پاک فطرت: بودجه 1401 سفره مردم را کوچکتر می کند

نماینده شیراز با بیان اینکه جریمه گرانفروشان بازدارنده نیست تأکید کرد: دولت باید در این زمینه لایحه بیاورد و ما هم منتظر لایحه دولت هستیم.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نماینده شیراز: جریمه گرانفروشان بازدارنده نیست

چگونه "مهرشاد سهیلی"ها را بشناسیم؟!/ نماینده شیراز: جریمه گرانفروشان بازدارنده نیستعلیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در خصوص گرانی‌های اخیر و لزوم کنترل و نظارت بر بازار، عنوان کرد: من فکر می‌کنم یک مقدار خود دولت در گرانی‌ها مقصر است، به عنوان مثال خودرو دست دولت است و خود خودرو هم یک قیمت پایه برای افزایش اقلام و اجناس دیگر محسوب می‌شود. خب وقتی خود دولت خودرو را گران می‌کند که نباید بکند، معلوم است اقلام دیگر هم گران می‌شوند.

وی افزود: نکته دیگر این است که دولت در بحث گرانی‌ها خیلی کنترلی روی بازار ندارد. به ویژه روی احتکارها و گرانفروشی‌ها. جریمه ها هم در این حوزه جوابگو نیست و این‌ها را باید به روز کنند. دولت باید در این زمینه لایحه بیاورد و ما هم منتظر لایحه دولت هستیم.

نماینده مردم شیراز خاطرنشان کرد: در بحث گرانفروشی و احتکار قوانین باید خیلی سختگیرانه باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد شاهد آن خواهیم بود که یک کالایی در یک شهر مانند تهران یا شیراز از ۱۰ ریال تا ۲۰ ریال قیمت‌گذاری می‌شود. چرا؟ اگر قیمتش ۱۰ ریال است  چرا دو برابر فروخته می‌شود؟ این نشان می دهد که بازار رهاست و فروشنده هم خیلی گستاخ و پررو عمل می‌کند به این علت که جریمه‌ها بازدارنده نیست.

پاک‌فطرت همچنین پیرامون نظارت بر بازار و نقش سازمان تعزیرات نیز ابراز داشت: به نظرم عملکرد در حوزه نظارت بر بازار خیلی ضعیف است، سازمان تعزیرات در این حوزه هم ضعیف است و هم پشتیبانی نمی‌شود. نیرو و امکانات مناسب و مورد نیاز در اختیار این سازمان نیست.[۱]

*"نظارت بر بازار و مبارزه قاطع با گرانفروشی" یگانه راه کاستن از قیمتهای لجام گسیخته ای است که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کنند و موجب آزار معیشت مردم شده اند.

از همین روست که هر روز شاهدیم این گزینه عقلانی موافقان و تأکید کنندگان بیشتری پیدا می کند. فلذا بر مسئولان است که با تمسک به همین عقلانیت های بدیهی در راستای سهل سازی بیشتر معیشت مردم عزیز ایران تلاش کنند و از مشکلات بکاهند.

*** 

آغازی بر پایان همه "مهرشادهای سهیلی"

چگونه "مهرشادهای سهیلی" را بشناسیم؟!

چگونه "مهرشاد سهیلی"ها را بشناسیم؟!/ نماینده شیراز: جریمه گرانفروشان بازدارنده نیست

ایلنا گزارش داد: ذبیح‌الله خدائیان سخنگوی دستگاه قضا اخیرا و در خصوص آخرین وضعیت پرونده مهرشاد سهیلی گفته است: 

"این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و حکم بدوی صادر شده و این فرد به ۳ سال حضور در کانون اصلاح و تربیت و رد مال محکوم شده که البته حکم بدوی است."[۲]

*افکار عمومی در ایران امیدوارند که این پرونده آغازی بر پایان پرونده همه "مهرشادهای سهیلی" باشد.

همانها که با ظاهرسازی، تلوّن، چاپلوسی، زهدفروشی و سوء استفاده از احساسات پاک مردم و برخی مسئولان به دنبال انباشتن جیب خود و تحقق منافع شخصی خودشان هستند و البته در این راه ارزش های دینی و عرفی را نیز به مسلخ می کشانند.

گندم نمایان جو فروشی که همه باید بدانیم اگر عزمی برای بازشناسی آنها نباشد و اگر همه مراقب آنها نباشیم؛ با سالوس بازی و حیله گری در گلوگاه ها لانه می کنند، پست و سمت می گیرند و سرنوشت مردم به گروگان آنها می رود.

و بسا که مهرشادها از مهرشاد سهیلیِ نوجوان خطرناک تر نیز باشند که این مسئله توجه ویژه‌تری را طلب می کند.

در این باره البته باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که شناسایی مهرشادهای سهیلی یک راه خیلی ساده نیز دارد: و آن بررسی کارنامه ها و پرسش سوال راهبردی "کارنامه‌ات کو؟!" از همه است.

مهرشادها هرگز کارنامه ای ندارند و همین بی‌کارنامگی است که آنها را به ورطه سالوس بازی و زهدفروشی می کشاند. پس می توان به سوال مهم "کارنامه ات کو؟!" بعنوان شیشه عمر دیو نگاه کرد که اگر بشکند؛ دیو بدطینت زهدفروشی و سوداگری با سرنوشت مردم نیز خواهد مرد.

کاش این پرونده و فرجام قضایی آن؛ آغازی بر بیداری عمومی مردم و مسئولان برای مبارزه با همه مهرشادهای سهیلی و ترویج سوال عقلانی "کارنامه ات کو؟!" در جامعه باشد.

*** 

عضو شورای نگهبان: دولت از نیروهای کارآمد استفاده کند

چگونه "مهرشاد سهیلی"ها را بشناسیم؟!/ نماینده شیراز: جریمه گرانفروشان بازدارنده نیست

آیت ا... سیداحمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری رسا بر لزوم خدمتگزاری دولت و همراهی مردم تأکید کرد و در عین حال گفت: در اینکه بعضی از مسؤولان ما شاید از شایستگی و توانایی های لازم مدیریتی برخوردار نباشند، بحث مهمی است که کسی در آن اشکال ندارد و بایستی دولت تدبیری برای به کارگیری نیروهای کارآمد و متعهد به کار ببندد.

وی با تاکید بر استفاده از نیروهای کارآمد ابراز کرد: اگر فکر می کنند بدنه مدیریت ضعف هایی دارد باید جبران کنند چرا که نیروهای کارآمد، خلاق و دلسوز در کشور کم نداریم از این رو باید ملاحظلات سیاسی را کنار گذاشته و نیروهای کارآمدِ دلسوزِ وفادار به نظام و ملت را وارد عرصه مدیریت کنند.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری در خاتمه گفت: مطالبات مردم به حق و رنج دهنده است اما دوستان انقلاب نباید حرف هایی را با نیت دلسوزی القاء کنند که نتیجه اش همان باشد که دشمن دنبال می‌کند.[۳]

*انتقاد عالمانه و عقلانیت محور اکسیری است که اگر مسئولان قوه مجریه بعنوان کارگزار اصلی کشور به آنها توجه کنند؛ مشکلات به مرور از پیش پا برداشته خواهند شد.

دقت شود که ما در ایران بنا به اثبات عقلانیت و اسناد موجود، هیچ بحران فراگیری نداریم. بلکه همانند سایر کشورهای دیگر جهان؛ مشکلاتی داریم که می توان با همدلی مردم و دولت، با استفاده از نخبگان و با تمرکز مسئولان بر نقدهای اصولی؛ تمام آنها را مرتفع ساخت.

استفاده هر دولتی از نیروهای کارآمد و نخبگان اجرایی و سیاسی و علمی و مدیریتی؛ یک فرض است که اگر به آن عمل شود آنگاه کارنامه قوه مجریه وزین خواهد شد و مشکلات بزرگ در نطفه خفه خواهند شد.

***

۱_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۲۲۸۶۶۷

۲_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۲۲۸۸۸۲

۳_rasanews.ir/۰۰۲yTx

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    16 2
    امثال مهرشاد سهیلی نتیجه و برونداد دخالت فرزندان مسئولین در اداره کشور هستن
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      ذبیح‌الله خدائیان : ... با ظاهرسازی، تلوّن، چاپلوسی، زهدفروشی و سوء استفاده از احساسات پاک مردم … به دنبال انباشتن جیب خود و تحقق منافع شخصی خودشان هستند …
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 0
      وقتی فضای نیرنگ و تظاهر دینی وکاسبی همه جا رابگیرد و به موقع برخورد نشود هزاران مهرشاد دیگر خواهیم داشت. از لحظه افشا تا دستگیری فاصله ایست که هر کسی دیگر را تشویق به ادامه راهش میکند و به محض احساس خطر الفرار .
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      روزنامه هاکوچکترین روشنگری نکردند
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    8 1
    جوانگرایی اشتباه
    • ب IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      متاسفانه سو استفاده گران از اعتقادات با فریبکاری در ارکان کشور نفوذ کرده‌اند و شده‌اند دردانه ، البته با حمایت کسانیکه که دارای قدرت هستند و نتیجه اش رواج پریشان حالی در احوالات دینی و اعتقادی مردم به دلیل عدم مطابقت حرف با عمل خیلی از مدعیان که خودشان بانی معضلات هستند
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    5 5
    پایان مهرشاد سهیلی فقط وقتی اتفاق می افته که مردم کمی از بصیرت بهره ببرند و فریب هر حرفی رو نخورند. از مسئولان کار خاصی ساخته نیست.
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      5 2
      اگر کاری ساخته بود امروز این نبود وضع
  • دلسوز IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    8 0
    هرکس این اداها رو در میاره بهش شک کنید
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    8 2
    امثال مهرشاد سهیلی متاسفانه خیلی هستند حالا این یکی ببینم چی شده گیر افتاده وگرنه تعدادشون خیلی هست
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    5 4
    بصیرت بصیرت بصیرت. نه ظاهر گرایی و حرف. باید راستی آزمایی کرد دائما
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 1
      اینایی که بهش کمک کردند و مدیران بی بصیرت بودند؟!
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    بنظر اکثریت مردم یکی از مهمترین راههای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی ( از قبیل گرانفروشی ، احتکار ، کم فروشی ) برخورد قاطعانه و جدی با تمام این موارد میباشد وگرنه با انفعال و فشل بودن نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد ( چیزی که بخصوص در طی هشت سال گذشته شاهد بوده ایم )
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    1 0
    دولت بخصوص وزات جهاد کشاورزی و وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی به صورت جدی و قاطع بر بازار نظارت کنند تا یک عده ایی سودجو و دلال باعث گرانی سایر کالاها به بهانه حذف ارز ترجیحی و سواستفاده از شرایط نشوند اگر نظارت دولت ضعیف باشد سود جویان باعث گرانی های افسارگسیخته خواهند شد و این باعث نارضایتی مردم و شکست این طرح خواهد شد پس وزرای اقتصادی دولت وظیفه سنگین خود را به درستی انجام دهند تا آبروی دولت آقای رئیسی به خطر نیفتد
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    3 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    3 0
    روش شناسایی امثال این شارلاتان خیلی واضحه
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 2
    شماها مهرشاد سهیلی میتونید بشناسید؟! خخخخخ باشه خخخخخ
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    7 1
    اولین راهش امثال مشرق نیوز حمایتشون نکنه
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    به این فرد باید به عنوان یک نابغه شیطانی نگاه کرد که در چنین سن کم برای آینده خود چنین نقشه کثیفی کشیده است. طبیعتا نیروهای اطلاعاتی باید رصد دقیقتری بعد از آزادی وی بر عملکردش داشته باشند چون چنین جرثومه ای در بزرگسالی بسیار خطرناکتر خواهد شد
  • US ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    7 1
    استعداد این افراد نباید صرف چاپلوسی بشه .. برعکس باید صرف خدمت به کشور بشه
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    روغن به اندازه وجود داره، اما احتکار شده، بازرسی ها شدیدتر بشه، که روغن ها روانه بازار بشه
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    3 4
    احتمالا نفوذی اصلاح طلبان بوده
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 1
      نسخه ارزشی ها وقتی که به بن بست میرسند اینه که بگن کار اصلاح طلبان است البته ایشون هیچ رقمه به اصلاحات نمیچسبه تیپ و رفتارش دقیقا ارزشی بود
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    فقط بحث کیفیت خودرو داخلی نیست مهمتر این است که تعداد تولیدشان هم خیلی کم است باید را واردات مجبورشان کنید هم کیفیت و هم کمیت را بالا ببرند منتظریم سید ابراهیم
  • GB ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    پرسش درستتر اینست که چرا اینهمه فرد شاخص فریب خوردند؟ و اینکه چرا منابع مالی کشور براحتی در اختیار هر متظاهری قرار میگیرد؟ و مهمتر اینکه از کجا که تعداد این افراد بسیار بیشتر نباشد و در پستهای حساس کشوری قرار نداشته باشند؟ تفاوت سهیلی و دیگران در این بود که خیلی جوان بود و شاید با ارتکاب اشتباهاتی خود را لو داد.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق و واردات بی‌رویه، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    اينکه مهرداد سهيلي دستگير شده خيلي خوبه ولي از اون بهتر کسايي هستند که مسبب امثال فرشاد سهيلي ها شدن. رانت خوارها ،مسئولين فاسد ،آقازاده ها و... اين شخص انگشت کوچيکه اونا هم نيست و چون به جايي وصل نيست دستگيرش کردن ،بريد اون اصل کاري رو دستگير کنيد قوه قضاييه اگه راست ميگه اونا رو دستگير کنه تا اينا هم خود به خود از بين بره اما افسوس........
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    بسیاری از مدیران میانی در بدنه وزارت خانه ها و ادارات، زرنگ تر از مهرشاد سهیلی بوده اند و در طی سالیان دراز گذشته برای خود کارنامه جعلی هم درست کرده اند. مثلا کارهای دیگران را به نام خود جا زده اند. فقط افرادی که در آن محیط ها کار کرده اند از قضیه خبر دارند. با آنها چه خواهید کرد؟
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    مشرق مهرشاد سهیلی را شناخت ولی بقیه نتوانستند مهرشاد سهیلی را بشناسد
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    این جوانک سهیلی، از بچگی توکار بازیگری بوده ظاهرا و پله های ترقی به سوی پدرسوختگی را طی کرده
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    1 0
    یک نمونه نفوذ : ساغر کثیری که خود را پزشک زنان معرفی کرده و در نمایش های طنز میرقصید ! حالا اعتراف کرده بهایی است ! بهائیان جزو خطرناکترین فرقه ها هستند. از اسم شان یا نژادشان نمیتوان فهمید بهایی هستند. به راحتی در هر جا نفوذ میکنند. نباید به آنها شناسنامه ایرانی داد تا مجبور شوند به خارج بروند.بسیاری از عوامل شبکه منوتو بهایی ، همجنسباز یا اختلاس گر فراری مثل آیه دریس هستند .
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    این بچه بود و کم تجربه. و زود دستش رو شد. امان از اون ...
  • US ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    مهرشاد سهیلی ها از تصویر آینه به شما نزدیکترند
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    0 0
    این صفت ها که برای مهرشاد سهیلی آوردی رو قیامت هم می تونی جابش رو بدی شما یعنی از نهان شخص با خبری من نمیگم اشتباه نداشته و... اما یه مقدار هم دقت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس