نگاهی به روایت‌های سیاسی از مذاکرات وین؛ مسئله سپاه هست؛ مسئله سپاه نیست!

منحصر کردن عوامل ایجاد وقفه در مذاکرات به مسئله‌ی خروج سپاه از FTO بیشتر از آنکه یک رویداد و خبر واقعی از مذاکرات باشد، مسیر عملیات روانی تیم آمریکایی برای ایجاد فشار بر نهادهای سیاسی تصمیم‌گیر است.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر، اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای در وین زیر سایه‌ی یک محور قرار گرفته است: خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تحریمی دولت آمریکا یا چیزی که از آن با عنوان FTO نام برده می‌شود؛ موضوعی که دقیق نیست و بیشتر به عنوان یک رویکرد برای انجام عملیات روانی و ایجاد دوگانه‌ی «معیشت - سپاه» در افکار عمومی ایرانیان استفاده می‌شود.

اما واقعیت ماجرا چیست؟

مسئله‌ی سپاه فقط یکی از موضوعات باقیمانده در جریان مذاکرات است که طرف آمریکایی باید نسبت به آن، تصمیم نهایی خود را بگیرد و همچنان «مواردی در خصوص تحریم‌های اعمال شده بر افراد، نهادها و شرکت‌های ایرانی» وجود دارد که مانع از انتفاع و بهره‌مندی اقتصادی کشورمان از برجام است.

بر همین مبنا باید تاکید کرد که «مسئله‌ی عدم حذف افراد و نهادها و شرکت‌های موثر در انتفاع اقتصادی ایران از لیست قرمز»، اصلی‌ترین مانع در مسیر تحقق احیای برجام است که طرف آمریکایی از اجرای آن خودداری می‌کند.

در واقع، واشنگتن و تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به دنبال این راهبرد است که با بزرگ‌نمایی مسئله‌ی حذف نام سپاه از لیست تحریمی دولت این کشور، مسئله و اختلاف اصلی – یعنی همان بهره‌مندی اقتصادی ایران از توافق – را پنهان کند و افکار عمومی ایران را از این مسئله دور نگه دارد.

در همین راستا بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره علت توقف مذاکرات و این که «آیا تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا باعث این توقف شده است؟»، اظهار داشت: «موضوعات باقی‌مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است. اول از همه تأکید می‌کنم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته، قبل و بعد از سفرش به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق بیفتد تا توافقی را اعلام کرد فاصله دارد. واشنگتن مسئول عقب افتادن‌های مدام در پاسخ مناسب است.»

بر همین مبنا می‌توان تاکید کرد که منحصر کردن عوامل ایجاد وقفه در مذاکرات به مساله‌ی خروج سپاه از FTO بیشتر از آنکه یک رویداد و خبر واقعی از مذاکرات باشد، مسیر عملیات روانی تیم آمریکایی برای ایجاد فشار بر نهادهای سیاسی تصمیم‌گیر در داخل کشورمان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 1
    شما که هیچ روایتی ندارید. تا الان هر چی خبر بوده از کانال غربی بیرون اومده
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس