جو بایدن - نمایه

در دورانی که دپیلماسی ایران پشتش به میدان گرم است، عکس یادگاری با بایدن بی‌ارزش‌تر از آن چیزی است که برای فروش روی میز گذاشته‌اند.

 سرویس سیاست مشرق- هیئت‌های شرکت‌کننده در هشتمین دور از مذاکرات وین بر سر لغو تحریم‌ها، برای دومین بار به‌منظور رایزنی و دریافت دستورالعمل‌های لازم به پایتخت‌هایشان بازگشتند. در آخرین شب از آن گفتگوها انریکه مورا معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران جمله‌ای کلیدی را بیان کرده و می‌گوید: حالا وقت تصمیم‌های سیاسی است!

دو روز پس از اظهارنظر اروپایی‌ها درباره سرنوشت مذاکرات، یک مقام آمریکایی دقیقاً همان جملات انریکه مورا را بر زبان آورده و از طرفین حاضر در وین خواسته است که «تصمیم‌گیری سیاسی» انجام دهند. اما معنای تصمیم سیاسی در وین چیست و مفهوم این جمله به‌ظاهر دیپلماتیک چه هست؟ آگاهان سیاسی اعتقاددارند که منظور کشورهای غربی از تکرار چندباره این واژه، اشاراتی بر مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا دارد. کشورهای غربی در مذاکرات وین سعی دارند جمع‌بندی ۸ دور از گفتگوها را به‌ سوی کانال مذاکره میان تهران و واشنگتن هدایت کنند. سخنان ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در «کند بودن» مذاکرات نشانه‌ای بر همین ماجراست. تروئیکای اروپایی با تعیین ضرب الاجل‌های سوری و نیز تأکید روی آیتم زمان سعی کرده است تا اتمسفر مذاکرات را به سمت گفتگو میان ایران و آمریکا تغییر دهد.

در تهران نیز سیگنال‌هایی برای مذاکره با آمریکا از سوی وزیر امور خارجه با تعیین دو پیش‌شرط به وین ارسال‌شده است. حسین امیر عبداللهیان در حاشیه یک جلسه در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفته است که واشنگتن از طریق کانال‌های غیرمستقیم و نامه غیررسمی (NonPaper) برای گفتگو با ایران اقدام کرده است. وزیر خارجه در آن زمان «رسیدن به توافق خوب» و «تضمین توافق» را دو پیش‌شرط مذاکره با آمریکایی‌ها بیان کرده بود.

پشت پرده اصرار آمریکایی‌ها به «مذاکره مستقیم» با ایران/ عکس یادگاری با بایدن چقدر می‌ارزد؟

البته گذر زمان نشان داد که سخنان وزیر امور خارجه و نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی در تعیین پیش‌شرط برای گفتگو با آمریکا نه به معنای انداختن فرش قرمز زیر پای آن ها، بلکه تنها تاکتیکی سیاسی به‌منظور باز کردن انسدادهای موجود در مذاکرات در وین بوده است. رویکردهای غیر سازنده برخی کشورهای حاضر در نشست مانند انگلیس باعث شد، که طرف غربی با مقصر نمایی ایران تنها گزینه باقی‌مانده روی میز را «مذاکره مستقیم» میان ایران و آمریکا معرفی کند. طرف ایرانی با تعیین پیش‌شرط‌های رسمی صورت بازی را عوض کرد.

رو کردن برگ جدید از سوی دیپلمات‌های ایرانی در تعیین پیش‌شرط با وجود عوارض داخلی آن زدن یک تیر با دو نشان بود. ایران برای گفتگو هم توپ را به زمین حریف انداخت و هم فضا را برای تعیین ضرب الاجل از تروئیکای اروپایی گرفت. این تاکتیک دیپلماتیک در وین کارساز بود. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پس از اظهارنظر مقامات سیاسی در تهران، وضعیت مذاکرات وین را «آخرین نفس» برای حفظ برجام خوانده و گفت که کاخ سفید از مذاکرات ناامید شده است. درحالی‌که واشنگتن با مذاکره به دنبال نفس گرفتن مجدد است، آن را در ظاهر به‌عنوان آخرین فرصت‌ها جانمایی می‌کند.

پشت پرده اصرار آمریکایی‌ها به «مذاکره مستقیم» با ایران/ عکس یادگاری با بایدن چقدر می‌ارزد؟

پنج دلیل برای آنکه مذاکره با آمریکا مفید نیست!

از هتل کوبورگ خبر می‌رسد که بخش زیادی از پیش‌نویس مربوط به توافق در دو کارگروه لغو تحریم‌ها و ترتیبات اجرای تعهدات به نتیجه نهایی رسیده است و ازلحاظ فنی آمریکایی‌ها باید به‌صورت رسمی تحریم‌های هسته‌ای غیرقانونی را لغو کرده و سپس در معرض راست آزمایی قرار دهند، این رویکرد منطقی با سنگ‌اندازی واشنگتن روبرو شده است. تیم دیپلماتیک آمریکا با رهبری رابرت مالی به‌جای اجرای تعهدات خود در وین به دنبال گزینه جایگزین است، به اعتقاد آمریکایی‌ها پرداخت این سطح از امتیاز در وین برای بایدن هزینه سنگین در برداشته و باعث شکست سیاسی دموکرات‌ها در دو انتخابات پیش رو خواهد شد!

آمریکایی‌ها به مذاکرات وین به‌عنوان برگ برنده در کارنامه سیاست خارجی بایدن می‌نگرند، ازاین‌رو با حذف گزینه‌های هزینه‌سازی چون درگیری نظامی و یا تحریم بیشتر روی «مذاکره مستقیم» متمرکزشده‌اند. پیام‌های مکرر آمریکایی‌ها برای گفتگو با ایران را باید از همین زاویه ارزیابی کرد. راهبرد آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران مطالبه حداکثری، فشار حداکثری و گشایش حداقلی است. حتی همین گشایش‌های حداقلی را به هدف ایجاد شکاف داخلی طراحی کرده‌اند، از سویی مذاکره برجامی میان ایران و آمریکا به معنای کاهش سطح تعهدات آمریکا به‌جای اجرای آن است.

 اصرار آمریکایی‌ها به مذاکره تنها تاکتیکی باهدف تقسیم فشار در سطح جهانی است. آگاهان دیپلماتیک به‌خوبی می‌دانند که تقسیم فشار در وین به معنای مشروعیت دادن مجدد به تحریم‌هاست. اگر کسی در برابر این استدلال شک دارد می‌تواند از خود بپرسد که چرا مقامات آمریکایی از بایدن تا آنتونی بلینکن وزیر خارجه و حتی مقامات درجه دومی چون مالی و جن ساکی هرروز در نشست‌های خبری خود پیش از بیان هرگونه اظهارنظر درباره ایران یک‌بار ترامپ را برای خروج از برجام مورد ملامت قرار می‌دهند! این انتقاد از خود به معنای آن نیست که آمریکای حزب دموکرات انسانی‌تر از جنایتکاری چون ترامپ عمل می‌کند، بلکه دسیسه‌ای از جانب حزبی است که تمایل دارد سایر کشورها را نیز در فشار حداکثری در برابر ایران با خود متحد کند.

پشت پرده اصرار آمریکایی‌ها به «مذاکره مستقیم» با ایران/ عکس یادگاری با بایدن چقدر می‌ارزد؟

۱-  بعد از اعلام رسمی تفاهم میان ایران و چین، آمریکا دو سیگنال کاملاً متضاد با مواضع گذشته فرستاد. در ابتدا آن‌ها رویکرد گام‌های هم‌زمان را پذیرفتند و سپس از ارائه مشوق‌های جدید برای آغاز مذاکره با ایران گفتند. هر دو مورد متضاد با مواضع قبلی آن‌ها بود. این مسئله به‌خوبی نشان می‌دهد که کلید مسئله اقتصادی تحریم، در ایجاد رویکردهای جدی و جدید در اصلاح روحیه اقتصادی کشور است و نه در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و امنیتی پیشنهادشده از سوی حریف.

۲- در صورت پذیرش راه‌حل غربی‌ها (مذاکره مستقیم) و انداختن عکس یادگاری با بایدن یا حتی پیاده‌روی عصرگاهی با وزیر خارجه آمریکا، آن‌ها تحریم‌ها را به سه بخش رفع شدنی و نیز رفع نشدنی و قابل‌مذاکره تقسیم خواهند کرد. این وضعیت ایران را وارد یک دالان پیچیده  و فرسایشی خواهد کرد که در آن آمریکایی‌ها هر مرحله از لغو تحریم‌ها را به‌عنوان توافق نهایی خواهند فروخت. ستانده هر مرحله به حدی است که ایران نتواند مقاومتی برای ترک میز مذاکره داشته باشد.

۳- مذاکرات وین به‌گونه‌ای پیش رفته است که گویی آمریکایی‌ها به تداوم مذاکرات نیاز دارند و ایران به نتیجه آن! در چین شرایطی آمریکا امتیازات حاصل را دقیقاً در سطحی قرار می‌دهد که مذاکرات به هم نخورد ولی به نتیجه هم نرسد. حتی اگر ایران ناگهان امتیازات اعطایی را بپذیرد، بسته پیشنهادی به حدی ناقص است که مذاکره مجدد را اجتناب‌ناپذیر کند.

۴- پذیرش مذاکره مستقیم با آمریکا بخشی از طرح گروه بحران برای مهار ایران هسته‌ای در آینده است، فرصت رفع تحریم و راست آزمایی آن را نباید به خاطر تخفیف کوتاه‌مدت از دست بدهیم.

۵- انتخاب گزینه مذاکره مستقیم به معنای قبول قوانین داخلی آمریکا به‌عنوان قاعده مسلط بر مذاکرات است. این اتفاق نه‌تنها باعث پذیرش هژمونی طرف مقابل می‌شود، بلکه آورده‌ای جز حدود تعیین‌شده توسط اندیشکده های غربی نخواهد داشت. پذیرش دستورت اجرایی بایدن، سقف زمانی داشته و درنهایت تا دو سال گارانتی می‌شود. از سویی نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها شانس بالایی در پیروزی در انتخابات آتی در کنگره نخواهند داشت! عمق این توافق به‌اندازه عمر دولت بایدن است.

۶- ایجاد نقطه‌چین سیاسی میان نتایج مذاکرات وین و گفتگوی مستقیم با آمریکا انتفاع اقتصادی از رفع تحریم‌ها را به برجام سیاسی تقلیل داده و مجدداً راه طی شده توسط گروه دیپلماتیک عباس عراقچی را احیا می‌کند. وزارت خارجه باید دقت کند که پاسخ سؤال اقتصادی تحریم، نهایتاً اقتصادی است و هیچ راه میانبری از جنس مذاکره کردن وجود ندارد. بهتر است یک‌بار برای همیشه اعتیاد به مذاکره با قطبی کردن آن را کنار گذاشته و به راه‌حل‌های بهتر توجه کنیم. واقعیت آن است که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سقف پیشرفت‌های هسته‌ای تهران محدود است و ازاین‌رو از مذاکره ترتیبات امنیتی در منطقه را می‌خواهد، در چنین وضعیتی باید بازی خود را در منطقه به رقیب تحمیل کنیم.

سطح پیشرفت‌های ایران در میدان به گونه ای است که ما در  سال ۲۰۱۵ فریز نشده (متوقف) و آمریکایی‌ها نمی‌توانند برای تخفیف در قانون کاتسا و آیسا چانه‌زنی کنند. ارزش فرار تروریست‌های سنتکام کم‌تر از حدی است که قابل‌مذاکره باشد و به عنوان دستاورد و امتیاز به طرف ایرانی فروخته شود. اتفاقا آن‌ها باید برای تضمین امن خروج آخرین سرباز خود از منطقه تحریم‌ها را برداشته و آن را راست آزمایی کنند. اقتدار پوشالی متحدان واشنگتن با ساختن هم‌پیمان برای ناتو در خلیج‌فارس با یک تلنگر می‌شکند. در دورانی که دپیلماسی ایران پشتش به میدان گرم است، عکس یادگاری با بایدن بی‌ارزش‌تر از آن چیزی است که برای فروش روی میز گذاشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    16 9
    به نظر من هم زمان تصمیم گیری سیاسی رسیده، یانکیها میتونن علنأ جلوی دوربین‌ها بگن....... خوردیم غلط کردیم که از برجام خارج شدیم و هرچی ایران بگه دربست قبول میکنیم!! بعد ببینین دوساعته مسئلهٔ برجام حل میشه!!! خخخخخخخ
    • روزبه IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 2
      از مذاکرات بالاخره 2 نتیجه قابل حصول هست: اول اینکه توافقی صورت بگیره که مورد مطلوب هر دو طرف باشه یا در اثر پافشاری هر دو طرف برای کسب منافع بیشتر و تحمیل یک طرفه خواسته ها به بن بست کشیده خواهد شد. اما به دلیل وجود بسیاری از مسایل که نه فنی بلکه سیاسی هستن و برای جلوگیری از بروز تنشهای ناشی از اعمال قدرت هر یک از طرفین و مولفه های اثر گذار بر موضوع که خارج از اراده طرفین عمل خواهند کرد، نه توافق موقت و نه توافق پایداری در کار نخواهد بود ولی بن بستی هم در کار نیست، چون مدیریت شرایط در آستانه خطر ایجاب میکنه پرونده هسته ای تبدیل به بحران و تقابل های فزاینده نشه، به همین دلیل سیاست های فشار و تحریم که عملا اثر گذاریش در حال تضعیف شدن هست کار رو برای طرف غربی سخت و فرصتهای ایران رو برای رسیدن به موقعیت برتر تقویت میکنه ولی پرونده هسته ای هم قرار نیست الی الابد هم ادامه داشته باشه پس جنگ سرد میان غرب و ایران و جنگهای نیابتی ادامه دار خواهد بود، البته وجود تنش میان غرب با چین و روسیه مفری برای رهایی ایران از فشارها خواهد بود.
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      6 2
      آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند...
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      2 0
      ار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • ناشناس IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    16 2
    یکی بگه این مذاکرات مسخره دقیقا کی تموم میشه .
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      4 1
      هیچوقت
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    11 1
    عالی بود. خواهش میکم این تحلیل را بگوش وزیرامور خارجه و باقری برسانید.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    6 23
    چقدر نادان هستین شما تندرو ها فقط باید نابود بشین
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      1 3
      خخخخ دقیقا
    • مهدی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      13 2
      چقدر ساده لوح هستید شما فساد طلبهای بی مغز ، از قدیم گفتند که کار از محکم کاری عیب نمی کند دولت رییسی باید خیلی محکم و سخت کار را جلو ببرد نه مثل رییس جمهور بنفش شل و آبکی و بی ارزش . شما بدردنخورهای پر ادعا باید نابود بشوید که انقدر برای مردم و کشور هزینه اضافه و بدبختی ایجاد نکنید
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      18 2
      تو هشت سال شما غربگداها ثابت کردین که نادان، ساده لوح، وطن فروش و خیلی چیزای دیگه هستین و فقط بدرد سینهٔ قبرستون میخورین!!!
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      7 1
      فقط ی اصلاح طلب بعد هشت سال ایجاد بدبختی و فلاکت میتونه طلبکار باشه!
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      1 3
      ۲۰:۰۰ نه تو وامثال تو الان مغزتون پر هست که سرمایه مملکت را در کشورهای حوضه برباد میدید.خخخخخخخ
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    13 0
    ايران باید ادامه مزاکره رامنوط به‌ رفع تحریمها وراستی آزمایی آن کند وتا انجام‌ این خواسته‌های خود از طرف های مقابل به‌ میز مزاکره بر نگردنند
  • DE ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    10 2
    آفرین، بهترین مقاله ای است که تا بحال در این باره خوانده ام.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    6 13
    وقتی همه چیز به امریکا برمی گردد با این منطق داغون چی رو می خواهید ثابت کنید؟بابا کنار جیبتون یخورده هم به اوضاع فلاکت بار مردم هم فکر کنید.
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      10 1
      اتفاقا این اوضاع فلاکت باری که ازش صحبت می کنی حاصل ۸ سال گره زدن همه چیز مردم و کشور به مذاکره و بستن به هر قیمت دولت اصلاح‌طلب و زبان دنیا بلد بنفش با آمریکا است از خواب بیدار شو
    • مهدی IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      8 1
      اتفاقا رییس جمهور بنفش با شما هم عقیده بود و فکر میکرد همه چیز به آمریکا بر میگردد و بجای خدا دستش را جلوی کدخدا دراز کرد، سالها امورات مملکت را به نظر کدخدا گره زد و نتیجه اش همین اوضاع فلاکت باری است که شما گفتی. بجای آمریکا یکم از خدا بترسید و کمی غیرت و شهامت ایرانی داشته باشید آخرش هممون قراره بمیریم قرار نیست کسی عمر نوح داشته باشد.
    • DE ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      1 0
      سلام دوست من عامل همین فلاکت آمریکاست ،،به این معنا اگر هرگونه تعامل داشته باشی فلاکت درو می‌کنی ،نمونه پهلوی ،نمونه ترکیه پاکستان کل کشورهای منطقه
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 24
    بابا جان مذاکره مستقیم اشکالی نداره. تیم علی باقری بچه نیستند که در مذاکره غیر مستقیم فریب نخورند ولی در مستقیم فریب بخورند. این تحلیل های نادرست را مشرق منتشر نکنه خواهشا. البته اصل تحلیل درست هست ولی دلیلی بر رد مذاکره مستقیم نیست.
    • ناشناس DE ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      12 3
      قرار داد برجام یک ننگ تاریخی است که غزب پرستان با سماجت و وعده و وعید های توخالی مردم عزیز کشورمان را فریب دادند حتا با بی شرمی میگفتند که ما موشک را لازم نداریم و دوران موشک تمام شده است ! حاضر بودند برجام های دو و سه … را هم که دولت های استعمارگر در فکر آن بودند را به کشورمان تحمیل کنند !! FATF هم یک دروغ آشکار دولت آقای روحانی و وزیر امور خارجه آمریکا پرستش بود که از طرف این به اصطلاح استاد دیپلماسی (محمد جواد ظریف) با چه آب و تابی تبلیغ میشد !! البته امروز کار به جایی رسیده است که دوباره سخن از مذاکرات مستقیم با قاتللان سردار دل ها ،قهرمان بزرگ تاریخ کشورمان سخن در میان است !! موضوع برجام شاه کلید غربی ها در رأسشان آمریکا برای ورود غیر مستقیم در امور داخلی ایران و فلج نمودن پیشرفت های علمی و نظامی و اقتصادی و با یک کلام شکست انقلاب جمهوری اسلامی در افکار بینالمللی است ستون پنجم دشمن که یک پایش در ایران و پای دیگرش در غرب است و برای محقق شدن خواسته های غرب در نابودی توانایی های ایران و جوانان پر مستعد آن تلاش خود را چند برابر کرده است و برای همین است که سخن از سرمایه گذاری آمریکا در ایران در قبال پذیرفتن برجام ننگین پیشنهاد میشود ! و با ورود آمریکا و آمریکایی ها به کشورمان به بهانه سرمایه گذاری و یا ارتباطات فرهنگی به معنی اکرایئینی شدن ایران خواهد بود که دیر و یا زود مشکلات غیر باور نکردنی در کشور خواهد بود که امروز اکرائینی ها با آن مواجه اند !!!
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    12 0
    خواهش میکنم برید این مقاله رو بدین آقای شمخانی و عزیزان وزارت خارجه بخونن واقعا بعد چند هفته یه چیز درست و حسابی دیدم درباره مذاکرات
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    13 2
    مذاکره با دولت دروغگو و بدعهد که قاتل شهید سلیمانی است ممنوع است دولت غربگدا بی غیرت بود و دنبال مذاکره و بستن به هر قیمت با شیطان بزرگ شما که لقب دولت انقلابی را یدک می‌کشید نباشید
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      2 9
      ۱۵:۳۷ - شما بگید چربیت دقیقا از کجا تامین میشه عزیزوم؟؟؟
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      7 1
      مال شما که از یانکی‌ها و صهیونیست‌ها تامین میشه!!!
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      4 1
      ۲۲:۳۲ من جزعی از ملت ایران هستم لطفی کمی مطنق داشته باش وشر و ور تحویل نده ملت درد ملت حالیت نیست
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    3 0
    هرگز نباید به دشمن چنگ و دندان نشان داد. بهترین راه همین مذاکرات دور وبا واسطه است. چون امریکا هرگز با کسی رو راست نبوده و نخواهد بود. باید یاد بگیریم با تحریم و دشمنی امریکا زندگی کنیم. یا دربست نوکر امریکا شویم. مانند کره جنوبی و المان و00000
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      3 8
      این نوکری نیست گردنگیری هست که شما احمق های افراطی 43 ساله بهش مبتلا شدید.وگرنه ارتباط تجاری با قدرت های بزرگ باعث رونق اقتصادی است
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      3 1
      احمقهای غربگدا کلا ارتباط تجاری رو با آمریکا فقط قبول دارن و 43 ساله دارن زور میزنن نوکری شونو به ارباب ثابت کنن. از نظر اونها جامعهٔ جهانی فقط آمریکاست!! البته احتمالا عشقشون اینه که با خانوادشون تو جایی مثل اوکیناوا زندگی کنن شاید یه سرباز تروریست یانکی داماد غیر رسمیشون شد!!!!
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      1 1
      ۲۲:۳۶ ببین کی به کی میگه احمق خدایا صبربزرگی میخواد این قشر را تحمل کرد.
  • جانم فدای ایران IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    1 0
    درانتخابات پیش روی امریکابدقت به حرفای نمایندگان گوش کنیدببینیدچه هدفی داشتن.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 1
    با سلام برجام یک پویش استعماری است. با این پیش فرض بایستی وین و معادلات با غرب را مدل سازی نموده و راهبردهای لازم را استدلال نماییم. هم اکنون ترتیبات خوبی در این بسته صورت گرفته است و مذاکرات وین و محتوی آن تا حدودی ماهیت استعماری برجام را مدیریت و در مقابل آن به بازدارندگی دست پیدا کرده اند. توصیه می شود تحلیل های راهبردی این گزارش را بطور جدی در دستور کار قرار دهند. والسلام
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    4 0
    قطعا وطبق تجربه تاریخی مشخصه که نمیشه به هیچ استکباری اعتماد کرد(حتی اگر تضمین های لازم هم بدهند میتونندبه تعهداتشان عمل نکنند واگر هم عمل کنند ازطریق( موارد دیگر،وعده وعیدهای سر خرمن،قراردادها وزیادهخواهیهای دیگه)سواستفاده کنند-پس تنها راه اینه که(حکومت،مملکت ومردم دریک محیط کاملا با عدالت وبدون هرگونه تبعیص وامتیازدهی انواع فساد خیانت وجنایت خودیها...)بچسبند به(استقلال،اقتدار،تمامیت ارضی،اتحاد با متحدین،خودکفایی وپیشرفت علی الخصوص پیشرفتهای هسته ای نامحدود...)
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    5 0
    برای اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران هیچ مذاکره‌ای لازم نبوده و نیست؛ چه رسد به‌اینکه مذاکره فرسایشی شده و زمزمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود! از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا مذاکرات را در اسرع وقت به حالت تعلیق در آورند و تا زمانی‌که غربی‌ها به تعهدات خود عمل ننموده‌اند، به مذاکرات باز نگردند.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    9 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • CA ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    3 1
    ببینیم و تعریف کنیم
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    6 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    9 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛ یعنی ساختار تحریم‌ها در تمام لایه‌های هسته‌ای، موشکی، پهپادی، منطقه‌ای و حقوق بشری و غیره باید برچیده شود. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ی‌ تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده‌اند، بپردازند. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید با جریمه‌ی تأخیر آن، وصول گردد. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی‌مدت قرار گیرد و تا زمانی که راستی‌آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته شود و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن، توسعه یابد. در شرایطی که طرف‌های برجامی طی شش سال به طور پیوسته بر خلاف تعهدات خود عمل کرده‌اند، دلیلی برای حفظ پیوسته‌ی تصاویر تأسیسات هسته‌ای وجود ندارد. ما به دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، اطمینان نداریم. این دوربین‌ها باید جمع‌آوری شوند و اجازه‌ی حضور به این جاسوسان در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. با توجه به پیشرفت فناوری احتمال دارد در این دوربین‌ها فرستنده گیرنده‌هایی کار گذاشته شده باشد که تا زمانی که سیگنال کدشده‌ای را دریافت ننموده‌اند هیچ ارسالی انجام ندهند و با دریافت کد، تصاویر را ارسال نمایند یا اقدامات خرابکارانه‌ی دیگری را انجام دهند. در هر حال اگر قرار است کار اشتباه ضبط پیوسته‌ی تصاویر، که یک عقب نشینی در برابر دشمن غیر قابل اعتماد است، صورت گیرد، حداقل این کار باید توسط دوربین‌های خودمان انجام شود و آژانس باید این را بپذیرد.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    7 0
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      1 4
      به همین خیال باش
  • محسن IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    4 1
    باشه تا ببینیم اگر این دولت مستقیم مذاکره کرد شما چه توجیهی میتراشید . البته در شرایط مساوی اگر دولت قبلی مذاکره میکرد محکوم به فنا بود .
  • علی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    6 0
    اصرار آمریکا براب مذاکره مستقیم با ایران به این دلیل است که او چشم دیدن اینکه ایران میخواهد متحد روسیه و چین بشود را ندارد و نمیتواند تحمل کند بنابر این تلاش خواهد کرد تا ایران را از روس و چین دور کند و اگر توانست به خودش جذب کند که فبها و اگر نتواند اقدامات بعدی برای نا آرام کردن ایران و تلاش برای براندازی را سرعت خواهد داد . ما باید هوشیارتر از سایر وقتها باشیم . و اتم ایران یک بهانه است برای آنها.
  • DE ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    6 4
    من که ناهار خورده ام پس نگرانی وجود نداره
    • FR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      2 1
      اره بابا گدا خانه در المان به همه یک تکه نان میدهد (البته تقریبا( ایرا تازه روی خط خوب مذاکره ای افتاده که از این به بعد اثار ضرر کم شود زیرا همه میدانیم برجام یعنی ضرر از هر نظر و ننگ به مسببان ان از جاسوسان و بی کفایتان و بهاییان !!!
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    3 3
    یهو.د برای ضربه زدن به ایران اصلا نیازی به امریکا ندارد بلکه توسط اسب های جدیدش یعنی چین و روسیه به ایران ضربه میزند.
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 1
    متن خوبی بود و قابل مطالعه
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 6
    توهمات مشرق پایان ندارد. خخخخخ.
  • ماحسون IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 2
    هرچند وضعیت مالی خوب نباشه،ولی اقتدار وعزت وبزرگی نظام اسلامی ایران شیعه وبرادران اهل سنت،غم هایمان کم میکند، خدایا به نعمت های داده ونداده ات شکر
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    1 2
    شرایط داخلی کشور از نظر اقتصادی اصلا خوب نیست
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    5 1
    این حرکت آمریکا وچرخش فرانسه به طرف ایران نشان دادن یک آبنبات است برای کند کردن حرکات اقتصادی بین ایران و روسیه،،من به صراحت پیش بینی میکنم اگر در دام مذاکره مستقیم برو ند چهار سال تمام ، از آنجا ،،مذاکره،، رانده از روسیه مانده ،، زیرا دیپلما سی به سبک غربی نا کار آمد است ،،اقای وزیر خارجه مثل رفیق قبلی انرژی انقلاب را هدر نده « بهترین راه حذف تحریم و کنترل آمریکا مثلث ایران ،روسیه ،چین» ببین از شکل گرفتن این مثلث چگونه فلفلی شدند
  • روح الله IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 6
    نظر مشرق کشک است
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    3 0
    بله تحليل كاملاً درستيه اما مشكل كجاست ؟! مشكل اصلى مملكت ما اينه كه شوربختانه مسؤلين و كارگزاران نظام اسلامى ناتوان از اداره مملكتند
  • منتقد IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 0
    1- به نظر طرف مقابل ابزار کاری و جدیدی ندارد. ابزارش همان تحریمها و بستن مجدد روزنه های کوچکی است که مثلا به نشانه حسن نیت موقتا باز کرده است. به عبارت ابزار دشمن بیشتر فرسایشی است تا چکشی. 2-در مقابل بهترین ابزار ما با یک نگاه نزدیک شدن به غنی سازی 90% و بمب اتم است. 3-سوال این است که در این صورت آیا طرف مقابل به سمت اجماع جهانی و درگیری نظامی پیش می رود؟ 4-با لحاظ اینکه حتی هم پیمانان ما که روسیه و چین هستند مطلقا از ایران هسته ای خوششان نمی آید که البته ادله درخور توجهی هم دارند. پس امیدی به وتوی آنها نمی توان داشت. 5-به نظر ما در برابر اجماع جهانی شانسی نداریم چون حتی اگر جنگ نشود تحریمها به تنهایی کمر کشور را می شکند. 6-به نظر یک راه بیشتر نیست. طرف مقابل ازدیاد توان نظامی و منطقه ای ما را تحمل نمی کند پس می توانیم با توافق بر عدم توسعه و حفظ حداقل ابزار لازم دفاعی امتیازات اقتصادی را مطالبه کنیم. به هر حال به نظر می رسد دشمن با شناخت این نقطه ضعف ما منطقی نیست که از این برگ برنده چشم پوشی کند شاید ما هم جای او بودیم جنین می کردیم.
  • منتقد IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 1
    1- به نظر طرف مقابل ابزار کاری و جدیدی ندارد. ابزارش همان تحریمها و بستن مجدد روزنه های کوچکی است که مثلا به نشانه حسن نیت موقتا باز کرده است.
  • مجتبی از زنجان IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    1 2
    آمریکا هدفش تجزیه جهان هستش چون همه210کشور نژاد دارند خودش هم خطر تجزیه داره کشورها باید تک نژادی بشن حذف نژاد انشالله
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      2 0
      شما بی زحمت تو توهماتت سیر کن
    • رضا IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      این که یعنی نژادپرستی
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    به اندازه ارزش یک پهن
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    3 0
    مذاکره با شیطان بزرگ !!! نتیجه از پیش معلوم است.
  • NL ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 0
    مرگ بر آمریکای خونخوار و جهان خوار
  • FR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 0
    مرگ بر امریکا را باید روزانه گفت
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 0
    اگر مثلا دولت اعلان كند كه فردا با اتوبوس ازپايانه غرب تهران قصد رفتن به كره ماه رادارا دارد علاقه مندان به همراهى دولت ساعت ١٢ درميدان ازادي حاضرباشند مردم انرا طنزتلقى وسرقرار حاضر نحواهند شد باور احياى برجام ازطرف امريكا ازفراخوان اين سفر دورازذهنتراست امريكا با طناب طمع شما را سركاركذاشته است
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 1
    ایران میتواند با مذاکره مستقیم با امریکا موضع منطقی خود را به نمایش بگذارد و از ایجاد اجماع جهانی علیه خود جلوگیری کند. دیر یا زود باید مستقیم مذاکره کند. در ضمن این مذاکره را هم به تابو تبدیل نکند.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.
  • دکتر خسروی AT ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    اینا میخواهند یک برجامی را به ایران تحمیل کنند مثل قرارداد کمپ دیوید که دست اخر هم ایران بشه مثل لیبی خدا به خیر بگذراند .
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    در ده اینده ما این فرصت را داریم قاره اسیا را بهتر بشناسیم و از ان لذت ببریم. ب کشورهای مختلف با ترن مسافرت کنیم با فرهنگ های مختلف اشنا شویم، تجارت کنیم مثل اروپا که سالهاست این کار را میکنند و ما محروم هستیم. دلیل این محرومیت هم خودمان و هم دولت های غربی هستند. امروز ما این فرصت را داریم کشور روسیه و چین از لحاظ تکنولژی با غرب برابری و یا برتری دارند. فرهنگ انها بما نزدیک تر است و فاصله کمتر. در انطرف معادله ابر قدرتی داریم لجوجانه میجنگد تا برده جدیدی را مهار کند. تعدادی هم شریک دارد که در مواقع لزوم حاضر ب جنگ هستند. ماجرا را خودتان بهتر میدانید و تشخیص میدهید. برده گری را میخواهید یا سربلندی و افتخار؟ دارایی کشور را در چنگ گرفته اند، فروش نفت را قطع و یا محدود کرده اند، عده ای از هم وطن ها را ضد منافع کشور پرورش میدهند. تسلیم میشوید یا میجنگید؟
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس