آغاز هژمونی امریکا به حساب میومد. ..... در جنگ اوکراین هم میبینیم اونی که بخاطر تحریم های انرژِ روسیه وارد رکود شدید اقتصادی میشه امریکا نیست. بلکه اروپاست. امریکا اتفاقا داره بیشترین بهره برداری رو میکنه. سلاح میفروشه و اروپا رو هرچه بیشتر به انرژی خودش و چند کشور زیر دست خودش وابسته میکنه.افزایش وابستگی اروپا به امریکا چه در بحث انرژی و چه در بحث نظامی به امریکا در بازسازی قدرت هژمونی خودش کمک میکنه. و اروپایی رو داریم که در این دام گرفتار شده. از طرفی نمیتونه رفتار روسیه رو تحمل و قبول کنه و از طرفی هم نمیتونه از وابستگی بیشتر به امریکا فرار کنه. قربانی اصلی این جنگ بعد از مردم اوکراین، اروپاییها هستند. و اینکه میبینیم اروپا این چند ماهه به شدت به دنبال احیای برجام بود اینه که بتونه از نفت و گاز ایران هم استفاده کنه هرچند ورود ایران نهایتا تاثیری یک یا دو درصدی در حجم عرضه انرژی در جهان داره اما تاثیر قیمتی ای شاید تا 25 درصد هم داشته باشه. و این باعث میشه اروپا از وابستگی شدید به امریکا خود داری کنه.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      5 3
      آمریکا درحال فروماشی است حتی فرمانده سنگام گفته ما از ترس ایران پوشک میبندیم.
    • میتی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      1 0
      در پاسخ 11:22 البته یه چیزی رو توی توضیحاتت کامل فراموش کردی: "چین"! در جنگ جهانی دوم چینی وجود نداشت برای نقش بازی کردن. معادلات با وجود چین خیلی فرق میکنه
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    4 0
    تحریم روسیه که فقط سوخت نیست بحث های مختلف صنعتی رسانه ای وتوریستی هم هست که قطعااروپاراهمزمان باهزینه برای نبرداوکراین نابودمیکند
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • DE ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    3 0
    فرشاد مؤمنی، از اقتصادنادانان نزدیک به چپه کردن اخیراً در اظهاراتی بی‌اعتنا به مراسم اربعین باید این طوری میگفت: در ایران به دلایل گوناگون نظیر خیانت های اصلاحطمعکاران و اشرافیون و لاتچریها و سه نیملیتریهاو غربگداهای وطنفروش ، احساس رویگرد مردم به دین انگلیسی و اسلام امریکائی ، تضعیف شده است! و مردم روز بروز بیشتر غربال شده و سره از ناسره و مومن از منافق جداشده و خیانت ها و ندانم کاریها و نم کاریها و خیس کاریها و بدبختی های ایجاد شده توسط غربگداها را به حساب دین نمیگذارند.
  • روشن IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    افساد طلب واژه برازنده تری است.
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    در جمهوری اسلامی ایران و حتی در کشورهای جهان سوم؛ حتی یک اقتصاددان نداریم اینها «اقتصاد خوانده» هستند نه اقتصاد دان؛ اینها سواد اقتصاد دارند نه علم اقتصاد را ؛ اینها مدرک تحصیلی اقتصاد را دارند نه توانای درک و فهم و حل و پیش بینی و تدبیر مسایل و مشکلات اقتصاد را؛ یک سری نظریه را حفظ کردن و به یکی از آن نظر های حفظ کرده شیفته شده اند ؛ یادمان باشد حفظ کردن مطلبی دلیل بر تسلط بر آن مطلب نیست و در ثانی نظریه ها در زمینه علوم انسانی بخصوص انواع گرایش های رشته های اقتصاد و جامعه شناسی و روانشناسی و مدیریت و... علم نیستند بلکه سلیقه و نگرش یک نفر غربی هست که آنرا انتشار داده است؛ و صد البته نظریه های غربی مثبت و با قابلیت اجرائی اجازه انتشار وسیع توسط استعمار و استکبار پیدا نمیکنند و لذا در هیچ دانشگاه جهان سوم مطرح نمیشود ؛ ....
  • ناشناس IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    باشه مشرق.مگه ما اصلا فقر مطلق در ایران داریم!؟مگه فقیر داریم اصلا؟!
  • حسین IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
    0 0
    چقدر رذلی مشرق جان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس