سپاه پاسداران نمایه - کراپ‌شده

آمریکایی ها پیش از این نیز یک بار بازی روانی روی نام سپاه پاسداران با هدف تاثیر روی فضای تحریم را در سال ۱۳۹۸ اجرا کرده‌اند!

سرویس سیاست مشرق- سه هفته پس‌ازآنکه انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیغام صریح طرف ایرانی را در واشنگتن به گوش مقامات آمریکایی رساند، کشورهای غربی هنوز به‌صراحت کلام لازم در پاسخ به آن پیام نرسیده‌اند. در آن پیام به طرف غربی گفته شده بود که تنها راه رسیدن به توافق ایجاد انتفاع ایران از برجام است.

پس از ارسال این پیام به کاخ سفید، آمریکایی‌ها که تمایلی به اجرای دقیق برجام ندارند شروع به سناریو سازی دروغین علیه اقدامات دیپلماتیک ایران کردند. آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی گفت که تهران خواسته هایی فراتر از متن برجام برای رسیدن به توافق دارد.

پس از اظهار نظر وزیر خارجه آمریکا، رابرت مالی اعلام کرد که شرط ایران برای توافق برداشتن تحریم از سپاه پاسداران است و ما زیر بار آن نمی رویم! ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش تروریستی ایالات‌متحده  نیز در جلسه استماع کنگره مدعی شد که مخالف خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) است. فرمانده آمریکایی در آن جلسه ادعا کرد که خروج سپاه از لیست تحریم باعث تضعیف توافق با ایران می‌شود!

درحالی‌که طرف ایرانی در آخرین دور از گفتگوها در تهران با پیام‌رسان اروپایی (مورا) خواهان «انتفاع ایران» از برجام شده بود، در واشنگتن به گونه‌ای صحنه سازی شد که برداشتن تحریم سپاه تنها شرط ایران برای توافق است. در حالی که برداشتن تحریم سپاه یکی از شرط های جانبی ایران برای بازگشت دوباره طرف‌ها به برجام بوده است. آمریکا با پر رنگ کردن نام سپاه سعی کرد به گونه ای فضا سازی کند که خواسته های انتفاع محور در سایه قرار بگیرد. برخی تفسیر گران سیاسی اعتقاد دارند که هدف آمریکایی‌ها از این بازی گران فروختن توافق به ایران است.

 در هنگامه حضور انریکه مورا در تهران، مقامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به‌ رابط اروپایی اعلام کرده‌اند که حاضر به پذیرش «رفع تحریم‌های نمایشی» مانند لغو تگ FTO از سپاه نبوده و غربی‌ها باید خیلی بیشتر هزینه کرده و  تگ SDGT (برچسب حمایت از تروریسم) از روی نهادهای مؤثر اقتصادی چون بانک مرکزی و سیستم فروش نفت ایران بردارند. واشنگتن به‌جای اعلام آمادگی برای لغو مؤثر تحریم‌ها، تنها روی نام سپاه پاسداران مانور تبلیغاتی کرده و به‌گونه‌ای روی آن بازاریابی می‌کنند که گویی این نهاد مردمی و انقلابی تنها سد راه توافق بوده و اگر سپاه خود را منطبق باروح برجام کند؛ توافق در وین میان طرفین امضا خواهد شد.

آیا اختلاف درباره سپاه پاسداران مانع از توافق نهایی در وین شده است؟

 بر خاف ادعای آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی ایران در شرایطی حاضر است پای یک توافق با طرف غربی را امضا می‌کنند که در فردای آن کلیه تحریم‌های استخوان‌دار ازجمله برچسب‌های مرتبط با حمایت تروریستی از همه نهادهای مؤثر در کشور (شامل نهادهای اقتصادی؛ گروه‌های حکمرانی، سازمان‌های مولد امنیت و دفاع) برداشته‌شده و ایران بار دیگر بتواند به چرخه دلاری (U-Tun) بازگردد.

اجرای این اصل انتفاع ساز ارتباطی به برداشتن یک برچسب تشریفاتی تحریمی از سپاه پاسداران ندارد، با این تبصره که اساساً برداشتن برچسب FTO هیچ اثری در فعالیت‌های دفاعی محور کشور نخواهد داشت. رفع تگ FTO سپاه به لحاظ فنی مطلقاً اثر اقتصادی ندارد و حتی اگر اثری سیاسی یا حقوقی مدنظر باشد رفع تگ نیروی قدس به‌مراتب مهم‌تر است.

هک کردن کدهای جعبه تحریم‌های ایران

هدف از مذاکرات برای ایران، لغو مؤثر تمامی تحریم‌های آمریکا علیه کشور است که نتیجه آن بهره‌مندی اقتصادی ایران از لغو تحریم‌ها باشد. در حال حاضر آمریکایی‌ها به‌جای توجه به این موضوع مدل رفع تحریم‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که بیش از آنکه نشانه انتفاع باشد، مدلی از فروش نفت در برابر غذا را تشریح می‌کند. فروش آزادانه نفت و فرآورده‌های نفتی، دسترسی و نقل‌وانتقال آزادانه درآمدهای ارزی و نفتی، عادی شدن روابط اقتصادی، عادی شدن روابط کارگزاری بانکی، آزاد شدن و نقل‌وانتقال بی‌قیدوشرط پول‌های بلوکه‌شده ایران، امکان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، تجارت آزادانه با همه کشورها و بهره‌مندی سیستم حمل‌ونقل و کشتیرانی ایران از خدمات مختلف و نیز اجرای نقشه حکمرانی فراملی بخشی از مسیر انتفاع ایران از برجام است.

 در طول مذاکرات وین آمریکایی‌ها با تقسیم تحریم‌ها به سه مدل رفع شدنی؛ رفع نشدنی و قابل‌مذاکره در برابر انتفاع از برجام مانع سازی کردند. بعد از امضای برجام با اجرای قانون ویو (wave) حدود ۲۵۰ فرد حقوقی و حقیقی نه‌چندان پراهمیت ایرانی در SDN باقی‌مانده بودند، اما در پیوست دوم برجام (تنها پیوست اقتصادی آن) اعلام‌شده بود که اگر یک‌نهاد اقتصادی غیر آمریکایی بخواهد با یک منبع اقتصادی ایرانی معامله انجام دهد؛ تا زمانی که منافع حاصل از آن به یکی از افراد حاضر در لیست تحریم‌ها نرسد بلااشکال است! اما جالب آن بود که باوجود مجاز بودن تراکنش

با انداختن کامل بار ریسک شناخت ذینفعان تراکنش (customer due deligence) بر دوش بانک مبدأ اجرای تراکنش را دچار محدودیت بسیار می‌کرد. بخصوص که تعریف واحد اطلاعات مالی آمریکا (فینسن) از شناخت ذینفعان روزبه‌روز بیشتر از جنس ریسک زدایی (de-risk approach) می‌شد و از راهبرد رویه محور (rule-based approach) فاصله می‌گرفت. به‌این‌ترتیب حضور پرتعداد افراد ایرانی در لیست سقف انتفاع ایران از برجام را محدود می‌کرد. به‌این‌ترتیب آمریکایی‌ها باآنکه برجام را اجرا می‌کردند، عملاً دست و پای تهران بسته تا انتفاع از آن به قول سیف رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی نیز عراقچی معاون وقت وزارت خارجه «هیچ» باشد!

این بار نیز آمریکایی‌ها همان تله را پیش پای مذاکرات پهن کرده‌اند؛ تمرکز روی تگ بی‌ارزش FTO و تلاش برای گران فروختن آن با مقصر نمایی سپاه پاسداران در امضای توافق خطی است که مذاکرات را به‌سوی یک توافق بد هدایت کرده تا در برداشت ایران از انتفاع اقتصادی محدود و در حد کنترل‌شده ورود ایران به بازار جهانی انرژی برای رد کردن بحران جنگ در اوکراین باشد.

کریس مورفی سناتور مؤثر آمریکایی اعتراف کرده است که برچسب FTO‌ قیمتی نازل دارد و آمریکا باوجود پا پس کشیدن درنهایت حاضر به معامله روی آن است. انکل وُرا یادداشت نویس ارشد در فارن پالیسی نوشته است که اجرای برجام بسیار مهم‌تر از قرار دادن سپاه پاسداران در یک لیست تروریستی است!

در ادامه این یادداشت مهم آمده است که اگر غرب دو هفته یا یک ماه دیگر به ایران اجازه دهد تا به پیشرفت خود درزمینهٔ غنی‌سازی هسته‌ای ادامه دهد، آنگاه تهران می‌تواند توافق را به‌طور کامل لغو کند. واعظ، معمای تروریستی بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک موضوع پوچ می‌داند و معتقد است این توافق کمکی به ایالات‌متحده نمی‌کند، آسیبی نیز به ایران نمی‌رساند.

آیا اختلاف درباره سپاه پاسداران مانع از توافق نهایی در وین شده است؟

در حالی آمریکایی‌ها امضای توافق را مهندسی می‌کنند که ایران از مرز اجرای آن عبور کرده است.

۱- ایجاد یک نرخ جدید برای مشتریان بازار انرژی ایران ازجمله جایگزین کردن طلا و ریال به‌جای دلار مقدمات برنامه‌ای است که توانسته است پس از فروش گاز به روبل به چرخه (U-Tun) ضربه بزند.

۲- دست گذاشتن روی میدان آرش از جانب ایران نشان داد که فروش یا برای همه است یا هیچ‌کس! در دورانی که سوخت کشتی‌های جنگی انگلیسی در بندر پلیموث سرقت می‌شود؛ اقتدار  کریدورهای انتقال انرژی اهمیتش بیش از آن چیزی است که طرف غربی محاسبه کرده است.

۳-  مسیر پیش روی ایران به‌گونه‌ای در حال طراحی است که کشوری نفتی با مواهب آن اما با درآمدهای پایدار غیرنفتی باشد.

آیا اختلاف درباره سپاه پاسداران مانع از توافق نهایی در وین شده است؟

آمریکایی ها پیش از این نیز یک بار بازی با روانی روی نام سپاه پاسداران با هدف تاثیر روی فضای تحریم را در  سال ۱۳۹۸ اجرا کرده‌اند! در آن زمان با توسل به یک عامل روانی بیرونی (تروریستی اعلام کردن سپاه) و یک عامل فنی هم‌زمان روی زمین (دستگیر کردن کارگزاران ارزی ایران در دبی) سعی شد فضا به گونه ای مهندسی شود که گویی این سپاه است که باعث اختلال در شبکه ارزی شده و قیمت دلار تابع رفتار منطقه ای است. اگر آن زمان بانک مرکزی دولت وقت جواب درستی به تحرکات مأموران سازمان سیا می‌داد، امروز حنایی که ترامپ درست کرده بود دیگر رنگی نداشت!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    38 21
    اسرائیل کودک کش و سازمان منافقین ومنافقین داخل ایران استخوان تحریم سپاه را در گلوی برجام انداخته اند که هیچگاه نتوان برجام را زنده کرد با این حیله این خبیثان کشور را دچار خود تحریمی کرده اند. اینها به شیطان درس می دن.
    • علیرضا IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      4 2
      مشرق جان نظرات جدید باید بالاتر قرار بگیرند نه اینکه هرکس نظرداد نظرش بره انتهای لیست!
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      3 11
      خاندان منحوس پهلوی ا جا انداختی.
  • روزبه IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    3 10
    چرایی بازگشت آمریکا به برجام رو باید پاسخ داد!
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      0 1
      چرایی این که 20 سال دنبال وطن فروشی بدید که بتن ریخته شود تا بمب اتم داران ناراحت نشوند!!
  • ایلیا IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    46 11
    درود بر سپاه عزیزمون
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    17 18
    سپاه پاسداران مایه عزت و اقدامات معجزه آسای به عمل آمده آن نهاد شریف و جان نثار و فدائی ملت و رهبر فرزانه و حافظان جان و مال و ناموس ملت و میهن یک حقیقت انکار ناپذیر است . و البته دشمن خوب فهمیده است کجا را مورد نشانه قرار بدهد . اما کور خوانده اند و این آرزوی ننگین را بایستی به گور ببرند که برجام بدون حذف نام سپاه در لیست سیاه انجام گیرد . سپاه رکن رکین نظام و چشم تیز مملکت و شمشیر بران و قاطع در برابر دشمن ددمنش و بازوی پر توان ملت و پاسداران جان برکف و بیدار دلان با بصیرت این انقلابند .سپاه در ایران اسلامی به منزله سر در بدن انسان است و هرگز جدا شدنی نیست . سپاه پیشران امنیت سرزمین دلیران ایران زمین است و خدمات و برکات و زحمات شبانه روزی این نهاد متقن و خدمت گزار بر احدی پوشیده نیست . قطعا قطعا دشمن در این توطئه ناکام و سرشکسته خواهد شد چرا که سپاه محور مشرف بر کلیه امور و چرخ فعال و موتور محرکه مملکت و مردم و منطقه است . دشمن بداند سپاه قلب تپنده نظام انقلاب اسلامی ماست . کور خوانده اید این خواب پریشان تان هیچگاه عملی و عینی نخواهد شد . از غصه دق کنید و ازنام سپاه خواب از چشمانتان بپرد و آرامشتان گرفته شود . سپاه نهاد همیشه جاوید انقلاب و یادگار ماندگار خمینی بت شکن است .
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    13 26
    سلام خدا به تنها سپاه بازمانده از سپاه هزاروچهارصد سال پیش محمد رسول الله یعنی سپاه پاسداران
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    4 26
    آقای سپاه آیا وقت آن نرسیده که شبکه‌ رایدیو تلوزیونی مخصوص خودتان را تاسیس کنید؟
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      29 3
      هست دیگه صدا و سیما چیه پس
  • نویدیان IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    22 22
    من که عاشق سپاه با غیرت هستم
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    18 8
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • DE ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 9
    آیا اختلاف درباره سپاه پاسداران مانع از توافق نهایی در وین شده است؟ / خدا وکیلی شما ها یی که منتظر توافق و رفع تحریم هستید چقدر امریکایی ها را احمق فرض کردید . حتی دیوانه ترین افراد حاضر نیست یک اسلحه بدون فشگ قشنگ که باهاش کل صنعت و زندگی مردم و تولید و ساخت ... و ۸ سال سیاست دولت تدبیر و امید را شرطی کرد را از دست بدهد. .الان هم که تا وضعیت اوکراین و روسیه مشخص و تثبیت نشه امریکا محاله در مورد برجام تصمیم بگیره یعنی سالهای متمادی دیگر ول معطلیم . برو بچ بهتره پاشن از وین بیان پیش خودمون
  • احمدیان IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    16 11
    مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    24 5
    مگر تحریم نعمت نبود؟
  • US ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    8 9
    اين خواسته‌های آمریکا در اصل درخواست های شیخک های خلیج فارس و اسرائیل است.
  • يعقوب على IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    7 8
    به مذاكره كننده ها بگن فوراً برگردند
    • GB ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      4 3
      چشم استاد!میخوای شما بری بجاشون مهندس؟
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      2 0
      چشم قربان امر دیگه ای ندارید
  • GB ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    10 8
    در واقع برجامی دیگه وجود نداره. غربی ها که ول کردن رفتن. ایران هم غنی سازی رو زیاد کرد. بهتر این هست که مذاکرات توقف بشه و از ان پی تی بیاد بیرون
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    11 9
    خب آمریکا رسما اعلام کرده علت اصلی عدم توافق در وین ، اصرار ایران بر خروج سپاه از (FTO) است. اگر دروغه ، خب ایران هم رسما اعلام کنه درخواست اصلیش دقیقا چیه که آمریکا قبول نمیکنه. وقتی ایران شفاف سازی نمیکنه ، حمل بر صحت ادعای آمریکایی ها میشه.
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      4 10
      البته ده بار اعلام کرده ولی کانالهای ماهواره ای که شماها نگاه میکنین اون صحبت ها رو پخش نمیکنه!!!
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      1 1
      حالم از هرچی توافق با غربه بهم میخوره. از یه سوراخ که نباید ده بار گزیده بشیم. آمریکا آدم نمیشه
  • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    12 4
    البته که سپاه باید از لیست تحریم ها بیرون بیاد اما گره زدن معیشت مردم به این مساله هم درست نیست . اگر شرط ایران برای توافق برداشتن تحریم از سپاه پاسداران نیست ، خب وزارت امور خارجه رسما اعلام کنه که ما در برجام از این خواسته ی خود به خاطر مردم ایران گذشت کردیم. تا دیگر آمریکایی ها نیز بهانه ای نداشته باشند!
  • DE ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    18 11
    آقا مگه شماها نیتتون دفاع از کشور نیست اجازه دهید سپاه در ارتش ادغام شود و ایران یک ارتش قوی و البته متناسب با جیب مردم داشته باشد و از مرزهای کشور دفاع کند اون وقت هر کی به ایران حمله کنه مثل جنگ ۸ ساله مردم میان میدان
    • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      6 13
      ادغام سپاه باارتش یعنی کاهش حداقل60درصدقدت موشکی ونظامی ایران
    • جواد IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      15 7
      شما هنوز فرق ارتش و سپاه و کارکردش رو نمیدونید چر نظر میدین. سپاه کارش حراست از انقلاب اسلامی ایران هست و حد و مرز نداره. مثل قضیه داعش که آمریکا طراحیش کرد برای ایران قرار بود اول سوریه و عراق و بعدش افعانستان و سرانجام ایران رو بگیرن. ارتش کارش حفاظت از مرزهاست، بنابراین باید منتظر میشد تا داعش بیاد داخل ایران بعد دفاع کنه ولی کار سپاه خفه کردن فتنه در کیلومترها دورتر از مرزها بود. در واقع با هزینه کشور دیگه و توی یک کشور دیگه ایران با کمترین خسارت مالی و جانی داعش رو شکست داد. کمی تفکر لازم است و بصیرت.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      4 4
      در آلمانی که خودت با پرچمش کامنت دادی داره دوباره قدرت نظامی احیا می شه، حالا ایران بیاد و خودش رو معلول کنه؟ اون هم بین بین سلمان در جنوب و طالبان در شرق و علی اف در شمال و اردوغان و دوستان صدام در غرب؟ همینی که مردم تو چهار تا مرز خودشون در حال جنگ نیستند به خاطر ترس این دیوانگان از همون موشک ها و سپاهه
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      4 5
      ممنون از نظر داغونت. ادغام؟ اگه میخواست ادغام بشه از اول به وجود نمیومد.
    • US ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      1 2
      ارتش نیروی جنگ کلاسیک هست سپاه نیروی جنگ های....سپاه الماسی هست که هر کشوری غبطه داشتن انرا می‌خورد. چرا راه دور بریم همین روسیه اگر نیرویی مثل سپاه داشت الان تا خود پاریس پیشروی کرده بود
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    2 5
    خود همین عبارت «انتفاع ایران از برجام» کلی گویی و مبهم است و باعث دامن زدن به این حواشی می شود. همانطور که طرف غربی به طور جزئی و مصداقی گفته مشکل اصلی توافق درخواست ایران مبنی بر« لغو تگ FTO از سپاه» است . طرف ایرانی هم به طور خاص و مصداقی مشخص کنه منظورش از «انتفاع ایران از برجام» چیست ؟! چون خیلی چیزها مصداق «انتفاع » محسوب می شود. در واقع هر چیزی که موجب استفاده و به نفع ایران باشد، مصداق «انتفاع » است.
    • جواد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      5 2
      دوست عزیز گفته شده ظاهرا شما نخوندین. فروش آزادانه نفت و فرآورده‌های نفتی، دسترسی و نقل‌وانتقال آزادانه درآمدهای ارزی و نفتی، عادی شدن روابط اقتصادی، عادی شدن روابط کارگزاری بانکی، آزاد شدن و نقل‌وانتقال بی‌قیدوشرط پول‌های بلوکه‌شده ایران، امکان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، تجارت آزادانه با همه کشورها و بهره‌مندی سیستم حمل‌ونقل و کشتیرانی ایران از خدمات مختلف و نیز اجرای نقشه حکمرانی فراملی بخشی از مسیر انتفاع ایران از برجام است.
    • رضا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      2 2
      منظور همین است یعنی هر تحریمی با هر برچسبی و اسمی باید لغو شود و رابطه کاملاً عادی شود
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      0 0
      ممنون جناب ۰۹:۰۹ از توضیحات. اما من قانع نشدم ! یعنی آمریکا با تمام این موارد که شما برشمردین مخالف است؟! بعید می دانم چون علت غایی وجود برجام برای همین مواردی است که شما فرمودین
  • رضا IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    9 0
    اگر اینجوری است ایران این شرط را حذف کند دروغ آمریکا برملا شود
  • حسین IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    16 4
    امریکا دنبال تنش تو جهانه .امیدشم به دو دسته ادمه...ترسو ها و متوهم ها
  • FR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    5 9
    لعنت به برجامی که حتی یک نفر در تحریم و لیست سیاه بماند چه برسد به سپاه پاسداران اقتدار ساز که افتخار ایران و جهان اسلام است
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    18 5
    یه روز روسیه رو بهانه کردن یه روز سپاه انگار نه انگار خود امریکا با خروج یک طرفش و تهدید نظامی ایران و شهادت سردار سلیمانی این وضع رو شروع کرد حالا دست پیش گرفتن!!
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    14 7
    ما دوستدار سپاه پاسداران هستیم
  • بیژن IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    5 8
    سپاه نقشه ی دشمنان رو به هم ریخته بخاطر همین حسابی سوختن
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    3 7
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    2 5
    شیطان بزرگ همون شیطانه. هیچ فرقی نکرده. هر روز بایک بهانه و جر زنی جدید. غربی ها و دولتمردان یانکی هیچ بویی از انسانیت و بشریت نبرده اند. خون آشام و وحشی هستند. این جنگ روانی را باید مراقب باشیم. آنها نقطه قوت ما را شناسایی کرده اند و تلاش می کنند از داخل بر علیه سپاه موج ایجاد کنند. خیلی مراقب باشیم. ادغام سپاه و این گونه حرفها دقیقا خواسته آمریکاست. آرزو دارند روزی برسه که ایران بدون سپاه را بدون درد سر و هزینه در اختیار بگیرن .چه باجنگ چه بی جنگ. مانع اصلی سیاستهای غارت گری استعمار دررمنطقه همین قدرت سپاه است. فریب نخوریم
  • کارشناس IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 4
    اینا همه ش تلقین دشمن هست
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 5
    ما نیاز به برجام نداریم آنها نیاز دارند تحریم ها هم که بی اثر شده پس دیگر چرا مذاکره می کنید
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    5 4
    گور پدرشون، هر چی میخوان بگن، فقط یک راه برای توافق وجود داره و اون هم، اجرای کامل وبدون قید وشرط به صورتی که ایران از برجام منتفع شود، در صورت لجاجت طرف پیش به سوی غنی سازی 90 درصد، آنوقت می‌فهمن که چه غلطی کردند وبه شکر خوردن میفتن، هر موقع ما پیش رفتیم اونا عقب نشستن،
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    5 6
    امریکا چه حقی دارد در امور دیگر کشور ها دخالت نماید؟ به امریکا مربوط بیست که هر کشوری هر سلاحی داشته باشد؟ امریکا چرا در تمام دنیا منافع دارد و پایگاه نظامی اما کشور های دیگر حق داشتن روابط دوستانه با هم را نداشته باشند مگر به تائید امریکا؟ البته امریکا زبان انسانیت را نمی فهمد. لذا باید به زور حق خود را از امریکا گرفت. مذاکرات هم باید در محور های زیر باشد1- ازاد سازی همه دارائی ها 2- پرداخت غرامت پول های بلوکه شده و خسارت دخالت های 100 سال اخیر 3- از بین بردن سلاح های کشتار جمعی در همه دنیا 4- عدم دخالت همه کشور ها در امور کشور های دیگر
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    4 3
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    3 7
    اسرائیل کودک کش و سازمان منافقین ومنافقین داخل و غربگدا و اصلاح طلب و کلیه دشمنان اروپایی اعم از انگلیس و نیوزلند و اسپانیا هم همگی برعلیه ملت ایران و نظام صف آرایی کرده اند. هوشیار باشید.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 6
    پس از تلاش شبانه روزی دانشمندان جوان و نیروهای متخصص عزیز با گذشت بیست سال کسب هفتصد مگاوات برق اتمی بزرگترین دستاورد ایران است که چشم بدخواهان را کور کرده است.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 10
    تیم مذاکره کننده انقلابی ماه ها در وین به سر برد تا حجت را بر همه تمام کند و کسی نگوید این تیم تلاش نکرد. آفرین بر این اقتدار دیپلماسی
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    8 3
    برای یکبار هم که شده به جای مذاکرات بیفایده برجام را آتش بزنید. دولت انقلابی و عزیر آتش بزن تا فرقی با غرب گرا ها احساس شود.
  • US ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    2 3
    مشکل عدم پایبندی آمریکا به توافقات هست که ممکن هست دوباره یکجانبه ا ز برجام خارج شود و نیاز هست تعهد بدهد که تاکنون از آن طفره رفته.
  • ص IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    2 5
    کسی نمی پرسد آمریکا بااین همه پایگاه نظامی ودخالت آشکار وپنهانش درسراسر دنیا آیا دنبال صلح است
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    10 5
    سپاه یعنی ملت هیچ کس حق ندارد جایگاه سپاه را تضعیف کند چه با برجام چه بی برجام
  • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    امام راحل فرمود اگر سپاه نبود مملکت نبود اکنون بدون سپاه ما چه چیزی را معامله کنیم
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    به آمریکا باید فهماند که سپاه خط قرمز ماست ،ما به برجام وتوافق با یک کشور زورگو وتعیین تکلیف او احتیاجی نداریم
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    چرا نمایندگان مجلس و کارشناسان اجازه نظارت به مذاکرات رو ندارند روحانی هنوز سر کار است
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    درود بر سپاه
  • US ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    اصلاً بحث سپاه و غیر سپاه نیست. "تمام" تحریم ها باید برداشته و راستی آزمایی بشن، همین که به ازای چیزی که حقمونه میخوایم برای خودمون محدودیت بذاریم خودش خیلیه.
  • FR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    مرگ بر امریکا !
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    توافقی که درش نیرنگ و فریب باشه همون بهتر که اصلا شکل نگیره
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 1
    وقتی گفته شده تمامی تحریم . شامل سپاه و افراد نفت خرید و فروش و بانک و من و شما که همه و همه شامل ملت ایران محسوب میشوند و از برداشتن آنها منتفع میشویم . دیگر بهانه های زیکزاکی وقت تلف کن معنائی جز قصد ادامه دادن ندارد .
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    اگر سپاه نبود کشور هم نبود
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    اگرسپاه نبود کشور هم نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس