دیدار انریکه مورا با ریابکوف در مسکو

توافق با آمریکایی‌ها بدون خروج سپاه از لیست تحریم‌ها یعنی هیچ! درحالی‌که آمریکایی‌ها به‌زودی میزبان هیئت امنیتی رژیم صهیونیستی خواهند بود؛ سفر مورا به ایران نشانه حسن نیت طرف غربی محسوب نمی‌شود.

سرویس سیاست مشرق- در حالی‌که آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند که پیش‌نویس ۲۷ صفحه‌ای برای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی آماده شده و فقط کافی است که وزیر خارجه ایران با یک پرواز اختصاصی به وین آمده و آن را امضا کند؛ به ناگهان ورق چرخید و مذاکرات در حالت فریز (کمای دیپلماتیک) قرار گرفت. نشریه پولیتیکو گفته است که دلیل تعلل طرف آمریکایی در اجرای برجام آن است که بایدن در تردید شدید به سر برده و زیر فشار داخلی برای نهایی کردن توافق قرار دارد. این مجله آمریکایی نوشته است که حزب دموکرات به این نتیجه رسیده است که امضای توافق با ایران در آستانه انتخابات کنگره هزینه سنگین دارد!

از واشنگتن خبر رسیده است که آمریکایی‌ها به دلیل گرفتار شدن در جنگ اوکراین و نتایج غیرقابل‌پیش‌بینی آن نمی‌توانند ریسک کرده و به ایران امتیاز بدهند. ازاین‌رو تنها توافقی را حاضرند امضا کنند که در آن جمهوری اسلامی ایران انتفاعی از برجام نبرد. درواقع بایدن به دنبال تفاهمی با تهران است که در آن‌طرف ایرانی نتواند از ذیل سایه تحریم‌های مادر (کاتسا و تگ‌های مرتبط با SDGT) خارج شود. بر اساس توافقی که واشنگتن آن را مطلوب می‌داند؛ ایران حق سهولت کامل درفروش نفت؛ دسترسی به شبکه‌های تراکنش مالی بین‌المللی و نیز ارتباطات فرا ادراکی را نداشته و تنها می‌تواند در حاشیه دستورات موقت کاخ سفید برای کنترل بازار انرژی (بدون تضمین در بازگشت درآمدهای حاصله) نفت بفروشد! به‌صورت طبیعی این مدل از توافق مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران نبوده و وزارت امور خارجه آن را رد کرده است.

آیا سپاه مانع از رسیدن به توافق است؟

اگر قرار بر آن باشد که ایران از برجام انتفاع نبرده و همچنان دسترسی‌های اقتصادی ایران به بازارهای مالی در مدل‌های توسعه‌گرا در حالت اغما باقی بماند، بدون توافق بودن با غرب بهتر از داشتن توافق نیم‌بند است! واقعیت آن است که دولت آمریکا به دلیل ریزش‌های شدید مالی و تورم بالا پس از کرونا، بحران در شرق اروپا و نیز جنگ اقتصادی با چین به توافق به تهران احتیاج دارد، ازاین‌رو باید در برخورد با غرب احتیاط کرده و طرحی را در مذاکرات برجامی پیش ببریم که بهره آن به‌سوی داخل باشد و نه بالعکس آن!

 اما آنالیز دقیق از مذاکرات هسته‌ای از دور اول آن تا به امروز نشان می‌دهد که واشنگتن باوجود عطش شدید به تفاهم خود را در این بازار به‌گونه‌ای جانمایی کرده است که بی‌نیاز از توافق است! این ترفند آمریکایی باهدف اثرگذاری بر خطوط اجتماعی داخل ایران طراحی‌شده است. هدف واشنگتن آن است که بابی میل نشان دادن به توافق (در عین احتیاج) به‌گونه‌ای وانمود کند که این‌طرف ایرانی است که به دلیل فشار تحریم‌ها نیازمند به یک تفاهم سریع با غرب است. آمریکایی‌ها در شش دور اول از مذاکرات با بهره‌گیری از این ترفند توانستند قاعده کم‌تر دادن و زیاد گرفتن را پیش ببرند؛ اما از دور هفتم و با تغییر در آرایش دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در وین این نقشه شیطانی نقش بر آب شد، ازاین‌رو طرف غربی به‌جای بازگشت به برجام و رفع هدفمند تحریم‌ها (انتفاع محور) دست به بهانه‌جویی می‌زند! ازجمله آن کشیدن پای سپاه پاسداران به ماجرای مذاکرات است. درحالی‌که خروج سپاه از لیست تروریسم خارجی هیچ اثری در عملکرد و ماهیت این تشکیلات انقلابی ندارد؛ آمریکایی‌ها به دنبال مقصر نمایی در این ماجرا هستند. روزنامه وال‌استریت ژورنال از قول یک منبع آمریکایی نوشته است که اگر ایران توافق با غرب را می‌خواهد باید شرط خروج سپاه پاسداران از لیست تروریسم خارجی (FTO) را کنار بگذارد.

جالب آنکه طرف غربی برای آنکه ازنظر روانی روی ایران تأثیر گذاشته و مقاومت دیپلماتیک ایران را بشکند، یک فرضیه عجیب نیز ساخته است. بر اساس آن آمریکا درزمانی حاضر است که توافق نیم‌بند با تهران را امضا کند که همچنان برخی نهادهای مهم ازجمله سپاه پاسداران، بانک مرکزی و شرکت ملی نفت همچنان با توسل به قانون کاتسا ذیل تحریم (تگ SDGT) باقی بمانند. درحالی‌که با امضای توافق طراحی‌شده توسط رابرت مالی، نهادهای مؤثر اقتصادی ایران همچنان زیر سایه تحریم باقی‌مانده و  لیست تحریم‌های ثانویه آمریکایی‌ها از ایرانی‌های تحت تحریم پر خواهد ماند؛ آمریکا دست پیش را گرفته و برای همین توافق پر ابهام و کم ارزش نیز بهانه می‌آورد.

ابهام در سفر پیام‌رسان آمریکا به تهران

پس از هشت دور مذاکره فشرده و وقت‌گیر با دولت‌های غربی؛ حالا دست آن‌ها برای جمهوری اسلامی ایران رو شده است، اما آمریکایی‌ها همچنان گمان می‌کنند که می‌توان با همان سناریو نخ‌نما و کهنه در برابر ایران به مسیر ادامه داد. درخواست مجدد معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای سفر به ایران را باید از همین زاویه نگریست. انریکه مورا که تا به امروز نقش نماینده آمریکا را در مذاکرات بازی کرده گفته است که تمایل دارد به تهران آمده و یک پیام ویژه را به گوش مقامات سیاسی در داخل برساند. البته محتوای این پیام از حالا مشخص است و می‌دانیم که پیام‌رسان آمریکا حامل چه پیغامی است! شنیده‌شده است که مورا از جانب آمریکایی‌ها حامل این پیام است که توافق در شرایطی قابلیت اجرایی دارد که طرف ایرانی از شرط خروج سپاه از لیست تحریم‌ها صرفه نظر کند!

دیپورت نماینده آمریکایی‌ها در تهران! / مذاکرات وین چرا متوقف شده است؟

البته کوتاه آمدن ایران در باقی ماندن سپاه پاسداران در لیست تحریم‌ها تنها یک روی سکه است، ماهیت این نیروی انقلابی تحریم گریزی آن است. تجربه به جهان نشان داده است که هیچ نیرویی توان اثرگذاری بر عملکرد الهی و انقلابی این تشکیلات منسجم را ندارد، اما ماندن سپاه در لیست FTO روی دیگری نیز دارد! پذیرش حفظ یکی از نهادهای مؤثر در لیست تحریم‌ها به معنای باقی ماندن شبکه مالی و فروش کشور در امتداد تحریم‌هاست، زیرا ماندن سپاه در لیست سیاه به‌منزله پذیرش اصل تحریم خواهد بود و انتفاع ایران از برجام را تامین نمی‌کند.

واقعیت آن است که وزارت امور خارجه در برخورد با پیغام‌های مکرر طرف غربی نباید دچار ضعف تحلیلی باشد. پیغام ایران به آمریکایی‌ها روشن است؛ نه‌تنها بایدن باید اشتباه ترامپ در قرار دادن نیروی رسمی و نظامی ایران و حافظ امنیت منطقه را جبران و سپاه پاسداران را از لیست FTO خارج کند؛ بلکه باید کلیه تحریم‌های مرتبط با قانون کاتسا را نیز لغو کرده و تمام رده‌های شبکه‌ای مرتبط با (SDGT) نیز برداشته شود. در غیر این صورت هیچ گفتگویی با نماینده آمریکا به‌منزله گشایش در ادامه مذاکرات نخواهد بود.

از سویی مسئله درخواست انریکه مورا برای دیدار مجدد در تهران و بیان چند موضوع تکراری باهدف بازارگرمی سیاسی برای غرب و اثرگذاری بر افکار اجتماعی در داخل کشور آورده دیپلماتیک نداشته و تنها تاکتیک «مقصر نمایی» آمریکایی‌ها را محکم‌تر خواهد کرد؛ ازاین‌رو شایسته است که سطح گفتگوها تا پذیرش درخواست‌های به‌حق جمهوری اسلامی ایران در حدود کارشناسی باقی بماند.

درحالی‌که آمریکایی‌ها به‌زودی میزبان هیئت امنیتی رژیم صهیونیستی خواهند بود؛ سفر مورا به ایران نشانه حسن نیت طرف غربی محسوب نمی‌شود. از مدتی قبل رژیم صهیونیستی با صحنه‌سازی‌های دروغین به‌گونه‌ای وانمود کرده است که خروج سپاه از لیست تحریم‌ها ناپایداری منطقه را افزایش خواهد داد، آمریکا در چنین وضعیتی مصنوعی دو راه‌حل در پیش ندارد، یا آنکه راه سران رژیم صهیونیستی را رفته و در باتلاق منطقه و شرق اروپا غرق شود یا آنکه بهای توافق با ایران را بپردازد. سفر بدون تدبیر نانسی پلوسی به اوکراین نشان داد؛ واشنگتن برای انتخاب راه اول تصمیمش را گرفته است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    26 65
    چرا مذاکرات وین متوقف شده؟ چون صهیونیست ها بجای آمریکایی ها تصمیم می گیرند .
    • گشتاسب US ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      29 4
      چرا اصلاً این مذاکرات ادامه پیدا میکند؟! ول کنید این برجام مسخره را. مگه در این 43 سال برجامی وجود داشته که الان این همه برای احیای آن وقت و انرژی هدر می‌دهید؟ این بساط مذاکره پشت مذاکره برای هیچ و پوچ را جمع کنید؛ به خدا برای ایران و ملت بزرگش و برای انقلابش زشت است که با چندتا دولتِ غربی تا خرخره صهیونیست مدام مذاکره کند و چک و چانه بزند برای دو زار ده شاهی رفع تحریم. نیروهای مقاومت در منطقه که چشمشان به ایران و انقلابش است، با دیدن این صحنه چه فکر میکنند؟ این مذاکرات را بس کنید. تصمیم بگیرید که مثل خود سپاه محکم سر اصول بایستیم و کار خودمان را استوار انجام دهیم، آن وقت ذره ای نیازی به چک و چانه زدن سر برجام نخواهیم داشت. اینقدر هم این جاسوسهای آمریکایی را در ایران راه ندهید، والله والله برای ایران زشت استتتتتتتت
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      19 7
      اف به غربگرا های داخلی که تنها تحمیل خسارت صدرصد به ایرانیها را روا داشتند انهم برای مقاصد سیاسی جریان خود
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      2 3
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      2 0
      بر خلاف تحلیل های مشرق امریکا دیگر به هیچ وجه به برجام نیاز ندارد و دلیلی محکمتر از آن که خودش برجام را کشت وجود ندارد. آنها استفاده های لازم را از برجام بردند و چون دیگر اصل برجام چیزی بیشتر برایشان نداشت از آن خارج شدند . هدف اصلی برجام متلاشی کردن اقتصاد ایران بود نه برنامه هسته ای که به آن رسیدند و نابودی هسته ای هم اشانتیونش بود، براشون دو سر سود شد . اما نکته مهم اینجاست که جنازه برجام هنوز برای امریکا منفعت دارد، توجه کنید جنازه برجام نه خود برجام، زنده برجام یا برجام دفن شده هر دو برای امریکا ضرر دارد. چون فعلا با مویه کردن بر سر این جنازه بازار انرژی را امیدوار به نفت ایران نگه میدارد تا قیمت ها بالا نرود، فقط امیدوار نه اینکه بخواهد ایران نفتش را بفروشد، مورد دوم با این مذاکره بازی همچنان اقتصاد ایران را معتل و چشم انتظار نگه داشته، مدرکش هم افزایش قیمت دلار پس از توقف مذاکره با وجود اینکه فروش نفت بیشتر شده است و چه مدرکی معتبر تر از این؟! از طرفی دفن این جنازه متعفن یعنی پایان نوسان دلار، یک دلار در نوسان برای اقتصاد بسیار مخربتر از یک دلار با نرخ بالا ولی ثابت است. دفن برجام یعنی همه بروند و بچسبند به اقتصاد مقاومتی و این یعنی نابودی آرام و پیوسته تحریم های امریکا و نسخه ای برای دیگران و امریکا این را هم نمی خواهد.... پس می بینید که منفعت امریکا نگه داشتن این جنازه است و احیا یا دفنش برایش ضرر دارد . و خیلی خوب دارد این جنازه را نگه می دارد، خیلی خوب .
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    20 6
    آمریکا از اساس هدفش ادامه همین مذاکرات بی پایان است و دارد از استراتژی اژدهای کمودو استفاده می کند. اژدهای کمودو حیوانی است کند و تنبل اما آرواره های قوی دارد. فقط یکبار طعمه را می گزد و مسموم می کند. طعمه فرار می کند و شکارچی آرام آرام دنبالش می رود و فقط صبر می کند تا سم اثر کند. هر چه طعمه بیشتر بدود زودتر از پا می افتد. اژدهای کومودو هم می بالاخره می رسد و طعمه در حال مرگ را می خورد.
    • SE ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      2 5
      عحجب اژدهای .... ای 43 ساله داره طعمه اش را گاز میگره ولی دندانهای خودش ریخته و طعمه اش داره روز بروز قدذتمندتر میشه
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      چون هدف از بازی که 20 سال قبل راه انداخته می داند چی هست هسته ای را از شما بگیرد بعد منطقه ای شما را محدود کند و بعد توان نظامی و آخر سر حمله نظامی شماها.....و نفهمیدین یا می دانستید و....؟ کاری هم فعلا ندارم که می گفتید نه شرقی و نه غربی ولی با اجرای برجام و سعد اباد که کاری غیر قانونی و فراتر از قانون بین المللی بود را هم اجرا کردید و درخواست بمب اتم داران را اجرا کنید
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      1 1
      خجالت بکشید و این مذاکرات را پایان دهید
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    22 41
    بدلیل کارشکنی روسهای خبیث!
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      23 3
      آره چون روس‌ها به ایران کلید کرده، جنگ، سلاح شیمیایی، تحریم دارو و.... کرده!!!! تنها کثیف دنیا امریکا، صهیونیست ها و نوکر های منافق آنهاست احمق
    • GB ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      27 3
      زیاد بی بی سی نگاه نکن همش دروغه
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      4 2
      روسیه را برای نادان ها بزرگ می کنند که از پشت سر هدفشان را دنبال کنند
  • فرهاد IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    25 40
    ... مسئول مشرق نیوز : ماکارونی هم ۳ برابر شد ..... چرا لال شدی ؟ ..... /.... چرا از گرونی رییسی هیچی نمیگی .....
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      21 5
      از امثال تو لال یاد گرفته که ۸ سال خفه خون گرفته بودی و حالا زبون باز کردی....
    • خخخ GB ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      10 3
      خخخ برای اینکه ریسی رو دوست دارن
    • محمد IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      14 9
      کسانی که قیمت امنیت را با نرخ نخود لوبیا می سنجند و بر علیه مدافعان داخلی فتنه می کنند مانند مردم سمرقند در زمان حمله مغول و یاران بی وفای مختار در نهایت سر از دست می دهند و زیر لگد دشمنانشان له می شوند
    • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      8 3
      ... به اون شکمت بخوره
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      4 3
      ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳ یعنی واقعا بین اصلاحطلب و اصولگرا، بین لیبرال و انقلابی فرقی نیست؟ جفتتون برای حزب و منافع مادی سکوت میکنین در دوران دولت مورد علاقه تون؟ من حرفی ندارم دیگه
    • حاجی اذری IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      2 2
      عزت ما در شکمبارگی نیست انقلاب ایرا ن دنباله روی انقلاب پیغمبر است ومسیر نیز همان.اگر تاریخ اسلام خوانده باشی تکلیف معلوم است
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      1 1
      آزاد کردن نرخ آرد کاری است که خیلی پیش از این باید انجام میشد، در دولت های پیش، بهترین زمان دو سه سال پس از جنگ بود که متاسفانه صورت نگرفت. در این وضعیت بحرانی قیمت گندم در جهان، دولت رییسی نیز چاره ای نداشت تا هر چه زودتر یارانه آرد را حذف کند که اگر جز این بود به جرات می گویم بیشتر آرد به خارج قاچاق میشد و آنوقت شما حتی برای نان هم باید صد جا سر میزدید تا یکی گیرتان بیاید ماکارونی که پیشکش . طی سال های گذشته یارانه آرد به صورت تورم بر دوش مردم تحمیل میشد و آرد یارانه ای به صورت قانونی در صادرات ماکارانی، بیسکوییت و شیرینی و یا قاچاق آرد از کشور خارج میشد و سودش در جیب دلال و صاحبان این صنایع بود و تورمش بر دوش همه .
    • ترابیان IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      0 0
      بخاطر اینکه شما نادان های افساد طلب نون و آب مردم را ۸ سال به برجام کذایی گره زدید و جز وطن فروشی و جاسوس پروری و ایجاد هرج و مرج در کشور دستاوردی نداشتید خدا نیامرزد جدو آبادتان با آن ارز رانت زای جهانگیری و روحانی
  • رژیم تروریستی مستقر در فلسطین اشغالی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    10 7
    یه چیز جالب امروز دیدم/ کلمه رژیم صهیونیستی رو تو لایو های یوتیوب به عنوان کامنت مینوسی کامنتت نمیره
    • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      5 2
      چون تمام رسانه ها و شبکه های اجتماعی بزرگ در سطح جهان برای جوهودها صهیونیست ها و در خدمت صهیونیسم جهانی است ..
    • امید IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      9 0
      بجای کلمه صهیونیسم بنویس صهنونیسم یوتیوپ گول میخوره زرنگ باش
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    17 2
    دولت بایدن یا دارای اختیار کافی برای مذاکره با ایران نیست و یا در یک بازی کثیف پلیس بد و پلیس خوب می خواهد مثلا نقش پلیس خوب را بازی کند. در هر صورت توافقی که ننه قمر نیز زیر پا گذاشتن آن را در آینده ای نه چندان دور پیش بینی می کند همین بهتر که انجام نشود.
  • US ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    13 17
    بابا ما کم کم داشت باورمون میشد غرب رو به افول هست و در امریکا جنگ داخلی شده و تگزاس و کالیفرنیا ادعای استقلال کردن بعد شما میایی میگی خواسته تون اینه امریکا سپاه رو از لیست تروریستی بیرون کنه؟
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      11 2
      تو از زبان خود خود یانکی ها و از سوز دزدان نفتی داری حرف می زنی نفت را اقای دکتر روحانی با برجام از 100 دلار آورد به 60 دلار تابرد برد را مصداق بدهند اما در قبال آن یانکی ها و اروپائی ها بجای تشکر مثل قاطر چموش با علف دهنده اش جفتک انداحتید شماها گرسنگی در انتظارتان است ما منتظر نشسته ایم بدخواهی هایتات نسبت به ملت ایران به خودتان برگشت بخورد مثل بوم رنگ
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      7 0
      چون ....و هنوز مونده تا بفهمی
  • DE ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    22 21
    مشرق بی چیز راجب قیمت ماکارونی حرفی نداری ؟
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      11 6
      چرا داره از قر کمره شما بی...میگه تا مشخص بشه بانیان وضع موجود که مثل دولت منتخب شون بی ه.... چیز پرروی نجومی هستند و سکوت ۸ ساله شأن را میخواهند در ۸ ماه بکند ....
    • US ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      7 2
      مرگ بر انگلیس خبیث
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      1 0
      چون در اندولت محبوبت سرکوب کرد الان به قیمت اصلیش رسیده شد کاری که دو دولت قبل با سرکوب ها پدر مملکت را در اوردن و الان با تورم ها سرگرم هستید
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    12 6
    من نمیدونم چرا لفتش میدید بسازید تموم شه این بمب رو
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    17 4
    امریکایی های فاسد.
  • علی IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 13
    مثل افریقایی می گوید در حالی که از رودخانه رد می شوید به تمساح نگویید دهن گشاد!!! خودتان و همه هم می دانند اتمی بهانه است لذا یا بنشینید مسایل تون در حد اهسته برو اهسته بیا گاو شاخ ت نزند درست کنید
  • حسین IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    15 9
    به هیچ وجه کوتاه نیایید،باید این یانکی های بد عهد رو به مرگ بگیریم تا به تب راضی بشن،توافق هم نشه زیاد مهم نیست به هر حال این توافق نیم بند بیش از دو سال دوام نخواهد داشت ،سلاح اتمی بسازید تا لا اقل امنیت اینده بچه هامون تامین بشه و فردا روز به سرنوشت مردم بد بخت اوکراین و لیبی دچار نشیم.
  • رمضانی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    18 5
    یک روده ی راست تو شکم این یانکی ها نیست اعتماد به آنها اشتباه استراتژیک است عملکرد آنها در ماجرای اوکراین هم بخوبی نشون میده اصلا طالب صلح و آرامش نیستند بلکه منافعشون در بحران سازی و حفظ جنگ است
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    14 9
    سایت مشرق تنها رسانه ایران هستی تا خبری میاد سریع تحلیلش میزنی دمتون گرم
    • رضا IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      10 3
      اره واقعا تحلیل هاش بسیار عالی هستن
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      1 6
      چى چى رو دم تون گرم
    • US ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      8 4
      تحلیل چیه ؟
  • حسن IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 0
    اگر گوش شنوا دارید، چه با توافق چه بی توافق شرایط اقتصادی ایران تغییری نمی کند و حتی با توافق اقتصاد ایران فلج و روزنه های لقتصاد بومی بسته خواهد شد، اگر قانون و اجرای قانون و نظارت در ایران بصورت جدی پیگری و اجرا شود هیچ قدرتی نمی تواند به اقتصاد ما ضربه بزند ه گر
  • حسین IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    5 10
    چرا زمان دولت قبل چنین بن بستی وجود نداشت؟
    • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      1 2
      چون تو پازل غربی ها بازی میکرد. تو این هشت سال چه سودی غیر از وعده های صد روزه روحانی نصیبمون شد؟هیچی. امریکا هم مذاکره این شکلی دوست داره
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 1
      چون دولت قبل خودش مجسمه بن بست بود!
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    10 4
    تا بمب ساخته نشه اینا دست از سر ما برنمیدارن.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 2
    یعنی الان کل ملت ایران گروگان میگیرن
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    7 1
    برای همیشه این یانکی های نفت دزد را عطایشان را به لقایشان این بد سگالها از آن سر دنیا آمده اند اینجا دنبال چی می گردند - ایران باج به شغال نمی دهد خیر خواهی شغال برای دزدیدن غازهای مملکت است باید مراقب غازهاباشیم شغال در حد مذاکره نیست هر علطی خواستند کرده اند تصور می کنند دنیا دنیای صد سال پیش است در هر امری فضولی می کنند پررو های پست شما منطقه تان همان خلیج خوکها و.. است اینجا هزاران کیلومتر دور تر از آمریکا چه غلطی می کنید -
  • تحليل گر IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 8
    فعلا تا دوسال ديگر امريكا اجاز مي ده ايران نفتشه بفروشه
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      1 0
      اجازه تو دست کی هست تصور می کنی چهارتا مزلف می توانند در استراتژیک نقطه جهان فضولی کنند - آمریکا بعد در پیروزی جنگ دوم و از جنگ جهانی دوم در منطقه غرب آسیا از صدقه سری ایران برای شما آمریکا شده - این منطقه جا فضولی نفت دزدها نیست مرگ بر آمریکا
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 1
    جالب بود
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 1
    ممنون
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    ظاهرا جنگ اوکراین سبب تغییر سیاست در آمریکا شده و ایران می‌تواند خواسته های اصلی خود را مطرح کند. دلایل زیاد هستند ب آنها نمی پردازیم. بنظر من اروپا و آمریکا در وحله اول ب تبلیغات تلویزیونی خود علیه ایران پایان دهند. این مهمتر از سرمایه گذاری در که اطمینانی بان نیست مهمتر است. در وحله دوم دست برداری غرب از سیاست های تحریک و پشتیبانی مالی اقلیت های ایران ب منظور جدا سازی از خاک کشور. پذیرفتن حق دفاع از سواحل جنوبی ایران با هرنوع سلاحی در مواقع لزوم.
  • امید IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 1
    اختیار روسای جمهور امریکا دست سرمایه داران صهیونیست یهودی است وآنها تصمیم گیرنده درهمه امورهستند
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 5
    حالا مردم چه باید بکنند
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 1
    راه روشنه جنتلمن های پشت میز مذاکره، همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند . همه ی تحریم ها لغو شوند و تضمین حقیقی گرفته شود و راستی آزمایی شود .
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 1
    چی بگم
  • ایرانی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 1
    سلام محضر دوستان .در چندین دهه است آمریکا همیشه سناریو بازی میکنه ولی تا بحال کاری جز جنایت وتحریم نتونسته انجام بده
  • CA ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 2
    این که چند وقته مذاکرات وین متوقف شده خیلی خوبه. کلا رو اعصاب بود این مذاکرات بی انتها و بی فایده. همین وضعیت رو ادامه بدید و هسته ای رو هم با قدرت ادامه بدید.
  • ایران سربلند IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    7 1
    سلام ، الان بهترین موقیعت ایران عزیز ما هستش تا غنی سازی ۹۰درصد را آغاز کند وبرای قدرت و امنیت ایران ما جلوی غرب خائن و آمریکایی ظالم کم نیاورد
  • علی IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    8 4
    اگر سپاه نباشد ایران هم نیست درود برسپاه
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    21 3
    هیأتی که اندک تمایلی به باقی بودن تحریم سپاه داشته باشد را از دم باید متلاشی کرد و به تاریخ ریخت . جمهوری اسلامی منهای سپاه یعنی فنا
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      2 2
      دقیقااااا
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 3
    مخالف شدید قرار دادن سپاه در لیست تحریم هستم ولی ربط دادن بعضی چیزا مثل سفر نانسی پلو به اکراین چ ربطی به ما داره
  • جواد IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    کاش سیاستمداران کشورها با هم تعامل میکردند. و مردم دنیا با هم در صلح و آرامش زندگی میکردند.
  • حسین IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 1
    تا وقتی مدیریت اقتصادی کشور بی عرضه باشه آمریکا امیدوار میشه بیشتر بتونه فشار بیاره و امتیاز بگیره. راه لغو تحریم ها مدیریت معاش درست کشوره
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      1 1
      آمریکا غلط میکنه
  • حبیب اله منصوری IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 2
    اصلا توافق هیچ سودی برای ایران ندارد جز گرفتاری که برای هسته ای خود ایجادمی کند این طرفهای مقابل ایران فقط ایران را گرفتار می خواهند اگر ساده انگاری کنند قدرت خود را نیز از دست می دهند باید همینجور در برزخ نگه دارند این اروپایی هارا و کار خودمون را پیش ببریم وگرنه برجام سود که ندارد هیچ دست ایران را در برخی موارد می بندد هرکس فکر کند برجام سودی اقتصادی برای مردم وکشور دارد بسیار ساده لوح می باشد هسته ای باید به نتیجه ای غیر از الان برسد تا غربی ها حساب کار خود رابکنند از توافق خارج شدن آمریکا بهترین امکان را برای ایران بوجود آورد اگر سریع به نتیجه دل خواه برسیم واختلاس گران داخلی هم به سزای خود برسانیم نیاز مردم بهتر فراهم می شود
  • حبیب اله منصوری IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 2
    فقط هسته ای تما م
  • حبیب اله منصوری IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    3 2
    بهترین رویکرد فقط رویکرد جنای جلیلی
  • محمود IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 1
    همگی یادمان نرود همه 350 نفر هیت حاکمه امریکا از جمهوری خواه گرفته تا دموکرات صهیونیستهای وحشی هستند که از اول انقلاب با ایران دشمن بودند.پس صحبت کردن با این یانکیهای بی وجدان نامرد بی معنا است.ما باید راه خودمان را برویم با توکل بر ایزد منان و استعانت از ولی عصر(عج).انشااله
  • سیدمرتضی IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 1
    به نظر من برای چی باز برجام احیا بشه بعد این جنگ چه روسها پیروز شن چه مصالحه کنن و چه شکست بخورند کلا شرایط جهان کاملا عوض شده ما برای چی باید برگردیم به اون محدودیت ها همینو ادامه بدیم یعنی کم کم برگردیم به وضعیت سابق بدون خروج از این معاهده
  • محمد خرمی IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 1
    قانونا باید تمام خسارات وارده را هم جبران کند
  • حسن IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 1
    به نظر من باید بطور یکسر به کار غنی ادامه بدیم وبه 100درصدبرسانیم
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    اینجوری هیچ توافقی انجام نمیشه.
  • تارا IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    آمریکا آدم نمیشه حتی اگه هرچی گفت قبول کنی بدتر هم میشه
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    جنایتکاران صهیونیست آمریکایی دوست دارند هر وقت خواستن بتوانند داراییهای ایران در خارج از کشور رو سرقت و هر کسی رو که با ایرانیها همکاری تجاری، علمی، فرهنگی دارد را مورد ربایش و حبس و غارت قرار دهد و هم برای این اعمال تروریستی مشروعیت داشته باشد و کسی جرأت اعتراض نداشته باشد، توافق برای قانونی کردن غارت شدن توسط یانکیهای صهیونیستی خوابی است که تعبیر نخواهد شد!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 1
    راه حل برجام تنها همان است که رهبری گفتند یعنی بی اثر کردن تحریم ها. آمریکایی ها نمیخواهند و نمی توانند منصفانه با ایران تعامل کنند. متاسفانه دولت روحانی پایه مذاکرات را براساس غلطی پایه ریزی کرد و به هر ساز غربی های زورگو رقصیدند و حالا غربی های تمامیت خواه حاضر نمیشوند کوچکترین حقی برای ایران قائل شوند. ایران باید بدلیل زورگویی غربی ها قاطعانه مذاکرات برجام را خاتمه دهد
  • US ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 0
    امد و رفت نمیخواهد پیامک بفرستند
  • وطن IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 0
    چرا دوستان به خاطر همون برجام متعفن خودشونو به اب اتش میزنن
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 2
    اللهم عجل لولیک الفرج _______
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    2 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 1
    انتقام نگرفتن از ترور سپهبد سلیمانی یعنی عادی سازی کشتار ایرانیان و مسلمین به دست کفار. انتقام نگرفتن از ترور سپهبد سلیمانی یعنی بی هزینه بودن کشتار ایرانیان و مسلمین به دست کفار.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    چون کشورهای غربی الان دستشان زیر سنگ هست و نمیخواهند تحت فشار مذاکره کنند آن ها فکر می کنند به زودی روسیه را شکست خواهند داد و با دست پر مذاکره می کنند ولی خواب می بینند
  • برزو IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 5
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    دولت ایران و تیم مذاکره کننده دو مورد اساسی در توافق احتمالی را نباید نادیده گیرد 1-لغو صد در صد سپاه از لیست تروریست حتی تعلیق هم هرگز 2-توافق تحت هیچ شرایطی نباید زماندار در تایید گنگره یا سنا آمریکا باشد این بدان معنا است که بجای آمریکا هر چند وقت یکبار ایران راستی آزمایی خواهد شد
  • حسين DE ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    آمريكا ،اتحاديه اروپا و ناتو در شرايط مساعدى نيستند،روسها بطور رسمى آغاز نظم نوين جهانى را اعلان كردند و اين روند را ما امروزه از آغاز ماجراى اوكراين شاهديم ،آمريكا و اتحاديه اروپا و ناتو شاخ مات موندند،و در يك چنين شرايط ما بايد وزن و توان خودمان را تعريف كنيم و مسئله برجام و مذاكرات مربوطه به ما اين فرصت را ميدهد كه ما نقش خودمان را با توجه به حفظ منافع ملى كه اولويت ما است بتوانيم در روند تسريع نظم نوين جهانى نقش اثر پذير خودمان را داشته باشيم
  • سیدمرتضی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    امریکا دشمن ماست اما قبله امال خیلیاست کاش ما هم مثل اونها به منافع کشورمون متحدامون، این توافق نمیشه چرا در جواب در قرآن میبینیم (انا ربکم الاعلی) الان در سنا میخواهند یک قانون را تصویب کند که کشورهایی که افزایش تولید نفت را از سر نگرفتند در امریکا محاکمه و جریمه بکنه، در جواب این امید این قانون را ببینید ایه را ببینید داستان فرعون را بخوانید امریکا بعد از نابودی میگوید توبه کردم ما باید راه دیگه ای بریم
  • ناشناس IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است همین باید بهانه باشد که اگر توافق تا فلان تاریخ انجام نشود ما دیگر پای هیچ مذاکره ای نخواهیم بود و طبق بندهای عهد شکنی و مصوبه مجلس تا پایان دنیا به راه خود ادامه میدهیم . خواهش دارم از مسولین سیاسی باهوش باشید و سر بزنگاه و به موقع تصمیم بگیرید و عمل کنید الان بهترین موقع برای خاتمه دادن به این ماجراست
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    قبول اینکه سپاه در لیست سیاه بماند یعنی خودمان قبول کنیم طرفدار تروریست هستیم. و حزب‌الله و انصار الله یمن هم به تبع آن تروریست هستند. و هر اقدام ایران در منطقه ذیل آن قرارخواهد گرفت. تروریست.
  • صادق IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    1 0
    روسیه وایران برای فشار برغرب میتوانندباتمام قوا به فلسطین یایمن کمک تسلیحاتی کنند
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    سلام آیا حقیقتا ما به مذاکره برجامی نیاز داریم ؟ فرض کنیم‌که پاسخ این باشد نه نیازی نداریم فرض کنیم که به این جمع بندی برسیم که برجام به هر دلیلی تعطیل بعدش چه کار باید کرد و چه برنامه هایی برای اداره‌م شور و تحقق اهداف و برنامه‌ها و رفاه عمومی کشور داریم
  • حبیب اله منصوری IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    پس لااقل مرد باشید هسته ای که این همه مردم براش زجر کش شدن به اوج غنی سازی برسونید تا لا اقل از ی نظر خیال مردم راحت باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس