1

برخی خبرها حکایت از آن دارد که مورا دستش در سفر به ایران خالی بوده و تنها حامل یک پیشنهاد کم ارزش از سوی آمریکایی‌ها برای طرف ایرانی است.

سرویس سیاست مشرق- معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا وارد تهران شد. انریکه مورا پس از مذاکرات دیپلماتیک در ایران، راهی واشنگتن می‌شود تا نتایج آخرین رایزنی‌هایش را به گوش مقامات آمریکایی نیز برساند. گفته می‌شود که نماینده اروپا در سفر به ایران آخرین بسته پیشنهادی آمریکایی‌ها را دراختیارات معاون سیاسی وزارت خارجه قرار خواهد داد.

هم زمان با سفر مورا،  مسئول سیاست خارجه اروپا{جوزپ بورل} در نشست دیپلماتیک (فروم) قطر در یک پیش‌بینی عجیب اما قابل تامل اعلام کرد که بازگشت دوباره به برجام نزدیک است! احتمالا تحولات عمیق میدانی و دیپلماتیک بین المللی این تصور را به وجود آورده است که انریکه مورا در سفر به تهران با خود یک بسته خوش نقش و نگار سوغات بیاورد. اما بر خلاف انتظارات جعبه همراه با مسئول سابق جنگ بالکان با وجود زرق و برق و تزئین فراوان، تو خالی است.

برخی خبرها حکایت از آن دارد که مورا دستش در سفر به ایران خالی بوده و تنها حامل یک پیشنهاد کم ارزش از سوی آمریکایی‌ها برای مذاکره‌کنندگان ایرانی است. پیش از این وزارت امور خارجه اعلام کرده است که جمع بندی به دست آمده از آخرین دور از گفتگوها در وین برای بازگشت به برجام ناکافی بوده و آمریکایی‌ها نمی‌توانند تنها با برداشتن تگ تحریمی چند نهاد بار دیگر به برجام بازگردند. از سویی فرستاده اروپایی خوب می داند که تا زمانی که «انتفاع» ایران در سلسله مذاکره با عنوان «مذاکره خوب» به نتیجه لازم نرسد، خبری از گرفتن عکس یادگاری در هتل کوبورگ نخواهد بود.

فاصله مذاکرات تا وضعیت سفید چقدر است؟

در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا در نزدیک‌ترین سنگر به جنگ در اوکراین(لهستان) درحال محاسبه محیط عملکرد روس‌ها بود، به ناگهان با عملیات ویژه یمنی‌ها در خاک سعودی غافلگیر شد، لرزه‌های سیاسی این ضربه در خاک عربستان تا عمق کی‌یف نیز ثبت شده است.   اروپا و آمریکا با توجه به بحران کرونا و سیاست‌های پولی و بانکی انقباضی دیگر نمی توانند بار حمایت مالی و لجستیکی نمایش زلنسکی را به دوش بکشند، موج جدید افزایش قیمت حامل های انرژی اوضاع را به شدت به هم ریخته است، وزیر انرژی سعودی نیز به طرف غربی پیغام داده است که در این شرایط دیگر مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت!

پیام‌رسان آمریکایی در تهران چه می‌خواهد؟ / عملیات‌روانی غرب با تگ تحریمی سپاه پاسداران

امی مایرز جاف در تایم نوشته است که وضعیت کاخ سفید این روزها به شدت خاکستری است و ادامه آن دیگر برای بایدن قابل تحمل نیست! این روزها تیم امنیت خارجی آمریکا به تکاپوی شدید افتاده است تا شرایط را به حالت «وضعیت سفید» برگرداند. اما اوضاع برای آن‌ها به مراد نیست.

یکی از مسیرهای مهم برای تغییر رنگ امنیتی و اقتصادی برای واشنگتن «ایران» است. سفر معاون اقدام خارجی اروپا به تهران برای همه گروه هایی که شعاع برجام روی آن ها موثر است، یک پیام ویژه دارد. محتوای ساده آن است که ایران «ضد مذاکره» نبوده و درها برای دریافت هر پیشنهاد تازه قفل نیست! اما هر گفتگویی نیز به معنای رسیدن به تفاهم نیست.

طرف غربی تا به امروز این استراتژی خوش فرم را به درستی درک نکرده است، آن ها گمان می کنند که هر دور مذاکره به معنای رسیدن به دستاورد جدید است، اما در ایران تفسیر دیگری در هدف گذاری روی گفتگو تعریف شده است. این وضعیت باعث شده است که آمریکایی ها قبل و بعد از هر دور مذاکره با دادن بیانیه، تعیین ضرب‌الاجل، تهدید و خبرسازی سعی در حفظ هژمونی خود داشته اما هر بار دست خالی عقب‌گرد کنند.

بورل در نشست قطر گفته است که مورا (پیام رسان آمریکا) در سفر به ایران علاوه بر بررسی آخرین شرایط مذاکرات، پیشنهاد واشنگتن برای برداشتن تگ تشریفاتی FTO از سپاه پاسداران را به صورت رسمی به اطلاع مقامات ایرانی خواهد رساند؛ این پیشنهاد پیش از این از جانب ایران رد شده است. به نظر می رسد طرف آمریکایی با دادن یک امتیاز بی اثر سعی دارد تضمین کنترل تنش در خاورمیانه را از تهران گرفته و با انتقال نیروهای خود به اردن مسیر دسترسی مقاومت را به گروه تروریستی سنتکام قطع کند. گرفتن ضمانت از ایران باعث بازچینی مجدد و بدون دردسر آمریکایی ها شده و اهرم های منطقه ای کارکرد خود را از دست خواهند داد، آمریکا در ازای این تضمین طلایی تنها حاضر است یک امتیاز نمادین بدهد!

پیام‌رسان آمریکایی در تهران چه می‌خواهد؟ / عملیات‌روانی غرب با تگ تحریمی سپاه پاسداران

واشنگتن با برداشتن یک تگ سیاسی می‌تواند کشور را وارد یک مجادله حقوقی و سخت کند، زیرا پس از برداشتن FTO همچنان تگ SDGT (لیست تروریستی بین المللی) باقی می ماند. نکته مهم آن‌که حتی اگر موانع کاتسا(لغو پایه قانون) نیز حل شود، WMD باقی مانده و بسیاری از شرکت‌ها ریسک سرمایه‌گذاری را لحاظ کرده و امکان معاملاتی خود را از دست می‌دهند. حتی اگر تمامی این مسائل در سفر مورا به ایران حل شود، همچنان مسئله لیست سیاه FATF روی میز باقی مانده است.

در شرایطی که هدف گذاری مذاکرات از دور ششم به این سو «انتفاع» از برجام بوده است، آمریکایی‌ها معادلات را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در بدترین وضعیت (وضعیت خاکستری) بیشترین امتیاز(هموارسازی وضعیت سفید) را از خاورمیانه دشت کرده و پشت خاکریزهای جنگ در اروپا را محکم کنند.

در حالی آمریکایی‌ها برداشتن تگ بی‌اهمیت FTO را به عنوان حسن نیت امنیتی و نشانه انتفاع برجامی روی میز گذاشته‌اند که وزارت خارجه آن کشور در اقدامی عجیب و مداخله جویانه حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه نظامی دوحه را محکوم کرده است!

همین بیانیه سیاسی برای سنجش و راست آزمایی واشنگتن به اندازه کافی است. بیانیه آمریکایی نشان داد که برداشتن تحریم از سپاه پاسداران تنها یک بازی روانی با هدف ایجاد دوگانگی سیاسی در داخل است؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحرک دشمن در این ماجرا را به دقت رصد می‌کند!

رفع تحریم هر نهادی در ایران باید انتفاع اقتصادی ایجاد کند نه تحرک سیاسی؛ ثبت نام  نیروی نظامی و رسمی جمهوری اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی اقدامی غلط از جانب ترامپ بود؛ بایدن برای جبران آن خطا حق شرط گذاشتن و یا اقدامات نیم‌بند ندارد. امنیت سربازان گروه تروریستی سنتکام در منطقه به تصمیم درست بایدن در آینده بستگی دارد.

پیام‌رسان آمریکایی در تهران چه می‌خواهد؟ / عملیات‌روانی غرب با تگ تحریمی سپاه پاسداران

پیام‌رسان آمریکایی در تهران چه می‌خواهد؟ / عملیات‌روانی غرب با تگ تحریمی سپاه پاسداران

انریکه مورا پس از خروج از تهران قرار است آخرین برآورد طرف ایرانی را به اطلاع آمریکایی‌ها برساند، در این شرایط چند نکته اهمیت بالایی دارد:

۱- طرف غربی باید درک کند که انتفاع از برجام به معنای چانه زنی به روی چند تگ تحریمی در فهرست ضمیمه شده به متن برجام نیست! برای ایران یک منطقه آفشور (offshore) مهم‌تر از لغو پایه قانونی مانند کاتسا و یک معافیت هدفمند موثرتر از خروج تعدادی فرد یا نهاد از لیست SDN است. ایران اولویت‌های مهمتری از خروج از FTO دارد.

۲- رفتار ترامپ با برجام باعث شد که بسیاری گمان کنند که تنها راه صفر کردن انتفاع ایران از توافق خروج از آن است، در حالی که مسیر طراحی شده در مذاکرات به گونه ای شکل گرفته که آمریکا در توافق می‌ماند؛ اما حاصل جمع منافع ایران صفر است. آمریکایی‌ها اگر به دنبال ارزان‌ترین راه برای حل مسائل سیاسی و فنی در آینده هستند، باید عوارض عبور از آن را در یک مناقصه انحصاری و بدون کارمزد به ایران واگذار کنند. زمان انتفاع ایران از برجام باید از نگرانی های تورمی غرب جدا باشد.

۳- آمریکایی ها باید در حوزه تحریم‌های ایران یک دستور العمل جدید رویه محور صادر کرده تا پیچیدگی سنجش مشتری برداشته شود. تا زمانی‌ که ریسک معاملاتی با تهران کاهش پیدا نکند؛ غرب نمی تواند انتظار کاهش ریسک امنیتی را تقاضا کند. (برابری عرضه و تقاضا تا رسیدن به سطح تعادل)

۴- آرایش مذاکرات در وین به گونه ای پیش رفت که تحریم ها به دو دسته «رفع شدنی» و «رفع نشدنی» تقسیم شد، وضعیت تحریم های رفع نشدنی باید به گونه ای در متن توافق لحاظ شود که به مرور تخطی از آن بالا رفته و اثر عمقی آن کم شود. اگر برای امریکا «تحریم» مهم است، برای ما «اثرتحریم» مهم‌تر است! تجربه عقب نشینی آمریکا از قانون NDAA۲۰۱۲ به قانون TRA قابل تکرار است.

در نقطه‌ای قرار داریم که دیگر اخراج ایران از بازار انرژی برای طرف غربی کم‌هزینه نیست؛ در شرایطی که عربستان سعودی روزبه‌روز به بازار یوان در چین نزدیک شده و مدار روابط دچار گسست است، باید جای پای خودمان را در تحولات پیش رو محکم‌تر کنیم. در این مرحله ارزیابی از تضمین جدا نیست. پیام رسان آمریکایی اگر درست عمل نکند، پیام رسان روسی (SPFS) نشان داده کارش را خوب بلد است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • huh AU ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    9 28
    آمریکا میگوید رعیس جمهور شوروی از اختیارات خودش استفااده کرد و حمله کرد و شکست خورد. حالا طبق قانون زلنسکی رعیس جمهور شورویست. و میگویند پوتین بدون لقب ریاست جمهوری. درمورد ایران به رضا جوجککککک میگن اینا باید باشن. رضاجوجک میگه اگه شما حمایتشان نکنید خود ملت رژیمو سرنگون میکنن. من حالا نگاه کردم به ملت تو تمام جمعه نمازگذاران تو تعطیلی نوروز ببینم چقدن و چقد رضادماغ درست میگه. حالا یه لقب دیگه به ایشان اضافه میکنم و میگویم رضازککککی؛:»«ُ.
    • ایرانی وا داده بیکار IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      44 8
      دوستان من که چند مرتبه مرور کردم و چیزی نفهمیدم . لطفا اگر کسی منظور این دوست من را می دونه توضیح بدهد !!!! به ممیزی مشرق نیوز میگویم . که وظیفه شما؛ علاوه بر سانسور و ابتر نمودن نظرات مخالفین و کسانی که موافق با دیدگاه شما نیستند . جلوگیری از نشر نظرات بی ربط و نا مفهوم و توهین آمیز و مملو از غلط های املائی نیز می باشد . !!!!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      17 1
      به جناب ایرانی واداده بیکار، اولأ مشرق نظرات مخالف خودشو سانسور نمیکنه بلکه معمولا اونهایی که حاوی کلمات خارج از عرف و شأن این رسانه هست رو حذف میکنه، یه چرخ تو کامنت ها بزنی متوجه میشی. دومأ با نظر شما در مورد انتشار نظرات بی سر وته مثل این 10:00 موافقم هرچند فکر میکنم این کار میتونه نشوندهندهٔ سطح فکر پایین بعضی از این کامنت گزاران باشه و بد نیست انجام بشه. سومأ این طرف که کامنت بالا رو گذاشته احتمالا در حالت عادی نبوده و از عالم هپروت داشته کامنت می‌داده!!! خخخخخخ
    • ایران iran IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      14 1
      من هم چند بار این متن و نوشتار رو مطالعه کردم چیزی متوجه نشدم والله ! گمان می‌کنم سایبری آموزش دیده فارسی نویس ( بیگانه ) باشد که هنوز به نوشتار فارسی کانلا" مسلط نشده و در حال یادگیری و کسب تجربه است .. کم نیستند اینگونه فارسی نویس ها در صفحات خبری و سایت های ایرانی و بطور شبانه روز در حال کامنت گذاری هستند تا در اذهان عمومی ایرانیان تاثیرگذاری کنند باید هوشیار باشیم هم میهنان گرامی پاینده باد ایران بزرگ و مقتدر
    • FR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      11 1
      چرت و پرت گویی بسبک امریکایی در دوران بایدن !
    • DE ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      2 0
      بستگی دارد شما فارسی ساز تان چگونه عمل میکند برخی از فارسی سازها ضعیف عمل میکنند و مثلا ئ ء ندارند‌ بعد به جای رئیس جمهور بهتر است رییس جمهور نوشت نه رعیس جمهور و به جای انشاء ، که نمیشود انشاع نوشت ساعت حساب، ببخشید قاطی کردم ...حساب ِحساب کلا جداست...
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      5 10
      چیه خیلی پاچه خواری روسیه را میکنی چیزی بهت میرسه؟ از روس جماعت خیری نمیرسه بجز شر
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 1
      ۱۴:۱۱ اتفاقا چون از امریکا ورئیس جمهور اوکراین به بدی یاد کرده یعنی اینکه طرف انقلابیون هست پس چرا دیگه بهش ایراد می گیرید.؟!!!!
    • DE ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      4 0
      چیه خیلی پاچه خواری روسیه را میکنی چیزی بهت میرسه؟ از روس جماعت خیری نمیرسه بجز شر.// راس میگه بابا اصلا رِد کارت شنیدی تا حالا تازه اگه کسی خطا کنه بهش رِد کارت میدهند یعنی کارت قرمز ولی قربونش برم پاچه اراباب نگو نگو وقتی از پاچه ارباب پاچه خواری کنی بهت گی رین کارت میده. کارت سبز یعنی بازهم پاچه بخور. نه ایرانی نه لبنانی قربونتم اوکراینی. این شعار ما پاچه خوارهای غربگداست. چشم آبی پ موطلایی کجایی پس کِی میایی.
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      3 0
      برای 10:00 با کی کار داری؟ اینقدر زحمت تایپ نکش. فقط بگو با کی کار داری؟
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    48 18
    مدل نشستن اون شخص توی این عکس بی احترامی عامدانه به پرچم کشور است
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      3 28
      خدا یه عقلی به تو بده یه پولی به ما!!!
    • احمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      4 2
      گل گفتی ریزبین
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      3 0
      نمیفهمی که این مدل نشستن بی احترامیه؟!!
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    6 19
    از وقتی برجام امضا شد بودجه و فعالیت‌های گروه مقاومت چند برابر شد و برجام جدید هم همان نتیجه را خواهد داشت
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 1
    خودشون چی میخواند؟
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    18 9
    اتفاقا برعکس الان اصلا زمان برگشت به برجام نیست ما باید هزینه انرژی برای غرب رو افزایش بدیم تا بتونیم امتیازات بیشتری بگیریم
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      7 0
      درود بر شما دقبقا" همینطوره ، شرایط امروز جهان به نفع ما است باید نهایت استفاده رو کرد ، نباید عجولانه تن به توافقی بد و ضعیف بدهیم ..
  • DE ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    16 2
    دلم آدم به چه روزِ ...پدر عشق بسوزه. اکثر ماها متاسفانه بالاخره یه ذره ای هنوز ارباب رعیتی فکر میکنیم. شاید اگر جلسات به جای هتل خیلی ستاره در وین ، در همین کن سولوقون خودمون تشکیل میشد و به جای هواپیما با مینی بوس میرفتند جلساتِ رفع تحریم کمتر جوگیر میشدند و نتیجه بهتر میشد.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    12 7
    خجالت آور است با انقلاب چی کار کردید که به کشورهای دیگر اجازه می‌دهید در صنعت کشور دخالت کنند و بگویند چی داشته باشید یا نداشته باشید
    • DE ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 0
      خب باز موروثی شده بودیم در این ۳۲ سال دولت اصلاحات و مرحوم غریق رحمت و ممد خالی بند با زحمت و داش فری با غفلت و با تشویق و رای غربگدایان‌ کشور را به این روز انداختند بعد امریکا فک کرد باز نوکر خودش ممرضا شاخ برگشته سر کار شروع کرد به دستور دادن.
  • Allo IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    14 13
    فعلا که وزارت خارجه واداده واز بقای تحریم سپاه صحبت میکند
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      5 2
      چون متاسفانه هنوز چندین نفر از افراد تاثیر گذار تیم مذاکره کننده از نوچه های ظریف ساده لوح ترین وزیر امور خارجه ایران بعد از انقلاب هستند
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      وزیر خازجه ازخودگذشتگی سپاه گفته نه اینگه تیم مزاکره کننده بدنبال رفع تحریم سپاه وخارج کردن نام آن ازلیست به اصطلاح تروریستی نباشد تمام تحریم برهرنام برچسبی باید ِلغو شود
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    12 6
    اگر با امریکا قرار دادی بسته شود. باید : 1- از کاهش هر گونه تسلیحات یا محدود شدن ان خوداری شود . چون این امر به امریکا فرصت بمباران های گسترده به ایران را خواهد داد مانند عراق ولیبی. 2- بعد از قرار داد فردا ان ان روز غرب باید همه دارائی های ایران را ازاد کند و برای پرداخت غرامت و سود پول به مذاکره بنشیند 3- منطقه باید از سلاح اتمی پاک شود. در غیر این صورت قرار داد لغو شده باشد
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    13 4
    این غربی ها کاملا مشخصه که نقطه ضعف jdl ایرانی را نشان گرفته اند چونکه اخیرا در مقابل دوربین ها خیلی خودمانی تر و - اکثرا بدون کراوات و غیره صحبت میکنند طوری که میخواهند هر جوری شده یک توافهم نمایشی را بدون رفع واقعی تحریمها را به ایران تحمیل کنند. متاسفانه به نظر خیلی ها عادت به تجارت و دلار آمریکا دارند و به سختی بتوانند عادت خود را ترک کنند. اصلا چه نیازی به برجام هست وقتی میتوان تجارت خارجی را با ارزهای دیگر مانند یوان یا روبل انجام داد؟
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    11 3
    مشرق یک کامنتچی احمق داره که زحمات مشرق رو هدر میده.
    • رضا IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 6
      درود به شرفت ، اين آدمين يا بقول شما كامنت چى ابله ، مشت مشرقيون قالتاق را وا ميكنه ، اين جونورها از يه طرف سنگ ايران و ايرانى را به سينه مى كوبند و از سوى ديگر با سانسور صداى هم وطنان خود و دست بردن در نوشته ها و تحريف كامنت ها ذات پلشت خود را به نمايش ميگذارند.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      4 0
      حتما" هم باید خودت باشی !
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    8 0
    از گاو شیرده به اربابان صهیونیست....شما که به این گاو علوفه نمی دهید لااقل از این گاو شیرده در مقابل حوثی های پا برهنه مراقبت کنید
  • عدی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    8 1
    وزیر محترم امور خارجه جناب امیر عبد الهیان عزت وشرف مردم و کشور ایران بر هر چیز اولویت دارد ما نباید دستپاچه الدنگ بازی غربیها شویم ولاتهنوا ولا تحزنوا انتم الاعلون
    • ب IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 6
      شما عزت و شرف را در فقر می بینید فقر دهها پیوست باخود دارد. که دقیقا شرف را نشانه می گیرد اگر بخواهی در هرگوشه و کنار میتوانی رویت کنی، عدم ارتباط درست با دنیا نتیجه اش فقر امروز است
  • اکبر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    6 0
    آمریکا باید تحریم را بردارد. هسته ای به خودمان ربط دارد که چه داشته باشیم و چه نداشته باشیم. غیر از این خیانت است.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    مقاله کمی پیچیده نوشته شده ولی هاوی نکات خوبی است. چند تا را برای نمونه ب میان میاورم. در سرخط اشاره میکند که اگر سیستم سویفت که برای انتقالپولی بین کشورها برداشته شود جایگزین سیستم روسی موجود است. بعد اشاره دارد ب موانعی یا سنگ هایی که امریکا برای جلوگیری از رد و بدل کردن مالی و غیره جلو کشیده تا ب جای اینکه ب سراغ پول بروید اول ب سراغ رفع موانع باشید تا بتواند یک سری امتیاز بدست آورد. یعنی از از هیچی یک چیزی بدست اورد. بعد سعی کرده ب امریکا بفهماند که دستش خوانده شده است و بهتر است از راه دیگری وارد شود.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    4 1
    از دوستان مشرق خواهش میکنم پرینت این گزارش برای خود آقای امیرعبداللهیان بفرستن تا ایشون متوجه بشه آمریکا از نظر فنی داره چکار میکنه/ نکته دومم اینه اگر ما در داخل کارشناس هایی داریم که مثل این یادداشت اینقدر دقیق و فنی میتونن حرف بزنن چرا در مذاکرات اثرشون نمیبینیم البته وزارت خارجه سالهاست که نظر پاسدارهای گم نام اجرا نمیکنه! مشرق کامنت منو سانسور نکن
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      این دقت را بهتر بود مسولان مربوطه در قبل از تحریمها و هماهنگی دو قدرت شرق و غرب و زمانی که هزاره سوم قطعنامه دان را پاره میکرد، به کار می گرفتند.
  • SE ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    8 1
    توافقی که ارگانها و افراد و مسئولین ایران را در لیست تروریستی بپذیرد باید ریخت توی توالت
  • ب IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 7
    هر روز تاخیر در رفع تحریم میلیاردها تومان به اقتصاد کشور ضرر می کند و نتیجه آن فقط برای مردم اکثرا ندار و متوسط ایران ملموس است ان هم با جان و دل ، کاسیان تحریم منتفعان بلامنازع وضع موجود هستند و آنها تمام انرژی شأن را گذاشته آند که همینطور به درآمد هنگفت شأن ادامه دهند پس به احتمال زیاد اینها به بهانه انقلابی گری دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند و نخواهند گذاشت برجامی در کار باشد ، شعار اینها برای سر پوش گذاشتن به منافع کلان شأن است اینها دشمن تر از دشمن هستند درلباس دوست و متاسفانه با طناب حیله مستکبران داخلی مردم ایران هر دقیقه شأن با ضرر می گذرد بخاطر یک سری توهمات من درآوردی ، ما همه توانمان را صرف مبارزه اغراق آمیز. با کل دنیا گذاشته ایم و ضرر پست ضرر بدون دستاورد برای کشور ، گرنه با اصلاح منطقی روبه ارتباط با دنیا برپایه منافع ملی و حتی دینی عربستان و امثال آنها را میشود با نام یکسان کرد ما از ترس گرگ به سگ پناه می بریم درحالیکه سگ هم خاصیت گرگ را دارد ای کاش با منطق و تدبیر درست ، راه درست را هرچه زودتر انتخاب می کردیم ولی افسوس امیدی وجود ندارد
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    4 0
    خدا کنه دزد جوان و پیر فرار کنند بروند خارج و طبری و مرجان و بابک و ضراب و جزایری هم توسط مردم ترور شوند تا ثبات اقتصادی ایجاد شود وگرنه دشمن بهانه است.
  • DE ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    7 2
    بخاطر شرایط فعلی و کمبود نفت و گاز تحریم نفتی ایران بطور اتوماتیک برداشته شده و ایران هرچقدر بخواهد میتواند نفت بفروشد . حالا چرا باید توافق کنیم و امتیاز بدهیم تا تحریم نفتی برداشته شود ؟
  • داودصالحی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    کاش میشداسم برجام راعوض کنید.بخداقسم دیگه خسته شدیم ازاین همه وراجیهای توخالی.بهترین اسم به نظرمن مذاکرات وراجی میباشد.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    در متن انگلیسی گفته the Biden administration یعنی دولت بایدن تعهد می دهد. این یعنی اگر دولت عوض شد دوباره بتونه بزنه زیر همه چیز. ولی از اون ور نوشته iran. باید دندان های آمریکا رو خرد کرد شنیدم دارند می پوسند!
  • ایران بزرگ iran IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 1
    آمریکای تحت کنترل و سیطره یهود بارها و بارها اثبات کرده تحت هیچ شرایطی حاضر نیست دست از نیرنگ و دشمنی ، تحریم و توطئه علیه ایران عزیز و علیه ما ایرانیان بر دارد ... تحریم مهمترین سلاح آمریکا علیه ایران و قطعا" تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند دست از سلاح تحریم بکشند ، ساده لوحانه است اگر تصوری غیر از این هم داشته باشیم هم میهنان گرامی آزموده را آزمودن خطاست ، تنها راه خنثی کردن دور زدن تحریم هاست خصوصا" شرایط فعلی جهانی به سود ما ایرانیان هست ، باید تدبیری کرد به غیر از توافق بی حاصل و شکست خورده برجام نا فرجام .. پاینده ایران
  • FR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 1
    ممنون از این روشنگری مشرق
  • ب IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 1
    باید تشکر کنم از مشرق
  • شاهرخ TH ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 1
    اگر این تحلیل از یک هم وطن است ، بایست بگویم به ابرانی بودن افتخار میکنم . از حالا سرم را بالا میگیرم . دوران پیرمرد های نادان و وابسته و ضعیف ، تمام شده و نسل اگاه ، به خوبی مسایل را تحلیل و واکنش مناسب دارند . این کار ساده ایی نیست . میان میلیارد ها اطلاعات غلط و توهم ، بدست گرفتن شاهرگ سیاسی ، کفتارهای اروپایی و سگ ولگرد امریکایی ، واقعا ارزشمند است . خودم را برتر میدانستم ولی این مقاله ، ثابت کرد ، برتر ها ، پنهان هستند و خود را در معرض فروش نمی گذارند . دلگرم و خرسند از روند تحولات شدم . حرکت رو به رشد است و جامعه مسیر را گم نکرده است . الحمدولله
  • DE ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    انصافا مقاله بسیار خوبی است. تحلیلی به روز، مختصر، جامع، مستند به مدارکی در دسترس عموم هستند. آفرین!
  • حسن IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    انریکه یک مهره بی خاصیت است نقش اصلی را انگلیس بازی می کند
  • جاویدایران GB ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    7 0
    مگه گفته نمیشه برجام رو میخواهیم احیا کنیم که کشور نفع اقتصادی ببره؟! از اونور هم مگه گفته نمیشه سپاه پاسداران نقش خیلی پر رنگی در اقتصاد ایران داره؟ این نقش هم بخاطر این بوده که ایران رو تحریم کردن برای اینکه ایران بتونه پیشرفت کنه باید یک نهاد قدرتمند وجود میداشته که کارهای توسعه ای رو به پیش ببره، حالا سوالم اینه، وقتی میدونیم سپاه پاسداران نقش اساسی در اقتصاد ایران داره و همزمان میشنویم مقامات ما میگن اگر سپاه پاسداران از لیست تروریستی امریکا خارج نشه مهم نیست پس چطور این حرف نامربوط رو بپذیریم که میگن قراره برجام رو احیاکنیم که تحریم ها برداشته بشه تا اقتصاد ایران پیشرفت کنه؟؟ اگر سپاه در لیست باشه و تحریم های سپاه بطور کامل برداشته نشه پس این توافق احیای برجام چطور میتونه به ایران نفع اقتصادی برسونه وقتی میدونیم مهمترین چیز که سپاه باشه همچنان قراره در لیست تروریستی باقی بمونه و تحریم هاش کامل رفع نشه؟؟؟؟؟؟ نفع بردن اقتصادی ایران در حالتی که مهمترین تحریم هاکه تحریم سپاه هست قراره باقی بمونه چطور ممکنه؟؟ بعضی وقتهاوقتی این حرفهارو میشنوم به این فکرمیفتم که گویا موضوع این نیست که تحریم های ایران رفع بشه و اقتصاد ایران رشد بیشتری بکنه بلکه موضوع اینه که انگار مثلاً برنامه اتمی ما مونده رو دستمون و ما فقط قراره به هر بهانه ای این اتم رو بدیم بره!!!! عزیزمن وقتی مهمترین چیز رو اعلام میکنیدکه باقی ماندن تحریم هاش مهم نیست پس این احیای برجام رو برای چی قراره انجام بدیم؟؟ برای این قراره انجام بدیم که برنامه اتمیمون رو دستمون سنگینی میکنه و دنبال بهونه هستیم که بدیم بره؟؟؟؟ تعجب آوره!!
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    باید این جاسوس اروپا رو بگیریم تیربارونش کنیم برای درس عبرت
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 2
    دیگه این بازی طولانی و چندش آور را تموم کنید. روسیه و چین را از مذاکرات کنار بزارید. باب گفتگوی مستقیم ایران و کدخدا را در راند پایانی مذاکرات باز کرده و توافق کنید انشالله این بار برای مملکت مبارک است . حضرت لسان الغیب می فرمایند: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد
  • سید فروزان CH ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 1
    اعتماد کردن به اتحادیه اروپا ،یعنی نفوذ رژیم اشغالگر به ایران آمدن این گونه افراد باعث گسترش جریان نفوذ در کشور است اتحادیه اروپا در اصل رژیم اشغالگر است تحت عناوین مختلف ، اروپا در راس آن فرانسه حافظ منافع و امنیت رژیم اشغالگر است کافی است یک مامور اطلاعاتی فرستاده شود در ساختمان اتحادیه ،تا ببینند ماموران و نمایندگان رژیم اشغالگر در طبقه آخر آن ساختمان را
  • US ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    بایدن رفته لهستان حاللچند تا بمب شیمیایی با خودش سوغات برده
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 1
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • کارشناس IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    جام زهر را اورده و یا اومده قرارداده بعدی را ببنده. 43 سال مرگ بر امریکا و فرزندان مقامات ایران در امریکا و این امر ادامه دارد
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 0
    یکی بزنن تو دهنش حساب کار بیاد داستش اینطوری نشینه خصوصا کنار وزیر امور خارجه
  • DE ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 0
    اروپا و آمریکا با توجه به بحران کرونا و سیاست‌های پولی و بانکی انقباضی دیگر نمی توانند بار حمایت مالی و لجستیکی نمایش زالو سکی را به دوش بکشند، موج جدید افزایش قیمت حامل های انرژی اوضاع را به شدت به هم ریخته است، وزیر انرژی سعودی نیز به طرف غربی پیغام داده است که در این شرایط دیگر مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت!// قابل توجه غربگداها. پوتین با این کارش پرده ای بسیار بسیار ضخیم و بی حدو اندازه ای را عقب زد و برملا نمود که آقایی! و اقتدار اروپا و غربی ها مخصوصا ابر جنایتکار تاریخ بشریت آمریکا فقط و فقط بر پایه غارت و دزدی منابع جهان سوم استوار است ونه بر هوش و استعداد تکنیکی و فنی آنان که غیر از دزدی و غارت منابع ، دزدی علوم و اختراعات و نخبگان و ترور دانشمندان و رقبا هم اساس و پایه سیاست آنان است ‌. اروپا فقط در ارز این ۳۰ روز جنگ صدها میلیارد خسارت گرانی نفت و گاز را داده است و این در حالیستکه هنوز انبارهایشان پر و صدور نفت و گاز روسیه قطع نشده است. این به این معنی است که فقط ماهانه دهها میلیارد یورو از روسیه تخفیف دریافت میکنند و در حقیقت آرامش و ثبات و زندگی مرفه خود را مدیون غارت روسیه هستند‌. واین غارت چندین قرن است از منابع ثروت جهان سوم به غرب و امریکا پمپ میشود.جاییکه ملت گرسنه روی امواج نفت و گاز بدون نفت و گاز زندگی میکنند و روی معادن غنی و ثروت فقیر و گرسنه زندگی میکنند کل ثروتشان را بار می نند و به سرقت میبرند. این واقعیت جهان کثیف سرمایه داری غرب وحشی و اروپای قرون وسطائیست.ای نوکران غرب از خواب خرگوشی بیدار شوید که اربابتان عموسام در حال افول و سقوط است نوکر نباشید آقا باشید.
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    جای شکرش باقی هست که محاسبات تصمیم گیران و مسئولان اجرایی مثل شما توهم آمیز نیست. ما نه در بازار انرژی بازیگر مهمی هستیم و نه عدم ورود نفت ما حتی در همین شرایط تحریمی روسیه مشکل بزرگی ایجاد میکند.
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    //// اللهم عجل لولیک الفرج ////
  • نام آشنا IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    اگر هدف جو بایدن بازگشت به برجام بود سال قبل اینکار را میکرد. این یانکی ها امتیاز بده نیستند. انها این مذاکرات را انقدر کش میدهند که در نهایت ایران به همان ابنبات چوبی رضایت بدهد. از این یانکی ها, پس فطرت تر و رذل تر خودشان هستند و دنباله رو های اروپائی انها. نباید اجازه داد که یانکی ها با ما چانه بزنند سر خواسته های بر حقمان. در ضمن انها هیچ تحریم کلیدی را هم بر نخواهند داشت چون انچه را که رشته اند پنبه خواهد شد. این جو بایدن به ظاهر خواب الو همان شیوه ترامپ را ادامه میدهد . او ورژن دیگری از اون ترامپ پلید و ملعون است.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    ظاهرا شما قصد اموزش داری ما که اینا را نه فهمیدیم نه میدونستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس