محمد جواد حق شناس

"قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران" پر اهمیت یا کم اهمیت؟! این پرسشی است که پاسخش دلسوزان واقعی مردم ایران را آشکار می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انرژی اتمی ایران از نگاه امیرکبیر یا "کریم‌شیره‌ای و آقاسی"؟

انرژی اتمی ایران از نگاه امیرکبیر یا کریم‌شیره‌ای و آقاسی؟/ شتابزدگی خوب نیست آقای نماینده!

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به تازگی در یک توییت نوشت:

"پروژه هسته‌ای هزینه‌زا و با دستاورد نزدیک به صفر بوده است؛ نه برقی ساخت و نه توان بازدارندگی به‌وجود آورد. این وضعیت ما را یاد خدمات حاجی میرزا آقاسی می‌اندازد:

نگذاشت به مُلک، حاجی دِرَمی

شد خرج قنات و توپ هر بیش و کمی

نه مزرع دوست را از آن آب نَمی

نه لشکر خصم را از آن توپ غمی"

*حجاریان پیش از این نیز طی یادداشتی مدعی شده بود که دو مسئله هسته‌ای و محور مقاومت دو چاه پرهزینه‌اند که بایستی مسدود شوند.[1]

ضمن اینکه بدانیم میرزای آقاسی در تاریخ ایران بعنوان یک دولتمرد جاهل و کم‌مایه شناخته می‌شود. فلذا خوب نیست کسانی درباره سیاست با مردم محاکات کنند که علایقشان در سیاست به جای خردمندان و بزرگمردانی مثل امیرکبیر و خواجه نصیر اما به کریم‌شیره‌ای و آقاسی و مهدعلیا بازمی‌گردد.

قبل از هرچیز باید دقت کرد که پراکندن اباطیل و حرف‌های سخیف که نشان دهنده عمق دشمنی هستند در زمانه‌ای رخ می‌دهد که عده‌ای بوی فتنه را استشمام کرده باشند.

در واقع این حرف‌های غلط که هیچ ارزش تئوریکی هم ندارند فی‌الواقع فقط برای دمیدن بر آتش غیظ افراد ناآگاه مطرح می‌شود تا نقش بنزین برای آتش "فتنه اقتصادی" را ایفا کند.

جدای از این، اتوپیای آقای حجاریان و دوستان ایشان درباره انرژی هسته‌ای؛ پیش از این و در ایام دولت اعتدال بصورت کامل صورت اجرایی به خود گرفت.

به این معنی که هم انرژی هسته‌ای تعطیل شد، هم آقایان در قلب رآکتور اراک سیمان ریختند و هم با آمریکا پای توافق نهایی یا همان برجام نشستند. اما در عمل چیزی که بر سر سفره‌های مردم آمد "هیچ + خسارت محض" بود. ضمن اینکه دشمن هم جری‌تر و تحریم‌ها بیشتر شد.

پس حرف حجاریان بدون سابقه اجرا نیست که شخصی بخواهد منتظر دستاوردهای چنین فرضی باشد.

به لحاظ واقعیت‌های صحنه هم حرف آقای حجاریان صحیح نیست.

انرژی هسته‌ای ایران هم‌اکنون مشغول تولید رادیودارو برای بیماران است و بر آستانه تولید پیشران‌های هسته‌ای، آب شیرین‌کن و برق هسته‌ای در مقیاس وسیع قرار دارد. (نیروگاه بوشهر هم‌اکنون یک‌هزار مگاوات برق تولید می‌کند)

اما از طرفی انرژی هسته‌ای خُم رنگرزی هم نیست که بتوان از آن انتظارات لحظه‌ای داشت. چه اینکه جالب است بدانیم از زمان اختراع نخستین رآکتور اتمی تولید برق در آمریکا تا زمان تأسیس نخستین نیروگاه برق اتمی در این کشور سال‌ها زمان صرف شده است.

بماند که اگر نبود توقف‌های بیجای دولت مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در بحث انرژی اتمی؛ امروز پیشرفت‌های هسته‌ای بیشتری در دامن مردم و ایران اسلامی قرار داشت.

ما مجددا مخاطبان محترم را به سمت این حقیقت توجه می‌دهیم که بیان حرف‌های منعزل از عقلانیت و سخیف (که میرزای آقاسی و کریم شیره‌ای از نمادهای آن در تاریخ هستند) در زمانه‌ای رخ می‌دهد که فرماندهان فتنه؛ بوی فتنه را استشمام کرده باشند...

***

 

شتابزدگی خوب نیست آقای نماینده!

انرژی اتمی ایران از نگاه امیرکبیر یا کریم‌شیره‌ای و آقاسی؟/ شتابزدگی خوب نیست آقای نماینده!

ایسنا گزارش داد: حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس طی مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به حادثه واژگونی قطار مشهد - یزد نوشته است:

"هنوز غم ناشی از آوار شدن متروپل تازه است که سانحه قطار مشهد به یزد و کشته شدن تعدادی از هموطنان عزیز، دوباره داغدارمان کرد. وقوع این همه حوادث زنجیره‌ای نشان از اشکالات قدیمی و مزمن مدیریتی است. نمی توان تنها به صرف تسلیت گفتن از سوء مدیریت‌های احتمالی چشم پوشید. مردم خواستار توضیح قانع کننده و از آن مهمتر تدابیری جدی برای جلوگیری از تکرار این حوادث هستند. به نوبه خودم به خانواده های داغدار تسلیت گفته و از وزیر راه و مدیران راه آهن می خواهم مساله را به صورت جدی بررسی کرده و مقصران واقعی حادثه را معرفی و برخورد لازم انجام شود."[2]

*انتظار این است که مسئولان و خاصّه نمایندگان مجلس،‌ بیش و پیش از مردم به صبر، تدبیر و "عقلانیت حکومتی" متشبّث باشند.

اینکه فردی در لباس یک نماینده در ساعات اولیه پس از یک حادثه و در حالیکه هنوز هیچ قصور و تقصیری دقیقا مشخص نیست؛ بلافاصله به عرصه بیاید و در واکنش به مسئله از عباراتی مثل "حوادث زنجیره‌ای" و "اشکالات مدیریتی" سخن بگوید؛ اولا یک رفتار بایسته نیست، ثانیا هنر نیست و ثالثا یک مضر نیز هست.

طبعا کسی از مسئولان کشور نیست که نانی در کشته شدن خانواده خود یا مردم داشته باشد و آقای موسوی لارگانی بیش از همه به این حقیقت آگاه هستند.

حادثه نیز یک مسئله روتین و مبتلی‌به در همه جای دنیاست که گاهی به قصور و تقصیر مسئولان مرتبط هست و گاهی هم نیست. ضمن اینکه طبعا علل و عوامل یک رویداد تلخ همواره باید توسط یک هئیت متخصص و قضایی بررسی و شناخته شود و تا قبل از این بررسی‌ها؛ هرگونه شتابزدگی ممنوع است و عقلانی هم نیست.

فلذا اینکه بلافاصله کسی به صحنه بیاید و ذهن مردم را در انتظار زنجیره بیشتری از حوادث قرار دهد و فرض اشکال مدیریتی را به صحنه حادثه بکشاند؛ یک رفتار مدبرانه نیست.

***

قطعنامه حکام؛ پر اهمیت یا کم اهمیت؟!

انرژی اتمی ایران از نگاه امیرکبیر یا کریم‌شیره‌ای و آقاسی؟/ شتابزدگی خوب نیست آقای نماینده!

محمدجواد حق‌شناس، فعال چپ و عضو سابق شورای شهر تهران طی یادداشتی در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه اعتماد پیرامون قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران نوشته است:

"برخلاف تصورات اما دولت سیزدهم در زمینه احیای برجام نتوانست حرکت تاثیرگذاری صورت دهد تا جایی که امروز پیش‌نویس قطعنامه‌ای توسط کشورهای اروپایی و امریکا ارایه شده است؛ قطعنامه‌ای که خطر بازگشت به شرایط دشوار سال‌های قبل از 92 را یادآور می‌شود. به نظرم بازخوانی مسیر طی شده طی دهه‌های مستمر بیانگر آن است که امروز ایران، بیشتر از هر عامل دیگری نیازمند رشد اقتصادی، حل مشکلات در عرصه جهانی و جذب سرمایه برای نوسازی و بهسازی صنایع خود است. تحریم‌ها، اقتصاد کشور را فرسوده کرده و معیشت مردم را دشوار ساخته است. مردم این روزها نیازمند آرامش، رفاه و پیشرفت هستند و برای دستیابی به این مطالبات می‌بایست به قواعد بین‌المللی و اصول مردمسالارانه توجه جدی شود تا فرصتی برای بدخواهان کشور فراهم نشود."[3]

*این نکته بدیهیست که امروز مردم آرزوی بازگشت به سالهای قبل از 92 و قدرت خرید همان روزها را دارند...

به این معنی که جامعه در آن روزها و به عبارتی طی 10 سال گذشته همواره درگیر سیاه‌نمایی‌هایی از جنس همانچه که آقای حق‌شناس نوشته، بوده و داشته‌های اقتصادی خود را دقیقا نشناخته است.

سیاه‌نمایی‌هایی که امکان دیده شدن مثبتات و پیشرفت‌ها را از کسانی از مردم گرفتند و کار را به شرایط اقتصادی امروز کشاندند.

صد البته دیپلماسی یک مقوله مهم است و مقامات کشور بایستی تا سر حد امکان برای احقاق حقوق حقه کشور تلاش کنند.

اما بدخواهی دشمنان خارجی نیز همواره وجود دارد و عده‌ای نباید از بام تا شام در داخل کشور مشغول قدرت‌نمایی از پهلوان‌پنبه خارجی باشند.

اثر تحریم‌ها برای اقتصاد کلان ایران، امروز به کمتر از 30 درصد رسیده و عمده مشکلات فعلی اقتصاد ایران نیز ریشه داخلی دارد نه ریشه خارجی یا تحریمی!

از اینها گذشته مردم نیز باید بدانند که آنچه این آقایان از قِبل برجام و "توافق به هر قیمتی" می‌خواهند، تماما و حتی به قیمت عبور از برخی خطوط قرمز کشور در دولت گذشته محقق شد اما هیچ دستاوردی به همراه نداشت.

اتفاقی که آقایان به جای عذرخواهی از بابت تحلیل‌های غلطشان اما اینطور نتیجه گرفتند که یک عده تندرو در داخل ایران و نیز "دست‌های پنهان" اجازه تحقق دستاوردهای برجام را نمی‌دهند.

یعنی آنها هرگز حاضر نشدند، بپذیرند که برجام اساساس متضمن دستاوردی نبوده است بلکه از این گفتند که دستاورد داشته اما عده‌ای آنرا متوقف کردند و نگذاشتند به دست مردم برسد!

پس ما با 2 مسئله مواجهیم:

اولا مشکلات اقتصادی کشور که البته در وجه بحرانی هم نیستند ریشه داخلی دارند نه خارجی.

و ثانیا تجربه برجام در دولت مشترک روحانی و اصلاح‌طلبان نشان داد که برجام و توافق حتی اگر محقق نیز بشود حاوی دستاورد خاصی نخواهد بود و بلکه سبب‌ساز تحریم بیشتر و شرایط بدتر می‌شود.

پس ترساندن مردم از لولوی قطعنامه و بند هفتم و غیره اساسا یک کار نابخردانه است. اگر پای شارلاتانیسم در میان نباشد...

***

1_ mshrgh.ir/1382061

2_ https://www.isna.ir/news/1401031913122/

3_ https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/185937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 1
    قاعدتا از نگاه امیرکبیر
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      7 5
      نان در 10 استان کارتی شد
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      7 14
      اسنادی هست که حمله افغانها به ایران در دوره صفویه هم تقصیر اصلاح طلب ها و روحانی بود.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      9 17
      رئیسی، تکرار احمدی نژاد و کاغذ پاره؟
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      9 5
      ما یک قدم از مواضع خود عقب نشینی نخواهیم کرد و قطعنامه ها موثر واقع نشده...
    • سید IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      17 3
      جناب 10:08 ـــ بهترین سند در مورد مدعیان اصلاح طلب، کلام خداوند در قرآن است که این جماعت را از خیلی قبل تر از دورۀ صفویه رسوا می کند!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      9 4
      درود بر مشرق و بصیرتش
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      4 1
      اسنادی هست که حمله افغانها به ایران در دوره صفویه هم تقصیر اصلاح طلب ها و روحانی بود./// هم مرحوم هوخشتره گفته و هم در اسناد 1700 سال پیش اردشیر بابکان هست که "همش تقصیر احمدی نژاده که اسب اقتصاد رو انداخت ته دره!" سالهاست که خشایار شاه با کمبوجیه دارن از دره درش میارن و 8 ساله که جهانگیری هم رفته کمکشون!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      7 3
      دلایل متقن و مستدل مبین پیروی اصلاحات از سیاستها و تفکرات سلطان حسین صفوی در زمان هجوم افغانها است لذا ما ایراندوستان آرزوی دفن برجامچای را داریم که به لطف الهی بدست دشمن خبیث در حال اجرا و دفن است. انشاالله مسببین سلطان حسینی هم بدنبالش بروند.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      4 0
      در دوران احمدی نژاد نرخ دلار فقط 3 برابر شد اما در دولت روحانی 10 برابر شد بنابراین میتوان گفت که احمدی نژادم آرزوست.
    • DE ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      10 1
      حجریان، از تئوریسین‌ها و مخ متکفر اصلاح‌طلب به تازگی در یک توییت نوشت: "پروژه هسته‌ای مانند برجام ما اصلاح طمعکاران هزینه‌زا و با دستاورد نزدیک به صفر بوده است؛ نه برقی ساخت (بیسواد برق را نمیسازند تولید میکنند ) و نه توان بازدارندگی به‌وجود آورد. ( تتها نیرویی که توان بازدارندگی داشت اصلاحات بود چون دشمن میدید تا اصلاحات سرکار است هیچ نیرویی به شدت خرابکاری و داغون کردن ایران به پای اصلاحات نمیرسه و لازم نبود امریکا خودش وارد عمل بشه ولی حالا که ستون پنجمشون یعنی اصلاحطمعکاران دارند از بین میرن لازم شده خود صهیونیستها و سازمان سیا دیگه مستقیم وارد بشن و نه از طریق اصلاحات)این وضعیت بجا مانده از اصلاحطمعکاران ما را یاد غذای حاجی میرزا قاسمی می‌اندازد: نگذاشت به مُلک، اصلاحات دِرَمی - شد خرج اتینا ،رفقا هر بیش و کمی/ نه مزرع ملت از آن آب نَمی- نه لشکر خصم ز اصلاحات غمی/ خوردند ملخ وار فقط دورهمی- بودند فقط شرکت یغما ، هِرَمی/ اکنون شده اند، بندِ ملت قلمی- با شیوه صهیون خفی ،هم علنی/ هم جاعل تاریخ در هر قدمی - بر موجسوارند همچون بلمی./
    • DE ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      7 1
      اسنادی هست که حمله افغانها به ایران در دوره صفویه هم تقصیر اصلاح طلب ها و روحانی بود// سند نمیخواد که . ایران باستان را وطنفروشان و جاسوسان و بیگانه پرستان و توسری خورها ومرغ همسایه غاز است ....یعنی همین تفکر اصلاح طمعکارانِ ما نمیتوانیم کدخدا پرست و آخوندهای درباری یا روحانی های درباری به روز سیاه نشاندند . نه ایرانیان وطندوست وروحانیون مردمی و مومن که با بسیج مردم مسلمان ایران ضد تجاوزات اربابتون انگلیس و امریکا ... جنگیدند ..
    • DE ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      4 0
      متاسفانه این مطلب بسیار بسیار مهم از نظر رسانه های خودی و انقلابی مخفی مانده است. واین هم این نکته است که صهیونیستها نه به یهودیت معتقد هستند نه به انسانیت و ارزش های اخلاقی و بر ایشان تفاوتی ندارد که همگی از سرزمین های اشغالی به آرژانتین که به اندازه ۱۰ برابر مناطق اشغالی زمین خریده اند بروند و روزی اعلام موجودیت و کشور بکنند آنجا دیگر با جهان اسلام مستقیم درگیر نیستند...
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    8 3
    مرحوم حاج میرزا آقاسی خود جواب حجاریان را داد. گفت اگر این چاه برای من آب ندارد برای تو که نان دارد. یعنی این صنعت به خودی خود لکوموتیو محرک بسیاری از مشاغل مهم و دانش بنیان کشور است اگر هیچ ارزش دیگری هم نداشته باشد. در حالی که دارد. ضمنا بسیاری از قناتهای حاجی آقاسی به بهره برداری رسید و هنوز هم در حال استفاده است. حاحی آقاسی در حد سواد و توانش خدمات زیادی انجام داد و افراد شایسته و مهمی نظیر امیرکبیر را تا بالاترین درجات مدیریتی ارتقا داد. متاسفانه تاریخ در حق او شدیدا ظلم کرده است. شاید به این دلیل که رسوفیل بود و با انگلیسی ها میانه خوبی نداشت.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    7 13
    خخ. انرژی اتمی هفتصد مگاواتی.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    9 10
    خدایی دلار چند؟
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      7 6
      دلار را که دولت حامی دایره و تنبک و کنسرت شما از 3 هزار به 32 هزار رساند.
    • حاجی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      3 7
      روحانی بد بود دلار رو کرد ۳۲ تومن شما به دولت خوبت بگو بکنه همون ۳۰۰۰ تومن
    • به حاجی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 0
      ما کشتیم شما زنده کنید! منطق حاجی!
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    8 5
    اصلاح طلب و اصولگرا نداره فکری به حال معیشت مردم کنید. یه بار دیگه وعده های انتخابات را گوش کنید.
    • روشن IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      2 3
      فرق می‌کنه به کی رای بدیم. کرونا که بزرگترین مشکل جهان و کشور بود الحمدلله به صفر رسید. و برخورد با مفسدان و اصلاح ارز تورمی و فساد انگیز جهانگیری و باز پرداخت بدهی ماهانه ۱۲هزارمیلیارد تومانی تا پایان ۱۴۰۳ و آوار برداری هشت سال ویرانی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی متاسفانه وقت میبرد.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    12 5
    آزاد سازی سواحل شمال و جراحی عمیق اقتصادی به کوری چشم غربگداها توسط دولت انقلابی انجام شد و ادامه خواهد داشت.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 1
    صد رحمت
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 3
    خود دانید و مملکتتان....
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    5 8
    حالا زوده روزی که دلار شد صد هزار میفهمید.
  • سید IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    12 1
    وقتی به خزعبلات امثال حجاریان و زیباکلام و تاجزاده و ابتکار و حضرتی و منصوری و بیگدلی و مجلسی و دیگر اراذل و اوباش اصلاح طلب برمی خوریم، تازه متوجه می شویم که امثال امیرکبیر و مدرس از خباثت و خیانت رجال سیاسی خودفروخته چه خون دلی می خورده اند!!!
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      4 6
      بستنی هم لوکس شد . مگنوم، 20 هزار تومان
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      6 1
      اینا سابقا یه مشت خاله خانباجی اصلاحاتچی بودن که دری وری می گفتن. اما حالا پیشرفت کردن و شدن همپالکی کریم شیره ای! خخخخ
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    13 1
    یهودی های مخفی در تاریخ معاصر ایران بخصوص پس از انقلاب اسلامی سال 1357 نقش بسیار مخربی داشته اند
  • سید IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    8 2
    دو گروه هستند که برای کشور خسارت بارند: دل سوزان نادان و دین سوزان دانا که جماعت اصلاح طلبان ...ـهوع آور کل ظرفیت این دو گروه را اشغال کرده اند!!!
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      4 9
      دلارچند؟
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      7 6
      زنده باد دلار و شکم. # بدنیا اومدم که بچرم!
    • DE ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      4 0
      دلارچند؟ به قیمتش چیکار داری تو فقط برو ریالت رو بده اونها خودشون حساب میکنن با چرتکه ، دلار میندازن کف دستت . والا قیمت برا چیته؟ برو ریالت رو بده نترس دلار میگیری
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    12 4
    موسوي لارگاني درتمام عمرش يك حرف درست و بدردبخور زد اون رو هم نفي كرديد!!!
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    8 7
    تا چند هزار سال باید بگیم تقصیر اصلاح طلبها و روحانیه
    • آرش IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 1
      حداقل بزار یک سال بگذره بعد این حرف های زردتو بزن. هم آخوری هاتون تا آخرین سال دولت حسن کلید همه چیزو گردن احمدی نژاد انداختند. بعدشم که غلطی نتونستند بکنند گفتند اواربرداری دولت احمدی نژاد 16 سال زمان می خواد. تروخدا ببندید دیگه. خودتون هم نمیدونید چی می خواید.. فقط چرت و پرت های اصلاحاتی های خائن و رسانه های لندنی رو نوشخوار می کنید.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      3 0
      حتی اگر صد سال هم بگذرد تاریخ ایران خیانت ها و خسارات 8 سال گذشته را فراموش نخواهد کرد.
    • DE ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      2 0
      بعضی ها فکر میکنند جهانگیری از کشور فرار کرده ازش خبری نیست .ولی کاملا اشتباه میکنند .مردم شاهد باشین مِ گفتم جهانگیری هنوز داره خاکبرداریهای دوره احمدینژاد را میکَنه اینقدر رفته در عمق زمین که نزدیکه دیگه از انور کره زمین در بیاد بیرون . ولی هنوز نمیدونه انتخابات شد دولت عوض شد هنوز یکتنه داره خاکبرداری میکنه. مسوولیت بزرگی رو کولش هست..آخ آخ گفتی کول یاد کولبرها افتادم بضغم ترکید بمیرم براشون چقدر پورشه و مازاتی و بنز و بی ام دبل یو ...گذاشتند رو کولشون آوردن داخل صبر نکردن خودرو ورودش آزاد بشه. یکی بهش خبر بده بیاد بیرون. شاید دنبال اون ۳۰ میلیارد دلار و ۶۵ تن طلا میکرده.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    9 1
    پروژه اتمی ما را به یاد اقدامات امیر کبیر و سنگ اندازیهای اصلاحاتیهای دوره قاجار می اندازد.
  • ق IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    12 1
    حجاریان تاریخ سراسر نکبت بهائیان نفوذ کرده در دربار قاجار را تحریف کرد تا رد گم کند،اما عملکرد شوم و نحس بهائیت تَکرار شد اگر در این مُلک،خودکفایی در زرع و کشاورزی بود توسط عیسی کلانتری و واردات گندم توسط سعید حجاریان و فرزندش از رونق افناد و خودکفایی به وابستگی تبدیل شد،«خاصیت یهودی بهایی اینست که ملخ وار هر سبزی و طراوت را نابود کند!»
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    11 0
    منتظریم قبل از ظهور منجی عالم بشریت شاهد بسته شدن دهان گشاد مفسد طلبانی چون حجاریان در نام و ننگ باشیم.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      2 0
      منم امیدوارم
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    5 6
    حوادث فردا تقصیر اصلاح طلب ها و روحانیه.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      6 0
      نه تقصیر احمدی نژاده و جهانگیری 8 ساله داره ماشین اقتصاد رو که احمدی نژاد انداخته ته دره بیرون میاره تا بذاره رو جاده!!!!! خخخخخخخخ (سیاهکارا و ملت خرکن ها از کفار رذل ترن)
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      6 2
      داریوش بزرگ در سنگ نبشته تیسفون گفته : "منم داریوش. شاه شاهان. ستاینده اهورامزدا و ..." در قسمت های پایین سنگ نبشته گفته « از اصلاحاتچی جماعت که 2500 سال دیگر همچو طاعون پیدا خواهند شد پرهیز کنید چون اینها یونانی و غرب پرستند و سرباز دشمن هستند. هدفی ندارند جز صدمه به ایران و دین مردمان ایران. عیاش و بی خدا و بیدین و بعضا" ضد دین هستند. ای مردم آینده ایران مگذارید استان لیدیه بدست ...سوخته ای به اسم ...غان بیفتد و آن سرزمین را تباه کند و مشتی احمق را در داخل ایران بفریبد» (تکمله: بعضی از قسمت های سنگ نبشته دچار فرسودگی شده و ناخواناست که بجایش... گذاشتم! )
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    6 6
    20 سال است که ما درگیر پرونده هسته ای هستیم. 20 سال است که میان ایران و آژانس اختلاف و کشمکش است اما حاصل آن چه بوده؟
    • مدیر کافی نت IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      10 2
      زیاد اهل سیاست نیستم ولی توی این 20سال فراز و فرودهائی داشتیم زمان خاتمی مطابق میل امریکا تعداد سانتریفیوژها به 3 عدد کاهش یافت ولی با پرروئی تمام ما را محور شرارت خطاب کردند زمان احمدی نژاد غنی سازی به 20درصد رسیدداشتند ما را بعنوان کشور هسته ای به رسمیت میشناختند که اصلاحطلبها و دیگر مخالفین در فتنه 88 نگذاشتند زمان روحانی مطابق میل امریکائیها صنعت هسته ای تعطیل، آب سنگین اراک بتن ریخته شد ولی گشایشی که وعده داده بودند که هیچ دلار به 30هزار تومن رسید چیزی که حتی خودشان هم فکر نمی کردند دوره آقای رئیسی هم که فعلا دارند در مقابل زیاده خواهی ها ایستادگی می کنند بنظر من و مطالعه سطحی تاریخ هسته ای ایران و سایر کشورها نظیر لیبی و ... تنها راه ایستادگی در مقابل این قدرت هاست نتیجه اینکه اگر اصلاحطلبان و غربگرایان سکوت کنند و جامعه را متشنج نکنند مشکلات به سرعت مرتفع خواهد شد
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      1 0
      لعنت به آنکه به عضویت ایران به آژانس رای داد
  • DK ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    10 1
    اگردهان اصلاح طلبها باسیمان پرشودکشوراسوده می شود.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 9
    هر پروژه ملی براساس هزینه/فایده طراحی و اجرا میگردد لطفا یکی بیان نماید چقدر هزیته کردید؟ چه فایده ای بدست آوردید؟
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 1
      زیر ایران یه دریا نفت که نیست. بالاخره دیر یا زود تموم میشه. وقتی نفت تموم شد و دیگه سوختی برای نیروگاههای حرارتی باقی نموند تا نیروگاهها برق تولید کنن اون وقت فایده انرژی هسته ای برای همه معلوم میشه. بدون انرژی زندگی ممکن نیست.مگر زندگی مدل ماقبل تاریخ. غارنشینی.مترو و اتوبوس و خونه و کارخونه انرژی لازم داره.
    • محمد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 2
      کاملا مشخصه با این نیروگاه های فوق پیشرفته میخواید برق خاورمیانه رو تامین کنید
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 0
      کلا عایدات صد سال اروند رود هم به اندازه هزینه یک ماه جنگ نبود. طبق منطق سود و هزینه باید می دادیم صدام می رفت. مگر نه؟
  • به GB ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    6 0
    تجربه نشان داده اگر یک قدم در مقابل آمریکا عقب نشینی کنیم ده قدم به جلو می آید. دشمن، دشمن است از هر فرصتی برای دشمنی استفاده میکند تمام حرف ها و وعده ها فریب است. اگر حتی هیچ دستاوردی هم نداشته بودیم نباید حتی یک امتیاز بدهیم. فقط در صورت سرسپردگی ننگین فشارها برداشته میشود.
  • AU ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 0
    یک پاکسازی اساسی در تمامی سطوح مدیریتی اجرایی کشور و همچنین قوه قضائیه باید در اولین زمان ممکن صورت گیرد. اگر می خواهیم نظام اسلامی مقتدرانه بتواند آرامش و آسایش و راحتی ملت را در داخل فراهم کرده و سیاست های مقتدرانه و عزتمندانه خود را در عرصه بین المللی عملی سازد باید تمامی کسانی که در دهه اول جمهوری اسلامی هرگونه سمتی داشته اند رو اگر هنوز جایی مشغول هستند بطور کلی از سیستم منقطع کنند و کسانی از سه دهه بعدی که وابستگی به این گروه داشته اند نیز همه فورا تصفیه شده و به معنای واقعی کلمه از سیستم مدیریتی اجرایی قضایی کشور منفک گردند و به هیچ طریق نتوانند حتی ارتباط بگیرند. اشتباه وحشتناک نظام این بوده که هرکسی ماموریتش تمام شد نرفت پی کارش. یعنی هرکسی وارد سیستم شد انگار تا آخر عمر بایست در سیستم می ماند. واسه همین هست که دخالت‌های نابجا صورت می گیرد نفوذهای بین سازمانی انجام میشود اطلاعات لو می رود ووو همین حجاریان می دونید اول انقلاب کجا رفت و به چه مدارکی دست پیدا کرد؟!!! اینقدر می ترسم وقتی فکر میکنم این جماعت در کجاها که نفوذ نکرده آمد فقط یک گارد أهنین میخواد تا تمام اینها رو حذف کند. اونوقت خواهید دید کشور چه نفسی بکشه.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 2
    انرژی هسته ای تا کنون فقط زیان بوده تحریم....البته مهم است که بدانیم چه کسانی نگذاشته اند به نتیجه برسد.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      3 2
      برای ایران سوده
  • روشن IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    8 0
    تفکر و ریاست و مدیریت اصلاح طلبان مدل مدرن میرزا ملکم خان و تقی زاده ها و غیره بود و واقعاً با هزاران صفحه مدارک مستند شفاهی و کتبی و تصویری از قول خودشان و اربابانشان آمریکا و اسرائیل و منافقین قابل اثبات است. در تمامی عقب ماندگی های عمدی و سهوی این ۴۴ سال به تحقیق آثار مخرب این نفوذی های دشمن به عیان هم موجود است. خدا سران فتنه‌گر منافق صفت شان را لعنت کند.
  • سید حسن IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    متاسفانه آنچه در کشور ما رایج شده اظهار نظر و اظهار فضل هر مسوولی و نماینده ای در همه موضوعات و به سرکوب و مقصر نمایی هر اتفاقی هست هیچگاه نماینده در راس سیستم دنبال مشکلات حادثه‌ساز منطقه خودش نرفته
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    انرژی اتمی ایران از نگاه امیرکبیر ؟]]]] اون عکس دوم ؟! خخخخخخخ
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    6 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 1
    مشرق تو رو ارواح مرده هات اینقدر عکس این حجاریان حال بهم زنو نذار!
  • کریم IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 2
    جناب نویسنده به نظر شما این مملکت تا کی باید سامان بگیرد
    • حاجی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 0
      تا این حکومت هست دشمن روی آرامش نخواهند دید
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 2
    بگفته احمدی نژاد و رئیسی قطعنامه ها کاغذ پاره و بی ارزش است و ایران اهمیتی به آنها نمی دهد و چون اهمیتی نمی دهیم تحریمهای شدید برای کشور ایجاد میشود ولی چرا یه عده ای میگن مقصر روحانی است.؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      3 2
      برای اینکه راه دیگه ایی ندارن.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      12 1
      قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریم ها ندارند زیرا خود روسیه که حق وتو دارد و هیچ قطعنامه ای برعلیه اش تصویب نمی شود تحت تحریم است.
    • DE ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      3 0
      تحریمها دو نوع بودند یک تحریمهای معمولی که امریکا در دولت های اصلاحات آورد چون دید هرچه تحریم بیشتر شود اینها بیشتر سینه خیز میروند و حرف گوش میکنند و با نظام درگیر میشوند و مردم را گروگان می‌گیرند‌برای اعمال خواسته های امریکا. دوم تحریمهای شدید و فلج کننده بود که به درخواست علنی اصلاحطالبان در مدت ریاست سلسله‌ محمودیه بود تا او را زمین زده و باز خود به چپاول ایران و خوردن کیک حکومتی و غارت بیت المال و تقسیم پست ها بین رفقا و اقوامشونرا ادامه دهند . و اینقدر عقب افتاده ساده لوح بیسواد و احمق و وطنفروش بودند و هستند که فکر میکنند امریکا پسرخاله شونه و میاد ایران را تحت فشار قرار میده تا باز نوکراش که گند زدند حیف نونها بیان سر کار. ولی اگر به اینجا رسید امریکا اینبار نوکر از خارج میاره برای بلعیدن ایران نه چندتا حیف نون کارنابلد دلال و شیتیلبگیر و کارندان را. امریکا این جماعت را پسرخاله اش حساب نمیکند . لیکن امریکای درحال افول دیگه با چارتا وطنفروش سوسول و فوفول کارش تمومه اگر قدرت داشت از افغانستان نمیرفت. در مقابل روسیه هم که کل ناتو و اروپا و امریکا بیش از ۵۰ تا ۶۰ کشور این چند ماهه هزاران میلیارد خرج کردند و جرات مقابله رودررو با روسیه تنها را ندارند.. بمب اتم ایران که ترکش هاش به کل دنیا سرایت میکنه تنگه هرمز است . ایران بمب اتم نیاز ندارد بهتر از بمب اتم و قویتر از بمب نیتروژنی در اختیار ماست. ندانم کاری و وطنفروشی و ترمز به اقتصاد و تولید و هپل هپو کردن کارخانه ها و واردات بی رویه برای شکست تولید کننده ایرانی و حقوق نجومی و تقسیم پست های موروثی بین رفقا چه ربطی به تحریمها دارد. بیش از ۸۰ درصد بدبختی ما کلا به خیانت اصلاح طلبها مربوط است نه تحریمها...
  • علی IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 3
    *این نکته بدیهیست که امروز مردم آرزوی بازگشت به سالهای قبل از 92 و قدرت خرید همان روزها را دارند.. اوهووووم: من فقط عاشق اینم که رییس جمهوری وزیر اطلاعتش رو برکنار کنه و به نشانه اعتراض به رهبری 11 روز هم گم و گور بشه من فقط عاشق اینم که رییس مجلس وزیر رو افتتاح کنه رییس جمهور بیاد صدای کثافتکاری مقامات رو بذاره و بعدش رییس مجلس به رییس جمهور بگه:بفرمایید ... هرررری من فقط عاشق اینم که صبح و صبحانه رو با خبر اختلاس 3000میلیاردی و بخور بخورهای مقامات اغاز کنم من فقط عاشق اینم که هاله نور بیاد روی سر رییس جمهور بشینه و رییس جمهور هم یه اوخوند رو کار بگیره و خرش کنه که بله ...من هاله نور داشتم من فقط عاشق اینم که رییس جمهور بره سازمان ملل گوه مالی بشه برگرده .... همین ....
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 0
    جالبه که آقای حق شناس درموردشرایط دشوارسالهای قبل از92 صحبت میکند این یعنی بعداز92 ، شرایط عالی وآرمانی بوده . یعنی تحریم ها دوبرابر نشده ، یعنی پول نفت رومیگرفتند، یعنی آبادانی وعمران سرتاسر مملکت را فراگرفته بود ،یعنی روزانه هفتصدنفر فوت نمیکردند، یعنی برادررییس جمهور اختلاس نمیکرد،یعنی برادرمعاون اول ،دختروزیر،داماد اون وزیر،پسراین وزیر ، فلان استاندار،بهمان مدیرکل و....همه به خدمت رسانی اشتغال داشتند آقای حق شناس تنها کاری که برجام خوب انجام داد این بود که امثال شما اجازه پیداکردید کفش های اونارو لیس بزنید . راستی آقای حق شناس ، چندمیگیری گریه کنی ؟؟ دیگه اینقدرخودت روارزون نفروش مرد!!!! (مرد روخوب اومدم )
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    چرا این اقایان. چرت میبافند . چرا حاضر نیستند اینهمه. مشکلات حاصل دوران صدارت خودشان بوده است
  • کشاورزمهر IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 0
    باسلام: لطفا آقای حجایارن بفرمایند اگر انرژی هستی چیز به درد خوری نیست، و بقول ایشان ثمری هم برای کشور ما جز ضرر ندارد، پس چرا آمریکا و کشورهای غربی و عربی وابسته و اسراییل وقتی پیشرفت هستی ما را می بیند این قدر بی تابی و دشمنی می کنند؟...... و شماهم ایضناً.
  • حسين DE ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    8 0
    خطاب به سعيد سنگتراش ، صنعت هسته ائى راه گشا و سنگ بناى چندين رشته از شاخه هاى علم مختلف است كه با دسترسى بدان ها ميتوان شالوده هاى صنعتى شدن كشور را در همه عرصه هاى تكنولوژى ايجاد كرد و از كاربرد آن در كشاورزى و پزشكى استفاده كرد،"تئوريسين تو توضيح بده دست آورد اقتصادى اصلاح طلبان در طى ٣٢ سال حاكميت اجرائى براى ملت ايران چه بوده؟ چرا آمريكا به ما دستور ميداد كه دروس فيزيك هسته ائى را از مدارس و دانشگاهها حذف كنيم؟ كله پوك مكتب فرانكفورتى ، اگه شهامت دارى كمى در مورد واردات گندم توضيح بده ……….
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      1 0
      تحریم‌ها و تهدیدها علیه ملت ایران فراوان بوده ولی ملت ایران این تحریم‌ها را برای خود فرصتی برای پیشرفت کشور قرار داده است.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 1
    یک روزی میرسه که مردم بخوبی(استکبار،انکلیس وهابیها وصهیونیسم وخاینین،جنایتکاران ومفسدان خودی وداخلی راشناخت)
  • صادق IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    6 0
    تهدید های اخیر نخست وزیر اسراییل بصورت علنی حمله علیه ایران را بصورت بین آلمالی درصدر خبرها قرارداده است که این رجز خوانیها با پشتیبانی آمریکا ومتحدان منطقه ای ومهمتر ازاینها دشمنان داخلی که آموزش دیده از زمانرویکار آمدن اصلاح طلبان وعضویت در فراماسونری وتعهدواجابت خواسته های نیازهای فرامنطقه‌ای وکمک به اسراییل وامریکا وانگلییس وفرانسه ....باشند واکنون موقع نوکری از طریق جاسوسی در داخل کشور به دشمن میباشد ومسئولین امنیتی قبل از هرگونه اقدام احمقانه اسراییل به این جماعت زیرنظر مامورین امنیتی قرار گیرند
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    اسلاحتلبان همگی اهل ...
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 0
    مطمئنید این بابا با اون تروری که به احتمال فراوان با دسیسه دوستان خودش ترتیب داده شده بود تا برای اصلاحات شهید سازی کنند خودش این مطالب کذایی رو گفته یا نوشته .... حتما دارم سرنخ این لاطائلات به محافل نفوذی و جاسوسی می ریه و خورد این آدم می دن تا از زبون او منتشر بشه
  • عباد IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    اقای محترم منتقد حجاریان شما می گین انرژی هسته ای در زمان دولت روحانی تعطیل شد پس از داخل تعطیلی جگونه رادیو دارو تولید می شود
  • علی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    فعلا تنها گزینه ای که باعث شده جهان یک طرف میز باشد و ما یک طرف، فناوری ساخت و غنیسازی هسته ای است و نه چیز دیگر.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    متاسفانه تئوریسین های اصلاح طلب در میدان دشمنان بازی می کنند. ممکنه مواجب بگیر دشمنان باشند.
  • afshar124 IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    آقای حجاریان مطالب شما را مطالعه نمودم : اگر به زعم شما آنچه که تحت عنوان موضوع هسته ای اتفاق افتاده ، فاقد ارزش و پر هزینه و از بستر آن هیچ نتیجه ای برای کشور عزیز ایران اسلامی نداشته پس چرا تروئیکای اروپا و امریکا و اسرائیل غاصب سعی در متلاشی نمودن آن و یا حداقل مهار قدرت نیروی هسته ای ایران میباشند ؟
  • وطن دوست IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 1
    .ایران فقط از نظر دفاعی قویه وگرنه اقتصادی و فرهنگی داغونیم
  • عبدالله IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    حجاریان خاک بر سر دجالت بکنند با این طرز فکر. حیف از اکسیژن که اشباه الناسی مثل تو اون رو می مکند.
  • علی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    پررویی نجومی،دشمنی نجومی،منافق نجومی،پست فطرتی نجومی ،خوشم میاد تو همه چی در نهایت دقت این اگزجر بودن رو رعایت میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس