1

آمریکا هفته گذشته سعی کرد با نشان دادن کارت گزینه نظامی در سوریه شیب توافق را افزایش دهد، دریافت گلوله داغ از مقاومت این محاسبه را به هم زد.

سرویس سیاست مشرق- «متن پیشنهادی را تغییر نخواهیم داد، یا همین را امضا کنید، یا آنکه به‌صورت مستقیم با آمریکا گفتگو کرده و به توافق برسید، هر آنچه در جلسه با آمریکایی‌ها به دست آید ما نیز قبول داریم!» این آخرین جمله انریکه مورا به مقامات ایرانی قبل از سفر بایدن به منطقه بود. در آن روزها طرف غربی به‌گونه‌ای نقش بازی می‌کرد که گویی پیش‌نویس تنظیم‌شده حکمی غیرقابل تغییر است و نه اروپا و نه آمریکایی‌ها به توافقی بیش از این نیازی ندارند.

در آن زمان بایدن در خیال خام خودش تصور می‌کرد که با سفر به عربستان و نیز مناطق اشغالی هم کنترل بازار نفت را در دست می‌گیرد و هم می‌تواند مناسبات امنیتی منطقه را کنترل کند. این تصور خام البته خیلی زود از نقش بر آب شد! زیرا نه سعودی توانایی تولید بالاتر از ظرفیت‌های موجود را داشت و نه رژیم صهیونیستی می‌توانست بازیگر قابل اتکایی برای «پروژه چتر پدافندی مشترک» باشد.

پس از آنکه توهم آمریکایی‌ها در تئوری «اگر با ایران توافق نشود چیزی را از دست نخواهیم داد» فرو ریخت، بار دیگر سناریو مذاکره روی میز قرار گرفت. درآن زمان طرف غربی با تبلیغات گسترده این خط را پیش می‌برد که تهران حاضر به توافق نیست و مقصر شکست مذاکرات مقامات ایرانی هستند!  

در آن دوران برای ایران بی توافقی به‌مراتب بهتر از یک توافق بد بود؛ دست رد وزارت امور خارجه به درخواست‌های غیرمنطقی آمریکایی‌ها در دوحه و وین باعث شد تا  طرف غربی به این تحلیل برسد که ممکن است ایران گفتگوها را برای همیشه ترک کرده و دست غرب در میانه فشارهای جنگ اوکراین به شدت خالی بماند؛ ازاین‌رو در آستانه به صدا درآمدن زنگ پایان مذاکرات به‌یک‌باره اروپا یک بسته پیشنهادی جدید را رو کرد.

دادن بسته پیشنهادی جدید از طرف اروپا اتفاقی مهم در زمان خود محسوب می‌شد، زیرا یک ماه قبل‌تر انریکه مورا پیغام فرستاده بود که متن پیش‌نویس توافق قابل‌تغییر نبوده و تهران باید در دوراهی گفتگوی مستقیم با واشنگتن و یا امضای متن موجود یکی را انتخاب کند، اما غرب به‌یک‌باره کوتاه آمده و در شب تاسوعای حسینی پیشنهاد جدیدی با عنوان پیش‌نویس جوزپ بورل برای مسئول مذاکره‌کنندگان ایرانی ارسال شد.

چرا رئیسی حاضر نیست با بایدن گفتگوی مستقیم انجام دهد؟ / «نه» قاطع نظام به توافق بد با آمریکا

پاسخ ایران به اروپا چگونه تنظیم‌شده است؟

با ارسال متن جدید از سوی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به تهران، طرف غربی از ایران خواست به‌صورت گزینه بله یا خیر به آن پاسخ دهد! رابرت مالی نیز اعلام کرد که وین را ترک کرده و یک هفته برای پاسخ ایران صبر خواهد کرد. در آن زمان مفسران سیاسی به‌خوبی می‌دانستند که آمریکایی‌ها به دنبال یک توطئه جدید بوده و قصد اقدام صادقانه ندارند، بااین‌وجود وزارت امور خارجه نه به‌صورت گزینه آری یا خیر بلکه با روش معقول به متن پاسخ فنی و حقوقی داد.

پاسخ ایران به متن بورل به‌گونه‌ای بود که مسئول هماهنگ‌کننده مذاکرات آن را ستوده و در توصیفش گفت که پاسخ تهران به پیش‌نویس جدید سازنده بوده است.

در متنی که بورل از طریق انریکه مورا برای ایران فرستاده بود، مواردی مطرح‌ شده بود که نسبت به قبل موضع مثبت تلقی می‌شد. در متن جدید یک بازه زمانی برای اعمال تحریم پیش‌بینی‌شده بود. ازجمله آنکه در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام شرکت‌های همکار با ایران می‌توانند در یک دوره ۲ و نیم ساله قطع همکاری کرده و شش ماه نیز فرصت پایان قرارداد در نظر گرفته‌شده بود که مجموع آن را به ۳ سال افزایش می‌داد.

البته این متن ابهامات فنی نیز داشت، ازجمله درجه ریسک شرکت‌های همکار در نظر گرفته نشده بود؛ با تلاش وزارت خارجه ۴ مورد ابهامی در متن تعیین وضعیت شده و اروپا این موارد را تصحیح کرد.

در تصحیح صورت گرفته از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی روی متن بورل موارد دیگری هم به متن پیشنهادی اضافه شد؛ ازجمله آنکه در صورتی‌ که خروج یکی از طرف‌ها خلاف گزارش آژانس باشد طرف‌های باقیمانده سعی می‌کنند اقدام جبرانی انجام دهند. اتحادیه اروپا نیز متعهد شد در صورت پاسخ مثبت ایران به متن تلاش می‌کند در جلسه بعدی شورای حکام (سپتامبر) پرونده آب‌سنگین  بسته شود.

چرا رئیسی حاضر نیست با بایدن گفتگوی مستقیم انجام دهد؟ / «نه» قاطع نظام به توافق بد با آمریکا

پاسخ آمریکا به پیش‌نویس بورل چگونه بود؟

درحالی‌که وزارت خارجه در بازه زمانی تعیین‌شده به متن اروپا بر اساس خطوط قرمز خود پاسخ داد در آن‌سو آمریکایی‌ها با تأخیری ده‌روزه به پیشنهاد بورل پاسخ دادند، جالب آنکه واشنگتن نیز به‌جای پاسخ دوگزینه‌ای (بلی یا خیر) به‌صورت تفصیلی نظرات خود را مکتوب کرد. گفته‌شده است که پاسخ آمریکا به پیشنهاد بورل به تهران نیز ارسال‌شده و برخی موارد مطرح شده با آن منطبق با برجام نیست و انتفاع ایران از توافق را تامین نمی‌کند.

نکته مهم آن است که آمریکایی‌ها سعی کردند پاسخ به اروپا را پیچیده کنند تا قدرت تحلیل طرف مقابل را تحت تأثیر قرار دهند. واشنگتن از یک‌سو سعی کرده است خود را هماهنگ با اروپا نشان دهد و از سوی دیگر متحدان منطقه‌ای خود را نیز با خود همراه نشان دهند. سفر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی؛ رئیس موساد و نیز فراهم کردن مقدمات سفر نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن را باید در این خط ارزیابی کرد. هدف آمریکایی‌ها از ترتیب دادن این نمایش ایجاد مکمل برای گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکرات است.

طراحی آمریکا در مذاکرات با ایران به این گونه است که احتیاج شدید غرب به برجام را روتوش کرده و گونه‌ای وانمود کند که حصول توافق نتیجه فلج شدن بایدن در سیاست خارجه نیست. از این رو آمریکایی‌ها از یک سو خود را همراه با اروپا و همگام با دیپلماسی بین‌المللی نشان می‌دهند؛ از سوی دیگر با کارت تخاصم رژیم صهیونیستی و اقدامات سیاسی آژانس نیز بازی می‌کنند.

اما پیچیده کردن مسیر توافق از سوی آمریکایی‌ها در آستانه زمستان سخت برای غرب ارزش افزوده ایجاد نخواهد کرد:

۱- در صورتی که آژانس همچنان روی رویه‌های سیاسی، غیر حقوقی و فراپادمانی خود تاکید کند، آینده توافق با چالش روبه رو خواهد شد؛ اجازه دسترسی به بازرسان آژانس در چند سایت نشانه حسن نیت ایران در فعالیت‌های خود است و نه عقب نشینی.

۲- آمریکا هفته گذشته سعی کرد با نشان دادن کارت گزینه نظامی در سوریه شیب توافق را افزایش دهد، دریافت گلوله داغ از مقاومت این محاسبه را به هم زد.

۳- رژیم صهیونیستی برای بایدن آورده سیاسی نداشته و سطح اختلافات درونی در این رژیم جعلی به‌قدری بالاست که در آستانه انفجار اجتماعی قرار دارد.

۴- رئیس‌جمهور در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی اعلام کرد که گفتگوی مستقیم با بایدن را برای منافع ملت ایران بی‌فایده می‌داند؛ این «نه» قاطع به آمریکایی‌ها احتمال رسیدن به «توافق خوب» را افزایش خواهد داد.   ۱۵ دقیقه تماس تلفنی روحانی با اوباما باعث شد تا امتیازاتی که می‌توانستیم نقد بگیریم، روی یک چک بی‌اعتبار در فرودگاه جان اف کندی نوشته شود!

چرا رئیسی حاضر نیست با بایدن گفتگوی مستقیم انجام دهد؟ / «نه» قاطع نظام به توافق بد با آمریکا

روزنامه وال‌استریت ژورنال درمقاله‌ای نوشته است که در دورانی که تحریم ازکارافتاده و ایران قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه بسته و ماهواره به هوا ارسال می‌کند اگر برجام از دست برود، قلمرو ناتو دچار تهدید خواهد شد. این روزنامه آمریکایی نوشته است که اثر برجام از طول مدت زمان آن مهم‌تر است، ایران در حال حاضر تنها ناجی اروپا در زمستان سرد نیست بلکه بنادر این کشور به‌زودی یکی از کریدورهای اصلی صادرات غله در جهان خواهد شد؛ در آن زمان کلید نجات از قحطی دست‌جمعی دست ایران خواهد بود.

روز گذشته ۱۵ سازمان آمریکایی به بایدن توصیه کرده‌اند که از این فرصت تاریخی استفاده کرده و برجام را احیا کنند، میزان نیاز غرب به توافق آن‌قدر بالاست که حتی در صورت عبور از مذاکرات وین، طرف اروپایی از حالا گزینه «توافق محدود» را نیز روی میز گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • کارشناس IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    11 24
    بعد از سفر به 50 استان خسته شده خخخ
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      16 5
      نه، چون مثل بعضی ها فوق تخصص برخورد ناگهانی با رئیس جمهور آمریکا جلوی سرویس بهداشتی سازمان ملل متحد رو نداره!! خخخخخخخ
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      4 4
      به حساب نمی اورند و حتی گمانه زنی هم در امریکا وجود ندارد بر خلاف گذشته و این بلوف است می زند چون برای ما ثابت شده دروغ و وعده و واقعیت و مشکلات برای گدشته و ابادانی برای اینده و امروز گرسنه و بدون رفاه این حاصل مدیریت چندین ساله همین هاست و بررسی کنند و تحلیل کنند امثال اینها از چند سالگی در دایره قدرت بودند و اگر باید محاکمه هم بشوند خود اینها باید محاکمه شوند و کی بساط دروغ با کدام مذهب باید جمع شود
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      16 7
      برای روحانی و ظریف ننگ بدتر از این که در دستشویی و دبلیو سی سازمان ملل با مقامات آمریکا دست بدهند و مذاکره کنند یعنی جای بهتری پیدا نکرده بودند ؟!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      12 4
      گفتگوی مستقیم رئیسی و بایدن هیچ فایده ای ندارد.
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      16 5
      می توان امیدوار بود که مشیّت الاهی بر این قرار گرفته است که با فضل او برجام بدفرجام با حماقت رهبران یانکیستان که ناشی از مشاوره گرفتن از صهیونی ها است، برای همیشه دفن شود و این منحصر به فردترین لکه ننگین پس از انقلاب از پرونده جمهوری اسلامی ایران زدوده شود! وَلو کرَهَ الغربگدایان!!!!
    • شاکی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      3 0
      فقط یک نه محکم و در صورت نیاز یک تو دهنی محکم دیگه مثل عین الجسد و شکار و انهدام پهباد فوق سری و ..........
    • DE ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      در تصحیح صورت گرفته از سوی تیم مذاکره‌کننده ایرانی روی متن بورل موارد دیگری هم به متن پیشنهادی اضافه شد؛ ازجمله آنکه در صورتی‌ که خروج یکی از طرف‌ها خلاف گزارش آژانس باشد طرف‌های باقیمانده سعی می‌کنند اقدام جبرانی انجام دهند( ایران : چرا سعی نکردید؟ اروپا : نه به جان جان کریه سعی کردیم نشد امریکا را راضی کنیم والا ما تقصیر نداریم امریکا خیلی قلدره ) . اتحادیه اروپا نیز متعهد شد در صورت پاسخ مثبت ایران به متن تلاش می‌کند در جلسه بعدی شورای حکام (سپتامبر) پرونده آب‌سنگین بسته شود.( ایران : چرا تلاش نکردید؟ اروپا : نه به جان جان افه کنه ای سعی کردیم نشد امریکا را راضی کنیم والا ما تقصیر نداریم گفتیم که امریکا خیلی قلدره )...به همین راحتی غربی ها از زیر تعهداتشون در میرن.. تلاش کردیم نشد سعی کردیم نشد...
    • DE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 0
      خب فکر کنم پس از صحبت کردن
    • DE ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      3 0
      هیچ رئیس جمهوری جرات این کار و نداره. خودتون میدونید چرا.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    7 3
    فقط خبرنگار نظرش را از رئیسی پرسید همین. چیزی که عیان است هیچ یک از روسای جمهور با رئیس جمهور آمریکا دیدار نمی کنند جز روحانی که سنت شکنی کرد و با اوباما تلفنی گفتگو کرد. سفر رئیسی به آمریکا هیچ دستاورد و استقبالی نخواهد داشت و هیچ رسانه آمریکایی هم راضی به مصاحبه باهاش نخواهد شد.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      12 4
      مصاحبه نکردن خبرنگار آمریکایی با آیت الله رئیسی مهم نیست مثلا روحانی که به سازمان ملل می رفت و با خبرنگاران مصاحبه می کرد با اوباما تلفنی صحبت کرد و ظریف با اوباما در دبلیو سی و توآلت سازمان ملل صحبت کرد چه دست آوردی غیراز تحقیر ملت ایران با اعمال خود یا تعظیم ظریف به امیر کویت ویا برجامی که بارها توسط غرب نقض شد و منجر به بتن ریزی در سایتهای هسته ای ایران شد ، داشت
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      4 7
      تنها رئیس جمهور ایران که در سازمان ملل سخنرانی نکرد حجت الاسلام هاشمی بود زیرا سوادش را نداشت.
    • DE ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 1
      تنها رئیس جمهور ایران که در سازمان ملل سخنرانی نکرد حجت الاسلام هاشمی بود زیرا او فقط خاطَره خوب بلد بود تعریف کنه و سازمان مللی ها خودشون عند خاطَره و نوشیدن عرق شاتره هستند لذا سکوت سنگین تر بود. زرین تره کو برخوان - رو کم ترکو برخوان....
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 5
    جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی در کاخ سفید: امروز به لطف اینکه ایران می‌خواهد در مورد چند موضوع مهم موافقت کند، مطمئناً نسبت به حدود دو هفته پیش به هم نزدیک‌تر هستیم. اگر ایران به توافق (هسته‌ای) بازگردد، دروازه‌ها برای صادرات بیشتر نفت این کشور باز می‌شود.اگر همه چیز درست شود، این گشایش‌ها یک شبه صورت نمی‌گیرد بلکه به مرور انجام خواهد شد
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 7
    روزنامه شرق با اشاره به نشست خبری دیروز رویس جمهور نوشت:‌راستش را بخواهید از دیروز خیلی دارم به این مسئله فکر می‌کنم که به آقای رئیسی نامه بنویسم و از او بخواهم مرا هم ببرد جایی که خودش زندگی می‌کند.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      2 0
      نه بابا؟؟؟!!!! حوصله داری جمعه هاترو بیخیال بشی و تو سرما و گرما مناطق محروم و ... بری؟ اینطوری و اینجور جاه داره زندگی میکنه
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    6 4
    آقا فعلا که یقهٔ این گاوچرونهای تروریست و اروپایی‌های نوکر دستتونه به کمتر از حداکثر منافع برای ایران رضایت ندین، دمتون گرم!!!
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      2 1
      گاوچرون
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      1 1
      شما بگید زدیم ما هم میگیم زدین . فقط زود تر برجام رو امضا کنین.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    5 2
    دلیل عدم رضایت برای مذاکره با امثال بایدن و ترامپ و ... اینه که اونها لیاقت مذاکره و صحبت ندارن. اونا زبان زور میفهمند
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    5 6
    چون ارزشهامون اجازه نمی ده
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    9 1
    بابا بایدن نه حواس درست و درمونی داره نه جهت یابی نه کنترل دست نه کنترل چشم، بیاد اینجا باد بهش بخوره میره اون دنیا و خونش میفته گردن ایران حالا بیا پول دیه یه ادم رو براش حساب کن
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      بله حواس درست حسابی ندارم
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 2
    شما بگید زدیم ما هم میگیم زدین . فقط زود تر برجام رو امضا کنین.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    4 0
    چون اقای رییسی انسان با ایمان وباشرفی است وانسان عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود به این یانکی ها اعتماد نمیشه کرد اینها دروغ ونیرنگ وفریب تو ذاتشونه
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 2
    تجربه نشون داده آمریکا قابل توافق نیست!!
  • حسين DE ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 1
    اين انريكه مورا گوشمالى لازم شده
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 3
    حالا بایدن که هیچ . چرا عربستان حاصر نیست با ایران مستقیم دیدار کند ؟
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      3 2
      امام عزیز فرمود من از هر کی بگذرم از عربستان نمیگذرم حالا این به اصطلاح انقلابی های جهادی ملتمسانه دنبال ارتباط با مهد تروریسم هستن
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 0
    رئیس جمهوری مثل بایدن که منطق گفتگو و اراده سیاسی نداشته باشد،باید هم باهاش گفتگو نکرد
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 2
      میشه عاقبت صدام اینها پی بهونه اند این 4تا شیعه زخم خورده ورنجور و گرفتار مشکلات اقتصادی وجنگ زده را نابود کنند یمن وایران وافغانستان وعراق چه توانایی دربرابر این بیرحمها دارند
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 1
    چرا نوری المالکی اجازه نداد صدر دولت تشکیل دهد ؟؟؟ چرا ابستراکسیون کردند و اجازه انتخاب رییس جمهور ندادند ؟ حالا عاقبت کار را دیدند ?? گیرم آشوب تمام شود .کینه هم تمام می شود ؟؟؟ نوری المالکی اگر خوب بود اجازه نمی داد داعش بوجود آید که بخواهند با او بجنگند .
  • DE ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 0
    ٬٬...طرف‌های باقیمانده سعی می‌کنند اقدام جبرانی انجام دهند٬٬ یعنی ایران متعهد به انجام امری با تایید راست آزمایی طرف مقابل می شود و در قبال آن فقط یک ٬٬سعی ٬٬ کردن بدون راست آزمایی ایران به دست می آورد؟
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 1
    دست پیش رو گرفته یوقت پس نیوفته...البته در مثال مناقشه نیست
  • مرتضي IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 2
    ازروی یک دندگی بگوید مذاکره نمیکنم چه افتخاری دارد باید گفتگو کند ومشکلات ایجاد شده برای مردم توسط تحریم‌ها را به همه دنیا بگوید اگر بفکر نان وٱب مردم بودند مذاکره وگفتگو می‌کردند نه اینکه ژست بگیرند ما برتر از انهاییم
  • DE ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    1 1
    اجازه ندارد ! مثل قبلی ها ..
  • abbas IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    نظر من اینه ک دیگ خودمون رو راغب ب برجام نشون ندیم دیگ بسته موش و گربه بازی ما واقعا ب غرب دیگ هیچ احتیاجی نداریم چیمون از غرب تامین میشه ک اینقدر دنبالشونیم؟! گور پدر تک تکشون بچسبیم ب داخل و قوی کردن تولید داخل دست اختلاص و باند بازی و بانک خصوصی و... کوتاه کنید بخدا تو دنیا تک میشید اونوقت شمایید ک اونارو تحریم میکنید
  • US ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    بایدن و کل سیستم صهیونیسم هرگز اصول مذاکره عادلانه را رعایت نخواهند کرد. پس فقط زبان قدرت را میفهمند و گفتگو با شیطان کار اشتباهیست
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    مگر پیغمبر و ائمه با دشمنان مذاکره نمی‌کردند جلوی دشمن بایستید و قاطعانه از حقوق ملت دفاع کنید کسی مذاکره نمیکنه که خودش ضعف داره مگر می‌ترسه سرش کلاه بره مذاکره نکردن شجاعت نیست
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    خیانتی که به ایران شده در تاریخ ثبت خواهد شد
  • کرامت سلیمی US ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    این حرف ترامپ قابل تامل بود که: رسانه ها بزرگترین دشمن ملتها هستند. زیرا رسانه ها نه تنها اطلاعات مفیدی به ملتها ارائه نمی دهند بلکه بیشترین نقش را در باور اراجیف و چرندیاتی مثل سلاح هسته ای داشته اند.  چرندیان و خزعبلاتی که فقط یک شبه علم هستند و به درد داستانهای تخیلی می خورند. اظهار نظر مقامات غربی و روسی در باره سلاح هسته ای سر تا سر پر از تناقض و تضاد می باشد و تمام تهدیدات اتمی روسیه و غربی ها ، لفاظیهای بی اعتبار می باشد. . عجیب است که کارشناسان و تحلیلگران سیاسی نمی توانند  از این صحبتها به دروغها و فریبکاریها و تضادها پی ببرند و به حقیقت برسند. متاسفانه اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و تحلیلگران سیاسی به جای مخ با مخچه فکر می کنند و میدان تفکر محدودی دارند و افکارشان شدیدا" بوی کهنگی می دهد و نمی توانند رخداد ها و وقایع را درست تفسیر کنند و همچون طوطی صحبتهای تکراری می کنند و پیش بینی های انها همیشه غلط از اب در می اید. تفسیر سیاسی زمانی درست است که بر اساس دانسته های واقعی و حقیقی بیان شود نه بر اساس افکار کهنه و موروثی و باورهای غلط. این کارشناسان و تحلیلگران سیاسی که در مصاحبه ها خیلی طاقچه بالا میگذارند، به گونه ای صحبت می کنند که گویا متخصص سلاحهای هسته ای هستند و خودشان چندین ازمایش هسته ای انجام داده اند و یا از نزدیک این ازمایشات به اصطلاح هسته ای را دیده اند. در صورتی که همه انها فقط وفقط با باور موضوع سلاح هسته ای را پذیرفته اند نه با دلیل و منطق و مشاهده. و گاه این شائبه ایجاد می شود که بعضی از انها جیره خواران و مزدورانی هستند که وظیفه دارند دروغ سلاح هسته ای را به ملتها القا کنند و در باور انها قرار دهند تا همیشه در ترس به سر برند تا راحت تر به بردگی گرفته شوند. و هیچکدام از انها برای اثبات وجود سلاح هسته ای هیچ سند و مدرکی جز استناد به بمبارانهای هیروشیما و ناکازاکی ندارند. و نمی توانند و یا نمی خواهند به این موضوع فکر کنند که چرا این انفجارها فقط در دوشهر گمنام ژاپن رخ داده است که در ان موقع اکثر  خانه های این دوشهر از چوب و پلاستیک و مواد پلیمری بوده اند که به راحتی اتش می گیرند و با یک بمباران معمولی  هم میشد این دو شهر را از بین برد. اگر این کارشناسان عقل و خرد را جانشین تعصبات کورکورانه کنند  و به حاکمیت عقل تن دهند میتوان با  بحث

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس